Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Se on ihan omaa tyhmyyttä jos ei uutta autoa ostaessa lue ohjekirjaa ja tutustu auton hallintalaitteisiin, siinä ainoa kukkanen on auton omistaja.

Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.

Tähän logiikkaan sisältyy ilmeisesti jokin esille kirjoittamaton steppi/oletus, minkä puuttuminen saa logiikan vaikuttamaan järjettömältä. Logiikka tuollaisenaan kuulostaa siltä, että jos laitteen toiminta on dokumentoitu, ja toiminta selviää käyttöohjeesta, ei kyseessä ole tai voi olla suunnittelun kukkanen, vaikka se olisi totetutettu miten päin vittua tahansa. Se on vaan oma vika ja ihan omaa tyhmyyttä jos ei ole käyttöohjetta lukenut?
 
Siellä samassa pullossa, jossa sinä kuvittelet että kaikki autoa ajavat lukevat ensin manuaalin ja opettelevat kaikki symbolit ulkoa. Autokoulun osalta olikin jo aiemmin keskustelua, enkä jaksa toistella muutenkaan samoja.


Eivät olekaan. Ne voisivat silti olla intuitiivisempia ja siitähän tässä oli kyse, eikä siitä että niiden kanssa ei pärjäisi.

Eiköhän tämä aihe ala olemaan vähitellen käsitelty, kun tuntuu kiertävän kehää.
Kokeilehan piirtää vaikkapa noille sumuvaloille mielestäsi paremmat symbolit jotka mahtuvat muutaman millimetrin tilaan auton hallintalaitteissa ja pistä tänne näytille niin katsotaan onko ne selkeämmät :D
 
Tähän logiikkaan sisältyy ilmeisesti jokin esille kirjoittamaton steppi/oletus, minkä puuttuminen saa logiikan vaikuttamaan järjettömältä. Logiikka tuollaisenaan kuulostaa siltä, että jos laitteen toiminta on dokumentoitu, ja toiminta selviää käyttöohjeesta, ei kyseessä ole tai voi olla suunnittelun kukkanen, vaikka se olisi totetutettu miten päin vittua tahansa.
Taisit ihan itse keksiä tuon logiikkasi.

Se on vaan oma vika ja ihan omaa tyhmyyttä jos ei ole käyttöohjetta lukenut?
Jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea, niin ketä muuta siitä pitäisi sitten syyttää?

Ihan turhaa vänkäystä tämän asian ympärillä.
 
Taisit ihan itse keksiä tuon logiikkasi.

Se logiikka oli siis suoraan se, mitä lainasin. Ja arvelinkin, että siitä on jokin palanen sanomattomana piilossa, koska mitään järkeä tuossa ei ollut. Mikset avannut sitä logiikkaasi kun kysyttiin?

Jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea, niin ketä siitä pitäisi sitten syyttää?

Miksi siitä pitäisi syyttää jotain? Siksi tuo "tyhmä jos ei lue ohjeita" kuulostaakin niin typerältä, kun kysymys on siitä, onko jokin asia hyvin suunniteltu, eikä siitä, onko sitä mahdollista käyttää onnistuneesti.
 
Se logiikka oli siis suoraan se, mitä lainasin. Ja arvelinkin, että siitä on jokin palanen sanomattomana piilossa, koska mitään järkeä tuossa ei ollut. Mikset avannut sitä logiikkaasi kun kysyttiin?

Miksi siitä pitäisi syyttää jotain? Siksi tuo "tyhmä jos ei lue ohjeita" kuulostaakin niin typerältä, kun kysymys on siitä, onko jokin asia hyvin suunniteltu, eikä siitä, onko sitä mahdollista käyttää onnistuneesti.
Siinä sanottiin juuri niin kuin oli kirjoitettu, ei tarvitse alkaa rakentelemaan olkiukkoja. Yleisesti ottaen on fiksua lukea käyttöohjeet, ja varsinkin silloin jos jokin asia on epäselvä, kuten tuo sumuvalon symbolin merkitys tuntuu joillekin olevan. Eihän se kieltämättä ole kaikkein selkein, mutta toisaalta en minä nää siinä olevan erityisen huonoa suunnittelua. Tokihan se on nykytrendin mukaista, että käyttöohjeita ei vaivauduta lukemaan kuin vasta siinä vaiheessa, kun jokin ei toimikaan odotetulla tavalla. Haluatko vielä vängätä lisää aiheesta?
 
Google Elokuvat päivttyi Google TV appiin. Ihan todella informatiivinen etusivu. Ei edes leffojen nimiä:
Screenshot_20220107-132838_Google Play Movies & TV.jpg
Hmm, taitaa tuo bugata nyt jotenkin sinulla. Sulla näkyy noissa kuvissa vain joku still kuva leffasta. Itsellä näkyy ihan leffan "juliste", jossa on myös nimi.

1641555525769.png

Nostetaanpa vaikka nämä viestit esille muutaman sivua sitten. Jäi kaiken sumuvalovänkäyksen alle.

Mielestäni suunnittelun kukkanen kyseessä. Vaikka äppi toimisikin "oikein" niin onhan tuollaisia julisteita todella epäkätevää ja hidasta lukea kun jokaisessa on eri paikassa ja erilaisella ja erivärisellä tekstillä leffan nimi. Miksei julisteen alla voi vaan lukea yhtenäisellä fontilla leffojen nimiä? Olisi paljon mukavampi selata valikoimaa läpi.
 
Kyllä nykyään on autojen logiikat ja käyttökytkimet jo aika hyvin sellaisia, että itsellä menee yleensä se pari minuuttia uuden vuokra-auton ratissa, että tajuaa kaikki nippelit, joita tarvitsee. Pisin aika tästä menee yleensä puheimen liittämisessä auton BT:hen.

Nuo ajovalot, sumuvalot ja vilkku sekä pyyhkijälogiikat on yleensä hyvinkin selkeitä ja nehän voi nopeasti kokeilla läpi ennen ajoon lähtöä, jos ei pysty muistamaan niitä toimintoja sen ajorupeaman ajan, niin ei kyllä saisi omata ajokorttiakaan. :hmm:
 
Nostetaanpa vaikka nämä viestit esille muutaman sivua sitten. Jäi kaiken sumuvalovänkäyksen alle.

Mielestäni suunnittelun kukkanen kyseessä. Vaikka äppi toimisikin "oikein" niin onhan tuollaisia julisteita todella epäkätevää ja hidasta lukea kun jokaisessa on eri paikassa ja erilaisella ja erivärisellä tekstillä leffan nimi. Miksei julisteen alla voi vaan lukea yhtenäisellä fontilla leffojen nimiä? Olisi paljon mukavampi selata valikoimaa läpi.
En ole testannut, kun en tuota palvelua itse käytä, mutta näkyvätkö nuo samalla tavalla isommallakin näytöllä? Ajatuksena siis, että olisiko tuossa kyse siitä, että responsiivisuuden nimissä poistetaan niitä tietoja pienemmillä resoilla?

Yleisesti ottaen tuollaiset ovat tosiaan huonoja muutoksia, joita toteutetaan aivan liikaa minimalistinen design edellä, ajattelematta käytettävyyttä. Netflixissä muuttui joku aika sitten titteleiden lisätiedot niin, että tabletillakin sivu näytetään keskellä ruutua kännykkäkokoisena suikaleena ja molemmilla laidoilla on isot surukaistat. Pitäisi varmaan lukea manuaali, niin tästäkin tulisi parempi.
 
Kokeilehan piirtää vaikkapa noille sumuvaloille mielestäsi paremmat symbolit jotka mahtuvat muutaman millimetrin tilaan auton hallintalaitteissa ja pistä tänne näytille niin katsotaan onko ne selkeämmät :D
Piti oikein tsekata että minkälaisia symboleja ilmailussa käytetään. Siellä kun about kaikki on säädeltyä ja haettu pitkälti sitä inhimillisen tekijän minimointia. Näyttäis että ainakin yleisilmailussa yleisin tapa on käyttää tekstiä (en jaksa ruveta jonkun ison koneen nappiviidakosta ettimään valojen kytkintä, menis loppupäivä) Ja tarpeen vaatiessa lyhenteitä. Joku on ollut sitä mieltä että symbolit eivät ole riittävän kuvaavia lähtöjäänkään.
 
Aiheeseen liittymättömänä anekdoottina, olin joskus aikoja sitten kuskina äijäporukalle. Auton omistaja oli juuri vaihtanut merkkiä, ja väitti mulle kivenkovaan, että siinä käytetyssä Mazdassa ei ollut pitkiä lainkaan, vaan lisävalot oli asennettu sitä varten. Niitä sitten kliksuteltiin päälle ja pois vastaantulijoiden mukaan. Kahvipaussin (JOPETUS: kusitauon) jälkeen vilkaisin hiukan tarkemmin viiksiä ja siirsin sitä symbolin nuolen osoittamaan suuntaan. Simslabim!

Osattiin sitä ennenkin.
 
Piti oikein tsekata että minkälaisia symboleja ilmailussa käytetään. Siellä kun about kaikki on säädeltyä ja haettu pitkälti sitä inhimillisen tekijän minimointia. Näyttäis että ainakin yleisilmailussa yleisin tapa on käyttää tekstiä (en jaksa ruveta jonkun ison koneen nappiviidakosta ettimään valojen kytkintä, menis loppupäivä) Ja tarpeen vaatiessa lyhenteitä. Joku on ollut sitä mieltä että symbolit eivät ole riittävän kuvaavia lähtöjäänkään.
Tekstissä on yksi iso ongelma: sen pitää olla jotain kieltä mitä käyttäjä osaa lukea. Ilmailussa sattuu englanti olemaan maailmanlaajuisesti lennonjohtojen käyttämä kieli joten englannin osaaminen lentäessä on oletusarvoista ja nippelitkin voi sitten olla englanniksi.
 
Piti oikein tsekata että minkälaisia symboleja ilmailussa käytetään. Siellä kun about kaikki on säädeltyä ja haettu pitkälti sitä inhimillisen tekijän minimointia. Näyttäis että ainakin yleisilmailussa yleisin tapa on käyttää tekstiä (en jaksa ruveta jonkun ison koneen nappiviidakosta ettimään valojen kytkintä, menis loppupäivä) Ja tarpeen vaatiessa lyhenteitä. Joku on ollut sitä mieltä että symbolit eivät ole riittävän kuvaavia lähtöjäänkään.

Tekstiä tosiaan käytetään pääasiassa koska se on helppo kertoa eteenpäin ja näkee itsekin suoraan mistä on kyse, eikä tarvitse erikseen miettiä symbolin tarkoitusta. Lentokoneen nappuloissa ja kytkimissä tekstit toki voi vaihdella eri konetyyppien kesken.
Keinohorisontissa ja esim. navigointinäytössä on myös symboleja, mutta nämä on hyvin yksinkertaisia.

Värejä toki käytetään myös. Yleisesti ottaen vihreä, oranssi ja punainen on ne mitä ohjaamosta voi löytää.

Tässä nyt esimerkki 737-800 koneen valokytkimistä.
1641651053408.png


Ilmailuun tarkoitetuissa kartoissa on myös toki symboleja, mutta nämäkin yksinkertaisia ja helposti erotettavissa toisistaan. Esim. https://www.ais.fi/ais/aip/ad/efhk/EF_AD_2_EFHK_15_ILS.pdf
 
Tekstiä tosiaan käytetään pääasiassa koska se on helppo kertoa eteenpäin ja näkee itsekin suoraan mistä on kyse, eikä tarvitse erikseen miettiä symbolin tarkoitusta. Lentokoneen nappuloissa ja kytkimissä tekstit toki voi vaihdella eri konetyyppien kesken.
Keinohorisontissa ja esim. navigointinäytössä on myös symboleja, mutta nämä on hyvin yksinkertaisia.

Värejä toki käytetään myös. Yleisesti ottaen vihreä, oranssi ja punainen on ne mitä ohjaamosta voi löytää.

Tässä nyt esimerkki 737-800 koneen valokytkimistä.
1641651053408.png


Ilmailuun tarkoitetuissa kartoissa on myös toki symboleja, mutta nämäkin yksinkertaisia ja helposti erotettavissa toisistaan. Esim. https://www.ais.fi/ais/aip/ad/efhk/EF_AD_2_EFHK_15_ILS.pdf
Tuossa on vain osa lentokoneen valoista. Siinä saisi käyttää mielikuvitusta jo vähän enemmän, että keksisi jokaiselle valolle oman selkeän symbolinsa.
 
Tuossa on vain osa lentokoneen valoista. Siinä saisi käyttää mielikuvitusta jo vähän enemmän, että keksisi jokaiselle valolle oman selkeän symbolinsa.

Juu, niin on. Tuo oli vain esimerkki miten noissa kytkimissä on tekstit toteutettu.
 
Tuossa on vain osa lentokoneen valoista. Siinä saisi käyttää mielikuvitusta jo vähän enemmän, että keksisi jokaiselle valolle oman selkeän symbolinsa.
Eihän sillä ole mitään väliä millainen se kuvake on, niin helpostihan niitä syntyy. Riittää että lentäjä lukee manuaalin ja sillä siisti. Vai miten se menikään... :D
 
Eihän sillä ole mitään väliä millainen se kuvake on, niin helpostihan niitä syntyy. Riittää että lentäjä lukee manuaalin ja sillä siisti. Vai miten se menikään... :D
Kuka noin sanoi?

Ymmärät varmaan, että vähän eri tasoa vaaditaan matkustajakoneen ohjaamolta ja henkilöautolta. Lentokoneen ohjaamossa niitä eri nappejakin on myös vähän enemmän kuin autossasi...

Lentäjät muuten lukevat manuaalin, jos toisenkin. ;)
 
Kuka noin sanoi?

Ymmärät varmaan, että vähän eri tasoa vaaditaan matkustajakoneen ohjaamolta ja henkilöautolta. Lentokoneen ohjaamossa niitä eri nappejakin on myös vähän enemmän kuin autossasi...

Lentäjät muuten lukevat manuaalin, jos toisenkin. ;)
Varmaan kuitenkin ymmärsit pointin? Manuaalin lukeminen ei liity mitenkään siihen millä tavalla jonkin painikkeen toimintoa kuvaava symboli kannattaa suunnitella ja siksi on huvittavaa miten sitä manuaalia tarjottiin lääkkeeksi paikkaamaan huonoa suunnittelua. Jos ongelma sillä ratkeaisi, niin se hoituisi samalla logiikalla myös lentokoneessa, vaikka painikkeita enemmän onkin. Se että lentäjä ihan oikeasti joutuu lukemaan ja opettelemaan jokaisen vipstaakelin toiminnan, vain alleviivaa asiaa.
 
Varmaan kuitenkin ymmärsit pointin? Manuaalin lukeminen ei liity mitenkään siihen millä tavalla jonkin painikkeen toimintoa kuvaava symboli kannattaa suunnitella ja siksi on huvittavaa miten sitä manuaalia tarjottiin lääkkeeksi paikkaamaan huonoa suunnittelua. Jos ongelma sillä ratkeaisi, niin se hoituisi samalla logiikalla myös lentokoneessa, vaikka painikkeita enemmän onkin. Se että lentäjä ihan oikeasti joutuu lukemaan ja opettelemaan jokaisen vipstaakelin toiminnan, vain alleviivaa asiaa.
Itse sanoit, että keskustelu kiertää kehää, mutta silti haluat vain jatkaa samaa aihetta. Tämä on ihan hyödytöntä, koska voidaan olla eri mieltä, onko se sumuvalon symboli nyt niin huonoa suunnittelua vaiko ei.
 
Itse sanoit, että keskustelu kiertää kehää, mutta silti haluat vain jatkaa samaa aihetta.
Ei, en erityisesti halua, mutta näyttää jatkuvan viestistä toiseen ihan hienosti ilman minuakin. Jotenkin en oikein jaksa uskoa tuon "keskustelun" lakkaavan pelkästään sillä, että minä istun hiljaa ja syön popcorneja.
 
En minäkään. Joko löytyisi niitä mielenkiintoisempia suunnittelun kukkasia? :)

Mulla on yksi sähkörasia laitettu niin että vieressä olevan patterin säätönuppi on just sen alimmaisen töpselin kohdalla. Ei voi käyttää. Tietäsi vaan kumpi oli ensin, sähkäri vai putkimies...
 
Joko löytyisi niitä mielenkiintoisempia suunnittelun kukkasia? :)

Yks mikä aina jaksaa vitutta, on oman talon ulkopistorasiat. En tiedä mistä Kiinasta tai Norjasta ne on tilattu, mutta niissä on reiät päällekkäin, eli 90 astetta vinossa normaaliin nähden. Jokainen ip-luokiteltu ajastin tai muu häkkyrä mitä ulkopistorasiassa vois tarvita on niissä poikittain…
 
Mulla on yksi sähkörasia laitettu niin että vieressä olevan patterin säätönuppi on just sen alimmaisen töpselin kohdalla. Ei voi käyttää. Tietäsi vaan kumpi oli ensin, sähkäri vai putkimies...
Jos normaali pistorasia ja normaali vesikiertoinen putket pinnassa niin kyllä putkimies on ollut myöhemmin. Rasian paikka kun on ennen pintalevytystä.
Toisaalta jos normin korkuinen patteri, melko ylös on rasia laitettu. Ja toki normaalimmin on lähempänä nurkkia joten tullaisia ei tule.

No, suunnittelut tai asennuksen mutta kukkanen kuitenkin.
 
Yks mikä aina jaksaa vitutta, on oman talon ulkopistorasiat. En tiedä mistä Kiinasta tai Norjasta ne on tilattu, mutta niissä on reiät päällekkäin, eli 90 astetta vinossa normaaliin nähden. Jokainen ip-luokiteltu ajastin tai muu häkkyrä mitä ulkopistorasiassa vois tarvita on niissä poikittain…
Rasioita on molempia malleja ja yksi suunnittelun kukkanen on siinä, ettei ole määritelty, mitä halutaan. Kelloja tms varten tulisi muutoinkin vaatia erillisiä rasioita, kaksiosaiseen kun et pääsääntöisesti saa edes kelloa ja johtoa, saati kahta kelloa samaan aikaan. Etkä kahta ulkovalojen muuntajaa, etkä jne...

Ja kyllä tuo pystyssä reiät on aivan normaali, niitä on kuitenkin melko suuri osa. Varsinkin pinta-asenteiset ovat pitkästi sellasia. Aivan sama on sisärasioissa mutta siellä itse rasia on pystyssä joten sikäli ei merkitse kovinkaan usein.
Suunnittelun ja tuotannon kannalta taas nuo pystyssä olevat reiät ovat oikeinkin järkevä. Menee yhdellä, suoralla kiskolla, vaakaan olevissa tämä ei onnistu. Eli valmistaja toki suunnittelee oma halpuus edellä.
 
Jos normaali pistorasia ja normaali vesikiertoinen putket pinnassa niin kyllä putkimies on ollut myöhemmin. Rasian paikka kun on ennen pintalevytystä.
Toisaalta jos normin korkuinen patteri, melko ylös on rasia laitettu. Ja toki normaalimmin on lähempänä nurkkia joten tullaisia ei tule.

No, suunnittelut tai asennuksen mutta kukkanen kuitenkin.

Normi sen ajan maadoittamaton pistoke ihan alhaalla. Patterikin normaali. Eipä tuo silleen haittaa kun koko rasialle ole oikeastaan mitään käyttöä. Yhtä pientä lamppua pitänyt siinä, ja nytkin se on mahdotonta koska koira pistäisi johdon poikki heti kun selän kääntää:cautious:
 
Mulla on yksi sähkörasia laitettu niin että vieressä olevan patterin säätönuppi on just sen alimmaisen töpselin kohdalla. Ei voi käyttää. Tietäsi vaan kumpi oli ensin, sähkäri vai putkimies...
Jos normaali pistorasia ja normaali vesikiertoinen putket pinnassa niin kyllä putkimies on ollut myöhemmin. Rasian paikka kun on ennen pintalevytystä.
Toisaalta jos normin korkuinen patteri, melko ylös on rasia laitettu. Ja toki normaalimmin on lähempänä nurkkia joten tullaisia ei tule.

No, suunnittelut tai asennuksen mutta kukkanen kuitenkin.
Voihan patterikin olla epätavallisessa asennossa. :hmm: Ei edes epätavallista, jos puhutaan kohteista joissa ei tiedä mikä remontti on tehty ennen toista ja ikivanhoja nollaluokan pintarasioita yhä löytyy, jopa ameriikanmallisia pinta-asennettuja ilman kaulusta eli pistokkeen tökkelit ovat sormin lääpittävissä jännitteellisinä. Eikä vesipatterin väärä asento ole varsinainen virhe vaan se voi olla perusteltua ja vain otettava huomioon ko. elementin lämmönjakotehon kertoimena.

On käynyt niinkin, että taloyhtiötä rempatessa on ensin tehty piirrokset, sitten asennettu parvekkeen ulkopistorasiat ja näiden jälkeen käynyt putkimies. Meni ylimmän kerroksen asuntojen osalta oikein hyvin, mutta kaikkien muiden kuuden kerroksen osalta tuli Vihtori-Matti-Urho-Matti. Parvekkeiden sadevesiviemäri nimittäin tuli suoraan pistorasian eteen siten, ettei niitä pystynyt käyttämään.

Tässä päästään jo yli suunnittelun kukkasten eli kukkapäissään parin kaljan kera suunnitteluun. Se on sitä säästöä kun jäljestä päin vähän timanttiporaillaan ja/tai vaihdetaan kullasta tehtyjä vikavirtasuojattuja pistorasioita, taikka rumimmillaan tehdään putkiin mutkia. Millään ei ole enää mitään väliä, jos käy tuuri ja useinhan käy. Tällä kertaa ei ollut kyseessä asennuksen kukkanen vaan suunnittelu oli jätetty lähes tekemättä, kuten taloyhtiösaneerauksissa on pyhä tapa. Asennuskukkaset toki ovat kunnioitettavan pelottava ilmiö.
Rasioita on molempia malleja ja yksi suunnittelun kukkanen on siinä, ettei ole määritelty, mitä halutaan. Kelloja tms varten tulisi muutoinkin vaatia erillisiä rasioita, kaksiosaiseen kun et pääsääntöisesti saa edes kelloa ja johtoa, saati kahta kelloa samaan aikaan. Etkä kahta ulkovalojen muuntajaa, etkä jne...

Ja kyllä tuo pystyssä reiät on aivan normaali, niitä on kuitenkin melko suuri osa. Varsinkin pinta-asenteiset ovat pitkästi sellasia. Aivan sama on sisärasioissa mutta siellä itse rasia on pystyssä joten sikäli ei merkitse kovinkaan usein.
Suunnittelun ja tuotannon kannalta taas nuo pystyssä olevat reiät ovat oikeinkin järkevä. Menee yhdellä, suoralla kiskolla, vaakaan olevissa tämä ei onnistu. Eli valmistaja toki suunnittelee oma halpuus edellä.
Sikäli kun ulkorasioita ei laiteta omakotikiinteistön omistajan tai maajussin pyynnöstä nimenomaan tuplana, ne saisi muutenkin laittaa useampana kappaleena ykkösrasioita, ellei kyseessä ole säästötoimi, kuten yleensä aina on. Eihän sitä tiedä, mitä niillä on tarkoitus tehdä ja noin 90% tapauksista niihin ei laiteta pelkästään pölynimurin tai painepesurin normimallista suoraa tulppaa, vaan erilaisia ulkomuuntajia tai ajastinkellon kautta ulkovalo tai defajohto. Se tuplarasia on vain siksi, että välittäjä saa siitä 10 sekuntia lisää paskapuhetta plussapuolia listatessa.

Toki syynä on taloyhtiön tai rakennusliikkeen kusipäisyys eikä asentajan moka. Olisiko tämä sellainen beancounting-kukkanen?

Myönnettäköön, että itsekin ensisijaisesti haluan ulkorasiat kaksiosaisina ellei niille ole tiettyä ennalta määriteltyä tarkoitusta, mutta niiden määrä pitää mitoittaa siten, että ne olisivat yksiosaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.

Jossain se raja luonnollisesti menee, mutta ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan. Eikä se suunnittelukaan aina niin helppoa ole, aina joku kummiskin ei ymmärrä tai ymmärtää väärin. :)
Noita voi käyttää ilman symbolien katsomistakin. Ajovaloille on vihreä valo, mysteerinappi 1 sytyttää myös vihreän valon :hmm:
 
Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.

Jossain se raja luonnollisesti menee, mutta ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan. Eikä se suunnittelukaan aina niin helppoa ole, aina joku kummiskin ei ymmärrä tai ymmärtää väärin. :)
Ihmisiä on erilaisia, kaikki ei muista, sisäistä samalla tavalla, vahvuuden vaihtelee.

Sumuvalojen osalta tilannetta sekoittaa se että meillä luetaan vasemmalta oikealle, mutta merkit on niin päin että auto on keula vasemmalle, eli toisin päin kuin lukusuunta.

Lisäksi eteenpäin sumuvaloa suuntaviivat on alaspäin ja taaksepäin suoraan vaakana.

Eli monta päättelyä voi viedä väärään, jos vertaa ajovalojen kuvakkeisiin, ja siihen luottaa , niin sitten polku mistä päätellä oikein.

Varsinkin autossa oleellisten halinta laitteiden pitäisi olla sellaisia ettei tarvitse käyttöohjetta kaivaa ja sen ohjeita ulkoa muistaa.
Sumuvalot myös sellaisia että tarve voi tulla hyvin äkkiä, ja silloin tilanne että pitäs keskittyä muuhun kuin nappien arpomiseen.

Edit, lainausketju välillä katkennut, aiemmin olikin hyvin tullut esille tuo sekaannusta aiheuttava lokiikka noissa.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin autossa oleellisten halinta laitteiden pitäisi olla sellaisia ettei tarvitse käyttöohjetta kaivaa ja sen ohjeita ulkoa muistaa.
Sumuvalot myös sellaisia että tarve voi tulla hyvin äkkiä, ja silloin tilanne että pitäs keskittyä muuhun kuin nappien arpomiseen.
Tässä päästään taas siihen että nuo on opetettu kaikille jo autokoulussa. Jos olet kortin saanut niin nuo pitäisi olla hallussa.
 
Ihmisiä on erilaisia, kaikki ei muista, sisäistä samalla tavalla, vahvuuden vaihtelee.

Sumuvalojen osalta tilannetta sekoittaa se että meillä luetaan vasemmalta oikealle, mutta merkit on niin päin että auto on keula vasemmalle, eli toisin päin kuin lukusuunta.

Lisäksi eteenpäin sumuvaloa suuntaviivat on alaspäin ja taaksepäin suoraan vaakana.

Eli monta päättelyä voi viedä väärään, jos vertaa ajovalojen kuvakkeisiin, ja siihen luottaa , niin sitten polku mistä päätellä oikein.

Varsinkin autossa oleellisten halinta laitteiden pitäisi olla sellaisia ettei tarvitse käyttöohjetta kaivaa ja sen ohjeita ulkoa muistaa.
Sumuvalot myös sellaisia että tarve voi tulla hyvin äkkiä, ja silloin tilanne että pitäs keskittyä muuhun kuin nappien arpomiseen.

Edit, lainausketju välillä katkennut, aiemmin olikin hyvin tullut esille tuo sekaannusta aiheuttava lokiikka noissa.
Mikäli auton varoitusvalot ja muut indikaattorit ovat näin hankalia, miten ihminen tulee toimeen muuten liikenteessä? Entäs pitkien merkkivalo, se ei aiheuta ongelmia vaikka indikaattori mittaristossa tai viiksessä onkin samannäköinen?

Miten lukusuunta voisi sekoittaa tilannetta mihinkään suuntaan?


Siitä vielä voi kerrata, jos mittariston valot hämmentävät eikä jaksa kaivaa omaa ohjekirjaa esille.
 
Tässä päästään taas siihen että nuo on opetettu kaikille jo autokoulussa. Jos olet kortin saanut niin nuo pitäisi olla hallussa.
Viittaat kerta toisensa jälkeen tähän autokoulussa opetettuun. Monilla voi olla kymmeniä vuosia autokoulun käymisestä, eikä ajamiseen liittyvät tiedot tai taidot muutenkaan yleensä tässä vaiheessa enää ole autokoulusta peräisin, vaan siitä ajokokemuksesta. Muistatko itse jokaisen autokoulussa opetetun nippelitiedon? Ja onko vielä kovinkin tuore kortti (alle 10v) kyseessä?
 
Viittaat kerta toisensa jälkeen tähän autokoulussa opetettuun. Monilla voi olla kymmeniä vuosia autokoulun käymisestä, eikä ajamiseen liittyvät tiedot tai taidot muutenkaan yleensä tässä vaiheessa enää ole autokoulusta peräisin, vaan siitä ajokokemuksesta. Muistatko itse jokaisen autokoulussa opetetun nippelitiedon? Ja onko vielä kovinkin tuore kortti (alle 10v) kyseessä?
Ajokokemuksen myötä viimeistään luulisi näiden perusjuttujen olevan hallussa.
 
Pahalainen kun ei löytynyt omasta hyllystä kuin A- ja C-kortin oppikirjat. Alkaa mennä jo niin jännäksi että olisi pitänyt tarkistaa että mitä siellä autokoulussa oikeasti opetetaa.
C-korttiopuksessa on todella ylimalkainen osuus valaistusjärjestelmistä - toimii sähköllä ja savulla - kuljettajan velvollisuus on huolehtia että savu ei ole poistunut järjestelmästä.
 
Tässä päästään taas siihen että nuo on opetettu kaikille jo autokoulussa. Jos olet kortin saanut niin nuo pitäisi olla hallussa.
hmm. voi olla, en voi kiistää, en tosin muista opetetun että autot ajatellaan kulkevan oikealta vasemmalle, tai muutenkaan kuvakkeiden historiaa kovinkaan tarkasti.

Mikäli auton varoitusvalot ja muut indikaattorit ovat näin hankalia, miten ihminen tulee toimeen muuten liikenteessä? Entäs pitkien merkkivalo, se ei aiheuta ongelmia vaikka indikaattori mittaristossa tai viiksessä onkin samannäköinen?
Pitkissä se palaute on selkeämpi, ja käytetään säännöllisemmin. ja merkkivalon väri erottuu, ja sen pitkän suht helposti löytää vieraassakin autossa.

Toki kirkkaalla päivänvalolla voi jäädä huomaamatta että pitkät päällä, mutta vähän hämärämmällä kun käyttöä on, niin homma selvää, vaikka ei olisi merkkivaloa, se päällä olon havaitsee. Pitkiä hakiessa ei myöskään samaa hässäkkää.

On toki ajoneuvoja missä voi joutua niitä pitkiä oikeasti etsimään.
 
Vaikken ole onnistunut saamaan aikaseksi elämää suurempaa ongelmaa autojen valoista/katkaisijoista/symboleista, olen myös aivan varma ettei autokoulussa ollu puhetta sumuvaloista kun ei niitä silloin juurikaan autoissa edes ollut.
 
Vaikken ole onnistunut saamaan aikaseksi elämää suurempaa ongelmaa autojen valoista/katkaisijoista/symboleista, olen myös aivan varma ettei autokoulussa ollu puhetta sumuvaloista kun ei niitä silloin juurikaan autoissa edes ollut.

Takasumuvalo on ollut Suomessa pakollinen kohta 30 vuotta, että kyllä niistä on aika pitkään ollut autokouluissakin puhetta.

Mutta viime viikolla käytin etusumuvaloja oikeasti! Hämärässä mökkitiellä umpihangessa alle 10 km/h kahlatessa tojotan sumuvaloilla sai lisää kontrastia tielle ehkä noin kolmen metrin matkalle auton eteen. Yhtään kovempaa ajaessa niistä ei tosiaan omaan ajamiseen mitään iloa kyllä ole.

mahajalki
 
Joo ei kyllä itelläkään -97 ollu mitään puhetta mistään symboleista. Muistan sen koska mulla ei silloin ollut niistä hajuakaan ja odotin että koskahan ne käsitellään ja ei niitä käsitelty käytännössä yhtää. Ainoastaan mitä on parkit ja koska käytetään jne. ylimalkaista.
 
Joo ei kyllä itelläkään -97 ollu mitään puhetta mistään symboleista. Muistan sen koska mulla ei silloin ollut niistä hajuakaan ja odotin että koskahan ne käsitellään ja ei niitä käsitelty käytännössä yhtää. Ainoastaan mitä on parkit ja koska käytetään jne. ylimalkaista.
En edes ymmärrä miksi niitä pitäisi käsitellä. Luonnollisesti laitteen kuin laitteen ominaisuuksiin perehdytään ohjekirjan avulla. Olisihan se kummallista, jos kaikissa eri laitteissa olisi samanlaiset napit ja kuvat.
 
Kyllä meillä autokoulussa käytiin joskus oliskohan -95 kieppeillä nopeasti läpi yleisimmät varoitusvalot, hallintalaitteet ja niiden merkkivalot ja symbolit jollakin ensimmäisistä teoriatunneista. Todella nopeastihan nuo käytiin mutta käytiin kuitenkin. Suurimman osan kyllä tiesi jo ennen autokouluakin ja aika äkkiä noita uusia vastaantulleita symboleja ja merkkivaloja on oppinut kun on ollut tarvis.
 
Tässäpä loistosuunnittelua: vesilelu, joka ei kestä vettä. Vesijetti toimii paristolla, mutta paristokotelossa ei ole minkäänlaista tiivistettä, vaan paristo ui vedessä ensimmäisen käyttökerran jälkeen. Markan lelu, mutta silti en osannut tämän tasoista paskuutta odottaa.

(Ensimmäisessä kuvassa olen osittain avannut koteloa, ei ole sentään ihan noin iso rako normaalisti.)

IMG_20220121_174651196.jpg

IMG_20220121_175244.jpg
 
Oman asunnon koneellinen ilmastointi. Toimii ihan normaalisti kunnes ulkona on pakkasta -15~ ja alkaa vetämään ilmaa sisältä ylikierroksilla 50% ajasta. Ikkunat on sen verran tiiviit, että tuo repii korvausilman parvekkeen oven saumoista joka johtaa järkyttävään ujellukseen ja yleiseen huminaan.

Taloyhtiön vastaus oli vain, että kuuluu asiaan. tjsp
 
Oman asunnon koneellinen ilmastointi. Toimii ihan normaalisti kunnes ulkona on pakkasta -15~ ja alkaa vetämään ilmaa sisältä ylikierroksilla 50% ajasta. Ikkunat on sen verran tiiviit, että tuo repii korvausilman parvekkeen oven saumoista joka johtaa järkyttävään ujellukseen ja yleiseen huminaan.

Taloyhtiön vastaus oli vain, että kuuluu asiaan. tjsp
Nussitaan sen verran pilkkua että kyseessä varmaankin ilmanvaihto, ei ilmastointi.
 
Naauritkaan ei tykkää vedosta joten tilkitsevät omat tuuletus/poidtoaukkonsa jolloin kaikki poistoilma vedetään sun kämpästä


Oman asunnon koneellinen ilmastointi. Toimii ihan normaalisti kunnes ulkona on pakkasta -15~ ja alkaa vetämään ilmaa sisältä ylikierroksilla 50% ajasta. Ikkunat on sen verran tiiviit, että tuo repii korvausilman parvekkeen oven saumoista joka johtaa järkyttävään ujellukseen ja yleiseen huminaan.

Taloyhtiön vastaus oli vain, että kuuluu asiaan. tjsp
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 487
Viestejä
4 745 435
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
akotsz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom