Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Sumuvalonappuloita on pitänyt joskus ihan oikeasti miettiä, että kumpi on kumpi. Etusumareita ei tarvitse ikinä ja takasumuvaloa max. muutaman kerran vuodessa, joten asia ei varsinaisesti iskostu käytön kautta mieleen. No valosymboleissa idea on se, että autolla ikään kuin ajetaan oikealta vasemmalle, jolloin vasemmalle sojottava valo tarkoittaa etuvaloa, joten sillä se ratkeaa, mutta mitenkään selkäytimestä tuo asia ei kyllä tule ainakaan mulla.
 
Jenkithän on olleet melko haluttomia käyttämään symboleja. Hyvin monissa liikennemerkeissä on vain teksti tai symbolin lisäksi teksti selityksenä, toki pelkkiä symbolimerkkejäkin on mutta Eurooppaan verrattuna todella vähän. Speed limit, railroad crossing, rough road ja kaupungista saattaa löytää merkin jossa pelkällä tekstillä kielletään käyttämästä äänitorvea 300 dollarin sakon uhalla jne. Samaten ennen vanhaan autoissa oli melkein jokaisen nappulan ja vivun tarkoitus kerrottu sanallisesti. Nyt on tainnut se alkaa muuttua.
 
Mitä tarkoitat? Ei kaikkialla ajeta oikealla puolela tietä, jos siihen viittaat.
No siis sitä että silloin kun on tarve erikseen kuvata etu- ja/tai takavaloja symbolilla jossain toiminnossa, niin etuvalo tällaisessa kaksiulotteisessa symbolien maailmassa osoittaa vasemmalle. Takasumuvalon symbolissa on aina ollut oikealle loistava valo, etusumuvalon vasemmalle. Pitkien valojen symboli loistaa vasemmalle päin, tässä vakiintuneessa ideologiassa omaksutulla tavalla "menosuuntaan". Toki vasemmalle päin osoittaa myös ajovaloja yleisesti kuvaava symboli ja parkkivalojen symboli on pienet valot "eteen ja taaksepäin". Ehkä ajovalojen symboli on haluttu tehdä riittävän erilaiseksi parkkivalojen symbolista, jotta erottuisi selkeästi ja ajovalojen symbolissa on loogista korostaa eteenpäin näkemistä.

Nämähän ovat aina samanlaisia joka autossa ja olleet sitä jo pitkään. Jo 50 vuotta sitten etu- ja takasumarit oli symboloitu jokseenkin samalla tavalla kuin nykyisinkin ja hyvin kauan valokytkimet ovat olleet muutenkin näiltä osin samanlaisia kuin mitä ne nykyisinkin ovat. Joko tämä yhtenäisyys on lähtöisin autovalmistajien omasta tahdosta tai sitten siinä on jokin kansainvälinen standardi. Hyvä näin joka tapauksessa, tällä on jo tienkäyttäjien turvallisuudellekin merkitystä. En tiedä tietenkään miksi ja miten valojen suunta symboleissa on näin päin ajateltu, mutta toimii tarvittaessa hyvin muistisääntönä etu- ja takasumuvalojen kytkimiä käytettäessä.

EDIT. tuo sama "oikealta vasemmalle ajelun" idea näkyy myös penkinlämmittäjien ja usein myös sähköikkunoiden nappuloissa, ja historiallisena kuriositeettina myös tässä Fiat Regatan edistyksellisessä älykkäässä vikavalopaneelissa (näkyy kojelaudan vasemmalla oikealla puolella)
317tjfopbxk9tyiiag35bmj0eyv7ndt9.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No valosymboleissa idea on se, että autolla ikään kuin ajetaan oikealta vasemmalle
En tiedä onko toi symboliikkaa suunnittelun kukkanen vai mun omien oikosulkujen, mutta jos lähtisin tuota logiikkaa toteuttamaan ilman historian painolastia niin kääntäisin "auton" kulkusuunnan vasemmalta oikealle. No, onneksi niissä ikoneissa on ne valonsäteet ja toisaalta toiminto jota ei oikeastaan ikinä tartte.

Edittiä, voi muuten olla joku vika mun päässä - koska jotakin UI-suunnittelua tehty niin mä ladoin oletuksena napit ns. väärään järjestykseen ennen kuin tuli tsekttua käyttöliittymä-speksistä että miten päin ne kuuluu olla. Tämä nyt siitäkin huolimatta että niitä samoja nappeja oli klikkaillu aika monta vuotta kaikissa muissa softissa ihan ilman ongelmia...
 
Pikkujuttu käytännössä, kun nämäkin voi tarvittaessa testata kliksuttelemalla painikkeita pari kertaa, mutta selkeämpi se voisi silti olla, varsinkin kuin tilanteissa joissa sumaria tarvitaan, olisi syytä pitää silmät painikkeiden sijaan tiessä entistäkin tarkemmin. Noista kuvakkeista on vaan tullut jonkin tason standardi, jota ei niin vain päivitetä.
Nyt tuntuu että ongelma koskee lähinnä joitakin yksilöitä ja enemistö hallitsee autonsa vivut ja painikkeet koska ei tällaista ihmettelyä pyyhkijöistä ja valoviiksistä ole ennen nähty. Ihan mielenkiinnosta millainen olisi käyttäjäystävällisempi kuvake sumuvaloille?
 
En muista oliko tästä jo puhetta, mutta joissakin autoissa tuulilasin sadetunnistimen herkkyyttä voi säätää viiksessä olevasta rullasta. Ongelma on siinä, että rullan vieressä on kuvake, josta ei voi päätellä millä tavalla rullan säätäminen vaikuttaa ja sitä pitää sitten joka kerta testailla. Siinä on siis vain sellainen pitkä kolmio, jonka toinen pää on paksumpi ja toinen kapeampi. Joissakin on merkinnät hi ja lo, mutta sama idea. Sitten joka kerta kun tuota tarvitsee säätää, niin pitää miettiä että tarkoittaako se paksumpi pää (eli hi) että pyyhkäisyväli on suurempi, vai että vettä sataa enemmän ja pyyhin toimiikin tiheämmin.

Tällainen siis, mutta ilman noita selkiyttäviä pisarakuvakkeita, jotka tekisivät toiminnasta ihan loogisen:

1639728418661.png
Anteeksi jo etukäteen, mutta tämä on ihan herkullinen keskustelu.
"Nuo pisarasymbolit kertovat ihan loogisesti sen, montako pisaraa sadetunnistimen päälle tulee laskeutua, ennenkuin pyyhkäistään. Tämä on ihan selvää, jos ymmärtää, miten tunnistin toimii."
Joitakin asioita tai symboleja on tosiaan vaikea saada toimimaan intuitiivisesti kaikkien ajatusmallien kanssa. Tottumus ja kulttuurierot vielä yksilöiden lisänä. Pitää kai olla tyytyväinen, että nuo tärkeimmät hallintalaitteet ovat pysyneet viime vuosikymmenet aika hyvin paikoillaan ja suurin osa kiireellisesti tarvittavista funktioista toimii vieraassakin autossa lihasmuistin varassa.
Esimerkkinä: Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen siirtyessä vuokra-auton pyyhkimet päälle ensimmäisessä risteyksessä, kun viikset ovat vaihtaneet paikkaa ja sama totuttelu myös kotimaahan saapuessa.
 
Jokohan olis aika palata aiheeseen ja jatkaa tuulilasin pyyhkimistä ym. auton napeista muualla?
 
Siten että nuo nappulat ovat selkeät ja loogiset. Lämmin ilma nousee alhaalta ylös, ja toisen napin kuva pyyhkijöiden kaaren mallinen.
Mun autossa on takalasissakin pyyhin.

Mutta piti tulla sanomaan, että älytön idea pakottaa etusumarit päälle, jos haluaa käyttää takasumareita. Olenkohan kerran elämässäni tarvinnut etusumareita. Tyypillinen tilanne kuitenkin on, että lumi pöllyää tiestä, mutta eteenpäin näkeminen ei ole mikään ongelma.
 
Mutta piti tulla sanomaan, että älytön idea pakottaa etusumarit päälle, jos haluaa käyttää takasumareita. Olenkohan kerran elämässäni tarvinnut etusumareita. Tyypillinen tilanne kuitenkin on, että lumi pöllyää tiestä, mutta eteenpäin näkeminen ei ole mikään ongelma.
Hyvin pitkälti samaa mieltä. Edellisessä autossa sai molemmat erikseen päälle, nykyisessä ei. Takasumarissa oli vieläpä kätevä ominaisuus että kun auton sammutti ja käynnisti niin takasumari oli taas automaattisesti pois päältä. Aika usein näkee autoja joissa keskellä kirkasta päivää loimottaa takasumari päällä kun on unohtunut sammuttaa se.
 
Mun autossa on takalasissakin pyyhin.

Mutta piti tulla sanomaan, että älytön idea pakottaa etusumarit päälle, jos haluaa käyttää takasumareita. Olenkohan kerran elämässäni tarvinnut etusumareita. Tyypillinen tilanne kuitenkin on, että lumi pöllyää tiestä, mutta eteenpäin näkeminen ei ole mikään ongelma.
Kaikissa ei ole takana, mutta edessä on.
 
Kaikissa ei ole takana, mutta edessä on.
Vastaavasti joissakin ei ole edessä, mutta takana on. Tuossa oli puhe kuitenkin autosta jossa on sumarit molemmissa päissä, mutta niitä ei voi kytkimen toimintalogiikan vuoksi laittaa päälle yksi kerrallaan (tai siis etusumareita ei voi laittaa päälle ilman takapäätä).
 
Jokohan olis aika palata aiheeseen ja jatkaa tuulilasin pyyhkimistä ym. auton napeista muualla?
Sekä palata aiheeseen että jatkaa juuri täällä juuri niistä.

Takasumarissa oli vieläpä kätevä ominaisuus että kun auton sammutti ja käynnisti niin takasumari oli taas automaattisesti pois päältä.
Niin on mun autossakin, loistava ominaisuus. Ihanana suunnittelun kukkasena etusumuvalossa tätä ominaisuutta ei ole. :mad: Tätä en tajunnut, koska etusumuvaloja käytetään niin harvoin. Kerran sitten käytin niitä (pimeässä mörön perseessä mökkitien viimeisissä mutkissa ja tontilla) ja 2 päivää myöhemmin pois ajettuani tajusin kotipihassa ajaneeni koko matkan etusumuvalot päällä. Meinasin vajota häpeästä maan alle autoineni. Saatana! Varmuudella tuplasin tänä syksynä tuolla reissulla elämäni aikana etusumareilla ajetut kilometrit, ihan normaalin näkyvyyden vallitessa.

Etusumuvalon merkkivalo on saman värinen kuin lähivalon ja parkkien. Takasumuvalon keltaisen merkkivalon olisi varmasti ajatuksissaankin tajunnut.

Kaikissa ei ole takana, mutta edessä on.
Jos tarkoitat sumuvaloja, kuvatunlaiset autot ovat kuitenkin Suomen liikenteessä varsin harvassa, vaikka muricassa yleisiä. Takasumuvalot (tai edes valo yksikössä) tulivat pakollisiksi kauan ennen kuin etusumuvalo yleistyi meillä päin suosituissa automalleissa ja varustetasoissa.

Lasinpyyhkijöitä koskien havainto on toki hyvinkin paikkansapitävä.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavasti joissakin ei ole edessä, mutta takana on. Tuossa oli puhe kuitenkin autosta jossa on sumarit molemmissa päissä, mutta niitä ei voi kytkimen toimintalogiikan vuoksi laittaa päälle yksi kerrallaan (tai siis etusumareita ei voi laittaa päälle ilman takapäätä).
Pyyhkijät.
 
Mobiili-appiärsy.
pin.png

Tekee yllättävän paljon hallaa luettavuudelle kun timestamppi pitäny leipoa tohon tekstiviestin päälle. Normaalissa käytössä irrelevantti, mutta noiden 2fa-koodien kanssa hankaloitaa elämää.
 
Mobiili-appiärsy.
pin.png

Tekee yllättävän paljon hallaa luettavuudelle kun timestamppi pitäny leipoa tohon tekstiviestin päälle. Normaalissa käytössä irrelevantti, mutta noiden 2fa-koodien kanssa hankaloitaa elämää.
Kokeilepas kääntää luuri vaakatasoon ja testaa sitten. Veikkaan, että siellä ei ole leiskassa/css:ssä nyt otettu huomioon pienempiä resoluutioita. Tuo on suunnittelukukkasen sijaan ihan vaan bugi, koska ei tuota ole varmasti haluttu tuollaiseksi.
 
Kokeilepas kääntää luuri vaakatasoon ja testaa sitten. Veikkaan, että siellä ei ole leiskassa/css:ssä nyt otettu huomioon pienempiä resoluutioita. Tuo on suunnittelukukkasen sijaan ihan vaan bugi, koska ei tuota ole varmasti haluttu tuollaiseksi.
Ihan sama ilmiö vaa'assa. Nyt vain 2/3 ruudusta on tyhjää ton viestin perässä vs 1/3 mitä se pystyasennossa on... Voishan sitä olla aktiivi ja kirjata aiheesti bugin. Ties vaikka joku joskus korjaantuisi.

Edit. Vanhan miehen korjaus asiaan. Vaihto fontin isoksi, niin timestamppi rivittyy omalle rivilleen. Nyt näkee paremmin =)
Kirjasin mä siitä nyt bugin siltikin
 
Viimeksi muokattu:
Google Elokuvat päivttyi Google TV appiin. Ihan todella informatiivinen etusivu. Ei edes leffojen nimiä:
Screenshot_20220107-132838_Google Play Movies & TV.jpg

Hmm, taitaa tuo bugata nyt jotenkin sinulla. Sulla näkyy noissa kuvissa vain joku still kuva leffasta. Itsellä näkyy ihan leffan "juliste", jossa on myös nimi.

1641555525769.png
 
Niin no, eivät tuota varmasti ole vahingossa Volvollakaan selkiyttäneet, eli eiköhän tätä ole muutkin käytettävyyden kanssa tekemisissä olevat pohtineet palautteiden ja kokemuksen kautta. Moni toiselle intuitiivinen asia ei välttämättä ole samalla intuitiivinen kaikille muille ja tässä tapauksessa väitän että se johtuu juuri siitä, että saman asian voi siinä käyttöhetkellä ajatella kahdella eri tavalla, vaikka asia olikin jälkikäteen ajateltuna selkeämpi. Eikä tämä siis mitenkään nimenomaisesti pelkkiin Volvoihin liity.

Jälleen on todettava sekin, että nyt ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa, jossa tuodaan esille erilaisia käytettävyyteen liittyviä tilanteita, joissa toisissa on isompi ongelma ja toisissa pienempi. Mikään niistä tuskin on sellainen että menee elämä pilalle, tai ettei sen kanssa pärjäisi, mutta kuitenkin niihin toivoo parannusta. Minun mielestäni jokainen hieman epämääräisesti merkitty kontrollilaite ajoneuvossa juuri on sellainen, joka kaipaa parannusta.

Sumuvalojen ikonit ovat toinen tähän liittyvä asia. Ei minulle ainakaan mitenkään erityisen intuitiivisesti ole missään autossa ole tullut pelkistä ikoneista mieleen että kumpi vaikuttaa taakse ja kumpi eteen. Lähes joka kerta tuota pitää erikseen miettiä tai testata. Ja sitten on vielä kaikenlaisia hassuja viiksimalleja, joissa tätä on yritetty ratkoa sillä, ettei ole mahdollista kytkeä päälle takasumaria ennen etusumaria, jolloin käyttäjä ei pääse arvailemaan lainkaan.

1639866896135.png


1639866923303.png

Kyllä nyt vaikuttaa siltä että sulla on vaikeuksia hahmottaa ihan normaaleita asioita autossa, kyllähän noi sumuvalojen kuvakkeet on yhtä vakiot kuin "play", "stop" tai "pause" nappi kaukosäätimessä.
 
Kyllä nyt vaikuttaa siltä että sulla on vaikeuksia hahmottaa ihan normaaleita asioita autossa, kyllähän noi sumuvalojen kuvakkeet on yhtä vakiot kuin "play", "stop" tai "pause" nappi kaukosäätimessä.
Sumuvaloja tarvitsee käyttää omissa ajoissa ehkä kerran vuoteen, joten ei tule selkärangasta kumpi on kumpi. Eikö se nimenomaan ole huonoa suunnittelua, jos pitää ulkomuistista tietää mitä nappi tekee?
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Kyllä nyt vaikuttaa siltä että sulla on vaikeuksia hahmottaa ihan normaaleita asioita autossa, kyllähän noi sumuvalojen kuvakkeet on yhtä vakiot kuin "play", "stop" tai "pause" nappi kaukosäätimessä.
Niin, yleisiä ovat, mutta kuten jo sanoin, ainakaan minulle nuo sumareiden kuvakkeet eivät mitenkään erityisen intuitiivisesti kerro että kumpi tarkoittaa auton etupäätä ja kumpi takapäätä. Se että joku asia on päätetty joskus vuosikymmeniä sitten toteuttaa jollakin tavalla, ei välttämättä kuitenkaan tarkoita että se ratkaisu olisi erityisen onnistunut. Tässä pitää muistaa sekin, että jos sumareita tarvitsee kerran vuodessa, niin ei tule ihan jatkuvasti ajateltua koko asiaa. Jos sinä tarvitset niitä päivittäin, niin voi olla että tilanne on erilainen.

Sumuvaloja tarvitsee käyttää omissa ajoissa ehkä kerran vuoteen, joten ei tule selkärangasta kumpi on kumpi. Eikö se nimenomaan ole huonoa suunnittelua, jos pitää ulkomuistista tietää mitä nappi tekee?
Ei, kyllä se nyt vaan on niin, että me ei osata hahmottaa normaaleita asioita ja muutenkin on vähän haasteita elämänhallinnan kanssa, kun tällainen asia on tuotu edes esille. :D
 
Tuli mieleen noista sumarien logoista että jossain ranskalaisissa autoissa palaa ihan sumuvalojen ikonin näköinen valo kojelaudassa kun autossa ylipäätään on ajovalot päällä. Todella hämäävää.
 
Ei, kyllä se nyt vaan on niin, että me ei osata hahmottaa normaaleita asioita ja muutenkin on vähän haasteita elämänhallinnan kanssa, kun tällainen asia on tuotu edes esille. :D
Tuli ihan mieleen nettikeskustelu, jossa joku totesi ettei ottaisi töihin henkilöä, jolla ei ole ajokorttia. Ei hänen firmansa työpaikoissa kuulemma autoa tarvinnut, mutta ajokortittomuus oli hänen mielestään osoitus vaikeuksista elämänhallinnassa. Ja tämä maassa, jossa on päästy pääministeriksi ilman ajokorttia (Lipponen, hankki ajokortin vasta jäätyään eläkkeelle) :)

Mutta takaisin suunnittelun kukkasiin. Yksi epäintuitiivisimmasta vastaan tulleista tapauksista oli Cylinda-uunin kellonajan asettaminen. Joka kerta kun piti tehdä siirros kesäajasta talviaikaan tai päinvastoin, piti kaivaa netistä löytämäni manuaali esiin - nappien painelujärjestys ei tuntunut noudattavan mitään logiikkaa. Kyseisen pdf-tiedoston olin jostakin syystä nimennyt uudelleen Cylinda-vitunpaska.pdf:ksi.
 
Ei, kyllä se nyt vaan on niin, että me ei osata hahmottaa normaaleita asioita ja muutenkin on vähän haasteita elämänhallinnan kanssa, kun tällainen asia on tuotu edes esille. :D

Olen kyllä aivan samaa mieltä, jos tästä kuvasta ei ymmärrä että numero 1 on ajovalot niin mikähän tuo numero kaksi on? :facepalm: On niin looginen asia kuin vain voi olla...
 

Liitteet

  • sadfg.JPG
    sadfg.JPG
    75 KB · Luettu: 402
Olen kyllä aivan samaa mieltä, jos tästä kuvasta ei ymmärrä että numero 1 on ajovalot niin mikähän tuo numero kaksi on? :facepalm: On niin looginen asia kuin vain voi olla...
Ja sinun mielestäsi on hyvää suunnittelua, että yhden ikonin tarkoitus selviää etsimällä autosta joku toinen ikoni ja vertailemalla näitä keskenään? Kaikissa autoissa nämä eivät ole edes toisiaan lähellä ja ainakaan omissa autoissa ajovalojenkaan kytkimeen ei ole koskaan tarvinnut koskea tai ajatella asiaa muutenkaan, kun automatiikka hoitaa valot päälle ja pois.

Varmaan ymmärrät vittuilemattakin, että tämä ei ole kenellekään mikään suuri ongelma, mutta kuten tuossa jo todettiin, jos asiaa pitää erikseen käyttötilanteessa yhtään miettiä, niin suunnittelu ei ole ihan onnistunut.
 
Ja sinun mielestäsi on hyvää suunnittelua, että yhden ikonin tarkoitus selviää etsimällä autosta joku toinen ikoni ja vertailemalla näitä keskenään? Kaikissa autoissa nämä eivät ole edes toisiaan lähellä ja ainakaan omissa autoissa ajovalojenkaan kytkimeen ei ole koskaan tarvinnut koskea tai ajatella asiaa muutenkaan, kun automatiikka hoitaa valot päälle ja pois.

Varmaan ymmärrät vittuilemattakin, että tämä ei ole kenellekään mikään suuri ongelma, mutta kuten tuossa jo todettiin, jos asiaa pitää erikseen käyttötilanteessa yhtään miettiä, niin suunnittelu ei ole ihan onnistunut.

Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
 

Liitteet

  • gfag.JPG
    gfag.JPG
    14,2 KB · Luettu: 11
Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
Ei siinä kyllä ole mitään intuitiivista kumpi noista pitäisi tarkoittaa etu- ja kumpi takavaloja. Intuitiivisempi olisi mielestäni se että toinen osoittaa ylöspäin (eteen) ja toinen alaspäin (taakse) niin kuin esimerkiksi liikennemerkeissäkin.
 
Mutta takaisin suunnittelun kukkasiin. Yksi epäintuitiivisimmasta vastaan tulleista tapauksista oli Cylinda-uunin kellonajan asettaminen. Joka kerta kun piti tehdä siirros kesäajasta talviaikaan tai päinvastoin, piti kaivaa netistä löytämäni manuaali esiin - nappien painelujärjestys ei tuntunut noudattavan mitään logiikkaa. Kyseisen pdf-tiedoston olin jostakin syystä nimennyt uudelleen Cylinda-vitunpaska.pdf:ksi.
Sama juttu on tullut vastaan Clas Ohlsonilta ostetussa verkkovirta-ajastimessa, joka katkaisee kasvien valaistuksen yöksi. Täysin käsittämätön usean painikkeen ja kymmenien ajatusten käyttöliittymä, jonka kanssa saa arvailla toimintalogiikkaa joka kerta kun kelloja siirretään. Toinen kukkanen on siinä, ettei siinä ole tässä tarvittavaa dst-automatiikkaa, jolloin ei tarvitsisi säätää kelloa käsin. No, halvalla ei saa hyvää.

Ja toinen kukkanen auton automaattisesta parkkikiekosta (Needit Park Mini), joka liimataan tuulilasin alakulmaan. Muuten loistava, mutta siinä on paristoluukku typerästi alapuolella, joten se pitää jättää lasissa paljon ylemmäksi kuin muuten olisi tarvetta.

Tällainen siis:

1641579219070.png


Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
Joo, näin se on kun sinä sen sanot. Kiitos arvokkaasta panoksestasi tähänkin ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sä et erota näiden kahden ikonin merkitystä, mikä opetetaan autokoulussa, auton ohjekirjassa ja nämä on ollut vuosikymmeniä käytössä niin ehkä se autoilu ei tosiaan ole sun juttu, mutta se että sinä et sitä ymmärrä ei tee siitä huonoa suunnitelua.
Tiedän kumpi on kumpi, mutta logiikkaa noissa ei ole. Länsimaissa asiat etenee vasemmalta oikealle. Jos nuo valot edustaisivat menosuuntaa, niin ylempi olisi takavalo.
 
Tiedän kumpi on kumpi, mutta logiikkaa noissa ei ole. Länsimaissa asiat etenee vasemmalta oikealle. Jos nuo valot edustaisivat menosuuntaa, niin ylempi olisi takavalo.
Niinpä. Myös niissä aiemmin mainituissa äänentoistolaitteiden painikkeissa se menee juuri niin, että play-painikkeen nuoli (▶) osoittaa aina oikealle ja kappaleenvaihdot jne samalla logiikalla.

Joku tätä kuitenkin perusteli aiemmin sillä, että autoissa se vaan olisi eri juttu, koska tekstiä luetaan vasemmalta oikealle ja siksi keula on kuvakkeissa vasemmalla. En tiedä pitääkö paikkaansa. Minulle on ihan sama kumpaan suuntaan ne kuvakkeet osoittavat, mutta logiikan olisi kuvakkeiden ulkoasun lisäksi hyvä olla yhtenäinen ja intuitiivinen.
 
Olen kyllä aivan samaa mieltä, jos tästä kuvasta ei ymmärrä että numero 1 on ajovalot niin mikähän tuo numero kaksi on? :facepalm: On niin looginen asia kuin vain voi olla...
Itselle ei aukea miten tuo kytkin ylipäätään toimii. Ymmärrän että ylhäältä oikealle päin kääntäessä valot pois, automatiikalla, huomiovalot, ajovalot. Mutta miten tuo vasemmalle päin kääntäminen että saa sumareita päälle? Sammuttaako auto kaikki muut valot sitten? Ja antaa laittaa vain joko etusumarit tai takasumarit mutta ei kumpiakin samaan aikaan?
Niinpä. Myös niissä aiemmin mainituissa äänentoistolaitteiden painikkeissa se menee juuri niin, että play-painikkeen nuoli (▶) osoittaa aina oikealle ja kappaleenvaihdot jne samalla logiikalla.

Joku tätä kuitenkin perusteli aiemmin sillä, että autoissa se vaan olisi eri juttu, koska tekstiä luetaan vasemmalta oikealle ja siksi keula on kuvakkeissa vasemmalla. En tiedä pitääkö paikkaansa. Minulle on ihan sama kumpaan suuntaan ne kuvakkeet osoittavat, mutta logiikan olisi kuvakkeiden ulkoasun lisäksi hyvä olla yhtenäinen ja intuitiivinen.
Olisikohan tässä se logiikka että autoon on kuitenkin kuljettaja astunut sisään vasemmalta puolelta jolloin auton keula on osoittanut vasemmalle päin?
 
Tiedän kumpi on kumpi, mutta logiikkaa noissa ei ole. Länsimaissa asiat etenee vasemmalta oikealle. Jos nuo valot edustaisivat menosuuntaa, niin ylempi olisi takavalo.
Siinä on lampusta lähtevät valon säteet. Ylemmässä säteet osoittaa vasemmalle eli eteenpäin. Ihan loogista. Ei voi ymmärtää väärin.
 
Itselle ei aukea miten tuo kytkin ylipäätään toimii. Ymmärrän että ylhäältä oikealle päin kääntäessä valot pois, automatiikalla, huomiovalot, ajovalot. Mutta miten tuo vasemmalle päin kääntäminen että saa sumareita päälle? Sammuttaako auto kaikki muut valot sitten? Ja antaa laittaa vain joko etusumarit tai takasumarit mutta ei kumpiakin samaan aikaan?

Siitä vedetään itseensä päin, eli ei tarvitse sammuttaa ajovaloja. Ja eka pykälä sytyttää etusumarit ja seuraavalla pykälällä palaa molemmat. Pelkkiä takasumareita ei saa päälle.
 
Niinpä. Myös niissä aiemmin mainituissa äänentoistolaitteiden painikkeissa se menee juuri niin, että play-painikkeen nuoli (▶) osoittaa aina oikealle ja kappaleenvaihdot jne samalla logiikalla.

Joku tätä kuitenkin perusteli aiemmin sillä, että autoissa se vaan olisi eri juttu, koska tekstiä luetaan vasemmalta oikealle ja siksi keula on kuvakkeissa vasemmalla. En tiedä pitääkö paikkaansa. Minulle on ihan sama kumpaan suuntaan ne kuvakkeet osoittavat, mutta logiikan olisi kuvakkeiden ulkoasun lisäksi hyvä olla yhtenäinen ja intuitiivinen.
Play osoittaa oikealle koska nauhakaseteissa ja vastaavissa nauha meni vasemmalta oikealle.
 
Siitä vedetään itseensä päin, eli ei tarvitse sammuttaa ajovaloja. Ja eka pykälä sytyttää etusumarit ja seuraavalla pykälällä palaa molemmat. Pelkkiä takasumareita ei saa päälle.
Tuo on kyllä vähän suunnittelun kukkanen ettei saa pelkkiä takasumareita. Etusumareilla kun ei yleensä tee mitään ja omasta mielestä usein ne vain heikentää näkyvyyttä. Takasumareita kuitenkin sakeassa vesi- tai lumisateessa ja nimensä mukaisesti sumussa tarvitsee.
 
Olisikohan tässä se logiikka että autoon on kuitenkin kuljettaja astunut sisään vasemmalta puolelta jolloin auton keula on osoittanut vasemmalle päin?
Ei oikein toimi tämä ajatus, koska kuvakkeet ovat samat myös siellä missä on vasemman puoleinen liikenne.
 
Ei oikein toimi tämä ajatus, koska kuvakkeet ovat samat myös siellä missä on vasemman puoleinen liikenne.
Juu tätä myös mietin mutta olisiko siinä sitten vain yksinkertaisesti se että osat tehdään sen mukaan miten valtaosa maailmaa toimii?
 
Hmm, taitaa tuo bugata nyt jotenkin sinulla. Sulla näkyy noissa kuvissa vain joku still kuva leffasta. Itsellä näkyy ihan leffan "juliste", jossa on myös nimi.
Jaa-a. No, melko buginen softa sitten. Tyhjensin apin datan ja välimuistin, poistin ja asensin uudelleen, buuttasin puhelimen. Ei mitään vaikutusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 429
Viestejä
4 743 656
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom