Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.

3d23e72ba1b73d28b3cda902f3c56248.png


Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.
Muistaisin myös nähneeni useammassa vähän vanhemmassa konserniautossa toteutuksen, jossa tuon valitsimen lämmitysasento ei tehnyt mitään eli vastasi 0-asentoa. Peilien lämmitys oli nupin asennosta riippumatta normaalisti pois ja takalasin lämmityksen yhteydessä päällä. Muistikuva käy hataraksi, mutta näin luulisin. Saattaa liittyä varustelutasoeroihin tai yhteisten osien käyttöön automallien kesken. Sähköistä suojaantaittoa ei näissä lainkaan ollut.

Kun olisikin noin yksinkertaiseksi vaivauduttu tekemään kaikissa.
Tuo huoltoasennon valinnan melko looginen tapa taitaa olla yleisin, esiintyy useissa täysin toisiinsa liittymättömissä merkeissä.

Yhä sentään valmistetaan autoja, joissa pyyhkijät mahtuu nostamaan ala-asennosta(ihan kiva ettei tarvitse käydä autossa sisällä ja ropata sytytysvirtaa nostaakseen ne jäätymisen varalta). Riippuu tietysti auton muotoilusta, mutta usein tämä on parempi ratkaisu. Pyyhkijöitä ei yleensä oikeasti tarvitse upottaa kovin syvään lokeroon eikä siirtää sulan lepoasentoa pois lasin sisäilmalla lämpiävältä osalta. Saa ne aerodynaamiseen taskuun myös muuten perinteisellä rakenteella.

Tänään tuli hyvin ilmi Auriksen kukkanen. Pyyhkijät on niin alhaalla lasissa, että lämmitys ei pidä niitä ajaessa sulana. Lumi sulaa lämpimään lasiin ja pitäis pyyhkiä, mutta jäätyneet sulat tekee vain viirua. Tuolla sijoittelulla kaipaisi tuulilasiin alareunaan vastukset kuten omassa Avensiksessa. Tosin en muista, että siinäkään sitä tarvitsisi ajaessa.
Valitettavan yleistä. Perstuntumalla väittäisin tätä idioottimaista mokaa jopa useimpien autojen ominaisuudeksi. Ainakin taksarien haastattelukierros jokunen vuosi sitten viittasi tähän. Fordista konsernipelien kautta ranskanpulliin esiintyi samaa.
 
En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.

3d23e72ba1b73d28b3cda902f3c56248.png


Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.

Mulla oli vuorokauden VAG käytössä, missä käännettävät peilit. Tiedän koska olin nähnyt ko. auton monesti peilit sivussa. Ihan mielenkiinnosta yritin selvittää miten ne peilit kääntyy mutta ei.

Kuvan mukainen nappula toki oli, kun peilejä säätelin. Muistaakseni tuota vasemmanpuoleista symbolia ei ollut, lämmityksestä ei muistikuvaa koska kesä. Edes käyttöapustuksesta ei löytynyt vastausta. Jäi sitten arvoitukseksi.
Voi toki olla että kyseiseen vehkeeseen vaihdettu osia, muun kun kolarikorjauksenkin takia.
 
2017 Astrassa peilit kääntyvät kun nuppi on nollassa ja painaa painiketta alaspäin, eli nollasta poispäin.
 
Mulla oli vuorokauden VAG käytössä, missä käännettävät peilit. Tiedän koska olin nähnyt ko. auton monesti peilit sivussa. Ihan mielenkiinnosta yritin selvittää miten ne peilit kääntyy mutta ei.

Kuvan mukainen nappula toki oli, kun peilejä säätelin. Muistaakseni tuota vasemmanpuoleista symbolia ei ollut, lämmityksestä ei muistikuvaa koska kesä. Edes käyttöapustuksesta ei löytynyt vastausta. Jäi sitten arvoitukseksi.
Voi toki olla että kyseiseen vehkeeseen vaihdettu osia, muun kun kolarikorjauksenkin takia.
Tunnustan tässä kohtaa maalaisuuteni vaikka jotain luulen natsipakastinten käyttölogiikasta tietäväni, koska kokemukset modernimmista klonksvaageneista painottuvat alempiin varustelutasoihin.

Kylmä veikkaukseni on, että jossakin tapauksessa saattaapi olla järjestelmä tehdasasetuksena niin, että peilien taittoautomatiikka toimii vain lukittaessa auto, eikä lainkaan kuljettajan pikatoiminnolla. Tällöin nuppi valitsisi vain sen, onko tämä toiminto viritettynä. Mahdollisesti myös sen, säätyykö peilien lasien asento automaattisesti peruutusvaihde valittaessa.

Lukituskääntöhän olisi tärkeää saada pois päältä esimerkiksi ankaraa talvea varten. Vähän samaan tapaan kuin on kiva voida valita, koskeeko kaukosäätimen ikkunatoiminto myös lasikattoa.

Näissähän on paljon erilaisia markkina-aluekohtaisia(ja yksilöissä omistajakohtaisia) preferenssejä konfiguraatiotasolla. Tyypillisimpänä lukituksen toiminta tai ei-toiminta ajoon lähdettäessä tai pysähdyttäessä sekä keskuslukituksen avauksen toiminta joko heti kokonaan tai ekalla vain kuljettajan ovi. Suomen lintukotoasetuksilla aika monessa autossa on nämä asetukset valittu yksinkertaisimman logiikan mukaan, vaikka autossa on kehittyneempiä toimintoja tarjolla ja näistä jopa suomeksi käännetyssä manuaalissa mainitaan. Joskus virheellisesti ilman tarpeellisia alaviitteitä, kun on jätetty lokalisaatio käännöksen tasolle.

Tai sitten siellä oli mekanismi jumissa ja/tai sulake palanut.
 
Viimeksi muokattu:
Tunnustan tässä kohtaa maalaisuuteni vaikka jotain luulen natsipakastinten käyttölogiikasta tietäväni, koska kokemukset modernimmista klonksvaageneista painottuvat alempiin varustelutasoihin.

Kylmä veikkaukseni on, että jossakin tapauksessa saattaapi olla järjestelmä tehdasasetuksena niin, että peilien taittoautomatiikka toimii vain lukittaessa auto, eikä lainkaan kuljettajan pikatoiminnolla. Tällöin nuppi valitsisi vain sen, onko tämä toiminto viritettynä. Mahdollisesti myös sen, säätyykö peilien lasien asento automaattisesti peruutusvaihde valittaessa.

Lukituskääntöhän olisi tärkeää saada pois päältä esimerkiksi ankaraa talvea varten. Vähän samaan tapaan kuin on kiva voida valita, koskeeko kaukosäätimen ikkunatoiminto myös lasikattoa.

Näissähän on paljon erilaisia markkina-aluekohtaisia(ja yksilöissä omistajakohtaisia) preferenssejä konfiguraatiotasolla. Tyypillisimpänä lukituksen toiminta tai ei-toiminta ajoon lähdettäessä tai pysähdyttäessä sekä keskuslukituksen avauksen toiminta joko heti kokonaan tai ekalla vain kuljettajan ovi. Suomen lintukotoasetuksilla aika monessa autossa on nämä asetukset valittu yksinkertaisimman logiikan mukaan, vaikka autossa on kehittyneempiä toimintoja tarjolla ja näistä jopa suomeksi käännetyssä manuaalissa mainitaan. Joskus virheellisesti ilman tarpeellisia alaviitteitä, kun on jätetty lokalisaatio käännöksen tasolle.

Tai sitten siellä oli mekanismi jumissa ja/tai sulake palanut.

Eliccäs tässä saattoi olla monta muuttuvaa tekijää:confused: No ei ollut kaverin auto vaan sijaisauto huollosta, niin en alkanut sitä kyselemään. Ehkä user error tai noita yllä mainittuja.

Vähän kun kaverin Fabiasta jotain ihmeteltiin, niin löysin ominaisuuden millä sähköikkunat saa suljettua oven lukosta avaimella. Ei tuota tiennyt kumpikaan:speak:

Samalla lailla kun K5 Blazerissa tai GMC Jimmyn takaikkuna. Olikohan sama GM farkuissakin, vissiin kai mutta en nyt muista enää.
 
Vähän kun kaverin Fabiasta jotain ihmeteltiin, niin löysin ominaisuuden millä sähköikkunat saa suljettua oven lukosta avaimella. Ei tuota tiennyt kumpikaan:speak:
Jees. Jo 1990-luvun malleissa alkoi hiljalleen konserniautoissa olla tapana, että keskuslukituksen käyttöä jatkuvasti aktivoiden sai lasit(ja mahdollisesti varusteena olevan sähkökattoluukun/lasin) auki ja kiinni. Sekä lukkopesästä että kaukosäätimestä(jos varusteena). Alkuperäistä ominaisuuden lanseerannutta merkkiä en tiedä. Kuitenkin ainakin suomalaisessa autokannassa yleistyi nimenomaan kansanautoissa. Innovaatio saattaa hyvinkin olla alkuperäisesti amerikkalainen tai japanilainenkin, ellei jokin märssun premiumoutous vuosikymmenten takaa. :hmm:

Tämä on sittemmin varsin yleinen ominaisuus lukuisissa merkeissä. Lähinnä käsittämätöntä on, että yhä valmistetaan autoja, joissa on keskuslukitus(kaukosäätimellä) ja sähköikkunat(joo, pitkälti kaikissa), mutta tämä toiminnallisuus on jätetty pois. Joko pahaa tahtoa tai syvää kehitysvammaisuutta. Luulisi tällaisen olevan itsestäänselvä normi jo toista kymmentä vuotta. Tälle on todella paljon käyttöä. Tai siis tällä hetkellä sanon että olisi. Kiassa ei ole yleisesti(joissakin mallleissa huhujen mukaan on, jo vuosia sitten). Sanoisin että toiminto on kesäisin jopa tärkeä siis sillä asteikolla kuin sisävalon ovitoiminto tai viive. Toki mikään käytettävyyttä parantava ominaisuus ei ole edes hyödyllinen, jos miettii että sähköiset lasinpyyhkijätkin ovat turhaa homostelua. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Top Gearissa aikoinaan ihailivat joskus 1990 S mersun W140 kykyä sulkea ikkunat kaukosäätimen lukitus napista. Eli itse laittaisin rahat sille että oli S mersuissa ekana euroopassa. Mutta ei mikään muu ole tietoa kuin se että Top geari innovaationa esitteli tätä S mersussa.
 
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
 
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
Ettei ihmiset ja autot kolhi niitä suurkaupunkien vilkseessä. Ja Kapeilla kaduilla mahtuu kaksi autoa paremmin rinnakkain kun peilit on vedetty sisään. Suomessa täysin turha toiminto.
 
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
Työmatka on varttitunti pimeää metsätietä niin ana löytyy niitä perseeseen imeytyjiä (varsinkin pakukuskeja) niin siinä vaiheessa on hyvä kääntää peilit ni ei häikäise ja näkee paremmin eteen.
 
Työmatka on varttitunti pimeää metsätietä niin ana löytyy niitä perseeseen imeytyjiä (varsinkin pakukuskeja) niin siinä vaiheessa on hyvä kääntää peilit ni ei häikäise ja näkee paremmin eteen.

Toi on harvinaisen kätevää, jota tulee myös itsekin käytettyä. Varsinkin Hiacet sun muut pakut joissa ei ole korkeussäätöä automaattisesti.
 
Pesukadulla ainakin suotavaa nuo kääntää sisään.

Yksi vielä:
Skodan (Kodiaq) avaimesta saa takaluukun etänä auki. Ihan kätevä ominaisuus, mutta ainakin kymmenen kertaa aamulla huomannut luukun olleen yön yli auki. Pari kertaa lumet sisällä. Nappi voisi olla paremmin suojattu vahinkopainalluksilta.
Eikä siinä vielä kaikki: luukun saa sadan metrin päästä auki, mutta kiinni saa vain kahden metrin päästä. Pari kertaa huomannut töissä tuon aukeavan ja pitää sitä varten käydä ulkona laittamassa kiinni.
 
Työmatka on varttitunti pimeää metsätietä niin ana löytyy niitä perseeseen imeytyjiä (varsinkin pakukuskeja) niin siinä vaiheessa on hyvä kääntää peilit ni ei häikäise ja näkee paremmin eteen.
jos ajat pakulla niin laitonta, taakse pitää aina nähdä peilistä

Ettei ihmiset ja autot kolhi niitä suurkaupunkien vilkseessä. Ja Kapeilla kaduilla mahtuu kaksi autoa paremmin rinnakkain kun peilit on vedetty sisään. Suomessa täysin turha toiminto.
Et hesassa tai muussa suomen kaupungissa oo käyny missä kadut on suunniteltu niin että kaks hevosta mahtuu kohtaamaan?
 
jos ajat pakulla niin laitonta, taakse pitää aina nähdä peilistä
Onhan vasen sivupeili muutenkin pakollinen varuste, oli sitten paku tai ei, näet tai et hyvin tai huonosti.

Sitä en ole tullut edes ajatelleeksi, miten pakollista peilit on aina pitää oikein suunnattuna ja puhtaan poikkeustapauksessakin. Ei ole käynyt mielessäkään tieliikenteessä ajaa peilit taitettuna(muuten kuin joskus autopesuun), niin turvattomalta se tuntuisi.
 
Sitä en ole tullut edes ajatelleeksi, miten pakollista peilit on aina pitää oikein suunnattuna ja puhtaan poikkeustapauksessakin. Ei ole käynyt mielessäkään tieliikenteessä ajaa peilit taitettuna(muuten kuin joskus autopesuun), niin turvattomalta se tuntuisi.

Onhan noita tullut maantiellä ajossa taiteltua, kun perään tulee roikkumaan joku, jolla on tunink-xenonit laitettu rihlaumpioihin ja loimotus on valtaisa. Ei siitä erityisempää turvattomuutta kyllä tule, ennemminkin toisinpäin, kun näkeekin jotain muutakin kuin sen takanaolijan valot.
 
Onhan noita tullut maantiellä ajossa taiteltua, kun perään tulee roikkumaan joku, jolla on tunink-xenonit laitettu rihlaumpioihin ja loimotus on valtaisa. Ei siitä erityisempää turvattomuutta kyllä tule, ennemminkin toisinpäin, kun näkeekin jotain muutakin kuin sen takanaolijan valot.
No joo, ei välttämättä ja tapauskohtaista. Lähinnä haluan nähdä vasemmasta sivupeilistä päätä kääntämättä, millaisia manöövereja ja kolareita takavasemmalla alkaa tapahtua, jos ja kun sieltä joku nuohooja lähtee murhaohitukseen.
 
Pesukadulla ainakin suotavaa nuo kääntää sisään.

Yksi vielä:
Skodan (Kodiaq) avaimesta saa takaluukun etänä auki. Ihan kätevä ominaisuus, mutta ainakin kymmenen kertaa aamulla huomannut luukun olleen yön yli auki. Pari kertaa lumet sisällä. Nappi voisi olla paremmin suojattu vahinkopainalluksilta.
Eikä siinä vielä kaikki: luukun saa sadan metrin päästä auki, mutta kiinni saa vain kahden metrin päästä. Pari kertaa huomannut töissä tuon aukeavan ja pitää sitä varten käydä ulkona laittamassa kiinni.

Halppis KIAssa tuo sama, mutta "HOLD" tekstillä, eli pitää nappia joku hetki pitää pohjassa. Tosin eipä se muuta kuin avaa lukituksen... Ei pitäisi kyllä kovin montaa tuntia viedä koodarilta aikaa tehdä tuo...
 
Onhan vasen sivupeili muutenkin pakollinen varuste, oli sitten paku tai ei, näet tai et hyvin tai huonosti.

Sitä en ole tullut edes ajatelleeksi, miten pakollista peilit on aina pitää oikein suunnattuna ja puhtaan poikkeustapauksessakin. Ei ole käynyt mielessäkään tieliikenteessä ajaa peilit taitettuna(muuten kuin joskus autopesuun), niin turvattomalta se tuntuisi.
Eipä niitä sivupeilejä juuri kaipaa jos ajaa normi nopeutta ja taustapeili toimii. Jos joku lähtee siinä ohittamaan niin sen näkee taustapeilistä niin eipä sivupeileillä siinä paljon mitään tee.
 
COUGAR CONQUER 2
Täysikokoinen tornikotelo uniikilla ja tyylikkäällä muotoilulla

En tiedä millainen Cougar Conquer 2 tornikotelo on käytettävuudeltään, enkä haluakaan. Kuvista nähtynä kotelon muotoilu on kuitenkin kokolailla ruma; jonkinlainen hitsausmaskin ja lämpöpuhaltimen psykedeelinen koalitio. Piristyksenä sateenkaariperheen RGB värispektri: enemmän on enemmän ja parempi. Paras ominaisuus tuossa kotelossa lienee, että siellä alla irrotettava normaali kotelo. Jos tykkäät, niin power.fi viikon 3/2021 mainoskuvastossa tuollaisia näytti olevan tarjolla.
cougar_conquer.jpg
 
Viimeksi muokattu:
COUGAR CONQUER 2
Täysikokoinen tornikotelo uniikilla ja tyylikkäällä muotoilulla

En tiedä millainen Cougar Conquer 2 tornikotelo on käytettävuudeltään, enkä haluakaan. Kuvista nähtynä kotelon muotoilu on kuitenkin kokolailla ruma; jonkinlainen hitsausmaskin ja lämpöpuhaltimen psykedeelinen koalitio. Piristyksenä sateenkaariperheen RGB värispektri: enemmän on enemmän ja parempi. Paras ominaisuus tuossa kotelossa lienee, että siellä alla irrotettava normaali kotelo. Jos tykkäät, niin power.fi viikon 3/2020 mainoskuvastossa tuollaisia näytti olevan tarjolla.
cougar_conquer.jpg
Nojoo, makuja on monia. Itse näen suunnittulun kukkasena tuotteet jotka eivät toimi tai ovat epäkäytännöllisiä. Muotoilu on sitten aina erikseen.
Vai mitä?
04_Desktop.jpg
 
Pesukadulla ainakin suotavaa nuo kääntää sisään.

Yksi vielä:
Skodan (Kodiaq) avaimesta saa takaluukun etänä auki. Ihan kätevä ominaisuus, mutta ainakin kymmenen kertaa aamulla huomannut luukun olleen yön yli auki. Pari kertaa lumet sisällä. Nappi voisi olla paremmin suojattu vahinkopainalluksilta.
Eikä siinä vielä kaikki: luukun saa sadan metrin päästä auki, mutta kiinni saa vain kahden metrin päästä. Pari kertaa huomannut töissä tuon aukeavan ja pitää sitä varten käydä ulkona laittamassa kiinni.
Yleensä tuo on estetty sillä, että takaluukun avausnappia täytyy pitää pohjassa tai painaa kaksi kertaa, että se avautuu kaukosäätimellä. Erikoista kyllä, että ei mene kiinni samalta etäisyydeltä, kuin aukeaa.
 
Yleensä tuo on estetty sillä, että takaluukun avausnappia täytyy pitää pohjassa tai painaa kaksi kertaa, että se avautuu kaukosäätimellä. Erikoista kyllä, että ei mene kiinni samalta etäisyydeltä, kuin aukeaa.
Avaimet etutaskussa ja istuessa tulee pitkä painallus. On ehdotettu, ettei pitäisi avainta taskussa...
 
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
Helvetin hyvä ominaisuus, kun ajaa ahtaaseen talliin tai pesuun, niin saa peilit nappia painamalla sisään. Tietenkin jos toteutus on, että vain automaattisesti lukittaessa, niin ehkä vähän turha, en tiedä. Jotkut tykkää, että peilit on parkissa kääntyneinä, niin ohikulkijat ei turmele niitä niin helposti tai jotain. Ei mikään älytön keksintö kuitenkaan, vaan ihan käyttökelpoinen.
 
Helvetin hyvä ominaisuus, kun ajaa ahtaaseen talliin tai pesuun, niin saa peilit nappia painamalla sisään. Tietenkin jos toteutus on, että vain automaattisesti lukittaessa, niin ehkä vähän turha, en tiedä. Jotkut tykkää, että peilit on parkissa kääntyneinä, niin ohikulkijat ei turmele niitä niin helposti tai jotain. Ei mikään älytön keksintö kuitenkaan, vaan ihan käyttökelpoinen.

Muualla Euroopassa on vanhoissa kaupungeissa vaikka kuinka paljon ahtaita paikkoja, joista autolla pitää mennä tai joihin auto pitää pysäköidä. Esim. Irlannissa ei tehdä näin kapean kohdan vuoksi mitään ohitusteitä pikkukaupungin ohi, vaan tuosta kulkee myös raskas liikenne valtatietä pitkin: Google Maps

Yleensä tuo on estetty sillä, että takaluukun avausnappia täytyy pitää pohjassa tai painaa kaksi kertaa, että se avautuu kaukosäätimellä. Erikoista kyllä, että ei mene kiinni samalta etäisyydeltä, kuin aukeaa.

Olen saanut muutaman kerran VAG-autosta ikkunat kokonaan alas, pelkästään sillä että avaimet on olleet tiukkojen farkkujen taskussa ja itse olen kyykkinyt. Onneksi auto on ollut tällöin aina autokatoksessa, eikä avaimessa ole yhtään ylimääräistä toimintaetäisyyttä. Mielestäni tuollaiset yli 20m toimintamatkat on ilmiselviä suunnittelun kukkasia.
 
Muualla Euroopassa on vanhoissa kaupungeissa vaikka kuinka paljon ahtaita paikkoja, joista autolla pitää mennä tai joihin auto pitää pysäköidä.

On Suomessakin paljon katuja, joille pysäköidessä ottaa merkittävän riskin peilien hajoamisesta, jos ei niitä käännä.

Mielestäni tuollaiset yli 20m toimintamatkat on ilmiselviä suunnittelun kukkasia.

Omasta mielestäni taas mitä pidempi kantomatka, sen parempi. Helpottaa kummasti auton löytämistä valtavalta parkkialueelta, kun voi vilkuttaa sen valoja kaukosäätimellä. (USA:ssahan voi usein soittaa auton torveakin kaukosäätimestä juuri tätä tarkoitusta varten.)
 
Hankala ajatella etten tunnistaisi omaa autoani parkkipaikalla.

Ei liene kohtuullista olettaa, että kellään muulla ei voisi olla välillä tällaisia ongelmia, jos sinulla itselläsi ei ole? Joillain voi olla käytössään hyvin yleinen automalli ja väri, joku toinen on vähän hajamielinen tai huonomuistinen, ja joku kolmas ei ole kovin hyvä hahmottamaan isoja tiloja.

Hyvässä suunnittelussa otetaan huomioon erilaisten asiakasryhmien tarpeet.

Ilmainen hyötyliikunta on kivaa välillä. Ei ne parkkipaikat niin isoja ole kuitenkaan.

Ei ole kovin antoisaa etsiskellä autoa kävellen isolta parkkipaikalta esim. raskaita ostoskasseja tai matkatavaroita kantaen. Hoidan hyötyliikuntani mieluummin muualla.
 
Kuusi vuotta ilman yhtään vikaa? Kyllä ne ranskalaiset osaa siis autoja tehdä. Montakohan vikaa saksalaisessa olisi kuudessa vuodessa ollut?
Tuon osan kun olisi vähän paremmin suunnitellut ja toteuttanut niin hyvästä olisi tullut parempi.
 
Ei liene kohtuullista olettaa, että kellään muulla ei voisi olla välillä tällaisia ongelmia, jos sinulla itselläsi ei ole? Joillain voi olla käytössään hyvin yleinen automalli ja väri, joku toinen on vähän hajamielinen tai huonomuistinen, ja joku kolmas ei ole kovin hyvä hahmottamaan isoja tiloja.

Hyvässä suunnittelussa otetaan huomioon erilaisten asiakasryhmien tarpeet.



Ei ole kovin antoisaa etsiskellä autoa kävellen isolta parkkipaikalta esim. raskaita ostoskasseja tai matkatavaroita kantaen. Hoidan hyötyliikuntani mieluummin muualla.
Vielä kun huomioi sellaisen sangen ilmeisen muuttujan, että autoa voi etsiä joku muu kuin se, joka auton pysäköi.

Toki kantaman rajoittaminen eri toiminnoilla fiksusti olisi eduksi, eli luukun tai ikkunoiden avaus vain läheltä, ja niiden sulkeminen sekä lukkojen käyttö aina myös mahdollisimman kaukaa. Jälkimmäinenhän on tarpeen myös muista ilmeisistä syistä kuin auton etsimisen takia.

Siltä varalta ettei joku tiedä, lukituksen avaaminen vahingossa ei yleensä ole ongelma, koska normaalisti auto lukittuu kymmenien sekuntien kuluessa uudelleen ellei mitään ovea avata.

Toisaalta ikkunat pitäisi saada auki myös kaukaa autoa lähestyessä, jotta saa vähän tuuletettua uunilämmintä autoa kesällä lähtiessä jo etukäteen. Ja Webasto tai vastaava on edelleen paljon eksklusiivisempi ylellisyysvaruste kuin fiksu kaukosäädin, joten se ei korvaa tätä. Eikä muutenkaan.
 
Meidän Electroluxin (taitaa olla sama kuin Beamin imureissa) keskuspölynimurin seinäliitäntä. Joka toinen kerta letku kiertyy sen verran, että imuri pysähtyy (toimii siis vain letkun ollessa tietysä asennossa). Vähän fiksummalla muotoilulla ton saisi helposti estettyä.
 
Eikä siinä vielä kaikki: luukun saa sadan metrin päästä auki, mutta kiinni saa vain kahden metrin päästä. Pari kertaa huomannut töissä tuon aukeavan ja pitää sitä varten käydä ulkona laittamassa kiinni.
Selittyisikö tuo osin sillä, että auki oleva takaluukku blokkaa antennisignaalin. Ainakin omassa kulkineessa antenni on takalasin ylälaidassa ja jos takaluukku on kokonaan auki, se tehokkaasti peittää tuon antennin.
 
Selittyisikö tuo osin sillä, että auki oleva takaluukku blokkaa antennisignaalin. Ainakin omassa kulkineessa antenni on takalasin ylälaidassa ja jos takaluukku on kokonaan auki, se tehokkaasti peittää tuon antennin.
Sekin on muuten melkoinen suunnittelun kukkanen, jos kauko-ohjaimen antenni pitää väen väkisin tunkea takalasiin. Jo siksi, että porrasperässä luukku nousee signaaliesteeksi on paha, mutta kun enemmistö automyynnistä on nykyään erilaisia luukkuperiä, joissa vastaava ratkaisu tarkoittaa ylimääräisiä itsetuhoutuvia johtoja joustosukan sisään. Tietty niissä voidaan tehdä kunnolla, jolloin ilmenee kysymys miksei porrasperässäkin.

Tosin melkoinen ihme on, mikäli millään päin vittua tekemisellä saadaan kantomatka kuristettua alle 100 metrin. Siinä on oltava muutakin vikaa.
 
Ei liene kohtuullista olettaa, että kellään muulla ei voisi olla välillä tällaisia ongelmia, jos sinulla itselläsi ei ole? Joillain voi olla käytössään hyvin yleinen automalli ja väri, joku toinen on vähän hajamielinen tai huonomuistinen, ja joku kolmas ei ole kovin hyvä hahmottamaan isoja tiloja.

Hyvässä suunnittelussa otetaan huomioon erilaisten asiakasryhmien tarpeet.



Ei ole kovin antoisaa etsiskellä autoa kävellen isolta parkkipaikalta esim. raskaita ostoskasseja tai matkatavaroita kantaen. Hoidan hyötyliikuntani mieluummin muualla.
Itse olen ainakin moneen kertaan törmännyt tähän ongelmaan pysäköidessä tuntemattoman sokkeloisen kauppakeskuksen sisäparkkikselle. Siinä sitten saa miettiä, mille tasolle mahtoi tuon laittaa ja oliko nyt missä päässä aakkosia. Päällä tietenkin aina kauhea kiire ja lapset ja vaimot itkee vieressä.
Meidän Electroluxin (taitaa olla sama kuin Beamin imureissa) keskuspölynimurin seinäliitäntä. Joka toinen kerta letku kiertyy sen verran, että imuri pysähtyy (toimii siis vain letkun ollessa tietysä asennossa). Vähän fiksummalla muotoilulla ton saisi helposti estettyä.
Nyt on kyllä suunnittelussa hölmöilty. Uusissa malleissa tuon letkun päässä on nipukka, joka asettuu vain yhteen kohtaan.
Selittyisikö tuo osin sillä, että auki oleva takaluukku blokkaa antennisignaalin. Ainakin omassa kulkineessa antenni on takalasin ylälaidassa ja jos takaluukku on kokonaan auki, se tehokkaasti peittää tuon antennin.
Muut toiminnot kyllä toimivat edelleen pidemmältäkin eli tuskin on tuosta kiinni.
 
Itse olen ainakin moneen kertaan törmännyt tähän ongelmaan pysäköidessä tuntemattoman sokkeloisen kauppakeskuksen sisäparkkikselle. Siinä sitten saa miettiä, mille tasolle mahtoi tuon laittaa ja oliko nyt missä päässä aakkosia. Päällä tietenkin aina kauhea kiire ja lapset ja vaimot itkee vieressä.
Jos on tasokin hukassa, niin siinä tuskin valojen vilkuttelu auttaa.
 
Sekin on muuten melkoinen suunnittelun kukkanen, jos kauko-ohjaimen antenni pitää väen väkisin tunkea takalasiin. Jo siksi, että porrasperässä luukku nousee signaaliesteeksi on paha, mutta kun enemmistö automyynnistä on nykyään erilaisia luukkuperiä, joissa vastaava ratkaisu tarkoittaa ylimääräisiä itsetuhoutuvia johtoja joustosukan sisään. Tietty niissä voidaan tehdä kunnolla, jolloin ilmenee kysymys miksei porrasperässäkin.

Tosin melkoinen ihme on, mikäli millään päin vittua tekemisellä saadaan kantomatka kuristettua alle 100 metrin. Siinä on oltava muutakin vikaa.


Volvossa (V70) takaluukkua ei saa edes kaukkarilla kiinni. Varmaan ihan turvallisuussyistä. Sama juttu taitaa olla tuossakin että luukun saa kiinni vain ihan vierestä.
 
Portaiden äärellä koittaa vilkutella ja jos ei näy, siirtyy seuraavaan kerrokseen. Ei tarvi kiertää koko kerrosta turhaan.
Eipä auta, jos on "väärää" autoa etsimässä. Kerran kaivoin taskusta auton avaimet ja koetin etsiä autoa Sellon parkkihallista 15min. Kunnes huomasin, että taskussa oli toisenkin auton avaimet (sen jolla olin tullut:redface:). Poika tais olla joku 5v. ja istui tuulikaapissa just ostetun printterin paketin päällä odottamassa. :)
 
Tää on nyt mennyt vähän turhan autoaiheiseksi tämä lanka. Olisko aika saada muitakin tutkintalinjoja tulille?
 
Eteisen valokatkaisija. Ei ole heti ulko-oven vieressä, vaan toisessa päässä käytävää. Kiva kompuroida
sisääntullessa pimeässä kenkätelineeseen tai ulosmennessä yrittää saada lukkoa auki.

Edit. Lisätään vielä koneellinen poistoilmanvaihto ilman korvausilmaventtiilejä. Kunnon puhuri käy postiluukun kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 149
Viestejä
4 488 048
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom