Suunnittelun kukkaset

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
569
Kannattaa yrittää havaita. Aika epätodennäköistä, että vuosikymmenien varrella ajamissasi autoissa yhdessäkään tuota nuolta ei olisi ollut. Mitä autoja sinulla on vuosikymmenien aikana ollut, katsotaan löytyykö kuvat mittarista?
Juu, varmaan kannattaa, itse en vaan tuollaisella tiedolla tee oikein mitään. Omassa autossa sen tietää missä se on, ja silloin kun vuokra-auto alla, niin 9/10 kertaa arvaa oikein.

Autoina mm. Ford Escort -81, Jetta -91, V70 -2001, V60 -2015. Odottelen kuvia.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 369
Juu, varmaan kannattaa, itse en vaan tuollaisella tiedolla tee oikein mitään. Omassa autossa sen tietää missä se on, ja silloin kun vuokra-auto alla, niin 9/10 kertaa arvaa oikein.

Autoina mm. Ford Escort -81, Jetta -91, V70 -2001, V60 -2015. Odottelen kuvia.
Väittäisin että kaikissa noista on merkki kummalla puolella täyttöaukko sijaitsee. Huom. se ei ole välttämättä ole nuoli, vaan esimerkiksi tankkausmittarin kuva, jossa polttoaineletku on sillä puolella jolla sijaitsee täyttöaukko.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 515
Juu, varmaan kannattaa, itse en vaan tuollaisella tiedolla tee oikein mitään. Omassa autossa sen tietää missä se on, ja silloin kun vuokra-auto alla, niin 9/10 kertaa arvaa oikein.

Autoina mm. Ford Escort -81, Jetta -91, V70 -2001, V60 -2015. Odottelen kuvia.
Isot pojat aikanaan opetti että se kuvake kertoo kummallapuolella täyttöaukko, googlasin sitten mittareita ja esim Fiestassa se kuva saatto olla vasemmalla puolella, niin ajattelin että eihän se niin menekkään, mutta kun googletteli saman mallin auton kuvia, niin siinä se olikin vasemmalla.


Joissain autoissa on nuoli, onko se sitten silloin jos sitä pumpunkuvaa ei ole ulkonäöllisesti saatu korkinpuolelle.

Edit: joissain on kyllä vähän monitulkintaisesti.

Escortissa ilmeisesti korkki oikealla ja jos oiketa mittareita löysin niin kuvake oikealla. Joissain tuoreemmissa Escorteissa vasemmalla ja samoin kuvake (jos nyt googlettelu meni oikein)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
311
Väittäisin että kaikissa noista on merkki kummalla puolella täyttöaukko sijaitsee. Huom. se ei ole välttämättä ole nuoli, vaan esimerkiksi tankkausmittarin kuva, jossa polttoaineletku on sillä puolella jolla sijaitsee täyttöaukko.
BMW 300 sarjassa ei ole mitään nuolta ja pumpun kuva on eripuolella mittaria kuin täyttöaukko. Uusimpaan malliin tuo on ilmestynyt.
Eikun joo luinkin väärin. Mutta kaikissahan se on siinä kuvassa letku oikealla, ainakaan en löytänyt yhtään esimerkkiä missä vasemmalla? Sellainen yleismerkki vähänku moottorivikavalo tuntuisi olevan mistä ei mitään muuta voi kyllä päätellä.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
569
Väittäisin että kaikissa noista on merkki kummalla puolella täyttöaukko sijaitsee. Huom. se ei ole välttämättä ole nuoli, vaan esimerkiksi tankkausmittarin kuva, jossa polttoaineletku on sillä puolella jolla sijaitsee täyttöaukko.
Ok. Itse en usko, että missään noista on ollut mitään tankkivihjeitä/-ohjeita. Pidän kyllä sitä mahdollisena, odottelen niitä kuvia.

Täytyy sanoa, että mun aivot ei pysty kyllä asentoon, jossa tankkausmittarikuvakkeen letkun puoli kertoo tankin puolen autossa. Ei mitään logiikkaa. Minusta letku vasemmassa reunassa pumppukuvaketta kertoisi ennemminkin, että se tankki on oikealla puolella autoa (kulkusuuntaan katsoessa). Mutta siis noin yleisesti aivan älytön ajatus vaatia, että tuosta osaisi sen jotenkin päätellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
815
Ok. Itse en usko, että missään noista on ollut mitään tankkivihjeitä/-ohjeita. Pidän kyllä sitä mahdollisena, odottelen niitä kuvia.

Täytyy sanoa, että mun aivot ei pysty kyllä asentoon, jossa tankkausmittarikuvakkeen letkun puoli kertoo tankin puolen autossa. Ei mitään logiikkaa. Minusta letku vasemmassa reunassa mittaria kertoisi ennemminkin, että se tankki on oikealla puolella autoa (kulkusuuntaan katsoessa). Mutta siis noin yleisesti aivan älytön ajatus vaatia, että tuosta osaisi sen jotenkin päätellä.
V60 -15



V70 -01



escort -81


jetta -91


On yhdessä ollut ainakin nuoli. Koitin myös etsiä bensatankin kuvaketta jossa olisi vasemmalla puolella letku, ei niitä taida olla olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
898
En tiedä onko Toyotassa sattumalta niin päin tuo bensapumppukuvake että letkun puoli kertoo tankin puolen mutta ainakin nykyisessä ja parissa edellisessä on noin päin, nykyisessä on jopa tuo nuolikin. Vanhassa nappisilmäladassa taas tuo ei täsmää mutta se nyt on venäläinen keksintö muutenkin niin ei varmaan ole ollut niin tarkkaa.

Jossain autossa olen kyllä nähnyt tuon symbolin letku vasemmallakin mutta en kyllä muista kummalla puolella siinä oli tankki.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 274
Eihän siinä ole mitään järkeä että tankin paikka autossa olisi samalla puolella kuin millä puolella letku on kojetaulun kuvakkeessa. Nehän on toistensa vastakappaleita? Eiköhän kyseessä ole vain yhteensattuma jos nämä mätsäävät.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
569
Kyllä, V60:ssä on selkeä nuoli ja tuon kyllä tajuaa jos tarvii tuota tietoa. Oisin varmaan itsekin hoksannut, mutta olen varmasti päivästä yksi alkaen tiennyt, että tankki on oikealla puolella, koska Volvo. Muissa autoissa ei sitten mitään vihjettä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 515
Eihän siinä ole mitään järkeä että tankin paikka autossa olisi samalla puolella kuin millä puolella letku on kojetaulun kuvakkeessa. Nehän on toistensa vastakappaleita? Eiköhän kyseessä ole vain yhteensattuma jos nämä mätsäävät.
Niissä kuvakkeissa se letku on järjestäin oikealla puolella , taitaa olla niissä vasemman korkin japseissakin (poikkeus varmaan jossain)

Mutta siinä on eroja kummalla puolella se pumpun kuvake on. Tosin joidenkin sijoittelu on sellaista että voi tulkita monella tavalla. Jos on aivan keskellä, niin on se ei tarkoita että keskellä ajoneuvoa, vaikka joissain kyllä sekin osuus kohdalle.
Nuoli on huomattavasti yksiselitteisempi.

Sitä isot pojat ei kertoneet koska moinen tapa on tullut ja onko se kuinkalaaja, vai vain sattumaa.

BMW mainittu ettei pidä paikkansa , pikaisesti vilasten 2000 luvun mittareita, niin ei taida pitää, no joku ilkeä voi sanoa että niissä muitakin omintakaisia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
569
Mutta siinä on eroja kummalla puolella se pumpun kuvake on. Tosin joidenkin sijoittelu on sellaista että voi tulkita monella tavalla. Jos on aivan keskellä, niin on se ei tarkoita että keskellä ajoneuvoa, vaikka joissain kyllä sekin osuus kohdalle.
Nuoli on huomattavasti yksiselitteisempi.
No siis pumppukuvakkeen sijainnista mittaristossa tai letkun kätisyydestä siinä kuvakkeessa, kummastakaan ei voi päätellä yhtään mitään. Nuolenkin voisi käsittää vaikka niin, että jos nuoli osoittaa oikealle pumpppukuvakkeen oikealla puolella (V60 esimerkki), se tarkoittaisi että tankki on vasemmalla puolella, koska nuolihan näyttää sen polttoaineen suunnan pumpulta auton tankkiin. Toki tuon nuolen sentään voi käsittää myös "oikein".
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 515
No siis pumppukuvakkeen sijainnista mittaristossa tai letkun kätisyydestä siinä kuvakkeessa, kummastakaan ei voi päätellä yhtään mitään.
Letkusta ei.

Mutta on väitetty että pummpua on sijoiteltu sen mukaan.

Mutta vaikka olisi, niin merkitystä vain silloin jos tietää onko se tässä autossa niin. Vähän samaa sarjaa kuin microUSB johotliitin jossa somintunnistettava merkki kuinka päin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 464
Jos pitää manuaalikiekosta ja on hankkinut sellaisen joka ei kostu, eikä sula ja tykkää sen kanssa pelata ja sen muistaa aina laittaa, mutta jostain syystä ei automaattista muistaisi tarkistaa. niin siitä vaan.

Mutta miten ihmeessä sen automaattisen saa kuulumaan suunnittelun kukkasiin samalla kun manuaalikiekkoa kehuu käytettävyydessä.
Myönnän, että yksi näkökohta on, miten kätevää vanhoihin tapoihin tottuneena perinteisellä kiekolla on joskus huijata pari minuuttia. :joy:
 

Esterhaus

Team Folding @ Home
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
644
Myönnän, että yksi näkökohta on, miten kätevää vanhoihin tapoihin tottuneena perinteisellä kiekolla on joskus huijata pari minuuttia. :joy:
Automaattisellakin kiekolla sen onnistuu. Kumpaakin tässä keskustelussa mainittua automaagimallia olen kokeillut (se, jossa paristoluukku alaspäin - täysin säkällä onnistuin asentamaan niin että pariston sai nippa nappa vaihdettua) ja sitten tuo telinemalli. Kummassakin niissä pystyy nuolinappuloilla muuttamaan pysäköintiajan manuaalisesti. Jos vaikka 12:25 pysäköi, näyttää "kiekko" saapumisajaksi 12:30. Jos parkkipirkkoa ei näy, voi melko turvallisesti näppäillä saapumisajan suoraan 13:00:ksi. *edit samalla konstilla onnistuu myös "kiekon siirtäminen" :rolleyes:
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
50
Kyllä, V60:ssä on selkeä nuoli ja tuon kyllä tajuaa jos tarvii tuota tietoa. Oisin varmaan itsekin hoksannut, mutta olen varmasti päivästä yksi alkaen tiennyt, että tankki on oikealla puolella, koska Volvo. Muissa autoissa ei sitten mitään vihjettä.
Automerkkikään ei ole riittävä tieto. Esim -02 V40 tankki löytyy vasemmalta puolelta
 
  • Tykkää
Reactions: PCB

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
10 801
Automerkkikään ei ole riittävä tieto. Esim -02 V40 tankki löytyy vasemmalta puolelta
Jep, sama oli 04:ssä, joka oli jo seuraavaa facelift-versiota.

Automaattisellakin kiekolla sen onnistuu. Kumpaakin tässä keskustelussa mainittua automaagimallia olen kokeillut (se, jossa paristoluukku alaspäin - täysin säkällä onnistuin asentamaan niin että pariston sai nippa nappa vaihdettua) ja sitten tuo telinemalli. Kummassakin niissä pystyy nuolinappuloilla muuttamaan pysäköintiajan manuaalisesti. Jos vaikka 12:25 pysäköi, näyttää "kiekko" saapumisajaksi 12:30. Jos parkkipirkkoa ei näy, voi melko turvallisesti näppäillä saapumisajan suoraan 13:00:ksi. *edit samalla konstilla onnistuu myös "kiekon siirtäminen" :rolleyes:
Noissa se tosiaan onnistuu, mutta Insmatin versiossa pitää joka kerta kaivaa manuaali esiin ja selvitellä että miten ihmeessä se nyt taas menikään. Tuo e on yksi syy miksi en halunnut enää jatkaa sen kanssa, vaan annoin mennä auton mukana seuraavalle omistajalle, vaikka se muuten ihan toimiva laite olikin (jos ei huomioida numeroiden olematonta näkyvyyttä).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 515
Automaattisellakin kiekolla sen onnistuu.
Joissain patterikiekoissa voi asettaa tuloajan käsin, joissain ei. Näppäryyskin voi vaihdella.

Jos tietoisesti pysäköi yliaikaa, niin tuolla voi vähentää kiinnijäämisen riskiä, jos on lähempänä tulevaa 30/00 aikaa

Tiettävästi joillain on kellokin vähingossa vähän väärässä ajassa (edellä), siinä sitten mietittävä kuinka isoa riskiä kannattaa ottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 464
Auton etulasin lämmitys ei yllä pyyhkijänsulkiin. Käsittämättömän hieno keksintö tuo tuulilasin vastukset, mutta pyyhkijänsulat jäävät kuitenkin jäisiksi ja lasia ei saa pyyhittyä kuivaksi.
Tämän seurauksena koko ominaisuudesta on vain pientä mukavuushyötyä pätkäajossa ja vaativan kelin liikennekelpoisuus huonompi kuin jossain varustelemattomassa autossa x, jossa sulat lepäävät lämpimällä osalla.

Todella raivostuttava suunnitteluvirhe myös kun jätetään koko vastuslasi pois yhtälöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
214
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
Suurella todennäköisyydellä ei ole suunnitteluvirhe. Eli uutena on toiminut ihan hyvin, ja vettä tullut lasille heti kun pissapoikaa käyttää. Yksitieventtiili/haittaventtiili tullut tiensä päähän ja päästää aina letkun tyhjäksi. Sen tarkoitus on estää nesteen valuminen säiliöön asti, jolloin ei tarvitse käyttää sitä paria sekunttia siihen että letku täyttyy ensin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
898
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
Ylipäätään miksi niiden pyyhkijöiden pitää ilman lupaa ruveta lääppimään lasia? Vanhemmissa autoissa tuota automatiikkaa ei ollut ja se oli mielestäni paljon parempi niin, sai itse pyyhkiä juuri niin kuin halusi. Ja vielä idioottimaisempi asia on se, että veden ruikkimisen jälkeen ainakin omassa autossa pyyhkijät pyyhkäisevät vielä kolme kertaa ja lähes aina se kolmas kerta on liikaa, joko pyyhkäisee jo rutikuivaa tuulilasia tai sitten levittää jotain kurapaskaa jo takaisin lasille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Ylipäätään miksi niiden pyyhkijöiden pitää ilman lupaa ruveta lääppimään lasia? Vanhemmissa autoissa tuota automatiikkaa ei ollut ja se oli mielestäni paljon parempi niin, sai itse pyyhkiä juuri niin kuin halusi. Ja vielä idioottimaisempi asia on se, että veden ruikkimisen jälkeen ainakin omassa autossa pyyhkijät pyyhkäisevät vielä kolme kertaa ja lähes aina se kolmas kerta on liikaa, joko pyyhkäisee jo rutikuivaa tuulilasia tai sitten levittää jotain kurapaskaa jo takaisin lasille.
Ei mulla mitään automatiikkaa ollu vaan ihan normaalit manuaalipyhkimet.
Kyse oli siitä että kun normaalissa autossa ruiskuttaa pesunestettä niin nestettä tulee heti ja pyyhkimet alkaa pyyhkiä. No tässä suunnittelun kukkasessa kun ruiskutti pesunestettä niin pyyhkijät alkaa ensin pyyhkiä ja sitten parin sekunnin päästä tulee nestettä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 274
Omassa autossa menee joskus pitkäänkin jos ei pyyhkijöitä ole hetkeen käytetty, että pesunestettä tulee lasille asti. Ilmeisesti sadetunnistin on jollain tavalla kuitenkin yhdistetty tähänkin toimintaan, koska pyyhkijät eivät kuitenkaan pyyhi kuivaa lasia, vaan alkavat toimia vasta sitten kun nestettä tulee lasille asti.

Sadetunnistimen olen huomannut vaikuttavan tämän lisäksi myös ajovalojen päälle menemiseen sekä tihkukytkimen päällä ollessa, itse pyyhkijöiden toimintanopeuteen eli aggressiivisuuteen, kovalla sateella pyyhkijät pyyhkivät erittäin nopeasti kaikilla eri asetuksilla.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
32
Ei mulla mitään automatiikkaa ollu vaan ihan normaalit manuaalipyhkimet.
Kyse oli siitä että kun normaalissa autossa ruiskuttaa pesunestettä niin nestettä tulee heti ja pyyhkimet alkaa pyyhkiä. No tässä suunnittelun kukkasessa kun ruiskutti pesunestettä niin pyyhkijät alkaa ensin pyyhkiä ja sitten parin sekunnin päästä tulee nestettä.
Omassa autossa jos vetää vipua taakse (= ruiskutetaan pesunestettä) niin pyyhkijät lähtevät vispaamaan vasta kun vivun vapauttaa eli saa itse annostella nesteen määrän lasille ennenkuin antaa sulkien touhuta.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
23
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
Onkohan tuo jokin ranskalaisten oma juttu? Nimittäin omassa kymmenvuotiaaksi vanhentuneessa renaultissa on ihan sama ominaisuus. Jäin kovasti kaipaamaan vanhaa nissaniani, jossa sai vivun puoliasennossa ruikittua nestettä niin paljon kuin halusi ja vetämällä vipu viimeiseen pykälään se aktivoi pyhkimet.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
148
Omassa autossa menee joskus pitkäänkin jos ei pyyhkijöitä ole hetkeen käytetty, että pesunestettä tulee lasille asti. Ilmeisesti sadetunnistin on jollain tavalla kuitenkin yhdistetty tähänkin toimintaan, koska pyyhkijät eivät kuitenkaan pyyhi kuivaa lasia, vaan alkavat toimia vasta sitten kun nestettä tulee lasille asti.

Sadetunnistimen olen huomannut vaikuttavan tämän lisäksi myös ajovalojen päälle menemiseen sekä tihkukytkimen päällä ollessa, itse pyyhkijöiden toimintanopeuteen eli aggressiivisuuteen, kovalla sateella pyyhkijät pyyhkivät erittäin nopeasti kaikilla eri asetuksilla.
Ainakin omassa autossa ajovalojen kytkeytymisen sateella voi valita ajotietokoneesta. Mielestäni suotavaa ne on sateella pitää päällä.
Ja sadetunnistimen ideana mielestäni on juuri se, että pyyhkijät mukautuvat sateen voimakkuuteen, eli luonnollisesti kovalla sateella pyyhkivät tiheämmin/nopeammin lasia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
86
Tänään tuli hyvin ilmi Auriksen kukkanen. Pyyhkijät on niin alhaalla lasissa, että lämmitys ei pidä niitä ajaessa sulana. Lumi sulaa lämpimään lasiin ja pitäis pyyhkiä, mutta jäätyneet sulat tekee vain viirua. Tuolla sijoittelulla kaipaisi tuulilasiin alareunaan vastukset kuten omassa Avensiksessa. Tosin en muista, että siinäkään sitä tarvitsisi ajaessa.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
1 024
Jatketaan autolinjalla. Ainakin 2019 Kodiaqissa sivupeililämmitin löytyy samasta sivupeilisäädön kanssa. Valitsimesta valitessa sivupeilit pysyy koko ajan lämmitettynä. Olen kerran huomannut kesäkuussa, että peilit ovat edelleen lämmitysmoodissa kevään jäljiltä...

Paljon kätevämpi se normaali tapa eli napista painamalla lämmitetään esim. 10 min ja tämän jälkeen sammuu. Tuskin tuon jälkeen tarvitsevat enää lämpöä samalla matkalla.

Pari vuotta sitten myytiin Civiciä, jonka hinta oli painettu niin alas, että sivupeililämmitinkin oli lisävaruste :D
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
439
Jatketaan autolinjalla. Ainakin 2019 Kodiaqissa sivupeililämmitin löytyy samasta sivupeilisäädön kanssa. Valitsimesta valitessa sivupeilit pysyy koko ajan lämmitettynä. Olen kerran huomannut kesäkuussa, että peilit ovat edelleen lämmitysmoodissa kevään jäljiltä...

Paljon kätevämpi se normaali tapa eli napista painamalla lämmitetään esim. 10 min ja tämän jälkeen sammuu. Tuskin tuon jälkeen tarvitsevat enää lämpöä samalla matkalla.
En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.



Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
1 024
Ensimmäistä kertaa tuli muuten Kodiaqissa vastaan pyyhkimet, joita ei saa pystyyn ala-asennosta. Konepelti ottaa kiinni. Pitää siis hieman kikkailla, että noihin pääsee edes käsiksi poistamaan jäätä.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
240
Ensimmäistä kertaa tuli muuten Kodiaqissa vastaan pyyhkimet, joita ei saa pystyyn ala-asennosta. Konepelti ottaa kiinni. Pitää siis hieman kikkailla, että noihin pääsee edes käsiksi poistamaan jäätä.
Skodassa on joku kikka, muistaakseni niin että pitää painaa pyyhijän viikseä alaspäin ja samaan aikaan virta napista päälle, niin pyyhkijät pysähtyy yläasentoon. Tai jotenkin noin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
311
Ensimmäistä kertaa tuli muuten Kodiaqissa vastaan pyyhkimet, joita ei saa pystyyn ala-asennosta. Konepelti ottaa kiinni. Pitää siis hieman kikkailla, että noihin pääsee edes käsiksi poistamaan jäätä.
Bmw sama homma, ekaa kertaa ikinä piti turvautua googleen että mites helvetissä tähän vaihdetaan pyyhkijänsulat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 464
En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.



Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.
Muistaisin myös nähneeni useammassa vähän vanhemmassa konserniautossa toteutuksen, jossa tuon valitsimen lämmitysasento ei tehnyt mitään eli vastasi 0-asentoa. Peilien lämmitys oli nupin asennosta riippumatta normaalisti pois ja takalasin lämmityksen yhteydessä päällä. Muistikuva käy hataraksi, mutta näin luulisin. Saattaa liittyä varustelutasoeroihin tai yhteisten osien käyttöön automallien kesken. Sähköistä suojaantaittoa ei näissä lainkaan ollut.

Kun olisikin noin yksinkertaiseksi vaivauduttu tekemään kaikissa.
Tuo huoltoasennon valinnan melko looginen tapa taitaa olla yleisin, esiintyy useissa täysin toisiinsa liittymättömissä merkeissä.

Yhä sentään valmistetaan autoja, joissa pyyhkijät mahtuu nostamaan ala-asennosta(ihan kiva ettei tarvitse käydä autossa sisällä ja ropata sytytysvirtaa nostaakseen ne jäätymisen varalta). Riippuu tietysti auton muotoilusta, mutta usein tämä on parempi ratkaisu. Pyyhkijöitä ei yleensä oikeasti tarvitse upottaa kovin syvään lokeroon eikä siirtää sulan lepoasentoa pois lasin sisäilmalla lämpiävältä osalta. Saa ne aerodynaamiseen taskuun myös muuten perinteisellä rakenteella.

Tänään tuli hyvin ilmi Auriksen kukkanen. Pyyhkijät on niin alhaalla lasissa, että lämmitys ei pidä niitä ajaessa sulana. Lumi sulaa lämpimään lasiin ja pitäis pyyhkiä, mutta jäätyneet sulat tekee vain viirua. Tuolla sijoittelulla kaipaisi tuulilasiin alareunaan vastukset kuten omassa Avensiksessa. Tosin en muista, että siinäkään sitä tarvitsisi ajaessa.
Valitettavan yleistä. Perstuntumalla väittäisin tätä idioottimaista mokaa jopa useimpien autojen ominaisuudeksi. Ainakin taksarien haastattelukierros jokunen vuosi sitten viittasi tähän. Fordista konsernipelien kautta ranskanpulliin esiintyi samaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 270
En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.



Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.
Mulla oli vuorokauden VAG käytössä, missä käännettävät peilit. Tiedän koska olin nähnyt ko. auton monesti peilit sivussa. Ihan mielenkiinnosta yritin selvittää miten ne peilit kääntyy mutta ei.

Kuvan mukainen nappula toki oli, kun peilejä säätelin. Muistaakseni tuota vasemmanpuoleista symbolia ei ollut, lämmityksestä ei muistikuvaa koska kesä. Edes käyttöapustuksesta ei löytynyt vastausta. Jäi sitten arvoitukseksi.
Voi toki olla että kyseiseen vehkeeseen vaihdettu osia, muun kun kolarikorjauksenkin takia.
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
43
2017 Astrassa peilit kääntyvät kun nuppi on nollassa ja painaa painiketta alaspäin, eli nollasta poispäin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 464
Mulla oli vuorokauden VAG käytössä, missä käännettävät peilit. Tiedän koska olin nähnyt ko. auton monesti peilit sivussa. Ihan mielenkiinnosta yritin selvittää miten ne peilit kääntyy mutta ei.

Kuvan mukainen nappula toki oli, kun peilejä säätelin. Muistaakseni tuota vasemmanpuoleista symbolia ei ollut, lämmityksestä ei muistikuvaa koska kesä. Edes käyttöapustuksesta ei löytynyt vastausta. Jäi sitten arvoitukseksi.
Voi toki olla että kyseiseen vehkeeseen vaihdettu osia, muun kun kolarikorjauksenkin takia.
Tunnustan tässä kohtaa maalaisuuteni vaikka jotain luulen natsipakastinten käyttölogiikasta tietäväni, koska kokemukset modernimmista klonksvaageneista painottuvat alempiin varustelutasoihin.

Kylmä veikkaukseni on, että jossakin tapauksessa saattaapi olla järjestelmä tehdasasetuksena niin, että peilien taittoautomatiikka toimii vain lukittaessa auto, eikä lainkaan kuljettajan pikatoiminnolla. Tällöin nuppi valitsisi vain sen, onko tämä toiminto viritettynä. Mahdollisesti myös sen, säätyykö peilien lasien asento automaattisesti peruutusvaihde valittaessa.

Lukituskääntöhän olisi tärkeää saada pois päältä esimerkiksi ankaraa talvea varten. Vähän samaan tapaan kuin on kiva voida valita, koskeeko kaukosäätimen ikkunatoiminto myös lasikattoa.

Näissähän on paljon erilaisia markkina-aluekohtaisia(ja yksilöissä omistajakohtaisia) preferenssejä konfiguraatiotasolla. Tyypillisimpänä lukituksen toiminta tai ei-toiminta ajoon lähdettäessä tai pysähdyttäessä sekä keskuslukituksen avauksen toiminta joko heti kokonaan tai ekalla vain kuljettajan ovi. Suomen lintukotoasetuksilla aika monessa autossa on nämä asetukset valittu yksinkertaisimman logiikan mukaan, vaikka autossa on kehittyneempiä toimintoja tarjolla ja näistä jopa suomeksi käännetyssä manuaalissa mainitaan. Joskus virheellisesti ilman tarpeellisia alaviitteitä, kun on jätetty lokalisaatio käännöksen tasolle.

Tai sitten siellä oli mekanismi jumissa ja/tai sulake palanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 270
Tunnustan tässä kohtaa maalaisuuteni vaikka jotain luulen natsipakastinten käyttölogiikasta tietäväni, koska kokemukset modernimmista klonksvaageneista painottuvat alempiin varustelutasoihin.

Kylmä veikkaukseni on, että jossakin tapauksessa saattaapi olla järjestelmä tehdasasetuksena niin, että peilien taittoautomatiikka toimii vain lukittaessa auto, eikä lainkaan kuljettajan pikatoiminnolla. Tällöin nuppi valitsisi vain sen, onko tämä toiminto viritettynä. Mahdollisesti myös sen, säätyykö peilien lasien asento automaattisesti peruutusvaihde valittaessa.

Lukituskääntöhän olisi tärkeää saada pois päältä esimerkiksi ankaraa talvea varten. Vähän samaan tapaan kuin on kiva voida valita, koskeeko kaukosäätimen ikkunatoiminto myös lasikattoa.

Näissähän on paljon erilaisia markkina-aluekohtaisia(ja yksilöissä omistajakohtaisia) preferenssejä konfiguraatiotasolla. Tyypillisimpänä lukituksen toiminta tai ei-toiminta ajoon lähdettäessä tai pysähdyttäessä sekä keskuslukituksen avauksen toiminta joko heti kokonaan tai ekalla vain kuljettajan ovi. Suomen lintukotoasetuksilla aika monessa autossa on nämä asetukset valittu yksinkertaisimman logiikan mukaan, vaikka autossa on kehittyneempiä toimintoja tarjolla ja näistä jopa suomeksi käännetyssä manuaalissa mainitaan. Joskus virheellisesti ilman tarpeellisia alaviitteitä, kun on jätetty lokalisaatio käännöksen tasolle.

Tai sitten siellä oli mekanismi jumissa ja/tai sulake palanut.
Eliccäs tässä saattoi olla monta muuttuvaa tekijää:confused: No ei ollut kaverin auto vaan sijaisauto huollosta, niin en alkanut sitä kyselemään. Ehkä user error tai noita yllä mainittuja.

Vähän kun kaverin Fabiasta jotain ihmeteltiin, niin löysin ominaisuuden millä sähköikkunat saa suljettua oven lukosta avaimella. Ei tuota tiennyt kumpikaan:speak:

Samalla lailla kun K5 Blazerissa tai GMC Jimmyn takaikkuna. Olikohan sama GM farkuissakin, vissiin kai mutta en nyt muista enää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 464
Vähän kun kaverin Fabiasta jotain ihmeteltiin, niin löysin ominaisuuden millä sähköikkunat saa suljettua oven lukosta avaimella. Ei tuota tiennyt kumpikaan:speak:
Jees. Jo 1990-luvun malleissa alkoi hiljalleen konserniautoissa olla tapana, että keskuslukituksen käyttöä jatkuvasti aktivoiden sai lasit(ja mahdollisesti varusteena olevan sähkökattoluukun/lasin) auki ja kiinni. Sekä lukkopesästä että kaukosäätimestä(jos varusteena). Alkuperäistä ominaisuuden lanseerannutta merkkiä en tiedä. Kuitenkin ainakin suomalaisessa autokannassa yleistyi nimenomaan kansanautoissa. Innovaatio saattaa hyvinkin olla alkuperäisesti amerikkalainen tai japanilainenkin, ellei jokin märssun premiumoutous vuosikymmenten takaa. :hmm:

Tämä on sittemmin varsin yleinen ominaisuus lukuisissa merkeissä. Lähinnä käsittämätöntä on, että yhä valmistetaan autoja, joissa on keskuslukitus(kaukosäätimellä) ja sähköikkunat(joo, pitkälti kaikissa), mutta tämä toiminnallisuus on jätetty pois. Joko pahaa tahtoa tai syvää kehitysvammaisuutta. Luulisi tällaisen olevan itsestäänselvä normi jo toista kymmentä vuotta. Tälle on todella paljon käyttöä. Tai siis tällä hetkellä sanon että olisi. Kiassa ei ole yleisesti(joissakin mallleissa huhujen mukaan on, jo vuosia sitten). Sanoisin että toiminto on kesäisin jopa tärkeä siis sillä asteikolla kuin sisävalon ovitoiminto tai viive. Toki mikään käytettävyyttä parantava ominaisuus ei ole edes hyödyllinen, jos miettii että sähköiset lasinpyyhkijätkin ovat turhaa homostelua. :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
293
Top Gearissa aikoinaan ihailivat joskus 1990 S mersun W140 kykyä sulkea ikkunat kaukosäätimen lukitus napista. Eli itse laittaisin rahat sille että oli S mersuissa ekana euroopassa. Mutta ei mikään muu ole tietoa kuin se että Top geari innovaationa esitteli tätä S mersussa.
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
240
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
293
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
Ettei ihmiset ja autot kolhi niitä suurkaupunkien vilkseessä. Ja Kapeilla kaduilla mahtuu kaksi autoa paremmin rinnakkain kun peilit on vedetty sisään. Suomessa täysin turha toiminto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 152
Nuo kääntyvät peilit jo itsessään ovat niin älytön keksintö, että ansaitsevat paikkanssa tässä ketjussa.

Siis minkä takia peilien pitää kääntyä?
Työmatka on varttitunti pimeää metsätietä niin ana löytyy niitä perseeseen imeytyjiä (varsinkin pakukuskeja) niin siinä vaiheessa on hyvä kääntää peilit ni ei häikäise ja näkee paremmin eteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
113 721
Viestejä
2 267 652
Jäsenet
46 116
Uusin jäsen
Kar4iv

Hinta.fi

Ylös Bottom