Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on sellainen auto joka ei ilmoita auki olevasta ovesta? Pitää olla joko todella vanha tai ovianturi rikki. Omissa kulkineissa kyllä on minkä tahansa oven aukiolo näkynyt vähintään merkkivalona jos ei oteta huomioon ihan sitä ensimmäistä 80-luvun alun raatoa.
Fordin paku.
 
Mikä on sellainen auto joka ei ilmoita auki olevasta ovesta? Pitää olla joko todella vanha tai ovianturi rikki. Omissa kulkineissa kyllä on minkä tahansa oven aukiolo näkynyt vähintään merkkivalona jos ei oteta huomioon ihan sitä ensimmäistä 80-luvun alun raatoa.
Toyota Aygo 2008. Siinä ei ole muutenkaan mitään ylimääräistä, kuten penkinlämmittimiä tai ulkolämpötilamittaria.
 
Tämä eri kielten välillä vaihteleva, toistensa kanssa paikoin ikävän ristiriitainen lukujen nimistö on muuten yksi suunnittelukukkanen itsessään.
Päivämääriäkin kirjoitetaan maailmalla eri paikoissa eri tavoilla, niin että ne voi sujuvasti sekoittaa. Pitää vaan tietää konteksti.
 
Missä autossa tuollainen ulkolämpötilamittari edes on?

Ainakin kaikissa 2000-luvun puolella valmistetuissa autoissa millä mä olen ajanut on ollut ulkolämpötilamittari. Mutta näköjään Aygossa ei sitten ole, mikä on tosi outoa.
 
Ainakin kaikissa 2000-luvun puolella valmistetuissa autoissa millä mä olen ajanut on ollut ulkolämpötilamittari. Mutta näköjään Aygossa ei sitten ole, mikä on tosi outoa.
Yhdessäkään mun ajamassa taas ei ole ollut :)
 
Yhdessäkään mun ajamassa taas ei ole ollut :)

Ford-miesoletettu? Nopee gallup tässä, 2003 Avensis, 2008 Passat, joku 2012 Kia, kourallinen tän ja viimevuotisia Audeja, 2018 TT ja tänvuotinen transporter, kaikissa on ulkolämpömittari.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhin auto jossa sellainen on ja olen sillä todistettavasti ajanut on Punto vm. -99. Sen jälkeen jokaisessa kyllä ollut ulkolämpötilamittari. Useinhan automaatti-ilmastointi käyttää ulkolämpötilan dataa toimiessaan.
 
Ulkolämpömittarista tulikin mieleen, omassa kulkineessa oletuksena näkyy ilmastoinnin asetuslämpötila ja nappia painamalla tilalle saa ulkolämpötilan. Tuossa ärsyttää suuresti miksi tuo ulkolämpötila ei voisi näkyä oletuksena ja nappia painamalla tai asetusta säätäessä tulisi tuo ilmastoinnin lämpötila näkyviin. Tai vaikka muistaisi kumpaa on viimeksi halunnut nähdä.

Itseasiassa vielä suurempi aivopieru tuossa on se, että niissä malleissa joissa ei ole ilmastointia, ulkolämpötila näkyy radion näytöllä. Ilmastoinnilla varustetussa ei näy radion näytöllä vaan lukema on siirretty ilmastoinnin näytölle. Jos ilmastoinnilla varustetuissa malleissakin näkyisi ulkolämpö radion näytöllä niin ongelmahan olisi ratkaistu.
 
Päivämääriäkin kirjoitetaan maailmalla eri paikoissa eri tavoilla, niin että ne voi sujuvasti sekoittaa. Pitää vaan tietää konteksti.
formatting_meeting.png
 
Kyllä, mutta ei se siitä järkevää tee.
Maailmalla on käytössä suurille luvuille kahta eri asteikkoa, ns. lyhyt ja pitkä. Billion - Wikipedia

Onko se suunnittelun kukkanen, että koko maapallo ei käytä universaalisti samaa asteikkoa?

Insinöörin/tieteilijän/matemaatikon näkökulmasta järkevää on käyttää kymmenpotenssimuotoja, esim. 10^12.
 
Ford-miesoletettu? Nopee gallup tässä, 2003 Avensis, 2008 Passat, joku 2012 Kia, kourallinen tän ja viimevuotisia Audeja, 2018 TT ja tänvuotinen transporter, kaikissa on ulkolämpömittari.
Onhan tuo lämpömittari ollut jopa fordeissa iät ajat.
 
EU käytäntö sentään on looginen, kun mennään koko ajan pienemmästä aikayksiköstä isompaan. Mistä tuli mieleen tämä kohta Gaimanin ja Pratchettin kirjasta Good Omens: "NOTE FOR YOUNG PEOPLE AND AMERICANS: One shilling = Five Pee. It helps to understand the antique finances of the Witchfinder Army if you know the original British monetary system:
Two Farthings = One Ha'penny. Two ha'pennies = One Penny. Three Pennies = A Thrupenny Bit. Two Thrupences = A Sixpence. Two Sixpenses = One Shilling, or Bob. Two Bob = A Florin. One Florin and One Sixpence = Half a Crown. Four Half Crowns = Ten Bob Note. Two Ten Bob Notes = One Pound (or 240 pennies). One Pound and One Shilling = One Guinea.
The British resisted decimalized currency for a long time because they thought it was too complicated."

Koska kyseinen kirja on fantasiakomediaa, en ole varma onko vanha järjestelmä esitetty tuossa täsmälleen oikein, mutta jos vertaan omiin kokemuksiini amerikalaisista paino- ja tilavuusyksiköistä, niin ihan realistiseltahan tuo vaikuttaa. Etenkin tuo viimeisen lauseen perustelu, suunnilleen noin yksi jenkki minulle vastasi, kun yritin perustella metrisen järjestelmän paremmuutta :)
 
Viimeksi muokattu:
Lämpömittarista tuli mieleen että vuosia sitten ajoin lainassa ollutta Hyundai Getziä, siinä ei ollut moottorin lämpömittaria. Ainoastaan sininen valo joka ilmaisi että on vielä kylmä. Ajattelin että se on halvasta autosta karsittu turhana anturina mutta nyt ei ole 2008 e91 bemarissakaan lämpömittaria. Eikä kyllä öljytikkuakaan.
 
Lämpömittarista tuli mieleen että vuosia sitten ajoin lainassa ollutta Hyundai Getziä, siinä ei ollut moottorin lämpömittaria. Ainoastaan sininen valo joka ilmaisi että on vielä kylmä. Ajattelin että se on halvasta autosta karsittu turhana anturina mutta nyt ei ole 2008 e91 bemarissakaan lämpömittaria. Eikä kyllä öljytikkuakaan.
Sama homma mulla, Mazda3 2011. Sininen valo ilmaisee kylmästä koneesta, öljytikku kyllä löytyy :D
 
Lämpömittarista tuli mieleen että vuosia sitten ajoin lainassa ollutta Hyundai Getziä, siinä ei ollut moottorin lämpömittaria. Ainoastaan sininen valo joka ilmaisi että on vielä kylmä. Ajattelin että se on halvasta autosta karsittu turhana anturina mutta nyt ei ole 2008 e91 bemarissakaan lämpömittaria. Eikä kyllä öljytikkuakaan.
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
Kylmää moottoria ei ole hyvä huudattaa ainakaan niin paljoa. Ja nice to know tason juttuna näkee että koska sieltä pitäisi alkaa vähitellen tulla lämmintä ilmaa ohjaamoon :)
 
Onko se suunnittelun kukkanen, että koko maapallo ei käytä universaalisti samaa asteikkoa?
Kyllä, se on juuri sitä. Aiheuttaa tarpeettomia sekaannuksia, kuten tuossa edellisessä Antin sarjakuvassa hyvin havainnollisestaan mm. päivämäärien osalta.

Tiedän kyllä että globaalisti yhtenäiseen merkintätapaan ja yksiköihin vaihtaminen on käytännössä mahdoton urakka, mutta silti. Syyhän on tietenkin siinä, kun ollaan aikoinaan eletty täysin erilaisessa yhteiskunnassa kokonaisuudesta tietämättä/välittämättä, mutta ei se muuta sitä että tällaiset aiheuttavat jatkuvaa päänvaivaa nykypäivänä. Taisipa joku lentokonekin pudota, kun mittasivat polttoaineen määrän paunoina kilogrammojen sijaan. Varmaan joku on sitäkin mieltä, että imperiaalinen mittayksikkö on paras, joten taistelu on loputon.

Edit.
Tämä oli se lentotapaus:
 
Viimeksi muokattu:
Kylmää moottoria ei ole hyvä huudattaa ainakaan niin paljoa. Ja nice to know tason juttuna näkee että koska sieltä pitäisi alkaa vähitellen tulla lämmintä ilmaa ohjaamoon :)
Hondassa jopa tarpeellista kun kylmänä automaattiasetus ei pidä puhallusta ja lasit menevät huuruun :facepalm:
Toki jos et pidä ilmanvaihtoa/ilmastointia automaattiasetuksella ei niin väliä. Ja niin melkein pitääkin talvella tehdä kun automaatilla auton todetessa olevansa riittävän lämmin ylläpitoon niin alkaa puhaltaa vain jaloille ja se yleensä on ihan liikaa talvikenkäisille jaloille :facepalm:

Ei taida niinkään olla nykyisin ongelmana, mutta jos autolla on keittämistaipumuksia niin lämpömittarin avulla voi reagoida...
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.

Khyyl se mittari on ihan bueno tossa naapurimaan vuorilla dynaamisesti ajelles, osaa siirtyä mummo-moodiin jo ennen kiehumista.
 
Ei taida niinkään olla nykyisin ongelmana, mutta jos autolla on keittämistaipumuksia niin lämpömittarin avulla voi reagoida...
Juu, aikanaan wanhalla romulla ajaneena tuo koneen lämpö oli ihan kiva tietää. Välillä kun termari jumitteli, välillä flekti ei lähtenyt pyörimään jne. Osasi reagoida ennen keittämistä. Samaisessa kotterossa oli kyllä kaikkia muitakin hauskoja "ominaisuuksia" mutta ei niistä enempää...

Nykyisessä kulkineessa taas tuo moottorin lämpömittari sekoilee joskus harvoin jotakin, yhtäkkiä mittari lähtee nousuun vaikka oikeasti lämmöt on normaalit ja kun sammuttaa ja käynnistää uusiksi niin mittarikin näyttää taas järkeviä.
 
Kyllä, se on juuri sitä. Aiheuttaa tarpeettomia sekaannuksia, kuten tuossa edellisessä Antin sarjakuvassa hyvin havainnollisestaan mm. päivämäärien osalta.

Tiedän kyllä että globaalisti yhtenäiseen merkintätapaan ja yksiköihin vaihtaminen on käytännössä mahdoton urakka, mutta silti. Syyhän on tietenkin siinä, kun ollaan aikoinaan eletty täysin erilaisessa yhteiskunnassa kokonaisuudesta tietämättä/välittämättä, mutta ei se muuta sitä että tällaiset aiheuttavat jatkuvaa päänvaivaa nykypäivänä. Taisipa joku lentokonekin pudota, kun mittasivat polttoaineen määrän paunoina kilogrammojen sijaan. Varmaan joku on sitäkin mieltä, että imperiaalinen mittayksikkö on paras, joten taistelu on loputon.

Edit.
Tämä oli se lentotapaus:
Voi olla että sinulta meni pointti ohi. Ehkä tämä on sitten saivartelua, mutta kysymyksellä hain sitä, että ei tuo minusta ole niinkään suunnittelusta kiinni, vaan kyse on politiikasta ja vakiintuneista käytännöistä yms.
 
Hondassa jopa tarpeellista kun kylmänä automaattiasetus ei pidä puhallusta ja lasit menevät huuruun :facepalm:
Toki jos et pidä ilmanvaihtoa/ilmastointia automaattiasetuksella ei niin väliä. Ja niin melkein pitääkin talvella tehdä kun automaatilla auton todetessa olevansa riittävän lämmin ylläpitoon niin alkaa puhaltaa vain jaloille ja se yleensä on ihan liikaa talvikenkäisille jaloille :facepalm:

Ei taida niinkään olla nykyisin ongelmana, mutta jos autolla on keittämistaipumuksia niin lämpömittarin avulla voi reagoida...
Ai että pääsisipä joskus ajelemaan noin uudella ja hienolla autolla että jotain automaatti-ilmastointeja olisi :D
 
Ai että pääsisipä joskus ajelemaan noin uudella ja hienolla autolla että jotain automaatti-ilmastointeja olisi :D


Mulla on vuoden -99 klassikko 323 bemari jossa on, 2001 omegassa oli myös.
Edellinen auto jossa ei ole ollut oli harrastepirssi vuodelta -66.
Kuinka vanhoilla vehkeillä sä ajelet? :lol:
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
Esim minulla nyt olisi erittäin hyvä olemassa, koska autoni jäähdytysnesteen kanssa on ongelmia. Koska lämpömittaria ei ole ensimmäinen varoitus liian kuumasta lämpötilasta on että pysäytä nyt heti välittömästi. Jos autossa olisi moottorin lämpömittari, voisin pysäyttää jo hyvissä ajoin ja lisätä jäähdytysnestettä.
 
Esim minulla nyt olisi erittäin hyvä olemassa, koska autoni jäähdytysnesteen kanssa on ongelmia. Koska lämpömittaria ei ole ensimmäinen varoitus liian kuumasta lämpötilasta on että pysäytä nyt heti välittömästi. Jos autossa olisi moottorin lämpömittari, voisin pysäyttää jo hyvissä ajoin ja lisätä jäähdytysnestettä.
Luulisi että jäähdytysnesteen vähäisestä määrästä tulisi ajoissa ilmoitus. Heikkoa suunnittelua, jos ensimmäinen merkki jäähdytysnesteen katoamisesta on moottorin lämpötilan nouseminen.

...ja nyt kun koitin asiaa googlettaa, niin ilmeisesti autoissa on varsin yleisesti merkkivalo vain jäähdytysnesteen (ja samalla moottorin) ylikuumenemiselle, muttei määrälle.
 
En ole koskaan keksinyt funktiota moottorin lämpömittarille, tai siis näkyvälle sellaiselle. Jos moottori kuumenee, siitä kertoo varoitusvalo. Jos (kun) moottori on kylmä, niin mitä sitten? Ei se ainakaan tyhjäkäynnillä siitä lämpene.
Lämpömittarista näkee jos termostaatti ei toimi tai tarviiko viimasuojaa. Se on kuitekin perinteisesti ollut vakiovaruste mutta alkaa jäämään pois joistakin autoista. Alfa 156 lämpömittari ei muuten ollut "vaimennettu" ja siitä näki pakkasen vaikutuksen ja jopa termarin avautumissyklit.
 
Lämpömittarista näkee jos termostaatti ei toimi tai tarviiko viimasuojaa. Se on kuitekin perinteisesti ollut vakiovaruste mutta alkaa jäämään pois joistakin autoista. Alfa 156 lämpömittari ei muuten ollut "vaimennettu" ja siitä näki pakkasen vaikutuksen ja jopa termarin avautumissyklit.
Joo, lämpömittari on tärkeä varuste. Poikkeama normaalista on syytä olla havaittavissa jo ennen kriittistä. Jäähdytys voi häiriintyä myös lumen pakkautuessa, veden virtauksen heikentyessä eri syistä ja kovassa rasituksessa kuumalla ilmalla.

Varoitusvalo on yleensä lämpömittarille kehno korvike, kuten myös polttoaineen määrän, öljynpaineen ja latauksen kanssa. Toki perinteinen mittari ei ole ainoa ratkaisu vaan myös älykäs valvonta ja tarvittaessa ajotietokoneen kautta varoittelu on mahdollisesti hyvä vaihtoehto. Tätähän oikeastaan yleinen suodatettu volkkarimittarikin on - neula on asteikon keskellä kunnes poiketaan määritellyltä normaalialueelta.

Pelkkä tyhmä varoitusvalo tai ei mitään on oikomista, laiskuutta tai kitsautta. Vituttaa jo ruohonleikkurissakin, ettei ole edes sitä varoitusvaloa - joo, en ole ihan niin anaalinen tässä että vaatisin leikkuriinkin mittareita. Joku raja on minunkin niuhottamisessani. :giggle:
 
Lämpömittarista näkee jos termostaatti ei toimi tai tarviiko viimasuojaa. Se on kuitekin perinteisesti ollut vakiovaruste mutta alkaa jäämään pois joistakin autoista.
Jotenkin alaston olo tulee jos ei ole moottorin lämpötilasta kertovaa mittaria. Ei tiedä milloin moottori on lämmennyt ja toisaalta ettei se käy liian kuumana.

Omassa autossa voi vaihtaa erilaisia teemoja/skinejä mittaristoon ja vain yhdessä niistä on tuo lämpötila. Sitä skiniä tulee yleensä myös käytettyä ja ainakin osittain juuri tästä syystä.
 
Lämpömittari on autossa kyllä erittäin hyvä varuste, tähän ketjuun kuuluu jos semmoista ei ole.
Voisi verrata melkein polttoainemittariin, vai riittäisikö pelkkä valo siinäkin hommassa?
 
Ei niitä varoitusvaloja turhaan kutsuta "idioottivaloiksi".

Sitten kun vielä tajuaa, että se auton lämpötilamittari ei ole muutamaan vuosikymmeneen näyttänyt todellista lämpöä, vaan on vaimennettu pysymään tasan 90 C, kun jäähdytysnesteen lämpötila on välillä 75 - 100 C, suunnilleen, merkistä ja mallista riippuen.
 
Jotenkin alaston olo tulee jos ei ole moottorin lämpötilasta kertovaa mittaria. Ei tiedä milloin moottori on lämmennyt ja toisaalta ettei se käy liian kuumana.
Joo, ja lisäksi on kiva tietää milloin se alkaa erittäin kylmällä jäähtyä normaalista. Tällainen ilmiö ei tietysti kaikille aloittelijoille ole edes tuttu ja tämänkin joku varmaankin kyseenalaistaa.
 
EU käytäntö sentään on looginen, kun mennään koko ajan pienemmästä aikayksiköstä isompaan. Mistä tuli mieleen tämä kohta Gaimanin ja Pratchettin kirjasta Good Omens: "NOTE FOR YOUNG PEOPLE AND AMERICANS: One shilling = Five Pee. It helps to understand the antique finances of the Witchfinder Army if you know the original British monetary system:
Two Farthings = One Ha'penny. Two ha'pennies = One Penny. Three Pennies = A Thrupenny Bit. Two Thrupences = A Sixpence. Two Sixpenses = One Shilling, or Bob. Two Bob = A Florin. One Florin and One Sixpence = Half a Crown. Four Half Crowns = Ten Bob Note. Two Ten Bob Notes = One Pound (or 240 pennies). One Pound and One Shilling = One Guinea.
The British resisted decimalized currency for a long time because they thought it was too complicated."

Koska kyseinen kirja on fantasiakomediaa, en ole varma onko vanha järjestelmä esitetty tuossa täsmälleen oikein, mutta jos vertaan omiin kokemuksiini amerikalaisista paino- ja tilavuusyksiköistä, niin ihan realistiseltahan tuo vaikuttaa. Etenkin tuo viimeisen lauseen perustelu, suunnilleen noin yksi jenkki minulle vastasi, kun yritin perustella metrisen järjestelmän paremmuutta :)
Suosittelen katsomaan ne jenkkien mittayksiköt videona niin ymmärrät niiden nerokkuuden
 
Suosittelen katsomaan ne jenkkien mittayksiköt videona niin ymmärrät niiden nerokkuuden

Osaatko itse selittää? Videollakin selitetään näemmä alle kolmeen minuuttiin. Laitoin kuite myöhemmin katseltaviin :) :thumbsup:
Näyttökuva 2022-1-25 kello 21.40.28.png

Varsinki päivämäärät. Jos kelloon/aikaan sovellettais, niin miksei samantien 10:09.13 tarkottais 9 minuuttia, kymmentä sekuntia ja 13 tuntia. About yhtä "loogista" olis :D
 
Viimeksi muokattu:
Kun autojen lämpömittarit on ainakin 20 vuotta näyttäneet keskelle kun lämpöasteet on jotain 60-100, niin miksi sen tarvitsisi olla näkyvillä?

Se auto kyllä kertoo kun arvot menee tuon ulkopuolelle, ja sen huomaa idiootimpikin paremmin kuin sen, että viisari on siirtynyt oikealle.

Sama kuin öljynpaine/ lämpö jossain käyttövehkeessä.

Oikeastaan nopeus riittää. Kierroslukutietokin automaatissa on täysin turha.
 
Joo olisihan se kiva, jos olisi autossa jäähdytysnesteen lämpömittari. Vaikka ei sellaista oikeaa taida enää monessakaan autossa olla, vaan jonkinlainen tietokoneen ohjaama viisari tai muu graafinen indikaattori osoittamaan moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan muutoksista siinä muodossa kuin ne halutaan kuljettajalle näyttää. Silti olisi ihan kiva, noin periaatteessa, jos se olisi. Mutta eipä ole viimeisimmissä autoissa ollut, ja 200000-300000 km nyt mennyt autoilla, joissa minkäänlaista sellaista mittarinkaltaista ei ole. Enkä ole kyllä osannut sen enempää kaivatakaan noin todellisuudessa. Loppujen lopuksi moottorin lämpötila on mikä on, ja sille ei kuljettaja mahda juuri mitään. Käytännössä kaikki mieleen tulevat viat, jotka aiheuttavat moottorin jäähdytysjärjestelmän toimintahäiriön antavat myös vikakoodin ja ajotietokone ilmottelee ongelmasta. Ainakin näissä mun autoissa. Sitä kertomaan ei mittaria tarvita.

Mittareiden ystävälle Opel Astra on hyvä valinta, koska siihen saa/sai rahalla vähän paremman mittariston, jossa oli nopeusmittarin ja moottorin pyörimisnopeuden mittarin sekä bensamittarin lisäksi jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilan mittarit ja akun jännitemittari. Harvassa autossa noin paljon on mittareita katseltavaksi.
 
Mittareiden ystävälle Opel Astra on hyvä valinta, koska siihen saa/sai rahalla vähän paremman mittariston, jossa oli nopeusmittarin ja moottorin pyörimisnopeuden mittarin sekä bensamittarin lisäksi jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötilan mittarit ja akun jännitemittari. Harvassa autossa noin paljon on mittareita katseltavaksi.
Mulla oli Astra aikoinaan, siinä oli silloinen lisävaruste (check control?) joka ilmoitti kaikenlaista nesteiden määristä, jarrupaloista ja palaneista polttimoista sijainteineen. Auto oli kyllä erinomainen ostos; vähävikainen ja ne huollot mitä oli olivat halpoja. Luovuin tuosta rapiat 360tkm ajettuna ja hyvin palvelleena. Olihan siinäkin suunnittelun kukkaista, kuten lämppärin kennon liitos putkiin joka tyyppivikana tiputteli apukuskin jalkatilaan. Parin euron osat, mutta vaatii puolen ohjaamon purkamista että pääsee käsiksi :asif:
Voi toki olla että Saksalainen insinööri oli laskenut että tuossa vaiheessa auto on jo paalattu moneen kertaan :cigar2:
 
Kun autojen lämpömittarit on ainakin 20 vuotta näyttäneet keskelle kun lämpöasteet on jotain 60-100, niin miksi sen tarvitsisi olla näkyvillä?

Se auto kyllä kertoo kun arvot menee tuon ulkopuolelle, ja sen huomaa idiootimpikin paremmin kuin sen, että viisari on siirtynyt oikealle.
Juurihan se tuossa aiemmin todettiin. Siksi että tietää milloin moottori alkaa olemaan normaalissa toimintalämpötilassa tai sen ulkopuolella (joko yli tai ali). Missään autossa mikään varoitusvalo ei kerro mistään muusta kuin liian suuresta lämpötilasta ja se valo taas syttyy vasta siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jo tehdä asialle jotain. Minä haluan puuttua asiaan jo aiemmin ja ennen kaikkea on hyvä kylmillä keleillä tietää milloin moottorin lämpötila on tarpeeksi korkealla.

Se että sinä et välitä moottorin lämpötilasta, ei tee mittarista kuitenkaan turhaa. Siksi se kuitenkin on monista uusista autoista poistettu, kun tavikset eivät tiedä mitä sillä edes tekee.

Kierroslukumittarilla ei sen sijaan ole mitään käytännön funktiota varsinkaan automaatti-autoissa, eikä liiemmin manuaalissakaan. Se on sellainen fiilisjuttu ehkä pikemminkin.
 
ja.. taas jauhetaan autoista. Alkaa kyl vaikuttaan, että noille autojen suunnittelun kukkasille vois oman ketjun pyhittää. Luultavasti tuosta jostain pirun auton moottorin lämpömittarista jauhetaan useita sivuja vielä..

Kautium on ekana sanomassa, että kuuluu ketjuun :p
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli Astra aikoinaan, siinä oli silloinen lisävaruste (check control?) joka ilmoitti kaikenlaista nesteiden määristä, jarrupaloista ja palaneista polttimoista sijainteineen. Auto oli kyllä erinomainen ostos; vähävikainen ja ne huollot mitä oli olivat halpoja. Luovuin tuosta rapiat 360tkm ajettuna ja hyvin palvelleena. Olihan siinäkin suunnittelun kukkaista, kuten lämppärin kennon liitos putkiin joka tyyppivikana tiputteli apukuskin jalkatilaan. Parin euron osat, mutta vaatii puolen ohjaamon purkamista että pääsee käsiksi :asif:
Voi toki olla että Saksalainen insinööri oli laskenut että tuossa vaiheessa auto on jo paalattu moneen kertaan :cigar2:
Mikä vuosimalli tässä astrassa?
 
Juurihan se tuossa aiemmin todettiin. Siksi että tietää milloin moottori alkaa olemaan normaalissa toimintalämpötilassa tai sen ulkopuolella (joko yli tai ali). Missään autossa mikään varoitusvalo ei kerro mistään muusta kuin liian suuresta lämpötilasta ja se valo taas syttyy vasta siinä vaiheessa kun pitää oikeasti jo tehdä asialle jotain. Minä haluan puuttua asiaan jo aiemmin ja ennen kaikkea on hyvä kylmillä keleillä tietää milloin moottorin lämpötila on tarpeeksi korkealla.

Se että sinä et välitä moottorin lämpötilasta, ei tee mittarista kuitenkaan turhaa. Siksi se kuitenkin on monista uusista autoista poistettu, kun tavikset eivät tiedä mitä sillä edes tekee.

Kierroslukumittarilla ei sen sijaan ole mitään käytännön funktiota varsinkaan automaatti-autoissa, eikä liiemmin manuaalissakaan. Se on sellainen fiilisjuttu ehkä pikemminkin.
Eikö se ennemminkin öljyn lämpötila määritä, milloin viitsii alkaa antaa runtua enemmän? Vedet voi olla kuumana webaston kanssa helposti mittarin näyttämään puoliväliin, mutta ei tuo juuri öljyä lämmitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 490 909
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom