Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Piti ihan katsoa että miten omassa autossa merkitty.
Tihkukytkin aktivoidaan painamalla viiksen päästä ja rullasta ylöspäin nostaa herkyyttä. Ja mä näkisin että se logiikka herkkyyden nostossa tai jos ei ole tunnistinta niin intervallin tihentämisessä ja sen kuittaaminen kertapyyhkäisyllä selittyy sillä että on tarve nähdä paremmin = nostat herkkyyttä ja saat heti pyyhkäisyn.
Koskaan ei ole ollut ongelmaa enkä ole ajanut autoa jossa alaspäin säädettäisiin tiheämmälle pyyhinnälle. Jäi epäselväksi että onko jollakin sillä tavalla?

1639841575597.png
 
Varmaan 99.99% jääkaapeista seisoo lattialla. En ole ikinä kokenut ongelmaksi.
Aika yleisesti tosiaan kylmäkoneet seisovat lattialla. Tosin yleisin täällä päin on yhdistelmäkaappi, jossa pakastinosa on alhaalla. Jatkuvassa käytössä oleva jääkaappiosa on tällöin tyypillisesti suunnilleen työtason korkeudelta ylöspäin.

Koskaan ei ole ollut ongelmaa enkä ole ajanut autoa jossa alaspäin säädettäisiin tiheämmälle pyyhinnälle. Jäi epäselväksi että onko jollakin sillä tavalla?
Väärään suuntaan toimivia viiksiähän on ollut, mutta viittaat nyt ilmeisesti tihkunopeuden/sadetunnistuksen säätimeen. Sellaista ei tule mieleen ylösalaisena, mutta osahan toimii sivuttain liikkuvalla nupilla, jossa aktiivisempi pyyhintä on oikealla.
 
Jos sadetutkan herkkyyssäätö tuottaa näin paljon vaikeuksia, niin miten olette selvinneet esim. vilkkuviiksen kanssa?
tuotesivu_VILKKUVIIKSIVECTRACCRUISE_1042-0299_3cca08771cb731d974783e02b598e8a0_1.JPG

Usein kuvat näyttävät että viikseä pitäisi liikuttaa säteen suuntaisesti (!), enkä ole vielä nähnyt sellaista jossa ilmaistaan että myötäpäivään/ylöspäin kääntämällä oikean puoleinen vilkku menee päälle. Tässäkin on yhtä paljon logiikkaa kuin tihkukytkimen herkkyydessä. Ihan sama miten sen ajattelee niin sen voi ihan yhtä hyvin ajatella toimivan toisin päin.

Joudutteko yleisestikin katsomaan kaikkia hallintalaitteita ja niiden symboleita että pystytte niitä käyttämään? Miten lämmistyslaitteen käyttö onnistuu kun vaihtoehtoina on sininen tai punainen väri ja jotkut tämmöset kuvakkeet:
imga724695c98941bd3c0a8015227025b28_1_--_--_VOICEpnghigh.jpg

Suodatinpussi tai joku pekonijutska. Ei voi tajuta.
 
Aika kova prosentti. Monessa esim kerrostalossa, jos on se 55*85 kaappi, on se suunnilleen työtason korkeudella. Täyskorkeat sitten eri juttu.
Jossain itsemurhayksiöissä tuollaisia ehkä on. Kerran nähnyt. Jääkaappipakastimia valtaosassa asuntoja.
 
Väärään suuntaan toimivia viiksiähän on ollut, mutta viittaat nyt ilmeisesti tihkunopeuden/sadetunnistuksen säätimeen. Sellaista ei tule mieleen ylösalaisena, mutta osahan toimii sivuttain liikkuvalla nupilla, jossa aktiivisempi pyyhintä on oikealla.
Niimpä. Joku vaan tuolla aiemmin stressasi että tihkun säätö saattaa toimia kumpaan suuntaan tahansa. Sellastapa ei ole tullut vastaan. Meidän Seatissa tosiaan toimii sivuttain ja sekin ihan looginen, herkkyys nousee oikealle/myötäpäivään.
 
Kannattaa vaikka kuntoilla jos selkä menee paskaksi kun pitää jääkaapista jotain ottaa. Vai onko nykyään tosiaan kaikki läskejä ja rampoja jo 50 vuotiaina?
Suunnittelusta ja sen kukkasista puhuttaessa on tärkeää huomata, että ergonomia ei ole vain läskejä ja rampoja varten. Samahan se on sitten käyttää näytössäkin mahdollisimman huonosti näkyvää tekstin ja taustan väriä, rumasti värejä toistavaa huonevalaistusta ja epämiellyttävästi muotoiltuja aterimiakin. Kyllähän niillä terve ja pystyvä ihminen pärjää. Etenkin halvat työkalut jotka hajoavat käsiin tuottavat erityisen luterilaista kärsimyksen nautintoa.
 
Rupesi vaan naurattamaan kun jostain helvetin jääkaapista lattialla sai näin ison ongelman itsellensä. Tosiaan ihan kuin joku sanoi jo, niin 99% jääkaapeista on lattialla. Kai mun 90-vuotias mummo oli sitten vaan kunnon teräsmummo kun ei selkä mennyt poikki.
Niin joku tosiaan sanoi. Muut sitten tarkensivat, ettei se juuri liity asiaan, koska se jääkaappi on silti pöytäkorkeudella.
 
Täytyy sanoa, että enpä olisi uskonut sadetunnistimen herkkyyden säädöstä seuraavan näin paljon keskustelua ja nimenomaan suunnittelun kukkasissa. Siinä on vain ja ainoastaan tasan kaksi vaihtoehtoa, kummin päin säätörullan kääntäminen vaikuttaa.

Toimintalogiikka on merkitty symboleilla, joista tässäkin ketjussa mainittujen version taustalta pystyn ainakin itse tunnistamaan selvän ja ymmärrettävän logiikan. Jos ei muuten asia oikein selviä, niin ajattelee sen "kolmion" vaikka niin kuin vahvistimen volume-nappulan vastaavanlaisen symbolin: paksummassa päässä tapahtuu enemmän.
Tässä on varmaan taustalla joku humanisti vs. insinööri -ajattelumallin eroavaisuus. Minä ainakin näen tuossa jälkimmäisen logiikalla kaksi tasavertaista vaihtoehtoa. Humanistisemmalla ajatusmallilla varustetut eivät välttämättä osaa edes ajatella, että se voisi tarkoittaa myös pyyhinten intervallin kasvattamista.

Ei sinne varmaan turhaan ole palautteen myötä uusissa versioissa lisätty niitä pisarasymboleita, jotta ei tarvitsisi arvailla kummasta on kyse.

Jos sadetutkan herkkyyssäätö tuottaa näin paljon vaikeuksia, niin miten olette selvinneet esim. vilkkuviiksen kanssa?
Haha, tosi hyvä vitsi.
 
Varmaan 99.99% jääkaapeista seisoo lattialla. En ole ikinä kokenut ongelmaksi.
Kannattaa vaikka kuntoilla jos selkä menee paskaksi kun pitää jääkaapista jotain ottaa. Vai onko nykyään tosiaan kaikki läskejä ja rampoja jo 50 vuotiaina?
Viisas pääsee vähemmällä.

Jäs jätetää vetokaapit ja lattialla seisovet tornit pois laskuista, niin vähän epäilen prosenttia, no epäilen vaikka laskettaisiin kaikki.

Vetokaappi jääkaappi toimii pöytätason alapuolella, mutta pöytätäason alapuolella oleva jääkaappi on joko tilan ongelman seuraus, tai jokin erikoinen syy siinä täytyy olla.

Kotitalous arjessa se on hankala ja ennemmin sinne pistetään jotain muuta.

Jos taasen on joku parimetrinen jääkaappi, niin siinä voi sitten käyttä äeri hyllyjä eri tarkoituksiin.
 
Oli miten oli, niin jos jääkaappi on noin iso ongelma, niin kuntoilkaa. Ei sitten mene selkä poikki kun pitää jääkappia välillä
Ei se ole ongelma, kun sijoittaa oikein.
Jos haluaa niin saa toki polvistua jääkaapin oven eteen joka kerta kuin sieltä jotain on hakemassa tai pistämässä.

On paikkoja missä ei vaan ole tilaa muualla kuin pöytätason alapuolella ja vetolaatikot on liiankalliita, niin vaihtoehdot käy vähiin. Postiivisesti ajatteleva sitten ottaa se vaikka kuntoiluna., nätti matto eteen niin miksä siinä.
 
Tässä on varmaan taustalla joku humanisti vs. insinööri -ajattelumallin eroavaisuus. Minä ainakin näen tuossa jälkimmäisen logiikalla kaksi tasavertaista vaihtoehtoa. Humanistisemmalla ajatusmallilla varustetut eivät välttämättä osaa edes ajatella, että se voisi tarkoittaa myös pyyhinten intervallin kasvattamista.

Ei sinne varmaan turhaan ole palautteen myötä uusissa versioissa lisätty niitä pisarasymboleita, jotta ei tarvitsisi arvailla kummasta on kyse.

Volvo-aiheisia keskustelupalstoja ym. ja aihetta muutenkin olen seuraillut yli 10 vuotta ja tämä on nyt eka kerta, kun sadetunnistimen herkkyyden säätö on tieteni noussut esiin jotenkin pulmallisena toteutuksena. Minä ymmärrän noin periaatteeessa sen, että mainitun symbolin voi ymmärtää myös niin, että sillä voitaisiin tarkoittaa intervallin kasvamista. Mutta sitä en totta puhuen oikeasti pysty ymmärtämään, että tuota vaihtoehtoa voi pitää aivan realistisena vaihtoehtona - vielä niin realistisena, että oikea toimintatapa ei tunnu edes uskottavalta eikä jää mieleen. Jos se toimisi noin päin, intervalleja kasvattaen, olisi se nurinkurisuudessaan epäintuitiivinen ratkaisu ja todellakin suunnittelun kukkanen. Vähän kuin jos läppärissä akun varaukseksi näytetään 85 %, niin se tarkoittaisikin että varauksesta on käytetty 85 % eikä että varausta on tuo prosenttimäärä maksimista jäljellä. Tämä on mielestäni siis todella mielenkiintoista, ei sitä arvaisi miten monin eri tavoin asioita voi nähdä ja kokea.
 
Volvo-aiheisia keskustelupalstoja ym. ja aihetta muutenkin olen seuraillut yli 10 vuotta ja tämä on nyt eka kerta, kun sadetunnistimen herkkyyden säätö on tieteni noussut esiin jotenkin pulmallisena toteutuksena. Minä ymmärrän noin periaatteeessa sen, että mainitun symbolin voi ymmärtää myös niin, että sillä voitaisiin tarkoittaa intervallin kasvamista. Mutta sitä en totta puhuen oikeasti pysty ymmärtämään, että tuota vaihtoehtoa voi pitää aivan realistisena vaihtoehtona - vielä niin realistisena, että oikea toimintatapa ei tunnu edes uskottavalta eikä jää mieleen. Jos se toimisi noin päin, intervalleja kasvattaen, olisi se nurinkurisuudessaan epäintuitiivinen ratkaisu ja todellakin suunnittelun kukkanen. Vähän kuin jos läppärissä akun varaukseksi näytetään 85 %, niin se tarkoittaisikin että varauksesta on käytetty 85 % eikä että varausta on tuo prosenttimäärä maksimista jäljellä. Tämä on mielestäni siis todella mielenkiintoista, ei sitä arvaisi miten monin eri tavoin asioita voi nähdä ja kokea.
Niin no, eivät tuota varmasti ole vahingossa Volvollakaan selkiyttäneet, eli eiköhän tätä ole muutkin käytettävyyden kanssa tekemisissä olevat pohtineet palautteiden ja kokemuksen kautta. Moni toiselle intuitiivinen asia ei välttämättä ole samalla intuitiivinen kaikille muille ja tässä tapauksessa väitän että se johtuu juuri siitä, että saman asian voi siinä käyttöhetkellä ajatella kahdella eri tavalla, vaikka asia olikin jälkikäteen ajateltuna selkeämpi. Eikä tämä siis mitenkään nimenomaisesti pelkkiin Volvoihin liity.

Jälleen on todettava sekin, että nyt ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa, jossa tuodaan esille erilaisia käytettävyyteen liittyviä tilanteita, joissa toisissa on isompi ongelma ja toisissa pienempi. Mikään niistä tuskin on sellainen että menee elämä pilalle, tai ettei sen kanssa pärjäisi, mutta kuitenkin niihin toivoo parannusta. Minun mielestäni jokainen hieman epämääräisesti merkitty kontrollilaite ajoneuvossa juuri on sellainen, joka kaipaa parannusta.

Sumuvalojen ikonit ovat toinen tähän liittyvä asia. Ei minulle ainakaan mitenkään erityisen intuitiivisesti ole missään autossa ole tullut pelkistä ikoneista mieleen että kumpi vaikuttaa taakse ja kumpi eteen. Lähes joka kerta tuota pitää erikseen miettiä tai testata. Ja sitten on vielä kaikenlaisia hassuja viiksimalleja, joissa tätä on yritetty ratkoa sillä, ettei ole mahdollista kytkeä päälle takasumaria ennen etusumaria, jolloin käyttäjä ei pääse arvailemaan lainkaan.

1639866896135.png


1639866923303.png
 
Niin no, eivät tuota varmasti ole vahingossa Volvollakaan selkiyttäneet, eli eiköhän tätä ole muutkin käytettävyyden kanssa tekemisissä olevat pohtineet palautteiden ja kokemuksen kautta. Moni toiselle intuitiivinen asia ei välttämättä ole samalla intuitiivinen kaikille muille ja tässä tapauksessa väitän että se johtuu juuri siitä, että saman asian voi siinä käyttöhetkellä ajatella kahdella eri tavalla, vaikka asia olikin jälkikäteen ajateltuna selkeämpi. Eikä tämä siis mitenkään nimenomaisesti pelkkiin Volvoihin liity.

Jälleen on todettava sekin, että nyt ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa, jossa tuodaan esille erilaisia käytettävyyteen liittyviä tilanteita, joissa toisissa on isompi ongelma ja toisissa pienempi. Mikään niistä tuskin on sellainen että menee elämä pilalle, tai ettei sen kanssa pärjäisi, mutta kuitenkin niihin toivoo parannusta. Minun mielestäni jokainen hieman epämääräisesti merkitty kontrollilaite ajoneuvossa juuri on sellainen, joka kaipaa parannusta.

Sumuvalojen ikonit ovat toinen tähän liittyvä asia. Ei minulle ainakaan mitenkään erityisen intuitiivisesti ole missään autossa ole tullut pelkistä ikoneista mieleen että kumpi vaikuttaa taakse ja kumpi eteen. Lähes joka kerta tuota pitää erikseen miettiä tai testata. Ja sitten on vielä kaikenlaisia hassuja viiksimalleja, joissa tätä on yritetty ratkoa sillä, ettei ole mahdollista kytkeä päälle takasumaria ennen etusumaria, jolloin käyttäjä ei pääse arvailemaan lainkaan.

1639866896135.png


1639866923303.png
Nuo sumuvalojen merkinnät on omalla kokemuksella kaikissa noin että etusumarien ikonissa valonsäteet osoittaa alaviistoon eli tiehen kun taas takasumarien ikonissa suoraan taaksepäin.
 
Nuo sumuvalojen merkinnät on omalla kokemuksella kaikissa noin että etusumarien ikonissa valonsäteet osoittaa alaviistoon eli tiehen kun taas takasumarien ikonissa suoraan taaksepäin.
Joo, niin on, mutta ei se niistä sen intuitiivisempia tee. Kuvakkeen tulisi olla sellainen, että sen tarkoituksen ymmärtää ilman että asia on pitänyt ensin hakata takaraivoon (joka taas ei välttämättä kaikissa olosuhteissa tapahdu koskaan, kun ei noita sumareita tarvitse).

Miksi kuvakkeessa vain etusumari osoittaa alaspäin? Takana tulevien häikäiseminen on ok, mutta ei muiden? :D
 
Joo, niin on, mutta ei se niistä sen intuitiivisempia tee. Kuvakkeen tulisi olla sellainen, että sen tarkoituksen ymmärtää ilman että asia on pitänyt ensin hakata takaraivoon.
Kaippa tämäkin on niitä ihmisten välisiä eroja mutta itse en ole tuossa koskaan kokenut omituisuutta. Etusumarien tarkoitus on valaista tietä joten niiden ikonissa valo suunnattu tiehen kun taas takasumarien tarkoitus että takana ajavat näkee joten osottaa suoraan taakse.
 
Kaippa tämäkin on niitä ihmisten välisiä eroja mutta itse en ole tuossa koskaan kokenut omituisuutta. Etusumarien tarkoitus on valaista tietä joten niiden ikonissa valo suunnattu tiehen kun taas takasumarien tarkoitus että takana ajavat näkee joten osottaa suoraan taakse.
Tästä taas päästään siihen, että kuinkahan moni tavis todellisuudessa edes ymmärtää sumuvalojen tarkoituksen ja osaa sitä kautta päätellä niistä kuvakkeista että kumpi tarkoittaa kumpaa päätä autosta? Pikkujuttu käytännössä, kun nämäkin voi tarvittaessa testata kliksuttelemalla painikkeita pari kertaa, mutta selkeämpi se voisi silti olla, varsinkin kuin tilanteissa joissa sumaria tarvitaan, olisi syytä pitää silmät painikkeiden sijaan tiessä entistäkin tarkemmin. Noista kuvakkeista on vaan tullut jonkin tason standardi, jota ei niin vain päivitetä.
 
Sumuvalonappuloita on pitänyt joskus ihan oikeasti miettiä, että kumpi on kumpi. Etusumareita ei tarvitse ikinä ja takasumuvaloa max. muutaman kerran vuodessa, joten asia ei varsinaisesti iskostu käytön kautta mieleen. No valosymboleissa idea on se, että autolla ikään kuin ajetaan oikealta vasemmalle, jolloin vasemmalle sojottava valo tarkoittaa etuvaloa, joten sillä se ratkeaa, mutta mitenkään selkäytimestä tuo asia ei kyllä tule ainakaan mulla.
 
Jenkithän on olleet melko haluttomia käyttämään symboleja. Hyvin monissa liikennemerkeissä on vain teksti tai symbolin lisäksi teksti selityksenä, toki pelkkiä symbolimerkkejäkin on mutta Eurooppaan verrattuna todella vähän. Speed limit, railroad crossing, rough road ja kaupungista saattaa löytää merkin jossa pelkällä tekstillä kielletään käyttämästä äänitorvea 300 dollarin sakon uhalla jne. Samaten ennen vanhaan autoissa oli melkein jokaisen nappulan ja vivun tarkoitus kerrottu sanallisesti. Nyt on tainnut se alkaa muuttua.
 
Mitä tarkoitat? Ei kaikkialla ajeta oikealla puolela tietä, jos siihen viittaat.
No siis sitä että silloin kun on tarve erikseen kuvata etu- ja/tai takavaloja symbolilla jossain toiminnossa, niin etuvalo tällaisessa kaksiulotteisessa symbolien maailmassa osoittaa vasemmalle. Takasumuvalon symbolissa on aina ollut oikealle loistava valo, etusumuvalon vasemmalle. Pitkien valojen symboli loistaa vasemmalle päin, tässä vakiintuneessa ideologiassa omaksutulla tavalla "menosuuntaan". Toki vasemmalle päin osoittaa myös ajovaloja yleisesti kuvaava symboli ja parkkivalojen symboli on pienet valot "eteen ja taaksepäin". Ehkä ajovalojen symboli on haluttu tehdä riittävän erilaiseksi parkkivalojen symbolista, jotta erottuisi selkeästi ja ajovalojen symbolissa on loogista korostaa eteenpäin näkemistä.

Nämähän ovat aina samanlaisia joka autossa ja olleet sitä jo pitkään. Jo 50 vuotta sitten etu- ja takasumarit oli symboloitu jokseenkin samalla tavalla kuin nykyisinkin ja hyvin kauan valokytkimet ovat olleet muutenkin näiltä osin samanlaisia kuin mitä ne nykyisinkin ovat. Joko tämä yhtenäisyys on lähtöisin autovalmistajien omasta tahdosta tai sitten siinä on jokin kansainvälinen standardi. Hyvä näin joka tapauksessa, tällä on jo tienkäyttäjien turvallisuudellekin merkitystä. En tiedä tietenkään miksi ja miten valojen suunta symboleissa on näin päin ajateltu, mutta toimii tarvittaessa hyvin muistisääntönä etu- ja takasumuvalojen kytkimiä käytettäessä.

EDIT. tuo sama "oikealta vasemmalle ajelun" idea näkyy myös penkinlämmittäjien ja usein myös sähköikkunoiden nappuloissa, ja historiallisena kuriositeettina myös tässä Fiat Regatan edistyksellisessä älykkäässä vikavalopaneelissa (näkyy kojelaudan vasemmalla oikealla puolella)
317tjfopbxk9tyiiag35bmj0eyv7ndt9.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No valosymboleissa idea on se, että autolla ikään kuin ajetaan oikealta vasemmalle
En tiedä onko toi symboliikkaa suunnittelun kukkanen vai mun omien oikosulkujen, mutta jos lähtisin tuota logiikkaa toteuttamaan ilman historian painolastia niin kääntäisin "auton" kulkusuunnan vasemmalta oikealle. No, onneksi niissä ikoneissa on ne valonsäteet ja toisaalta toiminto jota ei oikeastaan ikinä tartte.

Edittiä, voi muuten olla joku vika mun päässä - koska jotakin UI-suunnittelua tehty niin mä ladoin oletuksena napit ns. väärään järjestykseen ennen kuin tuli tsekttua käyttöliittymä-speksistä että miten päin ne kuuluu olla. Tämä nyt siitäkin huolimatta että niitä samoja nappeja oli klikkaillu aika monta vuotta kaikissa muissa softissa ihan ilman ongelmia...
 
Pikkujuttu käytännössä, kun nämäkin voi tarvittaessa testata kliksuttelemalla painikkeita pari kertaa, mutta selkeämpi se voisi silti olla, varsinkin kuin tilanteissa joissa sumaria tarvitaan, olisi syytä pitää silmät painikkeiden sijaan tiessä entistäkin tarkemmin. Noista kuvakkeista on vaan tullut jonkin tason standardi, jota ei niin vain päivitetä.
Nyt tuntuu että ongelma koskee lähinnä joitakin yksilöitä ja enemistö hallitsee autonsa vivut ja painikkeet koska ei tällaista ihmettelyä pyyhkijöistä ja valoviiksistä ole ennen nähty. Ihan mielenkiinnosta millainen olisi käyttäjäystävällisempi kuvake sumuvaloille?
 
En muista oliko tästä jo puhetta, mutta joissakin autoissa tuulilasin sadetunnistimen herkkyyttä voi säätää viiksessä olevasta rullasta. Ongelma on siinä, että rullan vieressä on kuvake, josta ei voi päätellä millä tavalla rullan säätäminen vaikuttaa ja sitä pitää sitten joka kerta testailla. Siinä on siis vain sellainen pitkä kolmio, jonka toinen pää on paksumpi ja toinen kapeampi. Joissakin on merkinnät hi ja lo, mutta sama idea. Sitten joka kerta kun tuota tarvitsee säätää, niin pitää miettiä että tarkoittaako se paksumpi pää (eli hi) että pyyhkäisyväli on suurempi, vai että vettä sataa enemmän ja pyyhin toimiikin tiheämmin.

Tällainen siis, mutta ilman noita selkiyttäviä pisarakuvakkeita, jotka tekisivät toiminnasta ihan loogisen:

1639728418661.png
Anteeksi jo etukäteen, mutta tämä on ihan herkullinen keskustelu.
"Nuo pisarasymbolit kertovat ihan loogisesti sen, montako pisaraa sadetunnistimen päälle tulee laskeutua, ennenkuin pyyhkäistään. Tämä on ihan selvää, jos ymmärtää, miten tunnistin toimii."
Joitakin asioita tai symboleja on tosiaan vaikea saada toimimaan intuitiivisesti kaikkien ajatusmallien kanssa. Tottumus ja kulttuurierot vielä yksilöiden lisänä. Pitää kai olla tyytyväinen, että nuo tärkeimmät hallintalaitteet ovat pysyneet viime vuosikymmenet aika hyvin paikoillaan ja suurin osa kiireellisesti tarvittavista funktioista toimii vieraassakin autossa lihasmuistin varassa.
Esimerkkinä: Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirtyessä vuokra-auton pyyhkimet päälle ensimmäisessä risteyksessä, kun viikset ovat vaihtaneet paikkaa ja sama totuttelu myös kotimaahan saapuessa.
 
Jokohan olis aika palata aiheeseen ja jatkaa tuulilasin pyyhkimistä ym. auton napeista muualla?
 
Siten että nuo nappulat ovat selkeät ja loogiset. Lämmin ilma nousee alhaalta ylös, ja toisen napin kuva pyyhkijöiden kaaren mallinen.
Mun autossa on takalasissakin pyyhin.

Mutta piti tulla sanomaan, että älytön idea pakottaa etusumarit päälle, jos haluaa käyttää takasumareita. Olenkohan kerran elämässäni tarvinnut etusumareita. Tyypillinen tilanne kuitenkin on, että lumi pöllyää tiestä, mutta eteenpäin näkeminen ei ole mikään ongelma.
 
Mutta piti tulla sanomaan, että älytön idea pakottaa etusumarit päälle, jos haluaa käyttää takasumareita. Olenkohan kerran elämässäni tarvinnut etusumareita. Tyypillinen tilanne kuitenkin on, että lumi pöllyää tiestä, mutta eteenpäin näkeminen ei ole mikään ongelma.
Hyvin pitkälti samaa mieltä. Edellisessä autossa sai molemmat erikseen päälle, nykyisessä ei. Takasumarissa oli vieläpä kätevä ominaisuus että kun auton sammutti ja käynnisti niin takasumari oli taas automaattisesti pois päältä. Aika usein näkee autoja joissa keskellä kirkasta päivää loimottaa takasumari päällä kun on unohtunut sammuttaa se.
 
Mun autossa on takalasissakin pyyhin.

Mutta piti tulla sanomaan, että älytön idea pakottaa etusumarit päälle, jos haluaa käyttää takasumareita. Olenkohan kerran elämässäni tarvinnut etusumareita. Tyypillinen tilanne kuitenkin on, että lumi pöllyää tiestä, mutta eteenpäin näkeminen ei ole mikään ongelma.
Kaikissa ei ole takana, mutta edessä on.
 
Kaikissa ei ole takana, mutta edessä on.
Vastaavasti joissakin ei ole edessä, mutta takana on. Tuossa oli puhe kuitenkin autosta jossa on sumarit molemmissa päissä, mutta niitä ei voi kytkimen toimintalogiikan vuoksi laittaa päälle yksi kerrallaan (tai siis etusumareita ei voi laittaa päälle ilman takapäätä).
 
Jokohan olis aika palata aiheeseen ja jatkaa tuulilasin pyyhkimistä ym. auton napeista muualla?
Sekä palata aiheeseen että jatkaa juuri täällä juuri niistä.

Takasumarissa oli vieläpä kätevä ominaisuus että kun auton sammutti ja käynnisti niin takasumari oli taas automaattisesti pois päältä.
Niin on mun autossakin, loistava ominaisuus. Ihanana suunnittelun kukkasena etusumuvalossa tätä ominaisuutta ei ole. :mad: Tätä en tajunnut, koska etusumuvaloja käytetään niin harvoin. Kerran sitten käytin niitä (pimeässä mörön perseessä mökkitien viimeisissä mutkissa ja tontilla) ja 2 päivää myöhemmin pois ajettuani tajusin kotipihassa ajaneeni koko matkan etusumuvalot päällä. Meinasin vajota häpeästä maan alle autoineni. Saatana! Varmuudella tuplasin tänä syksynä tuolla reissulla elämäni aikana etusumareilla ajetut kilometrit, ihan normaalin näkyvyyden vallitessa.

Etusumuvalon merkkivalo on saman värinen kuin lähivalon ja parkkien. Takasumuvalon keltaisen merkkivalon olisi varmasti ajatuksissaankin tajunnut.

Kaikissa ei ole takana, mutta edessä on.
Jos tarkoitat sumuvaloja, kuvatunlaiset autot ovat kuitenkin Suomen liikenteessä varsin harvassa, vaikka muricassa yleisiä. Takasumuvalot (tai edes valo yksikössä) tulivat pakollisiksi kauan ennen kuin etusumuvalo yleistyi meillä päin suosituissa automalleissa ja varustetasoissa.

Lasinpyyhkijöitä koskien havainto on toki hyvinkin paikkansapitävä.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavasti joissakin ei ole edessä, mutta takana on. Tuossa oli puhe kuitenkin autosta jossa on sumarit molemmissa päissä, mutta niitä ei voi kytkimen toimintalogiikan vuoksi laittaa päälle yksi kerrallaan (tai siis etusumareita ei voi laittaa päälle ilman takapäätä).
Pyyhkijät.
 
Mobiili-appiärsy.
pin.png

Tekee yllättävän paljon hallaa luettavuudelle kun timestamppi pitäny leipoa tohon tekstiviestin päälle. Normaalissa käytössä irrelevantti, mutta noiden 2fa-koodien kanssa hankaloitaa elämää.
 
Mobiili-appiärsy.
pin.png

Tekee yllättävän paljon hallaa luettavuudelle kun timestamppi pitäny leipoa tohon tekstiviestin päälle. Normaalissa käytössä irrelevantti, mutta noiden 2fa-koodien kanssa hankaloitaa elämää.
Kokeilepas kääntää luuri vaakatasoon ja testaa sitten. Veikkaan, että siellä ei ole leiskassa/css:ssä nyt otettu huomioon pienempiä resoluutioita. Tuo on suunnittelukukkasen sijaan ihan vaan bugi, koska ei tuota ole varmasti haluttu tuollaiseksi.
 
Kokeilepas kääntää luuri vaakatasoon ja testaa sitten. Veikkaan, että siellä ei ole leiskassa/css:ssä nyt otettu huomioon pienempiä resoluutioita. Tuo on suunnittelukukkasen sijaan ihan vaan bugi, koska ei tuota ole varmasti haluttu tuollaiseksi.
Ihan sama ilmiö vaa'assa. Nyt vain 2/3 ruudusta on tyhjää ton viestin perässä vs 1/3 mitä se pystyasennossa on... Voishan sitä olla aktiivi ja kirjata aiheesti bugin. Ties vaikka joku joskus korjaantuisi.

Edit. Vanhan miehen korjaus asiaan. Vaihto fontin isoksi, niin timestamppi rivittyy omalle rivilleen. Nyt näkee paremmin =)
Kirjasin mä siitä nyt bugin siltikin
 
Viimeksi muokattu:
Google Elokuvat päivttyi Google TV appiin. Ihan todella informatiivinen etusivu. Ei edes leffojen nimiä:
Screenshot_20220107-132838_Google Play Movies & TV.jpg

Hmm, taitaa tuo bugata nyt jotenkin sinulla. Sulla näkyy noissa kuvissa vain joku still kuva leffasta. Itsellä näkyy ihan leffan "juliste", jossa on myös nimi.

1641555525769.png
 
Niin no, eivät tuota varmasti ole vahingossa Volvollakaan selkiyttäneet, eli eiköhän tätä ole muutkin käytettävyyden kanssa tekemisissä olevat pohtineet palautteiden ja kokemuksen kautta. Moni toiselle intuitiivinen asia ei välttämättä ole samalla intuitiivinen kaikille muille ja tässä tapauksessa väitän että se johtuu juuri siitä, että saman asian voi siinä käyttöhetkellä ajatella kahdella eri tavalla, vaikka asia olikin jälkikäteen ajateltuna selkeämpi. Eikä tämä siis mitenkään nimenomaisesti pelkkiin Volvoihin liity.

Jälleen on todettava sekin, että nyt ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa, jossa tuodaan esille erilaisia käytettävyyteen liittyviä tilanteita, joissa toisissa on isompi ongelma ja toisissa pienempi. Mikään niistä tuskin on sellainen että menee elämä pilalle, tai ettei sen kanssa pärjäisi, mutta kuitenkin niihin toivoo parannusta. Minun mielestäni jokainen hieman epämääräisesti merkitty kontrollilaite ajoneuvossa juuri on sellainen, joka kaipaa parannusta.

Sumuvalojen ikonit ovat toinen tähän liittyvä asia. Ei minulle ainakaan mitenkään erityisen intuitiivisesti ole missään autossa ole tullut pelkistä ikoneista mieleen että kumpi vaikuttaa taakse ja kumpi eteen. Lähes joka kerta tuota pitää erikseen miettiä tai testata. Ja sitten on vielä kaikenlaisia hassuja viiksimalleja, joissa tätä on yritetty ratkoa sillä, ettei ole mahdollista kytkeä päälle takasumaria ennen etusumaria, jolloin käyttäjä ei pääse arvailemaan lainkaan.

1639866896135.png


1639866923303.png

Kyllä nyt vaikuttaa siltä että sulla on vaikeuksia hahmottaa ihan normaaleita asioita autossa, kyllähän noi sumuvalojen kuvakkeet on yhtä vakiot kuin "play", "stop" tai "pause" nappi kaukosäätimessä.
 
Kyllä nyt vaikuttaa siltä että sulla on vaikeuksia hahmottaa ihan normaaleita asioita autossa, kyllähän noi sumuvalojen kuvakkeet on yhtä vakiot kuin "play", "stop" tai "pause" nappi kaukosäätimessä.
Sumuvaloja tarvitsee käyttää omissa ajoissa ehkä kerran vuoteen, joten ei tule selkärangasta kumpi on kumpi. Eikö se nimenomaan ole huonoa suunnittelua, jos pitää ulkomuistista tietää mitä nappi tekee?
 
  • Tykkää
Reactions: mti

Statistiikka

Viestiketjuista
258 298
Viestejä
4 490 064
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom