• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Sote-alueiden yhdistämisiä pitäisi tehdä, mutta ei se ole ratkaisun avain, ellei jakkukalkkunoiden ja pöhinäjohtajien rajut saneeraukset käynnisty. Ennusmerkit näyttävät siltä, ettei näistä turhakkeista ja heidän aiheuttamista ongelmista päästä eroon edes alueiden pakkoliittämisissä.

Sote-alueet olisivat voineet ruveta järkeistämään ylipaisunutta johtoaan jo ensimmäisten alijäämäbudjettien ilmestyttyä. Sen sijaan lakkautettiin sairaalojen ja terveyskeskusten päivystyksiä, ja potkaistiin mummot Kela-taksien kuljetettavaksi. Mitään oikeita säästöjä ei tullut, kuten 1,6 miljardiin paisunut alijäämä todistaa.

Husin osastonylilääkäri Jyrki Kankare kommentoi, että Hussin suunnittelemat henkilöstövähennykset eivät olisi ongelma, jos vähennykset kohdistettaisiin oikein. Kankare kuitenkin pelkää, ettei näin käy, vaan säästöt osuvat suorittavaan portaaseen.
Eikö näihin saisi jotain riippumatonta osapuolta. Eihän nyt johto tietenkään itseään halua karsia työvoimasta.
 
Sote-alueiden alijäämät sen kuin kasvavat. Tälle vuodelle tehdyssä talousarviossa ennustettiin 865 miljoonan euron alijäämää, mutta nyt tämän vuoden toteuneeksi alijäämäksi ennustetaan 1,6 miljardia euroa. Tämä on enemmän kuin tähän asti tehdyt kaikki konkreettiset säästötoimet yhteensä.

Bile-Marin, Keskustan hillotolppamiehet ja kyvytön Krista Kiuru jättivät jälkeensä todellisen tuomiopäivän koneen. Valitettavasti nykyisestä hallituksesta ei näytä olevan tuomiopäivän koneen pysäyttäjäksi.

Joka puolelta tulee indikaatiota siitä, että Sote-alueiden johto ylimiehitettyä, kyvytöntä ja vääriin asioihin keskittyvää. IL:ssä nimimerkki "Raija" ihmettelee, miksi Hus:n johto ei ole ruvennut ajoissa säästötoimiin, kun koko ajan on ollut tiedossa että mennään kunnolla yli budjetin (onko ollut kuvitelma, että rahat taas ilmestyy valtion taikaseinästä?). "Raijan" mukaan Husissa iso määrä kovapalkkaisia pomoja, jotka eivät osaa pitää pakkaa ollenkaan kasassa (mitä tehdään johtajilla, jotka eivät osaa pitää pakkaa kasassa?).
Ottaen huomioon, että hallitushan ei varsinaisesti tee soteen liittyviä päätöksiä vaan prosessi on sälytetty hyvinvointialueille, niin eikö hallitus ole nimenomaan tehnyt voitavansa tämän himmelin kulujen hillitsemiseksi? Edellinen hallitus olisi takuuvarmasti ampunut singolla lisää velkarahaa sote-alueille tässä vaiheessa, kun taas nykyinen hallitus tyytyy ottamaan jämäkämpää roolia eikä ala pumpata lisärahoitusta aiemmin sovittua enempää tuonne tunkiolle lisää? Tämähän osaltaan pakottaa säästötoimenpiteisiin, kun siinä annetussa budjetissa on kuin onkin pakko yrittää pysytellä.

En kyllä kauheasti syyttelisi edellistäkään hallitusta oikein muusta, kuin liian pieniin osiin pilkotuista hyvinvointialueista. Lieneekö kenelläkään ollut oikeasti tiedossa miten hillittömät kustannukset tässä oli todellisuudessa olemassa ennen kuin uudelleenjärjestely saatiin toteutettua ja todelliset luvut lyötyä tiskiin? Nyt se on sote-alueista itsestään kiinni miltä heidän tulevaisuutensa näyttää ja on vain hyvä, ettei tuohon roihuavaan rovioon olla kaatamassa lisää pysyvää budjettia ensiapuna.
 
Ottaen huomioon, että hallitushan ei varsinaisesti tee soteen liittyviä päätöksiä vaan prosessi on sälytetty hyvinvointialueille, niin eikö hallitus ole nimenomaan tehnyt voitavansa tämän himmelin kulujen hillitsemiseksi?
Hallitushan tekee käytännössä soteen liittyvät päätökset ja sote-alueet vain jalkauttavat ne, koska sote-alueilla ei ole omaa varainhankintaa, eikä siten omaa budjettivaltaa juurikaan. kun sote-vero oli jostain käsittämättömästä syystä nounou.
 
Vaikka meillä olisi vain yksi ja tehokas sote-alue koko maassa, niin se ei silti ratkaisisi perusongelmaa, mikä on nopeasti ikääntyvä väestö. Soininvaara kommenteissaan viittasikin siihen juuriongelmaan, ja samalla myös kertoi miksi asialle ei voi tehdä mitään.

"Hänen mukaansa palveluiden tarve on päinvastoin isompi, sillä suomalaiset ovat keskimäärin muita pohjoismaalaisia ikääntyneempiä ja myös sairaampia.

– Lisäksi lääketiede kehittää koko ajan uusia hoitomenetelmiä, jotka parantavat tauteja, joita ei ennen voitu parantaa, lisäävät tietysti menoja, Soininvaara sanoo.

Sellaisella ajatuksella, ettei näitä oteta Suomessa käyttöön, ei ole vaalien jälkeistä elämää. Jos esimerkiksi päätetään, ettei yli 65-vuotiaille anneta syöpähoitoja, niin kyllä siihen aika iso reaktio tulee."

Ainoa keino kääntää laiva olisi tinkiä rajusti palveluista, mutta sitä ei mikään hallitus kestäisi. Joten näivettyminen jatkuu ja sotekulut valtionvelan korkojen kera tulevat olemaan vuosi vuodelta suurempi osa menoista. Viimeinen sammuttaa valot.
 
Yhdistäähän noita sote-alueita pitäisi. Tuo koko uudistus olisi pitänyt tehdä erva-alueiden perusteella ja Suomessa olisi täten 5 sote-aluetta. Johtoporrasta ei tarvittaisi lähelläkään samaa vertaa tai senkään vertaa jotain hyvinvointialuevaltuustoja. Esimerkiksi Varsinais-Suomi ja Satakunta ovat samaa erva-aluetta, mutta joku kepuli päätti että tässä on silti kaksi hyvinvointialuetta. Ei näin.
Hyvinvointialueiden yhdistäminen varmaan putkessa, mutta se ei nyt isossa kuvassa juttu , ja voi olla myös vähän kustannuksia nostavia vaikutuksia. (palkka yhtenäistäminen, kielivaatimukset)

Nythän sisäsuomessa/pohjoisessa hyvinvointialueita on vähemmän kuin sairaanhoitopiirejä oli. mutta HYS alueella taitaa nykyään olla, neljä vai viisi hyvinvointialuetta. Nuo ovat kuitenkin hinta siitä että sote saatu aikaiseksi.

Hyvinvointialueet (pitkässä juoksussa) muutakin kuin terveydenhuoltoa.
 
Ottaen huomioon, että hallitushan ei varsinaisesti tee soteen liittyviä päätöksiä vaan prosessi on sälytetty hyvinvointialueille, niin eikö hallitus ole nimenomaan tehnyt voitavansa tämän himmelin kulujen hillitsemiseksi? Edellinen hallitus olisi takuuvarmasti ampunut singolla lisää velkarahaa sote-alueille tässä vaiheessa, kun taas nykyinen hallitus tyytyy ottamaan jämäkämpää roolia eikä ala pumpata lisärahoitusta aiemmin sovittua enempää tuonne tunkiolle lisää? Tämähän osaltaan pakottaa säästötoimenpiteisiin, kun siinä annetussa budjetissa on kuin onkin pakko yrittää pysytellä.

En kyllä kauheasti syyttelisi edellistäkään hallitusta oikein muusta, kuin liian pieniin osiin pilkotuista hyvinvointialueista. Lieneekö kenelläkään ollut oikeasti tiedossa miten hillittömät kustannukset tässä oli todellisuudessa olemassa ennen kuin uudelleenjärjestely saatiin toteutettua ja todelliset luvut lyötyä tiskiin? Nyt se on sote-alueista itsestään kiinni miltä heidän tulevaisuutensa näyttää ja on vain hyvä, ettei tuohon roihuavaan rovioon olla kaatamassa lisää pysyvää budjettia ensiapuna.
Eli Marinin hallitus teki Sote-valmisteluissa hyvää työtä? Ainakaan Sote-alueiden lattiatason työntekijät eivät ole samaa mieltä. Valtaosa tyrmäsi Soten mm seuraavilla kommenteilla:
  • Moni kirjoittaa, että alueille on luotu byrokraattinen hallinto- ja johtajahimmeli (no shit)
  • Esihenkilöillä ei ole substanssiosaamista ja he heittelevät ohjeita hihasta vetäen ilman tietoa, ymmärrystä ja osaamista (?)
  • Valmistelut tehty ruohonjuuritasolta katsottuna aivan päin prinkkalaa. Tuntuu, että työntekijöitä ei kuultu oikeasti ollenkaan :thumbsup:
  • Kukaan ei ota vastuuta ja asioita pallotellaan ihmiseltä toiselle ;)
  • Miten tämmöisessä sirkuksessa voi säästää, jos pelkkiä esimiehiä ja esimiehen esimiehiä ja niiden esimiehiä on palkattu tuhansia lisää :rofl:
  • Päätökset tehdään niin ylhäällä, että tavallisen ihmisen arki ja päätösten seuraukset eivät tavoita päättäjiä :cigar2:
  • jne jne
Nykyisen hallituksen on myöskään turha pakoilla vastuutaan. Sote-alueet, niin itsehallinnollisia kuin ne mukamas ovatkin, joutuvat noudattamaan sosiaali- ja terveysministeriön asettamia reunaehtoja ja määräyksiä. Kulujen ja turhien prosessien ja turhien johtajien karsinta tulisi käynnistää ministeriöstä tulevilla määräyksillä. Ministeriön tulisi myös tehdä budjetista lipsuvien Sote-alueiden ylimmälle johdolle selväksi, että mikäli Sote-alue joudutaan pakkoliittämään hommansa paremmin hoitavaan, lopettavan alueen koko johto saa potkut.

 
Viimeksi muokattu:
^Sote-alueiden nykyinen määrä on kepulainen iltalypsy.
Esimerkiksi SDP hahmotti asian näin vuonna 2015:
Peruspalveluministeri Susanna Huovisen johdolla toiminut sote-uudistuksen parlamentaarinen ohjausryhmä linjasi viime syksynä, että sosiaali- ja terveysalueita on viisi ja ne järjestävät kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Lakiesityksen mukaan kunnat rahoittavat sote-alueiden toiminnan.
Sosiaali- ja terveysministeriön ja valtiovarainministeriön hiljattain teettämän asiantuntijaselvityksen mukaan sopiva itsehallintoalueiden määrä on 9-12. Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan Tuomas Pöystin johtaman työryhmän mukaan ensisijainen vaihtoehto palveluiden rahoittajaksi on valtio. Kunnilla ei ole rahoitusvastuuta lukuun ottamatta mahdollista siirtymäajan järjestelyä.
Hallitusohjelman mukaan itsehallintoalueita on enintään 19. Itsehallintoalueet tuottavat alueensa palvelut itse tai voivat käyttää palveluiden tuottamiseen yksityisiä tai kolmannen sektorin palveluntuottajia.
(Alleviivaus eli SDP:n kanta minun.)

Lääkärit ehdottivat viittä aluetta:
Lääkäriliitto kannattaa ensisijaisesti viittä sote-aluetta. Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtajan Heikki Pärnäsen mielestä se olisi terveydenhuollon kokonaisuuden näkökulmasta paras vaihtoehto.
THL, Tehy ja Super olivat samaa mieltä.

SDP:n Antti Rinne - Sanna Marin -hallitukset tekivät karmean miinan. Nyt me kaikki maksamme sitä velkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka meillä olisi vain yksi ja tehokas sote-alue koko maassa, niin se ei silti ratkaisisi perusongelmaa, mikä on nopeasti ikääntyvä väestö. Soininvaara kommenteissaan viittasikin siihen juuriongelmaan, ja samalla myös kertoi miksi asialle ei voi tehdä mitään.

"Hänen mukaansa palveluiden tarve on päinvastoin isompi, sillä suomalaiset ovat keskimäärin muita pohjoismaalaisia ikääntyneempiä ja myös sairaampia.

– Lisäksi lääketiede kehittää koko ajan uusia hoitomenetelmiä, jotka parantavat tauteja, joita ei ennen voitu parantaa, lisäävät tietysti menoja, Soininvaara sanoo.

Sellaisella ajatuksella, ettei näitä oteta Suomessa käyttöön, ei ole vaalien jälkeistä elämää. Jos esimerkiksi päätetään, ettei yli 65-vuotiaille anneta syöpähoitoja, niin kyllä siihen aika iso reaktio tulee."

Ainoa keino kääntää laiva olisi tinkiä rajusti palveluista, mutta sitä ei mikään hallitus kestäisi. Joten näivettyminen jatkuu ja sotekulut valtionvelan korkojen kera tulevat olemaan vuosi vuodelta suurempi osa menoista. Viimeinen sammuttaa valot.
Osmo Soinivaara ei ole eläissään tehnyt mitään oikeita töitä tulosvastuullisessa ympäristössä. Hän on täyttänyt elämänsä mietiskelyllä, viherhörhöilyllä ja politikoinnilla.

Näin ollen Soinivaaran on mahdotonta ymmärtää sitä, millaisen tehottomuuden ja tyytymättömyyden tilan osaamaton johto pystyy aikaansaamaan organisaatioon. Ylipaisunutta ja huonoa johtoa karsimalla palautetaan organisaation tehokkuus, työn mielekkyys ja oikeisiin asioihin keskittyminen. Irtisanotun johdon palkoista saatava taloudellinen hyöty on hippusia parantuneeseen tehokkuuteen verrattuna.
 
Antti Rinne - Sanna Marin -hallitukset tekivät karmean miinan. Nyt me kaikki maksamme sitä velkaa.
Mutta se ei taida liittyä hyvinvointialueiden määrään, vaikka pienempi riittäisi toteuttamaan palvelut.

Jos ns HUS, Läsi-uusimaa, Keski-uusimaa, Itä-uusimaa, Vantaa-Kerava , Helsinki olisi niputettu, niin olisiko palkkamenot pienentyneet ? Olisiko hallinto/päätäntä keskittynyt liikaa Helsinkin / Vantaa / Espoo keskeiseksi ?

No varmaan tuossakin yhdistymisiä tapahtuu, samoin Pohjanmaalla jos kielijutut järjestyy.

Joku mainitsi Satakunnan, Varsinais-Suomen, tavallaan jo tuottamisen osalta etuja, mutta kuitenkin niin eri alueita muuten, jos mietitään satakuntalaisia.

Tuolloin tehtii paljon pysyviä kustannuksia nostavia juttuja, joita on vielä vaikeampia purkaa.
 
Mutta se ei taida liittyä hyvinvointialueiden määrään, vaikka pienempi riittäisi toteuttamaan palvelut.

Jos ns HUS, Läsi-uusimaa, Keski-uusimaa, Itä-uusimaa, Vantaa-Kerava , Helsinki olisi niputettu, niin olisiko palkkamenot pienentyneet ? Olisiko hallinto/päätäntä keskittynyt liikaa Helsinkin / Vantaa / Espoo keskeiseksi ?

No varmaan tuossakin yhdistymisiä tapahtuu, samoin Pohjanmaalla jos kielijutut järjestyy.

Joku mainitsi Satakunnan, Varsinais-Suomen, tavallaan jo tuottamisen osalta etuja, mutta kuitenkin niin eri alueita muuten, jos mietitään satakuntalaisia.

Tuolloin tehtii paljon pysyviä kustannuksia nostavia juttuja, joita on vielä vaikeampia purkaa.
En tiedä sinun laskelmiesi järkevyydestä. Muistaakseni tuo viisi aluetta oli se, minkä kaikki asiantuntijat pitivät järkevänä. Kaikki yli viisi on kepulaista siltarumpupolitiikkaa kuten kirjoitin. Siitä me nyt maksamme.
 
En tiedä sinun laskelmiesi järkevyydestä. Muistaakseni tuo viisi aluetta oli se, minkä asiantuntijat pitivät järkevänä. Kaikki yli viisi on kepulaista siltarumpupolitiikkaa kuten kirjoitin. Siitä me nyt maksamme.
Ilman muuta alueet on poliittisia, mutta se on se hinta mikä siitä oli maksettava. Ja kyse muustakin kuin siitä mikä olisi tehokkain hoitoaluemäärä hoitaa terveydenhuolto.

Kepulainen siltarumpupolitiikka on saanut nimensä kepun vahvoilta ajoilta, nyt taisi juuri ns kepulaisilla alueilla sairaanhoitopiirejä yhdistyä yhdeksi hyvinvointialueeksi.

Mutta uskon siihen että alueitayhdistyy, mutta nyt toki tärkeämpää olisi saada niitä kustannuksia-alas, mutta siellä on niin monenlaista rasitetta mitä ei voi takautuvasti siivota.

Tosin jos jotain hyvää niin huonot ajat ehkä tuo sitä vauhtia, ajatella jos nyt menisi hyvin.
 
Verot rasittaa innovointia, uutta yritystoimintaa, yritystoiminnan kannattavuutta ja palkkauksen mahdollisuuksia.

Jos nyt menee huonosti niin kuvitelkaa, miten vaikeaa suomalaisilla yrityksillä ja sitä kautta työntekijöillä tulee olemaan kun ikääntyneiden ihmisten määrä suhteessa työikäisiin tulee vain kasvamaan koko ajan seuraavan 40 vuoden ajan.

Tässä joutuu alkaa tosissaan miettimään, että tekeekö lapsilleen karhunpalveluksen, jos jää asumaan Suomeen. Heidän elämänsä taloudelliset realiteetit ja julkiset palvelut tulevat olemaan huonommat kuin omani.

Pesämunan heille voi säästää, mutta toimintaympäristö ja ilmapiiri muualla tulee olemaan aivan eri luokkaa kuin näivettyvässä Suomessa.
 
riippuu täysin poliittisesta päätöksenteosta ollaanko tulevaisuuden argentiina vai pystytäänkö valitsemaan joko sen vanhan vasemmistolaisemman hyvinvointivaltiolinjan välillä tai irlanti tapaisen oikeistolinjan välillä. Tää välivatulointi ei toimi, jompikumpi vaihtoehto toimii.
 
Osmo Soinivaara ei ole eläissään tehnyt mitään oikeita töitä tulosvastuullisessa ympäristössä. Hän on täyttänyt elämänsä mietiskelyllä, viherhörhöilyllä ja politikoinnilla.

Näin ollen Soinivaaran on mahdotonta ymmärtää sitä, millaisen tehottomuuden ja tyytymättömyyden tilan osaamaton johto pystyy aikaansaamaan organisaatioon. Ylipaisunutta ja huonoa johtoa karsimalla palautetaan organisaation tehokkuus, työn mielekkyys ja oikeisiin asioihin keskittyminen. Irtisanotun johdon palkoista saatava taloudellinen hyöty on hippusia parantuneeseen tehokkuuteen verrattuna.
Ymmärsi Soininvaara sitten tulosvastuullisia töitä tai ei, niin hän ymmärtää lukuja ja politiikkaa. Luvut eivät täsmää, ne eivät tule täsmämään, ja poliittiset realiteetit tulevat estämään kaikki yritykset saada ne luvut täsmäämään.

Pelkkä leikkaaminen tai tehostaminen ei siis riitä mihinkään, tarvitsisimme vuosia jatkuvaa korkeaa talouskasvua yhdistettynä tiukkaan menolisäysten hillintään, mutta kaikkihan me tiedämme että kumpaakaan näistä ei tulla Suomessa näkemään.
 
Viimeksi muokattu:

Mielenkiintoinen yhtälö missä voi olla niin köyhä, että on oikeutettu asumistukeen, mutta samalla isällä on varaa ostella tulevia sijoitusasuntoja lapsille. Itse en saanu muutakuin mutsilta kengänkuvan perseeseen heti samalla sekuntilla, kun lapsilisät loppu 17-vuotiaana :D

Luulisi, että jos on varaa ostaa sijoitusasuntoja niin samalla voisi olla varaa antaa jälkikasvun asua siellä muutaman vuoden ilman valtion tukea.

Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
 

Mielenkiintoinen yhtälö missä voi olla niin köyhä, että on oikeutettu asumistukeen, mutta samalla isällä on varaa ostella tulevia sijoitusasuntoja lapsille. Itse en saanu muutakuin mutsilta kengänkuvan perseeseen heti samalla sekuntilla, kun lapsilisät loppu 17-vuotiaana :D

Luulisi, että jos on varaa ostaa sijoitusasuntoja niin samalla voisi olla varaa antaa jälkikasvun asua siellä muutaman vuoden ilman valtion tukea.

Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.

Rikkaat elävät kuin köyhät ja köyhät kuin rikkaat... Siis tottakai systeemistä pitää helpot rahat ottaa talteen, jos niihin on oikeutettu. Köyhäthän sen sijaan useasti ajattelevat, että en nyt kehtaa tukia hakea, kun nehän on köyhiä varten...
 

Mielenkiintoinen yhtälö missä voi olla niin köyhä, että on oikeutettu asumistukeen, mutta samalla isällä on varaa ostella tulevia sijoitusasuntoja lapsille. Itse en saanu muutakuin mutsilta kengänkuvan perseeseen heti samalla sekuntilla, kun lapsilisät loppu 17-vuotiaana :D

Luulisi, että jos on varaa ostaa sijoitusasuntoja niin samalla voisi olla varaa antaa jälkikasvun asua siellä muutaman vuoden ilman valtion tukea.

Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
Lapsen suhteen elatusvastuu päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Olisi aika iso muutos muuttaa tuota, vaikuttaisi muuhunkin kuin asumistukeen.

Voisi tietty ajatella, että vanhemmat ovat vastuussa aikuisista lapsistaan ja lapset vanhemmistaan. Tämä saattaisi vaikuttaa syntyvyyteen haitallisesti. Ehkä tarvittaisiin isommat suojaosat kuin nyt on?
 
Lapsen suhteen elatusvastuu päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Olisi aika iso muutos muuttaa tuota, vaikuttaisi muuhunkin kuin asumistukeen.

Voisi tietty ajatella, että vanhemmat ovat vastuussa aikuisista lapsistaan ja lapset vanhemmistaan. Tämä saattaisi vaikuttaa syntyvyyteen haitallisesti. Ehkä tarvittaisiin isommat suojaosat kuin nyt on?
Vanhassa systeemissä (opintotuen asumislisä) sitä ei tietääkseni saanut jos asui lähisukulaisen omistamassa kämpässä ja siihen ollaan menossa nyt takaisin. Tiedä sitten tuleeko tuo yksittäinen säädös takaisin.
 
Vanhassa systeemissä (opintotuen asumislisä) sitä ei tietääkseni saanut jos asui lähisukulaisen omistamassa kämpässä ja siihen ollaan menossa nyt takaisin. Tiedä sitten tuleeko tuo yksittäinen säädös takaisin.
Miksi tuo pelkästään opiskelijoita tulisi koskea. Eikö yleinen asumistuki ja eläkkeensaajan asumistuki tulisi mennä samalla lailla. Esimerkiksi vanhus asuu lapsensa omistamassa kämpässä.
 
Miksi tuo pelkästään opiskelijoita tulisi koskea. Eikö yleinen asumistuki ja eläkkeensaajan asumistuki tulisi mennä samalla lailla. Esimerkiksi vanhus asuu lapsensa omistamassa kämpässä.
No siihen en ottanut kantaa, totesin vain miten asiat on olleet ja miten ne tulee ehkä jatkossa menemään opiskelijoiden kannalta. Siitä näkökulmasta tuo uutinenkin oli tehty.
 
Suurituloinen yrittäjäkin pystyy halutessaan asumistukea nostamaan. Jotenkin silti epäilen, ettei nykyistä hallitusta tämänkaltaiset säästöt asumistuessa kiinnosta.
Tarvittiin nykyinen oikeistohallitus lopettamaan suurituloisten yrittäjien asumistuen nostaminen. Esimerkiksi edellistä vasemmistohallitusta asia ei kiinnostanut pätkääkään.
 
Vuonna 2023 haettiin konkurssiin 3315 yritystä, joka on enemmän kuin finanssikriisin aikaan vuonna 2009. Viime vuoden lopulla konkurssien määrä kävi korkeimmillaan sitten vuoden 1998. Tämän vuoden 2024 trendillä konkurssiin menisi jopa 3500 yritystä.

Yritysten maksukäyttäytymistä seuraava luottovakuuttaja Atradius pelkää, että lähiaikoina monet isot ja tunnetut yritykset voivat mennä nutin.

Suomalaisten ostovoima on tällä hetkellä todella heikko. Suurehkolla osalla ihmisistä ei ole enää rahaa kuluttaa. Moni niistäkin, joilla olisi hieman rahaa kuluttaa, säästää pahan päivän varalle. Mutta tämmöisiin lopputuloksiin päästään, kun korotellaan veroja/maksuja ja samaan aikaan kieltäydytään tekemästä oikeastaan mitään oikeita leikkauksia julkisen sektorin menoihin.

 
Yhdistäähän noita sote-alueita pitäisi. Tuo koko uudistus olisi pitänyt tehdä erva-alueiden perusteella ja Suomessa olisi täten 5 sote-aluetta. Johtoporrasta ei tarvittaisi lähelläkään samaa vertaa tai senkään vertaa jotain hyvinvointialuevaltuustoja. Esimerkiksi Varsinais-Suomi ja Satakunta ovat samaa erva-aluetta, mutta joku kepuli päätti että tässä on silti kaksi hyvinvointialuetta. Ei näin.

Mihin kaikki ylimääräiset 15+ alueen johtajat, poliitikot ym. pikkupomot ja hallinnon väki sitten työllistyisivät? Suuri kasa kovapalkkaisia töitä menisi leikkuriin.
 
Yrityspuolella on niitä "saneeraajia" jotka onnistuvat samaan tappiollisista tehtaista voittoa tekeviä. Ovat ulkopuolisia ja kenkivät surutta hiukan liikaakin porukkaa ulos. Näiden avulla on suomessa monta pöhöttynyttä firmaa saatu taas tuottavaksi. Joku muistikuva että Valmet oli aikeissa myydä 5 tehdastaan ja halusivat saneerauksella saada luvut kuntoon ennen myyntiä. Kävi kuitenkin niin että tehtaat alkoivat taas tuottamaan niin hyvin ettei niitä raaskittukkaan myydä.

Elokuvassa "Office space" on samaa menoa.

Olisikohan Sotessakin tilaa samanlaiselle saneeraukselle jossa ulkopuolinen taho tulisi yhdistelemään työtehtäviä ja lopuksi kenkimään tarpeettomat ulos.
 
Mihin kaikki ylimääräiset 15+ alueen johtajat, poliitikot ym. pikkupomot ja hallinnon väki sitten työllistyisivät? Suuri kasa kovapalkkaisia töitä menisi leikkuriin.
Tuttu kertoi että noissa sote hommissa vaihtuvuus alkaa olla suurta. Ei oikeasti ole mitään tekemistä, eikä pysty tekemään mitään merkittävää, joten vähänkin osaavampi väki on lähtenyt tai lähtemässä.

On tuo sote kyllä vuosisadan moka. Rakennetaan hillitön hallintohimmeli lähinnä haittaamaan työtä ja itse terveydenhuolto ei tuota mihinkään oikeasti tarvitse. Mutta saadaampa lisää kuluja. Kiitos Marin ja kumppanit tästäkin mokasta.
 
Mihin kaikki ylimääräiset 15+ alueen johtajat, poliitikot ym. pikkupomot ja hallinnon väki sitten työllistyisivät? Suuri kasa kovapalkkaisia töitä menisi leikkuriin.
Vaimo on yksi noita paljon parjattuja sote-johtajia. Alla oleva organisaatio on 1400 henkeä. Hänen esimiehellään alla useampi tuhat henkeä. Vähän vaikea kuvitella sitäkään, että muuutama johtaja johtaisi koko palettia ilman että alle rakennetaan organisaatiota.

Se mikä vaimon jutuista pistänyt merkille on se, että monella sote-alueella on paljon erilaisia "koordinaattoreita". Onko nämä sitten sairaanhoitopiirien yhdistämisistä jääneitä...

Sote on ihan valtava alue, jossa työskentelee valtava määrä ihmisiä. Työntekijöillä pitää olla lähiesimiehet ja yhdellä lähiesimiehellä ei voi olla valtavaa aluetta ja valtavaa määrää alaisia ja valtavaa vastuualuetta. Siitä ei vain tule mitään. Sotessa hääräävät työntekijät, asiakkaat ja asiakkaiden omaiset kakkuna päällä tekemässä massoittain kanteluita ja valituksia aiheesta ja useimmiten aiheetta. Homma on äärimmäisen tarkasti ohjattua lainsäädännön kautta. Paperityön määrä on valtava tästä syystä.

Vaimo oli aiemmin päällikkönä yksityisellä isolla tunnetulla alan (pörssi)firmalla ja siellä alkoi sitten konsulttivetoiset tehostamistoimet ja yyteet, kuten muotia on. Päälliköitä karsittiin, alueita yhdistettiin sen verran, että vuorokauden tunnit olisivat loppuneet kesken ja työviikko olisi ollut ajamista ympäri Suomea toimipisteestä toiseen ja täyttä hotellielämää hotellissa illalla raportteja kirjoitellen. Puolet päälliköistä nosti kytkintä ennen yyteen päättymistä vaimo mukaanlukien. Jäljelle jääneet taistelevat burnoutin partaalla ja osa on ottanut jo lopputilin. Uusia eivät saa kun sana kiirinyt, miten perseestä työ on.

Tuosta sivusta seuraamalla ehkä se johdon määrä ei ole se suurin ongelma sotessa. Johtajien palkat ovat ihan olematon rikka rokassa koko paletissa. Sotesta on luotu niin valtava himmeli, jolla on valtava määrä lakisääteisiä ja lailla säädeltyjä tehtäviä, joita ei voi jättää tekemättä ilman raastupaa. Kevyttä siitä ei saa tekemälläkään karsimatta lakisääteisiä velvollisuuksia. Kyse on kansalaisten hyvinvoinnista ja eipä hyvinvointivaltio voi oikein siitä sanoutua irtikään. Yksi tapa olisi yksityistää kaikkia ja sen jälkeen pyörisivät markkinaehtoisesti. Mihin tämä sitten johtaisi?
 
Viimeksi muokattu:
Vaimo on yksi noita paljon parjattuja sote-johtajia. Alla oleva organisaatio on 1400 henkeä. Hänen esimiehellään alla useampi tuhat henkeä. Vähän vaikea kuvitella sitäkään, että muuutama johtaja johtaisi koko palettia ilman että alle rakennetaan organisaatiota.

Se mikä vaimon jutuista pistänyt merkille on se, että monella sote-alueella on paljon erilaisia "koordinaattoreita". Onko nämä sitten sairaanhoitopiirien yhdistämisistä jääneitä...

Sote on ihan valtava alue, jossa työskentelee valtava määrä ihmisiä. Työntekijöillä pitää olla lähiesimiehet ja yhdellä lähiesimiehellä ei voi olla valtavaa aluetta ja valtavaa määrää alaisia ja valtavaa vastuualuetta. Siitä ei vain tule mitään. Sotessa hääräävät työntekijät, asiakkaat ja asiakkaiden omaiset kakkuna päällä tekemässä massoittain kanteluita ja valituksia aiheesta ja useimmiten aiheetta. Homma on äärimmäisen tarkasti ohjattua lainsäädännön kautta. Paperityön määrä on valtava tästä syystä.

Vaimo oli aiemmin päällikkönä yksityisellä isolla tunnetulla alan (pörssi)firmalla ja siellä alkoi sitten konsulttivetoiset tehostamistoimet ja yyteet, kuten muotia on. Päälliköitä karsittiin, alueita yhdistettiin sen verran, että vuorokauden tunnit olisivat loppuneet kesken ja työviikko olisi ollut ajamista ympäri Suomea toimipisteestä toiseen ja täyttä hotellielämää hotellissa illalla raportteja kirjoitellen. Puolet päälliköistä nosti kytkintä ennen yyteen päättymistä vaimo mukaanlukien. Jäljelle jääneet taistelevat burnoutin partaalla ja osa on ottanut jo lopputilin. Uusia eivät saa kun sana kiirinyt, miten perseestä työ on.

Tuosta sivusta seuraamalla ehkä se johdon määrä ei ole se suurin ongelma sotessa. Johtajien palkat ovat ihan olematon rikka rokassa koko paletissa. Sotesta on luotu niin valtava himmeli, jolla on valtava määrä lakisääteisiä ja lailla säädeltyjä tehtäviä, joita ei voi jättää tekemättä ilman raastupaa. Kevyttä siitä ei saa tekemälläkään karsimatta lakisääteisiä velvollisuuksia. Kyse on kansalaisten hyvinvoinnista ja eipä hyvinvointivaltio voi oikein siitä sanoutua irtikään. Yksi tapa olisi yksityistää kaikkia ja sen jälkeen pyörisivät markkinaehtoisesti. Mihin tämä sitten johtaisi?
Ihan tosissasi väität, että nämä kaikki johtajat tai siis "johtajat" on välttämättömiä?

iltalehti juttu aiheesta, jossa on luetelttu alueiden "johtajat", jotka tienaavat yli 100 000€ vuodessa.

Väittäisin ettei kukaan huomaisi, vaikka vaimosi olisi viikon tai kaksi tekemättä mitään tai vaikka kokonaan poissa.
Porukka vaan ihmetteli palavereissa, miksi yksi mansikkaviineri jäikin syömättä.
 
Lainsäädännöllisistä syistä sinne tosiaan tarvitaan porukkaa tekemään ”turhaa” työtä. Kyllä hänen poissaolo huomataan. Siellä on vaikka mitä ohjeistuksia mitä pitää noudattaa.
 
Sotesta on luotu niin valtava himmeli, jolla on valtava määrä lakisääteisiä ja lailla säädeltyjä tehtäviä, joita ei voi jättää tekemättä ilman raastupaa. Kevyttä siitä ei saa tekemälläkään karsimatta lakisääteisiä velvollisuuksia.?

Tästä on oikeasti kyse. Suomessa kuvitellaan, että meillä on varaa ylläpitää samanlaista palvelutasoa kuin muissa Pohjoismaissa, vaikka meidän verokertymä ei siihen riitä. Velkaantumisen tahti näyttää sen tyhmemmällekin, mutta silti asiaan ei uskalleta puuttua, koska se olisi poliittisen kannatuksen loppu.



Väittäisin ettei kukaan huomaisi, vaikka vaimosi olisi viikon tai kaksi tekemättä mitään tai vaikka kokonaan poissa.
Porukka vaan ihmetteli palavereissa, miksi yksi mansikkaviineri jäikin syömättä.

Turhaa henkilöön kohdistamista, jos toinen tuo arvokasta näkemystä kentältä tähän ketjuun.
 
Jos aikoo keskustella sotesta, olisi ihan kiva jos seuraavat perusasiat olisivat hallussa:

- Mitä virkahenkilö tekee työssään? Jos vain huutelee tehottomista suojatyöpaikoista, osoittaa lähinnä tietämättömyytensä. Toki turhaakin huttua sinne mahtuu - kuten lähes joka sektorille. Usein niiden "turhuuksien" leikkaamisen ongelmat näkyvät vasta vuosien viiveellä ja sitten voikin syytellä sopivasti muita.
- Miten Suomen väestörakenne muuttuu ja on muuttunut muiden länsimaiden tavoin? Ennen kuin sekoilee menemään jostain Marinista ja löysästä rahapolitiikasta, kannattaa katsoa väestön ikääntymisen tuomia väistämättömiä kokonaisvaikutuksia.
- Olisi toivottavaa, että osaisi katsoa kolme hallitusta taakse päin ja kolme eteen. Politiikka on toki aina valintoja, mutta laiva on iso ja se kääntyy vuosissa - jopa vuosikymmenissä.
 
Ihan tosissasi väität, että nämä kaikki johtajat tai siis "johtajat" on välttämättömiä?

iltalehti juttu aiheesta, jossa on luetelttu alueiden "johtajat", jotka tienaavat yli 100 000€ vuodessa.

Väittäisin ettei kukaan huomaisi, vaikka vaimosi olisi viikon tai kaksi tekemättä mitään tai vaikka kokonaan poissa.
Porukka vaan ihmetteli palavereissa, miksi yksi mansikkaviineri jäikin syömättä.
Vaikka kaikki nuo johtajat potkaistaisiin pellolle, niin alijäämää yhä jäisi reilusti. Jo Pirkanmaalla on enemmän alijäämää kuin noiden johtajien yhteenlaskettu palkka. Syyt ovat syvemmällä, yksi on ostopalveluiden käyttö. Siitä olisi hyvä päästä eroon tai ainakin vähentää merkittävästi.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Yksi tapa olisi yksityistää kaikkia ja sen jälkeen pyörisivät markkinaehtoisesti. Mihin tämä sitten johtaisi?
Käsittääkseni Euroopassa on yleistä, että lääkärit toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina ja potilaiden "omalääkäreinä", ja viulut maksaa kuitenkin yhteiskunta (osaksi tai kokonaan).

Tästähän on ollut nyt paljonkin puhetta viime aikoina, että Suomessa lääkärit keskittyy papereiden pyörittelyyn ja potilaiden välttelyyn, kun taas muissa maissa hoidetaan potilaita ja omalääkärisysteemi toimii.

Käytännössä Suomen systeemissä on tuulahduksia jostain itäblokin kommarimeiningistä. Ei ole tätä päivää. Rakennetaan suuret keskitetyt hallintoelimet ja "laitokset", joissa hoidetaan potilaita kuin tehtaassa. Erikoissairaanhoito on ehkä eri asia, mutta ei perusterveydenhoito voi toimia näin. Sen pitää olla käytännön kannalta potilaalle ja hallinnollisesti helppoa.

 
Käsittääkseni Euroopassa on yleistä, että lääkärit toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina ja potilaiden "omalääkäreinä", ja viulut maksaa kuitenkin yhteiskunta (osaksi tai kokonaan).

Tästähän on ollut nyt paljonkin puhetta viime aikoina, että Suomessa lääkärit keskittyy papereiden pyörittelyyn ja potilaiden välttelyyn, kun taas muissa maissa hoidetaan potilaita ja omalääkärisysteemi toimii.

Käytännössä Suomen systeemissä on tuulahduksia jostain itäblokin kommarimeiningistä. Ei ole tätä päivää. Rakennetaan suuret keskitetyt hallintoelimet ja "laitokset", joissa hoidetaan potilaita kuin tehtaassa. Erikoissairaanhoito on ehkä eri asia, mutta ei perusterveydenhoito voi toimia näin. Sen pitää olla käytännön kannalta potilaalle ja hallinnollisesti helppoa.

Hyvin moni lääkäri toteaa tämän saman. Meillä on naapurissa esim. Viro, jonka omalääkärisysteemiä tuolla asuvat sukulaiset ylistävät.

Mutta ei, meillä piti betonoida tämä keskushallintojohtoinen byrokratiahirvitys, josta on itse työn tekijöille hyvin vähän, jos ollenkaan hyötyä. Ne lääkärit ja hoitajat joita tunnen haluavat tehdä potilastyötä, eivät osallistua kaikkeen tuon ulkopuoliseen hömppään jonka määrä vain lisääntyy nykyrakenteella.

Tuolla kaivataan lähellä ja läsnä olevaa lähityön johtoa, joka ymmärtää alaa. Ei moniportaista ekonomiviidakkoa jossa suunnilleen hyväksytään kynän ja kumin hankinnat (liioittelua, myönnän mutta esimerlki vuosien takaa tosielämästä jossa mikromanagerointi oli lähtenyt lapasesta).

Lainaus yllä olevasta artikkelista: ”Terveyskeskusten tuottamien lääkärin vastaanottojen määrä on siis 20 vuodessa puolittunut, vaikka lääkärimäärä terveyskeskuksissa on kasvanut ja on nykyään noin 4 100.”

Toki ihmisten vanhetessa vastaanottokäynnit monimutkaistuvat, ja pitenevät. Mutta tätä epäonnistumista on turha yrittää yksin saada vanhenevan väestön piikkiin.

Mutta toki pitihän sen Marinin hallituksen antaa Kepulle jotain jotta apupuolueena suostuivat kaikkeen muuhun. Nyt on sitten maakunnissa kovapalkkaisia tehtäviä aatteen veljille ja siskoille.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tosissasi väität, että nämä kaikki johtajat tai siis "johtajat" on välttämättömiä?

iltalehti juttu aiheesta, jossa on luetelttu alueiden "johtajat", jotka tienaavat yli 100 000€ vuodessa.

Väittäisin ettei kukaan huomaisi, vaikka vaimosi olisi viikon tai kaksi tekemättä mitään tai vaikka kokonaan poissa.
Porukka vaan ihmetteli palavereissa, miksi yksi mansikkaviineri jäikin syömättä.
Hyvinvointialueilla on vissiin n.300000 työntekijää ja 600 johtajaa. Eli yksi johtaja per 500 henkilöä. Ei nyt niin valtavasti loppujen lopuksi. On siellä varmasti saneerattavaakin, mutta alijäämän juurisyyt on jossakin muualla kuin johtajien määrässä. Ostopalvelut ja kaupallinen palveluntuotanto lääkäreitä myöten isona osana hillot pois kuleksimasta-mentaliteetilla.

Vaimo on siis erään hyvinvointialueen koko vanhusten palveluiden johtaja ja siinä organisaatiossa ne 1400 henkeä. Monta kuntaa, monia palveluasumisen yksikköjä eri kunnissa, valtava poppoo kotihoitoa monen kunnan alueella jne jne.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvinvointialueilla on vissiin n.300000 työntekijää ja 600 johtajaa. Eli yksi johtaja per 500 henkilöä. Ei nyt niin valtavasti loppujen lopuksi. On siellä varmasti saneerattavaakin, mutta alijäämän juurisyyt on jossakin muualla kuin johtajien määrässä. Ostopalvelut ja kaupallinen palveluntuotanto lääkäreitä myöten isona osana hillot pois kuleksimasta-mentaliteetilla.

Vaimo on siis erään hyvinvointialueen koko vanhusten palveluiden johtaja ja siinä organisaatiossa ne 1400 henkeä. Monta kuntaa, monia palveluasumisen yksikköjä eri kunnissa, valtava poppoo kotihoitoa monen kunnan alueella jne jne.

Äläpäs höpötä omias. Johtajia on reilusti yli 600. Tuossa oli listattu johtajat jotka tienaavat vuodessa yli 100k€ ja heitä on se 600kpl. muoks: listassa on siis kaikki yli 100k€ tienaavat, ja yli 600 johtajaa tienaa yli 5€/kk. plus tietenkin kaikki kokouspalkkiot jne jne jne lisät.

"Tällaisia henkilöitä löytyi reilusti yli 600, vaikka selvityksestä jätettiin pois kaikki alle 5 000 euroa kuukaudessa tienaavat johtajat, kuten esimerkiksi ensihoidossa työskentelevät kenttäjohtajat ja joukko matalammin palkattuja yksikön johtajia. "

Kyllä noi sotet on sellaisia himmeleitä rakenteeltaan, että turhantoimittajia ja käsien heiluttelijoita on ihan liikaa. ja tämä on suureksi osaksi pelkkää poliittista pelailua ja hyväveliverkoston aikaan saannosta. Kokoomus ja SDP luultavasti pahiten tätä olleet rakentelemassa.
 
Käsittääkseni Euroopassa on yleistä, että lääkärit toimivat yksityisinä ammatinharjoittajina ja potilaiden "omalääkäreinä", ja viulut maksaa kuitenkin yhteiskunta (osaksi tai kokonaan).

Tästähän on ollut nyt paljonkin puhetta viime aikoina, että Suomessa lääkärit keskittyy papereiden pyörittelyyn ja potilaiden välttelyyn, kun taas muissa maissa hoidetaan potilaita ja omalääkärisysteemi toimii.

Käytännössä Suomen systeemissä on tuulahduksia jostain itäblokin kommarimeiningistä. Ei ole tätä päivää. Rakennetaan suuret keskitetyt hallintoelimet ja "laitokset", joissa hoidetaan potilaita kuin tehtaassa. Erikoissairaanhoito on ehkä eri asia, mutta ei perusterveydenhoito voi toimia näin. Sen pitää olla käytännön kannalta potilaalle ja hallinnollisesti helppoa.

Paljonko lienee terveydenhoitokulut per asukas eroaa? Tuleeko maksamaan lisää jenkkilän malliin vai voiko tehdä niin, että saisi samalla rahalla?
 
Paljonko lienee terveydenhoitokulut per asukas eroaa? Tuleeko maksamaan lisää jenkkilän malliin vai voiko tehdä niin, että saisi samalla rahalla?
Palkkataso huomioitava tuossa. Suomessa suurin osa sote-menoja ovat työntekijöiden palat. Hoitajien palkkoihin vaadittu suuria korotuksia jo vuosien ajan jne.
 
Paljonko lienee terveydenhoitokulut per asukas eroaa? Tuleeko maksamaan lisää jenkkilän malliin vai voiko tehdä niin, että saisi samalla rahalla?
Tämä voi olla liian monitahoinen kysymys, jotta voisi varmasti sanoa suuntaan tai toiseen.

Mutta kannattaa ottaa huomioon, että nytkin terveyskeskukset joutuu käyttämään paljon kalliita ostopalveluja, mikä voi olla se kaikkein kallein tapa hoitaa asiat. Ensin on julkisen puolen byrokratia ja seinät, ja sitten seinien sisään ostetaan kalliit yksityiset palvelut ja maksetaan se mitä pyydetään. Ja sittenkin liikaa keskitytään papereiden pyörittelyyn, potilaiden hoidon sijaan.
 
Palkkataso huomioitava tuossa. Suomessa suurin osa sote-menoja ovat työntekijöiden palat. Hoitajien palkkoihin vaadittu suuria korotuksia jo vuosien ajan jne.
Kyllä suhteessa suurimman osan palkkarahoista haukkaa nämä suuret johtajat.
He eivät kuitenkaan tee yhtään siitä tuottavasta työstä.

Johtajan 11000€/kk palkka vs lähihoitajan 2600€/kk vs sairaanhoitaja 3500€/kk. (palkat on noin palkkoja ei mitään tarkkoja lukuja)
Mitä tällä rahalla saadaan? käsienheiluttelua vai ihan oikeaa hoitotyötä?
 
Kyllä suhteessa suurimman osan palkkarahoista haukkaa nämä suuret johtajat.
He eivät kuitenkaan tee yhtään siitä tuottavasta työstä.

Johtajan 11000€/kk palkka vs lähihoitajan 2600€/kk vs sairaanhoitaja 3500€/kk. (palkat on noin palkkoja ei mitään tarkkoja lukuja)
Mitä tällä rahalla saadaan? käsienheiluttelua vai ihan oikeaa hoitotyötä?
Yhtä johtajaa kohti on n 500 muuta työntekijää. Yhden johtajan palkka noista kuudesta sadasta vaikka keskimäärin 8000€ ja muiden 500 x 3000€ keskimäärin = 1500000€. Kaikki johtajat irtisanomalla säästöä palkkakuluissa tulee muutama promille. Ei pelasta maailmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtä johtajaa kohti on n 500 muuta työntekijää. Yhden johtajan palkka noista kuudesta sadasta vaikka keskimäärin 8000€ ja muiden 500 x 3000€ keskimäärin = 1500000€. Kaikki johtajat irtisanomalla säästöä palkkakuluissa tulee muutama promille. Ei pelasta maailmaa.
Mistä sä revit näitä 1 johtaja vs 500 alaista lukuja? Nämä ei pidä paikkansa.

Jos verrataan mitä niillä rahoilla saisi aikaan, mitä johtajien palkkoihin menee.
Johtaja maksaa 11000€/kk, sillä saa 0h tuottavaa työtä. Samalla rahalla saisi 3-5 hoitajaa, jotka tekevät lähes pelkästään tuottavaa työtä.
 
Mistä sä revit näitä 1 johtaja vs 500 alaista lukuja? Nämä ei pidä paikkansa.

Jos verrataan mitä niillä rahoilla saisi aikaan, mitä johtajien palkkoihin menee.
Johtaja maksaa 11000€/kk, sillä saa 0h tuottavaa työtä. Samalla rahalla saisi 3-5 hoitajaa, jotka tekevät lähes pelkästään tuottavaa työtä.
No irtisanotaan sitten kaikki johtajat, päälliköt, lähiesimiehet ja hallinnon työntekijät, niin saadaan tuntuvammat säästöt. Itseohjautuvat tiimit ja vaikka tekoäly koordinoimaan. Ei luulisi olevan vaikeaa tai kallista.
 
Mistä sä revit näitä 1 johtaja vs 500 alaista lukuja? Nämä ei pidä paikkansa.

Jos verrataan mitä niillä rahoilla saisi aikaan, mitä johtajien palkkoihin menee.
Johtaja maksaa 11000€/kk, sillä saa 0h tuottavaa työtä. Samalla rahalla saisi 3-5 hoitajaa, jotka tekevät lähes pelkästään tuottavaa työtä.
Ihmeesti yksityisellä puolella on kovapalkkaisia johtajia, vaikka ne tekevät tuottamatonta työtä. Johtajat mahdollistavat työnteon siinä missä it-tuki.
 
No irtisanotaan sitten kaikki johtajat, päälliköt, lähiesimiehet ja hallinnon työntekijät, niin saadaan tuntuvammat säästöt. Itseohjautuvat tiimit ja vaikka tekoäly koordinoimaan. Ei luulisi olevan vaikeaa tai kallista.
Toimisi luultavasti paremmin ku nyt
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Hyvin on vasemmistolainen media taas onnistunut aikaansaamaan herravihaa tässäkin asiassa. Muutaman hassun johtajan palkka ei tätä laivaa käännä suuntaan tai toiseen. Se on selvä, että uusi hallintoporras toi kuluja ja niitä(kin) pitäisi pyrkiä karsimaan, mutta ei ne ole isossa mittakaavassa mitään.

Ongelman juurisyyt ovat ikääntyvä väestö, raskas byrokratia, liian korkea palvelutaso erikoissairaanhoidossa ja liian heikosti resursoitu perusterveydenhuolto.

Ennen hyvinvointialueuudistusta kuntien yhteisesti hoitama erikoissairaanhoito (esh) kasvoi kuin pullataikina vuodesta toiseen. Kunnat toimivat maksajina ja esh lähinnä ilmoitti kunnille, kuinka paljon kustannukset kunakin vuonna kasvoivat. Kunnat kitisivät kustannusten kasvusta, mutta eivät voineet muuta kuin maksaa. Raha oli jostain otettava ja se oli otettavissa perusterveydenhuollosta, mikä oli kunkin kunnan itsensä järjestämä (vrt. yhteisesti maksettu erikoissairaanhoito, sairaalat). Sivistyspalvelut toki kärsivät tästä sairaanhoidon kustannusten noususta myös osansa.

Lopputulemana ennaltaehkäisevää työtä on tehty aina vähemmän ja heikommilla resursseilla kun taas kärjistetysti sanoen erikoissairaanhoidon kirurgit harjoittelevat hautaan kuuluvilla antibiootein väkisin hengissä pidetyillä ihmisillä kalliita toimenpiteitä.


Tuolla kaivataan lähellä ja läsnä olevaa lähityön johtoa, joka ymmärtää alaa. Ei moniportaista ekonomiviidakkoa jossa suunnilleen hyväksytään kynän ja kumin hankinnat (liioittelua, myönnän mutta esimerlki vuosien takaa tosielämästä jossa mikromanagerointi oli lähtenyt lapasesta).
Soteorganisaatioissa on hävettävän vähän ekonomeja töissä. Tämä johtuu siitä, että lainsäädännön vaikutuksesta yleensä vain lääkäri päästetään tekemään hallintoa, koska sama henkilö tekee sekä vastineet potilasvalituksiin, että toiminnan taloudellisen suunnittelun sekä resursoinnin. Ekonomit olisivat halvempia ja Excel pyörisi paremmin, mutta toisaalta usein on hyvä olla myös alan tietämystä, jolloin lääkärin ammattitaito hallinnossakin on perusteltua.

Hauskinta on, että sihteerejä tai pienipalkkaisia apulaisia ei ole vaan kalliit ylilääkärit tekevät ennen "juoksupojille" nakitettavat asiat kuten uusien työntekijöiden tunnusten ja avainten hankkimiset. Mutta se on sitä työelämän tasa-arvoa.
 
Yhtenä soten esimerkkinä oli Marinin hallituksen läpi ajama hoitajamitoitus 2020 paikkeilla. Ennen riitti 0,5 hoitajaa / mummo. Nyt pitää olla 0,7. Entiselläkin pärjättiin ihan hyvin, mutta Sannalla oli huolena, että vanhukset eivät saa hyvää hoitoa. No ratkaisuksi sitten 1,5 kertaistettiin hoitajien määrä. No mistä yhtäkkiä näin valtava määrä lisähoitajia, että ei rikota lakia ja avi haasta johtajia raastupaan? No ei mistään paitsi osittain vuokrafirmoista. Hoitajat karkasivat vuokrafirmoihin ja sieltä töihin parhaiten maksavalle, eli eniten epätoivoiselle. Hoitajia piti haalia hinnalla millä hyvänsä, että lakia ei rikota ja jouduta siitä vastuuseen. Töihin kelpasi jokainen viinan takia potkut saanut hanttapulikin. Eihän tuo varmaan enempää kuin tuplasi palkkakulut vanhusten palvelutaloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtenä soten esimerkkinä oli Marinin hallituksen läpi ajama hoitajamitoitus 2020 paikkeilla. Ennen riitti 0,5 hoitajaa / mummo. Nyt pitää olla 0,7. Entiselläkin pärjättiin ihan hyvin, mutta Sannalla oli huolena, että vanhukset eivät saa hyvää hoitoa. No ratkaisuksi sitten 1,5 kertaistettiin hoitajien määrä. No mistä yhtäkkiä näin valtava määrä lisähoitajia, että ei rikota lakia ja avi haasta johtajia raastupaan? No ei mistään paitsi osittain vuokrafirmoista. Hoitajat karkasivat vuokrafirmoihin ja sieltä töihin parhaiten maksavalle, eli eniten epätoivoiselle. Hoitajia piti haalia hinnalla millä hyvänsä, että lakia ei rikota ja jouduta siitä vastuuseen. Töihin kelpasi jokainen viinan takia potkut saanut hanttapulikin. Eihän tuo varmaan enempää kuin tuplasi palkkakulut vanhusten palvelutaloissa.
Tuo hoitajamitoitus oli täysin farssi. Sen verran paljon ollut tekemisissä esimerkiksi palvelutaloissa työskentelevien lähihoitajien kanssa, että ongelma on täysin väärin kohdistetut resurssit. Jossain palvelutalossa menee ihan hyvin vaikka 0,1 hoitajaa / vanhus, mutta sitten jossain pahimmassa dementiakodissa saatetaan vaatia vaikka hoitaja per vanhus. Paremmin kohdistettuna hoitajien työkuormakin olisi varmasti tasaisempi ja työ maistuisi mielekkäämmältä.
 
Vaimo on yksi noita paljon parjattuja sote-johtajia. Alla oleva organisaatio on 1400 henkeä. Hänen esimiehellään alla useampi tuhat henkeä. Vähän vaikea kuvitella sitäkään, että muuutama johtaja johtaisi koko palettia ilman että alle rakennetaan organisaatiota.

Se mikä vaimon jutuista pistänyt merkille on se, että monella sote-alueella on paljon erilaisia "koordinaattoreita". Onko nämä sitten sairaanhoitopiirien yhdistämisistä jääneitä...

Sote on ihan valtava alue, jossa työskentelee valtava määrä ihmisiä. Työntekijöillä pitää olla lähiesimiehet ja yhdellä lähiesimiehellä ei voi olla valtavaa aluetta ja valtavaa määrää alaisia ja valtavaa vastuualuetta. Siitä ei vain tule mitään. Sotessa hääräävät työntekijät, asiakkaat ja asiakkaiden omaiset kakkuna päällä tekemässä massoittain kanteluita ja valituksia aiheesta ja useimmiten aiheetta. Homma on äärimmäisen tarkasti ohjattua lainsäädännön kautta. Paperityön määrä on valtava tästä syystä.

Vaimo oli aiemmin päällikkönä yksityisellä isolla tunnetulla alan (pörssi)firmalla ja siellä alkoi sitten konsulttivetoiset tehostamistoimet ja yyteet, kuten muotia on. Päälliköitä karsittiin, alueita yhdistettiin sen verran, että vuorokauden tunnit olisivat loppuneet kesken ja työviikko olisi ollut ajamista ympäri Suomea toimipisteestä toiseen ja täyttä hotellielämää hotellissa illalla raportteja kirjoitellen. Puolet päälliköistä nosti kytkintä ennen yyteen päättymistä vaimo mukaanlukien. Jäljelle jääneet taistelevat burnoutin partaalla ja osa on ottanut jo lopputilin. Uusia eivät saa kun sana kiirinyt, miten perseestä työ on.

Tuosta sivusta seuraamalla ehkä se johdon määrä ei ole se suurin ongelma sotessa. Johtajien palkat ovat ihan olematon rikka rokassa koko paletissa. Sotesta on luotu niin valtava himmeli, jolla on valtava määrä lakisääteisiä ja lailla säädeltyjä tehtäviä, joita ei voi jättää tekemättä ilman raastupaa. Kevyttä siitä ei saa tekemälläkään karsimatta lakisääteisiä velvollisuuksia. Kyse on kansalaisten hyvinvoinnista ja eipä hyvinvointivaltio voi oikein siitä sanoutua irtikään. Yksi tapa olisi yksityistää kaikkia ja sen jälkeen pyörisivät markkinaehtoisesti. Mihin tämä sitten johtaisi?
Alaisten määrän perusteella vaimosi kuulunee Sote-alueen ylimpään johtoon. Kuten olemme aiemmin keskustelleet, Sote-alueiden ylintä johtoa ei ole sanottu ylimiehitetyksi. En ole muista lukeneeni sellaisia väitteitä.

Sote-alueiden keskijohto ja alemmat portaat on rajusti ylimiehitetty, minkä lisäksi tämän porukan ympärillä pyörii kehitys-, lean- ja laatuyksiköitä, sekä erilaisia koordinaattoreita joita mainitsit. Husin osastonylilääkäri Jyrki Kankare kutsuu näitä "loisiviksi rönsyiksi".

Nämä niinsanotut "loisivat rönsyt" yhdessä paisuneen middle-ja low managementin kanssa luovat tehottomuuden kaikkeen konkreettiseen toimintaan. Tästä porukasta säästäminen ei ole ensisijaisesti säästämistä heidän palkkakuluistaan, vaan heidän luomasta järkyttävästä tehottomuudesta.

Jos olen nähnyt yksityissektorilla pöhinä-managereiden, leanyksiköiden ja vastaavien suuren negatiivisen vaikutuksen konkreettiseen tekemiseen, niin en tohdi edes kuvitella mitä se on julkisella puolella, jossa on totuttu valtion alati avoinna olevaan taikaseinään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 414
Viestejä
4 507 034
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom