Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Suunnittelun kukkanen, että monessa android apissa ei voi sen apin kieltä valita, vaan se apin kieli on väkisinkin sama kuin itse järjestelmän. Yleensä aina näissä ohjelmissa on kyllä oma asetusvalikko kaikenlaiselle muulle ja ne kaikki eri kielivaihtoehdot kyllä on jo olemassa ohjelmassa sisällä, mutta niitä vain ei siis pysty mitenkään valitsemaan muuten kuin vaihtamalla koko käyttöjärjestelmän kielen. Luulisi olevan aika yksinkertainen vaan lisätä sinne settings osioon yksi valintaruutu.
Tuon toteuttaminen olisi tosiaan todella yksinkertaista, mutta monessa tapauksessa kehittäjät kuvittelevat naiivisti, että helpottavat käyttäjän elämää pakottamalla sovelluksen automaattisesti käyttöjärjestelmän kielelle.

Tuon puuttuminen on yksi sellainen ominaisuus, joka kertoo ainakin minulle suoraan, että suunnittelija/kehittäjä ei ole ollut tehtäviensä tasalla, joten sovellus on todennäköisesti puutteellinen/buginen jostakin muualtakin.
 
Tuon toteuttaminen olisi tosiaan todella yksinkertaista, mutta monessa tapauksessa kehittäjät kuvittelevat naiivisti, että helpottavat käyttäjän elämää pakottamalla sovelluksen automaattisesti käyttöjärjestelmän kielelle.

Tuon puuttuminen on yksi sellainen ominaisuus, joka kertoo ainakin minulle suoraan, että suunnittelija/kehittäjä ei ole ollut tehtäviensä tasalla, joten sovellus on todennäköisesti puutteellinen/buginen jostakin muualtakin.
Tämä sama ongelma muuten joissain konsolipeleissäkin. Ärsyttää kun pari peliä jotka haluisin pelata suomeksi mutta muuten pitää koko höskän englanniks.
 
Jos S-kaupan kukkasista puhutaan, niin voisivat käydä katsomassa cittarista mallia, miten tehdään sujuva itsepalvelukassa. On se S-kaupan malli vaan valovuoden verran kankeampi käytettävyydeltään.
Molemmissa kaupoissa asioin. Enkä isoa eroa ole huomannut.Tai no Prismassa mahtavuutta hoitaa ostot käsiskannerilla. Pikakassan toiminnnossa en ole isoa eroa huomannut. Luetaan tuotteet valitaan maksutapa ja maksetaan pois. Eli avaatko vähän?
 
Toinen S-ryhmän suunnittelun kukkanen on mobiilietu, joka täytyy ostosten kassalle latomisen ja maksamisen välissä kaivaa lagisesta ja sekavasta sovelluksesta ja näyttää myyjälle. Maksan siitä ilosta heille ettei tarvitse tuota sekoilua tehdä, aivan käsittämätöntä ettei voi aktivoida etukortille etukäteen kuten vastaavat edut K-Ruoka -sovelluksessa.
Eiköhän tossa ole taustalla että saadaan asiakas kauppaan tarjouksen perusteella ja sitten jää tarjous vahingossa käyttämättä ja kauppa voittaa. Sama on K-ruoka sovelluksessa ne viikon tarjoukset joka pitää erikseen käydä sovelluksesta aktivoimassa että toimii.
Tuo selitys on harvinaisen pöljä. Periaatteessa kyse on samasta kuin taajama alkaa ja päättyy -merkeissä. Niilläkin osoitetaan alue, jolla pätee omat sääntönsä. Taajaman rajat eivät ole mitenkään selvästi erotettavissa, joten merkit ovat paikallaan.

Tunnelin alkamista ja loppumista taas ei voi olla huomaamatta. Laissa voisikin yksinkertaisesti kertoa mitkä säännöt pätevät tunnelissa.
Sitten pitäisi määritellä tunneli aika tarkkaan. Onhan noita paikkoja jossa mennään useampikaistaisen tien alta ja rakennelma on hyvin tunnelimainen mutta niitä ei tunneliksi lasketa ainakaan lain mukaan koska merkkejä ei ole.
 
Molemmissa kaupoissa asioin. Enkä isoa eroa ole huomannut.Tai no Prismassa mahtavuutta hoitaa ostot käsiskannerilla. Pikakassan toiminnnossa en ole isoa eroa huomannut. Luetaan tuotteet valitaan maksutapa ja maksetaan pois. Eli avaatko vähän?
Kyllä molemmissa asiat saa hoidettua, ei siinä mitään. Prisman kassa vaan vaatii aika monta klikkausta enemmän. Vähän sama juttu kuin hyvä ja huono nettikauppa, huono nettikaupan kassa voi vaatia aika monta turhaa klikkausta enemmän.
Mua ainakin nämä muutamatkin ylimääräiset klikkaukset ärsyttää, kun ne on selvästi aivan turhia ja asia olisi aika helppo korjata, (kun käy katsomassa mallia tien toiselta puolelta.)
Sen lisäksi en ole ihan vakuuttunut siitä, mitä älyä on niissä pikakassoissa joita usein on s-kaupoissa, joissa siinä masiinan vieressä on oma pitkä liukuhihnansa, vielä en ole nähnyt niitä kenenkään lataavan niin täyteen, että se näyttäisi järkevältä. Samassa tilassa on cittarissa 3-4kpl niitä tavallisia pikakassoja ja jono kulkee joutuisammin.
 
Kyllä molemmissa asiat saa hoidettua, ei siinä mitään. Prisman kassa vaan vaatii aika monta klikkausta enemmän. Vähän sama juttu kuin hyvä ja huono nettikauppa, huono nettikaupan kassa voi vaatia aika monta turhaa klikkausta enemmän.
Mua ainakin nämä muutamatkin ylimääräiset klikkaukset ärsyttää, kun ne on selvästi aivan turhia ja asia olisi aika helppo korjata, (kun käy katsomassa mallia tien toiselta puolelta.)
Sen lisäksi en ole ihan vakuuttunut siitä, mitä älyä on niissä pikakassoissa joita usein on s-kaupoissa, joissa siinä masiinan vieressä on oma pitkä liukuhihnansa, vielä en ole nähnyt niitä kenenkään lataavan niin täyteen, että se näyttäisi järkevältä. Samassa tilassa on cittarissa 3-4kpl niitä tavallisia pikakassoja ja jono kulkee joutuisammin.
Miten voi vaatia aika monta klikkausta enemmän kun ei vaadi kuin kaksi klikkausta ylipäätään? Ero on siis että citymarketin automaatissa voi maksaa ostokset klikkaamatta maksamaan-painiketta? Vai onko siellä sitä aloitusruutua edes missä täytyy aloita-painikkeesta painaa? Noi liukuhihnalliset pikakassat on paras keksintö maailmassa. Tosin saattaavat jäädä itseltä pois sitten kun saavat sen kerää ja skannaa -systeemin käyttöön.

Itse jos nettikauppaa arvostelen, niin hyvyyteen tai huonouteen vaikuttaa hyvin vähän se, tarvitseeko kassalla klikata kerran vai kahdesti. Mutta saahan sitä ärsyyntyä, ei siinä.
 
Kyllä molemmissa asiat saa hoidettua, ei siinä mitään. Prisman kassa vaan vaatii aika monta klikkausta enemmän. Vähän sama juttu kuin hyvä ja huono nettikauppa, huono nettikaupan kassa voi vaatia aika monta turhaa klikkausta enemmän.
Mua ainakin nämä muutamatkin ylimääräiset klikkaukset ärsyttää, kun ne on selvästi aivan turhia ja asia olisi aika helppo korjata, (kun käy katsomassa mallia tien toiselta puolelta.)
Sen lisäksi en ole ihan vakuuttunut siitä, mitä älyä on niissä pikakassoissa joita usein on s-kaupoissa, joissa siinä masiinan vieressä on oma pitkä liukuhihnansa, vielä en ole nähnyt niitä kenenkään lataavan niin täyteen, että se näyttäisi järkevältä. Samassa tilassa on cittarissa 3-4kpl niitä tavallisia pikakassoja ja jono kulkee joutuisammin.
En tiedä missä asioit ja onko siellä jotain paikallisia erikoisuuksia, mutta kertomasi ei kuitenkaan sovi omiin kokemuksiin missään S-marketissa. Ihan sama määrä toimintoja vaaditaan molemmissa kauppaketjuissa, vai olikohan niin, että S-kaupoissa pitää ensin painaa aloituspainiketta ja K-kaupoissa voi aloittaa piippailun suoraan? Ei mielestäni mikään dramaattinen "monen klikkauksen" ero kuitenkaan.

Liukuhihnalliset pikakassat ovat ihan samanlaisia kuin muutkin sillä erolla, että niissä on se hihna kärryistä nostettavavia suurempia ostosmääriä varten. Niissä voi toki asioida yksinkin, kun ei sinne tietenkään aina ole tulossa väkeä kärryjen kanssa. Sitä hihnaa tulee itsekin käytettyä viikottain sekä ostoskorin, että kärryjen kanssa ja toki myös ilman noista kumpaakaan.

S-ryhmän "Kerää ja skannaa" on loistava ominaisuus, mutta sitä käytettäessä ei edelleenkään voi ottaa punalapputuotteita samaan kassiin. Se on pieni miinus tuossa muuten toimivassa mallissa. Myös kaikki itse skannauslaitteella piipatut ostokset kannattaa maksaa pikakassalle, niin ei tarvitse säätää myyjien kanssa lainkaan, paitsi jos osuu satunnaistarkastus kohdalle.

S-sovelluksessa olevien alennusten hyödyntäminen voisi olla näppärämmin toteutettu, mutta kuten jo todettiin, tuo kömpelyys voi olla jopa tietoinen päätös tekijöiltä, jotta jää alennuksia käyttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä missä asioit ja onko siellä jotain paikallisia erikoisuuksia, mutta kertomasi ei kuitenkaan sovi omiin kokemuksiin missään S-marketissa. Ihan sama määrä toimintoja vaaditaan molemmissa kauppaketjuissa, vai olikohan niin, että S-kaupoissa pitää ensin painaa aloituspainiketta ja K-kaupoissa voi aloittaa piippailun suoraan? Ei mielestäni mikään dramaattinen "monen klikkauksen" ero kuitenkaan.

Liukuhihnalliset pikakassat ovat ihan samanlaisia kuin muutkin sillä erolla, että niissä on se hihna kärryistä nostettavavia suurempia ostosmääriä varten. Niissä voi toki asioida yksinkin, kun ei sinne tietenkään aina ole tulossa väkeä kärryjen kanssa. Sitä hihnaa tulee itsekin käytettyä viikottain sekä ostoskorin, että kärryjen kanssa ja toki myös ilman noista kumpaakaan.

S-ryhmän "Kerää ja skannaa" on loistava ominaisuus, mutta sitä käytettäessä ei edelleenkään voi ottaa punalapputuotteita samaan kassiin. Se on pieni miinus tuossa muuten toimivassa mallissa. Myös kaikki itse skannauslaitteella piipatut ostokset kannattaa maksaa pikakassalle, niin ei tarvitse säätää myyjien kanssa lainkaan, paitsi jos osuu satunnaistarkastus kohdalle.

S-sovelluksessa olevien alennusten hyödyntäminen voisi olla näppärämmin toteutettu, mutta kuten jo todettiin, tuo kömpelyys voi olla jopa tietoinen päätös tekijöiltä, jotta jää alennuksia käyttämättä.
Jossain Alepoissahan alennustuotteisiin liimataan uusi viivakoodi alkuperäisen päälle jolloin ne voi lukea itsepalvelukassalla.

Kuuleman mukaan ensin pitää käydä tuotteet läpi ja sen jälkeen jälkeen tulostamassa tarrat ja sen jälkeen käydä liimaamassa ne tuotteisiin. Alepassa onnistuu pienemmän valikoiman takia. Kaupoissa ei ole käsilaitteita jotka voisivat suoraan tulostaa alennusviivakoodin.
 
En myöskään ymmärrä mitä ylimääräisiä klikkauksia S-kaupan pikakassalla on. Prosessihan menee näin:

1. Klikkaa aloita
2. Skannaa ostokset
3. Klikkaa maksa
4. Lue etukortti
5. Lue maksukortti

Ykköskohdan voisi tietysti leanata pois, mutta eiköhän tuossa ole tarkoitus, estää kiusanteko jossa ostoksensa jo maksanut piippaisu pois lähtiessään toisella kassalla jotain, jonka kassan seuraava käyttäjä saattaisi epähuomiossa maksaa turhaan. Lisäksi se vähän kuin pakottaa lukemaan tiedon siitä, että kassatapahtuma päätyy videolle ja lisäksi mahdollistaa kielenvalinnan. Mutta ei tietenkään ole mitenkään välttämätön vaihe.

K-kaupat eivät ole niin tuttuja, mutta niillä kerroilla, kun olen käyttänyt, systeemi on hyvin samankaltainen S-kauppojen kanssa.

Lidlin itsepalvelukassa on mielestäni paras näistä kolmesta:

1. Skannaa ostokset ja lidl plus
2. Klikkaa maksa
3. Klikkaa haluttu maksutapa
4. Lue maksukortti

Kassa on kätevästi heti valmiina ottamaan viivakoodeja vastaan ja pöydässä oleva laaja viivakoodinlukija yhdistettynä Lidlin tuotteisiin, joissa viivakoodia on joka puolella pakkausta on vaan sulava käyttää. Lisäksi ostosten piippaamisen lomassa voi lukea etukortin QR-koodin ilman erillisiä klikkauksia.
Kohta 3 on ihmeellinen välivaihe. En edes muista mitä muita vaihtoehtoja siinä on kortin lisäksi - varmaan lahjakortti, mutta en silti ihan ymmärrä sitä, koska ilman tätä Lidlin ip-kassan toiminta hipoisi täydellisyyttä.
 
Lidlin itsepalvelukassa on mielestäni paras näistä kolmesta:

1. Skannaa ostokset ja lidl plus
2. Klikkaa maksa
3. Klikkaa haluttu maksutapa
4. Lue maksukortti

Kassa on kätevästi heti valmiina ottamaan viivakoodeja vastaan ja pöydässä oleva laaja viivakoodinlukija yhdistettynä Lidlin tuotteisiin, joissa viivakoodia on joka puolella pakkausta on vaan sulava käyttää. Lisäksi ostosten piippaamisen lomassa voi lukea etukortin QR-koodin ilman erillisiä klikkauksia.
Kohta 3 on ihmeellinen välivaihe. En edes muista mitä muita vaihtoehtoja siinä on kortin lisäksi - varmaan lahjakortti, mutta en silti ihan ymmärrä sitä, koska ilman tätä Lidlin ip-kassan toiminta hipoisi täydellisyyttä.

Omat, joskin määrällisesti vähäiset käynnit Lidlin itsepalvelukassalla eivät ole jättäneet erityisen hyvää makua suuhun seuraavista syistä:

1. Lue ostokset ja niiden jälkeen pullonpalautuskuitti, joka tulee laittaa laitteen etuosassa olevasta kolosta sisään -> kovin monella kerralla laite ei ole tunnistanut sisään laitettua pullonpalautuskuittia eikä sen takia päästä etenemään maksuvaiheeseen asti ja jonkin ajan kuluttua sytyttää kassan yläpuolelle punaisen valon (ellei lähistöllä ole sattunut juuri sillä hetkellä olemaan henkilökuntaa, jolle huikata asiasta), jonka jälkee odotellaan henkilökuntaa paikalle.

2. En tiedä, onko tämä vain lähimmän Lidlin ongelma, mutta siellä useimmiten käyttämäni itsepalvelukassan maksukortinlukija toimii tuskallisen hitaasti, kunnes maksu lopulta menee läpi ja laite (t)ulostaa kuitin, jota näyttämältä itsepalvelukassa-alueelta pääsee ulos.

Toki ei liity mitenkään mihinkään, yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää yms.
 
Omat, joskin määrällisesti vähäiset käynnit Lidlin itsepalvelukassalla eivät ole jättäneet erityisen hyvää makua suuhun seuraavista syistä:

1. Lue ostokset ja niiden jälkeen pullonpalautuskuitti, joka tulee laittaa laitteen etuosassa olevasta kolosta sisään -> kovin monella kerralla laite ei ole tunnistanut sisään laitettua pullonpalautuskuittia eikä sen takia päästä etenemään maksuvaiheeseen asti ja jonkin ajan kuluttua sytyttää kassan yläpuolelle punaisen valon (ellei lähistöllä ole sattunut juuri sillä hetkellä olemaan henkilökuntaa, jolle huikata asiasta), jonka jälkee odotellaan henkilökuntaa paikalle.

2. En tiedä, onko tämä vain lähimmän Lidlin ongelma, mutta siellä useimmiten käyttämäni itsepalvelukassan maksukortinlukija toimii tuskallisen hitaasti, kunnes maksu lopulta menee läpi ja laite (t)ulostaa kuitin, jota näyttämältä itsepalvelukassa-alueelta pääsee ulos.

Toki ei liity mitenkään mihinkään, yksittäistapauksia, joita ei saa yleistää yms.
Pullojen palautus on muutenkin melko nihkeää Lidlissä kun automaattiin ei saa kerralla kuin 25e edestä pulloja ja sitten kun kassalla haluaa ne käteisellä niin pitää aina odotella jotain helvetin esimiestä paikalle.
 
Kohta 3 on ihmeellinen välivaihe. En edes muista mitä muita vaihtoehtoja siinä on kortin lisäksi - varmaan
Tuo kohta kyllä sopii tähän ketjuun. Harvoin käyn Lidlissä nykyään ja joka kerta sitä yrittää maksaa ostokset ennen ku tajuaa, että ainiin piti vielä valita, että kortilla maksaa.
 
Se, että Lidlin itsepalvelualueelta poispäästäkseen tarvittiin se kuitti, tuon muutaman kerran aluksi unohti ja kuitti pahus on jo siellä kassiin syvyyksissä. Mutta silti loogisempaa kuin suuressa K-kaipassamme, jossa pitää tehdä sama portttihomma, vaikka myyjärouva seisoo siinä vieressä.
 
Pullojen palautus on muutenkin melko nihkeää Lidlissä kun automaattiin ei saa kerralla kuin 25e edestä pulloja ja sitten kun kassalla haluaa ne käteisellä niin pitää aina odotella jotain helvetin esimiestä paikalle.
Jaa, onkos Lidliin tullut tuollainen 25e rajoitus pullonpalautukseen jossain vaiheessa? Aikanaan kun Lidlissä tuli enemmän asioitua niin monesti tuli palautettua melko isojakin määriä pulloja ja tölkkejä kerralla mutta silloin oli kassalla rajoitus että olikohan yli 20e tai 25e pullokuitilla maksaessa piti esimiehen tulla tarkistamaan se. Tuosta toki on jo vuosia. No, nykyään tulee pullot ja tölkit melkeinpä yksinomaan palautettua paikallisen Cittarin automaattiin kun siellä on se "pesukonemallinen" palautusautomaatti, joka on kyllä ihan loistava keksintö suurien määrien palauttamiseen.
 
Se, että Lidlin itsepalvelualueelta poispäästäkseen tarvittiin se kuitti, tuon muutaman kerran aluksi unohti ja kuitti pahus on jo siellä kassiin syvyyksissä. Mutta silti loogisempaa kuin suuressa K-kaipassamme, jossa pitää tehdä sama portttihomma, vaikka myyjärouva seisoo siinä vieressä.

Itse näen tuon järkevänä ja tarpeellisena. Kaiken maailman pölvästiä pyöri tuolla itsepalvelualueella ennen noita portteja.
Ehkä nuo portit pitää myös ne pahimmat töpöt valitsemasta noita kassoja, niin pääsee itse nopeammin niistä läpi. Ja jos sen portin myyjä avaisi, niin hidastuisi asioiminen, kun sen pitäisi siihen keskittyä ja olisi lisäksi kaikenlaista marisijaa portilla "voitko laskea minukin, menen vain tästä läpi..."
 
Jaa, onkos Lidliin tullut tuollainen 25e rajoitus pullonpalautukseen jossain vaiheessa? Aikanaan kun Lidlissä tuli enemmän asioitua niin monesti tuli palautettua melko isojakin määriä pulloja ja tölkkejä kerralla mutta silloin oli kassalla rajoitus että olikohan yli 20e tai 25e pullokuitilla maksaessa piti esimiehen tulla tarkistamaan se. Tuosta toki on jo vuosia. No, nykyään tulee pullot ja tölkit melkeinpä yksinomaan palautettua paikallisen Cittarin automaattiin kun siellä on se "pesukonemallinen" palautusautomaatti, joka on kyllä ihan loistava keksintö suurien määrien palauttamiseen.
On rajoitus ja ollu ainakin joitain vuosia.
Mä palautan Lidliin siks kun siellä on yleensä vähiten jonoa automaatilla ja satunnaisesti on liiterin omia pulloja joukossa niin ei tarvii rupee erittelemään. Prismassa, missä yleensä käydään, on aina hervottomat jonot niillä automaateilla niin hermot menis odotellessa.
 
Pullojen palautus on muutenkin melko nihkeää Lidlissä kun automaattiin ei saa kerralla kuin 25e edestä pulloja ja sitten kun kassalla haluaa ne käteisellä niin pitää aina odotella jotain helvetin esimiestä paikalle.
Havaintojeni perusteella on vielä kolmaskin rajoitus eli kun pullokuitti(tai useamman kuitin summa) ylittää maagisen rajan tarvitaan esimies kuittaamaan vaikka koko palautus käytetään loppusumman lyhentämiseen. Maagisen rajan euromäärää en tähän hätään muista mutta se on vähemmän kuin 25 euroa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 375
Viestejä
4 510 570
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom