Jep, ihan turha aihe mielestäni muutenkin. Keskustellaan vaan oikeista suunnittelun kukkasista, jotka selkeästi ovat huonoa suunnittelua.Eiköhän tämä aihe ala olemaan vähitellen käsitelty, kun tuntuu kiertävän kehää.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep, ihan turha aihe mielestäni muutenkin. Keskustellaan vaan oikeista suunnittelun kukkasista, jotka selkeästi ovat huonoa suunnittelua.Eiköhän tämä aihe ala olemaan vähitellen käsitelty, kun tuntuu kiertävän kehää.
Se on ihan omaa tyhmyyttä jos ei uutta autoa ostaessa lue ohjekirjaa ja tutustu auton hallintalaitteisiin, siinä ainoa kukkanen on auton omistaja.
Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.
Kokeilehan piirtää vaikkapa noille sumuvaloille mielestäsi paremmat symbolit jotka mahtuvat muutaman millimetrin tilaan auton hallintalaitteissa ja pistä tänne näytille niin katsotaan onko ne selkeämmätSiellä samassa pullossa, jossa sinä kuvittelet että kaikki autoa ajavat lukevat ensin manuaalin ja opettelevat kaikki symbolit ulkoa. Autokoulun osalta olikin jo aiemmin keskustelua, enkä jaksa toistella muutenkaan samoja.
Eivät olekaan. Ne voisivat silti olla intuitiivisempia ja siitähän tässä oli kyse, eikä siitä että niiden kanssa ei pärjäisi.
Eiköhän tämä aihe ala olemaan vähitellen käsitelty, kun tuntuu kiertävän kehää.
No ei, kun se selvästi kuuluu tänne käytettävyyssuunnitteluun liittyen. Mutta aika lailla kaikki siitä on jo sanottu, joten siinä mielessä sen voisi jättää.Pitäsköhän toi sumuvalokatkainkeskustelu siirtää jo omaan topiciin?![]()
Taisit ihan itse keksiä tuon logiikkasi.Tähän logiikkaan sisältyy ilmeisesti jokin esille kirjoittamaton steppi/oletus, minkä puuttuminen saa logiikan vaikuttamaan järjettömältä. Logiikka tuollaisenaan kuulostaa siltä, että jos laitteen toiminta on dokumentoitu, ja toiminta selviää käyttöohjeesta, ei kyseessä ole tai voi olla suunnittelun kukkanen, vaikka se olisi totetutettu miten päin vittua tahansa.
Jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea, niin ketä muuta siitä pitäisi sitten syyttää?Se on vaan oma vika ja ihan omaa tyhmyyttä jos ei ole käyttöohjetta lukenut?
Taisit ihan itse keksiä tuon logiikkasi.
Jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea, niin ketä siitä pitäisi sitten syyttää?
Siinä sanottiin juuri niin kuin oli kirjoitettu, ei tarvitse alkaa rakentelemaan olkiukkoja. Yleisesti ottaen on fiksua lukea käyttöohjeet, ja varsinkin silloin jos jokin asia on epäselvä, kuten tuo sumuvalon symbolin merkitys tuntuu joillekin olevan. Eihän se kieltämättä ole kaikkein selkein, mutta toisaalta en minä nää siinä olevan erityisen huonoa suunnittelua. Tokihan se on nykytrendin mukaista, että käyttöohjeita ei vaivauduta lukemaan kuin vasta siinä vaiheessa, kun jokin ei toimikaan odotetulla tavalla. Haluatko vielä vängätä lisää aiheesta?Se logiikka oli siis suoraan se, mitä lainasin. Ja arvelinkin, että siitä on jokin palanen sanomattomana piilossa, koska mitään järkeä tuossa ei ollut. Mikset avannut sitä logiikkaasi kun kysyttiin?
Miksi siitä pitäisi syyttää jotain? Siksi tuo "tyhmä jos ei lue ohjeita" kuulostaakin niin typerältä, kun kysymys on siitä, onko jokin asia hyvin suunniteltu, eikä siitä, onko sitä mahdollista käyttää onnistuneesti.
Hmm, taitaa tuo bugata nyt jotenkin sinulla. Sulla näkyy noissa kuvissa vain joku still kuva leffasta. Itsellä näkyy ihan leffan "juliste", jossa on myös nimi.
![]()
En ole testannut, kun en tuota palvelua itse käytä, mutta näkyvätkö nuo samalla tavalla isommallakin näytöllä? Ajatuksena siis, että olisiko tuossa kyse siitä, että responsiivisuuden nimissä poistetaan niitä tietoja pienemmillä resoilla?Nostetaanpa vaikka nämä viestit esille muutaman sivua sitten. Jäi kaiken sumuvalovänkäyksen alle.
Mielestäni suunnittelun kukkanen kyseessä. Vaikka äppi toimisikin "oikein" niin onhan tuollaisia julisteita todella epäkätevää ja hidasta lukea kun jokaisessa on eri paikassa ja erilaisella ja erivärisellä tekstillä leffan nimi. Miksei julisteen alla voi vaan lukea yhtenäisellä fontilla leffojen nimiä? Olisi paljon mukavampi selata valikoimaa läpi.
Piti oikein tsekata että minkälaisia symboleja ilmailussa käytetään. Siellä kun about kaikki on säädeltyä ja haettu pitkälti sitä inhimillisen tekijän minimointia. Näyttäis että ainakin yleisilmailussa yleisin tapa on käyttää tekstiä (en jaksa ruveta jonkun ison koneen nappiviidakosta ettimään valojen kytkintä, menis loppupäivä) Ja tarpeen vaatiessa lyhenteitä. Joku on ollut sitä mieltä että symbolit eivät ole riittävän kuvaavia lähtöjäänkään.Kokeilehan piirtää vaikkapa noille sumuvaloille mielestäsi paremmat symbolit jotka mahtuvat muutaman millimetrin tilaan auton hallintalaitteissa ja pistä tänne näytille niin katsotaan onko ne selkeämmät![]()
Tekstissä on yksi iso ongelma: sen pitää olla jotain kieltä mitä käyttäjä osaa lukea. Ilmailussa sattuu englanti olemaan maailmanlaajuisesti lennonjohtojen käyttämä kieli joten englannin osaaminen lentäessä on oletusarvoista ja nippelitkin voi sitten olla englanniksi.Piti oikein tsekata että minkälaisia symboleja ilmailussa käytetään. Siellä kun about kaikki on säädeltyä ja haettu pitkälti sitä inhimillisen tekijän minimointia. Näyttäis että ainakin yleisilmailussa yleisin tapa on käyttää tekstiä (en jaksa ruveta jonkun ison koneen nappiviidakosta ettimään valojen kytkintä, menis loppupäivä) Ja tarpeen vaatiessa lyhenteitä. Joku on ollut sitä mieltä että symbolit eivät ole riittävän kuvaavia lähtöjäänkään.
Piti oikein tsekata että minkälaisia symboleja ilmailussa käytetään. Siellä kun about kaikki on säädeltyä ja haettu pitkälti sitä inhimillisen tekijän minimointia. Näyttäis että ainakin yleisilmailussa yleisin tapa on käyttää tekstiä (en jaksa ruveta jonkun ison koneen nappiviidakosta ettimään valojen kytkintä, menis loppupäivä) Ja tarpeen vaatiessa lyhenteitä. Joku on ollut sitä mieltä että symbolit eivät ole riittävän kuvaavia lähtöjäänkään.
Tuossa on vain osa lentokoneen valoista. Siinä saisi käyttää mielikuvitusta jo vähän enemmän, että keksisi jokaiselle valolle oman selkeän symbolinsa.Tekstiä tosiaan käytetään pääasiassa koska se on helppo kertoa eteenpäin ja näkee itsekin suoraan mistä on kyse, eikä tarvitse erikseen miettiä symbolin tarkoitusta. Lentokoneen nappuloissa ja kytkimissä tekstit toki voi vaihdella eri konetyyppien kesken.
Keinohorisontissa ja esim. navigointinäytössä on myös symboleja, mutta nämä on hyvin yksinkertaisia.
Värejä toki käytetään myös. Yleisesti ottaen vihreä, oranssi ja punainen on ne mitä ohjaamosta voi löytää.
Tässä nyt esimerkki 737-800 koneen valokytkimistä.
![]()
Ilmailuun tarkoitetuissa kartoissa on myös toki symboleja, mutta nämäkin yksinkertaisia ja helposti erotettavissa toisistaan. Esim. https://www.ais.fi/ais/aip/ad/efhk/EF_AD_2_EFHK_15_ILS.pdf
Tuossa on vain osa lentokoneen valoista. Siinä saisi käyttää mielikuvitusta jo vähän enemmän, että keksisi jokaiselle valolle oman selkeän symbolinsa.
Eihän sillä ole mitään väliä millainen se kuvake on, niin helpostihan niitä syntyy. Riittää että lentäjä lukee manuaalin ja sillä siisti. Vai miten se menikään...Tuossa on vain osa lentokoneen valoista. Siinä saisi käyttää mielikuvitusta jo vähän enemmän, että keksisi jokaiselle valolle oman selkeän symbolinsa.
Kuka noin sanoi?Eihän sillä ole mitään väliä millainen se kuvake on, niin helpostihan niitä syntyy. Riittää että lentäjä lukee manuaalin ja sillä siisti. Vai miten se menikään...![]()
Varmaan kuitenkin ymmärsit pointin? Manuaalin lukeminen ei liity mitenkään siihen millä tavalla jonkin painikkeen toimintoa kuvaava symboli kannattaa suunnitella ja siksi on huvittavaa miten sitä manuaalia tarjottiin lääkkeeksi paikkaamaan huonoa suunnittelua. Jos ongelma sillä ratkeaisi, niin se hoituisi samalla logiikalla myös lentokoneessa, vaikka painikkeita enemmän onkin. Se että lentäjä ihan oikeasti joutuu lukemaan ja opettelemaan jokaisen vipstaakelin toiminnan, vain alleviivaa asiaa.Kuka noin sanoi?
Ymmärät varmaan, että vähän eri tasoa vaaditaan matkustajakoneen ohjaamolta ja henkilöautolta. Lentokoneen ohjaamossa niitä eri nappejakin on myös vähän enemmän kuin autossasi...
Lentäjät muuten lukevat manuaalin, jos toisenkin.![]()
Itse sanoit, että keskustelu kiertää kehää, mutta silti haluat vain jatkaa samaa aihetta. Tämä on ihan hyödytöntä, koska voidaan olla eri mieltä, onko se sumuvalon symboli nyt niin huonoa suunnittelua vaiko ei.Varmaan kuitenkin ymmärsit pointin? Manuaalin lukeminen ei liity mitenkään siihen millä tavalla jonkin painikkeen toimintoa kuvaava symboli kannattaa suunnitella ja siksi on huvittavaa miten sitä manuaalia tarjottiin lääkkeeksi paikkaamaan huonoa suunnittelua. Jos ongelma sillä ratkeaisi, niin se hoituisi samalla logiikalla myös lentokoneessa, vaikka painikkeita enemmän onkin. Se että lentäjä ihan oikeasti joutuu lukemaan ja opettelemaan jokaisen vipstaakelin toiminnan, vain alleviivaa asiaa.
Ei, en erityisesti halua, mutta näyttää jatkuvan viestistä toiseen ihan hienosti ilman minuakin. Jotenkin en oikein jaksa uskoa tuon "keskustelun" lakkaavan pelkästään sillä, että minä istun hiljaa ja syön popcorneja.Itse sanoit, että keskustelu kiertää kehää, mutta silti haluat vain jatkaa samaa aihetta.
En minäkään. Joko löytyisi niitä mielenkiintoisempia suunnittelun kukkasia?Ei, en erityisesti halua, mutta näyttää jatkuvan viestistä toiseen ihan hienosti ilman minuakin.
En minäkään. Joko löytyisi niitä mielenkiintoisempia suunnittelun kukkasia?![]()
Joko löytyisi niitä mielenkiintoisempia suunnittelun kukkasia?![]()
Jos normaali pistorasia ja normaali vesikiertoinen putket pinnassa niin kyllä putkimies on ollut myöhemmin. Rasian paikka kun on ennen pintalevytystä.Mulla on yksi sähkörasia laitettu niin että vieressä olevan patterin säätönuppi on just sen alimmaisen töpselin kohdalla. Ei voi käyttää. Tietäsi vaan kumpi oli ensin, sähkäri vai putkimies...
Rasioita on molempia malleja ja yksi suunnittelun kukkanen on siinä, ettei ole määritelty, mitä halutaan. Kelloja tms varten tulisi muutoinkin vaatia erillisiä rasioita, kaksiosaiseen kun et pääsääntöisesti saa edes kelloa ja johtoa, saati kahta kelloa samaan aikaan. Etkä kahta ulkovalojen muuntajaa, etkä jne...Yks mikä aina jaksaa vitutta, on oman talon ulkopistorasiat. En tiedä mistä Kiinasta tai Norjasta ne on tilattu, mutta niissä on reiät päällekkäin, eli 90 astetta vinossa normaaliin nähden. Jokainen ip-luokiteltu ajastin tai muu häkkyrä mitä ulkopistorasiassa vois tarvita on niissä poikittain…
Jos normaali pistorasia ja normaali vesikiertoinen putket pinnassa niin kyllä putkimies on ollut myöhemmin. Rasian paikka kun on ennen pintalevytystä.
Toisaalta jos normin korkuinen patteri, melko ylös on rasia laitettu. Ja toki normaalimmin on lähempänä nurkkia joten tullaisia ei tule.
No, suunnittelut tai asennuksen mutta kukkanen kuitenkin.
Mulla on yksi sähkörasia laitettu niin että vieressä olevan patterin säätönuppi on just sen alimmaisen töpselin kohdalla. Ei voi käyttää. Tietäsi vaan kumpi oli ensin, sähkäri vai putkimies...
Voihan patterikin olla epätavallisessa asennossa.Jos normaali pistorasia ja normaali vesikiertoinen putket pinnassa niin kyllä putkimies on ollut myöhemmin. Rasian paikka kun on ennen pintalevytystä.
Toisaalta jos normin korkuinen patteri, melko ylös on rasia laitettu. Ja toki normaalimmin on lähempänä nurkkia joten tullaisia ei tule.
No, suunnittelut tai asennuksen mutta kukkanen kuitenkin.
Sikäli kun ulkorasioita ei laiteta omakotikiinteistön omistajan tai maajussin pyynnöstä nimenomaan tuplana, ne saisi muutenkin laittaa useampana kappaleena ykkösrasioita, ellei kyseessä ole säästötoimi, kuten yleensä aina on. Eihän sitä tiedä, mitä niillä on tarkoitus tehdä ja noin 90% tapauksista niihin ei laiteta pelkästään pölynimurin tai painepesurin normimallista suoraa tulppaa, vaan erilaisia ulkomuuntajia tai ajastinkellon kautta ulkovalo tai defajohto. Se tuplarasia on vain siksi, että välittäjä saa siitä 10 sekuntia lisää paskapuhetta plussapuolia listatessa.Rasioita on molempia malleja ja yksi suunnittelun kukkanen on siinä, ettei ole määritelty, mitä halutaan. Kelloja tms varten tulisi muutoinkin vaatia erillisiä rasioita, kaksiosaiseen kun et pääsääntöisesti saa edes kelloa ja johtoa, saati kahta kelloa samaan aikaan. Etkä kahta ulkovalojen muuntajaa, etkä jne...
Ja kyllä tuo pystyssä reiät on aivan normaali, niitä on kuitenkin melko suuri osa. Varsinkin pinta-asenteiset ovat pitkästi sellasia. Aivan sama on sisärasioissa mutta siellä itse rasia on pystyssä joten sikäli ei merkitse kovinkaan usein.
Suunnittelun ja tuotannon kannalta taas nuo pystyssä olevat reiät ovat oikeinkin järkevä. Menee yhdellä, suoralla kiskolla, vaakaan olevissa tämä ei onnistu. Eli valmistaja toki suunnittelee oma halpuus edellä.
Noita voi käyttää ilman symbolien katsomistakin. Ajovaloille on vihreä valo, mysteerinappi 1 sytyttää myös vihreän valonSe on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.
Jossain se raja luonnollisesti menee, mutta ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan. Eikä se suunnittelukaan aina niin helppoa ole, aina joku kummiskin ei ymmärrä tai ymmärtää väärin.![]()
Ihmisiä on erilaisia, kaikki ei muista, sisäistä samalla tavalla, vahvuuden vaihtelee.Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.
Jossain se raja luonnollisesti menee, mutta ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan. Eikä se suunnittelukaan aina niin helppoa ole, aina joku kummiskin ei ymmärrä tai ymmärtää väärin.![]()
Tässä päästään taas siihen että nuo on opetettu kaikille jo autokoulussa. Jos olet kortin saanut niin nuo pitäisi olla hallussa.Varsinkin autossa oleellisten halinta laitteiden pitäisi olla sellaisia ettei tarvitse käyttöohjetta kaivaa ja sen ohjeita ulkoa muistaa.
Sumuvalot myös sellaisia että tarve voi tulla hyvin äkkiä, ja silloin tilanne että pitäs keskittyä muuhun kuin nappien arpomiseen.
Mikäli auton varoitusvalot ja muut indikaattorit ovat näin hankalia, miten ihminen tulee toimeen muuten liikenteessä? Entäs pitkien merkkivalo, se ei aiheuta ongelmia vaikka indikaattori mittaristossa tai viiksessä onkin samannäköinen?Ihmisiä on erilaisia, kaikki ei muista, sisäistä samalla tavalla, vahvuuden vaihtelee.
Sumuvalojen osalta tilannetta sekoittaa se että meillä luetaan vasemmalta oikealle, mutta merkit on niin päin että auto on keula vasemmalle, eli toisin päin kuin lukusuunta.
Lisäksi eteenpäin sumuvaloa suuntaviivat on alaspäin ja taaksepäin suoraan vaakana.
Eli monta päättelyä voi viedä väärään, jos vertaa ajovalojen kuvakkeisiin, ja siihen luottaa , niin sitten polku mistä päätellä oikein.
Varsinkin autossa oleellisten halinta laitteiden pitäisi olla sellaisia ettei tarvitse käyttöohjetta kaivaa ja sen ohjeita ulkoa muistaa.
Sumuvalot myös sellaisia että tarve voi tulla hyvin äkkiä, ja silloin tilanne että pitäs keskittyä muuhun kuin nappien arpomiseen.
Edit, lainausketju välillä katkennut, aiemmin olikin hyvin tullut esille tuo sekaannusta aiheuttava lokiikka noissa.
Viittaat kerta toisensa jälkeen tähän autokoulussa opetettuun. Monilla voi olla kymmeniä vuosia autokoulun käymisestä, eikä ajamiseen liittyvät tiedot tai taidot muutenkaan yleensä tässä vaiheessa enää ole autokoulusta peräisin, vaan siitä ajokokemuksesta. Muistatko itse jokaisen autokoulussa opetetun nippelitiedon? Ja onko vielä kovinkin tuore kortti (alle 10v) kyseessä?Tässä päästään taas siihen että nuo on opetettu kaikille jo autokoulussa. Jos olet kortin saanut niin nuo pitäisi olla hallussa.
Ajokokemuksen myötä viimeistään luulisi näiden perusjuttujen olevan hallussa.Viittaat kerta toisensa jälkeen tähän autokoulussa opetettuun. Monilla voi olla kymmeniä vuosia autokoulun käymisestä, eikä ajamiseen liittyvät tiedot tai taidot muutenkaan yleensä tässä vaiheessa enää ole autokoulusta peräisin, vaan siitä ajokokemuksesta. Muistatko itse jokaisen autokoulussa opetetun nippelitiedon? Ja onko vielä kovinkin tuore kortti (alle 10v) kyseessä?
Meni vissiin pointti aikalailla ohi ja jätit muös vastaamatta kysymyksiini.Ajokokemuksen myötä viimeistään luulisi näiden perusjuttujen olevan hallussa.
hmm. voi olla, en voi kiistää, en tosin muista opetetun että autot ajatellaan kulkevan oikealta vasemmalle, tai muutenkaan kuvakkeiden historiaa kovinkaan tarkasti.Tässä päästään taas siihen että nuo on opetettu kaikille jo autokoulussa. Jos olet kortin saanut niin nuo pitäisi olla hallussa.
Pitkissä se palaute on selkeämpi, ja käytetään säännöllisemmin. ja merkkivalon väri erottuu, ja sen pitkän suht helposti löytää vieraassakin autossa.Mikäli auton varoitusvalot ja muut indikaattorit ovat näin hankalia, miten ihminen tulee toimeen muuten liikenteessä? Entäs pitkien merkkivalo, se ei aiheuta ongelmia vaikka indikaattori mittaristossa tai viiksessä onkin samannäköinen?
Vaikken ole onnistunut saamaan aikaseksi elämää suurempaa ongelmaa autojen valoista/katkaisijoista/symboleista, olen myös aivan varma ettei autokoulussa ollu puhetta sumuvaloista kun ei niitä silloin juurikaan autoissa edes ollut.
En edes ymmärrä miksi niitä pitäisi käsitellä. Luonnollisesti laitteen kuin laitteen ominaisuuksiin perehdytään ohjekirjan avulla. Olisihan se kummallista, jos kaikissa eri laitteissa olisi samanlaiset napit ja kuvat.Joo ei kyllä itelläkään -97 ollu mitään puhetta mistään symboleista. Muistan sen koska mulla ei silloin ollut niistä hajuakaan ja odotin että koskahan ne käsitellään ja ei niitä käsitelty käytännössä yhtää. Ainoastaan mitä on parkit ja koska käytetään jne. ylimalkaista.
Nussitaan sen verran pilkkua että kyseessä varmaankin ilmanvaihto, ei ilmastointi.Oman asunnon koneellinen ilmastointi. Toimii ihan normaalisti kunnes ulkona on pakkasta -15~ ja alkaa vetämään ilmaa sisältä ylikierroksilla 50% ajasta. Ikkunat on sen verran tiiviit, että tuo repii korvausilman parvekkeen oven saumoista joka johtaa järkyttävään ujellukseen ja yleiseen huminaan.
Taloyhtiön vastaus oli vain, että kuuluu asiaan. tjsp
Oman asunnon koneellinen ilmastointi. Toimii ihan normaalisti kunnes ulkona on pakkasta -15~ ja alkaa vetämään ilmaa sisältä ylikierroksilla 50% ajasta. Ikkunat on sen verran tiiviit, että tuo repii korvausilman parvekkeen oven saumoista joka johtaa järkyttävään ujellukseen ja yleiseen huminaan.
Taloyhtiön vastaus oli vain, että kuuluu asiaan. tjsp