Niin no, eivät tuota varmasti ole vahingossa Volvollakaan selkiyttäneet, eli eiköhän tätä ole muutkin käytettävyyden kanssa tekemisissä olevat pohtineet palautteiden ja kokemuksen kautta. Moni toiselle intuitiivinen asia ei välttämättä ole samalla intuitiivinen kaikille muille ja tässä tapauksessa väitän että se johtuu juuri siitä, että saman asian voi siinä käyttöhetkellä ajatella kahdella eri tavalla, vaikka asia olikin jälkikäteen ajateltuna selkeämpi. Eikä tämä siis mitenkään nimenomaisesti pelkkiin Volvoihin liity.
Jälleen on todettava sekin, että nyt ollaan suunnittelun kukkasia -ketjussa, jossa tuodaan esille erilaisia käytettävyyteen liittyviä tilanteita, joissa toisissa on isompi ongelma ja toisissa pienempi. Mikään niistä tuskin on sellainen että menee elämä pilalle, tai ettei sen kanssa pärjäisi, mutta kuitenkin niihin toivoo parannusta. Minun mielestäni jokainen hieman epämääräisesti merkitty kontrollilaite ajoneuvossa juuri on sellainen, joka kaipaa parannusta.
Sumuvalojen ikonit ovat toinen tähän liittyvä asia. Ei minulle ainakaan mitenkään erityisen intuitiivisesti ole missään autossa ole tullut pelkistä ikoneista mieleen että kumpi vaikuttaa taakse ja kumpi eteen. Lähes joka kerta tuota pitää erikseen miettiä tai testata. Ja sitten on vielä kaikenlaisia hassuja viiksimalleja, joissa tätä on yritetty ratkoa sillä, ettei ole mahdollista kytkeä päälle takasumaria ennen etusumaria, jolloin käyttäjä ei pääse arvailemaan lainkaan.