Suomessa valtaosa ihmisistä ei ymmärrä, miten suuresta asiasta ja suurista vastuista, elvytyspaketissa on kysymys. Pyörittämässäni elvytyspaketti-threadissa olen sanonut monta kertaa, että miksi näistä asioista ei oikeasti keskustella?
Jos Hesari julkaisee jonkun pikku-uutisen jossakin politiikkaosion alla, jossa jossakin sivulauseessa saatetaan esittää jotakin faktaa ja kritiikkiä, niin tämä tieto ei tavoita muita kuin minun kaltaiseni talouspolitiikkaa seuraavat hörhöt.
Miksi esim A-Studio ei vedä vaikka Malista ja Nybergiä keskustelemaan paketista? Varmasti ihmisiä kiinnostaisi, varsinkin jos keskustelu konkretisoitaisiin siten, mitä tuo elvytyspaketti tarkoittaa tavallisen tuulipuvun kannalta. Mutta tällaista keskustelua ei haluta näyttää prime time aikaan. On todella karsea seurata, miten Suomi vedetään hiljaisesti fiskaaliunioniin, jossa me alamme maksamaan pysyvästi tulonsiirtoja muualle. Samaan aikaan täällä verotus vain nousee ja eläkkeelle pääsy muuttuu mahdottomaksi.
No nyt sä oletkin tosiasiallisesti toivomassa tietyn asian "rummuttamista" koska itse uskot, että kansa ei ota sitä oikein jos se vaan uutisoidaan neutraalisti ja tiiviisti.
Mikä on tämä jokin agenda, ja mitä yksittäinen uutismedia hyötyy siitä? Klikkejä? Vai onko taustalla jokin kytkös joka ei tottele rahaa? Mikä? Eiköhän kaikki pl. Yle toimi ihan samoilla pelisäännöillä ja lainalaisuuksilla ja syöttää sitä mikä on hyödyksi liiketoiminnalle.
Toimittajat ovat yleensä itse jotain mieltä ja heillä on ihan samalla tavalla tunteet, toiveet, pelot jne. kuin muulla kansalla. Esimerkiksi juuri tuo korona-aihe. Monella lehdellä on siitä ihan selvä kanta ja uutisointi on sen mukaan aika yksipuolista. Välit täytetään kolumneilla, toimituksen kommenteilla jne. joita ei pitäisi ottaa minään faktana, mutta joissa näppärästi muokataan mielipidettä ja kehotetaan esimerkiksi kyseenalaistamaan "väärää" tietoa antavaa tutkimusta esittämättä sen kumoavaa oikeaa tilalle. Tai nostetaan samoja uutisia uudelleen uusimmat-listan kärkeen ilman uutta tietoa. Tai otsikoidaan aihetta vain sivuava uutinen uudelleen klikkibaitimmaksi koska se meinaa jäädä liian monelta lukematta, esim. tämän päivän juttu joka kertoo neuropatologin työstä piti uudelleen otsikoida kuin se käsittelisi koronaa.
Itse olen ollut aika tyytyväinen Ylen ja vaikkapa Talouselämän aiheen käsittelyyn.
Viimeksi muokattu: