Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
Se mittarikaan ei tosiaan näytä sen kummempaa kuin reilusti yli tai reilusti alle normilämmön, jos ei puhuta jostain 70-luvun vehkeistä.
 
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
Vedestähän se lämpö tietenkin mitataaan, mutta kyllä nuo aika pitkälti käsi kädessä silti kulkevat. Toki maalaisjärkeä pitää käyttää.
 
Mikä vuosimalli tässä astrassa?
Veikkaan kyseessä olleen Astra G, eli vm. 98-04. Tuo vuotava liitosputki on lämmityslaitteen vesiventtiili, jota myös "teatterikiikareiksi" kutsutaan. Löytyy vain Behr lämmityslaitteella varustetuista yksilöistä, yleensä dieseleistä.

Kyseisen suunnittelun kukkasen alkaessa vuotamaan heitetään venttiili mäkeen ja tilalle suorat putket (ihan valmistajan tarjoama ratkaisu).
 
Veikkaan kyseessä olleen Astra G, eli vm. 98-04. Tuo vuotava liitosputki on lämmityslaitteen vesiventtiili, jota myös "teatterikiikareiksi" kutsutaan. Löytyy vain Behr lämmityslaitteella varustetuista yksilöistä, yleensä dieseleistä.

Kyseisen suunnittelun kukkasen alkaessa vuotamaan heitetään venttiili mäkeen ja tilalle suorat putket (ihan valmistajan tarjoama ratkaisu).
Tietäjät tietää.
 
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
Siksipä normaali menettely on olettaa öljyn ja raudan lämpötila hieman veden lämpöä viivästäen. Mittarin puuttuminen ei helpota.

Henkilöautossahan tämä on melko helppoa äärioloja lukuun ottamatta. Ohjaustehostin ja iskunvaimennus lähinnä ovat tästä aivan riippumattomia. Isommat koneet voivat vaatia suurempaa paapomista pakkaskäynnistyksessä. Henkilöbiilissä samalla reissataan miten oven tiivisteet ja kusipoika oli hoidettu.

Se mittarikaan ei tosiaan näytä sen kummempaa kuin reilusti yli tai reilusti alle normilämmön, jos ei puhuta jostain 70-luvun vehkeistä.
Aika vakiota se voi analogimittarillakin näyttää normaalioloissa. Jopa silloin kun on niin kuuma, että öljykello alkaa vilautella tyhjäkäynnille palatessa. Mitoituksia on erilaisia.
 
On se myös manuaalissa. Kuka runtumittarin mukaan ajelee? Kyllä siinä mennään vaan ihan ns. perstuntumalla koska on aihetta vaihtaa.
Töissä kun istuu muiden kyydissä, niin osalle pitäisi olla esim. vaihtovalo kovalla äänimerkillä. Ajaisivat varmaan silti samalla vaihteella n. 20-60 km/h nopeuksissa,ja maantiellä unohdetaan kuinka monta vaihdetta autossa on vaikka kaikissa on kierroslukumittari.
Perstuntumalla sen pitäisi kyllä mennä...
 
Isommat koneet voivat vaatia suurempaa paapomista pakkaskäynnistyksessä. Henkilöbiilissä samalla reissataan miten oven tiivisteet ja kusipoika oli hoidettu.
Juu, aikanaan olisi jotain koneen lämpömittaria kaivannut eräässä ulkokäyttöön tarkoitetussa diesel-saksilavassa. Yli 20 asteen pakkasella kun sen sai ensin jotenkin hehkutettua käyntiin niin piti pitää pari kahvi- ja tupakkataukoa että oli kone ja hydrauliöljyt sen verran lämmenneet että se suostui tekemään yhtään mitään. Joku mittari tai edes merkkivalo "olen käyttölämpötilassa" olisi ollut kiva. No, tuon koneen käynnistäminen olikin yleensä ensimmäinen temppu työmaalla, sai siinä käydä rouskuttaa 10-15min ja siinä välissä kerkisi tekemään hyvin muut alkuvalmistelut ja kantamaan työkalut jne.
 
Juurihan se tuossa aiemmin todettiin. Siksi että tietää milloin moottori alkaa olemaan normaalissa toimintalämpötilassa tai sen ulkopuolella (joko yli tai ali). Missään autossa mikään varoitusvalo ei kerro mistään muusta kuin liian suuresta lämpötilasta ja se valo taas syttyy vasta siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jo tehdä asialle jotain. Minä haluan puuttua asiaan jo aiemmin ja ennen kaikkea on hyvä kylmillä keleillä tietää milloin moottorin lämpötila on tarpeeksi korkealla.

Se että sinä et välitä moottorin lämpötilasta, ei tee mittarista kuitenkaan turhaa. Siksi se kuitenkin on monista uusista autoista poistettu, kun tavikset eivät tiedä mitä sillä edes tekee.

Kierroslukumittarilla ei sen sijaan ole mitään käytännön funktiota varsinkaan automaatti-autoissa, eikä liiemmin manuaalissakaan. Se on sellainen fiilisjuttu ehkä pikemminkin.
Kierroslukumittari ei ole turha, näkee ettei aja liian pienillä kierroksilla.
 
Töissä kun istuu muiden kyydissä, niin osalle pitäisi olla esim. vaihtovalo kovalla äänimerkillä. Ajaisivat varmaan silti samalla vaihteella n. 20-60 km/h nopeuksissa,ja maantiellä unohdetaan kuinka monta vaihdetta autossa on vaikka kaikissa on kierroslukumittari.
Perstuntumalla sen pitäisi kyllä mennä...
Eräs entinen työkaveri kun sai kakkosvaihteen silmään, niin se oli aikalailla the vaihde. Varmaan aika moni antaa kierrosten nousta ylös kiihdyttäessä, mutta tämä herrasmies veti tasavauhtia niin että kierrosluku oli varmaan jossain lähempänä kuuttatonnia. Samalla kiukutteli, kun Ooppeli kuluttaa bensaa niin paljon. Toinen kaveri kyselikin, että ootko miettiny että se vois viehdä vähemmän jos ajelisit vähän pieniemmillä kierroksilla. Pienen hymistelyn ja pohdinnan jälkeen totesi että saattaahan sekin joo vaikuttaa.
 
Näinpä nämä salasanavaatimuksia sanelevat ihmiset varmaankin ajattelevat. Matematiikka on kuitenkin aivan selkeää. Merkistön koolla on hyvin vähän merkitystä sen jälkeen kun se on "riittävä" ja englanninkielisiä on aakkosia on ihan riittävästi. Koko Unicoden sadan tuhannen merkin valikoimaa käyttämällä alkaa saamaan merkistöä kasvatettua siinä määrin, että alle 10-merkkinen salasana ei ihan heti aukea, mutta valitettavasti eksoottisten merkkien kirjoittaminen on kovin hankalaa. Pituuden kasvattaminen ja luonnollisten sanojen käyttäminen on paljon yksinkertaisempaa ja tuottaa myös muita etuja mm. salasanan muistamista helpottamalla ja olkapään yli kurkkimista vaikeuttamalla.
Ilmaisin ilmeisesti huonosti erikoismerkkien yhden idean.

Moneen ratkaisuun riittää jopa muutama numero.

Se että osa järjestelmistä alkoi vaatimaan enemmän merkeiltä kuin muut, lisäsivät sen suojaa, jos se ville käytti "vakiosalasana" sijaan vakiosalasana@, niin vaikeus kasvoi moninkertaiseksi. koska ville joutui käyttämään eri salasanaa.

Vai jälkikäteen. Onko 40 merkkiä todella mielestäsi paljon kirjoitettavaa? Tässäkin nyt kirjoitan 422 merkkiä anonyymille internet-huutelijalle ihan vain huvin vuoksi. Jos yrittää muistaa 40-merkkisen satunnaisen merkkijonon täynnä erikoismerkkejä, niin eihän sellaiseen kukaan pysty, mutta jos se 40 merkkiä on luonnollista kieltä, sen muistaa välittömästi ja se on helppo kirjoittaa. Se tässä on nimenomaan se pointti.
Salasanoissa on se käyttäjähaaste että ne pitää kirjoittaa oikein, ei sinne päin, ei riittää että laskee merkkimäärän ja jotain tarinaa iskee. Toiselle ei ongelma, toiselle paljon haasteellisempaa. haastetta lisää se että osassa toteutuksia sitä syötettä ei voi tarkistaa.

Tärkeintähän salasanoissa on että ovat erilaisia eri palveluissa, tällä en tarkoita että jokaisen pitää olla erilainen, mutta tiedostaen merkityksen. ja käyttää samaa tarvittaessa niissä missä hyöty riskiä suurempi.
 
Kierroslukumittari ei ole turha, näkee ettei aja liian pienillä kierroksilla.
Miten se tapahtuu automaatilla? Manuaalivaihteisellakin sen huomaa nykimisestä ennemmin kuin kierroslukumittarista. Sitä paitsi harvemmassa kierroslukumittarissa on mitään optimaalista kierrosaluetta ilmaistuna, eikä tavan tallaaja sellaisesta ymmärrä mitään muutenkaan.
 
Raskaan kaluston puolella mittaristot alkavat myös olla todella pelkistettyä. Pikkuhiljaa on huomattu ettei niillä kaikilla pakopainemittareilla yms. tee mitään normaalissa ajossa.
Nopeus, kierrosluku (raskaan kaluston puolella tärkeämpi) ja kulutustiedot aina näkyvillä. Jos noilla tiedoilla pärjää vehkeet joilla tehdään töitä, niin vaikea nähdä miksi henkilöautossa vedenlämpötila olisi jotenkin kriittisen tärkeä.
Ensin jauhetaan seitsemän sivua että kaikki turhat merkkivalot ja -äänet ovat aivan turhia mutta sitten kojelaudan pitäisi olla täynnä kaiken maailman mittareita.

Mutta sitten ihan oikea suunnittelun kukkanen: polkupyörän polkimen kiinnitys.
Eri puolen polkimilla erikätiset kierteet. Nämä kuitenkin aikojen alussa menneet väärinpäin. Eli polkimet pyrkivät irtoamaan ajaessa. Taustalla on ollut ihan ideaa, mutta kuitenkin menneet väärinpäin eikä sitä sitten ole menty muuttamaan.
 
Kierroslukumittari ei ole turha, näkee ettei aja liian pienillä kierroksilla.
(lainasin viimeisen, mutta kommentoin aiempia kommentteja mm. auton moottorin lämpömittarista)

Kierroslukumittari, se kai lähinnä myynnin edistämistä ja suurin hyöty että kertoo auton kävyän.

Joku voi siitä katsella vaihtokohtia, mutta tiedä sitten kuinka yleistä. Henkilöautoista (näistä kai puhutaan) automatiikka entistä useammin nuo vaihdot hoitaa, eihän niissä edes kuljettaja tiedä mikä "vaihde" on milläkinhetkellä.

Lämpömittari, normaalitilassa kanssa kuuluu sarjaan onko tarpeen. Mutta suomalaisissa oloissa varsinkin se lämpiäminen voi osaa kiinnostaa.

Mutta tänäpäivänä, kun hommat voi hoitaa tarpeen mukaan, niin turhatieto on haitaksi, joten jos lämmöt ok, niin miksi niitä näytellä, kierrosluku, kiinnostaako se oikeasti ajossa, kuljettaja säätää nopeutta, ei kierroksia., monessa autossa tolkutton tila sillekkin varattu. Senkin voisi näyttää vasta jos jotain merkitystä.

Lämpötilasta, niin juttu kävi jo muissa laitteissa ja jos jonkun piirin öljynlämmöt kiinnostaa on oleellista esim työtehtäväntakia, niin toki mittari sitä öljyä varten. (näytetään jos jotain huomioitavaa)

Koska autossa mitataan jokatapauksessa mainitut asiat ja paljon muuta, niin jos jotain kiinnostaa, niin sitten ruksii ne näkymään. Jos joku epäoleellinen ei kiinnosta, niin ruksii pois. Joku autovalmistaja tarjosi vaihtoehtoa muoviviisari mittareihinkin valaistuksen osalta (valot vain oleellisissa)

Enkä kannatta sitä että moottorin lämmöistä on vain merkkivalo, jos epänormaali, niin kyllä maalikkoakin kiinnostaa kuinka paha tilanne, ja miten kehittyy. "jäähdytellessä" aika oleellista saada palautetta mihin suuntaan mennään ja kun saavutettu normaali, niin sen jälkeen kyllä kiinnostaa miten tilanne kehittyy.
 
Nopeus, kierrosluku (raskaan kaluston puolella tärkeämpi) ja kulutustiedot aina näkyvillä. Jos noilla tiedoilla pärjää vehkeet joilla tehdään töitä, niin vaikea nähdä miksi henkilöautossa vedenlämpötila olisi jotenkin kriittisen tärkeä.
Ensin jauhetaan seitsemän sivua että kaikki turhat merkkivalot ja -äänet ovat aivan turhia mutta sitten kojelaudan pitäisi olla täynnä kaiken maailman mittareita.
Kukaan ei tietääkseni ole sanonut, että se olisi "kriittisen tärkeä" tieto, mutta varsinkin kokeneemmat kuljettajat saavat siitä silti hyötyä. Uudemmat kuljettajat eivät pärjää informaatiotulvan kanssa, niin pitää poistaa kaikki muu, niin on sitten helpompi räplätä puhelinta ajaessa. :D

Merkkivalokommenttia en ymmärtänyt, mutta se nyt ei muutenkaan liity tähän asiaan. Ja tuskinpa sama käyttäjäryhmä haluaa kaikki merkkivalot pois ja tilalle muita mittareita?

Mutta sitten ihan oikea suunnittelun kukkanen: polkupyörän polkimen kiinnitys. Eri puolen polkimilla erikätiset kierteet. Nämä kuitenkin aikojen alussa menneet väärinpäin. Eli polkimet pyrkivät irtoamaan ajaessa. Taustalla on ollut ihan ideaa, mutta kuitenkin menneet väärinpäin eikä sitä sitten ole menty muuttamaan.
Ihan oikein ne ovat -->

Bicycle pedals are left-threaded on the left-hand crank so that precession tightens the pedal rather than loosening it. This may seem counter-intuitive, but the torque exerted due to the precession is several orders of magnitude greater than that caused by a jammed pedal bearing.

For a pedal, a rotating load arises from downward pedaling force on a spindle rotating with its crank making the predominantly downward force effectively rotate about the pedal spindle, opposite to the rotation of the pedal. What may be less evident is that even tightly fitting parts have relative clearance due to their elasticity, metals not being rigid materials as is evident from steel springs. Under load, micro deformations, enough to cause motion, occur in such joints. This can be seen from wear marks where pedal spindles seat on crank faces."

Muistisääntönä avainta käännetään aina takarenkaan suuntaan pyörän ollessa oikein päin. Toinen muistisääntö on, että oikealla puolella oikeaan suuntaan ja vasemmalla väärään.
 
Miten se tapahtuu automaatilla? Manuaalivaihteisellakin sen huomaa nykimisestä ennemmin kuin kierroslukumittarista. Sitä paitsi harvemmassa kierroslukumittarissa on mitään optimaalista kierrosaluetta ilmaistuna, eikä tavan tallaaja sellaisesta ymmärrä mitään muutenkaan.
En minä ainakaan aja alle 1500rpm kierroksilla vaikka auto niin ehdottaa. Eihän mittaria toki tarvitse kuin sen kerran asian tarkistamiseen.
 
Autotekniikan suunnittelun kukkasista tuntuu riittävän sen verran paljon keskusteltavaa, että siitä voisi siirtyä juttelemaan omalle alueelleen.
 
En minä ainakaan aja alle 1500rpm kierroksilla vaikka auto niin ehdottaa. Eihän mittaria toki tarvitse kuin sen kerran asian tarkistamiseen.
Puhe oli ensisijaisesti automaattivaihteisista. Ja siis mikä ehdottaa, miten ja missä vaiheessa? Automaatilla vaihteet vaihtuvat itsenäisesti. En ole kuullut, että manuaalillakaan kukaan vaihtaisi vaihteita kierroslukumittarin mukaan, jos ei ole kyse kilpa-ajosta jossakin radalla.

Autotekniikan suunnittelun kukkasista tuntuu riittävän sen verran paljon keskusteltavaa, että siitä voisi siirtyä juttelemaan omalle alueelleen.
Tuota tuota, siis pitäisikö "Autot ja liikenne" -alueelle perustaa erillinen "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" -ketju? Miksi juuri autotekniikka on niin poikkeava kokonaisuus, ettei niistä keskustelu mahdu tänne?
 
Puhe oli ensisijaisesti automaattivaihteisista. Ja siis mikä ehdottaa, miten ja missä vaiheessa? Automaatilla vaihteet vaihtuvat itsenäisesti. En ole kuullut, että manuaalillakaan kukaan vaihtaisi vaihteita kierroslukumittarin mukaan, jos ei ole kyse kilpa-ajosta jossakin radalla.
Monessa tuoreehkossa manuaalivaihteisessa autossa on toiminto joka ehdottaa isommalle tai pienemmälle vaihtamista. Joku pieni nuoli lcd-ruudulla tjms.
 
Tuota tuota, siis pitäisikö "Autot ja liikenne" -alueelle perustaa erillinen "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" -ketju? Miksi juuri autotekniikka on niin poikkeava kokonaisuus, ettei niistä keskustelu mahdu tänne?
Näkisin, että jos aihepiiristä riittää poikkeuksellisen paljon keskusteltavaa, niin sille parempi paikka olisi sitten luonnollisesti sitä varten olemassa oleva"Autot- ja liikenne" -osio. "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" kuulostaa hyvältä, jos vastaavaa ketjua ei vielä alueella ole (selailin neljä ensimmäistä sivua eikä ainakaan pistänyt silmään)
 
Monessa tuoreehkossa manuaalivaihteisessa autossa on toiminto joka ehdottaa isommalle tai pienemmälle vaihtamista. Joku pieni nuoli lcd-ruudulla tjms.
OK, ei ole manuaalivaihteisia nykyään juuri tullut vastaan. Joskus 90-luvullahan tuollaisia oli kaikenlaisten economy-mittareiden kylkiäisinä.

Oli siellä nyt sitten nuolia tai ei, niin en jaksa uskoa että se kierroslukumittari on tässä monellekaan olennainen juttu perstuntuman lisäksi.

Näkisin, että jos aihepiiristä riittää poikkeuksellisen paljon keskusteltavaa, niin sille parempi paikka olisi sitten luonnollisesti sitä varten olemassa oleva"Autot- ja liikenne" -osio. "Autotekniikan suunnittelun kukkaset" kuulostaa hyvältä, jos vastaavaa ketjua ei vielä alueella ole (selailin neljä ensimmäistä sivua eikä ainakaan pistänyt silmään)
Ok, täytyy laittaa sellainen tulille.

Edit.
Siellä olisi nyt --> Autotekniikan suunnittelun kukkaset

@Juha Kokkonen varmaan voi tarvittaessa heivata näitä aiheeseen liittyviä keskusteluita sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.
 
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.
Enpä ole edes oikein kiinnittänyt huomiota moiseen, ei ole häirinnyt.
 
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.
Jep, tuo on sekava systeemi. Yksi niistä syistä miksi tulee Lidlissä asioitua äärimmäisen harvoin.
 
Jep, tuo on sekava systeemi. Yksi niistä syistä miksi tulee Lidlissä asioitua äärimmäisen harvoin.
Itsellä suurin syy se, että vaikka kauppa olis tyhjä, nii siellä joutuu jonottaan. Vähän turhan aggressiivinen kassan minimointi-meininki.
 
Jos ei kierroslukumittaria tunne tai ymmärrä sen merkitystä autossa, niin taksilla on hyvä matkustaa. Jos taas aihe kiinnostaa, voi ihan katsoa miten on Folkkareissa automaatit kestäneet, kun härmässä on lyöty "eko" päälle ja ajettu 1100 rpm 1.6 litrasella moottorilla 40km/h ja taajama-ajoa. Sieltä on hakkautunut rattaat rikki laatikosta koska "automaatio". Tuossa tietty sukupolvi VAG:eja, pitäisi se eko nappi poistaa kokonaan tämän takia.. Mutta enpä osta niin ei kiinnosta tarkemmin mikä polvi ja mitkä askit/motit oli kyseessä.
 
Jos ei kierroslukumittaria tunne tai ymmärrä sen merkitystä autossa, niin taksilla on hyvä matkustaa. Jos taas aihe kiinnostaa, voi ihan katsoa miten on Folkkareissa automaatit kestäneet, kun härmässä on lyöty "eko" päälle ja ajettu 1100 rpm 1.6 litrasella moottorilla 40km/h ja taajama-ajoa. Sieltä on hakkautunut rattaat rikki laatikosta koska "automaatio". Tuossa tietty sukupolvi VAG:eja, pitäisi se eko nappi poistaa kokonaan tämän takia.. Mutta enpä osta niin ei kiinnosta tarkemmin mikä polvi ja mitkä askit/motit oli kyseessä.

 
Yleensa Bahcolla on ihan hyviä tuotteita, mutta tuo lyhyt räikkäruuvimeisselisarja:
images (3).jpeg


Laatikon kannen muotoilu tuollainen ettei avaudu pöydälle fiksusti ja oikeasti osat mahtuisivat melkein puoleen tuosta laatikosta, mutta silti kaikki palikat on ihan perseestä ottaa kun ei kunnon sormiavauksia vaikka tilaa olisi. Lisäksi meisselin suunnaanvaihto saisi olla vähän syvennyksessä tms. kun kireää ruuvia kääntää ja tarvitsee kunnon otteen niin helposti pyöräyttää suunnaanvaihtoa...

Edit. Kuva muuten hämää; jos kansi on noin paljon auki niin laatikko kanittaa jo kannen varassa. 90 astettakin on liikaa, ehkä jo jossain 75 asteen kohdalla kansi ottaa kiinni alustaan koska kansi on takareunastaan kupera :facepalm:

Verrokkina esim:
Laatikko aukeaa kokonaan, kärjet saa otettua ja ovat vielä värikoodattuja...
7314150337613.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.

Tästä ollut juttua aiemminkin. Itselle tuli tilanne että vain yksi kassa auki ja just toi vetoketju - kun ei voi hyllyjen läpi nähdä minkälainen jono on. Pistin palautetta asiasta, mainiten juurikin tuon vetoketjun. Aikalailla samointien tuli vastausta ja kysyttiin tarkemmin myymälää ja asioinnin ajankohtaa. Sen jälkeen rupesi toimimaan paremmin.
Kerran toki huusin että kassoja auki perkele! Aukesihan toinenkin kassa.
 
Tästä ollut juttua aiemminkin. Itselle tuli tilanne että vain yksi kassa auki ja just toi vetoketju - kun ei voi hyllyjen läpi nähdä minkälainen jono on. Pistin palautetta asiasta, mainiten juurikin tuon vetoketjun. Aikalailla samointien tuli vastausta ja kysyttiin tarkemmin myymälää ja asioinnin ajankohtaa. Sen jälkeen rupesi toimimaan paremmin.
Kerran toki huusin että kassoja auki perkele! Aukesihan toinenkin kassa.
Varmaan tilajuttu. Mutta kumpi on tehokkaampaa, monta jonoa jotka yhdistyy, vai vähän jonoja jotka haaraantuu.

Vetoketju aiheuttaa tunteita, ja epäselvyyttä. Haarautuva jono olisi taasen selkeä ja tasapuolisesti tehokkaampi.

No ajattelee kauppias mitä tahansa, niin merkkaisi ideansa kunnolla.

edit.
toki montajonoa joissa voi valita kassan loppumetreillä tuo tehokkuutta. ja tartunta aikaan voi kuvitella jotain etua. Jos se olisi Lidln idea, niin ei jonotuttaisi asiakkaita.
 
Varmaan tilajuttu. Mutta kumpi on tehokkaampaa, monta jonoa jotka yhdistyy, vai vähän jonoja jotka haaraantuu.

Vetoketju aiheuttaa tunteita, ja epäselvyyttä. Haarautuva jono olisi taasen selkeä ja tasapuolisesti tehokkaampi.

No ajattelee kauppias mitä tahansa, niin merkkaisi ideansa kunnolla.

edit.
toki montajonoa joissa voi valita kassan loppumetreillä tuo tehokkuutta. ja tartunta aikaan voi kuvitella jotain etua. Jos se olisi Lidln idea, niin ei jonotuttaisi asiakkaita.
Tuo vetoketju on sen takia huono koska toisessa rivissä voi olla 7 ihmistä ja toisessa 2. Siihen 2:n riviin kolmanneksi tuleva pääsee kassalle ennen jo aiemmin jonoon tullutta ihmistä.
 
Tuo vetoketju on sen takia huono koska toisessa rivissä voi olla 7 ihmistä ja toisessa 2. Siihen 2:n riviin kolmanneksi tuleva pääsee kassalle ennen jo aiemmin jonoon tullutta ihmistä.
Tämä totta, mutta jos kauppa on sen tehnyt selväksi, niin että jokainen sen tajuaa, niin kyse lähinnä siitä tavaonmaisestta että asiakkaat valitsee lyhyimmän, tai siis nopeammaksi arvioimansa jonon.

Mutta jos välissä on joku asikasta korkeampi hyllykkö, niin eihän siinä mitään näe, joten samaa mieltä , parempi että tekevät selkeän ohjeen yksi jono.
 
Tämä totta, mutta jos kauppa on sen tehnyt selväksi, niin että jokainen sen tajuaa, niin kyse lähinnä siitä tavaonmaisestta että asiakkaat valitsee lyhyimmän, tai siis nopeammaksi arvioimansa jonon.

Mutta jos välissä on joku asikasta korkeampi hyllykkö, niin eihän siinä mitään näe, joten samaa mieltä , parempi että tekevät selkeän ohjeen yksi jono.
Ainakin niissä Lidleissä missä itse käyn on juurikin keskivertoihmistä korkeammat hyllyt siinä väleissä joten ei mitään mahdollisuutta nähdä sitä toista jonoa. Saisivat tässä asiassa ottaa mallia vaikka S-Marketeista että ne kassat on suoraan siinä hyllyvälin kohdalla.
 
Tuo vetoketju on sen takia huono koska toisessa rivissä voi olla 7 ihmistä ja toisessa 2. Siihen 2:n riviin kolmanneksi tuleva pääsee kassalle ennen jo aiemmin jonoon tullutta ihmistä.
Jep ja tähän vielä päälle se että tuollainen perverssi ja epäreilu "vetoketjujonottaminen" sopii meikäläiseen kulttuuriin yhtä hyvin kuin ne alunperin Lidleissä olleet kassathärdellit, josta kamat putosivat maksun jälkeen lattialle. Onneksi tajusivat luopua edes jälkimmäisistä.
 
Jep ja tähän vielä päälle se että tuollainen perverssi ja epäreilu "vetoketjujonottaminen" sopii meikäläiseen kulttuuriin yhtä hyvin kuin ne alunperin Lidleissä olleet kassathärdellit, josta kamat putosivat maksun jälkeen lattialle. Onneksi tajusivat luopua edes jälkimmäisistä.

Myymälät tehtiin alunperinkin liian lyhyiksi. Kun kassoja pidennettiin, niin jäi tilaa tosi vähän pakkaamiselle. Jos kaksi pakkaa kärryjen kanssa ostoksia ja kolmannen toiselta kassalta tulevan pitäisi päästä ohi. Ja sitten sinne piti tunkea vielä peliautomaatti. Ilokseni huomasin että peliautomaatti oli lähtenyt, mutta parin viikon päästä siihen rakennettiin postipakettiautomaatti. Hermot menee, kun siinä ei oikeasti ole yhtään tilaa.

Lidlin kanta-asiakaskännykkäsovellus on toinen juttunsa. Raaputa siinä ruudussa jotain boonuskuponkia ja saat 10% alennuskortin palasaippuasta.

Lähdenpä tästä Lidliin ja raaputan arvat jonossa, kun muut odottavat ja tukin kärryillä kulkuyhteyden kassan jälkeen, kun ottaa jo nyt päähän.
 
Myymälät tehtiin alunperinkin liian lyhyiksi. Kun kassoja pidennettiin, niin jäi tilaa tosi vähän pakkaamiselle. Jos kaksi pakkaa kärryjen kanssa ostoksia ja kolmannen toiselta kassalta tulevan pitäisi päästä ohi. Ja sitten sinne piti tunkea vielä peliautomaatti. Ilokseni huomasin että peliautomaatti oli lähtenyt, mutta parin viikon päästä siihen rakennettiin postipakettiautomaatti. Hermot menee, kun siinä ei oikeasti ole yhtään tilaa.

Lidlin kanta-asiakaskännykkäsovellus on toinen juttunsa. Raaputa siinä ruudussa jotain boonuskuponkia ja saat 10% alennuskortin palasaippuasta.

Lähdenpä tästä Lidliin ja raaputan arvat jonossa, kun muut odottavat ja tukin kärryillä kulkuyhteyden kassan jälkeen, kun ottaa jo nyt päähän.

Tai kun käynnistät sovelluksen kassajonossa ajatuksena skannata kortti ja siinä seisoo taas parhaimmillaan moniosainen ilmoitus jostain saatanan kilpailusta tai leimojen keräilystä, joka pitää klikata pois.

Tuosta lähdinkin tarkastamaan olisiko sovelluksesta sattunut löytymään jotain hyvää esimerkkiä. No nyt olikin ilmoitus käyttöehtojen hyväksymisestä, eikä sekään oikein mallikkaasti toimi. Tämä on juuri se asia, mitä haluan tehdä Lidlin ruuhkaisessa kassajonossa:

 
Noiden asiakasohjelmien kanssa suosittelen kaikille että alkaa touhuamaan vasta viimetingassa.

Jos kauppa ei arvosta asiakkaan aikaa, niin ehkä arvostaa kassanaikaa ja , vaikka varmaan yliturhaa toivoa että heittää koko kanttis/kuponki roskan mäkeen.
Juuri näin. Sitten kun hetken veivattuaan saa sen etukoodin piipattua niin sitten vasta on lompakon vuoro.
 
Microsoft Teams on tarkoitettu välineeksi, jolla saa työkaverit nopeasti kiinni. Kuitenkin olen huomannut, että viesti-ilmoitukset eivät ole tarpeeksi huomiota herättäviä. Monesti on jäänyt tunneiksi tai jopa päiviksi huomaamatta viesti.

Lukemattomat sähköpostit Outlookissa kyllä huomaan. Eli sähköposti on kuitenkin varmempi keino tavoittaa, jollei sitten soita Teamsin kautta.
 
Microsoft Teams on tarkoitettu välineeksi, jolla saa työkaverit nopeasti kiinni. Kuitenkin olen huomannut, että viesti-ilmoitukset eivät ole tarpeeksi huomiota herättäviä. Monesti on jäänyt tunneiksi tai jopa päiviksi huomaamatta viesti.

Lukemattomat sähköpostit Outlookissa kyllä huomaan. Eli sähköposti on kuitenkin varmempi keino tavoittaa, jollei sitten soita Teamsin kautta.
Viestin voi lähettää korostetulla ilmoituksella tai niin että se spämmää sitä 20min välein kunnes luetaan? Mitä vielä pitäisi olla?
 
Viestin voi lähettää korostetulla ilmoituksella tai niin että se spämmää sitä 20min välein kunnes luetaan? Mitä vielä pitäisi olla?

Torvi, vilkkuvat valot ja vibra rotas :swait:
 
Microsoft Teams on tarkoitettu välineeksi, jolla saa työkaverit nopeasti kiinni. Kuitenkin olen huomannut, että viesti-ilmoitukset eivät ole tarpeeksi huomiota herättäviä. Monesti on jäänyt tunneiksi tai jopa päiviksi huomaamatta viesti.

Lukemattomat sähköpostit Outlookissa kyllä huomaan. Eli sähköposti on kuitenkin varmempi keino tavoittaa, jollei sitten soita Teamsin kautta.
Itse kyllä pikemminkin miellän Teamsin sellaiseksi välineeksi jossa voi työkaverille laittaa viestin ja se vastailee sitten joskus kun on hyvä hetki, vähän kuin tekstiviestitkin. Jos joku pitää saada heti kiinni niin kyllä siihen on puhelu ainakin omasta mielestäni paras tapa. Sama juttu sähköposteissakin, ainakin itse luen niitä kun on sopiva hetki, ihan turha lähetellä 5min päästä uutta viestiä että miksi en ole vastannut.
 
Viestin voi lähettää korostetulla ilmoituksella tai niin että se spämmää sitä 20min välein kunnes luetaan? Mitä vielä pitäisi olla?
Varmaan jotain on mennyt pieleen, kun ihmiset eivät tunnu käyttävän noita ominaisuuksia.

"Hei, mul olis nopee kysymys..."
Kolmelta huomaan, lähetetty aamulla.
 
Itse kyllä pikemminkin miellän Teamsin sellaiseksi välineeksi jossa voi työkaverille laittaa viestin ja se vastailee sitten joskus kun on hyvä hetki, vähän kuin tekstiviestitkin. Jos joku pitää saada heti kiinni niin kyllä siihen on puhelu ainakin omasta mielestäni paras tapa. Sama juttu sähköposteissakin, ainakin itse luen niitä kun on sopiva hetki, ihan turha lähetellä 5min päästä uutta viestiä että miksi en ole vastannut.
Chattiviestit (ja Teams-puhelut) tulevat ainakin minulla suoraan myös puhelimeen, eli niitä harvemmin tulee missattua. Yrityksissä Teamsia käytetään kuitenkin enemmän työtilojen kautta, joissa käydään keskustelua vähän samaan tapaan kuin täällä foorumilla. Työtilojen viestejä jää aika usein näkemättä, vaikka niistä ilmoituksia tulisikin. Jos työtilassa on uusia lukemattomia viestejä, se näkyy boldattuna, mutta kun niitä työtiloja on 100, niin ei sieltä paljon tule boldauksia kaiveltua.

Itse seurailen Teamsin työtilojen keskusteluita lähinnä activity-välilehden kautta, joka vastaa aika pitkälti samaa kuin foorumin "uudet viestit". Ilmoitusten määrään voi lisäksi käyttäjä itse vaikuttaa kunkin työtilan/kanavan asetuksista.

Suunnittelukukkasta tuossa on lähinnä se, että ilmoitusasetuksia on ripoteltu monelle eri tasolle ja niiden toiminta riippuu jossakin määrin myös siitä, että kuvitteleeko Teams käyttäjän olevan tietoinen jostakin viestistä sillä perusteella että tällä on Teams aktiivisena jne. Lisäksi chat-viesteissä toisen osapuolen aktiivisuustieto ei ole ihan aina ajan tasalla.
 
Oikeastaan miksi tänään vituttaa, mutta Lidl kokemus tänään tuosta vetoketjusta... vetokettukassoja oli kaksi. Siinä toisessa jonotin ostoskorin kanssa rinnakkain jonkun jolla oli koko kuukauden safkat kärryssä. Se saatana keksi sitten sanoa että oli ensin jonossa ja rynni eteen. Jonotusnumeroko tuonne kehittää jotenkin, tai alle 10 tuotetta kassa, ja suurperheen kassa erikseen.
Prismassahan oli pikakassa ennenkuin tuli tuo itsepalvelu/pikakassa.
 
Oikeastaan miksi tänään vituttaa, mutta Lidl kokemus tänään tuosta vetoketjusta... vetokettukassoja oli kaksi. Siinä toisessa jonotin ostoskorin kanssa rinnakkain jonkun jolla oli koko kuukauden safkat kärryssä. Se saatana keksi sitten sanoa että oli ensin jonossa ja rynni eteen. Jonotusnumeroko tuonne kehittää jotenkin, tai alle 10 tuotetta kassa, ja suurperheen kassa erikseen.
Prismassahan oli pikakassa ennenkuin tuli tuo itsepalvelu/pikakassa.

Missä näitä vetoketjuja on? Meilläpäin kaikissa kaupoissa on jokaisella kassalla yksi jono kullekin kassalle. Toimii hyvin ja itse asiassa täällä Lidlissä on lyhyempi jonotusaika kuin K tai S-ryhmän kaupoissa, koska avaavat kassoja nopeasti. Jos joku yrittäisi liittyä samaan jonoon hyllyn takaa täällä, niin ihan varmasti sille näytettäisiin, missä jonon pää on.

Ainoan kerran kun Lidlissä otti jonottaminen päähän oli kun toisella paikkakunnalla kassa meni nenän edestä kiinni ja jouduin uudestaan jonon perälle. Vieläpä takanani olleet hyeenat ottivat varmasti 10m ME tason spurtin ja kiilasivat viereiselle kassalle. Muuten Lidlissä sitten ottaakin moni asia päähän ja jos olisi vielä tuo jonotuskäytäntö tai huono asiakaspalvelu, niin vaihtaisin kauppaa.

Vielä yksi Lidlin kukkanen. Kaikki tavarat piti järjestää uusiksi ja nyt se on sekamelska. Mikä siinä on, kun ennen esim. kaikki leivät oli samassa paikassa ja nyt ne piti ripotella ympäri kauppaa. Joku muotijuttu vissiin että gluteiinittomat leivät on tuolla, texmex täällä, hiivaleivät siellä, näkkileivät...
 
Vielä yksi Lidlin kukkanen. Kaikki tavarat piti järjestää uusiksi ja nyt se on sekamelska. Mikä siinä on, kun ennen esim. kaikki leivät oli samassa paikassa ja nyt ne piti ripotella ympäri kauppaa. Joku muotijuttu vissiin että gluteiinittomat leivät on tuolla, texmex täällä, hiivaleivät siellä, näkkileivät...
Paikallisessa citymarketissa tuota harrastettiin jokunen vuosi sitten hyvinkin ahkerasti. Nuudeleita oli ainakin kahdessa paikassa, chilikastikkeita 3 paikassa, mausteita 2 paikassa, sipsejä sun muita snackseja ympäri kauppaa useammassakin paikassa, mehuja 2 paikassa jne. Onneksi lopettivat tuon pelleilyn, silloin tuli harvoin tuossa kaupassa käytyä mutta kun kaikkea ei kilpailijalta saanut niin joskus oli pakko. Tosin, tuo epäjärjestys olikin yksi suuri syy että siellä ei tullut käytyä.

Toinen on erään toisen kaupan remontin jälkeinen uusi järjestys. Minun mielestä se on selkeä suunnittelun kukkanen kun asiakkaan kannalta järjestyksessä ei ole mitään järkeä mutta varmaan tarkoituksella laittoivat yleisimmin ostetut tuotteet mahdollisimman hajalleen pitkin kauppaa että on pakko kävellä käytännössä koko kauppa ympäri. Eipä ole tuossa kaupassa montaa kertaa tuon jälkeen tullut käytyä.
 
Missä näitä vetoketjuja on? Meilläpäin kaikissa kaupoissa on jokaisella kassalla yksi jono kullekin kassalle. Toimii hyvin ja itse asiassa täällä Lidlissä on lyhyempi jonotusaika kuin K tai S-ryhmän kaupoissa, koska avaavat kassoja nopeasti. Jos joku yrittäisi liittyä samaan jonoon hyllyn takaa täällä, niin ihan varmasti sille näytettäisiin, missä jonon pää on.

Ainoan kerran kun Lidlissä otti jonottaminen päähän oli kun toisella paikkakunnalla kassa meni nenän edestä kiinni ja jouduin uudestaan jonon perälle. Vieläpä takanani olleet hyeenat ottivat varmasti 10m ME tason spurtin ja kiilasivat viereiselle kassalle. Muuten Lidlissä sitten ottaakin moni asia päähän ja jos olisi vielä tuo jonotuskäytäntö tai huono asiakaspalvelu, niin vaihtaisin kauppaa.

Vielä yksi Lidlin kukkanen. Kaikki tavarat piti järjestää uusiksi ja nyt se on sekamelska. Mikä siinä on, kun ennen esim. kaikki leivät oli samassa paikassa ja nyt ne piti ripotella ympäri kauppaa. Joku muotijuttu vissiin että gluteiinittomat leivät on tuolla, texmex täällä, hiivaleivät siellä, näkkileivät...

On missä on mutta laitoin palautetta. Nyt näköjään oli joku kilpailu vielä päällä mistä voi voittaa satkulla tuotteita. Viimeksi toisen palautekanavan kautta vastaus ja jatkokysymykset tuli aika nopsaan. Toisessa lidlissä missä kävin ennen, en viitsi siellä käydä kun kaupan edusta on täynnä spurguja, parkkipaikka on helvetistä ja asiakaskunta pakolaisia. Siellä ei muistaakseni ollut tuollaista vetoketjua, mutta jonotusta niin viimeisen päälle muuten.
 
Missä näitä vetoketjuja on? Meilläpäin kaikissa kaupoissa on jokaisella kassalla yksi jono kullekin kassalle.
Paikallisessa S-marketissa tekivät vasta remonttia ja lisäsivät hyllymetrejä siten että lopputulos ajaa tohon vetoketjuun - hyllyn pää on lähempänä kassaa ja hyllyjen väli ei oikein täsmää kassalinjan kanssa. Toki tommosessa syrjäkylän lähikaupassa on todella harvoin niin paljoa asiakkaita samaan aikaan (tai ainakaan silloin kuin minä siellä käyn) että se mikään ongelma olisi.
 
Siellä ei muistaakseni ollut tuollaista vetoketjua, mutta jonotusta niin viimeisen päälle muuten.
Jonotus tuntuu kuuluvan Lidleissä osaksi brändiä. Aika harvoin tulee ko. ketjun liikkeissä asioitua kaikkien näiden lieveilmiöiden vuoksi, mutta silloin kun olen käynyt, niin aina siellä saa jonottaa ja kaiuttimista kuuluu niitä "kassoille tarvitaan ruuhka-apua" -molotuksia kellonajasta riippumatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 778
Viestejä
4 565 508
Jäsenet
75 019
Uusin jäsen
Oskariy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom