Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä nyt vaikuttaa siltä että sulla on vaikeuksia hahmottaa ihan normaaleita asioita autossa, kyllähän noi sumuvalojen kuvakkeet on yhtä vakiot kuin "play", "stop" tai "pause" nappi kaukosäätimessä.
Niin, yleisiä ovat, mutta kuten jo sanoin, ainakaan minulle nuo sumareiden kuvakkeet eivät mitenkään erityisen intuitiivisesti kerro että kumpi tarkoittaa auton etupäätä ja kumpi takapäätä. Se että joku asia on päätetty joskus vuosikymmeniä sitten toteuttaa jollakin tavalla, ei välttämättä kuitenkaan tarkoita että se ratkaisu olisi erityisen onnistunut. Tässä pitää muistaa sekin, että jos sumareita tarvitsee kerran vuodessa, niin ei tule ihan jatkuvasti ajateltua koko asiaa. Jos sinä tarvitset niitä päivittäin, niin voi olla että tilanne on erilainen.

Sumuvaloja tarvitsee käyttää omissa ajoissa ehkä kerran vuoteen, joten ei tule selkärangasta kumpi on kumpi. Eikö se nimenomaan ole huonoa suunnittelua, jos pitää ulkomuistista tietää mitä nappi tekee?
Ei, kyllä se nyt vaan on niin, että me ei osata hahmottaa normaaleita asioita ja muutenkin on vähän haasteita elämänhallinnan kanssa, kun tällainen asia on tuotu edes esille. :D
 
Tuli mieleen noista sumarien logoista että jossain ranskalaisissa autoissa palaa ihan sumuvalojen ikonin näköinen valo kojelaudassa kun autossa ylipäätään on ajovalot päällä. Todella hämäävää.
 
Ei, kyllä se nyt vaan on niin, että me ei osata hahmottaa normaaleita asioita ja muutenkin on vähän haasteita elämänhallinnan kanssa, kun tällainen asia on tuotu edes esille. :D
Tuli ihan mieleen nettikeskustelu, jossa joku totesi ettei ottaisi töihin henkilöä, jolla ei ole ajokorttia. Ei hänen firmansa työpaikoissa kuulemma autoa tarvinnut, mutta ajokortittomuus oli hänen mielestään osoitus vaikeuksista elämänhallinnassa. Ja tämä maassa, jossa on päästy pääministeriksi ilman ajokorttia (Lipponen, hankki ajokortin vasta jäätyään eläkkeelle) :)

Mutta takaisin suunnittelun kukkasiin. Yksi epäintuitiivisimmasta vastaan tulleista tapauksista oli Cylinda-uunin kellonajan asettaminen. Joka kerta kun piti tehdä siirros kesäajasta talviaikaan tai päinvastoin, piti kaivaa netistä löytämäni manuaali esiin - nappien painelujärjestys ei tuntunut noudattavan mitään logiikkaa. Kyseisen pdf-tiedoston olin jostakin syystä nimennyt uudelleen Cylinda-vitunpaska.pdf:ksi.
 
Ei, kyllä se nyt vaan on niin, että me ei osata hahmottaa normaaleita asioita ja muutenkin on vähän haasteita elämänhallinnan kanssa, kun tällainen asia on tuotu edes esille. :D

Olen kyllä aivan samaa mieltä, jos tästä kuvasta ei ymmärrä että numero 1 on ajovalot niin mikähän tuo numero kaksi on? :facepalm: On niin looginen asia kuin vain voi olla...
 

Liitteet

  • sadfg.JPG
    sadfg.JPG
    75 KB · Luettu: 400
Olen kyllä aivan samaa mieltä, jos tästä kuvasta ei ymmärrä että numero 1 on ajovalot niin mikähän tuo numero kaksi on? :facepalm: On niin looginen asia kuin vain voi olla...
Ja sinun mielestäsi on hyvää suunnittelua, että yhden ikonin tarkoitus selviää etsimällä autosta joku toinen ikoni ja vertailemalla näitä keskenään? Kaikissa autoissa nämä eivät ole edes toisiaan lähellä ja ainakaan omissa autoissa ajovalojenkaan kytkimeen ei ole koskaan tarvinnut koskea tai ajatella asiaa muutenkaan, kun automatiikka hoitaa valot päälle ja pois.

Varmaan ymmärrät vittuilemattakin, että tämä ei ole kenellekään mikään suuri ongelma, mutta kuten tuossa jo todettiin, jos asiaa pitää erikseen käyttötilanteessa yhtään miettiä, niin suunnittelu ei ole ihan onnistunut.
 
Ja sinun mielestäsi on hyvää suunnittelua, että yhden ikonin tarkoitus selviää etsimällä autosta joku toinen ikoni ja vertailemalla näitä keskenään? Kaikissa autoissa nämä eivät ole edes toisiaan lähellä ja ainakaan omissa autoissa ajovalojenkaan kytkimeen ei ole koskaan tarvinnut koskea tai ajatella asiaa muutenkaan, kun automatiikka hoitaa valot päälle ja pois.

Varmaan ymmärrät vittuilemattakin, että tämä ei ole kenellekään mikään suuri ongelma, mutta kuten tuossa jo todettiin, jos asiaa pitää erikseen käyttötilanteessa yhtään miettiä, niin suunnittelu ei ole ihan onnistunut.

Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
 

Liitteet

  • gfag.JPG
    gfag.JPG
    14,2 KB · Luettu: 9
Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
Ei siinä kyllä ole mitään intuitiivista kumpi noista pitäisi tarkoittaa etu- ja kumpi takavaloja. Intuitiivisempi olisi mielestäni se että toinen osoittaa ylöspäin (eteen) ja toinen alaspäin (taakse) niin kuin esimerkiksi liikennemerkeissäkin.
 
Mutta takaisin suunnittelun kukkasiin. Yksi epäintuitiivisimmasta vastaan tulleista tapauksista oli Cylinda-uunin kellonajan asettaminen. Joka kerta kun piti tehdä siirros kesäajasta talviaikaan tai päinvastoin, piti kaivaa netistä löytämäni manuaali esiin - nappien painelujärjestys ei tuntunut noudattavan mitään logiikkaa. Kyseisen pdf-tiedoston olin jostakin syystä nimennyt uudelleen Cylinda-vitunpaska.pdf:ksi.
Sama juttu on tullut vastaan Clas Ohlsonilta ostetussa verkkovirta-ajastimessa, joka katkaisee kasvien valaistuksen yöksi. Täysin käsittämätön usean painikkeen ja kymmenien ajatusten käyttöliittymä, jonka kanssa saa arvailla toimintalogiikkaa joka kerta kun kelloja siirretään. Toinen kukkanen on siinä, ettei siinä ole tässä tarvittavaa dst-automatiikkaa, jolloin ei tarvitsisi säätää kelloa käsin. No, halvalla ei saa hyvää.

Ja toinen kukkanen auton automaattisesta parkkikiekosta (Needit Park Mini), joka liimataan tuulilasin alakulmaan. Muuten loistava, mutta siinä on paristoluukku typerästi alapuolella, joten se pitää jättää lasissa paljon ylemmäksi kuin muuten olisi tarvetta.

Tällainen siis:

1641579219070.png


Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
Joo, näin se on kun sinä sen sanot. Kiitos arvokkaasta panoksestasi tähänkin ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
Tiedän kumpi on kumpi, mutta logiikkaa noissa ei ole. Länsimaissa asiat etenee vasemmalta oikealle. Jos nuo valot edustaisivat menosuuntaa, niin ylempi olisi takavalo.
 
Tiedän kumpi on kumpi, mutta logiikkaa noissa ei ole. Länsimaissa asiat etenee vasemmalta oikealle. Jos nuo valot edustaisivat menosuuntaa, niin ylempi olisi takavalo.
Niinpä. Myös niissä aiemmin mainituissa äänentoistolaitteiden painikkeissa se menee juuri niin, että play-painikkeen nuoli (▶) osoittaa aina oikealle ja kappaleenvaihdot jne samalla logiikalla.

Joku tätä kuitenkin perusteli aiemmin sillä, että autoissa se vaan olisi eri juttu, koska tekstiä luetaan vasemmalta oikealle ja siksi keula on kuvakkeissa vasemmalla. En tiedä pitääkö paikkaansa. Minulle on ihan sama kumpaan suuntaan ne kuvakkeet osoittavat, mutta logiikan olisi kuvakkeiden ulkoasun lisäksi hyvä olla yhtenäinen ja intuitiivinen.
 
Olen kyllä aivan samaa mieltä, jos tästä kuvasta ei ymmärrä että numero 1 on ajovalot niin mikähän tuo numero kaksi on? :facepalm: On niin looginen asia kuin vain voi olla...
Itselle ei aukea miten tuo kytkin ylipäätään toimii. Ymmärrän että ylhäältä oikealle päin kääntäessä valot pois, automatiikalla, huomiovalot, ajovalot. Mutta miten tuo vasemmalle päin kääntäminen että saa sumareita päälle? Sammuttaako auto kaikki muut valot sitten? Ja antaa laittaa vain joko etusumarit tai takasumarit mutta ei kumpiakin samaan aikaan?
Niinpä. Myös niissä aiemmin mainituissa äänentoistolaitteiden painikkeissa se menee juuri niin, että play-painikkeen nuoli (▶) osoittaa aina oikealle ja kappaleenvaihdot jne samalla logiikalla.

Joku tätä kuitenkin perusteli aiemmin sillä, että autoissa se vaan olisi eri juttu, koska tekstiä luetaan vasemmalta oikealle ja siksi keula on kuvakkeissa vasemmalla. En tiedä pitääkö paikkaansa. Minulle on ihan sama kumpaan suuntaan ne kuvakkeet osoittavat, mutta logiikan olisi kuvakkeiden ulkoasun lisäksi hyvä olla yhtenäinen ja intuitiivinen.
Olisikohan tässä se logiikka että autoon on kuitenkin kuljettaja astunut sisään vasemmalta puolelta jolloin auton keula on osoittanut vasemmalle päin?
 
Tiedän kumpi on kumpi, mutta logiikkaa noissa ei ole. Länsimaissa asiat etenee vasemmalta oikealle. Jos nuo valot edustaisivat menosuuntaa, niin ylempi olisi takavalo.
Siinä on lampusta lähtevät valon säteet. Ylemmässä säteet osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
 
Itselle ei aukea miten tuo kytkin ylipäätään toimii. Ymmärrän että ylhäältä oikealle päin kääntäessä valot pois, automatiikalla, huomiovalot, ajovalot. Mutta miten tuo vasemmalle päin kääntäminen että saa sumareita päälle? Sammuttaako auto kaikki muut valot sitten? Ja antaa laittaa vain joko etusumarit tai takasumarit mutta ei kumpiakin samaan aikaan?

Siitä vedetään itseensä päin, eli ei tarvitse sammuttaa ajovaloja. Ja eka pykälä sytyttää etusumarit ja seuraavalla pykälällä palaa molemmat. Pelkkiä takasumareita ei saa päälle.
 
Niinpä. Myös niissä aiemmin mainituissa äänentoistolaitteiden painikkeissa se menee juuri niin, että play-painikkeen nuoli (▶) osoittaa aina oikealle ja kappaleenvaihdot jne samalla logiikalla.

Joku tätä kuitenkin perusteli aiemmin sillä, että autoissa se vaan olisi eri juttu, koska tekstiä luetaan vasemmalta oikealle ja siksi keula on kuvakkeissa vasemmalla. En tiedä pitääkö paikkaansa. Minulle on ihan sama kumpaan suuntaan ne kuvakkeet osoittavat, mutta logiikan olisi kuvakkeiden ulkoasun lisäksi hyvä olla yhtenäinen ja intuitiivinen.
Play osoittaa oikealle koska nauhakaseteissa ja vastaavissa nauha meni vasemmalta oikealle.
 
Siitä vedetään itseensä päin, eli ei tarvitse sammuttaa ajovaloja. Ja eka pykälä sytyttää etusumarit ja seuraavalla pykälällä palaa molemmat. Pelkkiä takasumareita ei saa päälle.
Tuo on kyllä vähän suunnittelun kukkanen ettei saa pelkkiä takasumareita. Etusumareilla kun ei yleensä tee mitään ja omasta mielestä usein ne vain heikentää näkyvyyttä. Takasumareita kuitenkin sakeassa vesi- tai lumisateessa ja nimensä mukaisesti sumussa tarvitsee.
 
Olisikohan tässä se logiikka että autoon on kuitenkin kuljettaja astunut sisään vasemmalta puolelta jolloin auton keula on osoittanut vasemmalle päin?
Ei oikein toimi tämä ajatus, koska kuvakkeet ovat samat myös siellä missä on vasemman puoleinen liikenne.
 
Ei oikein toimi tämä ajatus, koska kuvakkeet ovat samat myös siellä missä on vasemman puoleinen liikenne.
Juu tätä myös mietin mutta olisiko siinä sitten vain yksinkertaisesti se että osat tehdään sen mukaan miten valtaosa maailmaa toimii?
 
Hmm, taitaa tuo bugata nyt jotenkin sinulla. Sulla näkyy noissa kuvissa vain joku still kuva leffasta. Itsellä näkyy ihan leffan "juliste", jossa on myös nimi.
Jaa-a. No, melko buginen softa sitten. Tyhjensin apin datan ja välimuistin, poistin ja asensin uudelleen, buuttasin puhelimen. Ei mitään vaikutusta.
 
Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla? :)
Sitä tuo käänteinen logiikka tarkoittaisi.

Ennustan, että sallyspectra jatkaa vänkäämistä, koska ei uskalla myöntää olevansa väärässä, vaikka tietää sen itsekin.
 
Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla? :)
Ei noilla kuvilla ole mitään tekemistä liikkeen kanssa vaan siitä missä on auton alku eli etupää eli keula ja sitä kautta mihin valonsäteet osoittaa eli eteenpäin. Ikonissa on lamppu josta lähtee valonsäteet.

Sitä tuo käänteinen logiikka tarkoittaisi.

Ennustan, että sallyspectra jatkaa vänkäämistä, koska ei uskalla myöntää olevansa väärässä, vaikka tietää sen itsekin.
Väärässä missä? Noin nuo valitsimet tuossa toimii. Kuvassa lamppu josta lähtee valonsäteet eteenpäin. Minkä takia ne ikonin valonsäteet osoittaisivat moottoritilaan tai takavalon tapauksessa takaluukun sisään? Valot osoittaa tietenkin poispäin autosta, eihän niistä muuten ole mitään apua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se nyt niin vaikeaa tarkistaa valojen käyttö ohjekirjasta, jos se niin kovin askarruttaa?
 
Keula on auton edessä, ei vasemmalla.

Olet oikeassa. En vain ymmärrä mikä ikoneissa on suunnittelun kukasta, ku ovat melko lailla vakiintuneita. Varoitusvaloista esimerkkiä:
lista-auton-merkkivaloista.jpg

Toivottavasti konepeltiki löytyy, vaikka merkattu "vasemmalle" aukaisijassa.
 
Viimeksi muokattu:
On noissa monta sellaista jota en tunnista.
Käsikirjasta noi löytyy oman autos kohdalla.. Pointti oli, että auto kuvataan vasemmalta. Oli sit turvavöistä tai mistä kyse. Jos jostain syystä toistepäin, niin silloin varmaan kaikki muutkin on toistepäin.
 
Onko se nyt niin vaikeaa tarkistaa valojen käyttö ohjekirjasta, jos se niin kovin askarruttaa?
Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.

Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.

Play osoittaa oikealle koska nauhakaseteissa ja vastaavissa nauha meni vasemmalta oikealle.
Itse asiassa se on peräisin taaempaa historiasta, eli 60-luvulla yleisistä kelanauhureista, joissa nauha siirtyi aina fyysisesti kelalta toiselle ja kolmiomainen nuoli ilmaisi suunnan nauhan siirtymiselle. Kaseteissa sillä ei enää ollut samaa merkitystä, koska kasetti saattoi olla eri soittimissa ylösalaisin ja kasetteja uudemmissa medioissa ei ole näkyvää mediaa enää lainkaan. Symboli oli kuitenkin tullut jo niin tutuksi, että se jäi voimaan sellaisenaan, vaikka sillä ei ollutkaan enää alkuperäistä merkitystä. Minä ainakin miellän asioiden etenevän vasemmalta oikealle, kuten tekstinkin ja siksi tuo on luonteva tällaisenaan.

...vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
"Vasemmalle eli eteenpäin"!? Tää oli kyllä paras logiikkaperustelu tämän jälkeen. Todellisessa maailmassa auto liikkuu eteenpäin, ei vasemmalle tai oikealle, paitsi jos seuraa liikennettä tien sivusta, jolloin taas länsimaissa lähimmän kaistan liikenne menee oikealle.

Oikeasti ne ikonit voisivat varmaan olla ihan kumpaan suuntaan tahansa eikä sillä olisi merkitystä, eli paljon olennaisempaa on mitä ikoni esittää ja että suunta on yhdenmukainen kaikissa. Jos noissa sumarien kuvakkeissa olisi esim. auton etu/takaosa mallinnettuna tai kuva autosta ylhäältä katsottuna ja joku sopiva valosymboli toisessa päässä, ei olisi missään tilanteessa mitään epäselvyyttä. Huonoa suunnittelua siis.
 
Siinä on lampusta lähtevät valon säteet. Ylemmässä säteet osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
Ja kun Mersussa saat parkit vain vasemmalle tai oikealle puolelle niin... No kappas, valonsäteet osoittavat molempiin suuntiin ja nuoli vasemmalle tai oikealle.
Eli se siitä logiikasta, oman ajatuksesi mukaan tuon pitäisi varmaan olla alas ja ylös?
 
Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.

Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.
Erilaisia mielipiteitä on aina. Kuten sanoin, niin asia kannattaa tarkistaa, jos se mietityttää.
 
Erilaisia mielipiteitä on aina. Kuten sanoin, niin asia kannattaa tarkistaa, jos se mietityttää.
Et nyt tainnut ihan ymmärtää mistä on kyse. Kenellekään ei varmasti ole epäselvää lyhyen miettimisen jälkeen mitä kuvake tarkoittaa, eikä siinä tarvita ohjekirjaa apuna. On kuitenkin huonoa suunnittelua, jos tätä tarvitsee aina käytettäessä erikseen miettiä, edes sitä lyhyttäkään hetkeä.
 
Et nyt tainnut ihan ymmärtää mistä on kyse. Kenellekään ei varmasti ole epäselvää lyhyen miettimisen jälkeen mitä kuvake tarkoittaa, eikä siinä tarvita ohjekirjaa apuna. On kuitenkin huonoa suunnittelua, jos tätä tarvitsee aina käytettäessä erikseen miettiä, edes sitä lyhyttäkään hetkeä.
Eipä ole itse tarvinnut erikseen tuollaista miettiä. Suosittelen edelleen tutustumaan ohjekirjaan, jos jokin asia auton hallintalaitteissa on jollekin epäselvää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo sumari homma kyllä todellakaan mikään itsestäänselvyys ole eli paskaa suunnittelua kuvakkeissa.

Itse olen ajatellut tuon niin että suttura on "autoa" ja sitten valo oikealle on niinkuin eteenpäin niinkuin luetaankin, vasemmalle on sitten taakse.
En ole ennen edes huomannut että toisessa säteet alaviistoon.
 
Ei tuo sumari homma kyllä todellakaan mikään itsestäänselvyys ole eli paskaa suunnittelua kuvakkeissa.

Itse olen ajatellut tuon niin että suttura on "autoa" ja sitten valo oikealle on niinkuin eteenpäin niinkuin luetaankin, vasemmalle on sitten taakse.
En ole ennen edes huomannut että toisessa säteet alaviistoon.
Miten saat tuosta selvästä valoumpiosta valonsäteet? :D
 
Miten saat tuosta selvästä valoumpiosta valonsäteet? :D

En ole mitään valonsäteitä ajatellut, olen aina ajatellut suuntaa eli oikealle=eteenpäin.

lighting-indicators.jpg


Noistakin symboleista(lyhyet/pitkät) ajatellut suunnan perusteella että oikealle eli eteenpäin mennään(=D tuo D on se valokuvio tai jotain), en ole ajatellut että tuossa on umpio joka loistaa valonsäteitä vasemmalle.

Ja tuossakin kuvassa mistä tiedät kumpi sumari on eteen ja kumpi taakse? Ihan samat ikonit alaviistoon osoittamassa, vertaamalla noihin etuvaloihin voit saada suunnan selville. Normaalisti kyllä takasumari on oranssi/keltainen ja eteen joku muu? Kerran vuoteen kun käyttää niin helppoahan tämä on.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole itse tarvinnut erikseen tuollaista miettiä. Suosittelen edelleen tutustumaan ohjekirjaan, jos jokin asia auton hallintalaitteissa on jollekin epäselvää. :)
Ei se ohjekirja auta tekemään kuvakkeista intuitiivisempia. Vai ajattelitko, että joka kerta valoja tarvittaessa kaivetaan ensin manuaali ja vasta sitten painetaan sopivaa painiketta? Se vasta kätevää olisikin. :D

Yleensä se menee niin, että katsotaan painiketta kun tarve tulee kohdalle ja sitten mietitään hetki, että kumpikos näistä nyt olikaan eteen ja kumpi taakse. Se on hyvä jos sinun ei tarvitse asiaa ajatella hetkeäkään, mutta tosiaan jos sumuvaloja sattuu tarvitsemaan 1-2 kertaa vuodessa, niin näilläkin kilometreilla täytyy myöntää, että hetki sitä pitää miettiä. Se hetki ei ole mikään minuutin tauko, vaan korkeintaan pari sekuntia, mutta kuitenkin.
En ole mitään valonsäteitä ajatellut, olen aina ajatellut suuntaa eli oikealle=eteenpäin.

lighting-indicators.jpg


Noistakin symboleista(lyhyet/pitkät) ajatellut suunnan perusteella että oikealle eli eteenpäin mennään(=D tuo D on se valokuvio tai jotain), en ole ajatellut että tuossa on umpio joka loistaa valonsäteitä vasemmalle.
Siis se on juuri päinvastoin noissa autojen symboleissa, eli vasemmalle = eteenpäin. Sitä en tiedä miksi näin on päätetty, mutta niin se nyt kuitenkin on. Ja noissa kuvakkeissa se puoliympyrä kuvaa valoumpiota sivusta ja viivat kuvaavat niistä lähtevää valoa, eli sekin päinvastoin kuin miten sinä nuo kuvakkeet käsität. Aaltoviiva poikittain päällä tarkoittaa että on kyse sumuvalosta. Muuten melko selkeää, mutta mikään ei tosiaan intuitiivisesti kerro että kummasta päästä autoa on kyse.
 
Omassa ajossa olevat autot on kummatkin Ford Maverickeja (2001 ja 2005) joissa on järkevästi sijoitettu nuo napit. Etusumarien nappi on tuolla ratin vasemmalla puolen samassa rykelmässä peilien säädön ja etuvalojen korkeussäädön kanssa kun taas takasumarien nappi on tuossa takalasin lämmityksen vieressä. Ei ole tosin etusumarien käyttöä tarvinnut edes harkita vanhemmassa aikoihin kun ne tuli kolaroitua paskaksi kuutisen vuotta sitten :)
900578d7a4121a3b-large.jpg
 
Siis se on juuri päinvastoin noissa autojen symboleissa, eli vasemmalle = eteenpäin. Sitä en tiedä miksi näin on päätetty, mutta niin se nyt kuitenkin on.
Nyt tulee todella paksua mutuilua.
Jos pyydä piirtämään nopeasti auton, tai mietit vaikka pienen lapsen piirtämää autoa, niin mihin suuntaan keula todennäköisimmin osoittaa?
 
Nyt tulee todella paksua mutuilua.
Jos pyydä piirtämään nopeasti auton, tai mietit vaikka pienen lapsen piirtämää autoa, niin mihin suuntaan keula todennäköisimmin osoittaa?

Ei oo lasta tässä ny piirteleen, mut omalla kohdalla satavarmasti vasemmalle koska syyt. Auto, lentokone, vene, whatever.
 
Mitä tekemistä niillä pentujen piirtämillä autoilla on minkään kanssa? Autojen valosymboleissa ajosuunta on vasemmalle. Ja aika monien muidenkin toimintojen symbolit, esim. persgrillit, joskin niissä on tyylisyistä ollut harvinaista vaihteluakin.

Sama myös liikennemerkeissä. Oikealta vasemmalle "ajelevat" autot, bussit, rekat ja traktorit. edit. noissa perkuleissa onkin kansainvälistä vaihtelua, esim. veturi saattaa puksutella toiseenkin suuntaan:cautious:

Ite pienenä piirtelin kyllä auton ajamaan keula vasemmalle. Pikainen googletus näyttää, että ehkä fifti-fifti menee noin yleensä ipanoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
 
Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
Ennen laitteissa oli varsin hyvät ohjeet mukana ja niitä oli mahdollisuus lukea. Nykyään yhä useammassa laitteessa on joku parin sivun pikaohje, jolla ei todellakaan tee mitään. Eli nimenomaisesti nykyaika vaikeuttaa osin asioita.

Autoissa toki pääsääntöisesti on ohjekirjat mutta mitä useammassa paikassa jokin tietty symboli esiintyy, sitä yksiselitteisempi sen tulisi ehdottomasti olla. Yllä olevien kommenttien perusteella ainakaan autojen tapauksessa siinä ei ole liian hyvin onnistuttu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 767
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom