• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

No laita vaan kun pyöritellään täällä kaikkia muitakin aiheita. Ei tuo perintöverotus mielestäni ainakaan paranna valtiontaloutta.
No tuossahan tuo tulikin dracon toimesta. Eli luopumalla sukuhaaran osalta lahjoitat tosiasiallisesti perinnön. Jos taas luovut ensin itse ja sitten teet lapsesi huoltajana päätöksen, että hänkin luopuu, niin homman pitäisi kait mennä oikein?
 
  • 1,35 kerroin kertoo toimistotyöntekijän kokonaiskustannukset työnantajalle. Bruttopalkan päälle tulee työnantajan TyEL, työttömyysvakuutusmaksu, sairausvakuutusmaksu, tapaturmavakuutusmaksu, lomakorvaukset, sairaslomapäivien menetykset, työpisteen aiheuttamat kulut, tietokone lisenssit, koulutuskustannukset, vapaaehtoiset bonukset jne.
Väittäisi kyllä että 1,35 kerroin on aika pieni. Tuollainen on melko tyypillinen sivukulukerroin, eli palkan lisäksi tulevat lakisääteiset juttu.

Mainitsemiasi muusta kuin laista johtuvia asioita, kuten "sairaslomapäivien menetyksiä, työpisteen aiheuttamia kuluja, tietokonelisenssejä, koulutuskustannuksia eikä vapaaehtoisia bonuksia" ei noin pienessä kertoimessa ole mielestäni vielä huomioitu. Koska olet huomioinut "sairauslomapäivien menetykset" niin loogisesti täytyisi vuosiloman "menetykset" huomioida myös, jolloin ei mitenkään pääse alle 40%.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö edunvalvoja voi kieltäytyä perinnöstä alaikäisten lasten puolesta? Ensin itse kieltäydyt tehokkaasti, jolloin perintö siirtyy lapsille. Koska et ole enää kuolinpesän osakas, niin voit toimia edunvalvojana vai voitko?

Täytyy huolehtia että et sotkeudu kuolinpesään mitenkään edes alussa, jotta voit kieltäytyä tehokkaasti (ilman veroseuraamuksia).
Noin se olisi saattanut onnistuakin, mutta asian hoitamiseen olisi tarvinnut väistämättä lakimiestä. Ilmeisesti perinnöstä luopuva vanhempi ei voi tuossa tapauksessa toimia edunvalvojana eturistiriidan vuoksi. Sitten lapselle pitäisi määrätä edunvalvoja ja koska edunvalvojan toimintaan ei saa vaikuttaa niin ei ole mitään varmuutta, että edunvalvoja tosiasiallisesti luopuisi perinnöstä.

Joka tapauksessa asiaan liittyy niin paljon byrokratiaa ja selvittäminen maksaa tuhansia euroja niin tuo ei vaan kannata.

Byrokratiaahan tässä maassa piti aikanaan purkaa, mutta tuntuu, että pahenee vaan. Massiivisen ja monimutkaisen virkakoneiston pyörittäminen on uskomattoman kallista hommaa. Olisi varmaan hyvä jos Suomi Oy siirtyisi parin vuoden ajaksi johonkin kryptovaluutan käyttöön ja lohkoketjun avulla katsottaisiin lopuksi, että mihin ne rahat oikein on menneet.. Siellä saattaisi tulla jänniä juttuja vastaan.
 
Noin se olisi saattanut onnistuakin, mutta asian hoitamiseen olisi tarvinnut väistämättä lakimiestä. Ilmeisesti perinnöstä luopuva vanhempi ei voi tuossa tapauksessa toimia edunvalvojana eturistiriidan vuoksi.
En mä tässä nyt näe ongelmana eturistiriittaa - mistä sellainen edes tulisi, jos olet luopunut perinnöstä?

Kysehän oli siis siitä että on arvokas perintö joka pitäisi kenties realisoida, että saisi perintöveron maksettua. Ehdotukseksi annettiin perinnöstä luopuminen, jolloin ei tarvitse maksaa perintöveroakaan.

DVV:n sivuilta koskien perinnöstä luopumista edunvalvojana (koskee niin määrättyä edunvalvojaa kuin holhoojaakin)
DVV sanoi:
Vastikkeeton perinnöstä luopuminen on yleensä mahdollista vain ylivelkaisissa pesissä tai tilanteessa, jossa päämies on saanut osuutensa perinnöstä ennakkoon. Samat säännökset koskevat alaikäisen lapsen edunvalvojina toimivia huoltajia.

Koska edunvalvojana et saa lahjoittaa päämiehesi omaisuutta, perintöosuuden luovuttaminen on mahdollista vain, jos päämiehesi saa siitä käypää arvoa vastaavan korvauksen. Perintöosuuden luovuttaminen voidaan tehdä esimerkiksi silloin, kun pesää ei haluta jakaa mutta päämiehesi olisi saatava osuutensa pesästä.
Eli näillä tiedoilla en oikein näe miten alaikäinen voisi kieltäytyä perinnöstä välttääkseen perintöveron. Ongelma ei kuitenkaan ole "eturistiriita".
 

Jos olet ihmetellyt, miksi maailman korkeimpiin kuuluvalla verotuksella ei saada kunnolla toimivaa julkista taloutta ja -palveluita niin katso linkin dokumentti.

Demarit ja vasemmisto paheksuu omistajia, mutta itse ovat omistuksillaan veronmaksajan kukkarolla ylihintaisia vuokratuloja kunnilta perimässä. Omistukset on tietysti aikoinaan ensin maksettu veronmaksajien rahoilla nekin ja niillä nyt jatketaan kuppaamista.

Omistukset on aluksi hankittu pitkillä kuntia sitovilla vuokrasopimuksilla eli ei varsinaista riskiä niissäkään ole ollut. Ja tietysti omat miehet ja naiset ovat olleet sitomassa poliittisin päätöksin kuntia näihin vuokrasopimuksiin.

Haetuilla paikallisten järjestöjen avustuksilla maksetaan sen lisäksi mm. puoluiden tai ehdokkaiden vaalikampanjoiden mainoksia lehdissä. Eli kuntalaisten rahoilla.

Kansalaisilla sen sijaan on mahdottomuus kerryttää varallisuutta korkean verotuksen tähden. Menkää maanantain kunniaksi taas töihin että puoluejärjestöt pääsevät leikkimään teidän rahoilla.
 
Taloudessa mikä on varsin kiinnostavaa on Kokoomuksen asema. Koska sen kannattajat haluavat raivofantasioita siitä, että maa tulee kuntoon kun vaan leikataan. Tuosta innostuuuneena ministeriöt sitten täynnä sekopäitä, jotka on sopivina valittu. Ja yhteinen agenda mahdollisemman systemaattinen valehtelu. Sitä en sano, etteikö muut puolueet pitäisi myös huolen, että ministeriöt pysyvät kirkasotsaisesti aatteen asialla.

Ei ole talous kasvanut. Milloin lähtee Kokoomuksen lupaamat miljardit tulemaan?
 

Täällä haisee kusetus. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen Suomeen luvataan suurkasvua ihan kohta. Kysymyksiä ei saisi esittää, eikä talouskasvun mekanismeja saa ruotia. Ihmisen tulisi vaan sokeasti uskoa wiralliseen narratiiviin, jossa homomatkailu koska homoilla on isosti rahaa, ja ilmastojohtsjuus pelastaa Suomen kaikelta pahalta.
 

Täällä haisee kusetus. Vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen Suomeen luvataan suurkasvua ihan kohta. Kysymyksiä ei saisi esittää, eikä talouskasvun mekanismeja saa ruotia. Ihmisen tulisi vaan sokeasti uskoa wiralliseen narratiiviin, jossa homomatkailu koska homoilla on isosti rahaa, ja ilmastojohtsjuus pelastaa Suomen kaikelta pahalta.
Helsingin pörssi mennyt tasaista alamäkeä jo kolme vuotta. Mistä se yksityinen kulutus ponnistaisi, kun inflaatio nostanut parin vuoden aikana 50% hintoja ja työpaikat katoavat. Jotenkin en jaksa ajatella noin positiivisesti kuin tuossa jutussa.
 


Suomen huonoa taloustilannetta on joskus verrattu ylivelkaantuneeseen Italiaan. Valitettavasti vertaus Italiankin kaltaiseen maahan antaa liian optimistisen kuvan Suomen tilanteesta.

Suomen ja Italian ero on siinä, että Italian valtiovelka on kertynyt kymmenien vuosien saatossa tehtyjen huonojen talouspäätösten seurauksena. Samaan aikaan Italian kauppatase on ollut lähes kaiken aikaa positiivinen. Eli Italian talous on ollut periaatteessa kaiken aikaa toimintakykyinen, mutta leväperäisellä rahankäytöllä valtio on onnistuttu velkaannuttamaan kymmenien vuosien aikana konkurssin partaalle.

Suomen valtiovelka on kasvanut lähes 200% vaivaisen 15 vuoden aikana (!!!!). Tänä aikana Suomen kauppatase on painunut pysyvästi pakkaselle. Eli Suomen tilanne on muuttunut huonoksi verrattain lyhyessä ajassa, eikä tunnelin päässä näy valoa, muuten kuin VM:n joka vuotisissa ennusteissa joissa "ensi vuonna Suomen talous odotetaan kääntyvän nousuun".

Suomen romahduksen korjaaminen vaatii radikaaleja toimenpiteitä, mutta tätä ei puoluetoimistoissa näytetä ymmärtävän.
 


"Oikeistohallitus" päätti ALV-verokantojen nostamisesta, koska tuikitärkeistä toiminnoista, kuten YLE:stä, kehitysapurahoista yms on Kokoomuksen mielestä mahdotonta leikata.

Ongelma on se, että suomalaisten ostovoima on jo osittain tuhottu euron kovan inflaation ja EKP:n koronnostojen vuoksi. Kasvavalla osalla suomalaisista ei ole enää varaa ostaa palveluita, asuntoa, kotimaassa valmistettua ruokaa jne, vaan on sitkuteltava halvalla. Verokantojen nosto vie jäljellä olevat rippeet keskimääräisen suomalaisen ostovoimasta.

EU:sta tulee lisää kylmää vettä niskaan, kun Saksassa hyväksytyt rajut palkankorotukset nostavat inflaatiota koko EU-alueella, minkä seurauksena EKP tulee pitämään korkoja korkealla myös jatkossa. Suomen inflaatio on euro-alueen pienin. Meidän talous vaatisi välitöntä ja merkittävää korkojen laskua, mutta tätä ei ole tulossa.

Tuhoutunut ostovoima ja paskat palkat kannustavat suomalaisia, ja erityisesti koulutettuja suomalaisia, lähtemään ulkomaille. Tanskassa ja Islannissa diplomi-insinöörin mediaanipalkka on 8000 eur/kk, kun Suomessa sitkutellaan 5400 eur/kk.
 
Tuhoutunut ostovoima ja paskat palkat kannustavat suomalaisia, ja erityisesti koulutettuja suomalaisia, lähtemään ulkomaille. Tanskassa ja Islannissa diplomi-insinöörin mediaanipalkka on 8000 eur/kk, kun Suomessa sitkutellaan 5400 eur/kk.
Tähän pitää mainita, että Suomessa sentään vielä on koululaitoksia, vaikka esim. peruskoulussa ja lukiossa palkka todennäköisesti alkaa kolmosella (tosin opettajien kesälomatyöttömyys voi laskea keskimääräisen kk-palkan alkamaan kakkosella) eikä yliopistoissakaan monella ole vitosella tai suuremmalla luvulla alkavaa palkkaa vaikka olisi tohtori. DI:n palkka korkeakoulussa voi alkaa kakkosella tai kolmosella. AMK:n tilanne on hiukan eri ja toki yliopistossakin jos ei opeta tai tutki vaan hoitaa tietohallintoa.
 


Ketähän tässä nyt sitten uskoisi. Täytynee ladata ja tutkailla tuota UBS:n raporttia.
 

Verotuksella ohjataan tekemistä. Työnteko on haittaverotettu Suomessa, joten ei ihme, että juuri uutisoidaan näin:

"Tällä hetkellä suomalaiset pitävät muuta Eurooppaa enemmän palkatonta lomaa. Lähes neljä kymmenestä suomalaisesta, 38,4 prosenttia, on pitänyt palkatonta lomaa. Muualla Euroopassa palkatonta vapaata on pitänyt vain reilu neljännes eli 25,5 prosenttia."

Ja samassa tutkimuksessa:

"Sivutoiminen yrittäjyys ei innosta suomalaisia. Miltei neljäsosa, 38,4 prosenttia, suomalaisista ilmoittaa olevansa täysin eri mieltä siitä, olisiko itsensä työllistäminen sopiva vaihtoehto sivutyönä. Muualla Euroopassa itsensä työllistämistä sivutyönä vieroksuu alle kolmannes eli noin 29 prosenttia työntekijöistä."

Miksi tehdä enemmän töitä, koska aina suurempi siivu jää yhteiskunnan käyttöön eikä omaan käyttöön.
 
Tai sitten suomalaisilla on varaa pitää palkatonta lomaa enemmän ja siten työn lisäverotus lisäisi tehtyjä työtunteja. Erityisesti työn tapauksessa tilanne ei ole niinkään suoraviivainen että enemmän veroa = vähemmän työntekoa. Vähän sama tuon itsensä työllistämisen kanssa, melko vaikea tulkita tuosta yhtään mitään. Voi myös kertoa että suomalaiset ovat ns. hyvissä ja vakaissa työpaikoissa ja tarvetta ei ole itsensä työllistämiselle ja siten se ei ole mieluisa vaihtoehto vapaa-aikaan nähden. Pakko-yrittäjyys nyt kuitenkin on yleisesti negatiivinen ilmiö.
 
Tai sitten suomalaisilla on varaa pitää palkatonta lomaa enemmän ja siten työn lisäverotus lisäisi tehtyjä työtunteja. Erityisesti työn tapauksessa tilanne ei ole niinkään suoraviivainen että enemmän veroa = vähemmän työntekoa. Vähän sama tuon itsensä työllistämisen kanssa, melko vaikea tulkita tuosta yhtään mitään. Voi myös kertoa että suomalaiset ovat ns. hyvissä ja vakaissa työpaikoissa ja tarvetta ei ole itsensä työllistämiselle ja siten se ei ole mieluisa vaihtoehto vapaa-aikaan nähden. Pakko-yrittäjyys nyt kuitenkin on yleisesti negatiivinen ilmiö.
Pitkästä aikaa kuulee puhetta varakkaista ja hyväpalkkaisista suomalaisista. Kiitos ripauksesta positiivisuutta tässä masentavassa langassa :)
 
Tai sitten suomalaisilla on varaa pitää palkatonta lomaa enemmän ja siten työn lisäverotus lisäisi tehtyjä työtunteja. Erityisesti työn tapauksessa tilanne ei ole niinkään suoraviivainen että enemmän veroa = vähemmän työntekoa. ...

Lokiikkasi on se että saadaksesi haluamasi joudut tekemään pidempää päivää. Jollain toisella taasen se lokiikka että tekemällä pidempää päivää ei saakkaan enempää, ainakaan niin paljoa että motivoisi tekemään enemmän.

Jotkut vertailee sitä että jos tekee nyt pidempää päivää niin tuntia kohti tehty käteenjäävä korvaus pienenee, menot kasvaa. Osa menoista niitä veroluenteisia, osa ihan sitä että jos alkaa miettiin ostopalveluita , niiden kotitehtävien tilalle mitä ei kerkiä/jaksa tehdä jos pidempi työpäivä.

Heille joille riittävä elintaso syntyy pienemmällä työllä, niin jos vapaa-aikaa verotettaisiin, niin se voisi motivoida tekemään enemmän töitä. Eli silloin ne itse tehty pihatyöt saisivat samankaltaisen verokohtelun kuin se että teettäisi ne ulkopuolisella. Eli olisi enemmän sellaista perusvero, kansalaisvero, ja vähemmän sitten palkkatulojen verotusta.

Sinänsä on jonkinlainen unelmien täyttymys että pienemmällä työllä saavuttaa riittävän haluamansa elintason, hyvinvoinnin, mikä ei kuullosta ongelmalta, kuin siltä osin että julkinenpuoli jää nuoleen näppejään. Joten voi miettiä olisko ongelma ihan siellä julkisella puolella.
 
Jotkut vertailee sitä että jos tekee nyt pidempää päivää niin tuntia kohti tehty käteenjäävä korvaus pienenee, menot kasvaa. Osa menoista niitä veroluenteisia, osa ihan sitä että jos alkaa miettiin ostopalveluita , niiden kotitehtävien tilalle mitä ei kerkiä/jaksa tehdä jos pidempi työpäivä.
Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut no-brainer ottaa palkatonta vapaata kylpyhuoneremontin tekemiseksi sen sijaan, että osti kallista työtä sen tekemiseksi. Jopa irtisanominen olisi ollut paljon järkevämpää, jos ei palkatonta olisi herunut.
 
Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut no-brainer ottaa palkatonta vapaata kylpyhuoneremontin tekemiseksi sen sijaan, että osti kallista työtä sen tekemiseksi. Jopa irtisanominen olisi ollut paljon järkevämpää, jos ei palkatonta olisi herunut.

Suomessa jopa erikoislääkärin kannattaa ottaa palkatonta vapaata talon rakentamiseen, jos sen ajan osaamisen puolesta pystyy täysimääräisesti siihen rakentamiseen hyödyntämään (muuhunkin kuin siivoamiseen). Itsekin DI:nä toki vuoden verran olin hoitovapaalla ja rakensin siinä samalla yläkertavarauksen taloon valmiiksi. Oikeastaan kaikki omat rakennushommat voi katsoa sen verran rahakkaiksi, että ei tarvitse kahta kertaa miettiä jäisikö töissä ylitöihin vai paineleeko töitten jälkeen raksalle.

Verotushan on kaikkien ostopalveluiden osalta ihan järjetöntä. Ensin kun laskee omasta palkasta marginaaliveroprosentin mukaisen veron 50%+ pois (jos siis miettii miten paljon enemmän pitäisi tienata, että palvelun voi yleensä ostaa) sitten sen palvelun tuottajankin pitäisi jotakin saada leivän päälle, mutta voitosta kun laskee alv:t, omat tuloverot yms pois, niin todellakin aika über paljon enemmän pitäisi sen ostajan tienata, että vaikka sen kirvesmiehen pystyisi vuoden ajan elättämään.
 
24% arvonlisäverokannan nosto 25,5 prosenttiin boostaa entisestään ihmisten omaa tekemistä, sen sijaan että palveluita ostettaisiin muilta.

Olen parturoinut vuosia perheen poikien päät hiustrimmerillä ja säästänyt suuret summat rahaa.

Korkeakoulutettuna minun on työskenneltävä noin 1,5 tuntia, että olen tienannut nettona riittävästi pystyäkseni ostamaan 20 minuuttia hiustenleikkuuaikaa parturilta (!!!!). Tiedostan kyllä, että saisin hiustenleikkuun halvemmalla koneinsinööreiltä, mutta maahanmuuttoketjua lukeneet ymmärtänevät, miksi tämä ei ole minulle vaihtoehto.
 
Lokiikkasi on se että saadaksesi haluamasi joudut tekemään pidempää päivää. Jollain toisella taasen se lokiikka että tekemällä pidempää päivää ei saakkaan enempää, ainakaan niin paljoa että motivoisi tekemään enemmän.
Tuon esiin sen, että työn tarjonta ei ole mitenkään yleismaailmallisesti lineaarista esim. verotuksen suhteen tai palkankaan suhteen, joten yksinkertasesti on väärin sanoa että työn verotus vähentää työn määrää, joissain tapauksissa se voi lisätä ja joissain tapauksissa vähentää.

Suomessa jopa erikoislääkärin kannattaa ottaa palkatonta vapaata talon rakentamiseen, jos sen ajan osaamisen puolesta pystyy täysimääräisesti siihen rakentamiseen hyödyntämään (muuhunkin kuin siivoamiseen). Itsekin DI:nä toki vuoden verran olin hoitovapaalla ja rakensin siinä samalla yläkertavarauksen taloon valmiiksi. Oikeastaan kaikki omat rakennushommat voi katsoa sen verran rahakkaiksi, että ei tarvitse kahta kertaa miettiä jäisikö töissä ylitöihin vai paineleeko töitten jälkeen raksalle.

Verotushan on kaikkien ostopalveluiden osalta ihan järjetöntä. Ensin kun laskee omasta palkasta marginaaliveroprosentin mukaisen veron 50%+ pois (jos siis miettii miten paljon enemmän pitäisi tienata, että palvelun voi yleensä ostaa) sitten sen palvelun tuottajankin pitäisi jotakin saada leivän päälle, mutta voitosta kun laskee alv:t, omat tuloverot yms pois, niin todellakin aika über paljon enemmän pitäisi sen ostajan tienata, että vaikka sen kirvesmiehen pystyisi vuoden ajan elättämään.
Nää palvelut on niin matalan jalostusasteen hommaa. Lisäksi se, että kaikki ostetaan palveluna tekee ihmisistä tolkuttoman avuttomia. Parempi että ihmiset tekee itse ja itse tekemiseen kannustetaan. Nykyisinhän ei varsinaisesti kannusteta, kun esimerkiksi kotitalousvähennys on täysin järjenvastainen, eikä koske esim. materiaalihankintoja vaan pelkästään jotain kohtuullisen turhanpäiväisiä palveluita. Parempi, että ne kirvesmiehet on jossain teollisuusraksalla tekemässä tehokkaasti jotain tuotannollista investointia kuin jotain ihmisten liibalaabahommia mitkä ihmiset voisi tehdä itsekkin.
 
Pitkästä aikaa kuulee puhetta varakkaista ja hyväpalkkaisista suomalaisista. Kiitos ripauksesta positiivisuutta tässä masentavassa langassa :)
Suomessa on kummallinen käsitys koko ajan sukupolvesta riippumatta, että koko ajan ollaan jonkun valtavan kriisin keskellä, tai valtava kriisi on edessä. Ei suomen ongelmia kannata vähätellä, mutta ei ne kovin suuria loppuviimeksi ole edes länsimaisessa mittakaavassa ainakaan vielä.
 
Suomessa jopa erikoislääkärin kannattaa ottaa palkatonta vapaata talon rakentamiseen, jos sen ajan osaamisen puolesta pystyy täysimääräisesti siihen rakentamiseen hyödyntämään (muuhunkin kuin siivoamiseen). Itsekin DI:nä toki vuoden verran olin hoitovapaalla ja rakensin siinä samalla yläkertavarauksen taloon valmiiksi. Oikeastaan kaikki omat rakennushommat voi katsoa sen verran rahakkaiksi, että ei tarvitse kahta kertaa miettiä jäisikö töissä ylitöihin vai paineleeko töitten jälkeen raksalle.

Verotushan on kaikkien ostopalveluiden osalta ihan järjetöntä. Ensin kun laskee omasta palkasta marginaaliveroprosentin mukaisen veron 50%+ pois (jos siis miettii miten paljon enemmän pitäisi tienata, että palvelun voi yleensä ostaa) sitten sen palvelun tuottajankin pitäisi jotakin saada leivän päälle, mutta voitosta kun laskee alv:t, omat tuloverot yms pois, niin todellakin aika über paljon enemmän pitäisi sen ostajan tienata, että vaikka sen kirvesmiehen pystyisi vuoden ajan elättämään.
Suomessa kuitenkin rakennusala toimii koska itse tehdyn jälleenmyyntiarvo voi olla aika heikko, vaikka kuinka osaisi. Lisäksi erinäiset säädökset voivat vaatia alan asiantuntijoiden kontribuutiota, maallikkona ei onnistu. Hyviä esimerkkejä on vaikka sähköhommissa - vuokralainen voi rauhassa ruuvailla sulta katosta DCL-liittimillä varustetun pistorasian irti ja korvata sokeripalalla. Et saa laittaa itse takaisin kun tarvii sähkömies tilata kytkemään ne 2-3 johtoa ja kaksi pulttia. Nykyään voi olla vaikea edes saada ketään tekemään jotain tuollaista 5 minuutin asennustyötä kun siitä voi laskuttaa matkakuluineen vaan joku 300 euroa. Pitäisi päiväksi keksiä työtä, että joku viitsii tulla.
 
Tuollaisiakin muureja voisi ihan hyvin poistaa itse tekemisen tieltä, niin voisi ainakin niiden ihmisten omaa tekemistä lisätä, jotka nykysin tuollaisista jotain välittää. Iso osa ei välitä mitään.
 
Nää palvelut on niin matalan jalostusasteen hommaa. Lisäksi se, että kaikki ostetaan palveluna tekee ihmisistä tolkuttoman avuttomia. Parempi että ihmiset tekee itse ja itse tekemiseen kannustetaan. Nykyisinhän ei varsinaisesti kannusteta, kun esimerkiksi kotitalousvähennys on täysin järjenvastainen, eikä koske esim. materiaalihankintoja vaan pelkästään jotain kohtuullisen turhanpäiväisiä palveluita. Parempi, että ne kirvesmiehet on jossain teollisuusraksalla tekemässä tehokkaasti jotain tuotannollista investointia kuin jotain ihmisten liibalaabahommia mitkä ihmiset voisi tehdä itsekkin.
Jos lähestyt asiaan niin päin miten olisi tehokkainta.
Jos osaaja tekee kymmenentuntia sitä osaamistaan, mistä syntyy hyvinvointia ja palkkaa sitten toisen tekemään parintuntia sen osaamis alueella, vs se että jättää tekemättä kymmenen tuntia ja turaa jotain hommaa kymmenentunttia jonka joku olisi voinut tehdä parissa tunnissa.

Sama sen kirvesmihen kohdalla, se tekee kymmentuntia siellä teollisuusraksalla ja palkkaa jonkun tekeen pariksitunniksi, vs että turaa sitä parintunnin hommaa kymmenentuntia.

Se miksi ei koske materiaalihankintoja, niin ymmärrän toki ajatuksesi, mutta siinä vaikea vetää rajaa mistä materiaaleista voisi tehdä kotitalousvähennyksen, kun idea on siinä että pienenentään sitä työnverotuksen väliä.

Toki korkeatyönverotus, korkea työnkustannus johtaa tehostamiseen, millä työntarvetta minimoidaan tehokkaammin. Paketti robotit tuo ruokalähestyksen, vs että se tuo joku wolttikuski. Asiakas tekee kassan työn kaupassa ja ravintolassa, asiaks tekee tarjoilijan työt ravintolassa, asiakas tekee blokkarin hommat. Tästä yksiversio on se että työpaikoilla se huippuosaaja tekee sihteerin hommat, työajanseurannat, matkalaskut, matkavaraukset jne. se ei sinänsä johdu verotuksesta, tai luulisi olevan päinvastoin, mutta ehkä sitten kotitalusvähennyksestä, vai johtuuko edes siitäkään.

Mutta sitä sinun verotuskantaa, jos olisi kansalaisvero, vapaa-ajan vero, niin se ehkä olisi konsti millä tavoitteesi täyttyy, kannattaisi olla töissä, sen kanssa toimisi sitten kotitalousvähennys.
 
Suomessa on kummallinen käsitys koko ajan sukupolvesta riippumatta, että koko ajan ollaan jonkun valtavan kriisin keskellä, tai valtava kriisi on edessä. Ei suomen ongelmia kannata vähätellä, mutta ei ne kovin suuria loppuviimeksi ole edes länsimaisessa mittakaavassa ainakaan vielä.
Jos valtion konkurssi ei ole vakava kriisi, niin mikähän sitten on(?). Ensi vuosikymmenellä me pääsemme näkemään/kokemaan ensimmäistä kertaa Suomen historiassa, mitä valtion defaultissa tapahtuu. Nykyisen "oikeistohallituksen" esityksen jälkeen konkurssi on nähtävä täysin vääjäämättömänä tapahtumana.

Ihmisiä tyynnytellään sillä, että "onhan Euroopassa monta maata, joilla on enemmän velkaa kuin Suomella, tuo nyt on aivan turhaa pelottelua!". Puhuvat päät jättävät kertomatta, että mikään EU-maa ei velkaannu tällä hetkellä hallitsemattomasti kuten Suomi. Ei edes lähelle. Vuonna 2023 tarkkailuluokkalaiset Italia, Ranska ja Espanja kykenivät vähentämään velkaantumistaan, kun Suomen nettolainanotto lisääntyi 14,4 miljardilla eurolla.

Vuoden 2008 jälkeen Suomen teollisuuden poistot ovat olleet investointeja suurempia kaikkina vuosina, paitsi yhtenä vuonna. Kun kerran tunnelissa ei ole valoa, pitäisi hyväksyä tosiasiat ja sopeuttaa valtion menot vastaamaan tuloja. Mutta mitä tekee Kokoomuksen vetämä "oikeistohallitus"? Jättää leikkaukset lähes kokonaan tekemättä ja tukahduttaa kotimaisen palvelukysynnän ja ostovoiman nostamalla ALV-kantoja. Aivan kommarien touhua. :facepalm:
 
Jatkan vielä... Joku saattaa ajatella, että kyllä EU meidät pelastaa jos huonosti käy. Pelastihan EU Kreikan ja Italiankin.

Suomen kohtelu EU:ssa on niin julmaa, että valtion defaultissa me tulemme saamaan parhaimmilaaan Kreikan kohtalon, jossa siis troikka saapuu maahan sanelemaan mitä leikataan ja yksityistetään.

Hyvää osviittaa Suomen arvostuksesta antaa EU:n liikenneinfrastuktuurihankkeiden rahoitus: 7,01 miljardin euron rahoituksesta Suomeen saatiin 39,1 miljoonaa euroa (5,5 promillea !!). Ei voisi pohjoinen jäälautta vähempää der Leyenin kaltaisia hyypiöitä kiinnostaa.

 
Jos lähestyt asiaan niin päin miten olisi tehokkainta.
Jos osaaja tekee kymmenentuntia sitä osaamistaan, mistä syntyy hyvinvointia ja palkkaa sitten toisen tekemään parintuntia sen osaamis alueella, vs se että jättää tekemättä kymmenen tuntia ja turaa jotain hommaa kymmenentunttia jonka joku olisi voinut tehdä parissa tunnissa.

Sama sen kirvesmihen kohdalla, se tekee kymmentuntia siellä teollisuusraksalla ja palkkaa jonkun tekeen pariksitunniksi, vs että turaa sitä parintunnin hommaa kymmenentuntia.

Se miksi ei koske materiaalihankintoja, niin ymmärrän toki ajatuksesi, mutta siinä vaikea vetää rajaa mistä materiaaleista voisi tehdä kotitalousvähennyksen, kun idea on siinä että pienenentään sitä työnverotuksen väliä.

Toki korkeatyönverotus, korkea työnkustannus johtaa tehostamiseen, millä työntarvetta minimoidaan tehokkaammin. Paketti robotit tuo ruokalähestyksen, vs että se tuo joku wolttikuski. Asiakas tekee kassan työn kaupassa ja ravintolassa, asiaks tekee tarjoilijan työt ravintolassa, asiakas tekee blokkarin hommat. Tästä yksiversio on se että työpaikoilla se huippuosaaja tekee sihteerin hommat, työajanseurannat, matkalaskut, matkavaraukset jne. se ei sinänsä johdu verotuksesta, tai luulisi olevan päinvastoin, mutta ehkä sitten kotitalusvähennyksestä, vai johtuuko edes siitäkään.

Mutta sitä sinun verotuskantaa, jos olisi kansalaisvero, vapaa-ajan vero, niin se ehkä olisi konsti millä tavoitteesi täyttyy, kannattaisi olla töissä, sen kanssa toimisi sitten kotitalousvähennys.
Sitten taas kun otetaan realismia mukaan mm. "laita ammattilainen asialle, tee itse perässä" niin ekaksi se osaaja käyttää aikaansa sen tolkullisen toimijan löytämiseen aivan liian suuresta tarjonnasta kaikkia huuhaatoimijoita, työn aikana seuraa välillä laatua, työn jälkeen tarkastaan jäjen ja jos on tehty ihan päin peetä, käyttää aikaansa riitelyyn asiasta...ja lopulta tekee pahimmassa tapauksessa sen koko homman itse uudelleen. Aika paljon olen kohdannut asioita, missä on ollut helpompaa opetella asia, hankkia työvälineitä ja tehdä itse. Tämä on myös poikinut niitä oikeita töitäkin..

Sekään ei ole mitenkään realistista että ihmiset jaksaisi grindata jotain yhtä ja samaa mitenkään tehokkaasti vaikka 14 tuntia päivässä "omalla osaamisalueella". Tää ei myöskään kontributoi kovinkaan laaja-alaisesti kenenkään osaamispooliin jos osaa vaan tehdä jotain yhtä spesifiä hommaa ja kaikki muu alkeellinenkin tekeminen ostetaan palveluna. Kansakunnan mittakaavassa tässä on myös aivan valtava riski jos joku muutos tulee ja nää peukalo keskellä kämmentä- ihmiset jääkin työttömiksi eikä osaa yhtään mitään. Kun osaamisen laaja-alaisuus mahdollistaa paljon isomman määrän työtehtäviä, mitä joku tietyn spesifin asian grindaaminen, jollon ei ole tyhjän päällä jos se oma silloinen osaamispaikka menee alta. Siksi kaikkea itse tekemistä pitäisi tukea tavalla tai toisella ja jättää ne palvelut sinne teollisuuteen ja vastaavaan tuottavaan toimintaan. Ihmisen elämä kun ei ole teollisuusorganisaatio.

Jossain kontekstissa tuo toimii esimerkiksi joku työpaikka, mutta koko elämän asettaminen tuollaiseen kontekstiin ei ole realistista eikä järkevää eikä edes kansakunnan tai yksilönkään kannalta mitenkään hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos valtion konkurssi ei ole vakava kriisi, niin mikähän sitten on(?). Ensi vuosikymmenellä me pääsemme näkemään/kokemaan ensimmäistä kertaa Suomen historiassa, mitä valtion defaultissa tapahtuu. Nykyisen "oikeistohallituksen" esityksen jälkeen konkurssi on nähtävä täysin vääjäämättömänä tapahtumana.

Ihmisiä tyynnytellään sillä, että "onhan Euroopassa monta maata, joilla on enemmän velkaa kuin Suomella, tuo nyt on aivan turhaa pelottelua!". Puhuvat päät jättävät kertomatta, että mikään EU-maa ei velkaannu tällä hetkellä hallitsemattomasti kuten Suomi. Ei edes lähelle. Vuonna 2023 tarkkailuluokkalaiset Italia, Ranska ja Espanja kykenivät vähentämään velkaantumistaan, kun Suomen nettolainanotto lisääntyi 14,4 miljardilla eurolla.

Vuoden 2008 jälkeen Suomen teollisuuden poistot ovat olleet investointeja suurempia kaikkina vuosina, paitsi yhtenä vuonna. Kun kerran tunnelissa ei ole valoa, pitäisi hyväksyä tosiasiat ja sopeuttaa valtion menot vastaamaan tuloja. Mutta mitä tekee Kokoomuksen vetämä "oikeistohallitus"? Jättää leikkaukset lähes kokonaan tekemättä ja tukahduttaa kotimaisen palvelukysynnän ja ostovoiman nostamalla ALV-kantoja. Aivan kommarien touhua. :facepalm:
Kerrotko spesifin vuoden milloin tämä tapahtuu vai onko joku ufokultti juttu että aina ensi vuonna (tai vuoskymmenenä) tapahtuu, odottakaas vaan. Typeriä päätöksiä on tehty ainakin yli 30 vuotta, mutta mikään ei ole vääjäämätöntä.
 
Kerrotko spesifin vuoden milloin tämä tapahtuu vai onko joku ufokultti juttu että aina ensi vuonna (tai vuoskymmenenä) tapahtuu, odottakaas vaan. Typeriä päätöksiä on tehty ainakin yli 30 vuotta, mutta mikään ei ole vääjäämätöntä.
Eihän tämä ole mitään salatiedettä ja salaliittoa, vaan puhdasta matematiikkaa. Kesäkuussa ennustin, että nykyisellä velkaantumisvauhdilla Suomen konkurssi tapahtuisi 2033 vuoden tienoilla, jolloin julkinen velka menee yli 120%/bkt: Suomen valtion default 2030-luvulla . Arvio voi heittää muutamalla vuodella suuntaan tai toiseen, koska velkaantumisvauhti ei ole vakio erilaisista muuttujista johtuen. Emme myöskään tiedä, onko Suomella nimenomaan 120%/BKT absoluuttinen maksimi vai sallitaanko velkaantuminen lähemmäksi Italian keikahduspistettä (134%/BKT).

Joka tapauksessa default tulee 2030-luvulla. Tämä hallitus oli viimeinen, joka korjauksen olisi voinut tehdä. Media pitää pashanheitolla huolen siitä, että Persut on pihalla seuraavasta hallituksesta, jonka rungon muodostaa SDP + Kokoomus. Tälle hallitukselle tulee olemaan täysin mahdotonta tehdä tarvittavia sopeutuksia.
 
Valtionvarainministeriön liimatukat lätkäisivät pöytään uudet ennusteet: kuluvan vuoden budjetti olisi 87,9 ja alijäämä (lue: velka) 12,7 miljardia euroa. Ensi vuonna budjetti olisi 87,6 miljardia euroa ja alijäämäksi 10,7 miljardia eura. Nähtäväksi jää toteutuuko ennusteet, vai saanko vieläkin rumemmat luvut.

Lisää säästöjä on tulossa. Positiivista on se, että koneinsinöörien, ydinfyysikkojen ja aivokirurgien toimeentulotuen kotoutumiskorvauksiin tehdään leikkauksia, mistä tulisi messevä 58 miljoonan euron säästö. Kirkoilta otetaan 20 miljoonaa euroa tukia. Muut julkistetut leikkaukset ovat muutamien miljoonien nappikauppaa.

Meno ei valitettavasti näytä siltä, että Suomen talous oikenisi. Tämän maan talouden vakauttaminen vaatisi lähes Javier Milein kaltaisia otteita, joissa julkisen sektorin rakenteita heitetään romukoppaan ja julkisen puolen piällysmiehiä irtisanotaan todella raakalla otteella ja tunteilematta. Ei ole Riikasta tähän ja Petteri liian kiireinen Turun tunnin junan plänäämisen kanssa.

 
Meno ei valitettavasti näytä siltä, että Suomen talous oikenisi. Tämän maan talouden vakauttaminen vaatisi lähes Javier Milein kaltaisia otteita, joissa julkisen sektorin rakenteita heitetään romukoppaan ja julkisen puolen piällysmiehiä irtisanotaan todella raakalla otteella ja tunteilematta. Ei ole Riikasta tähän ja Petteri liian kiireinen Turun tunnin junan plänäämisen kanssa.

Noinhan asia ei ole. Varmaankin kokoomuspropagandasta tuo kuva on luotu. Säästämällä ei kansantalous tälläisessä massiivisessa helvettitilanteessa nouse.

Vaatisi yksityisen sektorin hyvin voimakasta uudistumista. Siihen yksityinen sektori luutuneena ei ole valmis. Toki on Suomessa yksittäisiä asiallisia toimijoita.

Talouskasvu tulisi, jos siis tulisi yksityiseltä sektorilta. Julkinen puoli on siinä jarrumies, tai ei sitäkään. Kortistoon heitto ei auta, kun ei ne julkisen puolen ex tekijät tule mitään kultakaivoksia olemaan.
 
Tässä teemassa erittäin tärkeä esiin nostettava asia on luopiojohtajat. Eli tälläkin palstalla on yleisilme, että tärkeää on että työntekijä vetää maksimit mistään välittämättä. Sama tapahtuu johtotasoilla, jossa vaikka klassisesti kokoustetaan vapaamuurarilooseissa, ja jaetaan Suomen markkinat saunaseuralle. Vähät muista, tai aiheutetuista karmivista tuhoista välittäen.

Jos joudut kohtaamaan Suomessa isompia ongelmia esimerkiksi työmarkkinoilla on toki mahdollisuus, että se johtuu itsestäsi. Todennäköisempää on, että esimerkiksi alasi työttömien määrä on sovittu salasopimuksilla isojen herrojen kesken. Laitonta toki, mutta ei se ole koskaan mitään Suomessa estänyt.
 
Omasta miestäni valtion ei pitäisi omistaa paljoakaan, ainakaan mitään lentoyhtiöitä, vaan ne pitäisi yksityistää minkä jälkeen kerätään täällä toimivilta firmoilta verot. Finnairin omistusta on puolusteltu sillä että kriisitilantessa saadaan tuotua tavaraa lentokoneilla, mutta vuosien aikana Finnairiin upotetuilla tukirahoilla olisi saanut isompia kuljetuskoneita ilmavoimille sekä kerosiinit muutamaksi vuosikymmeneksi.

Jos ihmiset haluavat Teneriffan possujuhliin ja ovat valmiita maksamaan niin kyllä aina tulee kyyti löytymään.
 
Finnairin tapauksessa ne koneet on käytössä koko ajan eikä käy niinkun koronan aikana huoltovarmuuskeskuksessa kun mitään ei ollutkaan niinkun piti. Tossa on väärään suuntaan lähdetty sillä, ettei ole pidetty kriisiajan oletetuista oleellisista linjoista kiinni vaan lähdetty härväämään kaikkea epäoleellista ja yksityistetty osa firmasta. Pitäs olla 100% valtion ja keskittyy huoltovarmuuden osalta oleelliseen lentoliikenteeseen.

Se on toki toinen juttu miten Finnair terrorisoi jatkuvasti suomen sisäistä lentoliikennettä.
 
Veronmaksajien keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ruotii Orvon hallituksen toimia kovin sanoin uusimassa Taloustaito-lehdessä.

Vaalikaudella 2011-2015 Jyrki Kataisen (Kok) johtama surullisen kuuluisa sixpack-hallitus sopeutti Suomen julkista taloutta 50/50 periaatteella: puolet menokiristyksiä ja puolet menosäästöjä. Jälki oli kokolailla karmivaa, kun kuoppaa kaivettiin joka vuosi syvemmäksi verokiristyksillä.

Orvon hallitus tuntuu siirtyneen noudattamaan Jyrki Kataisen pelikirjaa. Hallituskauden alku oli jossain määrin lupaava, kun sovittiin 6 miljardin euron menosäästöt. Mutta jo huhtikuun 2024 kehysriihessä uudet 3 miljardin sopeutustoimet jaettiin tasan menosäästöjen ja verokorotusten kesken: molempia listattiin 1,5 miljardia euroa. Eli faktisesti Orvon hallitus on siirtynyt noudattamaan 50/50 periaatetta.

Orvon hallitus kiristi arvonlisäveroa, kiristi entisestääkin ankaraa ansiotulojen progressiota, lanseerasi eläkkeisiin tuplaraippaveron ja leikkasi rajusti kotitalousvähennystä (mikä lisää harmaata taloutta).

Adhoc -periaatteella lanseeratut verot lisäävät epävarmuutta. Mikäli haluamme Suomeen investointeja, on veropolitiikan oltava ennustettavaa ja järkevää.
 
Päivitetyt luvut paljastavat: hyvinvointialueet menossa miinukselle vielä aiempaa enemmän – Purra: ”Näin ei voi jatkua” | Politiikka | Yle
"Hyvinvointialueiden tuoreiden, kesäkuun arvioiden mukaan alijäämä tulee kasvamaan tänä vuonna noin 1,43 miljardiin euroon. Vielä toukokuun luvuissa arvio alijäämästä oli hieman yli 1,25 miljardia euroa. Arvio alijäämästä on kasvanut yhdessä kuukaudessa noin 180 miljoonalla eurolla."

Yleensä kun aletaan mennä alaspäin vauhti kiihtyy lopussa, kun vastaan alkaa tulla aiemmin tehtyjen säästöjen vaikutukset muiden mukana.
 
Omasta miestäni valtion ei pitäisi omistaa paljoakaan, ainakaan mitään lentoyhtiöitä, vaan ne pitäisi yksityistää minkä jälkeen kerätään täällä toimivilta firmoilta verot. Finnairin omistusta on puolusteltu sillä että kriisitilantessa saadaan tuotua tavaraa lentokoneilla, mutta vuosien aikana Finnairiin upotetuilla tukirahoilla olisi saanut isompia kuljetuskoneita ilmavoimille sekä kerosiinit muutamaksi vuosikymmeneksi.

Jos ihmiset haluavat Teneriffan possujuhliin ja ovat valmiita maksamaan niin kyllä aina tulee kyyti löytymään.
En tiedä enkä usko että sinäkään tiedät paljonko tuollainen 70 airbussin ostaminen ja ylläpito pätevine henkilökuntineen maksaisi vuodessa verrattuna finnairin saamaan tukeen.
 
Päivitetyt luvut paljastavat: hyvinvointialueet menossa miinukselle vielä aiempaa enemmän – Purra: ”Näin ei voi jatkua” | Politiikka | Yle
"Hyvinvointialueiden tuoreiden, kesäkuun arvioiden mukaan alijäämä tulee kasvamaan tänä vuonna noin 1,43 miljardiin euroon. Vielä toukokuun luvuissa arvio alijäämästä oli hieman yli 1,25 miljardia euroa. Arvio alijäämästä on kasvanut yhdessä kuukaudessa noin 180 miljoonalla eurolla."

Yleensä kun aletaan mennä alaspäin vauhti kiihtyy lopussa, kun vastaan alkaa tulla aiemmin tehtyjen säästöjen vaikutukset muiden mukana.
Hus julkisti hiljattain säästöohjelmansa, jossa se tavoittelee enintään 990 henkilövuoden vähennystä.

Husin osastonylilääkäri Jyrki Kankareen mukaan Hussin suunnittelemat henkilöstövähennykset eivät olisi ongelma, jos vähennykset kohdistettaisiin oikein. Kankare kuitenkin pelkää, ettei näin käy.

Kankareen mukaan Hus:n hallinnossa on kaikenmaailman kehitys-, lean- ja laatuyksiköitä, joita Kankare kutsuu loisiviksi rönsyiksi: "Nämä yksiköt eivät juurikaan edesauta suoritusportaan toimintaa, vaan pikemminkin työllistävät sitä lisää."

Lisäksi vähennettävää löytyisi Hus:n hallinnosta, joka on Kankareen 40 vuotta kestäneen työuran aikana kasvanut monikymmenkertaiseksi (!!). Hallintobyrokratia on lisääntynyt koko ajan ja sote-uudistus pahensi tilannetta entisestään, Kankare sanoo.

Lisäksi Apottiin uppoaa joka vuosi 150 miljoonaa euroa ja kaikista panoksista huolimatta ohjelma on surkea.

 
Otetaan tapaus Apotti vielä erikseen, koska se kertoo erinomaisesti kuinka syvällä Suomessa mennään ja miksi tämä ketju on olemassa.

HS:n mukaan Apotti on maksanut helmikuuhun 2024 mennessä 800 miljoonaa euroa. Hussin ylilääkäri Kankareen mukaan Apotti maksaa joka vuosi 150 miljoona euroa. Systeemi on surkea ja 600 Hus:n lääkäriä vaatii systeemistä luopumista. Ja mitä tekee Hus?

Hiljattain julkistettiin, että Husin toimitusjohtaja Matti Bergendahl ja sekä muita keskeisiä Helsingin ja Vantaan johtajia nimitettiin Apotti Oy:n hallitukseen. Näin varmistettiin, ettei Apotti-järjestelmästä luovuta kovin helposti.

Eihän tällaista touhua tapahtu missään edes etäisesti kehittyneeksi maaksi tunnistettavassa maassa. Missä on nyt se maailman vapaimmaksi väitetty Suomen media?


 
Otetaan tapaus Apotti vielä erikseen, koska se kertoo erinomaisesti kuinka syvällä Suomessa mennään ja miksi tämä ketju on olemassa.

HS:n mukaan Apotti on maksanut helmikuuhun 2024 mennessä 800 miljoonaa euroa. Hussin ylilääkäri Kankareen mukaan Apotti maksaa joka vuosi 150 miljoona euroa. Systeemi on surkea ja 600 Hus:n lääkäriä vaatii systeemistä luopumista. Ja mitä tekee Hus?

Hiljattain julkistettiin, että Husin toimitusjohtaja Matti Bergendahl ja sekä muita keskeisiä Helsingin ja Vantaan johtajia nimitettiin Apotti Oy:n hallitukseen. Näin varmistettiin, ettei Apotti-järjestelmästä luovuta kovin helposti.

Eihän tällaista touhua tapahtu missään edes etäisesti kehittyneeksi maaksi tunnistettavassa maassa. Missä on nyt se maailman vapaimmaksi väitetty Suomen media?


Veikkaan että 10 koodaria 10 miljoonan vuosibudjetilla pystyisi taatusti parempaan. Tää vois olla vaikka valtionvirasto/yhtiö ja tehdä YHDEN potilastietojärjestelmän kaikille sairaanhoitopiireille.

Liian helppoa ja järkevää joten lapioidaan yli miljardi amerikkalaiselle firmalle yhden sairaanhoitopiirin tarpeisiin.
 
Veikkaan että 10 koodaria 10 miljoonan vuosibudjetilla pystyisi taatusti parempaan. Tää vois olla vaikka valtionvirasto/yhtiö ja tehdä YHDEN potilastietojärjestelmän kaikille sairaanhoitopiireille.

Liian helppoa ja järkevää joten lapioidaan yli miljardi amerikkalaiselle firmalle yhden sairaanhoitopiirin tarpeisiin.
Onkohan mitään uutta tietoa viimeisen kymmenen vuoden ajalta miten virolaiset ovat pärjänneet tuon 10 miljoonan euron tietojärjestelmänsä kanssa?

 
Veikkaan että 10 koodaria 10 miljoonan vuosibudjetilla pystyisi taatusti parempaan. Tää vois olla vaikka valtionvirasto/yhtiö ja tehdä YHDEN potilastietojärjestelmän kaikille sairaanhoitopiireille.

Liian helppoa ja järkevää joten lapioidaan yli miljardi amerikkalaiselle firmalle yhden sairaanhoitopiirin tarpeisiin.
Ihan samaa ajatellut tässä viime aikoina itsekin. Tuossa ollaan varmaan ohitettu se piste, jonka jälkeen ei ole enää paluuta, joten pakko vain jatkaa. Onnekkaimmat ovat hypänneet pois kelkasta.

Olisivat antaneet hyvinvointialueiden kikkailla kaikkea muuta itsenäisesti, mutta valtion puolesta toimitettu järjestelmät. Samalla tavoin monet yrityksetkin toimii, toki tytäryhtiöt saattaa aikansa mennä omilla järjestelmillä, mutta kyllä niitä aletaan yhdenmukaistamaan kun huomataan että kulut saadaan pudotettua murto-osaan.
 
Tuossa ollaan varmaan ohitettu se piste, jonka jälkeen ei ole enää paluuta, joten pakko vain jatkaa. Onnekkaimmat ovat hypänneet pois kelkasta.
Sunk cost fallacy (uponneiden kustannusten harha) on vahva julkisissa hankinnoissa kun selkeä ja tulosperusteinen johtajuus hankkeilta puuttuu.

Hanketyöntekijöiltä puuttuu motivaatio tuoda ilmi ongelmia, koska oma työpaikka ja saavutetut edut olisivat vaakalaudalla. Varsinkin terveydenhuollon hankehenkilöstössä on useita kuormittavasta vuorotyöstä tietokoneen taakse arkipäivisin paremmalle palkalle päässeitä sairaanhoitajia, joita hankkeen kaatuminen kirvoittaisi. Edessä olisi suurella osalla paluu takaisin huonommin palkattuun vuoro- ja potilastyöhön.
 
Hiljattain julkistettiin, että Husin toimitusjohtaja Matti Bergendahl ja sekä muita keskeisiä Helsingin ja Vantaan johtajia nimitettiin Apotti Oy:n hallitukseen. Näin varmistettiin, ettei Apotti-järjestelmästä luovuta kovin helposti.

Eihän tällaista touhua tapahtu missään edes etäisesti kehittyneeksi maaksi tunnistettavassa maassa. Missä on nyt se maailman vapaimmaksi väitetty Suomen media?

Joo jännä on ettei mediassa ole ollut puhetta tästä ainakaan suuremmin. Mitä tulee Viron järjestelmän vertaamiseen niin varmaan Virossa on ihan eri vaatimukset jne. että en tiedä onko järkeä verrata toiseen maahan ja heidän terveydenhuoltoon. Mitä tulisi räätäli softaan Apotin sijasta jota tekisi tusina osaavia koodareita niin no en tiiä tulisko parempaa järjestelmää. Varmaan vaan kestäisi se projekti myös tosi pitkään.

Tietty hävitä vähän rahaa on aina parempi kun hävitä ihan järjettömästi rahaa.
 
Byrokraatit sekä lainsäätäjät leipovat aivan liian monimutkaiset kriteerit. Jokaista porrasta kohden jokainen haluaa lisätä siihen sitten lisää turhaa paskaa, että voisi oikeuttaa oman viran/työn olemassaoloa. Tähän vielä vanhaa perinteistä korruptiota niin soppa on valmis.

Siinä sitten saatiin Apotti.
 
Sote-alueiden alijäämät sen kuin kasvavat. Tälle vuodelle tehdyssä talousarviossa ennustettiin 865 miljoonan euron alijäämää, mutta nyt tämän vuoden toteuneeksi alijäämäksi ennustetaan 1,6 miljardia euroa. Tämä on enemmän kuin tähän asti tehdyt kaikki konkreettiset säästötoimet yhteensä.

Bile-Marin, Keskustan hillotolppamiehet ja kyvytön Krista Kiuru jättivät jälkeensä todellisen tuomiopäivän koneen. Valitettavasti nykyisestä hallituksesta ei näytä olevan tuomiopäivän koneen pysäyttäjäksi.

Joka puolelta tulee indikaatiota siitä, että Sote-alueiden johto ylimiehitettyä, kyvytöntä ja vääriin asioihin keskittyvää. IL:ssä nimimerkki "Raija" ihmettelee, miksi Hus:n johto ei ole ruvennut ajoissa säästötoimiin, kun koko ajan on ollut tiedossa että mennään kunnolla yli budjetin (onko ollut kuvitelma, että rahat taas ilmestyy valtion taikaseinästä?). "Raijan" mukaan Husissa iso määrä kovapalkkaisia pomoja, jotka eivät osaa pitää pakkaa ollenkaan kasassa (mitä tehdään johtajilla, jotka eivät osaa pitää pakkaa kasassa?).

Sote-alueiden järkeistäminen tulisi ehdottomasti aloittaa johto-ja koordinaatioportaista, joita tulisi saneerata kovalla otteella ja jäljelle jäävien toiminta järkeistä koskemaan oleellisia asioita.


 
Joka puolelta tulee indikaatiota siitä, että Sote-alueiden johto ylimiehitettyä, kyvytöntä ja vääriin asioihin keskittyvää. IL:ssä nimimerkki "Raija" ihmettelee, miksi Hus:n johto ei ole ruvennut ajoissa säästötoimiin, kun koko ajan on ollut tiedossa että mennään kunnolla yli budjetin (onko ollut kuvitelma, että rahat taas ilmestyy valtion taikaseinästä?). "Raijan" mukaan Husissa iso määrä kovapalkkaisia pomoja, jotka eivät osaa pitää pakkaa ollenkaan kasassa (mitä tehdään johtajilla, jotka eivät osaa pitää pakkaa kasassa?).

Tämän voin allekirjoittaa, itse asemassa missä on oikeitakin töitä mitä pitää tehdä, kuitenkin päivittäin on ihan turhanpäiväisiä teams palavereja mitkä ei joko liity omaa työhöni mitenkään tai joku jakkukalkkuna vain haluaa tuoda jonkun uudistuksen vaikutukset esille.
 
Sote-alueiden alijäämät sen kuin kasvavat. Tälle vuodelle tehdyssä talousarviossa ennustettiin 865 miljoonan euron alijäämää, mutta nyt tämän vuoden toteuneeksi alijäämäksi ennustetaan 1,6 miljardia euroa. Tämä on enemmän kuin tähän asti tehdyt kaikki konkreettiset säästötoimet yhteensä.

Bile-Marin, Keskustan hillotolppamiehet ja kyvytön Krista Kiuru jättivät jälkeensä todellisen tuomiopäivän koneen. Valitettavasti nykyisestä hallituksesta ei näytä olevan tuomiopäivän koneen pysäyttäjäksi.

Joka puolelta tulee indikaatiota siitä, että Sote-alueiden johto ylimiehitettyä, kyvytöntä ja vääriin asioihin keskittyvää. IL:ssä nimimerkki "Raija" ihmettelee, miksi Hus:n johto ei ole ruvennut ajoissa säästötoimiin, kun koko ajan on ollut tiedossa että mennään kunnolla yli budjetin (onko ollut kuvitelma, että rahat taas ilmestyy valtion taikaseinästä?). "Raijan" mukaan Husissa iso määrä kovapalkkaisia pomoja, jotka eivät osaa pitää pakkaa ollenkaan kasassa (mitä tehdään johtajilla, jotka eivät osaa pitää pakkaa kasassa?).

Sote-alueiden järkeistäminen tulisi ehdottomasti aloittaa johto-ja koordinaatioportaista, joita tulisi saneerata kovalla otteella ja jäljelle jäävien toiminta järkeistä koskemaan oleellisia asioita.


Yhdistäähän noita sote-alueita pitäisi. Tuo koko uudistus olisi pitänyt tehdä erva-alueiden perusteella ja Suomessa olisi täten 5 sote-aluetta. Johtoporrasta ei tarvittaisi lähelläkään samaa vertaa tai senkään vertaa jotain hyvinvointialuevaltuustoja. Esimerkiksi Varsinais-Suomi ja Satakunta ovat samaa erva-aluetta, mutta joku kepuli päätti että tässä on silti kaksi hyvinvointialuetta. Ei näin.
 
Yhdistäähän noita sote-alueita pitäisi. Tuo koko uudistus olisi pitänyt tehdä erva-alueiden perusteella ja Suomessa olisi täten 5 sote-aluetta. Johtoporrasta ei tarvittaisi lähelläkään samaa vertaa tai senkään vertaa jotain hyvinvointialuevaltuustoja. Esimerkiksi Varsinais-Suomi ja Satakunta ovat samaa erva-aluetta, mutta joku kepuli päätti että tässä on silti kaksi hyvinvointialuetta. Ei näin.
Sote-alueiden yhdistämisiä pitäisi tehdä, mutta ei se ole ratkaisun avain, ellei jakkukalkkunoiden ja pöhinäjohtajien rajut saneeraukset käynnisty. Ennusmerkit näyttävät siltä, ettei näistä turhakkeista ja heidän aiheuttamista ongelmista päästä eroon edes alueiden pakkoliittämisissä.

Sote-alueet olisivat voineet ruveta järkeistämään ylipaisunutta johtoaan jo ensimmäisten alijäämäbudjettien ilmestyttyä. Sen sijaan lakkautettiin sairaalojen ja terveyskeskusten päivystyksiä, ja potkaistiin mummot Kela-taksien kuljetettavaksi. Mitään oikeita säästöjä ei tullut, kuten 1,6 miljardiin paisunut alijäämä todistaa.

Husin osastonylilääkäri Jyrki Kankare kommentoi, että Hussin suunnittelemat henkilöstövähennykset eivät olisi ongelma, jos vähennykset kohdistettaisiin oikein. Kankare kuitenkin pelkää, ettei näin käy, vaan säästöt osuvat suorittavaan portaaseen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 341
Viestejä
4 505 021
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom