• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Kansa vain vanhenee mikä lisää tarvetta rahalle samalla kun uusia työläisiä ei synny eikä maahanmuuttoa haluta. Onko tälle sote-himmelille muuta realistista loppupäätöstä kuin terveydenhuollon täysimääräinen yksityistäminen? itse en näe muuta päätöstä tälle tarinalle.
 
Kansa vain vanhenee mikä lisää tarvetta rahalle samalla kun uusia työläisiä ei synny eikä maahanmuuttoa haluta. Onko tälle sote-himmelille muuta realistista loppupäätöstä kuin terveydenhuollon täysimääräinen yksityistäminen? itse en näe muuta päätöstä tälle tarinalle.
On, karsitaan hallinnosta 90% pois. Terveyskeskukset ja sairaalat ovat lääkäreille yhtä kuin työhuone/tilat joissa voivat toimia yksityisinä ammatinharjoittajina. Kappas vaan, lääkäripula katoaa ja hoitojonot myös.
 
Lääkäreille sama juttu kun peevee hävittäjälentäjille.

Ekat viis vuotta julkiseen terkkariin ja sitten vasta mahdolliseksi päästä tekemään yksityiselle kolmen päivän työviikkoa. Alkais taas lääkäreitä löytyyn muualtakin kuin vuokrafirmoista.
 
Lääkäreille sama juttu kun peevee hävittäjälentäjille.

Ekat viis vuotta julkiseen terkkariin ja sitten vasta mahdolliseksi päästä tekemään yksityiselle kolmen päivän työviikkoa. Alkais taas lääkäreitä löytyyn muualtakin kuin vuokrafirmoista.
Niin ja koodarit kirjoittamaan nälkäpalkalla uutta potilastietojärjestelmää, että ei tarvi Amerikasta ostaa, ja juristit kaikki purkamaan oikeuslaitoksen jonoja ja ja ja, miksi?
 
Tuttujen perusteella 70-80% vastavalmistuneista lääkäreistä tuo sopisi. Se on aika pieni prosentti lopulta joka lähtee heti yksityiselle kultaa vuolemaan.

Edit. Luin huonosti, ei varmaan 5 vuotta tarkkaa kelpaa kaikille vaan 5v julkista. Terveyskeskus on vaikea työpaikka ja siihen ei kaikista ole. Moni uupuu jo nykyisellä 9kk pakollisella terkkajaksolla
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja koodarit kirjoittamaan nälkäpalkalla uutta potilastietojärjestelmää, että ei tarvi Amerikasta ostaa, ja juristit kaikki purkamaan oikeuslaitoksen jonoja ja ja ja, miksi?
Siksi, että suomessa pääsisi jatkossakin lääkäriin.

Kukaan ei koodipätkän tai lakimiehen puutteeseen kuole. Sillä terveyskeskuslääkärin kk palkalla ei nyt varmaan tarvi kuiten nälkää nähdä mä luulen. Hki tais viimevuonna antaan 700e lisän siihen vielä. Luulis sillä pari pakettia näkkäriä saavan jo pelkällä korotusosalla.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Lääkäreille sama juttu kun peevee hävittäjälentäjille.

Ekat viis vuotta julkiseen terkkariin ja sitten vasta mahdolliseksi päästä tekemään yksityiselle kolmen päivän työviikkoa. Alkais taas lääkäreitä löytyyn muualtakin kuin vuokrafirmoista.

Kreikassa vissiin oli käytössä tuommoinen systeemi jo ennen maan velkakriisiä. Olisi kuulemma muuten ollut mahdotonta saada lääkäreitä pienemmille saarille.
 
Mikäs sen parempaa kuin pistää nuoret maksamaan boomereiden virheistä. Eikö näille vanhuksille tule ihan tarpeeksi tulonsiirtoja? Pitää vissiin mennä orjatöihin vielä tämän päälle.

Veikkaan, että porukka menisi sinne terkkaan jopa mielellään töihin jos laitettaisiin joku 65v ikäkatto julkisella. 90% kuormituksesta katoasi.
 
Niin ja koodarit kirjoittamaan nälkäpalkalla uutta potilastietojärjestelmää, että ei tarvi Amerikasta ostaa, ja juristit kaikki purkamaan oikeuslaitoksen jonoja ja ja ja, miksi?
Totuuden nimissä: lääkärien ja juristien rahastusautomaatti on Suomessa ihan tekemällä tehty.

Kokoomuksen ja Lääkäriliiton vuosikymmeniä kestänyt yhteistyö on synnyttänyt tilanteen, jossa kaikentyyppisistä lääkäreistä on jatkuvasti huutava pula joka puolella Suomea. Hiljattain valmistunut keikkalääkäri voi tienata yli 10.000 eur/kk kuukaudessa. Erikoistunut keikkalääkäri yltää jo 20.000 eur/kk ansioihin. Alansa arvostetut yksityispuolen spealistit menee yli vielä näistäkin ansioista.

Samaan aikaan Suomessa moni kokenut diplomi-insinööri puurtaa rivilääkäriä moninkertaisesti monimutkaisempaa ja vaativampaa hommaa huomattavasti pienemmällä kuukausipalkalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kokoomuksesta puheenollen, Harkimo esittää syytöksiä entisestä puolueestaan.

Kykypuolueesta annetaan mielellään ymmärtää, että Suomen talouden huono tila olisi jonkun muun syy. Todellisuudessa viimeisen 38 vuoden aikana Kokoomuksella on ollut 30 vuotta joko pääministerin tai valtiovarainministerin salkku, eli se on ollut itse merkittävässä roolissa päättämässä Suomen talouden kehittymisestä (tai paremminkin kehittymättömyydestä).

Vuosina 2011–2014 toimineen Jyrki Kataisen (kok) sateenkaari -hallitus aloitti "Suomen talouden lopullisen syksyn" ottaessaan 47 miljardia euroa velkaa aikana, jolloin maailman talous oli verrattain stabiilissa tilassa.

 
Totuuden nimissä: lääkärien ja juristien rahastusautomaatti on Suomessa ihan tekemällä tehty.

Kokoomuksen ja Lääkäriliiton vuosikymmeniä kestänyt yhteistyö on synnyttänyt tilanteen, jossa kaikentyyppisistä lääkäreistä on jatkuvasti huutava pula joka puolella Suomea. Hiljattain valmistunut keikkalääkäri voi tienata yli 10.000 eur/kk kuukaudessa. Erikoistunut keikkalääkäri yltää jo 20.000 eur/kk ansioihin. Alansa arvostetut yksityispuolen spealistit menee yli vielä näistäkin ansioista.

Samaan aikaan Suomessa moni kokenut diplomi-insinööri puurtaa rivilääkäriä moninkertaisesti monimutkaisempaa ja vaativampaa hommaa huomattavasti pienemmällä kuukausipalkalla.
Suomessa viisi yliopistoa järjestää joka vuosi mahdollisuuden päästä opiskelemaan lääkäriksi. Sinne vaan hakemaan.

Suurin osa suomalaisista lääkäreistä työskentelee julkisella sektorilla. Kuntapuolella lääkäreiden säännöllisen työajan mediaanipalkka on alle 7000 euroa kuukaudessa.
 
Suomessa viisi yliopistoa järjestää joka vuosi mahdollisuuden päästä opiskelemaan lääkäriksi. Sinne vaan hakemaan.

Suurin osa suomalaisista lääkäreistä työskentelee julkisella sektorilla. Kuntapuolella lääkäreiden säännöllisen työajan mediaanipalkka on alle 7000 euroa kuukaudessa.
Tuota... lääketieteen aloituspaikkojen lukumäärä ratkaisee, ei lääketieteellistä opetusta tarjoavien yliopistojen lukumäärä. Lääketieteen aloituspaikkoja on ollut ainoastaan 755 kappaletta, mitä sitten Kokoomus ja Lääkäriliitto joutui tänä vuonna pakosta nostamaan 70 paikalla jottei nousisi liian suuri huuto.

Vertailun vuoksi esimerkiksi diplomi-insinöörien aloituspaikkoja on 3700 kpl. Aloituspaikkoja ei vähennetä, vaikka DI:tä valmistuu tällä hetkellä kortistoon. Vastavalmistuneille ja liian vanhoille ei ole duunia, mitä jotkut kurafirmat yrittää hyväksikäyttää tarjoamalla suunnittelutyötä siivoojan palkalla.

Jotta pysyttäisiin topicissa, niin edes tuo 7000 euron säännöllisen työajan mediaanipalkka ei saa lääkäreitä pysymään julkisella, virta vie jatkuvasti yksityiselle. Palkkapaineet julkisella kasvaa ja Sote-alueiden kulut vain kasvavat.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä noissa lääkärien määrissä mielestäni on aika selvää ammattikunnan edunajamista, vaikka ajattelisi asiaa siltäkin pohjalta, että lääkäreissä pitää olla tietty taso kun ihmisiä kuitenkin hoitaa. Toki ne aloituspaikkojen määrien lisäämiset eivät tule ilmaiseksi kuten tuossa jutussakin nostetaan esiin. Tämä on yleensä aika iso kompastuskivi, että vaaditaan lisää paikkoja mutta resursseja ei haluta antaa lisää tai pahimmassa tapauksessa halutaan vähentää. Myös lääketieteellistä opetusta tarjoavien yliopistojen määrä on oleellinen, jotta lääkärikoulutusta annetaan ympäri suomen ja lääkärit allokoituisivat ympäri suomen, ja siten erikoissairaanhoitoakin olisi saatavilla muualla kuin jossain helsingissä.

Joillain lääkärillä palkka ei ole se pääasia, vaan siirtyminen yksityiselle saattaa johtua esim. sairaalahierarkiasta.
 
Kokoomuksesta puheenollen, Harkimo esittää syytöksiä entisestä puolueestaan.

Kykypuolueesta annetaan mielellään ymmärtää, että Suomen talouden huono tila olisi jonkun muun syy. Todellisuudessa viimeisen 38 vuoden aikana Kokoomuksella on ollut 30 vuotta joko pääministerin tai valtiovarainministerin salkku, eli se on ollut itse merkittävässä roolissa päättämässä Suomen talouden kehittymisestä (tai paremminkin kehittymättömyydestä).

Vuosina 2011–2014 toimineen Jyrki Kataisen (kok) sateenkaari -hallitus aloitti "Suomen talouden lopullisen syksyn" ottaessaan 47 miljardia euroa velkaa aikana, jolloin maailman talous oli verrattain stabiilissa tilassa.

Tämä olisi ehkä monelle vihervasemmistosta huutavalle aika hyvä tiedostaa, että Kokoomus on ollut merkittävä vallankäyttäjä jo aika pitkään kun poliittinen painopiste on pikkuhiljaa siirtynyt oikealle, ja ainakin mun mielestäni track record on ollu uskomattoman huono.
 
Tuota... lääketieteen aloituspaikkojen lukumäärä ratkaisee, ei lääketieteellistä opetusta tarjoavien yliopistojen lukumäärä. Lääketieteen aloituspaikkoja on ollut ainoastaan 755 kappaletta, mitä sitten Kokoomus ja Lääkäriliitto joutui tänä vuonna pakosta nostamaan 70 paikalla jottei nousisi liian suuri huuto.

Vertailun vuoksi esimerkiksi diplomi-insinöörien aloituspaikkoja on 3700 kpl. Aloituspaikkoja ei vähennetä, vaikka DI:tä valmistuu tällä hetkellä kortistoon. Vastavalmistuneille ja liian vanhoille ei ole duunia, mitä jotkut kurafirmat yrittää hyväksikäyttää tarjoamalla suunnittelutyötä siivoojan palkalla.

Jotta pysyttäisiin topicissa, niin edes tuo 7000 euron säännöllisen työajan mediaanipalkka ei saa lääkäreitä pysymään julkisella, virta vie jatkuvasti yksityiselle. Palkkapaineet julkisella kasvaa ja Sote-alueiden kulut vain kasvavat.


Pointti oli, että jos joidenkin lääkäreiden ansiot kadehdituttavat, voi kuka tahansa pyrkiä lääkikseen, jos rahkeet riittävät. Jos ei riitä, on kyse ns. brezhneviläisestä demokratiakäsityksestä. Jos taloni palaa, poltetaan myös naapureiden talot, jotta minulle tulee parempi mieli.
 
Lääkäreiden lukumäärää on tehokkaasti rajoitettu. Huutava lääkäripula on lähes kaikkialla. Motivoituneita ja varmasti päteviä hakijoita olisi yllin kyllin ja lääkärin ammatti on haluttu. Koulutuspaikkoja rajoittamalla pidetään niukkuutta yllä ja vipuvartta palkkoihin ja muihin ehtoihin.
 
Pointti oli, että jos joidenkin lääkäreiden ansiot kadehdituttavat, voi kuka tahansa pyrkiä lääkikseen, jos rahkeet riittävät. Jos ei riitä, on kyse ns. brezhneviläisestä demokratiakäsityksestä. Jos taloni palaa, poltetaan myös naapureiden talot, jotta minulle tulee parempi mieli.
Paitsi kun kyse on veronmaksajien rahoista ja riittävistä resursseista terveydenhoitoon.

Joissakin maissa kaikki pääsevät sisään, kelvottomat karsiutuvat opintojen aikana. Niissä vaan veronmaksajat eivät taida maksaa koulutusta. Toisaalta parempi olisi kouluttaa lääkäreitä kuin työttömiä ihan kansantalouden kannalta.
 
Mitä enemmän lääkäreitä, sitä kalliimpaa se on todennäköisesti kansantaloudelle. Puhumattakaan, että jos koulutetaan paljon osaamattomia lääkäreitä, se vasta kallista olisi.

Lääkärin palkka on vain osa lääkärin aiheuttamaa kustannusta yhteiskunnalle. Lääkäri määrää paljon reseptejä, tutkimuksia, laboratarionäytteitä, fysioterapiaa, kuntoutusta, terapiaa, hoitopaikkoja, seurantaa jne. Mitä enemmän lääkäreitä, sitä enemmän lääkärikäyntejä ja sitä enemmän aiemmin mainittuja kustannuksia. Mitä osaamattomampi lääkäri tulee liukuhihnakoulutuksesta ulos, sitä enemmän turhia kustannuksia hän myös aiheuttaa.

Suomessa on melko vähän lääkäreitä suhteessa asukaslukuun, mutta todella paljon hoitajia suhteessa asukaslukuun:

Voi jopa sanoa, että Suomessa todennäköisesti hoitajat tekevät paljon asioita, mitä muualla tekisi lääkäri. Tämä on halvempaa näin päin.

Mitä yritän sanoa on, että asia ei ole niin mustavalkoinen, että lisäämällä lääkäreiden määrää, saataisiin palkkakustannuksia alas. Ne muuttuvat joka tapauksessa hitaasti, mutta samalla syntyy paljon muita kustannuksia.
 
Ihmisen hoitaminen on resurssien suhteen musta aukko. Nytkin suurin osa hoitokuluista kohdistuu vanhenemiseen liittyviin vaivoihin. Hoito ei myöskään lisää yhteiskunnan kannalta mitään tuottavuutta.

Lääkäreiden lisääminen saa aikaiseksi ainoastaan kustannusten nousun. Palkka on aika pieni kulu verrattuna siihen muuhun kulutukseen mitä tuosta hoidosta menee. Eteenkin erikoissairaanhoidon välineet ja materiaalit ovat tähtitieteellisen kalliit. Sitten vielä Kela-korvaukset lääkkeiden suhteen.

Nyt on valinnan paikka. Muutetaanko nyt lakisääteisiä tehtäviä ja asetetaan rajoitukset hoidon suhteen vai leikataanko ne myöhemmin kun maa on vielä enemmän velassa. Joka tapauksessa tämä tulee tapahtumaan. Pääsee siinä samalla keikkalääkäristäkin eroon.
 
Varsinkin soteen liittyen pitäisi oikeasti alkaa tekemään ennaltaehkäisevää työtä ja lisätä yksilön vastuuta omasta elämästään. Tässä kun itsekin on siirtynyt yli nelikymppisten joukkoon niin alkanut pikkuhiljaa pohtimaan minkälaisessa kunnossa sitä ollaan kun päästään eläkkeelle ja muutenkin kun ikää alkaa tulla lisää. Omalla kohdalla tämä on tarkoittanut aktiivisempaa liikkumista arjessa (pidemmät kävelylenkit koiran kanssa, vaellus, lumilautailu, pyöräily, kuntosali) ja päälle sit vielä terveellisempi ruokailu ja reilusti vähentynyt alkoholin käyttö. Haluan pystyä liikkumaan ja tekemään asioita mitä haluan vielä siinä kohtaa kun ikää on +70v enkä vain istua kotona syöden 20 eri pilleriä päivässä odottaen kuolemaa.

Oma näkemys miten asioita pitäisi hoitaa niin että ihmisten vastuu omasta terveydestään kasvaa ja saadaan terveydenhuollon kustannuksia pienennettyä pitkällä aikavälillä:
- Pakolliset terveystarkastukset kaikille 30 vuotta täyttäneille
- Näissä katsotaan isot verenkuvat + lääkärin haastattelu missä käydään läpi ruokavaliota ja liikuntaa + mahdolliset terveysongelmat mitä on sillä hetkellä päällä
- Jos testeissä ei ole mitään ongelmia niin seuraava tarkastus 5 vuoden päästä
- Jos testeissä on jotain ongelmia, esim. korkea verenpaine, korkea kolesteroli, ylipainoa, 2-tyypin diabetes (tai alkava 2-tyypin diabetes) ym. niin lääkäri antaa ohjeet miten näitä korjataan ja seuranta päälle. Seuranta tässä tapauksessa vaikka 2 vuoden välein ja jos minkäänlaista muutosta ei ala tapahtumaan henkilön toimesta että elämäntavat laitetaan kuntoon että näistä ongelmista päästään eroon niin sit aletaan siirtämään sitä vastuuta valtiolta henkilölle itselleen.

Esimerkkinä vaikka tällainen että suuri ylipaino on aiheuttanut korkean kolesterolin, alkavan 2-tyypin diabeteksen ja korkean verenpaineen. Kaikki nämä ongelmat voidaan korjata elämäntapoja muuttamalla (liikunta + ruokavalio). Jos henkilö ei näin halua toimia niin sitten näistä sairauksista johtuvat lääkekulut tulisivat henkilön itsensä kokonaan maksettavaksi + mahdolliset lääkärikäynnit/sairaalakäynnit myöskin täysimääräisesti itse maksettavaksi. Ja toki tämä vasta tietyn ajan jälkeen. Jos lääkäri kertoo 30v henkilölle että "sinulla on nämä ongelmat ja näin voit ratkaista ne" ja 5 vuoden päästä henkilöllä on edelleen samat ongelmat ja todennäköisesti vain menemässä huonompaan suuntaan, alkaisi ruoska heilumaan. Jos taas ollaan menossa koko ajan seurannassa parempaan suuntaan niin silloin lääkkeet ja palvelut menee niin kuin nykyäänkin pääosin valtion korvattavaksi.

Kuten moni varmasti tietää niin raha on yleensä se isoin motivaattori kun jotain pitää saada aikaiseksi. Tällainen järjestelmä mahdollistaisi sen että jokainen kyllä saa elää just niin kuin haluaa mutta olisi myös sitten täysin taloudellisessa vastuussa siitä elämäntyylistään. Ja ehkä tällainen järjestelmä pitkällä aikavälillä vähentäisi merkittävästi vanhempien ihmisten liikuntaelinsairauksia jne. ja sitä kautta vähentäisi sosiaalimenoja myös siellä ikäihmisten joukossa.

Mutta tämä varmasti myös herättäisi todella suurta vastustusta koska "ihmisten vapaus ja minä saan tehdä keholleni mitä minä haluan (mutta en halua siitä maksaa)" jne.
 
Lääkäreiden lukumäärää on tehokkaasti rajoitettu. Huutava lääkäripula on lähes kaikkialla. Motivoituneita ja varmasti päteviä hakijoita olisi yllin kyllin ja lääkärin ammatti on haluttu. Koulutuspaikkoja rajoittamalla pidetään niukkuutta yllä ja vipuvartta palkkoihin ja muihin ehtoihin.
Tätä väitettä kuulee usein. Kertoisitko kuka/mikä rajoittaa ja millä ylitsepääsemättömällä mekanismilla. Itse en tiedä muuta syytä, kuin että koulutuspaikkojen lisäys ei onnistu erilaisten resurssien puutteen vuoksi.
 
Paitsi kun kyse on veronmaksajien rahoista ja riittävistä resursseista terveydenhoitoon.

Joissakin maissa kaikki pääsevät sisään, kelvottomat karsiutuvat opintojen aikana. Niissä vaan veronmaksajat eivät taida maksaa koulutusta. Toisaalta parempi olisi kouluttaa lääkäreitä kuin työttömiä ihan kansantalouden kannalta.
Pohjoismaiset yhteiskunnat osallistuvat hyvin laajasti kansalaistensa koulutukseen. Täällä pidetään hyvänä, että kuka tahansa voi kouluttautua mihin tahansa ammattiin, jos kykyjä riittää. Varsinkin vasemmalta laidalta voisi nousta kova parku, jos lääkärikoulutus vaatisi opiskelijoilta isoa taloudellista panostusta. Nythän käytännössä on olemassa tämän tyyppinen vaihtoehto, kun henkilöt, jotka eivät ole pärjänneet Suomen pääsykokeissa, ostavat opiskelupaikkoja mm. Tartosta ja entisistä itäblokin maista.
 
Mitä enemmän lääkäreitä, sitä kalliimpaa se on todennäköisesti kansantaloudelle. Puhumattakaan, että jos koulutetaan paljon osaamattomia lääkäreitä, se vasta kallista olisi.
Kuinkakohan kalliiksi se sitten tulee kun terveydenhuolto Suomessa totaalisesti romahtaa?

Tartteis varmaa taas jonku mediaseksikkään pöpön Aasiasta, että sairaaloiden kantokykyä voisi pitää tärkeänä näin vielä vuonna 2024...
 
Varsinkin soteen liittyen pitäisi oikeasti alkaa tekemään ennaltaehkäisevää työtä ja lisätä yksilön vastuuta omasta elämästään. Tässä kun itsekin on siirtynyt yli nelikymppisten joukkoon niin alkanut pikkuhiljaa pohtimaan minkälaisessa kunnossa sitä ollaan kun päästään eläkkeelle ja muutenkin kun ikää alkaa tulla lisää. Omalla kohdalla tämä on tarkoittanut aktiivisempaa liikkumista arjessa (pidemmät kävelylenkit koiran kanssa, vaellus, lumilautailu, pyöräily, kuntosali) ja päälle sit vielä terveellisempi ruokailu ja reilusti vähentynyt alkoholin käyttö. Haluan pystyä liikkumaan ja tekemään asioita mitä haluan vielä siinä kohtaa kun ikää on +70v enkä vain istua kotona syöden 20 eri pilleriä päivässä odottaen kuolemaa.

Oma näkemys miten asioita pitäisi hoitaa niin että ihmisten vastuu omasta terveydestään kasvaa ja saadaan terveydenhuollon kustannuksia pienennettyä pitkällä aikavälillä:
- Pakolliset terveystarkastukset kaikille 30 vuotta täyttäneille
- Näissä katsotaan isot verenkuvat + lääkärin haastattelu missä käydään läpi ruokavaliota ja liikuntaa + mahdolliset terveysongelmat mitä on sillä hetkellä päällä
- Jos testeissä ei ole mitään ongelmia niin seuraava tarkastus 5 vuoden päästä
- Jos testeissä on jotain ongelmia, esim. korkea verenpaine, korkea kolesteroli, ylipainoa, 2-tyypin diabetes (tai alkava 2-tyypin diabetes) ym. niin lääkäri antaa ohjeet miten näitä korjataan ja seuranta päälle. Seuranta tässä tapauksessa vaikka 2 vuoden välein ja jos minkäänlaista muutosta ei ala tapahtumaan henkilön toimesta että elämäntavat laitetaan kuntoon että näistä ongelmista päästään eroon niin sit aletaan siirtämään sitä vastuuta valtiolta henkilölle itselleen.

Esimerkkinä vaikka tällainen että suuri ylipaino on aiheuttanut korkean kolesterolin, alkavan 2-tyypin diabeteksen ja korkean verenpaineen. Kaikki nämä ongelmat voidaan korjata elämäntapoja muuttamalla (liikunta + ruokavalio). Jos henkilö ei näin halua toimia niin sitten näistä sairauksista johtuvat lääkekulut tulisivat henkilön itsensä kokonaan maksettavaksi + mahdolliset lääkärikäynnit/sairaalakäynnit myöskin täysimääräisesti itse maksettavaksi. Ja toki tämä vasta tietyn ajan jälkeen. Jos lääkäri kertoo 30v henkilölle että "sinulla on nämä ongelmat ja näin voit ratkaista ne" ja 5 vuoden päästä henkilöllä on edelleen samat ongelmat ja todennäköisesti vain menemässä huonompaan suuntaan, alkaisi ruoska heilumaan. Jos taas ollaan menossa koko ajan seurannassa parempaan suuntaan niin silloin lääkkeet ja palvelut menee niin kuin nykyäänkin pääosin valtion korvattavaksi.

Kuten moni varmasti tietää niin raha on yleensä se isoin motivaattori kun jotain pitää saada aikaiseksi. Tällainen järjestelmä mahdollistaisi sen että jokainen kyllä saa elää just niin kuin haluaa mutta olisi myös sitten täysin taloudellisessa vastuussa siitä elämäntyylistään. Ja ehkä tällainen järjestelmä pitkällä aikavälillä vähentäisi merkittävästi vanhempien ihmisten liikuntaelinsairauksia jne. ja sitä kautta vähentäisi sosiaalimenoja myös siellä ikäihmisten joukossa.

Mutta tämä varmasti myös herättäisi todella suurta vastustusta koska "ihmisten vapaus ja minä saan tehdä keholleni mitä minä haluan (mutta en halua siitä maksaa)" jne.
urheiluvammat voidaan korjata lopettamalla urheilu, vapaa ajan vammat lopettamalla vapaa-aika, työvammat lopettamalla työt jne. Aika selvää että melko älytön systeemi periaatteen tasolla, ja oletetusti melkosen kallis seurantoineen sun muine kiusaamisjärjestelmineen.
 
Väitän kyllä, että lääkäreitä on Suomessa hieman liian vähän.

Aika monta omaa diagnoosia olen lääkärille syöttänyt puhumalla. Siis itse Googlannut ja sitten lääkäri ollut samaa mieltä.

Toki en ihan itse sanele, vaan ovelasti johdattelen antamalla sairauteen sopivia oireita.
 
Tuossa vähän yksityisistä terveyspalveluista. Poliitikot siirtyvät terveysjättien palvelukseen lobbaamaan yksityisiä palveluita. Yksityisten lääkärien kelakorvaukset kasvaneet huimasti, mutta lääkärissä käynti ei ole lisääntynyt. Kuka kuppaa ja kenen rahat.

 
Tuossa vähän yksityisistä terveyspalveluista. Poliitikot siirtyvät terveysjättien palvelukseen lobbaamaan yksityisiä palveluita. Yksityisten lääkärien kelakorvaukset kasvaneet huimasti, mutta lääkärissä käynti ei ole lisääntynyt. Kuka kuppaa ja kenen rahat.

Ei tässä mitään hyvävelitilannetta varmasti ole, se on ihan puhdasta sattumaa että kokoomustaustalla tulee hyviä virkoja mehiläiseltä. Se on myös puhdas sattuma, että korvaukset nousee. Onhan meillä kuitenkin samalla vakaa ja hyvä taloudellinen tilanne.

Valtion verorahat nyt menee jonnekin veroparatiisitileille, sieltä niitä ei kyllä kukaan löydä, vaikka koittaisi etsiä mihin ne valuu.

Katsos hoitojonoja puretaan näillä nostetuilla kela korvauksilla. :D Niinhän täälläkin on osa ihan vakavissaan väittänyt.
 
Tuossa vähän yksityisistä terveyspalveluista. Poliitikot siirtyvät terveysjättien palvelukseen lobbaamaan yksityisiä palveluita. Yksityisten lääkärien kelakorvaukset kasvaneet huimasti, mutta lääkärissä käynti ei ole lisääntynyt. Kuka kuppaa ja kenen rahat.

Siis oikeastihan tilanne on se, että yksityisten palveluntuottajien KELA-korvauksia pitäisi huimasti LISÄTÄ ja tehdä näiden palveluiden käytöstä järkevää kaikille suomalaisille.

Se mikä on kaikille osapuolille kaikkein tehottominta ja kalleinta on se, että SOTE-alueet hommaavat yksityisiä vuokrapalveluja omien seiniensä sisään, kun ei julkisiin virkoihin ole tarpeeksi pyrkijöitä.
 
Tuossa vähän yksityisistä terveyspalveluista. Poliitikot siirtyvät terveysjättien palvelukseen lobbaamaan yksityisiä palveluita. Yksityisten lääkärien kelakorvaukset kasvaneet huimasti, mutta lääkärissä käynti ei ole lisääntynyt. Kuka kuppaa ja kenen rahat.

Samaan aikaan Pohjoismaiden korkeimmat asiakasmaksut terveydenhuollossa aiotaan nostaa aivan uudelle tasolle. Sairaalan poliklinikkakäynti maksaa tänä vuonna 46 euroa. Ensi vuoden alusta se maksaa huikeat 66,70 euroa. Näillä muutoksilla saadaan valtion kassaan 150 miljoonaa vuodessa.

Yksityislääkärien KELA-korvausten nostoon kuluu huimat 500 miljoonaa vuodessa joita käyttävät Kokoomuksen äänestäjät.
 
Siis oikeastihan tilanne on se, että yksityisten palveluntuottajien KELA-korvauksia pitäisi huimasti LISÄTÄ ja tehdä näiden palveluiden käytöstä järkevää kaikille suomalaisille.

Se mikä on kaikille osapuolille kaikkein tehottominta ja kalleinta on se, että SOTE-alueet hommaavat yksityisiä vuokrapalveluja omien seiniensä sisään, kun ei julkisiin virkoihin ole tarpeeksi pyrkijöitä.
Kuunka suuri sen pitäisi olla, jotta kaikki sitä voisivat käyttää? Pahimmillaan se pumppaisi hintoja ylös kuten asumistuen väitetään tekevän.
 
Siis oikeastihan tilanne on se, että yksityisten palveluntuottajien KELA-korvauksia pitäisi huimasti LISÄTÄ ja tehdä näiden palveluiden käytöstä järkevää kaikille suomalaisille.

Se mikä on kaikille osapuolille kaikkein tehottominta ja kalleinta on se, että SOTE-alueet hommaavat yksityisiä vuokrapalveluja omien seiniensä sisään, kun ei julkisiin virkoihin ole tarpeeksi pyrkijöitä.
Minusta tossa logiikka ontuu. Jos kaikki hoidetaan yksityisellä, jonot siellä lisääntyvät. Mitä enemmän maksetaan, sitä vähemmän lääkäreillä on tarvetta tehdä töitä.
Miksi tehdä 5-päiväistä viikkoa, kun 3-päivän työlläkin pärjää hyvin.

En siis usko, että tolla saadaan jonoja oleellisesti pienennettyä, ellei lääkäreitä saada tekemään enemmän töitä. Siltä osin, kun/jos nyt on tilanne että yksityisellä pääsee saman tien hoitoon (ei siis huomenna) tolla voidaan ehkä jonaja lyhentää.

Hankala yhtälö. Lääkäreiden määrää tulisi lisätä ja poistaa heiltä turhaa työtä. Jotenkin tununtuu turhalta, että niitä samoja lääkkeitä ei saa apteekista ostaa ilman lääkärillä
käyntiä. Moni meistä tietää mitä tarvitsee ilman lääkärissä uudestaa käyntiäkin. Osan ilmeisesti saa uusittua netissä, mutta siihenkin tarvitaan sitä lääkärin turhaa ajankäyttöä.
Todella vaaralliset lääkkeet ja huumeet sitten erikseen.
 
– Eiköhän se paine kuitenkin joka tapauksessa vähene julkisella puolella, kun yksityislääkärikäyntejä tuetaan. Eli tavalliset ihmiset voivat käyttää yksityisiä lääkärikäyntejä.

Miksi toimittaja ei kysynyt mitäs sitten tapahtuu kun lekuri määrää labrat ja röntgenin ja hintalappu pompsahtaa 500 euroon.
 
Minusta tossa logiikka ontuu. Jos kaikki hoidetaan yksityisellä, jonot siellä lisääntyvät. Mitä enemmän maksetaan, sitä vähemmän lääkäreillä on tarvetta tehdä töitä.
Miksi tehdä 5-päiväistä viikkoa, kun 3-päivän työlläkin pärjää hyvin.

En siis usko, että tolla saadaan jonoja oleellisesti pienennettyä, ellei lääkäreitä saada tekemään enemmän töitä. Siltä osin, kun/jos nyt on tilanne että yksityisellä pääsee saman tien hoitoon (ei siis huomenna) tolla voidaan ehkä jonaja lyhentää.

Hankala yhtälö. Lääkäreiden määrää tulisi lisätä ja poistaa heiltä turhaa työtä. Jotenkin tununtuu turhalta, että niitä samoja lääkkeitä ei saa apteekista ostaa ilman lääkärillä
käyntiä. Moni meistä tietää mitä tarvitsee ilman lääkärissä uudestaa käyntiäkin. Osan ilmeisesti saa uusittua netissä, mutta siihenkin tarvitaan sitä lääkärin turhaa ajankäyttöä.
Todella vaaralliset lääkkeet ja huumeet sitten erikseen.
Lääkäreiden määrän lisääminen on se, mikä toimisi. Alan houkuttelevuus on erinomainen, se ei ole ongelma. Jos Suomessa ei voi kouluttaa resurssipulan vuoksi, ehkä Suomi voisi ostaa koulutusta Virosta. Ehtona sitten terveyskeskustyö.
 
– Eiköhän se paine kuitenkin joka tapauksessa vähene julkisella puolella, kun yksityislääkärikäyntejä tuetaan. Eli tavalliset ihmiset voivat käyttää yksityisiä lääkärikäyntejä.

Miksi toimittaja ei kysynyt mitäs sitten tapahtuu kun lekuri määrää labrat ja röntgenin ja hintalappu pompsahtaa 500 euroon.
Yksityinen kirjoittaa lähetteen julkiselle, mitta kyllähän se hintaa nostaa, julkisen maksuista
"Yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja röntgentutkimuksista voidaan periä enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen maksu."
Ehkä nuo voisi laittaa ilmaisiksi?
 
Yksityinen kirjoittaa lähetteen julkiselle, mitta kyllähän se hintaa nostaa, julkisen maksuista
"Yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja röntgentutkimuksista voidaan periä enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen maksu."
Ehkä nuo voisi laittaa ilmaisiksi?
Mulla on tästä kirjoittaa omakohtanen kokemus.

Noin 4-5 minuuttia kestäneen käynnin aikana selitin että yhteen käyntiin varaa ja olin lähetettä vailla.

Lekuri kirjoitti lähetteen sairaalan poliklinikan sijasta terveyskeskukseen ja sanoi tonnin seteli-ilmeellä "tuut sitten kuvien kanssa takaisin".

Lähdin järkyttyneenä ulos huoneesta.

Terveyskeskuksessa toki alettiin mussuttamaan että pitäisi käydä yksityisellä käynnit loppuun asti.
 
Kuunka suuri sen pitäisi olla, jotta kaikki sitä voisivat käyttää? Pahimmillaan se pumppaisi hintoja ylös kuten asumistuen väitetään tekevän.
Minusta tossa logiikka ontuu. Jos kaikki hoidetaan yksityisellä, jonot siellä lisääntyvät. Mitä enemmän maksetaan, sitä vähemmän lääkäreillä on tarvetta tehdä töitä.
Miksi tehdä 5-päiväistä viikkoa, kun 3-päivän työlläkin pärjää hyvin.

En siis usko, että tolla saadaan jonoja oleellisesti pienennettyä, ellei lääkäreitä saada tekemään enemmän töitä. Siltä osin, kun/jos nyt on tilanne että yksityisellä pääsee saman tien hoitoon (ei siis huomenna) tolla voidaan ehkä jonaja lyhentää.

Hankala yhtälö. Lääkäreiden määrää tulisi lisätä ja poistaa heiltä turhaa työtä. Jotenkin tununtuu turhalta, että niitä samoja lääkkeitä ei saa apteekista ostaa ilman lääkärillä
käyntiä. Moni meistä tietää mitä tarvitsee ilman lääkärissä uudestaa käyntiäkin. Osan ilmeisesti saa uusittua netissä, mutta siihenkin tarvitaan sitä lääkärin turhaa ajankäyttöä.
Todella vaaralliset lääkkeet ja huumeet sitten erikseen.
Euroopassa on tavallista, että lääkärit toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina (omalääkäreinä) ja yhteiskunta kuitenkin maksaa kokonaan tai osittain. Ja homma toimii, onhan tästä ollut paljonkin puhetta viime aikoina ihan paremmissakin piireissä. Lääkärit tykkää tehdä hommia koska ei tarvitse olla jossain tehdashallissa byrokraattien pompoteltavana ja potilaskin tykkää kun saa hyvää palvelua.

Vaativa erikoissairaanhoito voi olla tai voi olla olematta eri juttu.
 
Lääkäreiden lukumäärää on tehokkaasti rajoitettu. Huutava lääkäripula on lähes kaikkialla. Motivoituneita ja varmasti päteviä hakijoita olisi yllin kyllin ja lääkärin ammatti on haluttu. Koulutuspaikkoja rajoittamalla pidetään niukkuutta yllä ja vipuvartta palkkoihin ja muihin ehtoihin.


Tätä väitettä kuulee usein. Kertoisitko kuka/mikä rajoittaa ja millä ylitsepääsemättömällä mekanismilla. Itse en tiedä muuta syytä, kuin että koulutuspaikkojen lisäys ei onnistu erilaisten resurssien puutteen vuoksi.

Tähän ei taida tulla vieläkään selvyyttä. Varmaa tietoa näkyy olevan, että lääkäreiden lukumäärää rajoitetaan tehokkaasti, mutta kun kysyy kuka ja miten, ei tietoa enää löydykään.
 
Euroopassa on tavallista, että lääkärit toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina (omalääkäreinä) ja yhteiskunta kuitenkin maksaa kokonaan tai osittain. Ja homma toimii, onhan tästä ollut paljonkin puhetta viime aikoina ihan paremmissakin piireissä. Lääkärit tykkää tehdä hommia koska ei tarvitse olla jossain tehdashallissa byrokraattien pompoteltavana ja potilaskin tykkää kun saa hyvää palvelua.

Vaativa erikoissairaanhoito voi olla tai voi olla olematta eri juttu.
Tossa vaan helposti ollaan menossa USA:n malliin ja välistävetäjien määrä kasvaa ilman, että se hoitopalvelu yhtää lisääntyy, mutta kulut yhteiskunnalle kasvaa.
Koko SOTE- on ollut ainakin toistaiseksi järjetöntä eurojen tuhlausta ja toimivien järjestelmien uudelleen järjestämistä.
Minulle ei ainakaan tullut yllätyksenä, että homma maksaa aiempaa enemmän, vaikka Sipilä aikoinaa perusteli, että säästämme uudistuksella.
Nyt näyttää siltä, että tulevaisuus on palvelun heikentyminen ja kustannusten raju nousu. Kun asiaa tarkastellaan keski-ja pientuloisten kannalta.

Ensivuonna taas lisää ainakin 12.5miljardia velkaa. Taitaa olla vuoden 2025 lopussa jo yli 190.000.000.000 € valtion velka ja siihen päälle kuntien velat.
Lisäksi myymme valtion omaisuutta, joka on tavallaan velanottoa, koska niiden tulot jäävät sitten tulevaisuudessa pois. Sekä päälle vielä sijoittajalle lisäkate kohonneiden hintojen muodossa.

Saksassa ovat jo isommalla joukolla alkaneet keskustella kannattaako niitä euroja ulkomaille jakaa. Suomessa ei vielä, saa nähdä miten käy, kun nää hallituksen kiristys toimenpiteet iskevät.
Lääkäreiden määrän lisääminen on se, mikä toimisi. Alan houkuttelevuus on erinomainen, se ei ole ongelma. Jos Suomessa ei voi kouluttaa resurssipulan vuoksi, ehkä Suomi voisi ostaa koulutusta Virosta. Ehtona sitten terveyskeskustyö.
Monet nuoret ovat ymmärtäneet mennä Latviaa saamaan lääkärinkoulutuksen, vaikka se maksaakin heille. Toivotaan, että osa heistä palaa Suomeen.
Eihän toi maksullisuus niin tavatonta ole. esim. lentäjät maksavat yli 100.000 euroa saadakseen lupakirjan.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa vaan helposti ollaan menossa USA:n malliin ja välistävetäjien määrä kasvaa ilman, että se hoitopalvelu yhtää lisääntyy, mutta kulut yhteiskunnalle kasvaa.
Koko SOTE- on ollut ainakin toistaiseksi järjetöntä eurojen tuhlausta ja toimivien järjestelmien uudelleen järjestämistä.
Minulle ei ainakaan tullut yllätyksenä, että homma maksaa aiempaa enemmän, vaikka Sipilä aikoinaa perusteli, että säästämme uudistuksella.
Nyt näyttää siltä, että tulevaisuus on palvelun heikentyminen ja kustannusten raju nousu. Kun asiaa tarkastellaan keski-ja pientuloisten kannalta.

Yhdysvalloissa ongelmana on se vakuutuspohjaisuus. Lääkärin ja sairaalan kannattaa jokaiselle vakuutetulle asiakkaalle tehdä niin paljon tutkimuksia kuin mahdollista, koska sillähän sairaala tienaa. Sitten vakuutusyhtiön kannattaa torpata niin paljon näistä tutkimuksista kuin se suinkin voi ja kehtaa. Siihen kissanhännänvetoon menee arviolta noin 15-30% kaikista terveydenhuollon kuluista, mikä on ihan valtava määrä verrattuna vaikka Suomeen. Kaikesta puheesta huolimatta hallintoon ei Suomessa mene mitenkään poikkeuksellisen suurta osaa sote-kuluista.

Tässä sote-uudistuksessa on käynyt niin, että ne kuntien vajeissa olleet terveydenhuollon kustannukset ovat nyt vasta oikeasti tulleet esille. Ja toki palkkaharmonisaatiot sekä väestön ikääntyminen nostavat jatkuvasti kuluja myös.
 
Lääkäreiden määrän lisääminen on se, mikä toimisi. Alan houkuttelevuus on erinomainen, se ei ole ongelma. Jos Suomessa ei voi kouluttaa resurssipulan vuoksi, ehkä Suomi voisi ostaa koulutusta Virosta. Ehtona sitten terveyskeskustyö.
Yhdysvalloissa ongelmana on se vakuutuspohjaisuus. Lääkärin ja sairaalan kannattaa jokaiselle vakuutetulle asiakkaalle tehdä niin paljon tutkimuksia kuin mahdollista, koska sillähän sairaala tienaa. Sitten vakuutusyhtiön kannattaa torpata niin paljon näistä tutkimuksista kuin se suinkin voi ja kehtaa. Siihen kissanhännänvetoon menee arviolta noin 15-30% kaikista terveydenhuollon kuluista, mikä on ihan valtava määrä verrattuna vaikka Suomeen. Kaikesta puheesta huolimatta hallintoon ei Suomessa mene mitenkään poikkeuksellisen suurta osaa sote-kuluista.

Tässä sote-uudistuksessa on käynyt niin, että ne kuntien vajeissa olleet terveydenhuollon kustannukset ovat nyt vasta oikeasti tulleet esille. Ja toki palkkaharmonisaatiot sekä väestön ikääntyminen nostavat jatkuvasti kuluja myös.
Kuluja lisää tosiaan toi palkkaharmonisointi sekä pakolaistenmäärän raju kasvaminen, mutta myös organisaatioiden uudistaminen ja kiinteistöjen myynti halvalla ja tehdään jonnekin uudet tilalla.
Kaikki mikä menee turhaan on tässä taloustilanteessa huono asia.
 
Kuunka suuri sen pitäisi olla, jotta kaikki sitä voisivat käyttää? Pahimmillaan se pumppaisi hintoja ylös kuten asumistuen väitetään tekevän.
Lasketaan operaation kustannus veronmaksajille. Annetaan sen suuruinen palveluseteli, yms ja potilas maksaa loput.

Tätä logiikkaa voisi laajemminkin käyttää esim omaishoitajien palkkioissa.
 
Lasketaan operaation kustannus veronmaksajille. Annetaan sen suuruinen palveluseteli, yms ja potilas maksaa loput.

Tätä logiikkaa voisi laajemminkin käyttää esim omaishoitajien palkkioissa.
Tuo on vastoin sitä, että palvelu olisi kaikkien saatavissa. Ehkä setelin summa voisi olla tuloista riippuvainen, jotta köyhillä olisi varmasti varaa.
 
Kuluja lisää tosiaan toi palkkaharmonisointi sekä pakolaistenmäärän raju kasvaminen, mutta myös organisaatioiden uudistaminen ja kiinteistöjen myynti halvalla ja tehdään jonnekin uudet tilalla.
Kaikki mikä menee turhaan on tässä taloustilanteessa huono asia.

Kyllä se on ikääntyvä väestö, joka kuluja eniten nostaa. Sosiaaliturvanmenoissa ikääntymiseen liittyvät sekä sairaus ja terveys (eli terveydenhuollon palvelut) ovat ne eniten kasvaneet menoerät.
 
Kuluja lisää tosiaan toi palkkaharmonisointi sekä pakolaistenmäärän raju kasvaminen, mutta myös organisaatioiden uudistaminen ja kiinteistöjen myynti halvalla ja tehdään jonnekin uudet tilalla.
Kaikki mikä menee turhaan on tässä taloustilanteessa huono asia.
Kuinka paljon ukrainalaiset ovat tuoneet lisäkuluja?
 
Tuo on vastoin sitä, että palvelu olisi kaikkien saatavissa. Ehkä setelin summa voisi olla tuloista riippuvainen, jotta köyhillä olisi varmasti varaa.
Siis oliko tarkoitus purkaa hoitojonoja? Julkinen puolelle tulisi kummasti tilaa tällä systeemillä. Köyhä menee ilmaiseksi julkiselle ja varakkaampi maksaa extraa jotta saa ajan nopeammin.
 
Lasketaan operaation kustannus veronmaksajille. Annetaan sen suuruinen palveluseteli, yms ja potilas maksaa loput.

Tätä logiikkaa voisi laajemminkin käyttää esim omaishoitajien palkkioissa.
Ainakin jossanin vaiheessa erikoissairaanhoidossa oli suunnitelmana, että potilas voisi mennä toimenpiteeseen myös sotealueen hyväksymään yksityiseen yksikköön, ja mukaan saisi sen suuruisen palvelusetelin mitä toimenpide maksaisi julkisella puolella. Jos yksityinen pystyy vastaamaan väitteisiinsä, että se kykenee hoitamaan homman halvemmalla, tekisi se voittoa, tai yrittäisi tarjota potilaalle jotain lisäarvoa, josta voisi laskuttaa enemmän.
 
Ainakin jossanin vaiheessa erikoissairaanhoidossa oli suunnitelmana, että potilas voisi mennä toimenpiteeseen myös sotealueen hyväksymään yksityiseen yksikköön, ja mukaan saisi sen suuruisen palvelusetelin mitä toimenpide maksaisi julkisella puolella. Jos yksityinen pystyy vastaamaan väitteisiinsä, että se kykenee hoitamaan homman halvemmalla, tekisi se voittoa, tai yrittäisi tarjota potilaalle jotain lisäarvoa, josta voisi laskuttaa enemmän.
Tämä olisi hyvä systeemi.
 
Ainakin jossanin vaiheessa erikoissairaanhoidossa oli suunnitelmana, että potilas voisi mennä toimenpiteeseen myös sotealueen hyväksymään yksityiseen yksikköön, ja mukaan saisi sen suuruisen palvelusetelin mitä toimenpide maksaisi julkisella puolella. Jos yksityinen pystyy vastaamaan väitteisiinsä, että se kykenee hoitamaan homman halvemmalla, tekisi se voittoa, tai yrittäisi tarjota potilaalle jotain lisäarvoa, josta voisi laskuttaa enemmän.

Tämähän onnistuu jo nyt, jos menee ulkomaille hoitoon.
 
Euroopassa on tavallista, että lääkärit toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina (omalääkäreinä) ja yhteiskunta kuitenkin maksaa kokonaan tai osittain. Ja homma toimii, onhan tästä ollut paljonkin puhetta viime aikoina ihan paremmissakin piireissä. Lääkärit tykkää tehdä hommia koska ei tarvitse olla jossain tehdashallissa byrokraattien pompoteltavana ja potilaskin tykkää kun saa hyvää palvelua.

Vaativa erikoissairaanhoito voi olla tai voi olla olematta eri juttu.
Suomessa on aina vahvasti ollut "oma suorittaminen" asiassa kuin asiassa mukana.

Suomi oli 80-luvulla ilmeisesti ainut maa maailmassa jossa ykköshoito korvatulehdukseen oli tärykalvon puhkaisu.
 
Kuinka paljon ukrainalaiset ovat tuoneet lisäkuluja?
En ole tosta laskelmia nähnyt, mutta joku aika sitten oli TV:ssä, että ukrainalaisia olis n.70.000 rekistyröityneinä ja muut päälle. Jos arvaisi kuluiksi vaikka 15000€/henkilö/vuosi
=> n. 1.050.000.000 euroa/vuosi. Stuppi sanoi hiljan, että 3.000.000.000€ olisi annettu aseisiin yms.
Ton lisäksi sitten ne muut pakolaiset sekä tuet EU:lle sekä muille valtioille.

Otamme todella paljon velkaa tukeaksemme muiden maiden kansalaisia. Kansalaisten suora tuki on kyllä nyt vähentynyt Ylen tietojen mukaan ainakin Ukrainalle.

Noiden maan sisäisten tukien vaikutukset on vaikea laskea, koska osa euroista palautuu takaisin kansantalouteen ja osa menee ulkomaisille sijoittajille.

Toi ulkomaille hoitoon toimii kyllä, mutta siinäkin se raha jää sitten sinne pois kansantaloudestamme, mutta näissä oloissa vähentänee kokonaiskulujamme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 907
Viestejä
4 495 876
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom