- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 717
Muistaisin myös nähneeni useammassa vähän vanhemmassa konserniautossa toteutuksen, jossa tuon valitsimen lämmitysasento ei tehnyt mitään eli vastasi 0-asentoa. Peilien lämmitys oli nupin asennosta riippumatta normaalisti pois ja takalasin lämmityksen yhteydessä päällä. Muistikuva käy hataraksi, mutta näin luulisin. Saattaa liittyä varustelutasoeroihin tai yhteisten osien käyttöön automallien kesken. Sähköistä suojaantaittoa ei näissä lainkaan ollut.En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.
Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.
Tuo huoltoasennon valinnan melko looginen tapa taitaa olla yleisin, esiintyy useissa täysin toisiinsa liittymättömissä merkeissä.Kun olisikin noin yksinkertaiseksi vaivauduttu tekemään kaikissa.
Yhä sentään valmistetaan autoja, joissa pyyhkijät mahtuu nostamaan ala-asennosta(ihan kiva ettei tarvitse käydä autossa sisällä ja ropata sytytysvirtaa nostaakseen ne jäätymisen varalta). Riippuu tietysti auton muotoilusta, mutta usein tämä on parempi ratkaisu. Pyyhkijöitä ei yleensä oikeasti tarvitse upottaa kovin syvään lokeroon eikä siirtää sulan lepoasentoa pois lasin sisäilmalla lämpiävältä osalta. Saa ne aerodynaamiseen taskuun myös muuten perinteisellä rakenteella.
Valitettavan yleistä. Perstuntumalla väittäisin tätä idioottimaista mokaa jopa useimpien autojen ominaisuudeksi. Ainakin taksarien haastattelukierros jokunen vuosi sitten viittasi tähän. Fordista konsernipelien kautta ranskanpulliin esiintyi samaa.Tänään tuli hyvin ilmi Auriksen kukkanen. Pyyhkijät on niin alhaalla lasissa, että lämmitys ei pidä niitä ajaessa sulana. Lumi sulaa lämpimään lasiin ja pitäis pyyhkiä, mutta jäätyneet sulat tekee vain viirua. Tuolla sijoittelulla kaipaisi tuulilasiin alareunaan vastukset kuten omassa Avensiksessa. Tosin en muista, että siinäkään sitä tarvitsisi ajaessa.