Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä! Joku aika sitten taas meinasin lähteä hakemaan pakettia asiamiespostista kun tuli paperinen saapumisilmoitus. Tosin, olin hakenut tuon samaisen paketin jo viikkoa aikaisemmin OmaPostiin suoraan tulleen ilmoituksen perusteella. Autoon istuessani kuitenkin tajusin kurkata saapumisilmoitusta tarkemmin ja totesin että tämähän on jo haettu.
Itse pääsin kerran postiin saakka sen lapun kanssa ja tiskin toisella puolella ei löytynyt mitään jälkeä koko toimituksesta, mikä on mun mielestä aika outoa. Asiamies levitteli käsiään että ei tällä koodilla löydy mitään pakettia. Kotiin palattuani sitten kaivelin vanhoja muistoja ja löytyihän se jo aikaa sitten noudettu paketti...

Sinänsä surkuhupaisaa on se, että tälläkin tolalla mun näkökulmasta Postin palveluiden laatu on noussut ihan törkeesti siitä mitä se oli kun paketit vietiin ja haettiin vain ja ainoastaan Postin omista toimipisteistä. Ja sieltä ei tuntunut ikinä alta tunnissa selviävän ulos.
 
Itse pääsin kerran postiin saakka sen lapun kanssa ja tiskin toisella puolella ei löytynyt mitään jälkeä koko toimituksesta, mikä on mun mielestä aika outoa. Asiamies levitteli käsiään että ei tällä koodilla löydy mitään pakettia. Kotiin palattuani sitten kaivelin vanhoja muistoja ja löytyihän se jo aikaa sitten noudettu paketti...

Sinänsä surkuhupaisaa on se, että tälläkin tolalla mun näkökulmasta Postin palveluiden laatu on noussut ihan törkeesti siitä mitä se oli kun paketit vietiin ja haettiin vain ja ainoastaan Postin omista toimipisteistä. Ja sieltä ei tuntunut ikinä alta tunnissa selviävän ulos.
Mutta silloin ne kamat löytyivät juuri sieltä mistä sanottiin ja juuri silloin kun sanottiin. Nykyään saa arpoa että missä ja milloin nyssäkkä pintautuu jos ollenkaan. Minä en postitse lähetä enää mitään sellaista minkä potentiaalista rinnakkaiseen universumiin siirtymistä en kestäisi.
 
Eikö tuo nyt ole jo vähän oma vika jos menee paperisen ilmoituksen kanssa noutamaan pakettia minkä on jo aiemmin hakenut OmaPostin ilmoituksen jälkeen?

Tai siis mitä sen Postin pitäisi tuossa tehdä? Olla kokonaan lähettämättä paperista ilmoitusta? Viivyttää sen ilmoituksen lähetystä siltä varalta että vastaanottaja hakisikin sen OmaPostin ilmoituksen ansiosta?
 
Eikö tuo nyt ole jo vähän oma vika jos menee paperisen ilmoituksen kanssa noutamaan pakettia minkä on jo aiemmin hakenut OmaPostin ilmoituksen jälkeen?
Ehdottomasti se on oma vika. Mutta kun se tulee puolitoista viikkoa myöhemmin laatikkoon, niin ei pysty kaikkea muistamaan. Se suunnittelun kukkanen on mun mielestä se, että Postin järjestelmä ei kerro että se paketti on jo luovutettu asiakkaalle.
 
Eikö tuo nyt ole jo vähän oma vika jos menee paperisen ilmoituksen kanssa noutamaan pakettia minkä on jo aiemmin hakenut OmaPostin ilmoituksen jälkeen?

Tai siis mitä sen Postin pitäisi tuossa tehdä? Olla kokonaan lähettämättä paperista ilmoitusta? Viivyttää sen ilmoituksen lähetystä siltä varalta että vastaanottaja hakisikin sen OmaPostin ilmoituksen ansiosta?
Pointtihan tuossa on että jos paketteja tulee enemmänkin niin noita saapumisilmoituksiakin tulee jo kohtalainen kasa. Ja kun osa niistä tulee tekstiviestillä, osa sähköpostiin, osa Omapostiin, osa skannattuna dokumenttina Omapostiin ja osa paperisena postiluukusta niin ei niissä aina meinaa pysyä mukana mistä paketista on jo välillä jopa yli viikko sitten tullut toisenlainen saapumisilmoitus. Joskus kun saattaa tulla vain se paperinen eikä ollenkaan sähköisiä ilmoituksia.

Oma vikahan se on jos lähtee toiseen kertaan samaa pakettia hakemaan mutta joku järki noissa ilmoituksissa pitäisi olla, eli yhdellä tavalla kaikki ilmoitukset ettei tarvitse arvailla mitkä niistä liittyvät toisiinsa ja samoin postin päässä voisi paketti näkyä pari viikkoa noudettuna ettei tarvitse ihmetellä noiden kanssa jos joskus tiskille erehtyy toistamiseen saman pakettikoodin kanssa.
 
Pointtihan tuossa on että jos paketteja tulee enemmänkin niin noita saapumisilmoituksiakin tulee jo kohtalainen kasa. Ja kun osa niistä tulee tekstiviestillä, osa sähköpostiin, osa Omapostiin, osa skannattuna dokumenttina Omapostiin ja osa paperisena postiluukusta niin ei niissä aina meinaa pysyä mukana mistä paketista on jo välillä jopa yli viikko sitten tullut toisenlainen saapumisilmoitus. Joskus kun saattaa tulla vain se paperinen eikä ollenkaan sähköisiä ilmoituksia.

Oma vikahan se on jos lähtee toiseen kertaan samaa pakettia hakemaan mutta joku järki noissa ilmoituksissa pitäisi olla, eli yhdellä tavalla kaikki ilmoitukset ettei tarvitse arvailla mitkä niistä liittyvät toisiinsa ja samoin postin päässä voisi paketti näkyä pari viikkoa noudettuna ettei tarvitse ihmetellä noiden kanssa jos joskus tiskille erehtyy toistamiseen saman pakettikoodin kanssa.
En tiedä miksi (tai ehkä en enää muista, mihin ruutuun on tullut raksi joskus laitettua), mutta minulle ei ole paperisia ilmoituksia tullut aikoihin. Ilmoitus tulee joka kerta vähintään maililla, ja jos lähettäjä on osannut laittaa puhelinnumeron paketin päälle, myös tekstiviestillä ja OmaPostiin. Kertaakaan ei ole tarvinnut ihmetellä tipoittain saapuvia ilmoituksia samasta paketista, vaan puhelin huutaa joko yhdellä tai kolmella medialla yhtäaikaa.
 
En tiedä miksi (tai ehkä en enää muista, mihin ruutuun on tullut raksi joskus laitettua), mutta minulle ei ole paperisia ilmoituksia tullut aikoihin. Ilmoitus tulee joka kerta vähintään maililla, ja jos lähettäjä on osannut laittaa puhelinnumeron paketin päälle, myös tekstiviestillä ja OmaPostiin. Kertaakaan ei ole tarvinnut ihmetellä tipoittain saapuvia ilmoituksia samasta paketista, vaan puhelin huutaa joko yhdellä tai kolmella medialla yhtäaikaa.
Itselle tulee täysin sattumanvaraisesti joko paperilla, tekstarilla, sähköpostilla tai appiin tai sitten jollain näiden yhdistelmällä. OmaPostissa usean lähetyksen kohdalla näkynyt että ei puhelinnumeroa joten lähetetty kirje ja sitten kun olen sen paketin käynyt hakemassa niin numero on paketissa näkynyt täysin selvästi mutta ei ilmeisesti Postissa ole kiinnostanut sitä vähää katsoa.
 
Itselle tulee täysin sattumanvaraisesti joko paperilla, tekstarilla, sähköpostilla tai appiin tai sitten jollain näiden yhdistelmällä. OmaPostissa usean lähetyksen kohdalla näkynyt että ei puhelinnumeroa joten lähetetty kirje ja sitten kun olen sen paketin käynyt hakemassa niin numero on paketissa näkynyt täysin selvästi mutta ei ilmeisesti Postissa ole kiinnostanut sitä vähää katsoa.
Sama vika, tulee aika randomilla välillä noita ilmoituksia, pääsääntöisesti onneksi vähintään sekä tekstiviestillä että OmaPosti-sovellukseen suoraan ja samanaikaisesti. Noita paperisia onneksi tulee vain muutamia vuodessa, lähinnä jouluna tai kun muuten on paketteja pirusti liikkeellä. Vähän välillä vaikuttaisi että joku ruuhkan aiheuttama häiriö triggeröisi noiden paperisten tulostelun tai jotain.

