Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.
Enpä ole edes oikein kiinnittänyt huomiota moiseen, ei ole häirinnyt.
 
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.
Jep, tuo on sekava systeemi. Yksi niistä syistä miksi tulee Lidlissä asioitua äärimmäisen harvoin.
 
Jep, tuo on sekava systeemi. Yksi niistä syistä miksi tulee Lidlissä asioitua äärimmäisen harvoin.
Itsellä suurin syy se, että vaikka kauppa olis tyhjä, nii siellä joutuu jonottaan. Vähän turhan aggressiivinen kassan minimointi-meininki.
 
Jos ei kierroslukumittaria tunne tai ymmärrä sen merkitystä autossa, niin taksilla on hyvä matkustaa. Jos taas aihe kiinnostaa, voi ihan katsoa miten on Folkkareissa automaatit kestäneet, kun härmässä on lyöty "eko" päälle ja ajettu 1100 rpm 1.6 litrasella moottorilla 40km/h ja taajama-ajoa. Sieltä on hakkautunut rattaat rikki laatikosta koska "automaatio". Tuossa tietty sukupolvi VAG:eja, pitäisi se eko nappi poistaa kokonaan tämän takia.. Mutta enpä osta niin ei kiinnosta tarkemmin mikä polvi ja mitkä askit/motit oli kyseessä.
 
Jos ei kierroslukumittaria tunne tai ymmärrä sen merkitystä autossa, niin taksilla on hyvä matkustaa. Jos taas aihe kiinnostaa, voi ihan katsoa miten on Folkkareissa automaatit kestäneet, kun härmässä on lyöty "eko" päälle ja ajettu 1100 rpm 1.6 litrasella moottorilla 40km/h ja taajama-ajoa. Sieltä on hakkautunut rattaat rikki laatikosta koska "automaatio". Tuossa tietty sukupolvi VAG:eja, pitäisi se eko nappi poistaa kokonaan tämän takia.. Mutta enpä osta niin ei kiinnosta tarkemmin mikä polvi ja mitkä askit/motit oli kyseessä.

 
Yleensa Bahcolla on ihan hyviä tuotteita, mutta tuo lyhyt räikkäruuvimeisselisarja:
images (3).jpeg


Laatikon kannen muotoilu tuollainen ettei avaudu pöydälle fiksusti ja oikeasti osat mahtuisivat melkein puoleen tuosta laatikosta, mutta silti kaikki palikat on ihan perseestä ottaa kun ei kunnon sormiavauksia vaikka tilaa olisi. Lisäksi meisselin suunnaanvaihto saisi olla vähän syvennyksessä tms. kun kireää ruuvia kääntää ja tarvitsee kunnon otteen niin helposti pyöräyttää suunnaanvaihtoa...

Edit. Kuva muuten hämää; jos kansi on noin paljon auki niin laatikko kanittaa jo kannen varassa. 90 astettakin on liikaa, ehkä jo jossain 75 asteen kohdalla kansi ottaa kiinni alustaan koska kansi on takareunastaan kupera :facepalm:

Verrokkina esim:
Laatikko aukeaa kokonaan, kärjet saa otettua ja ovat vielä värikoodattuja...
7314150337613.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Lidlin hyllykäytävät eivät ole samalla suoralla kuin kassakäytävät. Kassakäytävän suoralla on siis hylly eikä sen käytävä.

Tässä on varmasti ajateltu, että asiakkaat noudattavat jonkinlaista vetoketjuperiaatetta jonottamalla hyllyn molemmin puolin. Ei toimi Suomessa, kuten varsinkin liikenteessä huomaa.

Tästä ollut juttua aiemminkin. Itselle tuli tilanne että vain yksi kassa auki ja just toi vetoketju - kun ei voi hyllyjen läpi nähdä minkälainen jono on. Pistin palautetta asiasta, mainiten juurikin tuon vetoketjun. Aikalailla samointien tuli vastausta ja kysyttiin tarkemmin myymälää ja asioinnin ajankohtaa. Sen jälkeen rupesi toimimaan paremmin.
Kerran toki huusin että kassoja auki perkele! Aukesihan toinenkin kassa.
 
Tästä ollut juttua aiemminkin. Itselle tuli tilanne että vain yksi kassa auki ja just toi vetoketju - kun ei voi hyllyjen läpi nähdä minkälainen jono on. Pistin palautetta asiasta, mainiten juurikin tuon vetoketjun. Aikalailla samointien tuli vastausta ja kysyttiin tarkemmin myymälää ja asioinnin ajankohtaa. Sen jälkeen rupesi toimimaan paremmin.
Kerran toki huusin että kassoja auki perkele! Aukesihan toinenkin kassa.
Varmaan tilajuttu. Mutta kumpi on tehokkaampaa, monta jonoa jotka yhdistyy, vai vähän jonoja jotka haaraantuu.

Vetoketju aiheuttaa tunteita, ja epäselvyyttä. Haarautuva jono olisi taasen selkeä ja tasapuolisesti tehokkaampi.

No ajattelee kauppias mitä tahansa, niin merkkaisi ideansa kunnolla.

edit.
toki montajonoa joissa voi valita kassan loppumetreillä tuo tehokkuutta. ja tartunta aikaan voi kuvitella jotain etua. Jos se olisi Lidln idea, niin ei jonotuttaisi asiakkaita.
 
Varmaan tilajuttu. Mutta kumpi on tehokkaampaa, monta jonoa jotka yhdistyy, vai vähän jonoja jotka haaraantuu.

Vetoketju aiheuttaa tunteita, ja epäselvyyttä. Haarautuva jono olisi taasen selkeä ja tasapuolisesti tehokkaampi.

No ajattelee kauppias mitä tahansa, niin merkkaisi ideansa kunnolla.

edit.
toki montajonoa joissa voi valita kassan loppumetreillä tuo tehokkuutta. ja tartunta aikaan voi kuvitella jotain etua. Jos se olisi Lidln idea, niin ei jonotuttaisi asiakkaita.
Tuo vetoketju on sen takia huono koska toisessa rivissä voi olla 7 ihmistä ja toisessa 2. Siihen 2:n riviin kolmanneksi tuleva pääsee kassalle ennen jo aiemmin jonoon tullutta ihmistä.
 
Tuo vetoketju on sen takia huono koska toisessa rivissä voi olla 7 ihmistä ja toisessa 2. Siihen 2:n riviin kolmanneksi tuleva pääsee kassalle ennen jo aiemmin jonoon tullutta ihmistä.
Tämä totta, mutta jos kauppa on sen tehnyt selväksi, niin että jokainen sen tajuaa, niin kyse lähinnä siitä tavaonmaisestta että asiakkaat valitsee lyhyimmän, tai siis nopeammaksi arvioimansa jonon.

Mutta jos välissä on joku asikasta korkeampi hyllykkö, niin eihän siinä mitään näe, joten samaa mieltä , parempi että tekevät selkeän ohjeen yksi jono.
 
Tämä totta, mutta jos kauppa on sen tehnyt selväksi, niin että jokainen sen tajuaa, niin kyse lähinnä siitä tavaonmaisestta että asiakkaat valitsee lyhyimmän, tai siis nopeammaksi arvioimansa jonon.

Mutta jos välissä on joku asikasta korkeampi hyllykkö, niin eihän siinä mitään näe, joten samaa mieltä , parempi että tekevät selkeän ohjeen yksi jono.
Ainakin niissä Lidleissä missä itse käyn on juurikin keskivertoihmistä korkeammat hyllyt siinä väleissä joten ei mitään mahdollisuutta nähdä sitä toista jonoa. Saisivat tässä asiassa ottaa mallia vaikka S-Marketeista että ne kassat on suoraan siinä hyllyvälin kohdalla.
 
Tuo vetoketju on sen takia huono koska toisessa rivissä voi olla 7 ihmistä ja toisessa 2. Siihen 2:n riviin kolmanneksi tuleva pääsee kassalle ennen jo aiemmin jonoon tullutta ihmistä.
Jep ja tähän vielä päälle se että tuollainen perverssi ja epäreilu "vetoketjujonottaminen" sopii meikäläiseen kulttuuriin yhtä hyvin kuin ne alunperin Lidleissä olleet kassathärdellit, josta kamat putosivat maksun jälkeen lattialle. Onneksi tajusivat luopua edes jälkimmäisistä.
 
Jep ja tähän vielä päälle se että tuollainen perverssi ja epäreilu "vetoketjujonottaminen" sopii meikäläiseen kulttuuriin yhtä hyvin kuin ne alunperin Lidleissä olleet kassathärdellit, josta kamat putosivat maksun jälkeen lattialle. Onneksi tajusivat luopua edes jälkimmäisistä.

Myymälät tehtiin alunperinkin liian lyhyiksi. Kun kassoja pidennettiin, niin jäi tilaa tosi vähän pakkaamiselle. Jos kaksi pakkaa kärryjen kanssa ostoksia ja kolmannen toiselta kassalta tulevan pitäisi päästä ohi. Ja sitten sinne piti tunkea vielä peliautomaatti. Ilokseni huomasin että peliautomaatti oli lähtenyt, mutta parin viikon päästä siihen rakennettiin postipakettiautomaatti. Hermot menee, kun siinä ei oikeasti ole yhtään tilaa.

Lidlin kanta-asiakaskännykkäsovellus on toinen juttunsa. Raaputa siinä ruudussa jotain boonuskuponkia ja saat 10% alennuskortin palasaippuasta.

Lähdenpä tästä Lidliin ja raaputan arvat jonossa, kun muut odottavat ja tukin kärryillä kulkuyhteyden kassan jälkeen, kun ottaa jo nyt päähän.
 
Myymälät tehtiin alunperinkin liian lyhyiksi. Kun kassoja pidennettiin, niin jäi tilaa tosi vähän pakkaamiselle. Jos kaksi pakkaa kärryjen kanssa ostoksia ja kolmannen toiselta kassalta tulevan pitäisi päästä ohi. Ja sitten sinne piti tunkea vielä peliautomaatti. Ilokseni huomasin että peliautomaatti oli lähtenyt, mutta parin viikon päästä siihen rakennettiin postipakettiautomaatti. Hermot menee, kun siinä ei oikeasti ole yhtään tilaa.

Lidlin kanta-asiakaskännykkäsovellus on toinen juttunsa. Raaputa siinä ruudussa jotain boonuskuponkia ja saat 10% alennuskortin palasaippuasta.

Lähdenpä tästä Lidliin ja raaputan arvat jonossa, kun muut odottavat ja tukin kärryillä kulkuyhteyden kassan jälkeen, kun ottaa jo nyt päähän.

Tai kun käynnistät sovelluksen kassajonossa ajatuksena skannata kortti ja siinä seisoo taas parhaimmillaan moniosainen ilmoitus jostain saatanan kilpailusta tai leimojen keräilystä, joka pitää klikata pois.

Tuosta lähdinkin tarkastamaan olisiko sovelluksesta sattunut löytymään jotain hyvää esimerkkiä. No nyt olikin ilmoitus käyttöehtojen hyväksymisestä, eikä sekään oikein mallikkaasti toimi. Tämä on juuri se asia, mitä haluan tehdä Lidlin ruuhkaisessa kassajonossa:

 
Noiden asiakasohjelmien kanssa suosittelen kaikille että alkaa touhuamaan vasta viimetingassa.

Jos kauppa ei arvosta asiakkaan aikaa, niin ehkä arvostaa kassanaikaa ja , vaikka varmaan yliturhaa toivoa että heittää koko kanttis/kuponki roskan mäkeen.
Juuri näin. Sitten kun hetken veivattuaan saa sen etukoodin piipattua niin sitten vasta on lompakon vuoro.
 
Microsoft Teams on tarkoitettu välineeksi, jolla saa työkaverit nopeasti kiinni. Kuitenkin olen huomannut, että viesti-ilmoitukset eivät ole tarpeeksi huomiota herättäviä. Monesti on jäänyt tunneiksi tai jopa päiviksi huomaamatta viesti.

Lukemattomat sähköpostit Outlookissa kyllä huomaan. Eli sähköposti on kuitenkin varmempi keino tavoittaa, jollei sitten soita Teamsin kautta.
 
Microsoft Teams on tarkoitettu välineeksi, jolla saa työkaverit nopeasti kiinni. Kuitenkin olen huomannut, että viesti-ilmoitukset eivät ole tarpeeksi huomiota herättäviä. Monesti on jäänyt tunneiksi tai jopa päiviksi huomaamatta viesti.

Lukemattomat sähköpostit Outlookissa kyllä huomaan. Eli sähköposti on kuitenkin varmempi keino tavoittaa, jollei sitten soita Teamsin kautta.
Viestin voi lähettää korostetulla ilmoituksella tai niin että se spämmää sitä 20min välein kunnes luetaan? Mitä vielä pitäisi olla?
 
Viestin voi lähettää korostetulla ilmoituksella tai niin että se spämmää sitä 20min välein kunnes luetaan? Mitä vielä pitäisi olla?

Torvi, vilkkuvat valot ja vibra rotas :swait:
 
Microsoft Teams on tarkoitettu välineeksi, jolla saa työkaverit nopeasti kiinni. Kuitenkin olen huomannut, että viesti-ilmoitukset eivät ole tarpeeksi huomiota herättäviä. Monesti on jäänyt tunneiksi tai jopa päiviksi huomaamatta viesti.

Lukemattomat sähköpostit Outlookissa kyllä huomaan. Eli sähköposti on kuitenkin varmempi keino tavoittaa, jollei sitten soita Teamsin kautta.
Itse kyllä pikemminkin miellän Teamsin sellaiseksi välineeksi jossa voi työkaverille laittaa viestin ja se vastailee sitten joskus kun on hyvä hetki, vähän kuin tekstiviestitkin. Jos joku pitää saada heti kiinni niin kyllä siihen on puhelu ainakin omasta mielestäni paras tapa. Sama juttu sähköposteissakin, ainakin itse luen niitä kun on sopiva hetki, ihan turha lähetellä 5min päästä uutta viestiä että miksi en ole vastannut.
 
Viestin voi lähettää korostetulla ilmoituksella tai niin että se spämmää sitä 20min välein kunnes luetaan? Mitä vielä pitäisi olla?
Varmaan jotain on mennyt pieleen, kun ihmiset eivät tunnu käyttävän noita ominaisuuksia.

"Hei, mul olis nopee kysymys..."
Kolmelta huomaan, lähetetty aamulla.
 
Itse kyllä pikemminkin miellän Teamsin sellaiseksi välineeksi jossa voi työkaverille laittaa viestin ja se vastailee sitten joskus kun on hyvä hetki, vähän kuin tekstiviestitkin. Jos joku pitää saada heti kiinni niin kyllä siihen on puhelu ainakin omasta mielestäni paras tapa. Sama juttu sähköposteissakin, ainakin itse luen niitä kun on sopiva hetki, ihan turha lähetellä 5min päästä uutta viestiä että miksi en ole vastannut.
Chattiviestit (ja Teams-puhelut) tulevat ainakin minulla suoraan myös puhelimeen, eli niitä harvemmin tulee missattua. Yrityksissä Teamsia käytetään kuitenkin enemmän työtilojen kautta, joissa käydään keskustelua vähän samaan tapaan kuin täällä foorumilla. Työtilojen viestejä jää aika usein näkemättä, vaikka niistä ilmoituksia tulisikin. Jos työtilassa on uusia lukemattomia viestejä, se näkyy boldattuna, mutta kun niitä työtiloja on 100, niin ei sieltä paljon tule boldauksia kaiveltua.

Itse seurailen Teamsin työtilojen keskusteluita lähinnä activity-välilehden kautta, joka vastaa aika pitkälti samaa kuin foorumin "uudet viestit". Ilmoitusten määrään voi lisäksi käyttäjä itse vaikuttaa kunkin työtilan/kanavan asetuksista.

Suunnittelukukkasta tuossa on lähinnä se, että ilmoitusasetuksia on ripoteltu monelle eri tasolle ja niiden toiminta riippuu jossakin määrin myös siitä, että kuvitteleeko Teams käyttäjän olevan tietoinen jostakin viestistä sillä perusteella että tällä on Teams aktiivisena jne. Lisäksi chat-viesteissä toisen osapuolen aktiivisuustieto ei ole ihan aina ajan tasalla.
 
Oikeastaan miksi tänään vituttaa, mutta Lidl kokemus tänään tuosta vetoketjusta... vetokettukassoja oli kaksi. Siinä toisessa jonotin ostoskorin kanssa rinnakkain jonkun jolla oli koko kuukauden safkat kärryssä. Se saatana keksi sitten sanoa että oli ensin jonossa ja rynni eteen. Jonotusnumeroko tuonne kehittää jotenkin, tai alle 10 tuotetta kassa, ja suurperheen kassa erikseen.
Prismassahan oli pikakassa ennenkuin tuli tuo itsepalvelu/pikakassa.
 
Oikeastaan miksi tänään vituttaa, mutta Lidl kokemus tänään tuosta vetoketjusta... vetokettukassoja oli kaksi. Siinä toisessa jonotin ostoskorin kanssa rinnakkain jonkun jolla oli koko kuukauden safkat kärryssä. Se saatana keksi sitten sanoa että oli ensin jonossa ja rynni eteen. Jonotusnumeroko tuonne kehittää jotenkin, tai alle 10 tuotetta kassa, ja suurperheen kassa erikseen.
Prismassahan oli pikakassa ennenkuin tuli tuo itsepalvelu/pikakassa.

Missä näitä vetoketjuja on? Meilläpäin kaikissa kaupoissa on jokaisella kassalla yksi jono kullekin kassalle. Toimii hyvin ja itse asiassa täällä Lidlissä on lyhyempi jonotusaika kuin K tai S-ryhmän kaupoissa, koska avaavat kassoja nopeasti. Jos joku yrittäisi liittyä samaan jonoon hyllyn takaa täällä, niin ihan varmasti sille näytettäisiin, missä jonon pää on.

Ainoan kerran kun Lidlissä otti jonottaminen päähän oli kun toisella paikkakunnalla kassa meni nenän edestä kiinni ja jouduin uudestaan jonon perälle. Vieläpä takanani olleet hyeenat ottivat varmasti 10m ME tason spurtin ja kiilasivat viereiselle kassalle. Muuten Lidlissä sitten ottaakin moni asia päähän ja jos olisi vielä tuo jonotuskäytäntö tai huono asiakaspalvelu, niin vaihtaisin kauppaa.

Vielä yksi Lidlin kukkanen. Kaikki tavarat piti järjestää uusiksi ja nyt se on sekamelska. Mikä siinä on, kun ennen esim. kaikki leivät oli samassa paikassa ja nyt ne piti ripotella ympäri kauppaa. Joku muotijuttu vissiin että gluteiinittomat leivät on tuolla, texmex täällä, hiivaleivät siellä, näkkileivät...
 
Vielä yksi Lidlin kukkanen. Kaikki tavarat piti järjestää uusiksi ja nyt se on sekamelska. Mikä siinä on, kun ennen esim. kaikki leivät oli samassa paikassa ja nyt ne piti ripotella ympäri kauppaa. Joku muotijuttu vissiin että gluteiinittomat leivät on tuolla, texmex täällä, hiivaleivät siellä, näkkileivät...
Paikallisessa citymarketissa tuota harrastettiin jokunen vuosi sitten hyvinkin ahkerasti. Nuudeleita oli ainakin kahdessa paikassa, chilikastikkeita 3 paikassa, mausteita 2 paikassa, sipsejä sun muita snackseja ympäri kauppaa useammassakin paikassa, mehuja 2 paikassa jne. Onneksi lopettivat tuon pelleilyn, silloin tuli harvoin tuossa kaupassa käytyä mutta kun kaikkea ei kilpailijalta saanut niin joskus oli pakko. Tosin, tuo epäjärjestys olikin yksi suuri syy että siellä ei tullut käytyä.

Toinen on erään toisen kaupan remontin jälkeinen uusi järjestys. Minun mielestä se on selkeä suunnittelun kukkanen kun asiakkaan kannalta järjestyksessä ei ole mitään järkeä mutta varmaan tarkoituksella laittoivat yleisimmin ostetut tuotteet mahdollisimman hajalleen pitkin kauppaa että on pakko kävellä käytännössä koko kauppa ympäri. Eipä ole tuossa kaupassa montaa kertaa tuon jälkeen tullut käytyä.
 
Missä näitä vetoketjuja on? Meilläpäin kaikissa kaupoissa on jokaisella kassalla yksi jono kullekin kassalle. Toimii hyvin ja itse asiassa täällä Lidlissä on lyhyempi jonotusaika kuin K tai S-ryhmän kaupoissa, koska avaavat kassoja nopeasti. Jos joku yrittäisi liittyä samaan jonoon hyllyn takaa täällä, niin ihan varmasti sille näytettäisiin, missä jonon pää on.

Ainoan kerran kun Lidlissä otti jonottaminen päähän oli kun toisella paikkakunnalla kassa meni nenän edestä kiinni ja jouduin uudestaan jonon perälle. Vieläpä takanani olleet hyeenat ottivat varmasti 10m ME tason spurtin ja kiilasivat viereiselle kassalle. Muuten Lidlissä sitten ottaakin moni asia päähän ja jos olisi vielä tuo jonotuskäytäntö tai huono asiakaspalvelu, niin vaihtaisin kauppaa.

Vielä yksi Lidlin kukkanen. Kaikki tavarat piti järjestää uusiksi ja nyt se on sekamelska. Mikä siinä on, kun ennen esim. kaikki leivät oli samassa paikassa ja nyt ne piti ripotella ympäri kauppaa. Joku muotijuttu vissiin että gluteiinittomat leivät on tuolla, texmex täällä, hiivaleivät siellä, näkkileivät...

On missä on mutta laitoin palautetta. Nyt näköjään oli joku kilpailu vielä päällä mistä voi voittaa satkulla tuotteita. Viimeksi toisen palautekanavan kautta vastaus ja jatkokysymykset tuli aika nopsaan. Toisessa lidlissä missä kävin ennen, en viitsi siellä käydä kun kaupan edusta on täynnä spurguja, parkkipaikka on helvetistä ja asiakaskunta pakolaisia. Siellä ei muistaakseni ollut tuollaista vetoketjua, mutta jonotusta niin viimeisen päälle muuten.
 
Missä näitä vetoketjuja on? Meilläpäin kaikissa kaupoissa on jokaisella kassalla yksi jono kullekin kassalle.
Paikallisessa S-marketissa tekivät vasta remonttia ja lisäsivät hyllymetrejä siten että lopputulos ajaa tohon vetoketjuun - hyllyn pää on lähempänä kassaa ja hyllyjen väli ei oikein täsmää kassalinjan kanssa. Toki tommosessa syrjäkylän lähikaupassa on todella harvoin niin paljoa asiakkaita samaan aikaan (tai ainakaan silloin kuin minä siellä käyn) että se mikään ongelma olisi.
 
Siellä ei muistaakseni ollut tuollaista vetoketjua, mutta jonotusta niin viimeisen päälle muuten.
Jonotus tuntuu kuuluvan Lidleissä osaksi brändiä. Aika harvoin tulee ko. ketjun liikkeissä asioitua kaikkien näiden lieveilmiöiden vuoksi, mutta silloin kun olen käynyt, niin aina siellä saa jonottaa ja kaiuttimista kuuluu niitä "kassoille tarvitaan ruuhka-apua" -molotuksia kellonajasta riippumatta.
 
Minulle Teamsin suurin ongelma on sen toiminnan epämääräisyys. Välillä lista näyttää että kanavalla olisi uusia viestejä mutta itse viestit eivät tule näkyviin ennen kuin käyn jollain toisella kanavalla ja tulen takaisin. Joskus taas tuo uusien viestien indikaattori ei poistu ennen kuin vaihdan kanavaa. Melkein kaipaisi refresh-painiketta kanavan yhteyteen että voi olla varma että se mitä näkee edustaa viimeisintä tilaa.

Syksyllä oli useamman kuukauden ajan ongelma jossa yhden kollegan chat-viestit eivät tulleet desktop-appiin näkyviin ollenkaan ellei kirjautunut ensin ulos ja sitten takaisin. Väliaikaisesti ongelman sai korjattua uninstalloimalla Teamsin ja nukettamalla sovelluksen cachen mutta silti muutaman päivän jälkeen ongelmat aina palasivat. Päädyin jopa hetkeksi käyttämään Teamsia selaimella kun se tuntui toimivan. Myös mobiiliappsiin viestit tulivat perille. Tämän vuoden puolella tuota perille tulemattomuutta ei ole enää esiintynyt joten jotain on ilmeisesti korjattu.

Toinen ongelma on useiden organisaatioiden käyttö, niiden välillä vaihtaminen kestää pahimmillaan yli minuutin ja sovellusilmoituksia ei tietenkään saa kuin yhdestä organisaatiosta kerrallaan. Kyllä tuon appsin pitäisi pystyä olemaan yhteydessä kaikkiin organisaatioihin samanaikaisesti ja näyttää ilmoituksia niistä kaikista.

Kolmas ongelma on että kaikki viesteihin liitetyt tiedostot menevät automaattisesti kanavan tiedostoarkistoon. En ainakaan ole keksinyt tapaa lisätä viestiin esim. kuvaa joka näkyisi vain itse viestissä mutta ei tiedostoissa. Lopputulos on että tiedostot-osiosta ei löydä mitään kun siellä on satoja tai tuhansia kuvankaappauksia joilla ei ole mitään arvoa enää sen jälkeen kun viestin asia on käsitelty.
 
Minulle Teamsin suurin ongelma on sen toiminnan epämääräisyys. Välillä lista näyttää että kanavalla olisi uusia viestejä mutta itse viestit eivät tule näkyviin ennen kuin käyn jollain toisella kanavalla ja tulen takaisin. Joskus taas tuo uusien viestien indikaattori ei poistu ennen kuin vaihdan kanavaa. Melkein kaipaisi refresh-painiketta kanavan yhteyteen että voi olla varma että se mitä näkee edustaa viimeisintä tilaa.
Tuo on satunnaisesti vaivaava bugi siinä käyttöliittymässä, ei niinkään suunnittelukukkanen.

Toinen ongelma on useiden organisaatioiden käyttö, niiden välillä vaihtaminen kestää pahimmillaan yli minuutin ja sovellusilmoituksia ei tietenkään saa kuin yhdestä organisaatiosta kerrallaan. Kyllä tuon appsin pitäisi pystyä olemaan yhteydessä kaikkiin organisaatioihin samanaikaisesti ja näyttää ilmoituksia niistä kaikista.
Tämä sen sijaan on juuri suunnittelukukkanen. Teams on parantunut todella paljon siitä mitä se oli muutama vuosi sitten, mutta panokset kehityksessä tuntuvat koskevan näiden perustoimintojen sijaan aivan liikaa jotain helkutin taustakuvia, uusia emojeja ja muita lillukanvarsia.
 
Minulle Teamsin suurin ongelma on sen toiminnan epämääräisyys. Välillä lista näyttää että kanavalla olisi uusia viestejä mutta itse viestit eivät tule näkyviin ennen kuin käyn jollain toisella kanavalla ja tulen takaisin. Joskus taas tuo uusien viestien indikaattori ei poistu ennen kuin vaihdan kanavaa. Melkein kaipaisi refresh-painiketta kanavan yhteyteen että voi olla varma että se mitä näkee edustaa viimeisintä tilaa.

Syksyllä oli useamman kuukauden ajan ongelma jossa yhden kollegan chat-viestit eivät tulleet desktop-appiin näkyviin ollenkaan ellei kirjautunut ensin ulos ja sitten takaisin. Väliaikaisesti ongelman sai korjattua uninstalloimalla Teamsin ja nukettamalla sovelluksen cachen mutta silti muutaman päivän jälkeen ongelmat aina palasivat. Päädyin jopa hetkeksi käyttämään Teamsia selaimella kun se tuntui toimivan. Myös mobiiliappsiin viestit tulivat perille. Tämän vuoden puolella tuota perille tulemattomuutta ei ole enää esiintynyt joten jotain on ilmeisesti korjattu.

Toinen ongelma on useiden organisaatioiden käyttö, niiden välillä vaihtaminen kestää pahimmillaan yli minuutin ja sovellusilmoituksia ei tietenkään saa kuin yhdestä organisaatiosta kerrallaan. Kyllä tuon appsin pitäisi pystyä olemaan yhteydessä kaikkiin organisaatioihin samanaikaisesti ja näyttää ilmoituksia niistä kaikista.

Kolmas ongelma on että kaikki viesteihin liitetyt tiedostot menevät automaattisesti kanavan tiedostoarkistoon. En ainakaan ole keksinyt tapaa lisätä viestiin esim. kuvaa joka näkyisi vain itse viestissä mutta ei tiedostoissa. Lopputulos on että tiedostot-osiosta ei löydä mitään kun siellä on satoja tai tuhansia kuvankaappauksia joilla ei ole mitään arvoa enää sen jälkeen kun viestin asia on käsitelty.
Onhan tuossa Teamsissa kyllä kaikenlaisia bugeja ja puutteita, valitettavasti niinkuin Kautium sanoi, kehityksessä on keskitytty kaikenmaailman turhuuksiin tai sitten rikotaan jo olemassaolevia hyviä ominaisuuksia, kuten näytönjako. Sehän tässä 2v aikana on muuttunut moneenkin kertaan ainakin fullscreen-moodin osalta.

Kuukausikalenteri tuohon voisi tulla mutta ilmeisesti mikkiksellä ei ajatella viikkoa pidemmälle eteenpäin kun sellaista ei ole tullut ja jossain sivulla lukikin ettei ole ainakaan lähiaikojen suunnitelmissa edes tehdä moista.

Toisten lähettämät kuvat sekoilevat ainakin mulla säännöllisesti, välillä kun kuvan klikkaa isommaksi tulee näkyviin vain tyhjää ja pitää klikata toiseen keskusteluun ja takaisin ja yleensä toisella yrityksellä toimii. Samoin joskus nuo "henkilökortit" jäävät jumiin leijumaan kaiken päälle eikä meinaa saada mitenkään pois näkyvistä. Välillä tuon takia pitää käynnistää koko Teams uusiksi jos tuollainen jämähtää sopivaan kohtaan kun ei näe mitään. Samoin joskus yhtäkkiä vaikka kyseinen keskustelu on näkyvillä, saattaa tulla se "viimeksi luettu" -viiva keskustelun väliin ilman mitään syytä.

Hakuhan tuossa tuntuu kanssa olevan yleensä todella hidas eikä välttämättä edes löydä hakusanalla mitään vaikka on aivan varma että kyseisellä hakusanalla pitäisi löytyä jotain.
 
Hakuhan tuossa tuntuu kanssa olevan yleensä todella hidas eikä välttämättä edes löydä hakusanalla mitään vaikka on aivan varma että kyseisellä hakusanalla pitäisi löytyä jotain.
Toi haku on kyllä huvittava. Se on olemassa samalla tavalla kuin Bing, mutta mitään et sillä löydä ja vaikka lopulta löytäisikin, ne tulokset esitetään niin rikkinäisessä muodossa että ei vaan pysty.
 
Jonotus tuntuu kuuluvan Lidleissä osaksi brändiä. Aika harvoin tulee ko. ketjun liikkeissä asioitua kaikkien näiden lieveilmiöiden vuoksi, mutta silloin kun olen käynyt, niin aina siellä saa jonottaa ja kaiuttimista kuuluu niitä "kassoille tarvitaan ruuhka-apua" -molotuksia kellonajasta riippumatta.

Ainoat kuulutukset mitä täällä kuuluu, kahdessa lidlissä - on että pullonpalautukseen tarvitaan henkilökuntaa, ja kassa numero x aukeaa olkaa hyvä (minuutiksi auki).
 
Nyt kun tuli Teams puheeksi, niin onko mahdollista pitää kokous kanavalla/tiimissä niin että kaikille kanavan jäsenille ei mene kutsu?
 
Nyt kun tuli Teams puheeksi, niin onko mahdollista pitää kokous kanavalla/tiimissä niin että kaikille kanavan jäsenille ei mene kutsu?
Channel meeting kuuluu aina sille kanavalle missä kokous on ja jokainen kanavan jäsen voi sinne myös osallistua. Jos haluat rajoitetun joukon kokouksen, se pitää tehdä eri tavalla.

Teams channel meetings are scheduled using the Teams calendar app or the channel calendar app. When a meeting is scheduled in a channel, it’s no longer a personal meeting. Instead, the meeting “belongs” to the team hosting the channel and the meeting is created in the calendar in the group mailbox for the team and the team is the organizer. In effect, you’re not creating a meeting for nominated individuals to attend. Instead, you’re creating a location (the channel) and time for a meeting to occur and allowing any team member to attend.

The big difference between personal and channel meetings is who receives invitations to the meeting. A meeting created in the channel doesn’t have anyone to notify because the channel is not a person, nor does it have a mailbox or calendar. The meeting takes place in the channel at the appointed time. When the meeting is on, any team member can join it if they want.

Tuo artikkeli on 2v vanha ja vaikka se onkin muuten ihan kurantti, niin omien kokemusten mukaan se ei enää pidä täysin paikkaansa ilmoitusten osalta. Niitä kanavatapahtumien ilmoituksia kun tuppaa lähtemään välistä niin randomilla (riippumatta käyttäjän omista ilmoitusasetuksista), että koskaan ei tiedä kuka saa minkäkin viestin. Sopii noilta osin ihan hyvin tähän ketjuun.

Edit.
Kohta tarvitsee varmaan tehdä erillinen "Tietotekniikan suunnittelun kukkaset" -ketju. :D
 
Viimeksi muokattu:
Paikallisessa S-marketissa tekivät vasta remonttia ja lisäsivät hyllymetrejä siten että lopputulos ajaa tohon vetoketjuun - hyllyn pää on lähempänä kassaa ja hyllyjen väli ei oikein täsmää kassalinjan kanssa. Toki tommosessa syrjäkylän lähikaupassa on todella harvoin niin paljoa asiakkaita samaan aikaan (tai ainakaan silloin kuin minä siellä käyn) että se mikään ongelma olisi.
Vetoketju toimii kassalla vain, jos kummastakin suunnasta tulisi jollakin taikatempulla tasaisesti väkeä. Kassalle kuitenkin yleisten sosiaalisten sääntöjen mukaan jonotetaan saapumisjärjestyksessä.

Käytännössä olen nähnyt tällaisten hylly kassan edessä -viritysten johtaneen vetoketjun sijaan vain oksanhaaroihin: siis jono muodostuu jommalle kummalle puolelle hyllyä, ja röyhkeimmät tapaukset yrittävät hivuttautua jonoon toiselta puolelta siitä kohti, missä hylly päättyy. Yleensä vanhukset.
 
Vetoketju toimii kassalla vain, jos kummastakin suunnasta tulisi jollakin taikatempulla tasaisesti väkeä. Kassalle kuitenkin yleisten sosiaalisten sääntöjen mukaan jonotetaan saapumisjärjestyksessä.

Käytännössä olen nähnyt tällaisten hylly kassan edessä -viritysten johtaneen vetoketjun sijaan vain oksanhaaroihin: siis jono muodostuu jommalle kummalle puolelle hyllyä, ja röyhkeimmät tapaukset yrittävät hivuttautua jonoon toiselta puolelta siitä kohti, missä hylly päättyy. Yleensä vanhukset.
Vanhukset ovat fiksuja.
 
Paikallisessa citymarketissa tuota harrastettiin jokunen vuosi sitten hyvinkin ahkerasti. Nuudeleita oli ainakin kahdessa paikassa, chilikastikkeita 3 paikassa, mausteita 2 paikassa, sipsejä sun muita snackseja ympäri kauppaa useammassakin paikassa, mehuja 2 paikassa jne. Onneksi lopettivat tuon pelleilyn, silloin tuli harvoin tuossa kaupassa käytyä mutta kun kaikkea ei kilpailijalta saanut niin joskus oli pakko. Tosin, tuo epäjärjestys olikin yksi suuri syy että siellä ei tullut käytyä.

Kiva tietää, että tätä on muuallakin ollut, enkä olekaan menettänyt järkeäni. En oo nyt kuukauteen ostanut majoneesia, koska jotenkin muistan sen laittaa ostoslistaan vain silloin kun käyn yhdessä tietyssä Citymarketissa(kai tää on joku masokistinen alitajuntajuttu). Yhdessä hyllynpäädyssä Auran majoneeseja ja siitä joku 4 hyllyä viistoon päädyssä poppamiehen tuotteet.. Ei vaan löydy perusmajoja niistä normaalisti loogisista osastoista, eikä siellä kaupassa jaksa pyöriä majoneesipurkin takia. Voishan sitä tietty kysyä, mutta jotenkin niin turhautuneeks vetää, ettei jaksao_O

Vetoketjukin vetää kyrvän otsaan, kun Tokmannissa käy. Aina siellä joku mulkku ajattelee, että kaikki jonottaa tyhmyyttään vaan toiselle kassalle, eikä esim sen takia, että toisen kassan alkupäässä tuotehyllyjä.
 
Toi haku on kyllä huvittava. Se on olemassa samalla tavalla kuin Bing, mutta mitään et sillä löydä ja vaikka lopulta löytäisikin, ne tulokset esitetään niin rikkinäisessä muodossa että ei vaan pysty.

Tuolla teamsin taustalla on sharepoint (jossain epämääräisessä muodossa). Minulla ei meinannut haku toimia ja olen erään sharepoint osan pääkäyttäjä. Siellä on rebuild index tjsp. toiminto jolla saa sen sharepoint sivuston hakuindeksin uudelleenluotua. Se auttoi ainakin minulla ja homma alkoi pelittää. En tiedä auttaisiko vinkata teidän sharepoint omistajalle että käy potkimassa sitä indeksiä?
 
Tuolla teamsin taustalla on sharepoint (jossain epämääräisessä muodossa). Minulla ei meinannut haku toimia ja olen erään sharepoint osan pääkäyttäjä. Siellä on rebuild index tjsp. toiminto jolla saa sen sharepoint sivuston hakuindeksin uudelleenluotua. Se auttoi ainakin minulla ja homma alkoi pelittää. En tiedä auttaisiko vinkata teidän sharepoint omistajalle että käy potkimassa sitä indeksiä?
Koko teams on purkkapallo missä on yhistetty skype, sharepoint ja outlook, ainakin kalenteriden osalta, ja tämä pyörii työpöydällä electronpaketoituna web sovelluksena. Se että se toimii mitenkään ja pääasiassa niin hyvin että se kelpaa yrityskäyttöön on uskomaton saavutus.

PS. osaatko kertoa miksi teams tuplaa kalentereita, mutta vain toinen kalenteri ottaa varaukset vastaan niin että ne jopa tallentuu johonkin.
 
Tuolla teamsin taustalla on sharepoint (jossain epämääräisessä muodossa). Minulla ei meinannut haku toimia ja olen erään sharepoint osan pääkäyttäjä. Siellä on rebuild index tjsp. toiminto jolla saa sen sharepoint sivuston hakuindeksin uudelleenluotua. Se auttoi ainakin minulla ja homma alkoi pelittää. En tiedä auttaisiko vinkata teidän sharepoint omistajalle että käy potkimassa sitä indeksiä?
Ei sen ongelma ole siinä, vaan se haku ja tulosten esitystapa on muuten vain yleisesti paska Teamsissa.

Minulla on global admin -oikeudet useampaankin järjestelmään.
 
Voi olla enemmän henkilökohtainen ongelma. Mutta nyt kun muutama asiakas on kertakäyttösalasanoissa numeroista tekstiin, niin onhan toi numerohomma ihan hanurista. Mulle tarttuu toi tekstimuotoinen päähän kerrasta (ne on siis mallia "towade") mutta niitä numeroita pitää aina tsekata toisenkin kerran. Ei kaada maailmaa, eikä ole iso vaiva mutta jos ATK voi tehdä elämästä helpompaa eikä vaikeampaa, niin mieluummin mentäis sen helpomman kautta...
 
Voi olla enemmän henkilökohtainen ongelma. Mutta nyt kun muutama asiakas on kertakäyttösalasanoissa numeroista tekstiin, niin onhan toi numerohomma ihan hanurista. Mulle tarttuu toi tekstimuotoinen päähän kerrasta (ne on siis mallia "towade") mutta niitä numeroita pitää aina tsekata toisenkin kerran. Ei kaada maailmaa, eikä ole iso vaiva mutta jos ATK voi tehdä elämästä helpompaa eikä vaikeampaa, niin mieluummin mentäis sen helpomman kautta...
Voin kertoa että oli kyllä kiva, että Pietarissa kahvilan wifien salasanat yms oli aina numeroina. Joku vastaava systeemi voipi olla takana, jos on vaikka asiakkaita, jotka eivät käytä latinalaisia aakkosia?
 
Voin kertoa että oli kyllä kiva, että Pietarissa kahvilan wifien salasanat yms oli aina numeroina. Joku vastaava systeemi voipi olla takana, jos on vaikka asiakkaita, jotka eivät käytä latinalaisia aakkosia?
Suomen julkkaripuolella voi olla toiveissa että järjestelmään pyrkijät ei käytä kyrillisiä näppäimistöjä =)
Muttajoo, validi pointti. Silti mä pidän omassa käytössä noista tekstipohjaisista enemmän.
 
Voi olla enemmän henkilökohtainen ongelma. Mutta nyt kun muutama asiakas on kertakäyttösalasanoissa numeroista tekstiin, niin onhan toi numerohomma ihan hanurista. Mulle tarttuu toi tekstimuotoinen päähän kerrasta (ne on siis mallia "towade") mutta niitä numeroita pitää aina tsekata toisenkin kerran. Ei kaada maailmaa, eikä ole iso vaiva mutta jos ATK voi tehdä elämästä helpompaa eikä vaikeampaa, niin mieluummin mentäis sen helpomman kautta...
Vähän sama issue täällä, mutta helpotti kun rupesin lukemaan numeroita kahden sarjoissa. 123456 -> kakstoista, kolkytneljä, viiskytkuus.
 
Postipaketin lähettäminen Oma Postilla. Kaikki hoituu Oma Posti -sovelluksessa tai nettisivulla, osoitteet, maksaminen, lokeron varaaminen automaatista jne. Mutta kun viet paketin lokerolle, avauskoodi löytyy sitten sähköpostista, jos nyt älyät sinne mennä. Tuo on niin käsittämättömän epäloogista, että kolme viimeistä kertaa olen automaatilla pähkäillyt ihan tosissaan, että mistä se koodi löytyykään. Oma Posti ei tietenkään neuvo, että avauskoodi lähetetään mailiin. Miksi ihmeessä se ei voi tulla siihen sovellukseen/nettisivulle, vaikka se varalta menisikin mailiin?
 
Postipaketin lähettäminen Oma Postilla. Kaikki hoituu Oma Posti -sovelluksessa tai nettisivulla, osoitteet, maksaminen, lokeron varaaminen automaatista jne. Mutta kun viet paketin lokerolle, avauskoodi löytyy sitten sähköpostista, jos nyt älyät sinne mennä. Tuo on niin käsittämättömän epäloogista, että kolme viimeistä kertaa olen automaatilla pähkäillyt ihan tosissaan, että mistä se koodi löytyykään. Oma Posti ei tietenkään neuvo, että avauskoodi lähetetään mailiin. Miksi ihmeessä se ei voi tulla siihen sovellukseen/nettisivulle, vaikka se varalta menisikin mailiin?
Postin palvelut yleisesti ottaen mahtuvat tämän ketjun kategoriaan. Ei ole olemassakaan niin pientä asiaa, etteikö sitä olisi siellä paskottu tavalla tai toisella. Juuri tuollaisia ärsyttävyyksiä, epäselvyyksiä ja käyttöliittymien suunnittelukukkasia täynnä koko pulju.
 
Postin palvelut yleisesti ottaen mahtuvat tämän ketjun kategoriaan. Ei ole olemassakaan niin pientä asiaa, etteikö sitä olisi siellä paskottu tavalla tai toisella. Juuri tuollaisia ärsyttävyyksiä, epäselvyyksiä ja käyttöliittymien suunnittelukukkasia täynnä koko pulju.
Jep, myös vastaanottaminen on välillä sellaista räpellystä että ihmetyttää. Toki vaikutusta on millaisena palveluna toimitus on Postilta ostettu, mutta vastaanottajan kannalta tällä ei saisi olla paljoakaan merkitystä. Välillä tulee pelkkä OmaPosti popup, välillä lisäksi myös tekstiviesti, joskus myös sähköposti, toisinaan pelkät paperilaput kirjelaatikkoon. Joskus kaikki näistä tai joku kombinaatio.

Monta kertaa on myös tullut tuplana tuo kirjeversio hieman eri näköisellä lapulla, eikä ole yksi tai kaksi kertaa kun on tullut lähdettyä kylille hakemaan jotain ripotellen saapuvaa kiinakrääsää havaitakseen vaan että on juuri edellisenä päivänä tullut se haettua aiemmin saapuneella lapulla, tai sitten jo viikko sitten OmaPostin saapumisilmoituksella. Noiden kanssa tosiaan pitää tarkastaa seurantakoodi joka kerta. Ja kun ei nuo postilootaan tulevat paperitkaan välttämättä tule samalla kertaa vaan ripotellen pitkin viikkoa, vaikka koskisi samaa lähetystä.

Lisäksi joskus sieltä tulee joku saamarin ennakkoilmoitus että "Lähetys on noudettavissa tiskiltä alkaen blaablaa" ja sitten tulee mentyä ihan turhaan kyselemään sitä jos ei tajua tarkistaa päiväystä. No tietysti näin digiaikana todellisen tilan näkee Appista, mutta toisaalta joskus sinnekin on jäänyt makaamaan jo lapulla noudettu lähetys johonkin "Lähetys on kuljetuksessa" välitilaan pitkiksi ajoiksi.
 
Jep, myös vastaanottaminen on välillä sellaista räpellystä että ihmetyttää. Toki vaikutusta on millaisena palveluna toimitus on Postilta ostettu, mutta vastaanottajan kannalta tällä ei saisi olla paljoakaan merkitystä. Välillä tulee pelkkä OmaPosti popup, välillä lisäksi myös tekstiviesti, joskus myös sähköposti, toisinaan pelkät paperilaput kirjelaatikkoon. Joskus kaikki näistä tai joku kombinaatio.

Monta kertaa on myös tullut tuplana tuo kirjeversio hieman eri näköisellä lapulla, eikä ole yksi tai kaksi kertaa kun on tullut lähdettyä kylille hakemaan jotain ripotellen saapuvaa kiinakrääsää havaitakseen vaan että on juuri edellisenä päivänä tullut se haettua aiemmin saapuneella lapulla, tai sitten jo viikko sitten OmaPostin saapumisilmoituksella. Noiden kanssa tosiaan pitää tarkastaa seurantakoodi joka kerta. Ja kun ei nuo postilootaan tulevat paperitkaan välttämättä tule samalla kertaa vaan ripotellen pitkin viikkoa, vaikka koskisi samaa lähetystä.

Lisäksi joskus sieltä tulee joku saamarin ennakkoilmoitus että "Lähetys on noudettavissa tiskiltä alkaen blaablaa" ja sitten tulee mentyä ihan turhaan kyselemään sitä jos ei tajua tarkistaa päiväystä. No tietysti näin digiaikana todellisen tilan näkee Appista, mutta toisaalta joskus sinnekin on jäänyt makaamaan jo lapulla noudettu lähetys johonkin "Lähetys on kuljetuksessa" välitilaan pitkiksi ajoiksi.
Kyllä! Joku aika sitten taas meinasin lähteä hakemaan pakettia asiamiespostista kun tuli paperinen saapumisilmoitus. Tosin, olin hakenut tuon samaisen paketin jo viikkoa aikaisemmin OmaPostiin suoraan tulleen ilmoituksen perusteella. Autoon istuessani kuitenkin tajusin kurkata saapumisilmoitusta tarkemmin ja totesin että tämähän on jo haettu.

Samoin se pakettien ohjaus haluttuun paikkaan noudettavaksi, nut viimeisen kahden vuoden aikana on yksi paketti tainnut päätyä valittuun automaattiin, kaikki muut ovat menneet johonkin noin 10km säteelle. Saisi edes valita jonkun listan automaatteja ja asiamiesposteja mihin noita haluaa mutta ei, niitä lingotaan randomilla johonkin toimipaikkaan. Hieman välillä ärsyttää hakea paketteja kun jokainen on eri paikassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 566
Viestejä
4 748 144
Jäsenet
77 333
Uusin jäsen
veedose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom