Sts-operaatiot ovat etenkin öljypuolella hyvinkin yleisiä operaatioita maailmalla. Pääosin ne tehdään toisen ollessa ankkurissa ja toisen ollessa kylkikiinnityksessä ankkuroituun alukseen. Myöskin vauhdissa on mahdollista operoida. Suomen alueella ei öljyä juurikaan siirretä sts-operaatioissa, mutta kivihiiltä/rautamalmia yms. bulk-lastia hyvinkin paljon. Tällöin on yleensä kyse ns. kevennyksestä/toppauksesta, kun halutaan maksimoida laivan täyttöaste, mutta väylän syväys ei ole riittävä.Melko perverssi lainaus viestistäni, etten sanoisi
Mutta joo, harvemmin tietysti mitään kontteja aletaan siirtelemään koska hasardia ja hidasta, eikä läheskää kaikissa konttilaivoissa edes ole mitään nostureita. Sen sijaan öljy/muut litkut, LPG/LNG - ihan hyvin voi siirrellä vaikka kulussakin, kunhan nyt on tonttia mihin liikkua suuntaa muuttelematta. Kylkikiinnityksellä ei ole varsinkaan mikään paha rasti ja tuotahan harrastetaan muutenkin, säästää ajassa ja luotsi/satamakuluissa, kun toinen aluksista voi skipata satamakäynnin kokonaan.