• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
574
Sote-alueiden yhdistämisiä pitäisi tehdä, mutta ei se ole ratkaisun avain, ellei jakkukalkkunoiden ja pöhinäjohtajien rajut saneeraukset käynnisty. Ennusmerkit näyttävät siltä, ettei näistä turhakkeista ja heidän aiheuttamista ongelmista päästä eroon edes alueiden pakkoliittämisissä.

Sote-alueet olisivat voineet ruveta järkeistämään ylipaisunutta johtoaan jo ensimmäisten alijäämäbudjettien ilmestyttyä. Sen sijaan lakkautettiin sairaalojen ja terveyskeskusten päivystyksiä, ja potkaistiin mummot Kela-taksien kuljetettavaksi. Mitään oikeita säästöjä ei tullut, kuten 1,6 miljardiin paisunut alijäämä todistaa.

Husin osastonylilääkäri Jyrki Kankare kommentoi, että Hussin suunnittelemat henkilöstövähennykset eivät olisi ongelma, jos vähennykset kohdistettaisiin oikein. Kankare kuitenkin pelkää, ettei näin käy, vaan säästöt osuvat suorittavaan portaaseen.
Eikö näihin saisi jotain riippumatonta osapuolta. Eihän nyt johto tietenkään itseään halua karsia työvoimasta.
 

eGe

wat
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
156
Sote-alueiden alijäämät sen kuin kasvavat. Tälle vuodelle tehdyssä talousarviossa ennustettiin 865 miljoonan euron alijäämää, mutta nyt tämän vuoden toteuneeksi alijäämäksi ennustetaan 1,6 miljardia euroa. Tämä on enemmän kuin tähän asti tehdyt kaikki konkreettiset säästötoimet yhteensä.

Bile-Marin, Keskustan hillotolppamiehet ja kyvytön Krista Kiuru jättivät jälkeensä todellisen tuomiopäivän koneen. Valitettavasti nykyisestä hallituksesta ei näytä olevan tuomiopäivän koneen pysäyttäjäksi.

Joka puolelta tulee indikaatiota siitä, että Sote-alueiden johto ylimiehitettyä, kyvytöntä ja vääriin asioihin keskittyvää. IL:ssä nimimerkki "Raija" ihmettelee, miksi Hus:n johto ei ole ruvennut ajoissa säästötoimiin, kun koko ajan on ollut tiedossa että mennään kunnolla yli budjetin (onko ollut kuvitelma, että rahat taas ilmestyy valtion taikaseinästä?). "Raijan" mukaan Husissa iso määrä kovapalkkaisia pomoja, jotka eivät osaa pitää pakkaa ollenkaan kasassa (mitä tehdään johtajilla, jotka eivät osaa pitää pakkaa kasassa?).
Ottaen huomioon, että hallitushan ei varsinaisesti tee soteen liittyviä päätöksiä vaan prosessi on sälytetty hyvinvointialueille, niin eikö hallitus ole nimenomaan tehnyt voitavansa tämän himmelin kulujen hillitsemiseksi? Edellinen hallitus olisi takuuvarmasti ampunut singolla lisää velkarahaa sote-alueille tässä vaiheessa, kun taas nykyinen hallitus tyytyy ottamaan jämäkämpää roolia eikä ala pumpata lisärahoitusta aiemmin sovittua enempää tuonne tunkiolle lisää? Tämähän osaltaan pakottaa säästötoimenpiteisiin, kun siinä annetussa budjetissa on kuin onkin pakko yrittää pysytellä.

En kyllä kauheasti syyttelisi edellistäkään hallitusta oikein muusta, kuin liian pieniin osiin pilkotuista hyvinvointialueista. Lieneekö kenelläkään ollut oikeasti tiedossa miten hillittömät kustannukset tässä oli todellisuudessa olemassa ennen kuin uudelleenjärjestely saatiin toteutettua ja todelliset luvut lyötyä tiskiin? Nyt se on sote-alueista itsestään kiinni miltä heidän tulevaisuutensa näyttää ja on vain hyvä, ettei tuohon roihuavaan rovioon olla kaatamassa lisää pysyvää budjettia ensiapuna.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 812
Ottaen huomioon, että hallitushan ei varsinaisesti tee soteen liittyviä päätöksiä vaan prosessi on sälytetty hyvinvointialueille, niin eikö hallitus ole nimenomaan tehnyt voitavansa tämän himmelin kulujen hillitsemiseksi?
Hallitushan tekee käytännössä soteen liittyvät päätökset ja sote-alueet vain jalkauttavat ne, koska sote-alueilla ei ole omaa varainhankintaa, eikä siten omaa budjettivaltaa juurikaan. kun sote-vero oli jostain käsittämättömästä syystä nounou.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
735
Vaikka meillä olisi vain yksi ja tehokas sote-alue koko maassa, niin se ei silti ratkaisisi perusongelmaa, mikä on nopeasti ikääntyvä väestö. Soininvaara kommenteissaan viittasikin siihen juuriongelmaan, ja samalla myös kertoi miksi asialle ei voi tehdä mitään.

"Hänen mukaansa palveluiden tarve on päinvastoin isompi, sillä suomalaiset ovat keskimäärin muita pohjoismaalaisia ikääntyneempiä ja myös sairaampia.

– Lisäksi lääketiede kehittää koko ajan uusia hoitomenetelmiä, jotka parantavat tauteja, joita ei ennen voitu parantaa, lisäävät tietysti menoja, Soininvaara sanoo.

Sellaisella ajatuksella, ettei näitä oteta Suomessa käyttöön, ei ole vaalien jälkeistä elämää. Jos esimerkiksi päätetään, ettei yli 65-vuotiaille anneta syöpähoitoja, niin kyllä siihen aika iso reaktio tulee."

Ainoa keino kääntää laiva olisi tinkiä rajusti palveluista, mutta sitä ei mikään hallitus kestäisi. Joten näivettyminen jatkuu ja sotekulut valtionvelan korkojen kera tulevat olemaan vuosi vuodelta suurempi osa menoista. Viimeinen sammuttaa valot.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 216
Yhdistäähän noita sote-alueita pitäisi. Tuo koko uudistus olisi pitänyt tehdä erva-alueiden perusteella ja Suomessa olisi täten 5 sote-aluetta. Johtoporrasta ei tarvittaisi lähelläkään samaa vertaa tai senkään vertaa jotain hyvinvointialuevaltuustoja. Esimerkiksi Varsinais-Suomi ja Satakunta ovat samaa erva-aluetta, mutta joku kepuli päätti että tässä on silti kaksi hyvinvointialuetta. Ei näin.
Hyvinvointialueiden yhdistäminen varmaan putkessa, mutta se ei nyt isossa kuvassa juttu , ja voi olla myös vähän kustannuksia nostavia vaikutuksia. (palkka yhtenäistäminen, kielivaatimukset)

Nythän sisäsuomessa/pohjoisessa hyvinvointialueita on vähemmän kuin sairaanhoitopiirejä oli. mutta HYS alueella taitaa nykyään olla, neljä vai viisi hyvinvointialuetta. Nuo ovat kuitenkin hinta siitä että sote saatu aikaiseksi.

Hyvinvointialueet (pitkässä juoksussa) muutakin kuin terveydenhuoltoa.
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 699
Ottaen huomioon, että hallitushan ei varsinaisesti tee soteen liittyviä päätöksiä vaan prosessi on sälytetty hyvinvointialueille, niin eikö hallitus ole nimenomaan tehnyt voitavansa tämän himmelin kulujen hillitsemiseksi? Edellinen hallitus olisi takuuvarmasti ampunut singolla lisää velkarahaa sote-alueille tässä vaiheessa, kun taas nykyinen hallitus tyytyy ottamaan jämäkämpää roolia eikä ala pumpata lisärahoitusta aiemmin sovittua enempää tuonne tunkiolle lisää? Tämähän osaltaan pakottaa säästötoimenpiteisiin, kun siinä annetussa budjetissa on kuin onkin pakko yrittää pysytellä.

En kyllä kauheasti syyttelisi edellistäkään hallitusta oikein muusta, kuin liian pieniin osiin pilkotuista hyvinvointialueista. Lieneekö kenelläkään ollut oikeasti tiedossa miten hillittömät kustannukset tässä oli todellisuudessa olemassa ennen kuin uudelleenjärjestely saatiin toteutettua ja todelliset luvut lyötyä tiskiin? Nyt se on sote-alueista itsestään kiinni miltä heidän tulevaisuutensa näyttää ja on vain hyvä, ettei tuohon roihuavaan rovioon olla kaatamassa lisää pysyvää budjettia ensiapuna.
Eli Marinin hallitus teki Sote-valmisteluissa hyvää työtä? Ainakaan Sote-alueiden lattiatason työntekijät eivät ole samaa mieltä. Valtaosa tyrmäsi Soten mm seuraavilla kommenteilla:
  • Moni kirjoittaa, että alueille on luotu byrokraattinen hallinto- ja johtajahimmeli (no shit)
  • Esihenkilöillä ei ole substanssiosaamista ja he heittelevät ohjeita hihasta vetäen ilman tietoa, ymmärrystä ja osaamista (?)
  • Valmistelut tehty ruohonjuuritasolta katsottuna aivan päin prinkkalaa. Tuntuu, että työntekijöitä ei kuultu oikeasti ollenkaan :thumbsup:
  • Kukaan ei ota vastuuta ja asioita pallotellaan ihmiseltä toiselle ;)
  • Miten tämmöisessä sirkuksessa voi säästää, jos pelkkiä esimiehiä ja esimiehen esimiehiä ja niiden esimiehiä on palkattu tuhansia lisää :rofl:
  • Päätökset tehdään niin ylhäällä, että tavallisen ihmisen arki ja päätösten seuraukset eivät tavoita päättäjiä :cigar2:
  • jne jne
Nykyisen hallituksen on myöskään turha pakoilla vastuutaan. Sote-alueet, niin itsehallinnollisia kuin ne mukamas ovatkin, joutuvat noudattamaan sosiaali- ja terveysministeriön asettamia reunaehtoja ja määräyksiä. Kulujen ja turhien prosessien ja turhien johtajien karsinta tulisi käynnistää ministeriöstä tulevilla määräyksillä. Ministeriön tulisi myös tehdä budjetista lipsuvien Sote-alueiden ylimmälle johdolle selväksi, että mikäli Sote-alue joudutaan pakkoliittämään hommansa paremmin hoitavaan, lopettavan alueen koko johto saa potkut.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 607
^Sote-alueiden nykyinen määrä on kepulainen iltalypsy.
Esimerkiksi SDP hahmotti asian näin vuonna 2015:
Peruspalveluministeri Susanna Huovisen johdolla toiminut sote-uudistuksen parlamentaarinen ohjausryhmä linjasi viime syksynä, että sosiaali- ja terveysalueita on viisi ja ne järjestävät kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Lakiesityksen mukaan kunnat rahoittavat sote-alueiden toiminnan.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja valtiovarainministeriön hiljattain teettämän asiantuntijaselvityksen mukaan sopiva itsehallintoalueiden määrä on 9-12. Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan Tuomas Pöystin johtaman työryhmän mukaan ensisijainen vaihtoehto palveluiden rahoittajaksi on valtio. Kunnilla ei ole rahoitusvastuuta lukuun ottamatta mahdollista siirtymäajan järjestelyä.
Hallitusohjelman mukaan itsehallintoalueita on enintään 19. Itsehallintoalueet tuottavat alueensa palvelut itse tai voivat käyttää palveluiden tuottamiseen yksityisiä tai kolmannen sektorin palveluntuottajia.
(Alleviivaus eli SDP:n kanta minun.)

Lääkärit ehdottivat viittä aluetta:
Lääkäriliitto kannattaa ensisijaisesti viittä sote-aluetta. Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtajan Heikki Pärnäsen mielestä se olisi terveydenhuollon kokonaisuuden näkökulmasta paras vaihtoehto.
THL, Tehy ja Super olivat samaa mieltä.

SDP:n Antti Rinne - Sanna Marin -hallitukset tekivät karmean miinan. Nyt me kaikki maksamme sitä velkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 699
Vaikka meillä olisi vain yksi ja tehokas sote-alue koko maassa, niin se ei silti ratkaisisi perusongelmaa, mikä on nopeasti ikääntyvä väestö. Soininvaara kommenteissaan viittasikin siihen juuriongelmaan, ja samalla myös kertoi miksi asialle ei voi tehdä mitään.

"Hänen mukaansa palveluiden tarve on päinvastoin isompi, sillä suomalaiset ovat keskimäärin muita pohjoismaalaisia ikääntyneempiä ja myös sairaampia.

– Lisäksi lääketiede kehittää koko ajan uusia hoitomenetelmiä, jotka parantavat tauteja, joita ei ennen voitu parantaa, lisäävät tietysti menoja, Soininvaara sanoo.

Sellaisella ajatuksella, ettei näitä oteta Suomessa käyttöön, ei ole vaalien jälkeistä elämää. Jos esimerkiksi päätetään, ettei yli 65-vuotiaille anneta syöpähoitoja, niin kyllä siihen aika iso reaktio tulee."

Ainoa keino kääntää laiva olisi tinkiä rajusti palveluista, mutta sitä ei mikään hallitus kestäisi. Joten näivettyminen jatkuu ja sotekulut valtionvelan korkojen kera tulevat olemaan vuosi vuodelta suurempi osa menoista. Viimeinen sammuttaa valot.
Osmo Soinivaara ei ole eläissään tehnyt mitään oikeita töitä tulosvastuullisessa ympäristössä. Hän on täyttänyt elämänsä mietiskelyllä, viherhörhöilyllä ja politikoinnilla.

Näin ollen Soinivaaran on mahdotonta ymmärtää sitä, millaisen tehottomuuden ja tyytymättömyyden tilan osaamaton johto pystyy aikaansaamaan organisaatioon. Ylipaisunutta ja huonoa johtoa karsimalla palautetaan organisaation tehokkuus, työn mielekkyys ja oikeisiin asioihin keskittyminen. Irtisanotun johdon palkoista saatava taloudellinen hyöty on hippusia parantuneeseen tehokkuuteen verrattuna.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 216
Antti Rinne - Sanna Marin -hallitukset tekivät karmean miinan. Nyt me kaikki maksamme sitä velkaa.
Mutta se ei taida liittyä hyvinvointialueiden määrään, vaikka pienempi riittäisi toteuttamaan palvelut.

Jos ns HUS, Läsi-uusimaa, Keski-uusimaa, Itä-uusimaa, Vantaa-Kerava , Helsinki olisi niputettu, niin olisiko palkkamenot pienentyneet ? Olisiko hallinto/päätäntä keskittynyt liikaa Helsinkin / Vantaa / Espoo keskeiseksi ?

No varmaan tuossakin yhdistymisiä tapahtuu, samoin Pohjanmaalla jos kielijutut järjestyy.

Joku mainitsi Satakunnan, Varsinais-Suomen, tavallaan jo tuottamisen osalta etuja, mutta kuitenkin niin eri alueita muuten, jos mietitään satakuntalaisia.

Tuolloin tehtii paljon pysyviä kustannuksia nostavia juttuja, joita on vielä vaikeampia purkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 607
Mutta se ei taida liittyä hyvinvointialueiden määrään, vaikka pienempi riittäisi toteuttamaan palvelut.

Jos ns HUS, Läsi-uusimaa, Keski-uusimaa, Itä-uusimaa, Vantaa-Kerava , Helsinki olisi niputettu, niin olisiko palkkamenot pienentyneet ? Olisiko hallinto/päätäntä keskittynyt liikaa Helsinkin / Vantaa / Espoo keskeiseksi ?

No varmaan tuossakin yhdistymisiä tapahtuu, samoin Pohjanmaalla jos kielijutut järjestyy.

Joku mainitsi Satakunnan, Varsinais-Suomen, tavallaan jo tuottamisen osalta etuja, mutta kuitenkin niin eri alueita muuten, jos mietitään satakuntalaisia.

Tuolloin tehtii paljon pysyviä kustannuksia nostavia juttuja, joita on vielä vaikeampia purkaa.
En tiedä sinun laskelmiesi järkevyydestä. Muistaakseni tuo viisi aluetta oli se, minkä kaikki asiantuntijat pitivät järkevänä. Kaikki yli viisi on kepulaista siltarumpupolitiikkaa kuten kirjoitin. Siitä me nyt maksamme.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 216
En tiedä sinun laskelmiesi järkevyydestä. Muistaakseni tuo viisi aluetta oli se, minkä asiantuntijat pitivät järkevänä. Kaikki yli viisi on kepulaista siltarumpupolitiikkaa kuten kirjoitin. Siitä me nyt maksamme.
Ilman muuta alueet on poliittisia, mutta se on se hinta mikä siitä oli maksettava. Ja kyse muustakin kuin siitä mikä olisi tehokkain hoitoaluemäärä hoitaa terveydenhuolto.

Kepulainen siltarumpupolitiikka on saanut nimensä kepun vahvoilta ajoilta, nyt taisi juuri ns kepulaisilla alueilla sairaanhoitopiirejä yhdistyä yhdeksi hyvinvointialueeksi.

Mutta uskon siihen että alueitayhdistyy, mutta nyt toki tärkeämpää olisi saada niitä kustannuksia-alas, mutta siellä on niin monenlaista rasitetta mitä ei voi takautuvasti siivota.

Tosin jos jotain hyvää niin huonot ajat ehkä tuo sitä vauhtia, ajatella jos nyt menisi hyvin.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
707
Verot rasittaa innovointia, uutta yritystoimintaa, yritystoiminnan kannattavuutta ja palkkauksen mahdollisuuksia.

Jos nyt menee huonosti niin kuvitelkaa, miten vaikeaa suomalaisilla yrityksillä ja sitä kautta työntekijöillä tulee olemaan kun ikääntyneiden ihmisten määrä suhteessa työikäisiin tulee vain kasvamaan koko ajan seuraavan 40 vuoden ajan.

Tässä joutuu alkaa tosissaan miettimään, että tekeekö lapsilleen karhunpalveluksen, jos jää asumaan Suomeen. Heidän elämänsä taloudelliset realiteetit ja julkiset palvelut tulevat olemaan huonommat kuin omani.

Pesämunan heille voi säästää, mutta toimintaympäristö ja ilmapiiri muualla tulee olemaan aivan eri luokkaa kuin näivettyvässä Suomessa.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 812
riippuu täysin poliittisesta päätöksenteosta ollaanko tulevaisuuden argentiina vai pystytäänkö valitsemaan joko sen vanhan vasemmistolaisemman hyvinvointivaltiolinjan välillä tai irlanti tapaisen oikeistolinjan välillä. Tää välivatulointi ei toimi, jompikumpi vaihtoehto toimii.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
735
Osmo Soinivaara ei ole eläissään tehnyt mitään oikeita töitä tulosvastuullisessa ympäristössä. Hän on täyttänyt elämänsä mietiskelyllä, viherhörhöilyllä ja politikoinnilla.

Näin ollen Soinivaaran on mahdotonta ymmärtää sitä, millaisen tehottomuuden ja tyytymättömyyden tilan osaamaton johto pystyy aikaansaamaan organisaatioon. Ylipaisunutta ja huonoa johtoa karsimalla palautetaan organisaation tehokkuus, työn mielekkyys ja oikeisiin asioihin keskittyminen. Irtisanotun johdon palkoista saatava taloudellinen hyöty on hippusia parantuneeseen tehokkuuteen verrattuna.
Ymmärsi Soininvaara sitten tulosvastuullisia töitä tai ei, niin hän ymmärtää lukuja ja politiikkaa. Luvut eivät täsmää, ne eivät tule täsmämään, ja poliittiset realiteetit tulevat estämään kaikki yritykset saada ne luvut täsmäämään.

Pelkkä leikkaaminen tai tehostaminen ei siis riitä mihinkään, tarvitsisimme vuosia jatkuvaa korkeaa talouskasvua yhdistettynä tiukkaan menolisäysten hillintään, mutta kaikkihan me tiedämme että kumpaakaan näistä ei tulla Suomessa näkemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
1 698

Mielenkiintoinen yhtälö missä voi olla niin köyhä, että on oikeutettu asumistukeen, mutta samalla isällä on varaa ostella tulevia sijoitusasuntoja lapsille. Itse en saanu muutakuin mutsilta kengänkuvan perseeseen heti samalla sekuntilla, kun lapsilisät loppu 17-vuotiaana :D

Luulisi, että jos on varaa ostaa sijoitusasuntoja niin samalla voisi olla varaa antaa jälkikasvun asua siellä muutaman vuoden ilman valtion tukea.

Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
472

Mielenkiintoinen yhtälö missä voi olla niin köyhä, että on oikeutettu asumistukeen, mutta samalla isällä on varaa ostella tulevia sijoitusasuntoja lapsille. Itse en saanu muutakuin mutsilta kengänkuvan perseeseen heti samalla sekuntilla, kun lapsilisät loppu 17-vuotiaana :D

Luulisi, että jos on varaa ostaa sijoitusasuntoja niin samalla voisi olla varaa antaa jälkikasvun asua siellä muutaman vuoden ilman valtion tukea.

Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
Rikkaat elävät kuin köyhät ja köyhät kuin rikkaat... Siis tottakai systeemistä pitää helpot rahat ottaa talteen, jos niihin on oikeutettu. Köyhäthän sen sijaan useasti ajattelevat, että en nyt kehtaa tukia hakea, kun nehän on köyhiä varten...
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 509

Mielenkiintoinen yhtälö missä voi olla niin köyhä, että on oikeutettu asumistukeen, mutta samalla isällä on varaa ostella tulevia sijoitusasuntoja lapsille. Itse en saanu muutakuin mutsilta kengänkuvan perseeseen heti samalla sekuntilla, kun lapsilisät loppu 17-vuotiaana :D

Luulisi, että jos on varaa ostaa sijoitusasuntoja niin samalla voisi olla varaa antaa jälkikasvun asua siellä muutaman vuoden ilman valtion tukea.

Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
Lapsen suhteen elatusvastuu päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Olisi aika iso muutos muuttaa tuota, vaikuttaisi muuhunkin kuin asumistukeen.

Voisi tietty ajatella, että vanhemmat ovat vastuussa aikuisista lapsistaan ja lapset vanhemmistaan. Tämä saattaisi vaikuttaa syntyvyyteen haitallisesti. Ehkä tarvittaisiin isommat suojaosat kuin nyt on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 256
Lapsen suhteen elatusvastuu päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Olisi aika iso muutos muuttaa tuota, vaikuttaisi muuhunkin kuin asumistukeen.

Voisi tietty ajatella, että vanhemmat ovat vastuussa aikuisista lapsistaan ja lapset vanhemmistaan. Tämä saattaisi vaikuttaa syntyvyyteen haitallisesti. Ehkä tarvittaisiin isommat suojaosat kuin nyt on?
Vanhassa systeemissä (opintotuen asumislisä) sitä ei tietääkseni saanut jos asui lähisukulaisen omistamassa kämpässä ja siihen ollaan menossa nyt takaisin. Tiedä sitten tuleeko tuo yksittäinen säädös takaisin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 509
Vanhassa systeemissä (opintotuen asumislisä) sitä ei tietääkseni saanut jos asui lähisukulaisen omistamassa kämpässä ja siihen ollaan menossa nyt takaisin. Tiedä sitten tuleeko tuo yksittäinen säädös takaisin.
Miksi tuo pelkästään opiskelijoita tulisi koskea. Eikö yleinen asumistuki ja eläkkeensaajan asumistuki tulisi mennä samalla lailla. Esimerkiksi vanhus asuu lapsensa omistamassa kämpässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 256
Miksi tuo pelkästään opiskelijoita tulisi koskea. Eikö yleinen asumistuki ja eläkkeensaajan asumistuki tulisi mennä samalla lailla. Esimerkiksi vanhus asuu lapsensa omistamassa kämpässä.
No siihen en ottanut kantaa, totesin vain miten asiat on olleet ja miten ne tulee ehkä jatkossa menemään opiskelijoiden kannalta. Siitä näkökulmasta tuo uutinenkin oli tehty.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 629
Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
Tarvittiin nykyinen oikeistohallitus lopettamaan suurituloisten yrittäjien asumistuen nostaminen. Esimerkiksi edellistä vasemmistohallitusta asia ei kiinnostanut pätkääkään.
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 699
Vuonna 2023 haettiin konkurssiin 3315 yritystä, joka on enemmän kuin finanssikriisin aikaan vuonna 2009. Viime vuoden lopulla konkurssien määrä kävi korkeimmillaan sitten vuoden 1998. Tämän vuoden 2024 trendillä konkurssiin menisi jopa 3500 yritystä.

Yritysten maksukäyttäytymistä seuraava luottovakuuttaja Atradius pelkää, että lähiaikoina monet isot ja tunnetut yritykset voivat mennä nutin.

Suomalaisten ostovoima on tällä hetkellä todella heikko. Suurehkolla osalla ihmisistä ei ole enää rahaa kuluttaa. Moni niistäkin, joilla olisi hieman rahaa kuluttaa, säästää pahan päivän varalle. Mutta tämmöisiin lopputuloksiin päästään, kun korotellaan veroja/maksuja ja samaan aikaan kieltäydytään tekemästä oikeastaan mitään oikeita leikkauksia julkisen sektorin menoihin.

 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 555
Yhdistäähän noita sote-alueita pitäisi. Tuo koko uudistus olisi pitänyt tehdä erva-alueiden perusteella ja Suomessa olisi täten 5 sote-aluetta. Johtoporrasta ei tarvittaisi lähelläkään samaa vertaa tai senkään vertaa jotain hyvinvointialuevaltuustoja. Esimerkiksi Varsinais-Suomi ja Satakunta ovat samaa erva-aluetta, mutta joku kepuli päätti että tässä on silti kaksi hyvinvointialuetta. Ei näin.
Mihin kaikki ylimääräiset 15+ alueen johtajat, poliitikot ym. pikkupomot ja hallinnon väki sitten työllistyisivät? Suuri kasa kovapalkkaisia töitä menisi leikkuriin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 848
Yrityspuolella on niitä "saneeraajia" jotka onnistuvat samaan tappiollisista tehtaista voittoa tekeviä. Ovat ulkopuolisia ja kenkivät surutta hiukan liikaakin porukkaa ulos. Näiden avulla on suomessa monta pöhöttynyttä firmaa saatu taas tuottavaksi. Joku muistikuva että Valmet oli aikeissa myydä 5 tehdastaan ja halusivat saneerauksella saada luvut kuntoon ennen myyntiä. Kävi kuitenkin niin että tehtaat alkoivat taas tuottamaan niin hyvin ettei niitä raaskittukkaan myydä.

Elokuvassa "Office space" on samaa menoa.

Olisikohan Sotessakin tilaa samanlaiselle saneeraukselle jossa ulkopuolinen taho tulisi yhdistelemään työtehtäviä ja lopuksi kenkimään tarpeettomat ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 538
Mihin kaikki ylimääräiset 15+ alueen johtajat, poliitikot ym. pikkupomot ja hallinnon väki sitten työllistyisivät? Suuri kasa kovapalkkaisia töitä menisi leikkuriin.
Tuttu kertoi että noissa sote hommissa vaihtuvuus alkaa olla suurta. Ei oikeasti ole mitään tekemistä, eikä pysty tekemään mitään merkittävää, joten vähänkin osaavampi väki on lähtenyt tai lähtemässä.

On tuo sote kyllä vuosisadan moka. Rakennetaan hillitön hallintohimmeli lähinnä haittaamaan työtä ja itse terveydenhuolto ei tuota mihinkään oikeasti tarvitse. Mutta saadaampa lisää kuluja. Kiitos Marin ja kumppanit tästäkin mokasta.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 991
Mihin kaikki ylimääräiset 15+ alueen johtajat, poliitikot ym. pikkupomot ja hallinnon väki sitten työllistyisivät? Suuri kasa kovapalkkaisia töitä menisi leikkuriin.
Vaimo on yksi noita paljon parjattuja sote-johtajia. Alla oleva organisaatio on 1400 henkeä. Hänen esimiehellään alla useampi tuhat henkeä. Vähän vaikea kuvitella sitäkään, että muuutama johtaja johtaisi koko palettia ilman että alle rakennetaan organisaatiota.

Se mikä vaimon jutuista pistänyt merkille on se, että monella sote-alueella on paljon erilaisia "koordinaattoreita". Onko nämä sitten sairaanhoitopiirien yhdistämisistä jääneitä...

Sote on ihan valtava alue, jossa työskentelee valtava määrä ihmisiä. Työntekijöillä pitää olla lähiesimiehet ja yhdellä lähiesimiehellä ei voi olla valtavaa aluetta ja valtavaa määrää alaisia ja valtavaa vastuualuetta. Siitä ei vain tule mitään. Sotessa hääräävät työntekijät, asiakkaat ja asiakkaiden omaiset kakkuna päällä tekemässä massoittain kanteluita ja valituksia aiheesta ja useimmiten aiheetta. Homma on äärimmäisen tarkasti ohjattua lainsäädännön kautta. Paperityön määrä on valtava tästä syystä.

Vaimo oli aiemmin päällikkönä yksityisellä isolla tunnetulla alan (pörssi)firmalla ja siellä alkoi sitten konsulttivetoiset tehostamistoimet ja yyteet, kuten muotia on. Päälliköitä karsittiin, alueita yhdistettiin sen verran, että vuorokauden tunnit olisivat loppuneet kesken ja työviikko olisi ollut ajamista ympäri Suomea toimipisteestä toiseen ja täyttä hotellielämää hotellissa illalla raportteja kirjoitellen. Puolet päälliköistä nosti kytkintä ennen yyteen päättymistä vaimo mukaanlukien. Jäljelle jääneet taistelevat burnoutin partaalla ja osa on ottanut jo lopputilin. Uusia eivät saa kun sana kiirinyt, miten perseestä työ on.

Tuosta sivusta seuraamalla ehkä se johdon määrä ei ole se suurin ongelma sotessa. Johtajien palkat ovat ihan olematon rikka rokassa koko paletissa. Sotesta on luotu niin valtava himmeli, jolla on valtava määrä lakisääteisiä ja lailla säädeltyjä tehtäviä, joita ei voi jättää tekemättä ilman raastupaa. Kevyttä siitä ei saa tekemälläkään karsimatta lakisääteisiä velvollisuuksia. Kyse on kansalaisten hyvinvoinnista ja eipä hyvinvointivaltio voi oikein siitä sanoutua irtikään. Yksi tapa olisi yksityistää kaikkia ja sen jälkeen pyörisivät markkinaehtoisesti. Mihin tämä sitten johtaisi?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 043
Viestejä
4 371 975
Jäsenet
72 727
Uusin jäsen
tytti01

Hinta.fi

Ylös Bottom