Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan oikein. Kuljettajan tehtävä on huolehtia ajoneuvon hallinnasta ja siihen liittyvistä namiskoista. Tommoset perustoiminnot pitäisi olla hetibja sokkona sormien ulottuvilla. Kosketusnäyttö näille on turhaa hifistelyä, ihme että edes sallittu. Seuraavaksi varmaan ratin sijalla digitaalinen nuolinäppäimistö?
Voihan räkä. En olisi uskonut että tuollainenkin toiminto saadaan kosketusnäytön taakse. Fanien mielestä hienoa ja edistyksellistä, vaikka syy on kustannussäästö. Kosketusnäyttö on omassakin autossani mutta yhtään toimintoa ei sentään ole kosketusnäytön takana mitä tarviis ajon aikana käyttää.

Ratin sijalle ei vielä ole diginäppistä tiettävästi tulossa, mutta nyt kun rattiin on ajan mittaan tullut erilaisia käytännöllisiä toimintoja napeista käytettäväksi, on sitäkin mahdollisuutta alettu huonontaa. Ainakin MB:ssä on ratin nappuloita korvattu hipaisukytkimillä, minkä on mahdoton nähdä olevan mitenkään perinteistä nappulaa parempi ratkaisu.
 
Ihan oikein. Kuljettajan tehtävä on huolehtia ajoneuvon hallinnasta ja siihen liittyvistä namiskoista. Tommoset perustoiminnot pitäisi olla hetibja sokkona sormien ulottuvilla. Kosketusnäyttö näille on turhaa hifistelyä, ihme että edes sallittu. Seuraavaksi varmaan ratin sijalla digitaalinen nuolinäppäimistö?
Kohta joku valmistaja löytää jotain NES-ohjaimia jostakin varaston perukoilta ja laittaa sellaisen ratin korvikkeeksi :D
 
Kakkosauton bensaluukun avaamisessa oli ongelmia, kun se oli jäätynyt. Luukku avataan auton sisältä vetämällä vipua, mutta milläs avaat, kun luukku on jäässä. Aikani painelin luukkua sisään, jotta sain sen napista ponnahtamaan auki.

Paras systeemi olisi, että luukussa itsessään olisi jokin pykälä, josta sen saisi suoraan vedettyä auki. Toinen vaihtoehto on systeemi, jossa luukkua painetaan sisään, jolloin se ponnahtaa auki. Onneksi tänä päivänä taitaa olla aika harvassa nuo auton sisällä olevat bensaluukun avauspainikkeet. Tankki oli sentään samalla puolella, niin ei tarvinnut kävellä auton toiselle puolelle kurkkaamaan, että aukesiko se luukku vai ei.
 
Ajelin tuossa muutaman päivän ajan tuttavan Renault Meganella ja siinä on kyllä ranskalaisittain kaikenlaista hienoa suunnittelukukkasta. Tässä muutama:

- Radion painikkeet ovat sellaiset, että niitä ei voi käyttää hanskat kädessä mitenkään, kun painikkeiden ympärillä on sellainen typerä kohouma, joka estää painikkeen painamisen jos sormi on yhtään isompi ja silti painaa helposti vahingossa viereisiä painikkeita. Oletan että myöskään pitkäkyntinen nainen ei voi niitä käyttää kuin rystysillä.
- Bensatankissa ei ole erillistä korkkia, vaan ulommaisen luukun avaamisen jälkeen siellä on sellainen jousella toimiva ihmeellinen alumiiniräppänä estämässä tankkiin kusemisen ja se sitten painetaan aina polttoaineletkulla sisään. Muuten kiva, mutta tankkauksen jälkeen se räppänä aiheuttaa sen, että kaikki letkun päästä tulevat viimeiset tipat leviävät mihin sattuu.
- Kaukosäätimen avain toimii täysin randomilla ja niissä olevat merkinnät ovat tarroja, joten ne ovat kuluneet loppuun jo vuosia sitten.
- Ulko-oven kahvat on suunniteltu niin, että ne toimivat vain puhtaina ja lämpimässä ilmastossa. Paskaisena ja talviolosuhteissa ne tahmaavat/jäätyvät ja jokaisen onnistuneen avauksen jälkeen kahva jää auki-asentoon jos sitä ei käsin palauta takaisin.
- Kun takakontin luukun avaa, sen päällä olevat lumet/jäät valuvat takakautta suoraan luukun sisälle.
- Istuimissa on lämmittimet, mutta niissä ei ole mitään ikonia tai valoa kertomassa ovatko ne päällä vai ei ja koska lämmitysteho on olematon, niin arvo siinä sitten 10min päästä, että onkohan se nyt lämpiämässä vai ei, vai pitäisikö sittenkin laittaa kytkin toiseen asentoon ja odotella toiset 10 minuuttia.
- Normaalisti autossa on mittaristossa kuvake, joka kertoo kummalla puolella tankki on, mutta ranskalaiset ovat vittuillessaan jättäneet sellaisen perusjutun kokonaan pois.

En edes muista mitä kaikkea muuta paskaa tuossa oli, mutta tulipahan taas aika hyvä muistutus siitä miksi näitä ranskanpastilleja ei kannata ikinä ostaa. Tosin onhan se vissiin halpa ostaa ja edullinen huoltaa.
 
Kakkosauton bensaluukun avaamisessa oli ongelmia, kun se oli jäätynyt. Luukku avataan auton sisältä vetämällä vipua, mutta milläs avaat, kun luukku on jäässä. Aikani painelin luukkua sisään, jotta sain sen napista ponnahtamaan auki.

Paras systeemi olisi, että luukussa itsessään olisi jokin pykälä, josta sen saisi suoraan vedettyä auki. Toinen vaihtoehto on systeemi, jossa luukkua painetaan sisään, jolloin se ponnahtaa auki. Onneksi tänä päivänä taitaa olla aika harvassa nuo auton sisällä olevat bensaluukun avauspainikkeet. Tankki oli sentään samalla puolella, niin ei tarvinnut kävellä auton toiselle puolelle kurkkaamaan, että aukesiko se luukku vai ei.
Oikeastaan mikä tahansa perusratkaisu voidaan tehdä jäätymisen kestoltaan hyväksi tai huonoksi. Minulla on nykyisessä autossa kuten edellisessäkin sisältä käytettävä avausvaijeri. Näitä edeltävässä oli sähkönapilla sisältä avattava ja muistaakseni kaikissa sitä ennen lukitsematon auki vedettävä läppä(lukko korkissa ellei vaihdettu lukottomaksi). Paljon on tullut myös ajeltua autoja, joissa läppä ponnahtaa painamalla auki. Kuulostaa parhaalta versiolta, mutta huomaa, että tähän yleensä nykyään(pidemmän aikaa jo) liittyy se sama sähkösolenoidi keskuslukituksen kautta - osittain tästä syystä ponnahdussalpa on korvannut yksinkertaisen auki vetämisen.

Kaikki rakenteet ovat joskus jumittuneet jäätymisen takia.

Kaikkein kauhein on korkki syvennyksessä ilman luukkua siten, että vesi tippuu mahdollisimman hyvin päälle.

Toki nykyisessä käyttöautossani(jossa vaijerilla avattava luukku ei ole vielä takkuillu mutta näytti tänään olevan jäässä eli ehkä jumissa) jumittaa myös hieno korkin kauluksen ympärillä oleva putoamisesto kun on vähänkin pakkasta. Ei voi olla niin suuri ihme suunnittelijalle että jossain on joskus pakkasta tai lunta. Saatana. Ei ole edes kyse mistään äärioloista.

- Normaalisti autossa on mittaristossa kuvake, joka kertoo kummalla puolella tankki on, mutta ranskalaiset ovat vittuillessaan jättäneet sellaisen perusjutun kokonaan pois.
Tämä ei ole mikään yleinen käytäntö. Saisi kyllä olla.
 
Viimeksi muokattu:
Kakkosauton bensaluukun avaamisessa oli ongelmia, kun se oli jäätynyt. Luukku avataan auton sisältä vetämällä vipua, mutta milläs avaat, kun luukku on jäässä. Aikani painelin luukkua sisään, jotta sain sen napista ponnahtamaan auki.
Volvoissa ainakin on takaluukun sisäpuolella luukku jonka takaa löytyy vipu, jolla tankin avata fyysisesti vetämällä.
 
Kakkosauton bensaluukun avaamisessa oli ongelmia, kun se oli jäätynyt. Luukku avataan auton sisältä vetämällä vipua, mutta milläs avaat, kun luukku on jäässä. Aikani painelin luukkua sisään, jotta sain sen napista ponnahtamaan auki.

Paras systeemi olisi, että luukussa itsessään olisi jokin pykälä, josta sen saisi suoraan vedettyä auki. Toinen vaihtoehto on systeemi, jossa luukkua painetaan sisään, jolloin se ponnahtaa auki. Onneksi tänä päivänä taitaa olla aika harvassa nuo auton sisällä olevat bensaluukun avauspainikkeet. Tankki oli sentään samalla puolella, niin ei tarvinnut kävellä auton toiselle puolelle kurkkaamaan, että aukesiko se luukku vai ei.
Paras ominaisuus bensaluukussa olisi se että se ei lukitu ollenkaan, jousikuormitteinen sarana ja tadaa, toimii myös talvella.
Miksi luukussa edes on lukitus?
Jos joku haluaa varastaa polttoaineet lappamalla niin luukun lukitus on lähinnä vitsi, sen murtaa tarvittaessa parkkikiekolla (kokemusta on omasta autosta kun luukun lukitusmoottori jäätyi)
Samaan sarjaan menee Fordin avaimella avattava konepellin tuulihaka, luuleeko ne että tuolla estetään moottorivarkaudet vai mikä tuossa on ideana?
 
Tämä ei ole mikään yleinen käytäntö. Saisi kyllä olla.
Tämä oli minulle ensimmäinen kerta kun olen ajanut autolla, jossa tuota merkintää ei ole ollut. Useimmissa autoissa mittarin vieressä on bensatankin kuvake ja vieressä nuoli, joka kertoo tankin täyttöaukon sijainnin.

Pieni asia, mutta helpottaa käytännössä.
 
Miksi luukussa edes on lukitus?
Jos joku haluaa varastaa polttoaineet lappamalla niin luukun lukitus on lähinnä vitsi, sen murtaa tarvittaessa parkkikiekolla
Varmaan siksi, että polttoainevarkaudesta(polttoainevarkauden yrityksestä, polttoaineen sabotoinnista) jäisi murtojäljet ja/tai siitä aiheutuisi hälytys.
 
Varmaan siksi, että polttoainevarkaudesta(polttoainevarkauden yrityksestä, polttoaineen sabotoinnista) jäisi murtojäljet ja/tai siitä aiheutuisi hälytys.
Nissanin jäätyneen bensaluukun sai "murrettua" auki parkkikiekolla. Luukku toimi normaalisti kun kelit lämpenivät, mitään jälkiä tuohon ei myöskään jäänyt.
Lähinnä kosmeettinen lukitus ainakin tässä tapauksessa.
 
Nissanin jäätyneen bensaluukun sai "murrettua" auki parkkikiekolla. Luukku toimi normaalisti kun kelit lämpenivät, mitään jälkiä tuohon ei myöskään jäänyt.
Lähinnä kosmeettinen lukitus ainakin tässä tapauksessa.
Näin taisi joskus omassakin Nissanissa käydä, paitsi että sen peltilärpäkkeen joutui talvisen avauksen jälkeen peukalolla vääntämään takaisin oikeaan asentoon ennen kuin lukitusmekanismi taas toimi.

Tarkoitin yleisellä tasolla, ja mielestäni tuo lukitus on perustellusri tarpeellinen. Ei ehkä omassa käytössäni - ennemmin täällä ja nykyään joku varastaa katalysaattorin, rikkoo ikkunan tms ja polttoainetta varastaa ensisijaisesti alakautta jos sille päälle sattuu.
 
Näin taisi joskus omassakin Nissanissa käydä, paitsi että sen peltilärpäkkeen joutui talvisen avauksen jälkeen peukalolla vääntämään takaisin oikeaan asentoon ennen kuin lukitusmekanismi taas toimi.

Tarkoitin yleisellä tasolla, ja mielestäni tuo lukitus on perustellusri tarpeellinen. Ei ehkä omassa käytössäni - ennemmin täällä ja nykyään joku varastaa katalysaattorin, rikkoo ikkunan tms ja polttoainetta varastaa ensisijaisesti alakautta jos sille päälle sattuu.
Joo, samaa mieltä lukituksesta, oli se sitten hyvä tai ei niin karsii ainakin satunnaiset "rosvot".
Ot tarinaa, mutta yhtenä aamuna löysin vanhan mersuni kuljettajan oven lukkopesästä ruuvimeisselin, oli todennäköisesti lyöty voimalla sisään koska ei lähtenyt käsivoimilla pois. Autosta ei ollut viety mitään eli ilmeisesti sisällä ei oltu käyty. Sisälle tuohon olisi päässyt kahvasta vetämällä, lukko oli rikki jo ennen tätä murtomiestä. Joskus jopa lukitsematon ovi on liikaa...
 
Ihan yleisena vinkkina jaatyneisiin luukkuihin ja lukkoihin on hakea muovipussiin lamminta vetta ja painaa tata lamminta pussia vasten jaatynytta kohdetta. Onnistuu huoltoasemallakin ja vanhanliiton miehet tietavat mika on kyseessa ja nuoret ihailevat.

Karskeimmat jatkat tyhjentavat vesipussin tuulilasiin luukun auettua mutta siina on omat riskinsa.
 
Ihan yleisena vinkkina jaatyneisiin luukkuihin ja lukkoihin on hakea muovipussiin lamminta vetta ja painaa tata lamminta pussia vasten jaatynytta kohdetta. Onnistuu huoltoasemallakin ja vanhanliiton miehet tietavat mika on kyseessa ja nuoret ihailevat.

Karskeimmat jatkat tyhjentavat vesipussin tuulilasiin luukun auettua mutta siina on omat riskinsa.
Toimii jopa pahempaan. Vain kerran on tarvinnut(ja ollut samaan aikaan mahdollisuus) käyttää moista keinoa. Jäätävien olojen kannalta helvetin huonosti suunniteltu vanha VW Golf IV oli ihan jäässä ja mitään luukkua ei ollut mitään mahdollisuutta väkisin ehjänä avata, kun joka rakoon oli vesi valunut ja pamahtanut jäihin. Mikä tahansa auto olisi toki mennyt ns. jääkuution sisään mutta tämäpä oli vielä muutenkin jumissa. Melko ympärijäätynyt kuskin oven tiiviste antoi ajan kanssa kasseilla hieroen :smoke: periksi kaatamatta yhtään vettä, kone saatiin tulille ja auto oman lämmityksensä avustamana sulaksi.

Jottei tämä olisi offtopicia, niin on kyllä käsittämätön ajatuspieru tehdä ovet niin, että oven yläreunaa käytetään turhaan korin ulkopintoja katon rajassa muodostamaan eli rako osoittaa taivaalle eli sinne sataa, sulaa ja valuu vesi. Audissa oli eri rakenne joten veikkaan että tällä on vaan säästetty työtunteja ja rahaa(vähemmän viimeisteltäviä pintoja ja osa niistä ovissa, korihylsy kätevämpi läjätä sen ajan alkeellisin konein). Hyvien lähes kokonaan tuplattujen tiivisteiden ansiosta tämä ei haittaisi oikeastaan mitään, jos veden olomuoto ei koskaan tavoittelisi kiinteää. Se taas ei suppeankaan perussivistyksen mukaan ole aivan tavatonta Saksassakaan, joten täytyy ihmetellä miten kännissä suunnittelija on ollut. Kohtuuden nimessä myönnettäköön että onhan tämä rakenne tunnettu kaikkien maanosien autoteollisuudessa.
 
Vielä ärsyttävämåi ominaisuus on monissa telkuissa, kuten minun LG:ssä, jossa ruutuun jää vilkkumaan kaiuttimen kuvake, jos mutea painaa. Olisi edes huomaamaton kuvake jossain nurkassa, mutta se on iso kuvake joka vilkkuu vuorotellen kolmessa eri kohdassa. Jos taas vetää äänet nollille, niin se ei tule ruudulle.
Tuo kuvake on todella ärsyttävä. Itse "katson" telkkaria pääasiassa äänet poissa, eli se on seläntakana päällä ja jos kone lataa jotain tms. niin vilkuilen jotain ohjelmaa sen aikaa, kuppi menee heti nurin television äänimaailmasta. Joskus on kuitenkin kiinnostavan näköinen kohta niin tekisi mieli kuulla mitä siellä puhutaan, mutta koska tuo typerä kuvake hengailee alalaidassa kokoajan käytettäessä mute-toimintoa, pitää äänet tosiaan rullata miinusnapista nollille, ja sitten naputella niin perhanasti kun haluaa kuulla nopeasti jotain.

Edellisessä telkkarissa tuo ruksittu kaiutin paloi pysyvästi kiinni näyttöpaneeliin. Nykyinen on joku reilu kymmenen vuotta vanha Bravia, jossa muuten todella vähän mitään suunnittelun kukkasia joita itse huomaisin, ja esimerkiksi Chromecastilla/HTPC:llä musiikkia kuunnellessa kun laittaa näyttöruudun pimeäksi, sitä varten on ihan oma valo TV:n alapalkissa virtavalon vieressä. Miksei tuolle äänen pois laittamiselle voi myös olla valoa siinä?
 
Tuulilasinpyyhkimen tihkukytkimen säätö niin, että ensin pyyhitään kerran ja halutun ajan kuluttua laitetaan tihkuasentoon on melkoinen suunnittelun kukkanen. Tavallaan hyvä idea, mutta käytännössä ei toimi kovin hyvin. Esimerkiksi nopeuden säätäminen vaatii joka kerta saman jumppaamisen. Ei ole mitään helppoaa keinoa säätää nopeutta hiukan hitaammaksi tai nopeammaksi. Toinen harmitus on yksittäispyyhkäisyn mahdottomuus tihkukytkimen päällä ollessa. Se tulee yllättävän usein eteen, jos vaikka tie on märkä ja vastaantuleva rekka heittää kuravedet tuulilasille. Sitten täytyy vain odottaa niin kauan, että tulee seuraava tihkupyyhkäisy.

Mielestäni paras pyyhkijöiden säätötapa on viiksen päätä kiertämällä. Jos on tarpeeksi monta (esim. 5) tihkuasentoa, niin niistä löytyy aina sopiva. Säätökin käy paljon helpommin, kun voi vain laittaa pykälää isommalle tai pienemmälle, jos pyyhintä tuntuu liian hitaalta tai nopealta. Kun yksittäispyyhkäisy tapahtuu joko viikseä painamalla tai erillisestä pienestä vivusta viiksen kyljessä, onnistuu sekin koska tahansa, vaikka tihkukytkin olisikin päällä.
 
Paras systeemi olisi, että luukussa itsessään olisi jokin pykälä, josta sen saisi suoraan vedettyä auki. Toinen vaihtoehto on systeemi, jossa luukkua painetaan sisään, jolloin se ponnahtaa auki.

Tämäkin ratkaisu voi jäätyä niin ettei luukkj ponnahda auki. Ai mistäkö... Ei onneksi itselläni kovin yleistä ole, lähinnä auton pesun/hyvin märän kelin jälkeisissä pakkasissa. Ja on myös onneksi ollut ainut jäätyvä luukku, joka aiheuttaa ongelmia.
 
Tuulilasinpyyhkimen tihkukytkimen säätö niin, että ensin pyyhitään kerran ja halutun ajan kuluttua laitetaan tihkuasentoon on melkoinen suunnittelun kukkanen.


En tiedä voisko sanoa oikeastaan suunnittelun kukkaseksikaan vaan mielestäni tuon historia on se että aikoinaan oli helppo ensin lisätä tuotannossa oleviin malleihin säädettävyys tihkukytkimeen muuttamatta viikseä mitenkään vain suunnittelemalla pelkästään rele uusiksi, releen vaihtamallahan tuon toiminnallisuuden saa noihin joihinkin autoihin joissa kiinteä tihkuaika.
Myöhemminhän tainnu nuo korvautua sitten viiksestä säädettävillä -ainakin merkissä mitä minä tiedän.
 
Tämä oli minulle ensimmäinen kerta kun olen ajanut autolla, jossa tuota merkintää ei ole ollut. Useimmissa autoissa mittarin vieressä on bensatankin kuvake ja vieressä nuoli, joka kertoo tankin täyttöaukon sijainnin.

Pieni asia, mutta helpottaa käytännössä.
Vanhan liiton suunnittelu toimi tuossakin paremmin, laittoivat taakse. Se on erityisen mukavaa tankata, kun puolella ei ole väliä.
 
Aika sen korjaa viimeistään. Manuaalisia vaihteistoja näkee koko ajan vähemmän ja vähemmän. Pelkästään kaasun ja jarrun välillä valittaessa ei liene suurta ongelmaa missään kulkineessa isoillakaan jalkineilla.
Jotkut autovalmistajat on tuonkin onistuneet välillä mokaan.
Pakettiautoja näkee harmittavan vähän automaattivaihteisina, jopa uusia. Menee vielä pitkään että manuaalit ovat harvassa.
Henkilöautoissa tilanne toki erilainen.
Nopeasti vilasten niin tarjontaa on, toki varustevaihtoehtoja manuaalina enemmän, ja esim Fordilla taisi nelivedot olla manuaaleja. VWllä niitäkin sai automaatilla. (ihan vilastuna ensimmäisestä netti hinnastosta)

Kysyntä taitaa painottua manuaaleihin.
 
Tuulilasinpyyhkimen tihkukytkimen säätö niin, että ensin pyyhitään kerran ja halutun ajan kuluttua laitetaan tihkuasentoon on melkoinen suunnittelun kukkanen.
Tuolla systeemillä tihkun viive on heti ekalla kerralla sopiva. Erillisestä valintakytkimestä rullailemalla joutuu usein muutaman kerran säätämään että saa sen sopivan viiveen valittua.
Mutta tosiaan vain vanhojen autojen ongelma tämäkin. Vai onko jossain alle 20v vanhassa autossa vielä tihkunsäästö toteutettu tällä tavalla?
 
Auton ikkunan alareunaan kiinteästi tarralla kiinnitettävä automaattinen parkkikiekko, jonka patteri vaihdetaan alapuolelta, joka taas on mahdotonta jos laitteen asentaa ikkunan alareunaan. Käytännössä alapuolelle pitää jättää tilaa pariston vaihtamista varten ja lopputuloksena laite jää rumasti näkyville.

Mm. Hyvin suosittu Needit Park Mini on tällainen suunnittelukukkanen noilta osin.
 
Auton ikkunan alareunaan kiinteästi tarralla kiinnitettävä automaattinen parkkikiekko, jonka patteri vaihdetaan alapuolelta, joka taas on mahdotonta jos laitteen asentaa ikkunan alareunaan. Käytännössä alapuolelle pitää jättää tilaa pariston vaihtamista varten ja lopputuloksena laite jää rumasti näkyville.

Mm. Hyvin suosittu Needit Park Mini on tällainen suunnittelukukkanen noilta osin.
Tässä Needitin kiekossa on tuo ratkaistu telineellä, josta laitteen saa irroitettua paristojen vaihdon ajaksi. Hieno idea, mutta olisi valmistuksen aikana pitänyt testata kestääkö muovi vääntyilemättä hellepäivän auringonpaistetta (ei kestä). Kätevää kun ensimmäisen kiihdytyksen aikana saa hanttimies toimia kopparina ja napata telineeseen "unohtunut" laite kiinni.
 
Tässä Needitin kiekossa on tuo ratkaistu telineellä, josta laitteen saa irroitettua paristojen vaihdon ajaksi. Hieno idea, mutta olisi valmistuksen aikana pitänyt testata kestääkö muovi vääntyilemättä hellepäivän auringonpaistetta (ei kestä). Kätevää kun ensimmäisen kiihdytyksen aikana saa hanttimies toimia kopparina ja napata telineeseen "unohtunut" laite kiinni.
Lisäksi tuossa mallissa ei ole kelloa sisäpuolella, joten mistään ei voi tietää onko laitteessa paristossa virtaa. Riittäisi jos olisi edes joku valo, joka kertoisi pariston vaihtotarpeesta, mutta kun ei.

Aiemmassa autossa oli siro Insmatin parkkikello, jossa oli ikkunaan kiinnitettävä teline ja siinä oli joku tuollainen varoitusvalokin, mutta sen käyttölogiikka oli muuten ihan pyllystä ja siihen oli mm. tosi vaikea laittaa lisäaikaa manuaalisesti. Ei näiden suunnitteluun kyllä montaa ajatusta ole tuhlattu.
 
Lisäksi tuossa mallissa ei ole kelloa sisäpuolella, joten mistään ei voi tietää onko laitteessa paristossa virtaa. Riittäisi jos olisi edes joku valo, joka kertoisi pariston vaihtotarpeesta, mutta kun ei.

Aiemmassa autossa oli siro Insmatin parkkikello, jossa oli ikkunaan kiinnitettävä teline ja siinä oli joku tuollainen varoitusvalokin, mutta sen käyttölogiikka oli muuten ihan pyllystä ja siihen oli mm. tosi vaikea laittaa lisäaikaa manuaalisesti. Ei näiden suunnitteluun kyllä montaa ajatusta ole tuhlattu.
Itseasiassa ainakin oman auton tuulilasista näen heijastuksena onko laitteessa eloa.
 
Itseasiassa ainakin oman auton tuulilasista näen heijastuksena onko laitteessa eloa.
Jos se laite on kiinni ikkunassa, niin miten siitä voi nähdä mitään heijastuksia?

Toisekseen tuo edellyttää että aktiivisesti muistaa seurata laitteen tilaa ennen autosta poistumista (ja siinä on joku muutaman kymmenen sekunnin viive) ja se siinä juuri tökkii, kun pointti olisi hommata sellainen laite, joka toimii luotettavasti "fire and forget" -ideologialla. Ihan sama vaikka maksaisi tuplaten näihin nykyisiin verrattuna, jos vain olisi toteutettu järkevästi, mutta nämä ovat kaikki tavalla tai toisella rimpuloita.
 
Jos se laite on kiinni ikkunassa, niin miten siitä voi nähdä mitään heijastuksia?

Toisekseen tuo edellyttää että aktiivisesti muistaa seurata laitteen tilaa ennen autosta poistumista (ja siinä on joku muutaman kymmenen sekunnin viive) ja se siinä juuri tökkii, kun pointti olisi hommata sellainen laite, joka toimii luotettavasti "fire and forget" -ideologialla. Ihan sama vaikka maksaisi tuplaten näihin nykyisiin verrattuna, jos vain olisi toteutettu järkevästi, mutta nämä ovat kaikki tavalla tai toisella rimpuloita.
Se kiinnitetään kojelautaan.
 
Se kiinnitetään kojelautaan.
Sinulla ehkä niin, mutta ikkunaan tuo on suunniteltu kiinnitettävän.

1610292993924.png
 
Park Liten kiekko on toiminut hyvin. Siinä on sisäpuolella kellonaika ja pariston vaihtotarpeesta ilmoittava ledi. Pariston vaihtokin onnistuu, kun jättää vähän tilaa.

Ainahan voi myös käyttää perinteistä parkkikiekkoa.
 
Kannattaa muuten joka kerta pysäköidessä katsoa ettei ole mennyt "12:00 -vilkkumoodiin" -eli itsellä huonoja kokemuksia ko. mallista, ja mitä sitten googlailin niin monella muullakin...
 
Mulla oli joskus sellainen kellokoneistolla toimiva parkkikiekko, en tajua mitenkä parkkipirkot tajusi että se on sellainen kun laitoin sen autoon lehden päälle niin ettei sitä kellokoneistoa voinut millään nähdä ja päälle päin se näytti ihan tavan kiekolta. Kai ne oli sitten vaan katselleet että liikkuuko se ajan myötä. Monta viikkoa sitä käytin menestyksekkäästi mutta sitten alkoi saada sakkoja niin oli hylättävä se idea.
 
Mulla oli joskus sellainen kellokoneistolla toimiva parkkikiekko, en tajua mitenkä parkkipirkot tajusi että se on sellainen kun laitoin sen autoon lehden päälle niin ettei sitä kellokoneistoa voinut millään nähdä ja päälle päin se näytti ihan tavan kiekolta. Kai ne oli sitten vaan katselleet että liikkuuko se ajan myötä. Monta viikkoa sitä käytin menestyksekkäästi mutta sitten alkoi saada sakkoja niin oli hylättävä se idea.
Siis näyttikö se koko ajan kellonaikaa, vai seuraavaa puoli/tasatuntia? Jos kellonaikaa, niin ei tartte olla mikään ruudinkeksijä, että tajuaa mistä on kyse.

Kannattaa muuten joka kerta pysäköidessä katsoa ettei ole mennyt "12:00 -vilkkumoodiin" -eli itsellä huonoja kokemuksia ko. mallista, ja mitä sitten googlailin niin monella muullakin...
Siis mistä mallista, tuosta Needitin Microsta, vai?
 
Mulla oli joskus sellainen kellokoneistolla toimiva parkkikiekko, en tajua mitenkä parkkipirkot tajusi että se on sellainen kun laitoin sen autoon lehden päälle niin ettei sitä kellokoneistoa voinut millään nähdä ja päälle päin se näytti ihan tavan kiekolta. Kai ne oli sitten vaan katselleet että liikkuuko se ajan myötä. Monta viikkoa sitä käytin menestyksekkäästi mutta sitten alkoi saada sakkoja niin oli hylättävä se idea.
Laittavat liidulla tai vastaavalla renkaaseen merkin ja ottavat kiekossa näkyvän ajan ylös. Seuraavalla kierroksella jos ei ole renkaan merkki liikkunut mutta kiekkoon on ilmestynyt lisää aikaa niin rapsauttavat sakot.
 
Miksi autopesulat suunnitellaan niin, että on mahdollisimman vaikeaa osua uunin keskelle? En nyt tarkoita ettenkö osaisi ajaa eikä ajo-opetuksen ehdottaminen ole vitsikäs vastaus, vaan oikeasti. Melkein aina on vähän sivussa optimista, ja olen siis kauan ajanut autoja ja muita koneita työssäni. Vielä kun kalliimmassa pesussa suihkaistaan ovella tuulilasiin joku näköeste ja joutuu äkkiä käyttämään pyyhkijöitä, niin luulisi vähemmän tottuneiden kolaroivan pesuhalleja paskaksi tämän tästä. Joskus on oikein peilejä avustamassa, ja nehän ovat aina kosteuden takia sumeana. Lattian apuviivat on täälläkin oikein valaistu - ja rässitty paskaksi. Lähinnä välilihalla joutuu tähän saunaan tähtäämään. Vittu.

Jos siinä olisikin auton levyinen ovi, homma olisi helppo.
 
Viimeksi muokattu:
Siis näyttikö se koko ajan kellonaikaa, vai seuraavaa puoli/tasatuntia? Jos kellonaikaa, niin ei tartte olla mikään ruudinkeksijä, että tajuaa mistä on kyse.


Tuollainen.
Tuskin niillä nyt on aikaa ja kiinnostusta jäädä siihen minuuttitolkulla seuraamaan että liikahtaako se johonkin vaiko eikö, mutta ilmeisesti sitten oli.

Liituteoria ei oikein päde tässä kun autoa pidettiin viikkotolkulla tuolla keksinnöllä ilman sakkoja parkissa. Kyseessä oli siis alue jossa kiekko oli oltava vaikkapa 7-19 välillä ja muistaakseni 1h pysäköinti. Monesti lähdin rykimisen jälkeen vasta 9-10 väliin töihin joten vitutti aina mennä siirtelemään kiekkoa niin ostin tuollaisen. Aikaa tästä nyt siis kohta varmaan 10v.
 
Tuolla systeemillä tihkun viive on heti ekalla kerralla sopiva. Erillisestä valintakytkimestä rullailemalla joutuu usein muutaman kerran säätämään että saa sen sopivan viiveen valittua.
Joo. Tosin käytännössä tihkun nopeutta(tai sadetunnistimen herkkyyttä) joutuu testilaboratorion ulkopuolella ajon aikana melko usein säätämään, joten kaunis ajatus ei ole tuonut tässä suurta parannusta siihen, että olisi vain yksi tihkun nopeus. Lisäksi modernissa ratkaisussa(tarkoitan silti tihkua ilman sadetunnistinta) suunnilleen oikean aloitusasetuksen tietää perstuntumalla, jos on ajanut samalla autolla useamman kerran märässä.

Kamalintahan on, jos tihkukytkin puuttuu kokonaan. Tällaisia kukkasia on putkahtanut vielä 1990-luvulla, kun kärrystä on suomivientimallia varten karsittu kaikki mahdolliset varusteet pois.


Tuollainen.
Tuskin niillä nyt on aikaa ja kiinnostusta jäädä siihen minuuttitolkulla seuraamaan että liikahtaako se johonkin vaiko eikö, mutta ilmeisesti sitten oli.

Liituteoria ei oikein päde tässä kun autoa pidettiin viikkotolkulla tuolla keksinnöllä ilman sakkoja parkissa. Kyseessä oli siis alue jossa kiekko oli oltava vaikkapa 7-19 välillä ja muistaakseni 1h pysäköinti. Monesti lähdin rykimisen jälkeen vasta 9-10 väliin töihin joten vitutti aina mennä siirtelemään kiekkoa niin ostin tuollaisen. Aikaa tästä nyt siis kohta varmaan 10v.
Olipas taas palsternakan ja mutu-eskon tyylinen kaarisadeuutinen. Hirveää asenteellista paskaa. Totta kai tuollainen kiekko on laillinen. Se ei vaan saa olla päällä pysäköinnin aikana. :smoke:

Tietysti ne merkkailevat liidulla(tai kuvaavat, tai merkkaavat lehtiöönsä venttiilinhattujen asennon tms) vasta kun epäilevät että joku koijaa. Eivät rutiininomaisesti töhri kaikkia autoja kadunvarressa. Ei tuollaista muutaman tunnin vilppiä huomata ennen kuin sama(riittävän tarkkasilmäinen) tyyppi käy saman pysäköinnin aikana kahdesti tai muuten hoksaavat. En tiedä vaikka nykyään käyttäisivät kameran kautta tekstintunnistusta havaitsemaan, että sama rekisterinumero viipyy. Etenkin nykyajan yksityiset kyylät voivat käyttää vaikka millaisia laittomia rekistereitä kunnes asia paljastuu.

Automaattikiekko ylipäänsä on(ellei vilppiä lasketa) melkoinen suunnittelun kukkanen ja turhake. Manuaalinen on käytännössä aina nopeampi ja helpompi käyttää - kunhan auton kellossa ei ole mitään kukkasta. Omassa paskassa kello katoaa, kun virta katkaistaan. Tässä vaiheessa muistan aikarajan ja kiekon, kaivan kiekon esiin ja yleensä en varmaksi muista, mitä puolituntista eletään. Siispä joudun kytkemään radion päälle nähdäkseni ajan. Tällöin se joko jää hetkeksi päälle tai jos sammutan sen, se on seuraavan kerran autoa päälle laittaessa pois(valmiustilassa). Huono suunnittelu kasautuu.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha, taas tuli mieleen että voisi hommata lihamyllyn ja alkaa väsäämään omia makkaroita. Mutta ei vaan tunnu löytyvän kohtuu hintaan (200-300) sellaista joka olisi tehty ruostumattomasta teräksestä. Kaikissa tuntuu materiaalina olevan valualumiini joka ei tientenkää konepesua kestä. Kovasti kyllä mainostetaan jokaisessa niitä teriä tai reikälevyjä olevan konepestäviä tai teräksisiä. Tai koko konetta kun pinassa on kivaa peltiä. Mutta että kaikille osille olisi tämä mahdollista, niin ei...

Toinen on kyllä Google nykyään, haet jotain tällaista niin lähes kaikki tulokset ovat seo-spämmiä eli täysin turhia. Näemmä luovuttaneet tuon kanssa...
 
Automaattikiekko ylipäänsä on(ellei vilppiä lasketa) melkoinen suunnittelun kukkanen ja turhake. Manuaalinen on käytännössä aina nopeampi ja helpompi käyttää - kunhan auton kellossa ei ole mitään kukkasta. Omassa paskassa kello katoaa, kun virta katkaistaan. Tässä vaiheessa muistan aikarajan ja kiekon, kaivan kiekon esiin ja yleensä en varmaksi muista, mitä puolituntista eletään. Siispä joudun kytkemään radion päälle nähdäkseni ajan. Tällöin se joko jää hetkeksi päälle tai jos sammutan sen, se on seuraavan kerran autoa päälle laittaessa pois(valmiustilassa). Huono suunnittelu kasautuu.
Turhakkeesta olen eri mieltä. Automaattinen parkkikiekko on yksi parhaita lisävarusteita hintaisekseen. Ei tarvitse käyttää sekuntiakaan kiekon kanssa säätämiseen ja ennen kaikkea ei tarvitse koskaan muistaa laittaa sitä paikoilleen.
 
Turhakkeesta olen eri mieltä. Automaattinen parkkikiekko on yksi parhaita lisävarusteita hintaisekseen. Ei tarvitse käyttää sekuntiakaan kiekon kanssa säätämiseen ja ennen kaikkea ei tarvitse koskaan muistaa laittaa sitä paikoilleen.
En ole periaatetasolla eri mieltä.

Korjaan: turhake nykyisissä (näkemissäni) toteutuksissaan. Tietenkin olisi ideaalista, että asia(aloitusajan puolituntisen ilmoittaminen pysäköitäessä wanhan ajan kiekkopaikoilla) hoituisi itsestään, eikä siihen liittyisi oikeusturvariskiä puolivillaisen teknisen toteutuksen takia. Itse asiassa ominaisuus olisi kätevä integroida autoon, jos käytännöt eivät olisi niin sekavia ja markkina-aluekohtaisia(vrt. edeltävä hyvin DDR-henkinen suomalainen määräys, jossa vakiomallin sinisessä kiekossa ei saanut olla naarmuakaan).
 
Korjaan: turhake nykyisissä (näkemissäni) toteutuksissaan. Tietenkin olisi ideaalista, että asia(aloitusajan puolituntisen ilmoittaminen pysäköitäessä wanhan ajan kiekkopaikoilla) hoituisi itsestään, eikä siihen liittyisi oikeusturvariskiä puolivillaisen teknisen toteutuksen takia. Itse asiassa ominaisuus olisi kätevä integroida autoon.

Siis mikä noissa nykyisissä toteutuksissa on se ongelma? Itse olen käyttänyt jo useamman vuoden ajan automaattista kiekkoa ja eihän se vaadi mitään muuta kuin sen että laittaa sen kiinni siihen tuulilasiin ja that’s it.
Ok, aina välillä kannattaa vilkaista että onko siinä vielä paristossa virtaa.
 
Siis mikä noissa nykyisissä toteutuksissa on se ongelma? Itse olen käyttänyt jo useamman vuoden ajan automaattista kiekkoa ja eihän se vaadi mitään muuta kuin sen että laittaa sen kiinni siihen tuulilasiin ja that’s it.
Ok, aina välillä kannattaa vilkaista että onko siinä vielä paristossa virtaa.
Ensisijaisesti meinasin juuri mainitsemaasi. Lisäksi pitäisi voida luottaa kyttäämättä siihen, että se oikeasti toimii muutenkin. Vieläpä olisi kiva, jos se pieni lämpömittarin kokoinen juttu edes huomattaisiin ennen laputtamista, mihin en luota. Siispä käytän perinteisen mallista taatusti näkyvää kiekkoa. Toki sen satiaisenkin voi asentaa sinisen kiekon keskellä jotta huomataan, ei siinä.

Kun nyt teknillisyyksiin mennään, niin jos haluan käyttää automaattista kiekkoa, haluan voida tarkistaa älylaitteesta, mihin aikaan se on asetettu ja haluan ilmoituksen siitä, että aika on loppumassa.
 
Ensisijaisesti meinasin juuri mainitsemaasi. Lisäksi pitäisi voida luottaa kyttäämättä siihen, että se oikeasti toimii muutenkin. Vieläpä olisi kiva, jos se pieni lämpömittarin kokoinen juttu edes huomattaisiin ennen laputtamista, mihin en luota. Siispä käytän perinteisen mallista taatusti näkyvää kiekkoa. Toki sen satiaisenkin voi asentaa sinisen kiekon keskellä jotta huomataan, ei siinä.

Kun nyt teknillisyyksiin mennään, niin jos haluan käyttää automaattista kiekkoa, haluan voida tarkistaa älylaitteesta, mihin aikaan se on asetettu ja haluan ilmoituksen siitä, että aika on loppumassa.

Se että sä et luota johonkin ei tarkoita etteikö se toimisi. Itse olen käyttänyt sitä Tampereella usean vuoden ajan tämän tästä kiekkopaikoilla ja en ole saanut yhtään sakkoa sen seurauksena että kyseinen kiekko ei toimisi.
 
Se että sä et luota johonkin ei tarkoita etteikö se toimisi. Itse olen käyttänyt sitä Tampereella usean vuoden ajan tämän tästä kiekkopaikoilla ja en ole saanut yhtään sakkoa sen seurauksena että kyseinen kiekko ei toimisi.
Pitää paikkansa. En vaan luota siihen, että esimerkiksi LCD:stä näkyisi mitään kovalla pakkasella vaikka laite pysyisi päällä. Lisäksi minulla on vahva epäluottamus käytännön toimintaan pysäköinninvalvonnassa, mitä ei lainkaan ole omiaan vähentämään se, että oikeusturva on asiaa koskien asiakkaalta poistettu.

Tokikaan se ei ole maailmanloppu, jos laitevian takia joutuu maksamaan muutaman kympin, mutta ajatus närästää liikaa. Mielestäni perinteinen kiekko ei ole kovin paha suunnittelun kukkanen niin kauan kun aikarajoja määritellään perinteisellä kiekkopysäköinnillä.

Toki kaikenlaiset bugit ja epäluotettavuus eri laitteissa on edelleen sitä kukkasta, mutta olen varsin iloinen siitä että olet löytänyt toimivan laitteen eli niitä on.
 
Pitää paikkansa. En vaan luota siihen, että esimerkiksi LCD:stä näkyisi mitään kovalla pakkasella vaikka laite pysyisi päällä. Tokikaan se ei ole maailmanloppu, jos laitevian takia joutuu maksamaan muutaman kympin, mutta ajatus närästää liikaa. Mielestäni perinteinen kiekko ei ole kovin paha suunnittelun kukkanen niin kauan kun aikarajoja määritellään perinteisellä kiekkopysäköinnillä.

Toki kaikenlaiset bugit ja epäluotettavuus eri laitteissa on edelleen sitä kukkasta, mutta olen varsin iloinen siitä että olet löytänyt toimivan laitteen eli niitä on.

Kannattaa kokeilla niin näet että toimii. Ja sanoisin että todennäköisyys sille että saa sakon koska unohtaa laittaa sen manuaalisen kiekon on paljon, paljon, paljon suurempi kuin se että siinä automaattikiekossa menee joku pieleen.
 
Tämä oli minulle ensimmäinen kerta kun olen ajanut autolla, jossa tuota merkintää ei ole ollut. Useimmissa autoissa mittarin vieressä on bensatankin kuvake ja vieressä nuoli, joka kertoo tankin täyttöaukon sijainnin.

Pieni asia, mutta helpottaa käytännössä.

Itse taas en ole koskaan moista havainnut. Autoilua takana vuosikymmeniä. Ja eikös se mene niin että japseissa ja englantilaisissa tankki vasemmalla puolella, muissa oikealla.
 
Itse taas en ole koskaan moista havainnut. Autoilua takana vuosikymmeniä. Ja eikös se mene niin että japseissa ja englantilaisissa tankki vasemmalla puolella, muissa oikealla.
Yhdellä vanhanaikaisella suunnittelufilosofialla, jossa tankki oli turvallisuussyistä tien sivun puolella eli matkustajan puolella, kyllä. Tämäkään ei koskaan ollut normi ja tankkausluukku saattoi olla myös takana keskellä. Toisella suunnitteluperiaatteella on olevinaan jotenkin kätevää, että tankataan kuskin puolelta.

Tankkausputken puoleksi täytyy käytännössä olettaa ihan mitä sattuu. Minulla on korealainen auto(oikeanpuoleinen liikenne yli 70 vuotta kotimaassa, myydään lähinnä oikeanpuoleisen liikenteen maihin), jossa tankki on vasemmalla. Yleensä käsittääkseni puoli on sama tietyssä automallissa ohjauksen puolesta riippumatta, vaikka tähänkin lienee poikkeuksia.

Tällainen merkintä mittaristossa lienee sitä todennäköisempi, mitä uudempi auto on. Alkaen 1990-luvulta se on yleistynyt, aiemmin niitä on satunnaisesti ollut 80-luvun lopulla ja ilmeisesti aiemminkin. Asiasta on aiemminkin ollut puhetta ja ilmeisesti varhaisimmat esimerkit ovat Mercedes-Benzistä ja vähän myöhemmin Fordista.
 
Yhdellä vanhanaikaisella suunnittelufilosofialla, jossa tankki oli turvallisuussyistä tien sivun puolella eli matkustajan puolella, kyllä. Tämäkään ei koskaan ollut normi ja tankkausluukku saattoi olla myös takana keskellä. Toisella suunnitteluperiaatteella on olevinaan jotenkin kätevää, että tankataan kuskin puolelta.

Tankkausputken puoleksi täytyy käytännössä olettaa ihan mitä sattuu. Minulla on korealainen auto(oikeanpuoleinen liikenne yli 70 vuotta kotimaassa, myydään lähinnä oikeanpuoleisen liikenteen maihin), jossa tankki on vasemmalla. Yleensä käsittääkseni puoli on sama tietyssä automallissa ohjauksen puolesta riippumatta, vaikka tähänkin lienee poikkeuksia.

Tällainen merkintä mittaristossa lienee sitä todennäköisempi, mitä uudempi auto on. Alkaen 1990-luvulta se on yleistynyt, aiemmin niitä on satunnaisesti ollut 80-luvun lopulla ja ilmeisesti aiemminkin. Asiasta on aiemminkin ollut puhetta ja ilmeisesti varhaisimmat esimerkit ovat Mercedes-Benzistä ja vähän myöhemmin Fordista.
Kilven ja takavalon väliin on myös laitettu, jopa BMW käytti sitä 5-sarjassa.
bmw-e12-530-mle-rear.jpg
 
Kilven ja takavalon väliin on myös laitettu, jopa BMW käytti sitä 5-sarjassa.
bmw-e12-530-mle-rear.jpg
Joo, variaatioita on ollut paljon. Sivuluukku saattaa myös olla etuosassa, tai tankkaus voi tapahtua siten, että etu- tai takaluukku pitää ensin avata.

Auton perään sijoitettu tankkausputki on käsittääkseni väistynyt valtavirrasta alunperin lähinnä sen takia, että se voisi monessa vähäisessäkin kolaritilanteessa aiheuttaa ylimääräistä palovaaraa vuotoriskin takia tai ainakin palovaaran välttämiseksi vaatia monimutkaista suunnittelua ja kalliita rakenteita. Sittemmin sivuluukkumuodissa on pysytty siksikin, että ylhäältä kömpelösti lastattavat porrasperät lähestulkoon ovat korvautuneet käytännöllisemmillä ratkaisuilla, jossa kuormauskorkeus on pienempi ja täten täyttöputken vieminen juuri taakse olisi hankalaa tai mahdotonta. Sedaneissakin kun takalaitakorkeus on nykyään yleensä tuon bemmin tankkausputken alapuolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom