Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä visertäjästä, eikä linkkiä. Mutta oliko nyt täysin rajoittamaton, autonoomisesti.

Ajtus että Teslan kaltainen toimija voisi itse päättää ilman raameja miten testailee ei kuullosta ihan hyvältä. Vaikka nyt olisi kyse 19 hyväksytystä autosta, niin tämän keskutelun jälkeen missä vakuuteltu ettei Teslan koodia, toimivuutta voi edes validoida, joku mystinen boxin tekee jotan.

Mutta onko nuo etäkontrollissa ?

Espania tok tärkeää testialuetta jos halutaan tason 3 ajoneuvoja liikenteeseen Espaniaan, tai miksei muuallekkin.
Rajoittamaton siinä mielessä että testialueena on koko espanja eikä kuskin tarvitse olla kyydissä.
tesla-spain-fsd-testing-authorization.jpg
 
Rajoittamaton siinä mielessä että testialueena on koko espanja eikä kuskin tarvitse olla kyydissä.
https://teslanorth.com/2025/11/29/tesla-fsd-wins-big-new-testing-approval-in-spain/
tesla-spain-fsd-testing-authorization.jpg
Kiitos.

Ehkä tässä voi vähän rahoittua, ei toivottavasti tarkoita että Tesla laittaa autoja vapaasti itsekseen liikkuu, vaan tarkemmin tustumatta on raamit millä toimi. Mahdollistaa etävalvotun testin ilman paikallista kuskia. Toivotaan että siirtyy yksinomaan etävalvottuun vasta sittenn kun ollaan nelostasolla.

Linkistä lainaus
The authorization designates automation level SAE 2 and falls under Phase 3 of the ES-AV program, which, per the DGT’s framework, makes onboard safety operators optional and permits remote monitoring.


Linkissäsi oli linkki dgt.es jossa paikallisella kai vähän enemmän
 
Nvidia julkaisi neurips konferenssissa itseajaviin keinoälyä. Alpamayo-R1 open source malli on VLA joka minun käsityksen mukaan yrittää ymmärtää näkemällä ympäristöä ja sisältää järkeilyominaisuuden reitin valitsemiseen. Mallin lisenssi sallii muokkaamisen ja käytön ei kaupallisiin tarkoituksiin. Tän kaltaisilla malleilla voidaan teoriassa syöttää neuroverkkoon sisään sensoridata ja saadaan ulos ohjaus/kaasu/jarru. Oleellista toki myöäs tuo reitin integroiminen jotta auto navigoisi järkevästi kohteeseen.
Alpamayo-R1 (AR1), the world’s first open reasoning VLA model for AV research, integrates chain-of-thought AI reasoning with path planning
While previous iterations of self-driving models struggled with nuanced situations — a pedestrian-heavy intersection, an upcoming lane closure or a double-parked vehicle in a bike lane — reasoning gives autonomous vehicles the common sense to drive more like humans do.

AR1 accomplishes this by breaking down a scenario and reasoning through each step. It considers all possible trajectories, then uses contextual data to choose the best route.

Linkin päässä nvidian gtc-seminaarin esitys malliin liittyen.
Explore the latest advancements in end-to-end (E2E) autonomous driving, a crucial topic as the industry moves toward Level 4 scalable, AI-driven solutions. This session will dive into how NVIDIA’s reasoning vision-language-action (VLA) models provide vehicles with a more humanlike ability to understand and navigate complex scenarios. We’ll show how this innovative approach, accelerated by a continuous self-improving loop powered by NVIDIA Cosmos, enhances the safety guardrails provided by NVIDIA Halos—NVIDIA’s full-stack, comprehensive safety system for physical AI.
Advancing NVIDIA End-to-End Stack for Autonomous Driving with Reasoning Vision-Language-Action Models DC51155 | GTC DC 2025 | NVIDIA On-Demand
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
293 770
Viestejä
5 022 329
Jäsenet
80 580
Uusin jäsen
ihmispitsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom