Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Suunnittelun kukkanen, että monessa android apissa ei voi sen apin kieltä valita, vaan se apin kieli on väkisinkin sama kuin itse järjestelmän. Yleensä aina näissä ohjelmissa on kyllä oma asetusvalikko kaikenlaiselle muulle ja ne kaikki eri kielivaihtoehdot kyllä on jo olemassa ohjelmassa sisällä, mutta niitä vain ei siis pysty mitenkään valitsemaan muuten kuin vaihtamalla koko käyttöjärjestelmän kielen. Luulisi olevan aika yksinkertainen vaan lisätä sinne settings osioon yksi valintaruutu.
Tuon toteuttaminen olisi tosiaan todella yksinkertaista, mutta monessa tapauksessa kehittäjät kuvittelevat naiivisti, että helpottavat käyttäjän elämää pakottamalla sovelluksen automaattisesti käyttöjärjestelmän kielelle.

Tuon puuttuminen on yksi sellainen ominaisuus, joka kertoo ainakin minulle suoraan, että suunnittelija/kehittäjä ei ole ollut tehtäviensä tasalla, joten sovellus on todennäköisesti puutteellinen/buginen jostakin muualtakin.
 
Tuon toteuttaminen olisi tosiaan todella yksinkertaista, mutta monessa tapauksessa kehittäjät kuvittelevat naiivisti, että helpottavat käyttäjän elämää pakottamalla sovelluksen automaattisesti käyttöjärjestelmän kielelle.

Tuon puuttuminen on yksi sellainen ominaisuus, joka kertoo ainakin minulle suoraan, että suunnittelija/kehittäjä ei ole ollut tehtäviensä tasalla, joten sovellus on todennäköisesti puutteellinen/buginen jostakin muualtakin.
Tämä sama ongelma muuten joissain konsolipeleissäkin. Ärsyttää kun pari peliä jotka haluisin pelata suomeksi mutta muuten pitää koko höskän englanniks.
 
Jos S-kaupan kukkasista puhutaan, niin voisivat käydä katsomassa cittarista mallia, miten tehdään sujuva itsepalvelukassa. On se S-kaupan malli vaan valovuoden verran kankeampi käytettävyydeltään.
Molemmissa kaupoissa asioin. Enkä isoa eroa ole huomannut.Tai no Prismassa mahtavuutta hoitaa ostot käsiskannerilla. Pikakassan toiminnnossa en ole isoa eroa huomannut. Luetaan tuotteet valitaan maksutapa ja maksetaan pois. Eli avaatko vähän?
 
Toinen S-ryhmän suunnittelun kukkanen on mobiilietu, joka täytyy ostosten kassalle latomisen ja maksamisen välissä kaivaa lagisesta ja sekavasta sovelluksesta ja näyttää myyjälle. Maksan siitä ilosta heille ettei tarvitse tuota sekoilua tehdä, aivan käsittämätöntä ettei voi aktivoida etukortille etukäteen kuten vastaavat edut K-Ruoka -sovelluksessa.
Eiköhän tossa ole taustalla että saadaan asiakas kauppaan tarjouksen perusteella ja sitten jää tarjous vahingossa käyttämättä ja kauppa voittaa. Sama on K-ruoka sovelluksessa ne viikon tarjoukset joka pitää erikseen käydä sovelluksesta aktivoimassa että toimii.
Tuo selitys on harvinaisen pöljä. Periaatteessa kyse on samasta kuin taajama alkaa ja päättyy -merkeissä. Niilläkin osoitetaan alue, jolla pätee omat sääntönsä. Taajaman rajat eivät ole mitenkään selvästi erotettavissa, joten merkit ovat paikallaan.

Tunnelin alkamista ja loppumista taas ei voi olla huomaamatta. Laissa voisikin yksinkertaisesti kertoa mitkä säännöt pätevät tunnelissa.
Sitten pitäisi määritellä tunneli aika tarkkaan. Onhan noita paikkoja jossa mennään useampikaistaisen tien alta ja rakennelma on hyvin tunnelimainen mutta niitä ei tunneliksi lasketa ainakaan lain mukaan koska merkkejä ei ole.
 
Molemmissa kaupoissa asioin. Enkä isoa eroa ole huomannut.Tai no Prismassa mahtavuutta hoitaa ostot käsiskannerilla. Pikakassan toiminnnossa en ole isoa eroa huomannut. Luetaan tuotteet valitaan maksutapa ja maksetaan pois. Eli avaatko vähän?
Kyllä molemmissa asiat saa hoidettua, ei siinä mitään. Prisman kassa vaan vaatii aika monta klikkausta enemmän. Vähän sama juttu kuin hyvä ja huono nettikauppa, huono nettikaupan kassa voi vaatia aika monta turhaa klikkausta enemmän.
Mua ainakin nämä muutamatkin ylimääräiset klikkaukset ärsyttää, kun ne on selvästi aivan turhia ja asia olisi aika helppo korjata, (kun käy katsomassa mallia tien toiselta puolelta.)
Sen lisäksi en ole ihan vakuuttunut siitä, mitä älyä on niissä pikakassoissa joita usein on s-kaupoissa, joissa siinä masiinan vieressä on oma pitkä liukuhihnansa, vielä en ole nähnyt niitä kenenkään lataavan niin täyteen, että se näyttäisi järkevältä. Samassa tilassa on cittarissa 3-4kpl niitä tavallisia pikakassoja ja jono kulkee joutuisammin.
 
Kyllä molemmissa asiat saa hoidettua, ei siinä mitään. Prisman kassa vaan vaatii aika monta klikkausta enemmän. Vähän sama juttu kuin hyvä ja huono nettikauppa, huono nettikaupan kassa voi vaatia aika monta turhaa klikkausta enemmän.
Mua ainakin nämä muutamatkin ylimääräiset klikkaukset ärsyttää, kun ne on selvästi aivan turhia ja asia olisi aika helppo korjata, (kun käy katsomassa mallia tien toiselta puolelta.)
Sen lisäksi en ole ihan vakuuttunut siitä, mitä älyä on niissä pikakassoissa joita usein on s-kaupoissa, joissa siinä masiinan vieressä on oma pitkä liukuhihnansa, vielä en ole nähnyt niitä kenenkään lataavan niin täyteen, että se näyttäisi järkevältä. Samassa tilassa on cittarissa 3-4kpl niitä tavallisia pikakassoja ja jono kulkee joutuisammin.
Miten voi vaatia aika monta klikkausta enemmän kun ei vaadi kuin kaksi klikkausta ylipäätään? Ero on siis että citymarketin automaatissa voi maksaa ostokset klikkaamatta maksamaan-painiketta? Vai onko siellä sitä aloitusruutua edes missä täytyy aloita-painikkeesta painaa? Noi liukuhihnalliset pikakassat on paras keksintö maailmassa. Tosin saattaavat jäädä itseltä pois sitten kun saavat sen kerää ja skannaa -systeemin käyttöön.

Itse jos nettikauppaa arvostelen, niin hyvyyteen tai huonouteen vaikuttaa hyvin vähän se, tarvitseeko kassalla klikata kerran vai kahdesti. Mutta saahan sitä ärsyyntyä, ei siinä.
 
Kyllä molemmissa asiat saa hoidettua, ei siinä mitään. Prisman kassa vaan vaatii aika monta klikkausta enemmän. Vähän sama juttu kuin hyvä ja huono nettikauppa, huono nettikaupan kassa voi vaatia aika monta turhaa klikkausta enemmän.
Mua ainakin nämä muutamatkin ylimääräiset klikkaukset ärsyttää, kun ne on selvästi aivan turhia ja asia olisi aika helppo korjata, (kun käy katsomassa mallia tien toiselta puolelta.)
Sen lisäksi en ole ihan vakuuttunut siitä, mitä älyä on niissä pikakassoissa joita usein on s-kaupoissa, joissa siinä masiinan vieressä on oma pitkä liukuhihnansa, vielä en ole nähnyt niitä kenenkään lataavan niin täyteen, että se näyttäisi järkevältä. Samassa tilassa on cittarissa 3-4kpl niitä tavallisia pikakassoja ja jono kulkee joutuisammin.
En tiedä missä asioit ja onko siellä jotain paikallisia erikoisuuksia, mutta kertomasi ei kuitenkaan sovi omiin kokemuksiin missään S-marketissa. Ihan sama määrä toimintoja vaaditaan molemmissa kauppaketjuissa, vai olikohan niin, että S-kaupoissa pitää ensin painaa aloituspainiketta ja K-kaupoissa voi aloittaa piippailun suoraan? Ei mielestäni mikään dramaattinen "monen klikkauksen" ero kuitenkaan.

Liukuhihnalliset pikakassat ovat ihan samanlaisia kuin muutkin sillä erolla, että niissä on se hihna kärryistä nostettavavia suurempia ostosmääriä varten. Niissä voi toki asioida yksinkin, kun ei sinne tietenkään aina ole tulossa väkeä kärryjen kanssa. Sitä hihnaa tulee itsekin käytettyä viikottain sekä ostoskorin, että kärryjen kanssa ja toki myös ilman noista kumpaakaan.

S-ryhmän "Kerää ja skannaa" on loistava ominaisuus, mutta sitä käytettäessä ei edelleenkään voi ottaa punalapputuotteita samaan kassiin. Se on pieni miinus tuossa muuten toimivassa mallissa. Myös kaikki itse skannauslaitteella piipatut ostokset kannattaa maksaa pikakassalle, niin ei tarvitse säätää myyjien kanssa lainkaan, paitsi jos osuu satunnaistarkastus kohdalle.

S-sovelluksessa olevien alennusten hyödyntäminen voisi olla näppärämmin toteutettu, mutta kuten jo todettiin, tuo kömpelyys voi olla jopa tietoinen päätös tekijöiltä, jotta jää alennuksia käyttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä missä asioit ja onko siellä jotain paikallisia erikoisuuksia, mutta kertomasi ei kuitenkaan sovi omiin kokemuksiin missään S-marketissa. Ihan sama määrä toimintoja vaaditaan molemmissa kauppaketjuissa, vai olikohan niin, että S-kaupoissa pitää ensin painaa aloituspainiketta ja K-kaupoissa voi aloittaa piippailun suoraan? Ei mielestäni mikään dramaattinen "monen klikkauksen" ero kuitenkaan.

Liukuhihnalliset pikakassat ovat ihan samanlaisia kuin muutkin sillä erolla, että niissä on se hihna kärryistä nostettavavia suurempia ostosmääriä varten. Niissä voi toki asioida yksinkin, kun ei sinne tietenkään aina ole tulossa väkeä kärryjen kanssa. Sitä hihnaa tulee itsekin käytettyä viikottain sekä ostoskorin, että kärryjen kanssa ja toki myös ilman noista kumpaakaan.

S-ryhmän "Kerää ja skannaa" on loistava ominaisuus, mutta sitä käytettäessä ei edelleenkään voi ottaa punalapputuotteita samaan kassiin. Se on pieni miinus tuossa muuten toimivassa mallissa. Myös kaikki itse skannauslaitteella piipatut ostokset kannattaa maksaa pikakassalle, niin ei tarvitse säätää myyjien kanssa lainkaan, paitsi jos osuu satunnaistarkastus kohdalle.

S-sovelluksessa olevien alennusten hyödyntäminen voisi olla näppärämmin toteutettu, mutta kuten jo todettiin, tuo kömpelyys voi olla jopa tietoinen päätös tekijöiltä, jotta jää alennuksia käyttämättä.
Jossain Alepoissahan alennustuotteisiin liimataan uusi viivakoodi alkuperäisen päälle jolloin ne voi lukea itsepalvelukassalla.

Kuuleman mukaan ensin pitää käydä tuotteet läpi ja sen jälkeen jälkeen tulostamassa tarrat ja sen jälkeen käydä liimaamassa ne tuotteisiin. Alepassa onnistuu pienemmän valikoiman takia. Kaupoissa ei ole käsilaitteita jotka voisivat suoraan tulostaa alennusviivakoodin.
 
En myöskään ymmärrä mitä ylimääräisiä klikkauksia S-kaupan pikakassalla on. Prosessihan menee näin:

1. Klikkaa aloita
2. Skannaa ostokset
3. Klikkaa maksa
4. Lue etukortti
5. Lue maksukortti

Ykköskohdan voisi tietysti leanata pois, mutta eiköhän tuossa ole tarkoitus, estää kiusanteko jossa ostoksensa jo maksanut piippaisu pois lähtiessään toisella kassalla jotain, jonka kassan seuraava käyttäjä saattaisi epähuomiossa maksaa turhaan. Lisäksi se vähän kuin pakottaa lukemaan tiedon siitä, että kassatapahtuma päätyy videolle ja lisäksi mahdollistaa kielenvalinnan. Mutta ei tietenkään ole mitenkään välttämätön vaihe.

K-kaupat eivät ole niin tuttuja, mutta niillä kerroilla, kun olen käyttänyt, systeemi on hyvin samankaltainen S-kauppojen kanssa.

Lidlin itsepalvelukassa on mielestäni paras näistä kolmesta:

1. Skannaa ostokset ja lidl plus
2. Klikkaa maksa
3. Klikkaa haluttu maksutapa
4. Lue maksukortti

Kassa on kätevästi heti valmiina ottamaan viivakoodeja vastaan ja pöydässä oleva laaja viivakoodinlukija yhdistettynä Lidlin tuotteisiin, joissa viivakoodia on joka puolella pakkausta on vaan sulava käyttää. Lisäksi ostosten piippaamisen lomassa voi lukea etukortin QR-koodin ilman erillisiä klikkauksia.
Kohta 3 on ihmeellinen välivaihe. En edes muista mitä muita vaihtoehtoja siinä on kortin lisäksi - varmaan lahjakortti, mutta en silti ihan ymmärrä sitä, koska ilman tätä Lidlin ip-kassan toiminta hipoisi täydellisyyttä.
 
Lidlin itsepalvelukassa on mielestäni paras näistä kolmesta:

1. Skannaa ostokset ja lidl plus
2. Klikkaa maksa
3. Klikkaa haluttu maksutapa
4. Lue maksukortti

Kassa on kätevästi heti valmiina ottamaan viivakoodeja vastaan ja pöydässä oleva laaja viivakoodinlukija yhdistettynä Lidlin tuotteisiin, joissa viivakoodia on joka puolella pakkausta on vaan sulava käyttää. Lisäksi ostosten piippaamisen lomassa voi lukea etukortin QR-koodin ilman erillisiä klikkauksia.
Kohta 3 on ihmeellinen välivaihe. En edes muista mitä muita vaihtoehtoja siinä on kortin lisäksi - varmaan lahjakortti, mutta en silti ihan ymmärrä sitä, koska ilman tätä Lidlin ip-kassan toiminta hipoisi täydellisyyttä.

Omat, joskin määrällisesti vähäiset käynnit Lidlin itsepalvelukassalla eivät ole jättäneet erityisen hyvää makua suuhun seuraavista syistä:

1. Lue ostokset ja niiden jälkeen pullonpalautuskuitti, joka tulee laittaa laitteen etuosassa olevasta kolosta sisään -> kovin monella kerralla laite ei ole tunnistanut sisään laitettua pullonpalautuskuittia eikä sen takia päästä etenemään maksuvaiheeseen asti ja jonkin ajan kuluttua sytyttää kassan yläpuolelle punaisen valon (ellei lähistöllä ole sattunut juuri sillä hetkellä olemaan henkilökuntaa, jolle huikata asiasta), jonka jälkee odotellaan henkilökuntaa paikalle.

2. En tiedä, onko tämä vain lähimmän Lidlin ongelma, mutta siellä useimmiten käyttämäni itsepalvelukassan maksukortinlukija toimii tuskallisen hitaasti, kunnes maksu lopulta menee läpi ja laite (t)ulostaa kuitin, jota näyttämältä itsepalvelukassa-alueelta pääsee ulos.

Toki ei liity mitenkään mihinkään, yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää yms.
 
Omat, joskin määrällisesti vähäiset käynnit Lidlin itsepalvelukassalla eivät ole jättäneet erityisen hyvää makua suuhun seuraavista syistä:

1. Lue ostokset ja niiden jälkeen pullonpalautuskuitti, joka tulee laittaa laitteen etuosassa olevasta kolosta sisään -> kovin monella kerralla laite ei ole tunnistanut sisään laitettua pullonpalautuskuittia eikä sen takia päästä etenemään maksuvaiheeseen asti ja jonkin ajan kuluttua sytyttää kassan yläpuolelle punaisen valon (ellei lähistöllä ole sattunut juuri sillä hetkellä olemaan henkilökuntaa, jolle huikata asiasta), jonka jälkee odotellaan henkilökuntaa paikalle.

2. En tiedä, onko tämä vain lähimmän Lidlin ongelma, mutta siellä useimmiten käyttämäni itsepalvelukassan maksukortinlukija toimii tuskallisen hitaasti, kunnes maksu lopulta menee läpi ja laite (t)ulostaa kuitin, jota näyttämältä itsepalvelukassa-alueelta pääsee ulos.

Toki ei liity mitenkään mihinkään, yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää yms.
Pullojen palautus on muutenkin melko nihkeää Lidlissä kun automaattiin ei saa kerralla kuin 25e edestä pulloja ja sitten kun kassalla haluaa ne käteisellä niin pitää aina odotella jotain helvetin esimiestä paikalle.
 
Kohta 3 on ihmeellinen välivaihe. En edes muista mitä muita vaihtoehtoja siinä on kortin lisäksi - varmaan
Tuo kohta kyllä sopii tähän ketjuun. Harvoin käyn Lidlissä nykyään ja joka kerta sitä yrittää maksaa ostokset ennen ku tajuaa, että ainiin piti vielä valita, että kortilla maksaa.
 
Se, että Lidlin itsepalvelualueelta poispäästäkseen tarvittiin se kuitti, tuon muutaman kerran aluksi unohti ja kuitti pahus on jo siellä kassiin syvyyksissä. Mutta silti loogisempaa kuin suuressa K-kaipassamme, jossa pitää tehdä sama portttihomma, vaikka myyjärouva seisoo siinä vieressä.
 
Pullojen palautus on muutenkin melko nihkeää Lidlissä kun automaattiin ei saa kerralla kuin 25e edestä pulloja ja sitten kun kassalla haluaa ne käteisellä niin pitää aina odotella jotain helvetin esimiestä paikalle.
Jaa, onkos Lidliin tullut tuollainen 25e rajoitus pullonpalautukseen jossain vaiheessa? Aikanaan kun Lidlissä tuli enemmän asioitua niin monesti tuli palautettua melko isojakin määriä pulloja ja tölkkejä kerralla mutta silloin oli kassalla rajoitus että olikohan yli 20e tai 25e pullokuitilla maksaessa piti esimiehen tulla tarkistamaan se. Tuosta toki on jo vuosia. No, nykyään tulee pullot ja tölkit melkeinpä yksinomaan palautettua paikallisen Cittarin automaattiin kun siellä on se "pesukonemallinen" palautusautomaatti, joka on kyllä ihan loistava keksintö suurien määrien palauttamiseen.
 
Se, että Lidlin itsepalvelualueelta poispäästäkseen tarvittiin se kuitti, tuon muutaman kerran aluksi unohti ja kuitti pahus on jo siellä kassiin syvyyksissä. Mutta silti loogisempaa kuin suuressa K-kaipassamme, jossa pitää tehdä sama portttihomma, vaikka myyjärouva seisoo siinä vieressä.

Itse näen tuon järkevänä ja tarpeellisena. Kaiken maailman pölvästiä pyöri tuolla itsepalvelualueella ennen noita portteja.
Ehkä nuo portit pitää myös ne pahimmat töpöt valitsemasta noita kassoja, niin pääsee itse nopeammin niistä läpi. Ja jos sen portin myyjä avaisi, niin hidastuisi asioiminen, kun sen pitäisi siihen keskittyä ja olisi lisäksi kaikenlaista marisijaa portilla "voitko laskea minukin, menen vain tästä läpi..."
 
Jaa, onkos Lidliin tullut tuollainen 25e rajoitus pullonpalautukseen jossain vaiheessa? Aikanaan kun Lidlissä tuli enemmän asioitua niin monesti tuli palautettua melko isojakin määriä pulloja ja tölkkejä kerralla mutta silloin oli kassalla rajoitus että olikohan yli 20e tai 25e pullokuitilla maksaessa piti esimiehen tulla tarkistamaan se. Tuosta toki on jo vuosia. No, nykyään tulee pullot ja tölkit melkeinpä yksinomaan palautettua paikallisen Cittarin automaattiin kun siellä on se "pesukonemallinen" palautusautomaatti, joka on kyllä ihan loistava keksintö suurien määrien palauttamiseen.
On rajoitus ja ollu ainakin joitain vuosia.
Mä palautan Lidliin siks kun siellä on yleensä vähiten jonoa automaatilla ja satunnaisesti on liiterin omia pulloja joukossa niin ei tarvii rupee erittelemään. Prismassa, missä yleensä käydään, on aina hervottomat jonot niillä automaateilla niin hermot menis odotellessa.
 
Pullojen palautus on muutenkin melko nihkeää Lidlissä kun automaattiin ei saa kerralla kuin 25e edestä pulloja ja sitten kun kassalla haluaa ne käteisellä niin pitää aina odotella jotain helvetin esimiestä paikalle.
Havaintojeni perusteella on vielä kolmaskin rajoitus eli kun pullokuitti(tai useamman kuitin summa) ylittää maagisen rajan tarvitaan esimies kuittaamaan vaikka koko palautus käytetään loppusumman lyhentämiseen. Maagisen rajan euromäärää en tähän hätään muista mutta se on vähemmän kuin 25 euroa.
 
On rajoitus ja ollu ainakin joitain vuosia.
Mä palautan Lidliin siks kun siellä on yleensä vähiten jonoa automaatilla ja satunnaisesti on liiterin omia pulloja joukossa niin ei tarvii rupee erittelemään. Prismassa, missä yleensä käydään, on aina hervottomat jonot niillä automaateilla niin hermot menis odotellessa.
Niinjoo, Lidlissä on nuo omat pullotkin. En edes muistanut tuota älyttömyyttä kun viime vuosina on ehkä kerran-pari käynyt vuodessa Lidlissä. Pitääkin koittaa muistaa tuokin hölmöys, nyt kun on taas ruvennut vähän useammin käymään kun avasivat myymälän fiksumpaan paikkaan.

Tuo että Lidlin pullot voi palauttaa vain Lidliin on kyllä ihan idioottimainen keksintö, ihan turhaan joutuu noita erittelemään kun kaikki muut pullot käy joka paikkaan.

Ainakin silloin aikanaan kun toisessa Lidlissä tuli käytyä niin siellä oli aina jonoa pullonpalautukseen, aina joutui odottelemaan pitkän aikaa vuoroaan.
 
Niinjoo, Lidlissä on nuo omat pullotkin. En edes muistanut tuota älyttömyyttä kun viime vuosina on ehkä kerran-pari käynyt vuodessa Lidlissä. Pitääkin koittaa muistaa tuokin hölmöys, nyt kun on taas ruvennut vähän useammin käymään kun avasivat myymälän fiksumpaan paikkaan.

Tuo että Lidlin pullot voi palauttaa vain Lidliin on kyllä ihan idioottimainen keksintö, ihan turhaan joutuu noita erittelemään kun kaikki muut pullot käy joka paikkaan.

Ainakin silloin aikanaan kun toisessa Lidlissä tuli käytyä niin siellä oli aina jonoa pullonpalautukseen, aina joutui odottelemaan pitkän aikaa vuoroaan.
Voi pojat sitä aikaa kun Lidlin automaatteihin ei käynyt kuin Lidlin omat pullot..
 
Tuo että Lidlin pullot voi palauttaa vain Lidliin on kyllä ihan idioottimainen keksintö, ihan turhaan joutuu noita erittelemään kun kaikki muut pullot käy joka paikkaan.
Se on kuitenkin Lidlin oma valinta ja uskoisin että osaavat laskea. Kaikesta päätellen heidän on taloudellisempaa käyttää omaa pakkausjärjestelmää kuin luoda uudet bulkkituotteet vain Suomen markkinaa varten erikseen.

Omalla tavallaan paskaa palvelua se on kieltämättä, ja minua ärsyttävät Lidl-spesifit pullot niin paljon että harvemmin ostan kyseisiä tuotteita. Olen kuitenkin paisti ja ostan sieltä muuta joten vaikka moni muukin kokisi ja tekisi samoin, ei Lidlille synny motiivia muuttaa tapaa.
 
Eihän tämä maailman suurin ongelma ole, jokaisella vaan on erilainen toleranssi esimerkiksi tämänkaltaisiin turhiin painalluksiin. Jokuhan tekisi vaikka kolme kyykkyhyppyä siinä kassalla jos kone pyytäisi, missä menee se raja, kuinka monta tarpeetonta vaihetta on vielä ok?
Esimerkiksi vaikka tuo S-kaupan automaatin aloitus, yksi aivan tarpeeton painallus heti kärkeen "aloita", kun esimerkiksi Lidl ja Cittari osaa käynnistyä kun suoraan tarjoaa sille viivakoodia. Yksikin painallus on jo kymmeniä prosentteja enemmän painalluksia.
Lidlin kassa on aika hyvä, mutta lasken siinä myös turhaksi painallukseksi "haluatko kuitin, kyllä/ei" Jos painat "ei", saat sen yleensä aivan yhtä pitkän kuitin siltikin, koska se on pakollinen että pääset sen viivakoodilla ulos. Kun sen vaan voisi tulostaa samantien kyselemättä mitään.
Jos noista myllyistä vielä poistaisi tuon boonuskortin turhat kyselyt, olisi esimerkiksi cittarin kone täydellinen. Bonuskortin kyselynkin voisi varmasti toteuttaa jollakin muulla tavalla siihen.

Käyttöliittymän käytettävyyshän on ihan oma lajinsa ja hämmentävän vähän siihen monikaan kiinnittää huomiota, käyttäessään, tai suunnitellessaan asioita. Yleensä asiaan havahdutaan vasta kun ollaan ihan äärilaidoilla, vaikka siihen keskellekin mahtuu aika suuri harmaa alue, jossa hiottavaa riittäisi. Aikaisemmin mainitsemani nettikaupat on hyvä esimerkki, jokainen ylimääräinen klikkaus ostoskorista vähentää loppuun asti vietyjen ostosten määrää merkittävästi, siltikin moni kauppa vaan on erittäin kömpelö. Kivijalkakaupassa ei tosin juuri ole sitä pelkoa kauppiaalla, että ylimääräiset klikkaukset vähentäisivät loppuun asti vietyjä ostotapahtumia.
 
Käyttöliittymän käytettävyyshän on ihan oma lajinsa ja hämmentävän vähän siihen monikaan kiinnittää huomiota, käyttäessään, tai suunnitellessaan asioita. Yleensä asiaan havahdutaan vasta kun ollaan ihan äärilaidoilla, vaikka siihen keskellekin mahtuu aika suuri harmaa alue, jossa hiottavaa riittäisi. Aikaisemmin mainitsemani nettikaupat on hyvä esimerkki, jokainen ylimääräinen klikkaus ostoskorista vähentää loppuun asti vietyjen ostosten määrää merkittävästi, siltikin moni kauppa vaan on erittäin kömpelö. Kivijalkakaupassa ei tosin juuri ole sitä pelkoa kauppiaalla, että ylimääräiset klikkaukset vähentäisivät loppuun asti vietyjä ostotapahtumia.
Noista nettikaupoista tulikin taas yksi ärsyttävä ominaisuus mieleen mikä on parissa kaupassa tullut vastaan. Kun annat osoitetietoja niin joissakin kaupoissa kun yrittää antaa koko katuosoitteen tyyliin "Jokutie 3 B 13" niin herjaa vain virheellistä osoitetta. Pitää ensin kirjoittaa "Jokutie 3", sitten perään muokata osoitteeseen tuo rappu ja asunnon numero. Mikähän ihmeen idea tuossakin on?

Ja toinen mikä noissa joskus ärsyttää on se, että TAB-näppäimellä ei pääse loogisesti seuraavaan kenttään tyyliin Nimi -> Katuosoite -> Postinumero -> Postitoimipaikka vaan tabilla pomppaa jonnekin ihan satunnaiseen kenttään, esim nimen jälkeen postinumeroon tai puhelinnumeroon vaikka ne eivät ole järjestyksessä seuraavana. Ja yleensähän postinumerolla saisi jo tuon kunnan/kaupunginkin haettua mutta sekin yleensä pitää erikseen kirjoittaa, tosin se nyt ei juurikaan ärsytä.
 
Esimerkiksi vaikka tuo S-kaupan automaatin aloitus, yksi aivan tarpeeton painallus heti kärkeen "aloita", kun esimerkiksi Lidl ja Cittari osaa käynnistyä kun suoraan tarjoaa sille viivakoodia.
Ei se täysin turha ole, vaikka sinusta siltä tuntuukin. Se aloituspainike on siinä siksi, kun Suomessakin asuu ja matkailee melkoisesti muita kuin suomea äidinkielenään puhuvia henkilöitä ja sillä painikkeella valitaan samalla laitteen kielisyys (sekä laitteen puhuma, että näytöllä näkyvä kieli). Mitään muita ylimääräisiä painalluksiahan S-ryhmän itsepalvelukassan käyttölogiikassa ei ole ja se on omasta mielestäni muutenkin näistä kaikista toimivin kokonaisuus. Toki tuo voisi toimia kaikkia osapuolia paremmin palvellen niin, että jos kielisyyttä ei valita nappulasta, käynnistyy prosessi automaattisesti suomeksi ensimmäisen tuotteen piippauksen myötä. Siitä huolimatta en voi kuin ihmetellä miten tuosta saa aikaiseksi yhtään minkäänlaista ongelmaa, jota pitää sitten höystää näillä liioitelluilla "vaatii monta klikkausta enemmän" ja "joku tekee vaikka kyykkyhyppyjä" -analogioilla. Vaikuttaa vähän siltä, että ei ole joko kokemusta koko laitteesta, tai on itse kämmätty jotain ja on jäänyt virheellinen mielikuva toiminnasta.

Sellaisen parannuksen näihin toivoisi ihan kauppaketjusta riippumatta, ettei muovikassin lisäystä pitäisi kaivaa minkään erillisen "tuotteessa ei ole viivakoodia" valikon kautta. Varmaan 90% asiakkaista ottaa kuitenkin pussin ja viivakoodin lukeminen pussista itsestään on kömpelöä/hidasta, joten sille olisi hyvä olla oma painikkeensa suoraan käyttöliittymässä.
 
Viimeinen sanani kassakeskusteluun. S-market parempi kuin lidl.

S-market
1. Paina aloita
2. skannaa tuotteet
3. paina maksa
4. näytä kännykkää lukijalle joka lukee bonukset ja maksun samalla kertaa. pin koodi kysytään jos maksu ylittää 50€, korttia ei tarvitse syöttää koneeseen. (fyysinen kortti on kännykkäkotelossa)
kuitti tulee sähköisesti.

lidl
1.skannaa tuotteet.
2. paina maksa/valmis tms
3. Paina "ei lidl appiä"
4. Paina maksa kortilla.
5. näytä korttia lukijalle.

portteja taitaa nykyään olla molemmat kaupat täynnä. ennen oli s-marketeissa vielä portittomia.
 
Viimeinen sanani kassakeskusteluun. S-market parempi kuin lidl.

S-market
1. Paina aloita
2. skannaa tuotteet
3. paina maksa
4. näytä kännykkää lukijalle joka lukee bonukset ja maksun samalla kertaa. pin koodi kysytään jos maksu ylittää 50€, korttia ei tarvitse syöttää koneeseen. (fyysinen kortti on kännykkäkotelossa)
kuitti tulee sähköisesti.

lidl
1.skannaa tuotteet.
2. paina maksa/valmis tms
3. Paina "ei lidl appiä"
4. Paina maksa kortilla.
5. näytä korttia lukijalle.

portteja taitaa nykyään olla molemmat kaupat täynnä. ennen oli s-marketeissa vielä portittomia.
Ja vaikka olisi Lidl-sovellus, niin sehän ei toimi NFC:llä, vaan luurilta pitää näyttää QR-koodi lukijalle, joka on sekin yksi hidastava toimenpide välissä, kun pitää avata sovellus ja etsiä sieltä se koodi.

Ja sitten vielä kun Lidleissä tuotteet punnitaan kassalla, niin vähän otsassa pullottelee, kun edessä joku mummo etsii "pikakassan" valikkohelvetistä sopivaa sämpyläversiota jne. On tuo itsepalvelukassa silti Lidleissäkin parempi kuin jonotella perinteiselle kassalle.

Tuohon S-ryhmän neloskohtaan sellainen, ettei puhelimella maksettaessa kysytä summasta riippumatta koskaan mitään erillistä koodia/tunnistusta, jos luurin lukitus on avattu riittävän turvallisella tavalla (sormenjälki, kuvio, class3 kasvotunnistus tms). Muuten varmistus kysytään nykyään summasta riippumatta.
 
Ja vaikka olisi Lidl-sovellus, niin sehän ei toimi NFC:llä, vaan luurilta pitää näyttää QR-koodi lukijalle, joka on sekin yksi hidastava toimenpide välissä, kun pitää avata sovellus ja etsiä sieltä se koodi.

Ja sitten vielä kun Lidleissä tuotteet punnitaan kassalla, niin vähän otsassa pullottelee, kun edessä joku mummo etsii "pikakassan" valikkohelvetistä sopivaa sämpyläversiota jne. On tuo itsepalvelukassa silti Lidleissäkin parempi kuin jonotella perinteiselle kassalle.

Tuohon S-ryhmän neloskohtaan sellainen, ettei puhelimella maksettaessa kysytä summasta riippumatta koskaan mitään erillistä koodia/tunnistusta, jos luurin lukitus on avattu riittävän turvallisella tavalla (sormenjälki, kuvio, class3 kasvotunnistus tms). Muuten varmistus kysytään nykyään summasta riippumatta.
Siellä lopussa oli huomautus että fyysinen kortti on kännykkäkotelossa, maksan sen lähimaksuominasuudella. sillä maksettaessa laite kysyy pin koodin kun summa menee rajan yli mutta korttia ei tarvitse syöttää koneeseen enään nykyään. google payllä ei ole rajaa, sen tiedän. siihen ainakin joskus oli hankalaa saada bonukset ja henkilökunta-alennus, en ole vuosiin tosin kokeillut onko tilanne muuttunut. sillä maksan kaikkialla muualla käytännössä missä onnistuu.
 
Mutta, muistatteko Lidlin sen tullessa?
Kassoilla ei ollut sitä hihnaa, eikä kaupassa ollut koreja ei kärryjä. Eli piti pitää ostoksiaan sylissä, ja sitten saada ne kassalla näytettyä ja maksettua, laskematta niitä mihinkään! Silloin ei kyllä saksalaista järjenjuoksua tajunnut!
 
Siellä lopussa oli huomautus että fyysinen kortti on kännykkäkotelossa, maksan sen lähimaksuominasuudella. sillä maksettaessa laite kysyy pin koodin kun summa menee rajan yli mutta korttia ei tarvitse syöttää koneeseen enään nykyään. google payllä ei ole rajaa, sen tiedän. siihen ainakin joskus oli hankalaa saada bonukset ja henkilökunta-alennus, en ole vuosiin tosin kokeillut onko tilanne muuttunut. sillä maksan kaikkialla muualla käytännössä missä onnistuu.
Ei ole hankalaa bonusten kerääminen puhelimella enää nykyään. Onnistuu joko S-ryhmän omalla sovelluksella, tai sitten vaihtoehtoisesti jollakin kolmannen osapuolen sovelluksella. Viimeisessä vaiheessa vaan sopiva bonussovellus auki --> bonusten piippaus --> automaattinen vaihto Google Payhin, jolla maksu. K-ryhmän kaupoissa ei tarvitse avata edes sovellusta ensin.

Minä en ole pitänyt fyysisiä kortteja mukana enää vuosikausiin.

Mobiilimaksamiselle on tosin omakin ketjunsa, jossa voi jatkaa noista asioista.
 
Viimeinen sanani kassakeskusteluun. S-market parempi kuin lidl.

S-market
1. Paina aloita
2. skannaa tuotteet
3. paina maksa
4. näytä kännykkää lukijalle joka lukee bonukset ja maksun samalla kertaa. pin koodi kysytään jos maksu ylittää 50€, korttia ei tarvitse syöttää koneeseen. (fyysinen kortti on kännykkäkotelossa)
kuitti tulee sähköisesti.

lidl
1.skannaa tuotteet.
2. paina maksa/valmis tms
3. Paina "ei lidl appiä"
4. Paina maksa kortilla.
5. näytä korttia lukijalle.

portteja taitaa nykyään olla molemmat kaupat täynnä. ennen oli s-marketeissa vielä portittomia.
Jos nämä laitetaan samalle viivalle vertailtavaksi, niin S-kaupassa kohdan 3 jälkeen tulee:
4. "Paina: ei s-etukorttia"
5. Lue maksukortti

Eli yhtä monta vaihetta kuin lidlissäkin ilman etukorttia.
 
K-kassa:

1. Skannaa tuotteet
2. 1. bissen jälkeen odota henkilökunnan kuittausta.
3. Skannaa loput tuotteet
4. Huitaise plussa-kortti
5. Klikkaa "maksamaan"
6. Maksa
 
Ei se täysin turha ole, vaikka sinusta siltä tuntuukin. Se aloituspainike on siinä siksi, kun Suomessakin asuu ja matkailee melkoisesti muita kuin suomea äidinkielenään puhuvia henkilöitä ja sillä painikkeella valitaan samalla laitteen kielisyys (sekä laitteen puhuma, että näytöllä näkyvä kieli). Mitään muita ylimääräisiä painalluksiahan S-ryhmän itsepalvelukassan käyttölogiikassa ei ole ja se on omasta mielestäni muutenkin näistä kaikista toimivin kokonaisuus. Toki tuo voisi toimia kaikkia osapuolia paremmin palvellen niin, että jos kielisyyttä ei valita nappulasta, käynnistyy prosessi automaattisesti suomeksi ensimmäisen tuotteen piippauksen myötä.
Juuri näin, jos pitää ulkomaalaisia halailla, se voidaan tehdä vaikka niin, että ruudun yläreunassa on eri maiden lippuja, joista voi tarvittaessa painaa mieleistään, eikä niin, että kaikki joutuvat painamaan ylimääräistä, jos vaikka joku sattuisi haluamaan tekstinsä jollakin muulla kuin kotimaisella. Oletuksena pitäisi suomessa toimivan myllyn toimia suomeksi.

Sellaisen parannuksen näihin toivoisi ihan kauppaketjusta riippumatta, ettei muovikassin lisäystä pitäisi kaivaa minkään erillisen "tuotteessa ei ole viivakoodia" valikon kautta. Varmaan 90% asiakkaista ottaa kuitenkin pussin ja viivakoodin lukeminen pussista itsestään on kömpelöä/hidasta, joten sille olisi hyvä olla oma painikkeensa suoraan käyttöliittymässä.
Toinen erittäin hyvä esimerkki, se muovikassinappi pitäisi olla heti suoraan siinä tarjolla.

Mun mielestä jos käyttöliittymä tuossa kassakoneessa hiottaisiin loppuun asti, pitäisi maksimissaan tarvita yksi painallus koko suorituksen aikana, "maksa" (tai sitten se "muovikassi" siihen vielä lisäksi tarvittaessa).


Näistä kaikista muistakin viesteistä voi mielestäni päätellä, että vaikka kaikki nämä järjestelmät sinänsä ovatkin ihan toimivia, pienillä hienosäädöillä niistä olisi mahdollista saada parempia.
 
Jos nämä laitetaan samalle viivalle vertailtavaksi, niin S-kaupassa kohdan 3 jälkeen tulee:
4. "Paina: ei s-etukorttia"
5. Lue maksukortti

Eli yhtä monta vaihetta kuin lidlissäkin ilman etukorttia.
ei mun mielestä kysy, senkuin maksaa suoraan. sama on K-kaupassa. toteaa vain että "ei plussakortti" ja ottaa maksun. tosin s-kortti on ja plussa korttia ei niin en satavarma ole...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 404
Viestejä
4 511 410
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom