Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Park Liten kiekko on toiminut hyvin. Siinä on sisäpuolella kellonaika ja pariston vaihtotarpeesta ilmoittava ledi. Pariston vaihtokin onnistuu, kun jättää vähän tilaa.
Niin, mutta pointti oli että se on suunniteltu typerästi, kun sinne alapuolelle pitää jättää tilaa tuota varten. Se paristo kun voisi ihan hyvin olla vaikka siinä yläreunassa. Ja tosiaan taitaa noissa parissa Needitin kiekossa olla ledi, joka vilkkuu hetken aikaa sekä autoa pysäköitäessä että lähdettäessä liikkeelle, jos paristo on lopuillaan. Vielä kun saisi vaihdettua pariston ilman että laite menettää asetuksiaan, mutta kaikkea ei voi saada.

Täytyy varmaan tuollainen Mini käydä ostamassa, kun se vaikuttaa fiksummalta kuin aiemmin käyttämäni Insmatin vastaava.
 
Pitää paikkansa. En vaan luota siihen, että esimerkiksi LCD:stä näkyisi mitään kovalla pakkasella vaikka laite pysyisi päällä.
Pysköidessä seuraa puolituntintinen kellonaika jäädytetään näyttöön, eli pakkanen ei erityinen ongelma.

Jos pitää manuaalikiekosta ja on hankkinut sellaisen joka ei kostu, eikä sula ja tykkää sen kanssa pelata ja sen muistaa aina laittaa, mutta jostain syystä ei automaattista muistaisi tarkistaa. niin siitä vaan.

Mutta miten ihmeessä sen automaattisen saa kuulumaan suunnittelun kukkasiin samalla kun manuaalikiekkoa kehuu käytettävyydessä.

Lisäksi minulla on vahva epäluottamus käytännön toimintaan pysäköinninvalvonnassa, mitä ei lainkaan ole omiaan vähentämään se, että oikeusturva on asiaa koskien asiakkaalta poistettu.
Merkittävällä osalla kuskeista automaattinen "parkkikiekko" on parempi, se toimii vaikka ei olis muistanut, toimii vaikka ei olisi tiedostanut tarvetta, ja voi tuoda oikeusturvaa paikoissa joissa aikaraja. (toki voi paljastaakin).

Automaattisen käytettävyys on niin paljon parempi manuaaliseen, että jos kerran 20v vikaantumisen takia napsahtaa virhemaksu kalleimmanluokan alueella, niin pieni hinta käytettävyydestä, (ja hyvin mahdollista että säästänyt monta maksua)
. tosi vaikea laittaa lisäaikaa manuaalisesti.
Lisäaikaa , eihän sellaista kuullu onnistua. :)

Mutta, irto versioissa , käytettävyys hyvä, onnistuu heiluttelemalla ja menee heittämällä kohdilleen.

Ketjussa mainittu telineversio on aika onnistunut, pariston vaihto helppoa, lisäaika helppoa. kellon aikaapistämisen käyttöliittymä, syvältä.

Se vanha iso liimattava on syvältä, vaatii liimaamisen ylös jotta patteri edes jotenkin kokolaitetta irtirepimättä mahdollista. Kakissa autoissa ei välttämättä paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppareissun yhteydessä tulee usein tankattua. Kaupan vieressä on kätevästi Shellin huoltoasema. Typerää tässä on se, että kuudesta pumpusta vain kahdella käy korttimaksu. Huoltoasema on vain pari vuotta vanha.
 
Kauppareissun yhteydessä tulee usein tankattua. Kaupan vieressä on kätevästi Shellin huoltoasema. Typerää tässä on se, että kuudesta pumpusta vain kahdella käy korttimaksu. Huoltoasema on vain pari vuotta vanha.

Tämän oletetaan olevan varmaan myynnin kannalta etu.
Shell on ainut huoltoasema, jossa myyjät tyrkyttävät aina jotain "osta neljä suklaapatukkaa" tms. tarjousta, kun tiskillä joutuu asioimaan.
 
Itse taas en ole koskaan moista havainnut. Autoilua takana vuosikymmeniä. Ja eikös se mene niin että japseissa ja englantilaisissa tankki vasemmalla puolella, muissa oikealla.
Kannattaa yrittää havaita. Aika epätodennäköistä, että vuosikymmenien varrella ajamissasi autoissa yhdessäkään tuota nuolta ei olisi ollut. Mitä autoja sinulla on vuosikymmenien aikana ollut, katsotaan löytyykö kuvat mittarista?
 
Toppahousujen punteissa sellainen jännä naru millä voi kiristää lahkeet, lukkona toimii selleinen muovinen painettava systeemi missä joku jousi sisällä. Mutta sitten siinä ylijäävässä narussa on joku helevetin pampula. Kivasti tuntuu jalkapohjassa kun päälle astuu. Mitään funktiota tuolle en ole keksinyt.
Pitääkin katsoa jos sen sais vasaralla napautetta paskaksi ja vittuun siitä.
 
Toppahousujen punteissa sellainen jännä naru millä voi kiristää lahkeet, lukkona toimii selleinen muovinen painettava systeemi missä joku jousi sisällä. Mutta sitten siinä ylijäävässä narussa on joku helevetin pampula. Kivasti tuntuu jalkapohjassa kun päälle astuu. Mitään funktiota tuolle en ole keksinyt.
Pitääkin katsoa jos sen sais vasaralla napautetta paskaksi ja vittuun siitä.
Jos ymmärsin oikein, niin väitän, että se on siinä siksi, ettei se narunpätkä mene vahingossa sen muovisen lukon läpi.
 
Eikös sen ainut funktio ole estää sen jousi+muovi virityksen irtoaminen paikaltaan?
Edit:hidas.
 
Jos ymmärsin oikein, niin väitän, että se on siinä siksi, ettei se narunpätkä mene vahingossa sen muovisen lukon läpi.

Näinhän sen täytyy olla, nyt kun noin sanoit. En ehtinyt vielä vasaroida sitä palasiksi.

Silti se on ärsyttävä.
 
Tämän oletetaan olevan varmaan myynnin kannalta etu.
Shell on ainut huoltoasema, jossa myyjät tyrkyttävät aina jotain "osta neljä suklaapatukkaa" tms. tarjousta, kun tiskillä joutuu asioimaan.
Ei tunnu toimivan, sillä moni tankille tuleva kyttää niiden kahden korttimaksullisen pumpun vapautumista vaikka muut pumput ovat vapaita. :p
 
Kannattaa yrittää havaita. Aika epätodennäköistä, että vuosikymmenien varrella ajamissasi autoissa yhdessäkään tuota nuolta ei olisi ollut. Mitä autoja sinulla on vuosikymmenien aikana ollut, katsotaan löytyykö kuvat mittarista?
Juu, varmaan kannattaa, itse en vaan tuollaisella tiedolla tee oikein mitään. Omassa autossa sen tietää missä se on, ja silloin kun vuokra-auto alla, niin 9/10 kertaa arvaa oikein.

Autoina mm. Ford Escort -81, Jetta -91, V70 -2001, V60 -2015. Odottelen kuvia.
 
Juu, varmaan kannattaa, itse en vaan tuollaisella tiedolla tee oikein mitään. Omassa autossa sen tietää missä se on, ja silloin kun vuokra-auto alla, niin 9/10 kertaa arvaa oikein.

Autoina mm. Ford Escort -81, Jetta -91, V70 -2001, V60 -2015. Odottelen kuvia.
Väittäisin että kaikissa noista on merkki kummalla puolella täyttöaukko sijaitsee. Huom. se ei ole välttämättä ole nuoli, vaan esimerkiksi tankkausmittarin kuva, jossa polttoaineletku on sillä puolella jolla sijaitsee täyttöaukko.
 
Juu, varmaan kannattaa, itse en vaan tuollaisella tiedolla tee oikein mitään. Omassa autossa sen tietää missä se on, ja silloin kun vuokra-auto alla, niin 9/10 kertaa arvaa oikein.

Autoina mm. Ford Escort -81, Jetta -91, V70 -2001, V60 -2015. Odottelen kuvia.
Isot pojat aikanaan opetti että se kuvake kertoo kummallapuolella täyttöaukko, googlasin sitten mittareita ja esim Fiestassa se kuva saatto olla vasemmalla puolella, niin ajattelin että eihän se niin menekkään, mutta kun googletteli saman mallin auton kuvia, niin siinä se olikin vasemmalla.


Joissain autoissa on nuoli, onko se sitten silloin jos sitä pumpunkuvaa ei ole ulkonäöllisesti saatu korkinpuolelle.

Edit: joissain on kyllä vähän monitulkintaisesti.

Escortissa ilmeisesti korkki oikealla ja jos oiketa mittareita löysin niin kuvake oikealla. Joissain tuoreemmissa Escorteissa vasemmalla ja samoin kuvake (jos nyt googlettelu meni oikein)
 
Viimeksi muokattu:
Väittäisin että kaikissa noista on merkki kummalla puolella täyttöaukko sijaitsee. Huom. se ei ole välttämättä ole nuoli, vaan esimerkiksi tankkausmittarin kuva, jossa polttoaineletku on sillä puolella jolla sijaitsee täyttöaukko.
BMW 300 sarjassa ei ole mitään nuolta ja pumpun kuva on eripuolella mittaria kuin täyttöaukko. Uusimpaan malliin tuo on ilmestynyt.
Eikun joo luinkin väärin. Mutta kaikissahan se on siinä kuvassa letku oikealla, ainakaan en löytänyt yhtään esimerkkiä missä vasemmalla? Sellainen yleismerkki vähänku moottorivikavalo tuntuisi olevan mistä ei mitään muuta voi kyllä päätellä.
 
Viimeksi muokattu:
Väittäisin että kaikissa noista on merkki kummalla puolella täyttöaukko sijaitsee. Huom. se ei ole välttämättä ole nuoli, vaan esimerkiksi tankkausmittarin kuva, jossa polttoaineletku on sillä puolella jolla sijaitsee täyttöaukko.

Ok. Itse en usko, että missään noista on ollut mitään tankkivihjeitä/-ohjeita. Pidän kyllä sitä mahdollisena, odottelen niitä kuvia.

Täytyy sanoa, että mun aivot ei pysty kyllä asentoon, jossa tankkausmittarikuvakkeen letkun puoli kertoo tankin puolen autossa. Ei mitään logiikkaa. Minusta letku vasemmassa reunassa pumppukuvaketta kertoisi ennemminkin, että se tankki on oikealla puolella autoa (kulkusuuntaan katsoessa). Mutta siis noin yleisesti aivan älytön ajatus vaatia, että tuosta osaisi sen jotenkin päätellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Itse en usko, että missään noista on ollut mitään tankkivihjeitä/-ohjeita. Pidän kyllä sitä mahdollisena, odottelen niitä kuvia.

Täytyy sanoa, että mun aivot ei pysty kyllä asentoon, jossa tankkausmittarikuvakkeen letkun puoli kertoo tankin puolen autossa. Ei mitään logiikkaa. Minusta letku vasemmassa reunassa mittaria kertoisi ennemminkin, että se tankki on oikealla puolella autoa (kulkusuuntaan katsoessa). Mutta siis noin yleisesti aivan älytön ajatus vaatia, että tuosta osaisi sen jotenkin päätellä.

V60 -15

volvo_v60_d4_cross_country_13.jpeg


V70 -01

volvo-instrument-cluster.jpg


escort -81
s-l1600.jpg


jetta -91
7569807.jpg


On yhdessä ollut ainakin nuoli. Koitin myös etsiä bensatankin kuvaketta jossa olisi vasemmalla puolella letku, ei niitä taida olla olemassa.
 
En tiedä onko Toyotassa sattumalta niin päin tuo bensapumppukuvake että letkun puoli kertoo tankin puolen mutta ainakin nykyisessä ja parissa edellisessä on noin päin, nykyisessä on jopa tuo nuolikin. Vanhassa nappisilmäladassa taas tuo ei täsmää mutta se nyt on venäläinen keksintö muutenkin niin ei varmaan ole ollut niin tarkkaa.

Jossain autossa olen kyllä nähnyt tuon symbolin letku vasemmallakin mutta en kyllä muista kummalla puolella siinä oli tankki.
 
Eihän siinä ole mitään järkeä että tankin paikka autossa olisi samalla puolella kuin millä puolella letku on kojetaulun kuvakkeessa. Nehän on toistensa vastakappaleita? Eiköhän kyseessä ole vain yhteensattuma jos nämä mätsäävät.
 
Kyllä, V60:ssä on selkeä nuoli ja tuon kyllä tajuaa jos tarvii tuota tietoa. Oisin varmaan itsekin hoksannut, mutta olen varmasti päivästä yksi alkaen tiennyt, että tankki on oikealla puolella, koska Volvo. Muissa autoissa ei sitten mitään vihjettä.
 
Eihän siinä ole mitään järkeä että tankin paikka autossa olisi samalla puolella kuin millä puolella letku on kojetaulun kuvakkeessa. Nehän on toistensa vastakappaleita? Eiköhän kyseessä ole vain yhteensattuma jos nämä mätsäävät.
Niissä kuvakkeissa se letku on järjestäin oikealla puolella , taitaa olla niissä vasemman korkin japseissakin (poikkeus varmaan jossain)

Mutta siinä on eroja kummalla puolella se pumpun kuvake on. Tosin joidenkin sijoittelu on sellaista että voi tulkita monella tavalla. Jos on aivan keskellä, niin on se ei tarkoita että keskellä ajoneuvoa, vaikka joissain kyllä sekin osuus kohdalle.
Nuoli on huomattavasti yksiselitteisempi.

Sitä isot pojat ei kertoneet koska moinen tapa on tullut ja onko se kuinkalaaja, vai vain sattumaa.

BMW mainittu ettei pidä paikkansa , pikaisesti vilasten 2000 luvun mittareita, niin ei taida pitää, no joku ilkeä voi sanoa että niissä muitakin omintakaisia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta siinä on eroja kummalla puolella se pumpun kuvake on. Tosin joidenkin sijoittelu on sellaista että voi tulkita monella tavalla. Jos on aivan keskellä, niin on se ei tarkoita että keskellä ajoneuvoa, vaikka joissain kyllä sekin osuus kohdalle.
Nuoli on huomattavasti yksiselitteisempi.

No siis pumppukuvakkeen sijainnista mittaristossa tai letkun kätisyydestä siinä kuvakkeessa, kummastakaan ei voi päätellä yhtään mitään. Nuolenkin voisi käsittää vaikka niin, että jos nuoli osoittaa oikealle pumpppukuvakkeen oikealla puolella (V60 esimerkki), se tarkoittaisi että tankki on vasemmalla puolella, koska nuolihan näyttää sen polttoaineen suunnan pumpulta auton tankkiin. Toki tuon nuolen sentään voi käsittää myös "oikein".
 
No siis pumppukuvakkeen sijainnista mittaristossa tai letkun kätisyydestä siinä kuvakkeessa, kummastakaan ei voi päätellä yhtään mitään.
Letkusta ei.

Mutta on väitetty että pummpua on sijoiteltu sen mukaan.

Mutta vaikka olisi, niin merkitystä vain silloin jos tietää onko se tässä autossa niin. Vähän samaa sarjaa kuin microUSB johotliitin jossa somintunnistettava merkki kuinka päin.
 
Jos pitää manuaalikiekosta ja on hankkinut sellaisen joka ei kostu, eikä sula ja tykkää sen kanssa pelata ja sen muistaa aina laittaa, mutta jostain syystä ei automaattista muistaisi tarkistaa. niin siitä vaan.

Mutta miten ihmeessä sen automaattisen saa kuulumaan suunnittelun kukkasiin samalla kun manuaalikiekkoa kehuu käytettävyydessä.
Myönnän, että yksi näkökohta on, miten kätevää vanhoihin tapoihin tottuneena perinteisellä kiekolla on joskus huijata pari minuuttia. :joy:
 
Myönnän, että yksi näkökohta on, miten kätevää vanhoihin tapoihin tottuneena perinteisellä kiekolla on joskus huijata pari minuuttia. :joy:
Automaattisellakin kiekolla sen onnistuu. Kumpaakin tässä keskustelussa mainittua automaagimallia olen kokeillut (se, jossa paristoluukku alaspäin - täysin säkällä onnistuin asentamaan niin että pariston sai nippa nappa vaihdettua) ja sitten tuo telinemalli. Kummassakin niissä pystyy nuolinappuloilla muuttamaan pysäköintiajan manuaalisesti. Jos vaikka 12:25 pysäköi, näyttää "kiekko" saapumisajaksi 12:30. Jos parkkipirkkoa ei näy, voi melko turvallisesti näppäillä saapumisajan suoraan 13:00:ksi. *edit samalla konstilla onnistuu myös "kiekon siirtäminen" :rolleyes:
 
Kyllä, V60:ssä on selkeä nuoli ja tuon kyllä tajuaa jos tarvii tuota tietoa. Oisin varmaan itsekin hoksannut, mutta olen varmasti päivästä yksi alkaen tiennyt, että tankki on oikealla puolella, koska Volvo. Muissa autoissa ei sitten mitään vihjettä.
Automerkkikään ei ole riittävä tieto. Esim -02 V40 tankki löytyy vasemmalta puolelta
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Automerkkikään ei ole riittävä tieto. Esim -02 V40 tankki löytyy vasemmalta puolelta
Jep, sama oli 04:ssä, joka oli jo seuraavaa facelift-versiota.

Automaattisellakin kiekolla sen onnistuu. Kumpaakin tässä keskustelussa mainittua automaagimallia olen kokeillut (se, jossa paristoluukku alaspäin - täysin säkällä onnistuin asentamaan niin että pariston sai nippa nappa vaihdettua) ja sitten tuo telinemalli. Kummassakin niissä pystyy nuolinappuloilla muuttamaan pysäköintiajan manuaalisesti. Jos vaikka 12:25 pysäköi, näyttää "kiekko" saapumisajaksi 12:30. Jos parkkipirkkoa ei näy, voi melko turvallisesti näppäillä saapumisajan suoraan 13:00:ksi. *edit samalla konstilla onnistuu myös "kiekon siirtäminen" :rolleyes:
Noissa se tosiaan onnistuu, mutta Insmatin versiossa pitää joka kerta kaivaa manuaali esiin ja selvitellä että miten ihmeessä se nyt taas menikään. Tuo e on yksi syy miksi en halunnut enää jatkaa sen kanssa, vaan annoin mennä auton mukana seuraavalle omistajalle, vaikka se muuten ihan toimiva laite olikin (jos ei huomioida numeroiden olematonta näkyvyyttä).
 
Automaattisellakin kiekolla sen onnistuu.
Joissain patterikiekoissa voi asettaa tuloajan käsin, joissain ei. Näppäryyskin voi vaihdella.

Jos tietoisesti pysäköi yliaikaa, niin tuolla voi vähentää kiinnijäämisen riskiä, jos on lähempänä tulevaa 30/00 aikaa

Tiettävästi joillain on kellokin vähingossa vähän väärässä ajassa (edellä), siinä sitten mietittävä kuinka isoa riskiä kannattaa ottaa.
 
Auton etulasin lämmitys ei yllä pyyhkijänsulkiin. Käsittämättömän hieno keksintö tuo tuulilasin vastukset, mutta pyyhkijänsulat jäävät kuitenkin jäisiksi ja lasia ei saa pyyhittyä kuivaksi.
 
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
 
Auton etulasin lämmitys ei yllä pyyhkijänsulkiin. Käsittämättömän hieno keksintö tuo tuulilasin vastukset, mutta pyyhkijänsulat jäävät kuitenkin jäisiksi ja lasia ei saa pyyhittyä kuivaksi.
Tämän seurauksena koko ominaisuudesta on vain pientä mukavuushyötyä pätkäajossa ja vaativan kelin liikennekelpoisuus huonompi kuin jossain varustelemattomassa autossa x, jossa sulat lepäävät lämpimällä osalla.

Todella raivostuttava suunnitteluvirhe myös kun jätetään koko vastuslasi pois yhtälöstä.
 
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
Suurella todennäköisyydellä ei ole suunnitteluvirhe. Eli uutena on toiminut ihan hyvin, ja vettä tullut lasille heti kun pissapoikaa käyttää. Yksitieventtiili/haittaventtiili tullut tiensä päähän ja päästää aina letkun tyhjäksi. Sen tarkoitus on estää nesteen valuminen säiliöön asti, jolloin ei tarvitse käyttää sitä paria sekunttia siihen että letku täyttyy ensin.
 
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
Ylipäätään miksi niiden pyyhkijöiden pitää ilman lupaa ruveta lääppimään lasia? Vanhemmissa autoissa tuota automatiikkaa ei ollut ja se oli mielestäni paljon parempi niin, sai itse pyyhkiä juuri niin kuin halusi. Ja vielä idioottimaisempi asia on se, että veden ruikkimisen jälkeen ainakin omassa autossa pyyhkijät pyyhkäisevät vielä kolme kertaa ja lähes aina se kolmas kerta on liikaa, joko pyyhkäisee jo rutikuivaa tuulilasia tai sitten levittää jotain kurapaskaa jo takaisin lasille.
 
Ylipäätään miksi niiden pyyhkijöiden pitää ilman lupaa ruveta lääppimään lasia? Vanhemmissa autoissa tuota automatiikkaa ei ollut ja se oli mielestäni paljon parempi niin, sai itse pyyhkiä juuri niin kuin halusi. Ja vielä idioottimaisempi asia on se, että veden ruikkimisen jälkeen ainakin omassa autossa pyyhkijät pyyhkäisevät vielä kolme kertaa ja lähes aina se kolmas kerta on liikaa, joko pyyhkäisee jo rutikuivaa tuulilasia tai sitten levittää jotain kurapaskaa jo takaisin lasille.
Ei mulla mitään automatiikkaa ollu vaan ihan normaalit manuaalipyhkimet.
Kyse oli siitä että kun normaalissa autossa ruiskuttaa pesunestettä niin nestettä tulee heti ja pyyhkimet alkaa pyyhkiä. No tässä suunnittelun kukkasessa kun ruiskutti pesunestettä niin pyyhkijät alkaa ensin pyyhkiä ja sitten parin sekunnin päästä tulee nestettä.
 
Omassa autossa menee joskus pitkäänkin jos ei pyyhkijöitä ole hetkeen käytetty, että pesunestettä tulee lasille asti. Ilmeisesti sadetunnistin on jollain tavalla kuitenkin yhdistetty tähänkin toimintaan, koska pyyhkijät eivät kuitenkaan pyyhi kuivaa lasia, vaan alkavat toimia vasta sitten kun nestettä tulee lasille asti.

Sadetunnistimen olen huomannut vaikuttavan tämän lisäksi myös ajovalojen päälle menemiseen sekä tihkukytkimen päällä ollessa, itse pyyhkijöiden toimintanopeuteen eli aggressiivisuuteen, kovalla sateella pyyhkijät pyyhkivät erittäin nopeasti kaikilla eri asetuksilla.
 
Ei mulla mitään automatiikkaa ollu vaan ihan normaalit manuaalipyhkimet.
Kyse oli siitä että kun normaalissa autossa ruiskuttaa pesunestettä niin nestettä tulee heti ja pyyhkimet alkaa pyyhkiä. No tässä suunnittelun kukkasessa kun ruiskutti pesunestettä niin pyyhkijät alkaa ensin pyyhkiä ja sitten parin sekunnin päästä tulee nestettä.
Omassa autossa jos vetää vipua taakse (= ruiskutetaan pesunestettä) niin pyyhkijät lähtevät vispaamaan vasta kun vivun vapauttaa eli saa itse annostella nesteen määrän lasille ennenkuin antaa sulkien touhuta.
 
Yhdessä vanhassa sitikassa oli niin että pissapoika tuli tuulilasiin useamman sekunnin viiveellä pyyhkijöihin nähden. Oli vitun hieno naarmuttaa ja levittää kura ja paska pitkin lasia ennenkuin alko tulla pesunestettä. Yhdessäkään muussa autossa en oo tommosta nähny.
Onkohan tuo jokin ranskalaisten oma juttu? Nimittäin omassa kymmenvuotiaaksi vanhentuneessa renaultissa on ihan sama ominaisuus. Jäin kovasti kaipaamaan vanhaa nissaniani, jossa sai vivun puoliasennossa ruikittua nestettä niin paljon kuin halusi ja vetämällä vipu viimeiseen pykälään se aktivoi pyhkimet.
 
Omassa autossa menee joskus pitkäänkin jos ei pyyhkijöitä ole hetkeen käytetty, että pesunestettä tulee lasille asti. Ilmeisesti sadetunnistin on jollain tavalla kuitenkin yhdistetty tähänkin toimintaan, koska pyyhkijät eivät kuitenkaan pyyhi kuivaa lasia, vaan alkavat toimia vasta sitten kun nestettä tulee lasille asti.

Sadetunnistimen olen huomannut vaikuttavan tämän lisäksi myös ajovalojen päälle menemiseen sekä tihkukytkimen päällä ollessa, itse pyyhkijöiden toimintanopeuteen eli aggressiivisuuteen, kovalla sateella pyyhkijät pyyhkivät erittäin nopeasti kaikilla eri asetuksilla.

Ainakin omassa autossa ajovalojen kytkeytymisen sateella voi valita ajotietokoneesta. Mielestäni suotavaa ne on sateella pitää päällä.
Ja sadetunnistimen ideana mielestäni on juuri se, että pyyhkijät mukautuvat sateen voimakkuuteen, eli luonnollisesti kovalla sateella pyyhkivät tiheämmin/nopeammin lasia.
 
Tänään tuli hyvin ilmi Auriksen kukkanen. Pyyhkijät on niin alhaalla lasissa, että lämmitys ei pidä niitä ajaessa sulana. Lumi sulaa lämpimään lasiin ja pitäis pyyhkiä, mutta jäätyneet sulat tekee vain viirua. Tuolla sijoittelulla kaipaisi tuulilasiin alareunaan vastukset kuten omassa Avensiksessa. Tosin en muista, että siinäkään sitä tarvitsisi ajaessa.
 
Jatketaan autolinjalla. Ainakin 2019 Kodiaqissa sivupeililämmitin löytyy samasta sivupeilisäädön kanssa. Valitsimesta valitessa sivupeilit pysyy koko ajan lämmitettynä. Olen kerran huomannut kesäkuussa, että peilit ovat edelleen lämmitysmoodissa kevään jäljiltä...

Paljon kätevämpi se normaali tapa eli napista painamalla lämmitetään esim. 10 min ja tämän jälkeen sammuu. Tuskin tuon jälkeen tarvitsevat enää lämpöä samalla matkalla.

Pari vuotta sitten myytiin Civiciä, jonka hinta oli painettu niin alas, että sivupeililämmitinkin oli lisävaruste :D
 
Jatketaan autolinjalla. Ainakin 2019 Kodiaqissa sivupeililämmitin löytyy samasta sivupeilisäädön kanssa. Valitsimesta valitessa sivupeilit pysyy koko ajan lämmitettynä. Olen kerran huomannut kesäkuussa, että peilit ovat edelleen lämmitysmoodissa kevään jäljiltä...

Paljon kätevämpi se normaali tapa eli napista painamalla lämmitetään esim. 10 min ja tämän jälkeen sammuu. Tuskin tuon jälkeen tarvitsevat enää lämpöä samalla matkalla.

En muutenkaan pidä sitä peilien säätöä kovin onnistuneena, siihen samaan nuppiin on laitettu myös sähköisesti taittuvien peilien käyttö.

3d23e72ba1b73d28b3cda902f3c56248.png


Tilanne jossa nuppi on lämmityksen asennossa ja haluat säätää vasenta peiliä niin väärään suuntaan pyörittämällä lähtee peilit taittumaan koria vasten. Olematon ongelma mutta silti parempiakin toteutuksia on nähty.
 
Ensimmäistä kertaa tuli muuten Kodiaqissa vastaan pyyhkimet, joita ei saa pystyyn ala-asennosta. Konepelti ottaa kiinni. Pitää siis hieman kikkailla, että noihin pääsee edes käsiksi poistamaan jäätä.
 
Ensimmäistä kertaa tuli muuten Kodiaqissa vastaan pyyhkimet, joita ei saa pystyyn ala-asennosta. Konepelti ottaa kiinni. Pitää siis hieman kikkailla, että noihin pääsee edes käsiksi poistamaan jäätä.

Skodassa on joku kikka, muistaakseni niin että pitää painaa pyyhijän viikseä alaspäin ja samaan aikaan virta napista päälle, niin pyyhkijät pysähtyy yläasentoon. Tai jotenkin noin.
 
Ensimmäistä kertaa tuli muuten Kodiaqissa vastaan pyyhkimet, joita ei saa pystyyn ala-asennosta. Konepelti ottaa kiinni. Pitää siis hieman kikkailla, että noihin pääsee edes käsiksi poistamaan jäätä.
Bmw sama homma, ekaa kertaa ikinä piti turvautua googleen että mites helvetissä tähän vaihdetaan pyyhkijänsulat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom