Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan samaa itse naureskelin kun seurailin tuota streamiaSiis mitä siellä tuuhioidaan, nyt se on samassa asenossa kuin eilen koko kanaalin leveydeltäKatsellaan viikon päästä uudestaan.
Jep ja nyt kovasti yritetään taas puskea takaisin.Ihan samaa itse naureskelin kun seurailin tuota streamia![]()
Vessel trackeriä olen seuraillut päivän mittaan ja näyttäisi siltä, että sitä keulaa on nyt saatu tällä manööverillä hieman irti rannasta. Aluksi siis perä irti ja kanavan suuntaiseksi, mutta keula oli yhä penkalla. Nyt siis keulaakin olisi saatu siirrettyä muutama metri keskemmäksi kanavaa ja toivottavasti paremmin irti pohjasta. Vaikea sanoa, irtosiko kokonaan ja onko aluksen pohjan vauriot kuinka vakavat, mutta jospa seuraavan nousuveden aikana saataisiin tuo oikeasti liikkeelle.Siis mitä siellä tuuhioidaan, nyt se on samassa asenossa kuin eilen koko kanaalin leveydeltäKatsellaan viikon päästä uudestaan.
Se että se toistaiseksi kelluu ei tarkoita että se on ehjä ja merikelpoinenMiksi se tarvii purkaa kun alus on ehjä
Onko jossain sanottu että se olisi? Tiedotus ollut luokkaa olematon. Mutta kyseessä lievähkösti iso laiva ja suhteellisen suurista voimista kyse. Eikä niitä ole noin yleisesti tarkoitettu ajettavaksi karille täydessä kuormassa.Onko jossain sanottu ettei se olisi ? joka puolella sanottu että alus on kunnossa..
Eihän nuo rättipäät tota kanavaa saisi millään räjäytettyä putkiviemäri pommeillansa. Ja varmaan suht hyvin vartioitu/valvonnassa kun todella tärkeä kauppakanava on. Eikä nuo somalit ja muut itsemurhapommittajat fiksuimpia herroja oo kun juutuubistakin kattoo kuinka somalialaiset piraatit ryntää rynkyt ojos jollain Terhin lasikuitupaatilla ryöstämään jotain amerikkalaista sotalaivaa. Meinaan että tulee vähä isompaa kalibeeria takas mitä niitten ak:t sylkee![]()
Eiköhän tuo olisi aika helppo homma. Kontti tai pari täyteen pistää jotain tehokasta muovi- tms. räjähdettä. Sitten muutama kontillinen sopivaa nitraattilannoitetta pistää samoilla tulilla menemään kyytipojaksi. Sitten vain vaikka ajastimella virittää se lasti räjähtämään niin että Suezin kanavassa sopivassa kohti pamahtaa ja junailla sitä ennen kontit halutun konttilaivan rahdiksi. Sitten vain popcornit tulille ja seuraamaan räjähdystä. Siinä on sitten kanava jumissa kenties kuukausia ja rahtilaivat "pääsevät" kiertämään Afrikkaa ympäri sen ajan.
Liekkö vaan afrikan rannikoilta löytyy tarpeeksi isoa satamaa. Tietääkseni tuollaisia paatteja vetäviä satamia on ehkä maksimissaan kymmeniä (liekkö edes kymmentä?) koko maailmassa.Tuo katkerajärvikin niin pieni pläntti että mitään "sea trialia" tuon kokoiselle paatille siinä ei pystyne tekemään. Mahdetaanko vetää hinaajilla koko kanavan läpi vs. että päästettäisiin omin konein mahdollisesti sooloilemaan se toisen kerran poikittain... Ja mitäs sitten toisessa päässä, paatti tyhjäksi vai riskillä ensin pieni pörräys välimerellä ja jos kaikki bueno niin keula kohta Rotterdamia.
Nojoo noin periaatteessa mutta ensinnäkin nuo muutamat kontilliset räjähdettä pitäis saada jotenkin rahtilaivan kyytiin. Kanavaan tuskin on asiaa ihan jokaisella kalastuspaatilla. Epäilen että muutama kontillinen räjähdettä riittäisi. Saattaishan siellä olla vähän rojua pitkin kanaali mutta tuskin hommaa pysäyttäisi kovin moneksi päiväksi. Meinaan että tommosen rahtialuksen jos meinaisi oikeasti oikein upottaa, tarvitaan varmaan vähän tujumpaa tavaraa kun muoviräjähdettä ja paljon.
Varmaan tarvitsisi jonkun lentotukialuksen, että lähtis helpommin toi potski irti rannasta.
Hinaaminen tapahtuu niin, että hinaaja potkurilla kiihdyttää vettä massan m verran kiihtyvyyteen a. Tässä touhussa potkuriin kohdistuu voima F = ma, potkuri kohdistaa voiman hinaajaan ja hinaaja edelleen köyden kautta hinattavaan.
Nyt kun tarkasti katsot tuota yhtälöä, niin huomaat, että yhtälössä ei ole lainkaan hinaajan massaa. Hinaajat on pieniä aluksia siksi, että koosta ei ole mitään hyötyä hommassa.
Tai siis, kokoa tarvitaan vain sen verran, että hinajaan saadaan mahtumaan tehokkaat moottorit, ja isot potkurit. Mutta pieni koko tekee hinaajasta paljon ketterämmän, ja mahdollistaa hinaamisen oikeasta suunnasta.
Kai näissä ilmatukialusheitoissa — ml. omani — on idea laivan suuri teho: Ever Given on 59 MW, GTS finnjet oli 66 MW ja USS Abraham Lincoln 190 MW.
Maallikkoajatteluni mukaan otaksun että olet oikeassa - siis siinä mielessä, että hinaaja on tietenkin potkuri- sun muunkin mitoituksen puolesta ihan eri kuin pitkiä matkoja kulkeva sotalaiva, rahtilaiva tai muu iso laiva.hinaajan voimansiirto ja potkuri on suunniteltu hinauksen, kun taas lentotukialus oletettavasti toimii parhaalla hyötysuhteella kulkiessaan täydellä vauhdilla.
Eihän se alusten koneteho kaikkea kerro vetokyvystä. Mikä teho siellä todellisesti menee potkurin akselille (osa tehosta menee apulaitteiden, pumppujen, generaattoreiden ym. pyörittämiseen. ja sitten tehohäviöt), mitkä on välitykset, potkurin tyyppi, potkurin halkaisija, jne.Kai näissä ilmatukialusheitoissa — ml. omani — on idea laivan suuri teho: Ever Given on 59 MW, GTS finnjet oli 66 MW ja USS Abraham Lincoln 190 MW.
Koko aluksestahan ei toki edes ollut puhe vaan propulsiosta, mutta siltäkin osin en lähde arvailemaan, onko esimerkiksi potkuri todella edes ydinkäyttöisessä sotalaivassa optimoitu huippunopeudelle vai tätä hitaammalle tavanomaiselle matkanopeudelle.
Reutersin mukaan laivayhtiöt ovat saaneet tiedon, jonka mukaan liikenne Suezin kanavassa käynnistyy kumpaankin suuntaan kello 19.00 paikallista aikaa (Suomen aika on sama).
Tätä voinee alkeellisella maallikkojärjellä verrata siihen, että vaikkapa auton vetokykyäkään ei voi päätellä ainakaan moottoritehosta eikä kovin pitkälle edes auton massasta. Jos jossain määrin voikin arvella, millaista kärryä pystyy vetämään, niin ei ainakaan sitä, miten saisi pettävällä alustalla kiskottua ojaan juuttunutta toista autoa irti.Eihän se alusten koneteho kaikkea kerro vetokyvystä. Mikä teho siellä todellisesti menee potkurin akselille, mitkä on välitykset, potkurin tyyppi, potkurin halkaisija, jne.
Oli miten oli, niin kuitenkin lienee optimoitu suhteelliseen kovaan vauhtiin, missä sitä tehoa tarvitaan, kun taas hinaajan voimansiirto lienee optimoitu paikaltaan tai hitaassa vauhdissa vetämiseen. Hienointa olisi tietysti, jos joku pulttaisi sen atomivoimalan hinaajan, mutta lienee aika harvassa ne satamat, joihin haluttaisiin moinen härveli pyörimään.![]()
Hienointa olisi tietysti, jos joku pulttaisi sen atomivoimalan hinaajan, mutta lienee aika harvassa ne satamat, joihin haluttaisiin moinen härveli pyörimään.![]()
Käytännössä tuolta on tähän mennessä lähtenyt muutama alus Välimereltä Punaista merta kohti. Ever Given painaa ainoana vastakarvaan. Tätä kirjoittaessa aluksen tarkka sijainti kanavassa ei ole tiedossa, sillä reaaliaikaista päivitystä ei ole tullut mihinkään tarkistamaani palveluun yli tuntiin, mikä on hieman erikoista. Muut alukset ovat kyllä ajan tasalla.Tämän uutisen mukaan laivaliikenne molempiin suuntiin on jo käynnissä (koska sen piti käynnistyä klo 19):
![]()
Ever Given -konttilaiva saatiin vihdoin irti – Suezin kanava aukesi lähes viikon tauon jälkeen
Egypti on menettänyt arviolta 12–14 miljoonaa dollaria jokaiselta päivältä, jolloin kanava oli suljettuna liikenteeltä.www.is.fi
Sitä juuri tarkoitinkin. Ei tuossa voi vain antaa sadoille aluksille lupaa jatkaa matkaansa samantien. Olisi silti kiva tietää, mitä siellä liikenteenohjauksessa pohditaan tärkeysjärjestykseksi.Tuosta priorisoinnista tul mieleen, että kanavassahan ei ole kuin pohjoispuolella pätkä "kaksisuuntaista kaistaa". Lopuilla pätkillä ei mahdu kaksi isompaa paattia kohtaamaan, joten tuossa on melkoinen pumppaaminen, että koko suma saadaan purettua.
Ja nyt se on irti
![]()
Koko aluksestahan ei toki edes ollut puhe vaan propulsiosta, mutta siltäkin osin en lähde arvailemaan, onko esimerkiksi potkuri todella edes ydinkäyttöisessä sotalaivassa optimoitu huippunopeudelle vai tätä hitaammalle tavanomaiselle matkanopeudelle. En tiedä edes sitä, onko ydinkäyttöisillä aluksilla yleensäkin tapana ajaa huippunopeudella avomerellä - hidastelulla ei kai samassa mielessä säästä mitään kuin dieselvoiman kanssa.
Ydinkäyttöisessä maailman isoimmassa konttilaivassa voisi olla yllättävän paljonkin järkeä. Välttämättä kovin monessa satamassa ei tarvi edes pysähdellä kun keskittyisi ajamaan yhtä tai kahta tärkeintä reittiä. Voisi ajaa reitit suurimmalla mahdollisella vauhdilla kun polttoainekuluihin se ei juuri vaikuta.
Onhan niissä ydinkäyttöisissä laivoissa sitten se vaara radioaktiivisen moskan leviämiseen ympäriinsä. Sen vuoksi voi olla parempi ettei niitä ydinkäyttöisiä laivoja ainakaan siviilikäytössä juuri ole.
Ydinkäyttöissessa hinaajassa ei olisi yhtään mitään järkeä
Äkkiseltään tuo kuulostaakin hyvältä ajatukselta. Mutta kuitenkin ydinvoimakäyttöisellä laivalla operointi ei ole kovin triviaalia (mm. lukuisat satamat eivät tuollaista laivaa päästäisi rantaan) ja käyttökustannukset kaikesta huolimatta olisivat usein perinteisiä polttoaineita kalliimpia.
Eipä ole. Tuota on tässä aiemminkin ihmetelty, että miten tällaisesta tilanteesta ei löydy kattavammin kuva/videomateriaalia. Äkkiseltään ei tule muuta syytä mieleen, kuin että mahtoivatko Egyptin viranomaiset jostain syystä estää kuvaamisen?Hei, onkos kenelläkään tullut vastaan sivua tms. jossa olisi hyviä kuvia tästä tapauksesta? Muutakin kuin ne parit samat plus sateliittikuvat jotka on joka uutisessa.
Eipä ole. Tuota on tässä aiemminkin ihmetelty, että miten tällaisesta tilanteesta ei löydy kattavammin kuva/videomateriaalia. Äkkiseltään ei tule muuta syytä mieleen, kuin että mahtoivatko Egyptin viranomaiset jostain syystä estää kuvaamisen?
Olihan se huvittava lukea näitä aivopieruja tyyliin "miksi koko laivaa ei vaan räjäytetä".Egyptiläiset näyttivät kaiken maailman nettifyysikoille. Ei tarvittu 80 kpl maailman voimakkainta hinaajaa tai kuukausien ruoppausta. Riitti kourallinen perus hinaajia ja yksi vanha ruosteinen ruoppaaja.
Eikai tuo kovin ihmeellistä ole. Huippunopeudella 29 km/h ja 24/7/365 tulisi vain ~250 000km vuodessa.Loppupeleissä yllättävän pienillä kilometreillä tuo Otto Hahn on jäänyt pois pelistä, 1 200 000km. Voiko luku olla oikeasti noin pieni? Ilman mitään matemaattista laskusuoritusta kuulostaa todella vähiltä kilometreiltä rahtialukselle.
Jos wikipediasta lainasit niin siinä noin 10 vuodessa se 1 200 000km, siis kun oli ydinkäyttöinen. Sen jälkeen ollut vielä diesel käyttöisenä ja romutettu 2009.Mielestäni on, luulisi että perusrakenne tuollaisessa kestäisi miljoonia ja miljoonia kilometrejä - kaipa tekniikka kehittyy niin huimaa vauhtia että noilla ei ehti ajaa niin paljon kuin fyysisesti kestäisivät.
Huutokaupata ajojärjestys?Sitä juuri tarkoitinkin. Ei tuossa voi vain antaa sadoille aluksille lupaa jatkaa matkaansa samantien. Olisi silti kiva tietää, mitä siellä liikenteenohjauksessa pohditaan tärkeysjärjestykseksi.