Tuo että paketin päällä on numero mutta Posti ei siitä välitä johtuu siitä että lähettäjä ei ole pistänyt siihen sähköiseen paketti-ilmoitukseen mukaan eikä postipatet sitä paketin kylkeä katsele kuin viivakoodilukijalla.
 
Pointtihan tuossa on että jos paketteja tulee enemmänkin niin noita saapumisilmoituksiakin tulee jo kohtalainen kasa. Ja kun osa niistä tulee tekstiviestillä, osa sähköpostiin, osa Omapostiin, osa skannattuna dokumenttina Omapostiin ja osa paperisena postiluukusta niin ei niissä aina meinaa pysyä mukana mistä paketista on jo välillä jopa yli viikko sitten tullut toisenlainen saapumisilmoitus. Joskus kun saattaa tulla vain se paperinen eikä ollenkaan sähköisiä ilmoituksia.

Oma vikahan se on jos lähtee toiseen kertaan samaa pakettia hakemaan mutta joku järki noissa ilmoituksissa pitäisi olla, eli yhdellä tavalla kaikki ilmoitukset ettei tarvitse arvailla mitkä niistä liittyvät toisiinsa ja samoin postin päässä voisi paketti näkyä pari viikkoa noudettuna ettei tarvitse ihmetellä noiden kanssa jos joskus tiskille erehtyy toistamiseen saman pakettikoodin kanssa.

Joo, nuo OmaPostin numerolliset/numerottomat nyt lienee suht selkeä tapaus.

Ja eikös nuo OmaPostiin skannatut ole vain tullattavista lähetyksistä, mistä oletan että on pakko toimittaa viralliset paperit, eikä vain jotain OmaPosti-ilmoitusta? En ainakaan itse muista saaneeni noita skannattuja ilmoituksia muista kuin tullissa istuvista lähetyksistä.
 
On kyllä perseestä noi postin ilmotukset. Itsellekin tulee useita paketteja viikossa ja koskaan ei tiedä mitä kautta ilmoitus tulee. Paperisiakin lappuja tullut tässä muutama ihan viime aikoina. Useita päiviä sen jälkeen, kun olen paketin noutanut. Tänään tuli aamulla ensin maili ja sitten minuutin päästä tekstari. Piti paketin toimitustapa ja -aika valita. Tekstarista klikkasin linkkiä ja valitsin ajan, niin taas minuutin välein maili+tekstari valitusta ajasta. Kai se on hyvä, että joka tuutista tulee ilmoitus (Appista ei tullut tai sitten on joku ilmoitusasetus pois päältä).

Sitten kun tulee ilmoitus vain appiin, ja paketti tossa lähikaupassa (kun automaatit täynnä), niin siinä sitten skannaillaan kännykän ruudulta viivakoodia. Jostain syystä toi ei tunnu toimivan hyvin. Suurin osa noudoista tulee tekstarilla, jossa on se paketin hyllypaikka (A1234), joka riittää paketin noutoon. En ymmärrä, miksei apissa ole tota hyllypaikkaa?

Just katsoin yhtä viime viikon toimitusta, joka oli mennyt lähikauppaan (vasta muistin, että piti olla kotiintoimitus) appissa oli kaksi riviä, vastaanottajaa tavoiteltu tekstiviestitse ja vastaanottajaa tavoiteltu sähköpostitse (varmaan toimitusaikaa varten siis). Vaan eipä kyllä tullut mailia/tekstaria...
 
Tuo että paketin päällä on numero mutta Posti ei siitä välitä johtuu siitä että lähettäjä ei ole pistänyt siihen sähköiseen paketti-ilmoitukseen mukaan eikä postipatet sitä paketin kylkeä katsele kuin viivakoodilukijalla.
Ulkomaiset lähettäjätkin tuollaisen tekevät? Koska välillä niistä tulee, välillä ei. Välillä niissä on numero, välillä ei. Eikä mitenkään korreloi keskenään.
 
Postillahan nykyään paperinen saapumisilmoitus maksaa erikseen jos sellaisen haluaa vastaanottajalle laittaa. Itse en ole kyllä enää juuri muissa ole niitä nähnyt kuin ulkomailta tulevissa paketeissa.
 
Sitten kun tulee ilmoitus vain appiin, ja paketti tossa lähikaupassa (kun automaatit täynnä), niin siinä sitten skannaillaan kännykän ruudulta viivakoodia. Jostain syystä toi ei tunnu toimivan hyvin. Suurin osa noudoista tulee tekstarilla, jossa on se paketin hyllypaikka (A1234), joka riittää paketin noutoon. En ymmärrä, miksei apissa ole tota hyllypaikkaa?

Hain eilen paketin postista (kauppa), ja Oma posti -sovellusta näytin, niin se katsoi siitä vaan sen hyllypaikan tai jonkun muun numeron, ei skannaillut mitään. Ajokortin viivakoodin sitten skannasi.
 
Sitten kun tulee ilmoitus vain appiin, ja paketti tossa lähikaupassa (kun automaatit täynnä), niin siinä sitten skannaillaan kännykän ruudulta viivakoodia. Jostain syystä toi ei tunnu toimivan hyvin. Suurin osa noudoista tulee tekstarilla, jossa on se paketin hyllypaikka (A1234), joka riittää paketin noutoon. En ymmärrä, miksei apissa ole tota hyllypaikkaa?

Ihmettelin tätä hyllypaikan puuttumista itsekin aikaisemmin, mutta nyt viimeksi kun kävin pakettia hakemassa, niin kappas kappas siellähän se hyllypaikka oli kun painoi noutokoodin auki sovelluksesta (Android). Aikaisemmin tosiaan kassalla piippasivat koodista paketin noudon, tulostivat koneelta kuitin jossa hyllypaikka on ja hakivat sitten hyllystä. Hyllypaikan kanssahan yleensä hakevat ensin paketin hyllystä, piippaavat paketista koodin ja kuittaavat sillä lähetyksen noudetuksi ja sitten henkkareiden piippaus koneelle.
 
Postillahan nykyään paperinen saapumisilmoitus maksaa erikseen jos sellaisen haluaa vastaanottajalle laittaa. Itse en ole kyllä enää juuri muissa ole niitä nähnyt kuin ulkomailta tulevissa paketeissa.
Näissä niitä paperisia tosiaan tulee. Usein kyllä ulkomailta tulevat lähetyksetkin lyödään Postin järjestelmään heti paketin saapuessa Suomeen eikä paperista saapumisilmoitusta tule. Riippuu varmaan pitkälti lähettäjästä. Joskus Posti on myös jonkin lähettifirman suomalainen jakelukumppani.

Normaalitilanteessa ei jää ainakaan huomaamatta lähetyksen saapuminen, kun tulee sekä sähköposti että tekstari.

Yleisesti ottaen mulla on Postin kanssa hommat toimineet erittäin hyvin, paketit liikkuu nopeasti ja toimitusaikaennuste on pitänyt kutinsa ehkä 95% varmuudella. Se on kyllä lievästi harmittavaa, kun pakettiautomaattien kapasiteetti ei meinaa usein riittää ja joutuu hakemaan paketin kaupan postitiskiltä. Ei tuokaan iso vaiva ole tietysti mutta pienen ylimääräisen lenkin joutuu sitä varten tekemään + jonottamaan tiskille. Sen verran hyvin ovat kyllä oppineet lähipostin tiskillä kaupan myyjät työskentelemään, että ei taida puolta minuuttia pitempään per asiakas kestää kun paketti on lyöty kouraan ja seuraavan asiakkaan vuoro. Koronan myötä myös jäi pois turha tarve allekirjoittaa paketin vastaanotto kosketusnäytölle ja homma toimii entistä liukkaammin.

Oi niitä aikoja, kun lähetykset piti noutaa oikeista postikonttoreista, joiden aukioloajat olivat vähän toista kuin mitä kauppojen yhteydessä olevissa asiamiesposteissa nykyisin.
 
Se on kyllä lievästi harmittavaa, kun pakettiautomaattien kapasiteetti ei meinaa usein riittää ja joutuu hakemaan paketin kaupan postitiskiltä. Ei tuokaan iso vaiva ole tietysti mutta pienen ylimääräisen lenkin joutuu sitä varten tekemään + jonottamaan tiskille.
Pikemminkin kun se kapasiteetti ei riitä alkuunkaan. Itsellekin noita paketteja tulee aika randomilla ainakin 5 eri pakettiautomaattiin ja 3 eri kaupan tiskille asiamiespostiin + Joulun alla vielä muutamaan tilapäispisteeseen. Jos nuo menisivätkin automaatin täynnä ollessa aina johonkin tiettyyn toissijaiseen paikkaan niin olisi vielä ihan ok, mutta välillä jos sattuu tulemaan vaikka 4 pakettia kerralla niin kaikki pitää hakea eri paikoista. Matkahuollolla sentään jos ei paketti sovi tuohon lähiautomaattiin niin paketti menee aina samaan matkahuollon asiamiespisteeseen (joka ei ole itselleni kovin optimaalisessa paikassa mutta onpahan vain yksi paikka).
 
Vuosiin en oo paperista saapumisilmoitusta saanut.. :o
Itselleni tuli pari viikkoa sitten. Postin aspasta syyksi kerrottiin ettei lähettäjä ollut laittanut paketin tietojen mukana puhelinnumeroa. Seurantanumerolla löytyi sitten mistä paketin sai hakea ilman tuota paperista ilmoitusta, joka tuli pari päivää paketin hakemisen jälkeen.
 
Itselleni tuli pari viikkoa sitten. Postin aspasta syyksi kerrottiin ettei lähettäjä ollut laittanut paketin tietojen mukana puhelinnumeroa. Seurantanumerolla löytyi sitten mistä paketin sai hakea ilman tuota paperista ilmoitusta, joka tuli pari päivää paketin hakemisen jälkeen.
Juu, tullu lähetettyä paketteja, nii tosta lystistä lähettäjä maksaa extraa.

edit:
Näyttökuva 2022-2-15 kello 23.43.34.png
 
Itse kyllä painelen suoraan tiskille jos ei ole ketään muuta asiakasta. Jokin raja suomalaisessa kuuliaisuudessa.
Joo ja sitten kun olet marssimassa kohti sitä ainoaa avoinna olevaa tiskiä asiakaspalvelija katoaa jonnekin tauolle, paikalle tulee kuuliainen rollaattorimummo jolla kahdeksan pakettilappua, ottaa jonotusnumeron ja suunnistaa sille toiselle luukulle joka just avattiin ja kelloa kilautettiin. Siinähän seisot ja odotat kun mummo sumplii lappujensa kanssa ja vaihtaa suvun kuulumiset puolitutun palvelijan kanssa. Ei ikinä enää. Otan aina lapun vaikka ketään ei näkyisi missään :D
 
Paperiton toimisto, nääs. Samalla myttään vuoronumerolapun roskiin, ainoana asiakkaana. :bored:
Itse kyllä painelen suoraan tiskille jos ei ole ketään muuta asiakasta. Jokin raja suomalaisessa kuuliaisuudessa.
Tuosta varmaan osa saa kokea hurjaa nuoruuden kapinallisuutta.

Vuoronumero systeemi on jossain ihan toimiva ja tehokas, jossain ittuilu.

Kai siihen voisi jonkin mobiiliapin kehittää, tiedä sitten olisiko sen vihreämpi. Pikaruokaketjuille mobiili sovellusta käyttävillä pika väylä.

Mutta tuo kuvaitu tilanne, yleensä se asiakas ei tiedä paikan kuviota, pitäskö se lappu ainoana asiakkaan ottaa vai ei, varsinkin jos ei ole ns tuttupaikka, ja tutuissakin voi toimintakuviot muuttua vuosien saatossa.

No jossain se lapputulostin on sijoitettu huonosti, jolloin asiakas, osa asiakkaista toimii kuten sitä ei olisi.
 
Postin palvelut yleisesti ottaen mahtuvat tämän ketjun kategoriaan. Ei ole olemassakaan niin pientä asiaa, etteikö sitä olisi siellä paskottu tavalla tai toisella. Juuri tuollaisia ärsyttävyyksiä, epäselvyyksiä ja käyttöliittymien suunnittelukukkasia täynnä koko pulju.

Nyt tullut seurantaan ihana mobiilipakotus.. Puolet vanhoista tiedoista mitä oli näkyvissä on lähtenyt ja tilalle tullut tuollainen "dummy" mobiilinäkymä, joka tietysti työpöytäkäytössä käyttää 1/5 näytöstä leveydessä. VMP.
 
Mutta tuo kuvaitu tilanne, yleensä se asiakas ei tiedä paikan kuviota, pitäskö se lappu ainoana asiakkaan ottaa vai ei, varsinkin jos ei ole ns tuttupaikka, ja tutuissakin voi toimintakuviot muuttua vuosien saatossa.
Tilanne toki vaihtelee. Joissakin paikoissa on kohtuullisen selvää, että voi mennä suoraan palvelutiskille, jos ei ole muita asiakkaita, mutta joissakin paikoissa eri tiskeillä hoidetaan eri asioita, joten silloin vuoronumeron ottaminen oikean asian kohdalta voi olla se näppärin ratkaisu - asiakaspalvelijat kun saattavat tehdä asiakkaiden puuttuessa muita töitään, joita on turha lähteä keskeyttämään kyselykierroksella. Yleisesti ottaen vuoronumerosysteemi on ollut parannus vanhaan järjestelmään, jossa sattui joskus valitsemaan juuri sen jonon, jossa edellä oli asiakas, joka oli tullut ratkaisemaan kaikkia maailmankaikkeuden ongelmia.
 
Advent merkkisessä langattomassa hiiressä on/Off kytkin tulee ulos sen verran paljon, että se ottaa tasoon kiinni tassun sijaan. Hiiri keikkuu tämän takia, joka on todella ärsyttävää. Kyseinen hiiri ei ole ollut kovassa käytössä, joten kulumisesta ei ole kyse.
_20220216_225729.JPG
 
Advent merkkisessä langattomassa hiiressä on/Off kytkin tulee ulos sen verran paljon, että se ottaa tasoon kiinni tassun sijaan. Hiiri keikkuu tämän takia, joka on todella ärsyttävää. Kyseinen hiiri ei ole ollut kovassa käytössä, joten kulumisesta ei ole kyse.
Kai tuo vielä kaiken lisäksi sammuttaa itsensä, kun tuo nappi ottaa pöytään/mattoon kiinni :cigarbeye:
 
Kai tollasta kikantin kympin hiirtäkin tarvitsee liikuttaa myös sivusuunnassa? Tokihan tuon ongelman osaa korjata insinöörikin minuutissa. Tai no, insinööri ehkä kymmenessä minuutissa, mut normijärkinen henkilöoletettu minuutissa.
 
Hiirestä tuli mieleen Applen Magic Mouse. Työn puolesta tuota joutuu käyttämään ja on kyllä yksi suunnitelun kukkanen koko paska. Lättänä laatta joka on suunniteltu "design" edellä. "Rullana" kahdella sormella swaippaus, mikä on melko hankalaa kun hiiri ei istu käteen sitten mitenkään. Pahin kukkanen on latausportti hiiren pohjassa, eli hiirtä ei voi käyttää ladatessa.
Onneksi akku kestää pitkään, mutta silti on muutaman kerran työt keskeytynyt kun hiirestä on loppunut akku.
85 eurolla (mitä Apple listaa hiiren hinnaksi) löytyy helposti 20 ellei 50 huomattavasti parempaa hiirtä.
 
Edelleen hiiristä: melkoinen suunnittelun kukkanen oli aikoinaan DEC:in pyöreä hiiri. Se oli muotoiltu niin huonosti käteen sopivaksi, että jo puolessa tunnissa alkoi kämmenselkää särkemään. Googlen kuvahaku "dec mouse" näyttää millaisesta hirvityksestä oli kyse.
 
Trafin verkkopalvelussa ei voi tehdä auton käyttöönottoa 00.00-02.00 välisenä aikana. Ehkä kyseessä on tilapäinen juttu, kun siitä oli julkaistu tiedote jokin aika sitten.

Vakuutusyhtiön sivujen kautta käyttöönotto kuitenkin onnistui.

Tuli tästä mieleen se surullinen VR nettikauppa, josta ei voinut yöllä ostaa lippuja. Katkos kesti muistaakseni joka yö 4 tuntia. Se on nyttemmin korjattu.

Edit: 2011 VR verkkokauppa oli kiinni 22.30-06.00.

VR:n lippuja voi ostaa verkkokaupasta joka päivä. Myynti aukeaa aamulla kello kuusi ja se sulkeutuu illalla kello 22.30. Viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo, että yö on varattu järjestelmän huoltoon.
Toistaiseksi yhtiö ei suunnittele myyntiajan pidentämistä. Heijarin mukaan myynti on ollut yöllä niin hiljaista, ettei tarvetta aukioloajan pidentämiseen toistaiseksi ole.
 
Viimeksi muokattu:
Trafin verkkopalvelussa ei voi tehdä auton käyttöönottoa 00.00-02.00 välisenä aikana. Ehkä kyseessä on tilapäinen juttu, kun siitä oli julkaistu tiedote jokin aika sitten.
Minä muistelen, että tähän oli joku käytännön syy ja ettei tilanne olisi väliaikainen. Joku "ettei yöllä kännissä tehtäisi hätiköityjä päätöksiä" tms. En tosin löytänyt mitään lähdettä tähän hätään, joten voi olla että muistikuva on väärä, mutta mielestäni tästä oli jossakin vaiheessa enemmänkin keskustelua.
 
Minä muistelen, että tähän oli joku käytännön syy ja ettei tilanne olisi väliaikainen. Joku "ettei yöllä kännissä tehtäisi hätiköityjä päätöksiä" tms. En tosin löytänyt mitään lähdettä tähän hätään, joten voi olla että muistikuva on väärä, mutta mielestäni tästä oli jossakin vaiheessa enemmänkin keskustelua.

Kännissä kun lähtee ajamaan niin siinä ei varmaan ekana ole mielessä ottaa autoa käyttöön trafista :D

Pikavipit oli kyllä yöllä bannisa tuosta mainitsemastasi syystä.
 
Kännissä kun lähtee ajamaan niin siinä ei varmaan ekana ole mielessä ottaa autoa käyttöön trafista :D
Koski siis muitakin toimenpiteitä trafissa, myös auton luovutuksia jne. Melkein voisin jopa sanoa että siitä on keskusteltu tässäkin ketjussa joskus aiemmin, tai sitten olen nähnyt unta.

Poliisillakin taisi olla joku tällainen rajoitus, ettei rikosilmoituksia tehtailla suutuspäissään baarista palattaessa.
 
Nuo verkkopalvelut jotka ovat yöt ja viikonloput pois käytöstä on kyllä melkoinen suunnittelun kukkanen. On yllättävän paljon kaikenlaisia uutissivustoja joissa kommentointi on yön ja/tai viikonlopun pois päältä. Toki noihin varmaan tulee asiattomia kommentteja paljon juuri öisin mutta että koko viikonloppukin kiinni. Samalla puljulla kuitenkin on ne uutistoimittajat viikonloppuisinkin töissä.

Ja noita VR:n tyylisiä yöt kiinni olevia nettikauppojakin tuli ainakin vuosi-pari sitten vielä silloin tällöin vastaan ja ainakin itselleni aiheutti suurta ihmetystä. Joku jopa meni kiinni joka ilta jo jossakin 18-19 nurkilla. Meinaakohan tuollaisten kauppojen pitäjät että netille pitää maksaa jotain yötyökorvauksia :D

Se ainakin on huono tekosyy että huollon takia pistettäisiin sivusto kiinni joka yö, tuskin sitä sivujen huoltoa joka yö tehdään. Tietty jos on joku niin paska järjestelmä taustalla että vaatii esim tietokannan laittamista offlineen varmuuskopioiden ajaksi.
 
Minä muistelen, että tähän oli joku käytännön syy ja ettei tilanne olisi väliaikainen. Joku "ettei yöllä kännissä tehtäisi hätiköityjä päätöksiä" tms. En tosin löytänyt mitään lähdettä tähän hätään, joten voi olla että muistikuva on väärä, mutta mielestäni tästä oli jossakin vaiheessa enemmänkin keskustelua.

No tuohan ei olisi mikään oikea käytännön syy, vaan tekosyy kiusata kansalaisia. Se nyt ei periaatteessa kuulu Trafille milloin kansalainen haluaa sen palvelujaan käyttää. Tuskin montaa tapausta tulisi vuodessa edes jotain känniasiointeja. Ja saahan humalassa asioida, ei se ole rikos. Ehkä siellä on palvelu rakennettu vaan niin paskaksi että yöllä tapahtuu asioita jotka estää palvelun, eli kyseessä juurikin suunnittelun kukkanen,
 
No tuohan ei olisi mikään oikea käytännön syy, vaan tekosyy kiusata kansalaisia. Se nyt ei periaatteessa kuulu Trafille milloin kansalainen haluaa sen palvelujaan käyttää. Tuskin montaa tapausta tulisi vuodessa edes jotain känniasiointeja. Ja saahan humalassa asioida, ei se ole rikos. Ehkä siellä on palvelu rakennettu vaan niin paskaksi että yöllä tapahtuu asioita jotka estää palvelun, eli kyseessä juurikin suunnittelun kukkanen,
Tarkoitin käytännön syyllä sitä, että se olisi joku päivittäistoimintoihin pohjaava perustelu tietojärjestelmien yksittäisen huollon sijaan.

Trafille asiakkaiden aikataulut eivät muuten tietenkään kuulu, mutta jos siellä on huomattu poliisin tapaisesti että öisin tietyllä aikavälillä tehdään merkittävä määrä sellaisia toimenpiteitä, joita henkilöstö joutuu jälkikäteen manuaalisesti sietämättömissä määrin korjailemaan, niin sitten voi olla helpompi estää koko palvelun käyttö kaikilta jonain ajankohtana.

En nyt tosiaan tiedä onko Trafilla edes mitään tuollaista käytössä, mutta yleisesti ottaen tällaiset voivat olla todellisia digitalisaation lieveilmiöitä.
 
Joo ja sitten kun olet marssimassa kohti sitä ainoaa avoinna olevaa tiskiä asiakaspalvelija katoaa jonnekin tauolle, paikalle tulee kuuliainen rollaattorimummo jolla kahdeksan pakettilappua, ottaa jonotusnumeron ja suunnistaa sille toiselle luukulle joka just avattiin ja kelloa kilautettiin. Siinähän seisot ja odotat kun mummo sumplii lappujensa kanssa ja vaihtaa suvun kuulumiset puolitutun palvelijan kanssa. Ei ikinä enää. Otan aina lapun vaikka ketään ei näkyisi missään :D
Vuoronumerosysteemejä voidaan käyttää myös asiakasmäärien seurantaan (kokonaismäärät, ruuhkaisimmat ajat jne.), mutta sehän taas ei ole asiakkaan ongelma. Paitsi jos iso osa asiakkaista ei ota lappua, ja joku pölvästi tekee sen perusteella päätöksiä esim. asiakaspalvelijoiden määrässä.
 
Onko tämä nyt suunnittelun kukkasia, mutta. Etätöissä kun istuu ja televisio pyörii taustalla tai sivusilmällä, niin _joka_ kerta kun tämä mainos alkaa:

Valion "The Dictator" Niin mulla kääntyy pää "tuleeko tähän aikaan päivästä Sacha Cohen Baronin leffa" o_O
 
Onko tämä nyt suunnittelun kukkasia, mutta. Etätöissä kun istuu ja televisio pyörii taustalla tai sivusilmällä, niin _joka_ kerta kun tämä mainos alkaa:

Valion "The Dictator" Niin mulla kääntyy pää "tuleeko tähän aikaan päivästä Sacha Cohen Baronin leffa" o_O
Siis miten tuo Valion mainos liittuu Dictator-leffaan?
 
Itsellä yhdistyy nuo 2-3sek aikana. Joka kerta.
No täytyy tunnustaa, että Dictator on Cohenin turhin ja mitäänsanomattomin leffa, joten siitä ei mitään muistikuvia ole vaikka kerran katsonutkin, enkä tuota ko. mainostakaan ole kertaakaan ole nähnyt. Joten vähän vaikeaa vedellä tästä lankoja.
 
Hyvä esimerkki, kun käyttöesineen suunnittelija ei ole insinööri.

Suomen ilmeisesti suosituimman aterinsetin eli Hackman Savonian aterimien varret ovat taivutusjäykkyydeltään onnettomat. Leveä mutta matala varsi taittuu helposti esimerkiksi kylmää jäätelöpakettia lusikoidessa. Tuulia-sarja on paljon jäykempi, mutta jostain syystä se on huomattavasti harvinaisempi.

Savonia (huono)
1645166485291.png


Tuulia (hyvä)
1645166459724.png
 
Hyvä esimerkki, kun käyttöesineen suunnittelija ei ole insinööri.

Suomen ilmeisesti suosituimman aterinsetin eli Hackman Savonian aterimien varret ovat taivutusjäykkyydeltään onnettomat. Leveä mutta matala varsi taittuu helposti esimerkiksi kylmää jäätelöpakettia lusikoidessa. Tuulia-sarja on paljon jäykempi, mutta jostain syystä se on huomattavasti harvinaisempi.

Savonia (huono)
1645166485291.png


Tuulia (hyvä)
1645166459724.png
No jaa, en nyt tiedä onko se varsinaisesti huonoa suunnittelua, jos tuotetta käytetään vastoin sen normaalia käyttötarkoitusta. Ei lusikka ole mikään taltta. Leikkaus veitsellä, lusikointi lusikalla. :D
 
Ei kyllä ihan heti tule mieleen et miksi pitää käyttää lusikkaa jääkikkaren halkomiseen ja kaivamiseen. Sama kuin vetäisi kesärenkailla peilijäällä ja valittaisi et on liukasta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 566
Viestejä
4 748 144
Jäsenet
77 333
Uusin jäsen
veedose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom