Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla? :)
Sitä tuo käänteinen logiikka tarkoittaisi.

Ennustan, että sallyspectra jatkaa vänkäämistä, koska ei uskalla myöntää olevansa väärässä, vaikka tietää sen itsekin.
 
Eli auto liikkuisi vasemmalta oikealle peruuttamalla? :)
Ei noilla kuvilla ole mitään tekemistä liikkeen kanssa vaan siitä missä on auton alku eli etupää eli keula ja sitä kautta mihin valonsäteet osoittaa eli eteenpäin. Ikonissa on lamppu josta lähtee valonsäteet.

Sitä tuo käänteinen logiikka tarkoittaisi.

Ennustan, että sallyspectra jatkaa vänkäämistä, koska ei uskalla myöntää olevansa väärässä, vaikka tietää sen itsekin.
Väärässä missä? Noin nuo valitsimet tuossa toimii. Kuvassa lamppu josta lähtee valonsäteet eteenpäin. Minkä takia ne ikonin valonsäteet osoittaisivat moottoritilaan tai takavalon tapauksessa takaluukun sisään? Valot osoittaa tietenkin poispäin autosta, eihän niistä muuten ole mitään apua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se nyt niin vaikeaa tarkistaa valojen käyttö ohjekirjasta, jos se niin kovin askarruttaa?
 
Keula on auton edessä, ei vasemmalla.

Olet oikeassa. En vain ymmärrä mikä ikoneissa on suunnittelun kukasta, ku ovat melko lailla vakiintuneita. Varoitusvaloista esimerkkiä:
lista-auton-merkkivaloista.jpg

Toivottavasti konepeltiki löytyy, vaikka merkattu "vasemmalle" aukaisijassa.
 
Viimeksi muokattu:
On noissa monta sellaista jota en tunnista.
Käsikirjasta noi löytyy oman autos kohdalla.. Pointti oli, että auto kuvataan vasemmalta. Oli sit turvavöistä tai mistä kyse. Jos jostain syystä toistepäin, niin silloin varmaan kaikki muutkin on toistepäin.
 
Onko se nyt niin vaikeaa tarkistaa valojen käyttö ohjekirjasta, jos se niin kovin askarruttaa?
Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.

Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.

Play osoittaa oikealle koska nauhakaseteissa ja vastaavissa nauha meni vasemmalta oikealle.
Itse asiassa se on peräisin taaempaa historiasta, eli 60-luvulla yleisistä kelanauhureista, joissa nauha siirtyi aina fyysisesti kelalta toiselle ja kolmiomainen nuoli ilmaisi suunnan nauhan siirtymiselle. Kaseteissa sillä ei enää ollut samaa merkitystä, koska kasetti saattoi olla eri soittimissa ylösalaisin ja kasetteja uudemmissa medioissa ei ole näkyvää mediaa enää lainkaan. Symboli oli kuitenkin tullut jo niin tutuksi, että se jäi voimaan sellaisenaan, vaikka sillä ei ollutkaan enää alkuperäistä merkitystä. Minä ainakin miellän asioiden etenevän vasemmalta oikealle, kuten tekstinkin ja siksi tuo on luonteva tällaisenaan.

...vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
"Vasemmalle eli eteenpäin"!? Tää oli kyllä paras logiikkaperustelu tämän jälkeen. Todellisessa maailmassa auto liikkuu eteenpäin, ei vasemmalle tai oikealle, paitsi jos seuraa liikennettä tien sivusta, jolloin taas länsimaissa lähimmän kaistan liikenne menee oikealle.

Oikeasti ne ikonit voisivat varmaan olla ihan kumpaan suuntaan tahansa eikä sillä olisi merkitystä, eli paljon olennaisempaa on mitä ikoni esittää ja että suunta on yhdenmukainen kaikissa. Jos noissa sumarien kuvakkeissa olisi esim. auton etu/takaosa mallinnettuna tai kuva autosta ylhäältä katsottuna ja joku sopiva valosymboli toisessa päässä, ei olisi missään tilanteessa mitään epäselvyyttä. Huonoa suunnittelua siis.
 
Siinä on lampusta lähtevät valon säteet. Ylemmässä säteet osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
Ja kun Mersussa saat parkit vain vasemmalle tai oikealle puolelle niin... No kappas, valonsäteet osoittavat molempiin suuntiin ja nuoli vasemmalle tai oikealle.
Eli se siitä logiikasta, oman ajatuksesi mukaan tuon pitäisi varmaan olla alas ja ylös?
 
Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.

Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.
Erilaisia mielipiteitä on aina. Kuten sanoin, niin asia kannattaa tarkistaa, jos se mietityttää.
 
Erilaisia mielipiteitä on aina. Kuten sanoin, niin asia kannattaa tarkistaa, jos se mietityttää.
Et nyt tainnut ihan ymmärtää mistä on kyse. Kenellekään ei varmasti ole epäselvää lyhyen miettimisen jälkeen mitä kuvake tarkoittaa, eikä siinä tarvita ohjekirjaa apuna. On kuitenkin huonoa suunnittelua, jos tätä tarvitsee aina käytettäessä erikseen miettiä, edes sitä lyhyttäkään hetkeä.
 
Et nyt tainnut ihan ymmärtää mistä on kyse. Kenellekään ei varmasti ole epäselvää lyhyen miettimisen jälkeen mitä kuvake tarkoittaa, eikä siinä tarvita ohjekirjaa apuna. On kuitenkin huonoa suunnittelua, jos tätä tarvitsee aina käytettäessä erikseen miettiä, edes sitä lyhyttäkään hetkeä.
Eipä ole itse tarvinnut erikseen tuollaista miettiä. Suosittelen edelleen tutustumaan ohjekirjaan, jos jokin asia auton hallintalaitteissa on jollekin epäselvää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo sumari homma kyllä todellakaan mikään itsestäänselvyys ole eli paskaa suunnittelua kuvakkeissa.

Itse olen ajatellut tuon niin että suttura on "autoa" ja sitten valo oikealle on niinkuin eteenpäin niinkuin luetaankin, vasemmalle on sitten taakse.
En ole ennen edes huomannut että toisessa säteet alaviistoon.
 
Ei tuo sumari homma kyllä todellakaan mikään itsestäänselvyys ole eli paskaa suunnittelua kuvakkeissa.

Itse olen ajatellut tuon niin että suttura on "autoa" ja sitten valo oikealle on niinkuin eteenpäin niinkuin luetaankin, vasemmalle on sitten taakse.
En ole ennen edes huomannut että toisessa säteet alaviistoon.
Miten saat tuosta selvästä valoumpiosta valonsäteet? :D
 
Miten saat tuosta selvästä valoumpiosta valonsäteet? :D

En ole mitään valonsäteitä ajatellut, olen aina ajatellut suuntaa eli oikealle=eteenpäin.

lighting-indicators.jpg


Noistakin symboleista(lyhyet/pitkät) ajatellut suunnan perusteella että oikealle eli eteenpäin mennään(=D tuo D on se valokuvio tai jotain), en ole ajatellut että tuossa on umpio joka loistaa valonsäteitä vasemmalle.

Ja tuossakin kuvassa mistä tiedät kumpi sumari on eteen ja kumpi taakse? Ihan samat ikonit alaviistoon osoittamassa, vertaamalla noihin etuvaloihin voit saada suunnan selville. Normaalisti kyllä takasumari on oranssi/keltainen ja eteen joku muu? Kerran vuoteen kun käyttää niin helppoahan tämä on.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole itse tarvinnut erikseen tuollaista miettiä. Suosittelen edelleen tutustumaan ohjekirjaan, jos jokin asia auton hallintalaitteissa on jollekin epäselvää. :)
Ei se ohjekirja auta tekemään kuvakkeista intuitiivisempia. Vai ajattelitko, että joka kerta valoja tarvittaessa kaivetaan ensin manuaali ja vasta sitten painetaan sopivaa painiketta? Se vasta kätevää olisikin. :D

Yleensä se menee niin, että katsotaan painiketta kun tarve tulee kohdalle ja sitten mietitään hetki, että kumpikos näistä nyt olikaan eteen ja kumpi taakse. Se on hyvä jos sinun ei tarvitse asiaa ajatella hetkeäkään, mutta tosiaan jos sumuvaloja sattuu tarvitsemaan 1-2 kertaa vuodessa, niin näilläkin kilometreilla täytyy myöntää, että hetki sitä pitää miettiä. Se hetki ei ole mikään minuutin tauko, vaan korkeintaan pari sekuntia, mutta kuitenkin.
En ole mitään valonsäteitä ajatellut, olen aina ajatellut suuntaa eli oikealle=eteenpäin.

lighting-indicators.jpg


Noistakin symboleista(lyhyet/pitkät) ajatellut suunnan perusteella että oikealle eli eteenpäin mennään(=D tuo D on se valokuvio tai jotain), en ole ajatellut että tuossa on umpio joka loistaa valonsäteitä vasemmalle.
Siis se on juuri päinvastoin noissa autojen symboleissa, eli vasemmalle = eteenpäin. Sitä en tiedä miksi näin on päätetty, mutta niin se nyt kuitenkin on. Ja noissa kuvakkeissa se puoliympyrä kuvaa valoumpiota sivusta ja viivat kuvaavat niistä lähtevää valoa, eli sekin päinvastoin kuin miten sinä nuo kuvakkeet käsität. Aaltoviiva poikittain päällä tarkoittaa että on kyse sumuvalosta. Muuten melko selkeää, mutta mikään ei tosiaan intuitiivisesti kerro että kummasta päästä autoa on kyse.
 
Omassa ajossa olevat autot on kummatkin Ford Maverickeja (2001 ja 2005) joissa on järkevästi sijoitettu nuo napit. Etusumarien nappi on tuolla ratin vasemmalla puolen samassa rykelmässä peilien säädön ja etuvalojen korkeussäädön kanssa kun taas takasumarien nappi on tuossa takalasin lämmityksen vieressä. Ei ole tosin etusumarien käyttöä tarvinnut edes harkita vanhemmassa aikoihin kun ne tuli kolaroitua paskaksi kuutisen vuotta sitten :)
900578d7a4121a3b-large.jpg
 
Siis se on juuri päinvastoin noissa autojen symboleissa, eli vasemmalle = eteenpäin. Sitä en tiedä miksi näin on päätetty, mutta niin se nyt kuitenkin on.
Nyt tulee todella paksua mutuilua.
Jos pyydä piirtämään nopeasti auton, tai mietit vaikka pienen lapsen piirtämää autoa, niin mihin suuntaan keula todennäköisimmin osoittaa?
 
Nyt tulee todella paksua mutuilua.
Jos pyydä piirtämään nopeasti auton, tai mietit vaikka pienen lapsen piirtämää autoa, niin mihin suuntaan keula todennäköisimmin osoittaa?

Ei oo lasta tässä ny piirteleen, mut omalla kohdalla satavarmasti vasemmalle koska syyt. Auto, lentokone, vene, whatever.
 
Mitä tekemistä niillä pentujen piirtämillä autoilla on minkään kanssa? Autojen valosymboleissa ajosuunta on vasemmalle. Ja aika monien muidenkin toimintojen symbolit, esim. persgrillit, joskin niissä on tyylisyistä ollut harvinaista vaihteluakin.

Sama myös liikennemerkeissä. Oikealta vasemmalle "ajelevat" autot, bussit, rekat ja traktorit. edit. noissa perkuleissa onkin kansainvälistä vaihtelua, esim. veturi saattaa puksutella toiseenkin suuntaan:cautious:

Ite pienenä piirtelin kyllä auton ajamaan keula vasemmalle. Pikainen googletus näyttää, että ehkä fifti-fifti menee noin yleensä ipanoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
 
Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
Ennen laitteissa oli varsin hyvät ohjeet mukana ja niitä oli mahdollisuus lukea. Nykyään yhä useammassa laitteessa on joku parin sivun pikaohje, jolla ei todellakaan tee mitään. Eli nimenomaisesti nykyaika vaikeuttaa osin asioita.

Autoissa toki pääsääntöisesti on ohjekirjat mutta mitä useammassa paikassa jokin tietty symboli esiintyy, sitä yksiselitteisempi sen tulisi ehdottomasti olla. Yllä olevien kommenttien perusteella ainakaan autojen tapauksessa siinä ei ole liian hyvin onnistuttu.
 
Mitä tekemistä niillä pentujen piirtämillä autoilla on minkään kanssa? Autojen valosymboleissa ajosuunta on vasemmalle. Ja aika monien muidenkin toimintojen symbolit, esim. persgrillit, joskin niissä on tyylisyistä ollut harvinaista vaihteluakin.

Sama myös liikennemerkeissä. Oikealta vasemmalle "ajelevat" autot, bussit, rekat ja traktorit. edit. noissa perkuleissa onkin kansainvälistä vaihtelua, esim. veturi saattaa puksutella toiseenkin suuntaan:cautious:

Ite pienenä piirtelin kyllä auton ajamaan keula vasemmalle. Pikainen googletus näyttää, että ehkä fifti-fifti menee noin yleensä ipanoilla.
Ihmeteltiin että miksi on valittu auton kulkusuunnaksi vasen, niin oletus on että suurin osa ihmisistä piirtäisi auton kulkemaan juuri näin päin.
 
Tässä keskustelussa on selkeästi tämä perusjuttu, et kun ei lueta sitä käyttöohjekirja, vaan oletetaan asioita, ei oletukset ole aina sama asia kuin totuus. Ja kun tämä oma oletus ei ole totuus = paskaa suunnittelua. Vaikka ohjekirja kertoisi tämänkin. Nykyaika.
Se nyt on ihan perustavanlaatuinen suunnitteluohje, että asioiden pitäisi toimia intuitiivisesti ja suurin osa samassa kulttuurissa elävistä ihmisistä on tottunut asioiden toimivan tietyllä tavalla, kuten esimerkiksi että autot kulkevat vasemmalta oikealle.

Osa tietysti keksii ohjekirjasta oppimilleen asioille ympäröivän todellisuuden ja omankin mielipiteensä kanssa ristiriidassa olevia perusteluita, mutta ei se muuta miksikään sitä, että valosymbolit ovat päin persettä. Joku jossain ei ymmärtänyt sitäkään, miksi vilkun pitäisi toimia alaspäin vasemmalle ja ylöspäin oikealle eikä päinvastoin.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
joka kerta kun tuota tarvitsee säätää, niin pitää miettiä että tarkoittaako se paksumpi pää (eli hi) että pyyhkäisyväli on suurempi.

Onko olemassa auto jossa Hi tarkoittaisi suurempaa pyyhkäisyväliä? Mielestäni kaikissa mitä olen ajanut, on toiminut samalla logiikalla merkinnät vaikka viiksi olisikin eri toimintatavalla (esim mersu) ja eri automerkkejä on kymmeniä ja malleja varmasti ainakin satoja joilla on tullut ajeltua.
 
Ihmeteltiin että miksi on valittu auton kulkusuunnaksi vasen, niin oletus on että suurin osa ihmisistä piirtäisi auton kulkemaan juuri näin päin.
Kenen oletus? Jos tästä on jotain tutkimuksia olemassa, niin veikkaan että aika 50/50 menee otanta. Tosin länsimaissa kun on oikeanpuoleinen liikenne, niin luulisi sen nokan osoittavan nimenomaan juuri oikealle puolelle, jos noissa nyt edes mitään eroja tulee. Autojen painikkeissa kuvakkeiden suunta on pääosin vasemmalle ja samoin liikennemerkeissä. Olisi kiva tietää että onko tähän joku todellinen syy, vai onko näin vain joskus jossakin standardointikokouksessa päätetty?

Itse keskustellun asian kanssa tuolla ei ole liiemmin merkitystä, kun kyse oli vaan siitä onko kuvake intuitiivinen tällaisenaan. Osa on sitä mieltä että on ja osa taas ei, joten pelkästään tämän ristiriidan perusteella voisi sanoa että ei ole.

Joku jossain ei ymmärtänyt sitäkään, miksi vilkun pitäisi toimia alaspäin vasemmalle ja ylöspäin oikealle eikä päinvastoin.
Ja jos se toimisikin päinvastoin, niin kyllä joku tulisi varmasti henkselit paukkuen kertomaan kuinka se on juuri oikein niin ja muilla on vaan vaikeuksia hahmottaa normaaleita asioita autossa.

Onko olemassa auto jossa Hi tarkoittaisi suurempaa pyyhkäisyväliä? Mielestäni kaikissa mitä olen ajanut, on toiminut samalla logiikalla merkinnät vaikka viiksi olisikin eri toimintatavalla (esim mersu) ja eri automerkkejä on kymmeniä ja malleja varmasti ainakin satoja joilla on tullut ajeltua.
Luulin että tämä pyyhkijäsetti oli jo käsitelty, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan. :D

Vastaus on että en tiedä, mutta mitä sillä on edes merkitystä? Silloin kun sitä tarvitsee säätää, ei ole tarkoitus alkaa analysoimaan muiden automallien toimintaa, vaan saada intuitiivisesti tieto kulloisestakin käyttöliittymästä vaikka juuri niiden ikonien kautta, että miten ominaisuus toimii juuri siinä kulkineessa. Jollekin kyse voi olla ensimmäisestä autosta jolla on liikenteessä, eikä siten ole mitään vertailupohjaa.

Keskustellussa tapauksessahan viiksessä ei siis ollut edes mitään tekstejä, vaan siinä oli pelkästään toisesta päästä paksumpi kolmio, jonka taas voi käsittää niillä kahdella mainitulla tavalla ja sen vuoksi ne selventävät tekstit tai ikonit olisivat paikallaan ja nimenomaan siitä syystä ne on uudempiin versioihin myös lisätty.
 
Kenen oletus? Jos tästä on jotain tutkimuksia olemassa, niin veikkaan että aika 50/50 menee otanta. Tosin länsimaissa kun on oikeanpuoleinen liikenne, niin luulisi sen nokan osoittavan nimenomaan juuri oikealle puolelle, jos noissa nyt edes mitään eroja tulee. Autojen painikkeissa kuvakkeiden suunta on pääosin vasemmalle ja samoin liikennemerkeissä. Olisi kiva tietää että onko tähän joku todellinen syy, vai onko näin vain joskus jossakin standardointikokouksessa päätetty?
Ainakin jossain oli tutkimus että noin 80-90% ihmisistä piirtää polkupyörän niin päin että etupyörä on vasemmalla. Tarkkoja lukuja en nyt muista mutta tuo oli joku kansainvälinen tutkimus. Tuolla perusteella voisi olettaa että myös auto piirretään samoin päin.
 
Ainakin jossain oli tutkimus että noin 80-90% ihmisistä piirtää polkupyörän niin päin että etupyörä on vasemmalla. Tarkkoja lukuja en nyt muista mutta tuo oli joku kansainvälinen tutkimus. Tuolla perusteella voisi olettaa että myös auto piirretään samoin päin.
Ok, mielenkiintoista, voi olla että näin onkin. En ole itse asiaa koskaan tarkemmin ajatellut, eikä kyllä nytkään kun yritän miettiä sitä, muodostu omassa päästä mitään erityistä preferenssiä että kumpaan suuntaan alkaisin niitä piirtämään. Aloittaisin ehkä auton piirtämisen keulasta ja oikeakätisenä se olisi varmaan helpompi aloittaa niin, että keula osoittaa vasemmalle, mutta kuvitellun kulkusuunnan kanssa tällä ei olisi tekemistä.

Tällainen voisi osaltaan selittää sitäkin miten jotkut ovat niin vahvasti sitä mieltä, että vasemmalle tarkoittaa samaa kuin eteenpäin. Minulle ei tule tuollaista mielikuvaa yhtä vahvasti.

Edit.
Tein empiirisen tutkimuksen ja googletin 40 satunnaista, piirrettyä, yksinkertaista auton kuvaa. Niissä nokka osoitti vasemmalle 28 kuvassa ja oikealle 12 kuvassa, eli tuonkin perusteella vasen on tosiaan yleisempi.

Jatkoin tätä perjantai-illan pienen otannan tutkimusta vielä sillä, että kysyin viideltä tuttavalta, että kumpi näistä aiemminkin esitellyistä painikkeista on etusumuvalolle ja kumpi takasumuvalolle. Kukaan ei ole ammattikuski, mutta kaikilla on paljon ajokokemusta ja kaikilla on ollut useita autoja. Kaksi vastasi väärin. Yksikään ei osannut vastata ilman miettimistä. Ei tästä ihan vielä mitään tieteellistä julkaisua viitsisi tehdä, mutta edelleen tämä vahvistaa sitä mielikuvaa, että paremminkin nuo symbolit olisi voinut suunnitella.

1641594415498.png
 
Ok, mielenkiintoista, voi olla että näin onkin. En ole itse asiaa koskaan tarkemmin ajatellut, eikä kyllä nytkään kun yritän miettiä sitä, muodostu omassa päästä mitään erityistä preferenssiä että kumpaan suuntaan alkaisin niitä piirtämään. Aloittaisin ehkä auton piirtämisen keulasta ja oikeakätisenä se olisi varmaan helpompi aloittaa niin, että keula osoittaa vasemmalle, mutta kuvitellun kulkusuunnan kanssa tällä ei olisi tekemistä.

Tällainen voisi osaltaan selittää sitäkin miten jotkut ovat niin vahvasti sitä mieltä, että vasemmalle tarkoittaa samaa kuin eteenpäin. Minulle ei tule tuollaista mielikuvaa yhtä vahvasti.

Edit.
Tein empiirisen tutkimuksen ja googletin 40 satunnaista, piirrettyä, yksinkertaista auton kuvaa. Niissä nokka osoitti vasemmalle 28 kuvassa ja oikealle 12 kuvassa, eli tuonkin perusteella vasen on tosiaan yleisempi.

Jatkoin tätä perjantai-illan pienen otannan tutkimusta vielä sillä, että kysyin viideltä tuttavalta, että kumpi näistä aiemminkin esitellyistä painikkeista on etusumuvalolle ja kumpi takasumuvalolle. Kukaan ei ole ammattikuski, mutta kaikilla on paljon ajokokemusta ja kaikilla on ollut useita autoja. Kaksi vastasi väärin. Yksikään ei osannut vastata ilman miettimistä. Ei tästä ihan vielä mitään tieteellistä julkaisua viitsisi tehdä, mutta edelleen tämä vahvistaa sitä mielikuvaa, että paremminkin nuo symbolit olisi voinut suunnitella.

1641594415498.png
Tuossahan on kaikki mahdolliset vinkit kumpi on kumpi, ylempi on ylempänä eli edessä, ylemmässä viivat ovat alaviistoon kuten etusumuvalossa ja ylemmässä valo osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Tuosta ei pitäisi mitenkään erehtyä jos on lukenut auton manuaalin, ollut autokoulun tunneilla hereillä tai osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat. Ainakin itselle kaikki 3 asiaa kertovat yksin ja yhdessä että ylempi on etusumuvalo.
 
Tuossahan on kaikki mahdolliset vinkit kumpi on kumpi, ylempi on ylempänä eli edessä, ylemmässä viivat ovat alaviistoon kuten etusumuvalossa ja ylemmässä valo osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Tuosta ei pitäisi mitenkään erehtyä jos on lukenut auton manuaalin, ollut autokoulun tunneilla hereillä tai osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat. Ainakin itselle kaikki 3 asiaa kertovat yksin ja yhdessä että ylempi on etusumuvalo.
Sijoitus vaihtelee. Nuo voisivat olla vaikka vierekkäin jossakin pyörivässä kytkimessä tms, eli siitä ei voi päätellä oikein mitään.

"Viivat alaviistoon kuten etusumuvalossa" ja "osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat" edellyttäisi että on tutkinut etusumuvaloja tarkemmin ja että ylipäätään ymmärtää miten ne toimivat.

Manuaalin lukeminen on siitä jännä, että siihen viitataan täällä toistuvasti, mutta tuskin kovinkaan moni perusautoilija on manuaalia tavannut sillä tasolla, että muistaisi sieltä kaikki nappuloiden symbolit. Pariskunnissa auton huolto jää yleensä toiselle osapuolelle, eikä toinen avaa manuaalia koskaan.

Autokoulussa en muista näistä symboleista mainitun, mutta siitä on niin kauan, että mistäs minä tietäisin vaikka siellä käytäisiin nykyään läpi tällaisiakin.
 
.. Autojen painikkeissa kuvakkeiden suunta on pääosin vasemmalle ja samoin liikennemerkeissä. Olisi kiva tietää että onko tähän joku todellinen syy, vai onko näin vain joskus jossakin standardointikokouksessa päätetty?.
Länsimaissa luetaan vasemmalta oikealle.
 
Ok, mielenkiintoista, voi olla että näin onkin. En ole itse asiaa koskaan tarkemmin ajatellut, eikä kyllä nytkään kun yritän miettiä sitä, muodostu omassa päästä mitään erityistä preferenssiä että kumpaan suuntaan alkaisin niitä piirtämään. Aloittaisin ehkä auton piirtämisen keulasta ja oikeakätisenä se olisi varmaan helpompi aloittaa niin, että keula osoittaa vasemmalle, mutta kuvitellun kulkusuunnan kanssa tällä ei olisi tekemistä.

Tällainen voisi osaltaan selittää sitäkin miten jotkut ovat niin vahvasti sitä mieltä, että vasemmalle tarkoittaa samaa kuin eteenpäin. Minulle ei tule tuollaista mielikuvaa yhtä vahvasti.

Edit.
Tein empiirisen tutkimuksen ja googletin 40 satunnaista, piirrettyä, yksinkertaista auton kuvaa. Niissä nokka osoitti vasemmalle 28 kuvassa ja oikealle 12 kuvassa, eli tuonkin perusteella vasen on tosiaan yleisempi.

Moni varmaan piirtäisi tai ainakin hahmottaisi mielessään auton lisäksi kuvaan mukaan esimerkiksi kuljettajan, ratin tms., joten auto olisi tällöin luonnollista piirtää ajosuunta vasemmalle. Tiedä sitten, että miten vasemmanpuoleisen liikenteen -kulttuurin ihmiset hahmottavat kulkusuunnan. Piirtävätköhän he sitten vastaavasti auton kulkusuunta oikealle?
 
Ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa. Jos jotain auton hallintalaiteisiin liittyvää asiaa tarvitsee käytettäessä miettiä hetkeäkään, saati sitten tarkistaa jostakin manuaalista tms, niin kyllä se asia aika ilmiselvästi kuuluu tänne. Pelkästään se että sen selkeydestä on täälläkin useammilla eriäviä mielipiteitä, osoittaa ettei sen suunnittelu ihan pelkkää priimaa ole.

Eihän se siitä miksikään tule muuttumaan, kun se on vakiintunut käyttöön, mutta ei täällä ketjussa muutosta nimenomaisesti haetakaan, vaan tuodaan pelkästään esiin erilaisia asioita, jotka olisi voinut toteuttaa paremminkin.


Itse asiassa se on peräisin taaempaa historiasta, eli 60-luvulla yleisistä kelanauhureista, joissa nauha siirtyi aina fyysisesti kelalta toiselle ja kolmiomainen nuoli ilmaisi suunnan nauhan siirtymiselle. Kaseteissa sillä ei enää ollut samaa merkitystä, koska kasetti saattoi olla eri soittimissa ylösalaisin ja kasetteja uudemmissa medioissa ei ole näkyvää mediaa enää lainkaan. Symboli oli kuitenkin tullut jo niin tutuksi, että se jäi voimaan sellaisenaan, vaikka sillä ei ollutkaan enää alkuperäistä merkitystä. Minä ainakin miellän asioiden etenevän vasemmalta oikealle, kuten tekstinkin ja siksi tuo on luonteva tällaisenaan.


"Vasemmalle eli eteenpäin"!? Tää oli kyllä paras logiikkaperustelu tämän jälkeen. Todellisessa maailmassa auto liikkuu eteenpäin, ei vasemmalle tai oikealle, paitsi jos seuraa liikennettä tien sivusta, jolloin taas länsimaissa lähimmän kaistan liikenne menee oikealle.

Oikeasti ne ikonit voisivat varmaan olla ihan kumpaan suuntaan tahansa eikä sillä olisi merkitystä, eli paljon olennaisempaa on mitä ikoni esittää ja että suunta on yhdenmukainen kaikissa. Jos noissa sumarien kuvakkeissa olisi esim. auton etu/takaosa mallinnettuna tai kuva autosta ylhäältä katsottuna ja joku sopiva valosymboli toisessa päässä, ei olisi missään tilanteessa mitään epäselvyyttä. Huonoa suunnittelua siis.
Se on ihan omaa tyhmyyttä jos ei uutta autoa ostaessa lue ohjekirjaa ja tutustu auton hallintalaitteisiin, siinä ainoa kukkanen on auton omistaja.
 
Nykyautojen ohjekirjat on usein paksumpia kuin Waltarin Sinuhe Egyptiläinen. Eniten itse kyseistä eeposta tarvitsisi kesä ja talviaikaan siirtymisten kohdalla. Ja nyt päästään siihen kukkaseen. Miksi radio/GPS viihdejärjestelmän itsestään aikaa päivittävä kello ei siirrä tietoa mittaristossa olevaan kelloon. Vaikka usein tuo integroitu järjestelmä muuta tietoa sinne saattaa viedä. Ja mahdollisesti radion muistikortin kautta firmispäivitykset tuovat myös mittariston puolelle uusia ominaisuuksia. Eli yhteys on olemassa toisin kuin -70 luvun autoissa. Silti useamman eri konsernin tuotteita käyttäneenä on huomannut ettei homma pelaa. Toki en mitään premium autoja ole omistanut eli ongelma voi koskettaa vain köyhiä.
 
"Viivat alaviistoon kuten etusumuvalossa" ja "osaa loogisesti päätellä miten valot osoittavat" edellyttäisi että on tutkinut etusumuvaloja tarkemmin ja että ylipäätään ymmärtää miten ne toimivat.

Vähän kuin auton kaikki muutkin symbolit. Vai onko ihmisillä jokin synnynnäinen taito tunnistaa hyvän suunnittelun takia että tietenkin tämä kyljellään oleva keittokuppi josta nousee höyryä tarkoittaa pitkälle näyttäviä valoja ja pätkä siimaa on hehkutuksen symboli :whistling:

Suunnittelusta enemmänkin asennuksen kukkaseen: Lähi K-Market on sijoittanut jalallaan seisovan tuhkakupin koirapaikan eteen ja myös lukinnut sen siihen koirankiinnityslenkkiin :facepalm:
 
Vähän kuin auton kaikki muutkin symbolit. Vai onko ihmisillä jokin synnynnäinen taito tunnistaa hyvän suunnittelun takia että tietenkin tämä kyljellään oleva keittokuppi josta nousee höyryä tarkoittaa pitkälle näyttäviä valoja ja pätkä siimaa on hehkutuksen symboli :whistling:

Näinpä. Jonkin verran nyt vaan jää ihmisille itselleen vastuuta opiskella ainakin välttämättömät auton toiminnot. Mistä mikäkin toimii, ja miten. Symboleiden olemukseen kuuluu se, että ne ovat hyvin yksinkertaistettu kuva jostain asiasta. Voisi asian kuvata jollain paljon havainnollisemmalla tavalla, mutta kyllä siitä lopulta käytettävyys kärsisi, jos joka nappulassa olisi esim. sarjakuva kertomassa mitä napista tapahtuu. Eli joudutaan turvautumaan yksinkertaistettuihin kuviin, jotka onneksi kuitenkin ovat pääasiassa tärkeimmissä asioissa vahvasti standardoituja tai sellaisiksi käytännössä muodostuneita.

Vaikka täällä autojen parin nappulan vuosikymmeniä käytössä olleet symbolit puhuttavat, niin ovathan autoissa käytetyt symbolit ovat usein kuitenkin hyvinkin havainnollisia verrattuna moneen muuhun. Esimerkkejä muista laitteista ja palveluista:
- radioaktiivisuuden symboli. Kyllähän se varsinaista ilmiötä kuvaa ja jokainen tämän symbolin tuntee, mutta jos pitäisi täysin puhtaalta pöydältä päätellä mistä on kyse, niin eiköhän jäisi useimmilta ymmärtämättä
- wifiä yleisesti kuvaava "viuhkalogo"
- nollaa ja ykköstä esittävä laitteen päälle- ja pois kytkemistä esittävä symboli
- klassinen eject, joka on nuoli ylöspäin ja viiva alla
- shfit: viimeksi mekaanisten kirjoituskoneiden aikakaudella tuo ylöspäin osoittava paksu nuoli on kuvannut mitään todellista ilmiötä
- puhelimissa lankapuhelimista tutun luurin käyttäminen puheluihin liittyvien toiminnallisuuksien symbolina vielä älypuhelinten aikana, puhekupla tekstiviestien symbolina vaikka sen alkuperäinen tarkoitus on ollut kuvata puhuttua puhetta. Puhekuplan pitäisi olla äänipuhelujen symbolina jos nyt oikein asiaa miettii.:rolleyes:
- kirjekuori sähköpostin symbolina
ym.
 
Kauhean sekavaa, kun vasemmalle kääntyessä vipua painetaan alas ja oikealle kääntyessä ylös. Miksei se vipu ole kummallekin vilkulle erkseen ratin sillä puolella, mihin ollaan kääntymässä? Mihinkään alas ja ylös ole kääntymässä.
 
Se on ihan omaa tyhmyyttä jos ei uutta autoa ostaessa lue ohjekirjaa ja tutustu auton hallintalaitteisiin, siinä ainoa kukkanen on auton omistaja.
Oletat, että jokainen auton kuljettaja omistaa kuljettamansa ajoneuvon, tai että kuljettajalla ylipäätään on kiinnostusta jokaisen nippelitiedon tavaamiselle. Mm. pariskunnista se vähemmän tekninen osapuoli tuskin koskaan edes avaa sitä 350 sivuista raamattua, jos ei ole ihan pakko.

Normaaleissa ajovaloissa ei ole samaa ongelmaa, kun ei niitä ole kuin yhteen suuntaan. Mitään sarjakuvia näihin ei ole kukaan halunnut. Jo entuudestaan on olemassa monia uudempia kuvakkeita, joissa on esitetty auton siluetti joko ylhäältä tai sivusta ja sellaista käyttäen tilanne olisi suoraan selkeämpi. Sumuvaloissa sellaista ei kuitenkaan ole käytetty, mahdollisesti siksi koska kyse on niin vanhasta suunnittelusta, ettei siinä vaiheessa autoissa ollut juuri mitään muuta automatiikkaa esim. takaluukun avaamiseksi jne. Kuten jo oli puhetta, se että kyse on vanhasta symbolista, ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi erityisen hyvä.

Mutta joo. Selvästi osalla on sellainen näkemys, että auton eri toimintoja kuvaavat symbolit voisivat olla vaikka satunnaisia hieroglyfejä, koska jokainen auton kuljettaja kuitenkin opiskelee ne ulkoa ennen kuin lähtee liikkeelle. Viis normaalista käytettävyyssuunnittelusta tai siitä, että onko tällaisen olettaminen ylipäätään realistista.

Kauhean sekavaa, kun vasemmalle kääntyessä vipua painetaan alas ja oikealle kääntyessä ylös. Miksei se vipu ole kummallekin vilkulle erkseen ratin sillä puolella, mihin ollaan kääntymässä? Mihinkään alas ja ylös ole kääntymässä.
Vaikka tämä varmasti sarkasmia olikin, niin sittenhän käännyttäisiin aina alas (tai ylös, riippuen miten viikset toimivat)? Todellisuudessa tuotakin on varmasti joskus kokeiltu ja todettu, että josko ei kuitenkaan.

Ehkä molemmille vilkuille pitäisi olla erillinen painike jossakin nappularivistössä ja kuvakkeina voisi olla vaikka keksipaketti ja makkara. Manuaalista selviäisi että makkaran kuvasta laitetaan päälle suuntavilkku oikealle, joten mitään sekaannuksia tai ongelmaa ei ilmenisi. :D
 
Oletat, että jokainen auton kuljettaja omistaa kuljettamansa ajoneuvon, tai että kuljettajalla ylipäätään on kiinnostusta jokaisen nippelitiedon tavaamiselle. Mm. pariskunnista se vähemmän tekninen osapuoli tuskin koskaan edes avaa sitä 350 sivuista raamattua, jos ei ole ihan pakko.

Normaaleissa ajovaloissa ei ole samaa ongelmaa, kun ei niitä ole kuin yhteen suuntaan. Mitään sarjakuvia näihin ei ole kukaan halunnut. Jo entuudestaan on olemassa monia uudempia kuvakkeita, joissa on esitetty auton siluetti joko ylhäältä tai sivusta ja sellaista käyttäen tilanne olisi suoraan selkeämpi. Sumuvaloissa sellaista ei kuitenkaan ole käytetty, mahdollisesti siksi koska kyse on niin vanhasta suunnittelusta, ettei siinä vaiheessa autoissa ollut juuri mitään muuta automatiikkaa esim. takaluukun avaamiseksi jne. Kuten jo oli puhetta, se että kyse on vanhasta symbolista, ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi erityisen hyvä.

Mutta joo. Selvästi osalla on sellainen näkemys, että auton eri toimintoja kuvaavat symbolit voisivat olla vaikka satunnaisia hieroglyfejä, koska jokainen auton kuljettaja kuitenkin opiskelee ne ulkoa ennen kuin lähtee liikkeelle. Viis normaalista käytettävyyssuunnittelusta tai siitä, että onko tällaisen olettaminen ylipäätään realistista.


Vaikka tämä varmasti sarkasmia olikin, niin sittenhän käännyttäisiin aina alas (tai ylös, riippuen miten viikset toimivat)? Todellisuudessa tuotakin on varmasti joskus kokeiltu ja todettu, että josko ei kuitenkaan.

Ehkä molemmille vilkuille pitäisi olla erillinen painike jossakin nappularivistössä ja kuvakkeina voisi olla vaikka keksipaketti ja makkara. Manuaalista selviäisi että makkaran kuvasta laitetaan päälle suuntavilkku oikealle, joten mitään sekaannuksia tai ongelmaa ei ilmenisi. :D
Mä en tiedä missä pullossa sä olet asunut, mutta kun näytin tätä ketjua puolisolle niin jopa hän tietää kumpi on etu ja kumpi taka sumuvalon merkki :facepalm:

Ensimmäinen kommentti oli "noihan opetellaan autokoulussa"
 
Oletat, että jokainen auton kuljettaja omistaa kuljettamansa ajoneuvon, tai että kuljettajalla ylipäätään on kiinnostusta jokaisen nippelitiedon tavaamiselle. Mm. pariskunnista se vähemmän tekninen osapuoli tuskin koskaan edes avaa sitä 350 sivuista raamattua, jos ei ole ihan pakko.
Se on vaan oma vika, jos käyttöohjeita ei kiinnosta lukea. Se pätee muihinkin laitteisiin kuin autoon.

Mutta joo. Selvästi osalla on sellainen näkemys, että auton eri toimintoja kuvaavat symbolit voisivat olla vaikka satunnaisia hieroglyfejä, koska jokainen auton kuljettaja kuitenkin opiskelee ne ulkoa ennen kuin lähtee liikkeelle. Viis normaalista käytettävyyssuunnittelusta tai siitä, että onko tällaisen olettaminen ylipäätään realistista.
Jossain se raja luonnollisesti menee, mutta ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan. Eikä se suunnittelukaan aina niin helppoa ole, aina joku kummiskin ei ymmärrä tai ymmärtää väärin. :)
 
Normaaleissa ajovaloissa ei ole samaa ongelmaa, kun ei niitä ole kuin yhteen suuntaan.

Paitsi ajovaloissa on pitkät ja lyhyet, eihän niissäkään tiedä symbolin perusteella mitä eroa niillä on jos sinua lainaten ei ole "tutkinut tarkemmin ja että ylipäätään ymmärtää miten ne toimivat"

Mutta vaikka symboli olisi parempi, niin tuskin se auttaisi siihen että 95% ihmisistä käyttävät niitä väärissä tilanteissa. Siihen toki voisi auttaa sen ohjekirjan lukeminen, mutta tuskin :asif:
 
Mä en tiedä missä pullossa sä olet asunut, mutta kun näytin tätä ketjua puolisolle niin jopa hän tietää kumpi on etu ja kumpi taka sumuvalon merkki :facepalm:

Ensimmäinen kommentti oli "noihan opetellaan autokoulussa"
Siellä samassa pullossa, jossa sinä kuvittelet että kaikki autoa ajavat lukevat ensin manuaalin ja opettelevat kaikki symbolit ulkoa. Autokoulun osalta olikin jo aiemmin keskustelua, enkä jaksa toistella muutenkaan samoja.

... ei nuo sumuvalojen symbolit minusta ole mitenkään ylitsepääsemättömän hankalia erottaa toisistaan.
Eivät olekaan. Ne voisivat silti olla intuitiivisempia ja siitähän tässä oli kyse, eikä siitä että niiden kanssa ei pärjäisi.

Eiköhän tämä aihe ala olemaan vähitellen käsitelty, kun tuntuu kiertävän kehää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 445
Viestejä
4 744 280
Jäsenet
77 326
Uusin jäsen
Kaizen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom