• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Mistähän kaikesta tuo työn hinta sitten tulee? Karkeasti arvioiden esim. siivouksen tai autokorjaamon tuntihinta on noin 4 kertaa sen suorittavan työntekijän palkka.

Kun oman palkan verotuksen ottaa huomioon, niin esim. minunkin pitää tehdä 4-5 tuntia töitä, että voin ostaa yhden tunnin autokorjaamon työtä. Se on toinen kysymys, että onko tämä nyt sitten mikään varsinainen ongelma, mutta on tuo työn ostaminen aika hurjan kallista.

Jos on koskaan elänyt ulkomailla niin onhan se aika selvää.

Suomessa runsaasti säännöksiä mitä matalan korruption takia myös noudatetaan ja näiden noudattaminen maksaa aikaa ja rahaa. Muualla voi tehdä vähän sinnepäin ja pimeänä. Pätee melkein jokaiseen alaan.

Yrityksen perustaminen voi olla myös aika silmiä aukaiseva prosessi. Lupamaksut, tiukka lainsäädäntö, työvoiman kustannukset, kilpailu oligopoleja vastaan jne. Työntekijät maksavat todella paljon vaikka ottaisi minimipalkalla. Kolmannes heidän kustannuksesta menee suoraan/epäsuoraan valtiolle ylläpitämään eläkeläisiä ja sitten vielä työntekijä itse maksaa oman henkilökohtaisen veron.

Kaiken kruunaa se, että suurin osa tästä kaikesta palvelee lähinnä eläkeläisiä. Mä en nyt taas jaksa näistä kirjoitella mutta Soten paisuminen on vain yksi osa ikäntymiseen liittyvistä ongelmista. Kunnat ovat velvollisia ylläpitämään vaikka mitä paikallisia palveluita mistä hyötyy lähinnä mummot ja vaarit, koska kaikki muut ovat valuneet kasvukeskuksiin. Tämä syö resursseja näin harvaan asutussa maassa.

Tällä maalla ei vain ole yksinkertaisesti varaa nykyiseen elintasoon. Ainoa syy miksi tästä "hyvinvointivaltio" skeidasta puhutaan johtuu Nokian kultaisista ajoista joita silloiset keski-ikäiset boomerit edelleen muistavat olevan joku ikuinen normaali. Kyseessä oli kuitenkin vain noin 10v jakso.

Joku Norja nyt voi vähät välittää kun niillä sen verran massia, että kateeksi käy. Ruotsi kuskasi pari vuosikymmentä ulkomailta nuorta työvoimaa, vaikka sekin omilla ongelmilla. Tanska on pieni, tiheä ja loistavalla sijainnilla. Islannilla on taas käytännössä loputon, melkein ilmainen, energia. Suomi jossain pimeässä nurkassa Venäjän naapurimaana.
 
Niin mutta kun ne ei tee mitään korjaakseen asioita. Istutaan kädet taskussa ja hoetaan että tää oli edellisen hallituksen päätös.

Toimeenpano on ollut tämän hallituksen vastuulla eikä hallitus ole korjannut tilannetta.

Höpöhöpö, melkoista pötypuhetta. Kaikkea ei vaan voi korjata silmänräpyksessä hetkessä.

Lainsäädäntövalta ja toimeenpanovalta ovat eri asioita.

Hallituksella on suoraan näistä vaan toimeenpanovalta, lainsäädäntövalta on eduskunnalla. Käytännössä parlamentarismissa jossa kuvio on kääntynyt väärinpäin hallituksella toki on myös lainsäädäntövalta, mutta uusien lakein säätäminen on paljon hitaampaa kuin toimeenpanovaltaan kuuluvien asioiden muuttaminen, käytännössä lakimuutokset on usein parin vuoden prosesseja.

Edellisen hallituksen aikana edellinen hallitus eduskunnassa ajoi läpi lait, joilla sote-järjestelmä muutettiin, ja niissä laeissa myös asetettiiin paljon rajoituksia sille, miten hallitus saa toimeenpanovaltaansa soveltaa sote:n suhteen.

Edellinen hallitus määritteli lakiin ziljoona vaatimusta, mitä sote-alueiden pitää tehdä, ja minkä periaatteiden mukaan niiden palkkauksen pitää mennä. Näitä asioita ei voi hallitus toimeenpanovallallaan muutta, koska ne on säädetty laissa.

Ne asiat voidaan muuttaa ainoastaan hitaan ja pitkän lainsäädöntöprosessin kautta, parin vuoden viiveellä.

Nämä lakiin asetetun vaatimukset ja rajoitukset kuitenkin johtivat siihen, että sote-järjestelmä pakosti tuli heti paljon kalliimmaksi, kuin mitä sille oli varattu rahaa, ja sotea-alueet olivat akuutissa rahapulassa heti perustamisensa jälleen.

Jotta sote-järjestelmä ylipäätään pysyy toiminnassa ja ihmiset saavat sairaanhoitoa, nykyhallitus teki jo päätöksen, jolla sote-alueiden budjettia lisättiin. Ilman tätä päätöstä moni ihminen olisi jäänyt ilman terveydenhuoltoa.

Että väite että "hallitus ei ole tehnyt mitään" on täyttä soopaa.

Nykyhallitus joutui tekemään kalliin päätöksen pitääkseen suomen terveydenhuollon toiminnassa, siivotesseen edellisen hallituksen sotkuja.

Kokoomus on ajanut sotea pitkään.

Kokoomus ei koskaan ole ajanut nykyisen kaltaista karastrofisotea jossa on palkkaharmonisointi ja liikaa sote-alueita.

Kokoomus ajoi sotea jossa yksityiskohdat oli mietitty järkevämmin siten että kokonaisuus oliis tullut paljon halvemmaksi.

Kepu kuitenkin halusi enemmän palkintovirkoja politikoilleen, joten sote-alueita piti olla enemmän, ja SDP halusi palkkaharmonisointia tajuamatta, että se oikeasti nostaa nimenomaan (jo ennestään ylipalkattujen) lääkärien eikä sairaanhoitajien palkkoja

 
Höpöhöpö, melkoista pötypuhetta. Kaikkea ei vaan voi korjata silmänräpyksessä.

Mistä lähtien millään puolueella on ollut agendalla jotain korjata? En ole moisia hetkiä huomannut.

Kokoomus on pääosin ollut hallituksessa viimeiset 30 vuotta. Pitkät on silmänräpäykset, kun tälläisiin tilanteisiin ajaudutaan.
 
Ymmärrän sinällään kokoomuksen tympääntyneisyyden asiaan kun kukaan ei heidän soteaan halunnut ja nyt joutuvat elämään sen vuoksi täysin muiden heille asettamissa raameissa.
 
Ymmärrän sinällään kokoomuksen tympääntyneisyyden asiaan kun kukaan ei heidän soteaan halunnut ja nyt joutuvat elämään sen vuoksi täysin muiden heille asettamissa raameissa.

Onko edes SOTE:lla väliä isossa kuvassa nykyisessä konkurssissa?
 
Joku Norja nyt voi vähät välittää kun niillä sen verran massia, että kateeksi käy.
Ei ole oikeastaan mitään syytä miksei täälläkin valtiolla voisi olla tuottavaa omaisuutta. Hölmölöiset vaan uskoneet, että valtio ei vaan saa omistaa - ilmeisesti kivempaa maksaa enemmän veroja ja mahdollistaa muutamalle miljardöörille isommat jahdit. Kokoomuksen opeilla Norjankin rahat olisi muutamalla rikkaalla.
 
Ei ole oikeastaan mitään syytä miksei täälläkin valtiolla voisi olla tuottavaa omaisuutta. Hölmölöiset vaan uskoneet, että valtio ei vaan saa omistaa - ilmeisesti kivempaa maksaa enemmän veroja ja mahdollistaa muutamalle miljardöörille isommat jahdit. Kokoomuksen opeilla Norjankin rahat olisi muutamalla rikkaalla.
Kokoomuksen väitteiden mukaan yksityiset olivat laittaneet öljyrahat paremmin kiertämään ja pumpanneet tehokkaammin. Nyt ilmeisesti soten yksityistäminen tulossa, sitä vauhtia tuhotaan järjestelmää ja nostetaan yksityisen kelakorvauksia..
 
Ei ole oikeastaan mitään syytä miksei täälläkin valtiolla voisi olla tuottavaa omaisuutta. Hölmölöiset vaan uskoneet, että valtio ei vaan saa omistaa - ilmeisesti kivempaa maksaa enemmän veroja ja mahdollistaa muutamalle miljardöörille isommat jahdit. Kokoomuksen opeilla Norjankin rahat olisi muutamalla rikkaalla.

Meil meni iha helvetin hyvin Fortumin Venäjä bisnekset ja Soneran UMTS kaupat Saksassa. Varma valinta ylläpitää korruptiorulettia jatkossakin jonka perään kukaan ei katso. Isännätön raha on poltettua rahaa.

Illan kevennys:

 
Ei ole oikeastaan mitään syytä miksei täälläkin valtiolla voisi olla tuottavaa omaisuutta. Hölmölöiset vaan uskoneet, että valtio ei vaan saa omistaa - ilmeisesti kivempaa maksaa enemmän veroja ja mahdollistaa muutamalle miljardöörille isommat jahdit. Kokoomuksen opeilla Norjankin rahat olisi muutamalla rikkaalla.
Kokoomuksen väitteiden mukaan yksityiset olivat laittaneet öljyrahat paremmin kiertämään ja pumpanneet tehokkaammin. Nyt ilmeisesti soten yksityistäminen tulossa, sitä vauhtia tuhotaan järjestelmää ja nostetaan yksityisen kelakorvauksia..
Partially offtopic:

En lakkaa hämmästelemästä niiden ihmisten älykkyyttä ja järjenjuoksua, jotka pitävät Kokoomusta jonkinsortin oikeistolaisena talouspuolueena. Tästä asiasta ei ole oikeastaan mitään konkreettisia näyttöjä sitten Iiro Viinasen valtionvarainministeriaikojen.

Kokoomuksen "taloustaitoja" voi jokainen evaluoida vaikka lukemalla uutisen Carunan viime vuoden ennätystuloksesta: 494,3 miljoonan euron liikevaihdolla 212,5 miljoonan euron liikevoitto. Kuka myy tällaisen firman? No talousnerot Katainen (Kok) ja Vapaavuori (Kok) runttasivat kaupan läpi aikana, jolloin Suomen valtio oli Fortumin enemmistöomistaja.

 
Onko edes SOTE:lla väliä isossa kuvassa nykyisessä konkurssissa?
Varmaan Kokoomuksella on joku oma paskamallinsa mitä pakottavat, mikä ei varmaan sovi yhteen minkään muun kanssa ja kustannukset nousee ja kaikki on edelleen aliresursoitua.
 
Meil meni iha helvetin hyvin Fortumin Venäjä bisnekset ja Soneran UMTS kaupat Saksassa. Varma valinta ylläpitää korruptiorulettia jatkossakin jonka perään kukaan ei katso. Isännätön raha on poltettua rahaa.

Illan kevennys:


ongelma ei ole se, että yhtiö olisi valtion yhtiö tai yksityinen yhtiö vaan siinä sekamelskassa, että valtio ohjaus on vahvaa (ts. valtio kustantaa aina tappiot ja suunnatusta osakeannista ostaa kaikki osakkeet) mutta silti on jotain yksityisiä hääräilemässä. Nää yhtiöt on monet aika kämäsiä.r. Finnair on ehkä ääriesimerkki mikä käy aina taantumissa osakkeenomistajan taskuilla. Sitä "isäntää" on pyritty hakemaan yksityisellä omistuksella surkein seurauksin.

Kun valtioyhtiöllä pitää olla mun mielestäni joku muu funktio kuin voiton maksimoiminen. Esimerkiksi joku strateginen toiminta mitä halutaan pakolla ylläpitää tai sosiaalinen palvelu. Se ei tartte mitään turhanpäivästä yksityistä pääomaa mihinkään sotkemaan asioita, eikä sen tartte lähteä mihinkään ulkomaille tekemään jotain typerää liiketoimintaa, vaan keskittyä sen palvelun tuottamiseen miksi valtio omistus on oikeutettua.

Ihan sama yksityisellä yhtiöllä, mikä maksoimoi vaan voittoja. Siellä ei mitään valtio-omistuksia ja ohjauksia tarvita suhaamassa.
 
Partially offtopic:

En lakkaa hämmästelemästä niiden ihmisten älykkyyttä ja järjenjuoksua, jotka pitävät Kokoomusta jonkinsortin oikeistolaisena talouspuolueena. Tästä asiasta ei ole oikeastaan mitään konkreettisia näyttöjä sitten Iiro Viinasen valtionvarainministeriaikojen.

Kokoomuksen "taloustaitoja" voi jokainen evaluoida vaikka lukemalla uutisen Carunan viime vuoden ennätystuloksesta: 494,3 miljoonan euron liikevaihdolla 212,5 miljoonan euron liikevoitto. Kuka myy tällaisen firman? No talousnerot Katainen (Kok) ja Vapaavuori (Kok) runttasivat kaupan läpi aikana, jolloin Suomen valtio oli Fortumin enemmistöomistaja.

eikö tuo just ole sitä oikeistolaista politiikkaa, missä markkinat hoitaa...

viinanenkin oli aika haitallinen suomelle, hassasi valuuttavarannon ja ajo ihan helvetisti turhaan ihmisiä ja yrityksiä ahdinkoon ja teki muitakin aika typeriä päätöksiä eli joudutaan menemään vieläkin pidemmälle...

Itse pidin Kokoomusta jokseenkin varteenotettavana puolueena vielä siihen saakka kunnes avautu mahdollisuus potkia kataislaiset pois johdosta ja silloinen lepomäki tilalle. Kokoomusväki oli niin tyhmää että valitsi Orpon. Aattelin, että taitaa olla aika apukoulu- tason sakkia se puolueväki. Orpollahan ei käytännössä ole nähdäkseni mitään osaamista mihinkään paitsi turhanpäiväsen puheen tuottamiseen.
 
Kokoomuksella on nyt aika toimittaa. Talouskasvua KIITOS. Suomessa on liian pitkään kuunneltu tyhjännaurajia. Erittäin kova johtaja pystyy tekemään 70-80h viikkoa rutiinilla erittäin kovalla keskittymisellä. Suomen kokoinen maa lähtee lentoon jo melko pienellä tekijäporukalla.

On aika lopettaa härvääminen ja alkaa vaatia sanoista tekoja. Vähin mitä odotetaan on täydellisyys. Yli-inhimillinen venyminen on minimisuoritus. Maa alkaa olla siirtyneenä poikkeustilaan, ja silloin hyödyttömät syöjät johtopaikoilla pitää poistaa välittömästi takavasemmalle sotkemaan asioita lähinnä itselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Toimeenpano on ollut tämän hallituksen vastuulla eikä hallitus ole korjannut tilannetta. Kokoomus on ajanut sotea pitkään.
Vastuulle on jäänyt juurikin toimeenpano

On se vaan mahtavaa kun maan talous on jo valmiiksi ihan raunioina, mutta kaikki on sitten kuitenkin jotenkin pahan oikeiston syytä. Vissiin vuodessa olisi pitänyt ehtiä korjata kaikki rakenteellisetkin ongelmat.
 
Vastuulle on jäänyt juurikin toimeenpano

On se vaan mahtavaa kun maan talous on jo valmiiksi ihan raunioina, mutta kaikki on sitten kuitenkin jotenkin pahan oikeiston syytä. Vissiin vuodessa olisi pitänyt ehtiä korjata kaikki rakenteellisetkin ongelmat.

Kokoomus on ollut hallituksessa pääosan viimeisestä 30 vuodesta. Tosin Kokoomus ei oikein oikeistopuolue ole.
 
Kokoomuksella on nyt aika toimittaa...Erittäin kova johtaja pystyy tekemään 70-80h viikkoa rutiinilla erittäin kovalla keskittymisellä. Suomen kokoinen maa lähtee lentoon jo melko pienellä tekijäporukalla.
Siis miten mikään puolue voi pistää pomot tekemään yrityksessään +70h työviikkoa ja miten se sitten tekisi talouskasvua noin automaattisesti?

Oletko itse miettinyt ryhtymistä kovaksi johtajaksi? Vai onko sekin jonkun puolueen vika ettet sitä pysty tekemään.
 
Niin on kyllä tainnut olla myös SDP
Vuodesta 1991 lähtien KOK 7 ja SDP 5 kertaa kun lasketaan nykyhallitus. Yleensä ovat olleet yhtä aikaa. Suomi ei ollut kunnossa koronakriisiä ja Ukrainan sotaa ajatellen, vaan hyvät ajat oli tuhlattu. Vanhasen-Kiviniemen hallituksessa demareita ei ollut, jonka aikaan oli Kreikan velkakriisi. Kataisen aikaan myytiin sähköverkot, luovuttiin jalkaväkimiinoista ja avustettiin Kreikkaa, tässä oli demaritkin mukana. Sipilän aikaan oli siirtolaiskriisi ja taksijärjestelmän romutus, Marinin aikaan korona, Ukrainan sota ja roima velanotto korkeiden korkojen aikaan. Nyt on sotekriisi ja huima velanotto.
 
Vuodesta 1991 lähtien KOK 7 ja SDP 5 kertaa kun lasketaan nykyhallitus. Yleensä ovat olleet yhtä aikaa. Suomi ei ollut kunnossa koronakriisiä ja Ukrainan sotaa ajatellen, vaan hyvät ajat oli tuhlattu. Vanhasen-Kiviniemen hallituksessa demareita ei ollut, jonka aikaan oli Kreikan velkakriisi. Kataisen aikaan myytiin sähköverkot, luovuttiin jalkaväkimiinoista ja avustettiin Kreikkaa, tässä oli demaritkin mukana. Sipilän aikaan oli siirtolaiskriisi ja taksijärjestelmän romutus, Marinin aikaan korona, Ukrainan sota ja roima velanotto korkeiden korkojen aikaan. Nyt on sotekriisi ja huima velanotto.
En oikeastaan ole mistään tässä eri mieltä.
 
Siis miten mikään puolue voi pistää pomot tekemään yrityksessään +70h työviikkoa ja miten se sitten tekisi talouskasvua noin automaattisesti?

Oletko itse miettinyt ryhtymistä kovaksi johtajaksi? Vai onko sekin jonkun puolueen vika ettet sitä pysty tekemään.

Ei kai yksityisen puolen pomojen noissa talkoissa tarvitse huhkia. Suomi kuntoon, missä EU, siellä talouskasvu jne. nyt on aika laittaa sanat teoiksi hallituksessa.
 
Ei kai yksityisen puolen pomojen noissa talkoissa tarvitse huhkia. Suomi kuntoon, missä EU, siellä talouskasvu jne. nyt on aika laittaa sanat teoiksi hallituksessa.
Kerro nyt sitten ihan vaihe vaiheelta, että miten hallitus voi pakottaa yritysjohtajat luomaan meille talouskasvua?
 
Kerro nyt sitten ihan vaihe vaiheelta, että miten hallitus voi pakottaa yritysjohtajat luomaan meille talouskasvua?
Eikös se talouskasvu ollut syy millä näitä uusia "pohjoismaisia" työelämäuudistuksia ajettiin väkisin läpi, hinnasta ja mistä tahansa muusta välittämättä?

Ja mitä saatiin? Lisää työttömyyttä ja tulehtuneet työmarkkinat. Bravo!
 
Eikös se talouskasvu ollut syy millä näitä uusia "pohjoismaisia" työelämäuudistuksia ajettiin väkisin läpi, hinnasta ja mistä tahansa muusta välittämättä?

Ja mitä saatiin? Lisää työttömyyttä ja tulehtuneet työmarkkinat. Bravo!
Käyttäjä jolle vastasin on jauhanut 2 kuukautta siitä, että yritysjohtajat yksin estävät Suomen talouskasvun ja että hallituksen pitäisi tehdä asialle jotain.

Noin yleisesti ottaen Suomessa ei ole ollut juurikaan aitoa talouskasvua enää 15 vuoteen.
 
Käyttäjä jolle vastasin on jauhanut 2 kuukautta siitä, että yritysjohtajat yksin estävät Suomen talouskasvun ja että hallituksen pitäisi tehdä asialle jotain.

Noin yleisesti ottaen Suomessa ei ole ollut juurikaan aitoa talouskasvua enää 15 vuoteen.

Ei ollenkaan yksin yritysjohtajat, vaan johtajat.

EK:n ulkopuolella yritykset harvoin valehtelevat siitä, kuinka laittavat Suomen kuntoon villeissä fantasioissaan. Suuryritysten puolella näkisin johtajat pääosin säälittävinä repoanoina, joiden johdolla ei mikään kasva.

Poliittinen johto on pirullisempi, kun kaikki perustuu valheisiin valheiden päälle.
 
Menkää johtajat töihin. Jo kolmella vuosittaisella uudella elon muskilla Suomen talous kasvaa ainakin 10% joka vuosi.
 
Vastuulle on jäänyt juurikin toimeenpano

On se vaan mahtavaa kun maan talous on jo valmiiksi ihan raunioina, mutta kaikki on sitten kuitenkin jotenkin pahan oikeiston syytä. Vissiin vuodessa olisi pitänyt ehtiä korjata kaikki rakenteellisetkin ongelmat.
Ei vuodessa, mutta iso siirtymä poliittisella spektrillä tapahtui 80- luvun lopulla ja viimeistään neuvostoliiton kaatumisen jälkeen oikealle. Nyt sitä hienoutta on ollu 30 vuotta ja voidaan arvioida näitä tän systeemin tuotoksia. Sitä perinteistä pohjoismaalaista hyvinvointivaltiota aikanaan kritisoitiin kalliiksi, passivoivaksi ja tehottomaksi ja ratkaisuksi tarjottiin tätä nykymallia. Mun nähdäkseni nykymalli painii ihan omassa luokassaan noiden ongelmien tuottamisen kanssa. Systeemi on ihan älyttömän kallis ja aiheuttanu ennennäkemättömän velkaantumisen, ei kykene tuottamaan millaistakaan talouskasvua eli on lisäksi tehotonkin ja passivoituminenkin on ihan ennätystasolla. Tälläseen ei pystyny edes mitkään punamulta+skdl- hallitukset mitä nykyisin pidettäisiin jonain off the spectrum kommunistihallintoina.

Nykyhallituskin on näitä 2000- luvun status quo hallituksia, mitkä paskoo täysillä jonkun yksittäisen politiikan osa-alueen tekemättä kuitenkaan mitään sen ihmeellisempää.
 
Eikös se talouskasvu ollut syy millä näitä uusia "pohjoismaisia" työelämäuudistuksia ajettiin väkisin läpi, hinnasta ja mistä tahansa muusta välittämättä?

Ja mitä saatiin? Lisää työttömyyttä ja tulehtuneet työmarkkinat. Bravo!
Lisäksi saatiin myös rapautunut luottamus institutioihin, mikä voi näytellä tulevaisuudessa aika isoakin osaa jos mistään ei kukaan pysty sopimaan eikä välttämättä edes halua sopia.
 
Huomautus - käytä lainaa-toimintoa, älä spämmää ketjuun useita peräkkäisiä viestejä
Ei kai yksityisen puolen pomojen noissa talkoissa tarvitse huhkia. Suomi kuntoon, missä EU, siellä talouskasvu jne. nyt on aika laittaa sanat teoiksi hallituksessa.
Kyllä niiden tarttisi, mun nähdäkseni se yksityinen puoli myös tässä piiputtaa kun sillä ei ole veronmaksukykyä. Varmaan yli puoleen firmoihin kun kävelee sisään, pystyisi heti sanomaan ainakin 5 toimenpidettä, millä olisi mahdollista tehostaa sitä tekemistä ja ottaa talon sisäiset resurssit parempaan käyttöön siten että se nostaisi firman kokonaistuottavuutta, mistä voisi jakaa pääomalle ja työvoimalle "ilmaiseksi" niitä hedelmiä. Mutkun työnantajilla on joku ihan oma ideologinen luokkasota käynnissä ja toiminnan joustavuus on tasoa neuvostoliitto, niin minkäs teet. Pitäs niiden työnantajien jättää se marxin pääoman lukeminen vähemmälle ja ottaa jotain tolkullisempia tapoja käyttöön. On vaan täysin mahdotonta jos on ihan aivopesty johonki marx- yritysjohtamiseen ja lisäarvon maksimointiin...
 
Johtajille pitäisi tehdä pakolliseksi uudelleenkoulutusleiri, jossa käydään läpi miehille mihisyyden perusteita, ja miksi on erittäin noloa olla kaikessa epäonnistunut hiiri.

Kurssikokonaisuudessa käytäisiin läpi myös monelle ensi kertaa ilmestyviä teemoja, kuten totuudessa pysyminen, ja ihmismäinen käytös.

Tämä vaatisi varmaan lakimuutoksen, koska muutoin johto antaa HR osastoille käskyjä buukata heille lähinnä golfkursseja.

Tämä on niin kova paikka, että jopa kansanedustajien pitäisi olla pääosa ajastaan työssä, ei yössä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - keskustelun sotkeminen toistuvalla saman asian jankkaamisella, yksipuolinen saarnaaminen on säännöissä kielletty
Kaikkeen pitää olla suunnitelma.

Itselläni on pitkälle viedyt suunnitelmat mitä tehdään kaikella sillä rahalla mikä tulee, kun johtajat viimein menevät töihin.

Jonkun on mietittävä myös rahojen käyttöä muutoin voi käydä niin, että sukka täyttyy rahasta ja kohta koko kansantalous on yhtä rahasilppua.

Merkittävä kehotysinvestointi on esimerkiksi kyläkoulujen tuleva restaurointi. Suunnitelmassa esimerkiksi ranskan opettajia lennätellään helikopterilla opettamaan vaikka sitten yhtä pilttiä. Eikä minkä tahansa lentäjän lennättäessä, vaan norjalaisen, joita houkutellaan Suomeen isoilla paikoilla.
 
EU:ssa yllättäen läpi mennyt ennallistamisasetus tulee merkittävästi kiihdyttämään Suomen ajautumista konkurssiin.

EU:n komissio on itse laskenut, että kustannukset Suomelle voisivat korkeintaan 930 miljoonaa euroa vuodessa (0,39 prosenttia BKT:sta). Samaan aikaan Ruotsi on omissa laskelmissaan todennut EU:n komission laskelmien olevan alakanttiin, sillä ennallistettavat maa-alueet tulee ostaa valtion haltuun, jotta ennallistaminen on mahdollista. Jo pelkästään tähän Ruotsi laski tarvitsevansa 740 me vuodessa vuoteen 2050 asti.

Suomen ennallistamiskustannukset ovat bruttokansantuotteeseen verrattuna aivan ylivoimaisesti suurimmat koko EU:ssa. Myös asukasta kohden kustannukset ovat 70 kertaa korkeammat kuin saksalaisella.

Ei siis ole ihme, että koko Suomen media on kollektiivisesti käskytetty vaikenemaan koko asiasta. Missään ei käydä laajempaa keskustelua siitä, kuinka valtavat taloudelliset tappiot tämä asia tälle maalle aiheuttaa.

Ennallistamiskustannukset.png


 
VM:n ennusteen mukaan Suomen julkinen velka suhteessa bkt:hen nousee tänä vuonna yli 80 prosentin. Tänä vuonna alijäämä suhteessa bkt on 3,7% eli noin vajaa 10 miljardia euroa lisää velkaa. VM:n ennusteet ovat perinteisesti olleet liian optimistisia, joten ei kannattane hämmästyä mikäli toteutunut alijäämä repeää suuremmaksi.

Ennallistaminen kasvattaa velkaantumista yhdellä miljardilla joka vuosi. Vuonna 2028 alkava elvytyspaketin takaisinmaksu kasvattaa velkaa 230–540 miljoonaa + korot joka vuosi.

Suomen julkisen talouden konkurssi tapahtunee nykyvauhdilla 2033 vuoden tienoilla, jolloin velka menee yli 120%/bkt.

 
EU:ssa yllättäen läpi mennyt ennallistamisasetus tulee merkittävästi kiihdyttämään Suomen ajautumista konkurssiin.

EU:n komissio on itse laskenut, että kustannukset Suomelle voisivat korkeintaan 930 miljoonaa euroa vuodessa (0,39 prosenttia BKT:sta). Samaan aikaan Ruotsi on omissa laskelmissaan todennut EU:n komission laskelmien olevan alakanttiin, sillä ennallistettavat maa-alueet tulee ostaa valtion haltuun, jotta ennallistaminen on mahdollista. Jo pelkästään tähän Ruotsi laski tarvitsevansa 740 me vuodessa vuoteen 2050 asti.

Suomen ennallistamiskustannukset ovat bruttokansantuotteeseen verrattuna aivan ylivoimaisesti suurimmat koko EU:ssa. Myös asukasta kohden kustannukset ovat 70 kertaa korkeammat kuin saksalaisella.

Ei siis ole ihme, että koko Suomen media on kollektiivisesti käskytetty vaikenemaan koko asiasta. Missään ei käydä laajempaa keskustelua siitä, kuinka valtavat taloudelliset tappiot tämä asia tälle maalle aiheuttaa.

Ennallistamiskustannukset.png



Vittu mikä vitsi, onneksi toisaalta onkin vain todennäköisimmin vitsi, Suomi päättää omista metsistään, eikä omat karvansa pois ajaneet EU-änkyrät. Jos tosiaan on niin että EU haluaa parantaa metsien kuntoa, niin sitten kuvetta pöytään niille maille kenellä ylipäänsä on edes metsää. Suomen pitää vihdoinkin saada iso rahakönttä EUlta johonkin niin arvokkaaseen kuin Euroopan union alueen uniikkiin metsämaahan.

EUssa ymmärretään kun Suomi kertoo miten asiat hoidetaan, kyllä EUssa myös ymmärretään se, että Suomen panostuksen historian valossa ja nykyisen taloustilanteen vallitessa toi asetus kuulostaa ainoastaan vittuilulta. Eihän meillä ole edes 100 miljoonaa tohon laitta kertaluontoisesti, ei ne voi luulla että meillä olisi joku miljardi per vuosi.

Toisaalta jos toi tosiaan menee tuollaisena läpi, niin se kertoo myös sitä että Suomen velkaantuminen on jotenkin ok.. Koska seuraavat 10 vuotta ennallistamis toimenpiteet hoidetaan 100% velkarahalla. Ja tämä EUssa tiedetään. En tiedä syvällisesti, mutta ajatus on tämä - on helpompaa antaa Suomen ottaa se velkana, kuin että tehdään joku julkista huomiota herättävä päätös Suomen metsien hoidon tuesta.
 
Viimeksi muokattu:
Media kertoo Sanna Marinin paistattelusta Helsingin Pridessä. Media ei kuitenkaan vaivaudu kertomaan, millaisen pommin ja Pandoran lippaan Marin hallituksineen loi runtatessaan Soten läpi.

Hyvinvointialueiden alijäämä vain kasvaa "säästötoimista" huolimatta. Alunperin arveltiin vuoden 2024 alijäämän jäävän "säästötoimien" ansiosta 864 miljoonaan euroon. Viimeisimpien tietojen perusteella vuoden 2024 alijäämä olisi kuitenkin vähintään 1,25 miljardia euroa, eli samalla tasolla viime vuoden kanssa.

Sana "säästötoimet" on sitaateissa, koska hyvinvointialueet eivät ole halunneet tehdä oikeita säästöjä, jotka olisivat tarkoittaneet tarpeettoman keskijohdon, alemman johdon ja koordinaattoreiden irtisanomista. Sen sijaan on yritetty säästää seinistä lakkauttamalla toimintoja ja päivystyksiä lukuisilla paikkakunnilla ja pukkaamalla hoitoa tarvitsevat vanhukset Kela-taksien kuljetettavaksi.

 
Sana "säästötoimet" on sitaateissa, koska hyvinvointialueet eivät ole halunneet tehdä oikeita säästöjä, jotka olisivat tarkoittaneet tarpeettoman keskijohdon, alemman johdon ja koordinaattoreiden irtisanomista. Sen sijaan on yritetty säästää seinistä lakkauttamalla toimintoja ja päivystyksiä lukuisilla paikkakunnilla ja pukkaamalla hoitoa tarvitsevat vanhukset Kela-taksien kuljetettavaksi.

Nostetaan asiakasmaksuja taas kerran ja kunnolla niin sillähän se varmaan urkenee. Palvelut huononee/lakkautetaan ja hinnat nousee. Upeaa SOTE!

 
Media kertoo Sanna Marinin paistattelusta Helsingin Pridessä. Media ei kuitenkaan vaivaudu kertomaan, millaisen pommin ja Pandoran lippaan Marin hallituksineen loi runtatessaan Soten läpi.

Hyvinvointialueiden alijäämä vain kasvaa "säästötoimista" huolimatta. Alunperin arveltiin vuoden 2024 alijäämän jäävän "säästötoimien" ansiosta 864 miljoonaan euroon. Viimeisimpien tietojen perusteella vuoden 2024 alijäämä olisi kuitenkin vähintään 1,25 miljardia euroa, eli samalla tasolla viime vuoden kanssa.

Sana "säästötoimet" on sitaateissa, koska hyvinvointialueet eivät ole halunneet tehdä oikeita säästöjä, jotka olisivat tarkoittaneet tarpeettoman keskijohdon, alemman johdon ja koordinaattoreiden irtisanomista. Sen sijaan on yritetty säästää seinistä lakkauttamalla toimintoja ja päivystyksiä lukuisilla paikkakunnilla ja pukkaamalla hoitoa tarvitsevat vanhukset Kela-taksien kuljetettavaksi.

Ei tuo millään keskijohdolla selity. Miljardilla saisi 30 000 mediaani palkattua johtajaa joten ei se voi sillä selittyä millään. Joku tuossa terveydenhuolossa mättää kuitenkin pahasti koska ei väestö eroa kymmenen vuoden takaisesta nyt niin paljoa.
 
ei väestö eroa kymmenen vuoden takaisesta nyt niin paljoa.
Itse näen kyllä itse asiassa jopa todella suuren eron 70-79 vuotiaiden määrässä:
1719739252600.png


Vielä huomattavasti pahempi tilanne on 20 vuoden päästä, kun vanhusten määrän kasvun lisäksi palkansaajien määrä romahtaa. Ellei sitten tänne tule veronmaksajia muista maista.
 
Ei tuo millään keskijohdolla selity. Miljardilla saisi 30 000 mediaani palkattua johtajaa joten ei se voi sillä selittyä millään. Joku tuossa terveydenhuolossa mättää kuitenkin pahasti koska ei väestö eroa kymmenen vuoden takaisesta nyt niin paljoa.
Tästä ketjusta löytyy useita postauksia, jotka kertovat viittauksien kera Sote-alueiden paisuneesta johto-ja koordinaatioportaasta.

Väittäisin, että miljardilla eurolla vuodessa saa ainoastaan 1.000.000.000 eur / (65.000 eur * 1,35) = 11.400 johtajaa ja koordinaattoria.
  • 65.000 euron bruttopalkan otin hatusta, mutta uskoisin sen olevan lähellä keskimääräistä Sote-managerin ja koordinaattorin vuosipalkkaa.
  • 1,35 kerroin kertoo toimistotyöntekijän kokonaiskustannukset työnantajalle. Bruttopalkan päälle tulee työnantajan TyEL, työttömyysvakuutusmaksu, sairausvakuutusmaksu, tapaturmavakuutusmaksu, lomakorvaukset, sairaslomapäivien menetykset, työpisteen aiheuttamat kulut, tietokone lisenssit, koulutuskustannukset, vapaaehtoiset bonukset jne.
Tarpeettomien johtajien ja koordinaattorien aiheuttamat epäsuorat kustannukset voivat olla huomattavat. Koska en itse toimi Sote-alalla, en pysty yksilöimään näitä kustannuksia. Joka tapauksessa, yksityisissä firmoissakin näkee turhia hallintokerroksia ja kaikenlaista turhaa prosessia ja raportointia, joiden ainoa tarkoitus on työllistää turhia pöhinähenkilöitä. Jos yksityisellä on näin, niin en uskalla edes kuvitella menoa Sotessa, jossa raha tulee valtion loppumattomasta seinästä ja hallintoporras on huomattavan paisunut.
 
Se että kulut koko ajan SOTE alueilla paisuvat yli ennustetun kielii mielestäni sitä, että niissä jotain muhisi. Pystyykö noissa kirjanpitokikkailemaan merkittäviä määriä?
 
Mikä ongelma tässä edes on? Perintöä ei ole pakko vastaanottaa.

Jos jotain tämän suuntaista tehdään, niin selkein olisi sitten että eka 500k tuloista on verottomia, on ne sitten perinnöstä tai mistä ikinä. En ymmärrä miksi työnteolla saadun palkan verottaminen olisi enemmän oikein kuin perinnön verottaminen.
Vähän vanhaa nostelen, mutta kun pisti silmään ketjua selaillessa.. Se perinnöstä kieltäytyminen ei ole käytännössä mahdollista jos on jälkikasvua. Eli jos itse kieltäytyy perinnöstä niin se menee jälkikasvulle ja jos ne on alaikäisiä niin pitää järjestää jotenkin omaisuuden hallinta, eli todennäköisesti itse olet taas vastuussa ja perintöverot pitää toki maksaa.

Jos taas yrittää kieltäytyä perinnöstä koko sukuhaaran osalta niin järjestelmä katsoo, että olet ottanut perinnön vastaan ja maksat perintöveron vaikka mitään omaisuutta ei jääkään hallintaasi. :D

Ja sitten jos peritkin jotain oikeasti arvokasta kuten jonkun yrityksen niin saattaa hyvin todennäköisesti käydä niin, että myyt firman, että saat perintöveron kuitattua. Esim. case Harvia.
 
Jos vilkaisee Pirkanmaan soten henkilöstön määriä reilun puolenmijoonan ja 23 kunnan alueella, voi saada käsitystä mihin rahaa menee. Aluehan on pahasti miinuksella:


Henkilöstökulujen osuus hyvinvointialueen toimintakuluista 32,3 %
= 1110 milj.€

Suurin osa henkiöstöstä on hoitohenkilöstöä, lääkäreitä, huolto -ja tukipalvelu ja sosiaalityön henkilöstöä. Ei sieltä isoja summia tulla johtotehtävistä repimään...
 
Jos vilkaisee Pirkanmaan soten henkilöstön määriä reilun puolenmijoonan ja 23 kunnan alueella, voi saada käsitystä mihin rahaa menee. Aluehan on pahasti miinuksella:




Suurin osa henkiöstöstä on hoitohenkilöstöä, lääkäreitä, huolto -ja tukipalvelu ja sosiaalityön henkilöstöä. Ei sieltä isoja summia tulla johtotehtävistä repimään...
Miten sinä luet noista luvuista organisaation toimivuuden? Et mitenkään.
Toimivat prosessit säästävät rahaa ja todella paljon.
 
Vähän vanhaa nostelen, mutta kun pisti silmään ketjua selaillessa.. Se perinnöstä kieltäytyminen ei ole käytännössä mahdollista jos on jälkikasvua. Eli jos itse kieltäytyy perinnöstä niin se menee jälkikasvulle ja jos ne on alaikäisiä niin pitää järjestää jotenkin omaisuuden hallinta, eli todennäköisesti itse olet taas vastuussa ja perintöverot pitää toki maksaa.

Jos taas yrittää kieltäytyä perinnöstä koko sukuhaaran osalta niin järjestelmä katsoo, että olet ottanut perinnön vastaan ja maksat perintöveron vaikka mitään omaisuutta ei jääkään hallintaasi. :D

Ja sitten jos peritkin jotain oikeasti arvokasta kuten jonkun yrityksen niin saattaa hyvin todennäköisesti käydä niin, että myyt firman, että saat perintöveron kuitattua. Esim. case Harvia.
Eikö edunvalvoja voi kieltäytyä perinnöstä alaikäisten lasten puolesta? Ensin itse kieltäydyt tehokkaasti, jolloin perintö siirtyy lapsille. Koska et ole enää kuolinpesän osakas, niin voit toimia edunvalvojana vai voitko?

Täytyy huolehtia että et sotkeudu kuolinpesään mitenkään edes alussa, jotta voit kieltäytyä tehokkaasti (ilman veroseuraamuksia).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 378
Viestejä
4 506 109
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom