Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.
Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.
Itse asiassa se on peräisin taaempaa historiasta, eli 60-luvulla yleisistä kelanauhureista, joissa nauha siirtyi aina fyysisesti kelalta toiselle ja kolmiomainen nuoli ilmaisi suunnan nauhan siirtymiselle. Kaseteissa sillä ei enää ollut samaa merkitystä, koska kasetti saattoi olla eri soittimissa ylösalaisin ja kasetteja uudemmissa medioissa ei ole näkyvää mediaa enää lainkaan. Symboli oli kuitenkin tullut jo niin tutuksi, että se jäi voimaan sellaisenaan, vaikka sillä ei ollutkaan enää alkuperäistä merkitystä. Minä ainakin miellän asioiden etenevän vasemmalta oikealle, kuten tekstinkin ja siksi tuo on luonteva tällaisenaan.
"Vasemmalle eli eteenpäin"!? Tää oli kyllä paras logiikkaperustelu
tämän jälkeen. Todellisessa maailmassa auto liikkuu eteenpäin, ei vasemmalle tai oikealle, paitsi jos seuraa liikennettä tien sivusta, jolloin taas länsimaissa lähimmän kaistan liikenne menee oikealle.
Oikeasti ne ikonit voisivat varmaan olla ihan kumpaan suuntaan tahansa eikä sillä olisi merkitystä, eli paljon olennaisempaa on mitä ikoni esittää ja että suunta on yhdenmukainen kaikissa. Jos noissa sumarien kuvakkeissa olisi esim. auton etu/takaosa mallinnettuna tai kuva autosta ylhäältä katsottuna ja joku sopiva valosymboli toisessa päässä, ei olisi missään tilanteessa mitään epäselvyyttä. Huonoa suunnittelua siis.