Suezin kanavan tukos

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Melko perverssi lainaus viestistäni, etten sanoisi :D

Mutta joo, harvemmin tietysti mitään kontteja aletaan siirtelemään koska hasardia ja hidasta, eikä läheskää kaikissa konttilaivoissa edes ole mitään nostureita. Sen sijaan öljy/muut litkut, LPG/LNG - ihan hyvin voi siirrellä vaikka kulussakin, kunhan nyt on tonttia mihin liikkua suuntaa muuttelematta. Kylkikiinnityksellä ei ole varsinkaan mikään paha rasti ja tuotahan harrastetaan muutenkin, säästää ajassa ja luotsi/satamakuluissa, kun toinen aluksista voi skipata satamakäynnin kokonaan.
Sts-operaatiot ovat etenkin öljypuolella hyvinkin yleisiä operaatioita maailmalla. Pääosin ne tehdään toisen ollessa ankkurissa ja toisen ollessa kylkikiinnityksessä ankkuroituun alukseen. Myöskin vauhdissa on mahdollista operoida. Suomen alueella ei öljyä juurikaan siirretä sts-operaatioissa, mutta kivihiiltä/rautamalmia yms. bulk-lastia hyvinkin paljon. Tällöin on yleensä kyse ns. kevennyksestä/toppauksesta, kun halutaan maksimoida laivan täyttöaste, mutta väylän syväys ei ole riittävä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
175
Extra news Live Stream irroitusyrityksestä. Ählämsähläm-kielellä joka hieman sattuu korviin :rolleyes:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Siis mitä siellä tuuhioidaan, nyt se on samassa asenossa kuin eilen koko kanaalin leveydeltä :rofl2: Katsellaan viikon päästä uudestaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Laiva on irti pohjasta, mutta ei olekaan, koska irrotusta yritetään tänään, koska se ei eilen onnistunut, vaikka aamulla se oli jo irti...

En muista yhtä epäselvästi ja ristiriitaisesti välitettyä uutisointia nähneeni koskaan. Videokuvaa ei ole saatavilla käytännössä lainkaan ja joka toinen tunti kerrotaan jotain uutta, joka sitten kumotaan hetken kuluttua.
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Asiaton käytös - ihmisryhmään kohdistuva yleistävä halventava käytös
Eihän nuo rättipäät tota kanavaa saisi millään räjäytettyä putkiviemäri pommeillansa. Ja varmaan suht hyvin vartioitu/valvonnassa kun todella tärkeä kauppakanava on. Eikä nuo somalit ja muut itsemurhapommittajat fiksuimpia herroja oo kun juutuubistakin kattoo kuinka somalialaiset piraatit ryntää rynkyt ojos jollain Terhin lasikuitupaatilla ryöstämään jotain amerikkalaista sotalaivaa. Meinaan että tulee vähä isompaa kalibeeria takas mitä niitten ak:t sylkee :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
370
Siis mitä siellä tuuhioidaan, nyt se on samassa asenossa kuin eilen koko kanaalin leveydeltä :rofl2: Katsellaan viikon päästä uudestaan.
Vessel trackeriä olen seuraillut päivän mittaan ja näyttäisi siltä, että sitä keulaa on nyt saatu tällä manööverillä hieman irti rannasta. Aluksi siis perä irti ja kanavan suuntaiseksi, mutta keula oli yhä penkalla. Nyt siis keulaakin olisi saatu siirrettyä muutama metri keskemmäksi kanavaa ja toivottavasti paremmin irti pohjasta. Vaikea sanoa, irtosiko kokonaan ja onko aluksen pohjan vauriot kuinka vakavat, mutta jospa seuraavan nousuveden aikana saataisiin tuo oikeasti liikkeelle.
Tapahtumista tiedottaminen on kyllä kritisoinnin arvoista.

Edit: Juuri nyt vaikuttaisi siltä, että kääntävät jälleen enemmän kanavan suuntaiseksi.
Edit2: Näyttäisi olevan nyt irti ja keskempänä kanavaa. Toivottavasti kestää siirtää pois tuosta kapeikosta.
 
Viimeksi muokattu:

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Jos toi kävis suomessa niin sitä varten tarvis eka tehdä laki että voidaanko se irroittaa näin vai pitääkö se irroittaa noin. Sitten kysellä mielipiteitä että loukkaako laki jotain henkilöä tai tuleeko jollekin pahamieli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
370
Puksuttelee eteenpäin, joten tämä vaikuttaisi olevan tällä erää selvä. Missähän mahtaa olla seuraava järkevä paikka purkaa tuo kuorma pois.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Onko jossain sanottu ettei se olisi ? joka puolella sanottu että alus on kunnossa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Onko jossain sanottu ettei se olisi ? joka puolella sanottu että alus on kunnossa..
Onko jossain sanottu että se olisi? Tiedotus ollut luokkaa olematon. Mutta kyseessä lievähkösti iso laiva ja suhteellisen suurista voimista kyse. Eikä niitä ole noin yleisesti tarkoitettu ajettavaksi karille täydessä kuormassa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Eihän nuo rättipäät tota kanavaa saisi millään räjäytettyä putkiviemäri pommeillansa. Ja varmaan suht hyvin vartioitu/valvonnassa kun todella tärkeä kauppakanava on. Eikä nuo somalit ja muut itsemurhapommittajat fiksuimpia herroja oo kun juutuubistakin kattoo kuinka somalialaiset piraatit ryntää rynkyt ojos jollain Terhin lasikuitupaatilla ryöstämään jotain amerikkalaista sotalaivaa. Meinaan että tulee vähä isompaa kalibeeria takas mitä niitten ak:t sylkee :D
Eiköhän tuo olisi aika helppo homma. Kontti tai pari täyteen pistää jotain tehokasta muovi- tms. räjähdettä. Sitten muutama kontillinen sopivaa nitraattilannoitetta pistää samoilla tulilla menemään kyytipojaksi. Sitten vain vaikka ajastimella virittää se lasti räjähtämään niin että Suezin kanavassa sopivassa kohti pamahtaa ja junailla sitä ennen kontit halutun konttilaivan rahdiksi. Sitten vain popcornit tulille ja seuraamaan räjähdystä. Siinä on sitten kanava jumissa kenties kuukausia ja rahtilaivat "pääsevät" kiertämään Afrikkaa ympäri sen ajan.
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
330
Eiköhän tuo olisi aika helppo homma. Kontti tai pari täyteen pistää jotain tehokasta muovi- tms. räjähdettä. Sitten muutama kontillinen sopivaa nitraattilannoitetta pistää samoilla tulilla menemään kyytipojaksi. Sitten vain vaikka ajastimella virittää se lasti räjähtämään niin että Suezin kanavassa sopivassa kohti pamahtaa ja junailla sitä ennen kontit halutun konttilaivan rahdiksi. Sitten vain popcornit tulille ja seuraamaan räjähdystä. Siinä on sitten kanava jumissa kenties kuukausia ja rahtilaivat "pääsevät" kiertämään Afrikkaa ympäri sen ajan.
Nojoo noin periaatteessa mutta ensinnäkin nuo muutamat kontilliset räjähdettä pitäis saada jotenkin rahtilaivan kyytiin. Kanavaan tuskin on asiaa ihan jokaisella kalastuspaatilla. Epäilen että muutama kontillinen räjähdettä riittäisi. Saattaishan siellä olla vähän rojua pitkin kanaali mutta tuskin hommaa pysäyttäisi kovin moneksi päiväksi. Meinaan että tommosen rahtialuksen jos meinaisi oikeasti oikein upottaa, tarvitaan varmaan vähän tujumpaa tavaraa kun muoviräjähdettä ja paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Tuo katkerajärvikin niin pieni pläntti että mitään "sea trialia" tuon kokoiselle paatille siinä ei pystyne tekemään. Mahdetaanko vetää hinaajilla koko kanavan läpi vs. että päästettäisiin omin konein mahdollisesti sooloilemaan se toisen kerran poikittain :)... Ja mitäs sitten toisessa päässä, paatti tyhjäksi vai riskillä ensin pieni pörräys välimerellä ja jos kaikki bueno niin keula kohta Rotterdamia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Tuo katkerajärvikin niin pieni pläntti että mitään "sea trialia" tuon kokoiselle paatille siinä ei pystyne tekemään. Mahdetaanko vetää hinaajilla koko kanavan läpi vs. että päästettäisiin omin konein mahdollisesti sooloilemaan se toisen kerran poikittain :)... Ja mitäs sitten toisessa päässä, paatti tyhjäksi vai riskillä ensin pieni pörräys välimerellä ja jos kaikki bueno niin keula kohta Rotterdamia.
Liekkö vaan afrikan rannikoilta löytyy tarpeeksi isoa satamaa. Tietääkseni tuollaisia paatteja vetäviä satamia on ehkä maksimissaan kymmeniä (liekkö edes kymmentä?) koko maailmassa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Nojoo noin periaatteessa mutta ensinnäkin nuo muutamat kontilliset räjähdettä pitäis saada jotenkin rahtilaivan kyytiin. Kanavaan tuskin on asiaa ihan jokaisella kalastuspaatilla. Epäilen että muutama kontillinen räjähdettä riittäisi. Saattaishan siellä olla vähän rojua pitkin kanaali mutta tuskin hommaa pysäyttäisi kovin moneksi päiväksi. Meinaan että tommosen rahtialuksen jos meinaisi oikeasti oikein upottaa, tarvitaan varmaan vähän tujumpaa tavaraa kun muoviräjähdettä ja paljon.
Kyllä se on jo melkoinen pamaus, jos yhteen konttiin lataa 20 tuhatta kiloa C4 tai heksogeenia tai muuta muoviräjähdettä ja sen räjäyttää konttilaivassa. Mielellään vielä niin, että kontti olisi mahdollsimman lähellä laivan pohjaa. Oma veikkaus on, että kontteja ja niiden osasia lentelisi kilometrien päähän ja laivassa olisi iso reikä ja laiva uppoaisi ja olisi pysyvästi merikelvoton.

Jos epäilyttää teho, niin sitten muutama kontti kaveriksi ammoniumnitraattia.

Tokihan tuollaisesta tempusta voisivat isot maat "hieman" suuttua ja voisi olla omat seuraamuksensa iskun takana oleville tahoille jos kiinni saisivat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Varmaan tarvitsisi jonkun lentotukialuksen, että lähtis helpommin toi potski irti rannasta.
Hinaaminen tapahtuu niin, että hinaaja potkurilla kiihdyttää vettä massan m verran kiihtyvyyteen a. Tässä touhussa potkuriin kohdistuu voima F = ma, potkuri kohdistaa voiman hinaajaan ja hinaaja edelleen köyden kautta hinattavaan.

Nyt kun tarkasti katsot tuota yhtälöä, niin huomaat, että yhtälössä ei ole lainkaan hinaajan massaa. Hinaajat on pieniä aluksia siksi, että koosta ei ole mitään hyötyä hommassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Hinaaminen tapahtuu niin, että hinaaja potkurilla kiihdyttää vettä massan m verran kiihtyvyyteen a. Tässä touhussa potkuriin kohdistuu voima F = ma, potkuri kohdistaa voiman hinaajaan ja hinaaja edelleen köyden kautta hinattavaan.

Nyt kun tarkasti katsot tuota yhtälöä, niin huomaat, että yhtälössä ei ole lainkaan hinaajan massaa. Hinaajat on pieniä aluksia siksi, että koosta ei ole mitään hyötyä hommassa.
Tai siis, kokoa tarvitaan vain sen verran, että hinajaan saadaan mahtumaan tehokkaat moottorit, ja isot potkurit. Mutta pieni koko tekee hinaajasta paljon ketterämmän, ja mahdollistaa hinaamisen oikeasta suunnasta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Tai siis, kokoa tarvitaan vain sen verran, että hinajaan saadaan mahtumaan tehokkaat moottorit, ja isot potkurit. Mutta pieni koko tekee hinaajasta paljon ketterämmän, ja mahdollistaa hinaamisen oikeasta suunnasta.
Kai näissä ilmatukialusheitoissa — ml. omani — on idea laivan suuri teho: Ever Given on 59 MW, GTS finnjet oli 66 MW ja USS Abraham Lincoln 190 MW.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Nyt laiva on irti. Ei tarvittu räjähteitä, ei kanavan patoamista pressuilla, ei valtavia hiekkaan upotettavia ankkureita eikä myöskään lentotukialusta. Onneksi siellä oli ammattilaiset töissä eikä foorumin "asiantuntijat". :D Case closed.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Kai näissä ilmatukialusheitoissa — ml. omani — on idea laivan suuri teho: Ever Given on 59 MW, GTS finnjet oli 66 MW ja USS Abraham Lincoln 190 MW.
Alkoi oikein kiinnostamaan kuinka tehokkaita ne olisivat hinaajina. Tehokkaimmat hinaajat on 20 MW, lentotukialus tosiaan 190 MW, joten 10 suurta hinaajaa vastaa yhtä lentotukialusta teholtaan. 10 hinaajan hinausteho lienee merkittävästi suurempi kuin yhden lentotukialuksen, koska hinaajan voimansiirto ja potkuri on suunniteltu hinauksen, kun taas lentotukialus oletettavasti toimii parhaalla hyötysuhteella kulkiessaan täydellä vauhdilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
hinaajan voimansiirto ja potkuri on suunniteltu hinauksen, kun taas lentotukialus oletettavasti toimii parhaalla hyötysuhteella kulkiessaan täydellä vauhdilla.
Maallikkoajatteluni mukaan otaksun että olet oikeassa - siis siinä mielessä, että hinaaja on tietenkin potkuri- sun muunkin mitoituksen puolesta ihan eri kuin pitkiä matkoja kulkeva sotalaiva, rahtilaiva tai muu iso laiva.

Koko aluksestahan ei toki edes ollut puhe vaan propulsiosta, mutta siltäkin osin en lähde arvailemaan, onko esimerkiksi potkuri todella edes ydinkäyttöisessä sotalaivassa optimoitu huippunopeudelle vai tätä hitaammalle tavanomaiselle matkanopeudelle. En tiedä edes sitä, onko ydinkäyttöisillä aluksilla yleensäkin tapana ajaa huippunopeudella avomerellä - hidastelulla ei kai samassa mielessä säästä mitään kuin dieselvoiman kanssa.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Kai näissä ilmatukialusheitoissa — ml. omani — on idea laivan suuri teho: Ever Given on 59 MW, GTS finnjet oli 66 MW ja USS Abraham Lincoln 190 MW.
Eihän se alusten koneteho kaikkea kerro vetokyvystä. Mikä teho siellä todellisesti menee potkurin akselille (osa tehosta menee apulaitteiden, pumppujen, generaattoreiden ym. pyörittämiseen. ja sitten tehohäviöt), mitkä on välitykset, potkurin tyyppi, potkurin halkaisija, jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Koko aluksestahan ei toki edes ollut puhe vaan propulsiosta, mutta siltäkin osin en lähde arvailemaan, onko esimerkiksi potkuri todella edes ydinkäyttöisessä sotalaivassa optimoitu huippunopeudelle vai tätä hitaammalle tavanomaiselle matkanopeudelle.
Oli miten oli, niin kuitenkin lienee optimoitu suhteelliseen kovaan vauhtiin, missä sitä tehoa tarvitaan, kun taas hinaajan voimansiirto lienee optimoitu paikaltaan tai hitaassa vauhdissa vetämiseen. Hienointa olisi tietysti, jos joku pulttaisi sen atomivoimalan hinaajan, mutta lienee aika harvassa ne satamat, joihin haluttaisiin moinen härveli pyörimään. :think:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Tämän uutisen mukaan laivaliikenne molempiin suuntiin on jo käynnissä (koska sen piti käynnistyä klo 19):


Reutersin mukaan laivayhtiöt ovat saaneet tiedon, jonka mukaan liikenne Suezin kanavassa käynnistyy kumpaankin suuntaan kello 19.00 paikallista aikaa (Suomen aika on sama).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Eihän se alusten koneteho kaikkea kerro vetokyvystä. Mikä teho siellä todellisesti menee potkurin akselille, mitkä on välitykset, potkurin tyyppi, potkurin halkaisija, jne.
Tätä voinee alkeellisella maallikkojärjellä verrata siihen, että vaikkapa auton vetokykyäkään ei voi päätellä ainakaan moottoritehosta eikä kovin pitkälle edes auton massasta. Jos jossain määrin voikin arvella, millaista kärryä pystyy vetämään, niin ei ainakaan sitä, miten saisi pettävällä alustalla kiskottua ojaan juuttunutta toista autoa irti.

Sen verran ymmärrän, että hinaajissa käytetään monenlaisia hyvinkin perinteisestä potkurista poikkeavia propulsiolaitteita. En tiedä, miten yleisesti näin on tai vaatiiko vetokyvyn maksimointi tätä vaiko kenties työntövoiman ohjattavuus tai se, että sopiva potkuri olisi liian iso ja/tai vaaraksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Oli miten oli, niin kuitenkin lienee optimoitu suhteelliseen kovaan vauhtiin, missä sitä tehoa tarvitaan, kun taas hinaajan voimansiirto lienee optimoitu paikaltaan tai hitaassa vauhdissa vetämiseen. Hienointa olisi tietysti, jos joku pulttaisi sen atomivoimalan hinaajan, mutta lienee aika harvassa ne satamat, joihin haluttaisiin moinen härveli pyörimään. :think:
Eksoottisinta olisi ollut ajaa sukellusveneellä tonne Sueziin :D Mutta pettymyksekseni vaikkapa ydinkäyttöinen sukelluslaiva USS Alabama tuottaa vain 45 MW, joten "luovuin ideasta".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 106
Hienointa olisi tietysti, jos joku pulttaisi sen atomivoimalan hinaajan, mutta lienee aika harvassa ne satamat, joihin haluttaisiin moinen härveli pyörimään. :think:
Ydinkäyttöissessa hinaajassa ei olisi yhtään mitään järkeä, samaan tilaan ja painoon saa paljon enemmän tehoa jollain kemiallista polttoainetta käyttävällä moottorilla, ja tehonsäätö onnistuu paljon paremmin. Ja tuo nopea tehonsäätö on hinaajassa todella oleellinen ominaisuus.

Ydinhyörykoneen ainoa hyvä puoli on pieni polttoaineenkulutus (sekä sukellusveneessä myös olematon hapenkulutus), ja hinaajassa sillä polttoaineenkulutuksella ei käytännössä ole väliä, kun niillä operoidaan hyvin lyhytaikaiseksi aina lähellä paikkaa tai toista alusta, josta sitä polttoainetta kuitenkin saa tankattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
370
Tämän uutisen mukaan laivaliikenne molempiin suuntiin on jo käynnissä (koska sen piti käynnistyä klo 19):

Käytännössä tuolta on tähän mennessä lähtenyt muutama alus Välimereltä Punaista merta kohti. Ever Given painaa ainoana vastakarvaan. Tätä kirjoittaessa aluksen tarkka sijainti kanavassa ei ole tiedossa, sillä reaaliaikaista päivitystä ei ole tullut mihinkään tarkistamaani palveluun yli tuntiin, mikä on hieman erikoista. Muut alukset ovat kyllä ajan tasalla.


Olisi mielenkiintoista tietää, miten noiden laivojen vuorot priorisoidaan tällaisessa tapauksessa. Osassa aluksista on kuitenkin elävää karjaa tms. mukana.

Lisätään vielä. Näyttäisivät purkavan tällä hetkellä sumaa Välimeren puolelta. Aluksia tulee tasaisena virtana kanavaan. Jokohan Ever Given siis olisi saavuttanut Port Saidin.

Korjaan itse. Ever Given on nyt parkissa Isolla Katkerajärvellä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Tuosta priorisoinnista tul mieleen, että kanavassahan ei ole kuin pohjoispuolella pätkä "kaksisuuntaista kaistaa". Lopuilla pätkillä ei mahdu kaksi isompaa paattia kohtaamaan, joten tuossa on melkoinen pumppaaminen, että koko suma saadaan purettua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
370
Tuosta priorisoinnista tul mieleen, että kanavassahan ei ole kuin pohjoispuolella pätkä "kaksisuuntaista kaistaa". Lopuilla pätkillä ei mahdu kaksi isompaa paattia kohtaamaan, joten tuossa on melkoinen pumppaaminen, että koko suma saadaan purettua.
Sitä juuri tarkoitinkin. Ei tuossa voi vain antaa sadoille aluksille lupaa jatkaa matkaansa samantien. Olisi silti kiva tietää, mitä siellä liikenteenohjauksessa pohditaan tärkeysjärjestykseksi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Koko aluksestahan ei toki edes ollut puhe vaan propulsiosta, mutta siltäkin osin en lähde arvailemaan, onko esimerkiksi potkuri todella edes ydinkäyttöisessä sotalaivassa optimoitu huippunopeudelle vai tätä hitaammalle tavanomaiselle matkanopeudelle. En tiedä edes sitä, onko ydinkäyttöisillä aluksilla yleensäkin tapana ajaa huippunopeudella avomerellä - hidastelulla ei kai samassa mielessä säästä mitään kuin dieselvoiman kanssa.
Ydinkäyttöisessä maailman isoimmassa konttilaivassa voisi olla yllättävän paljonkin järkeä. Välttämättä kovin monessa satamassa ei tarvi edes pysähdellä kun keskittyisi ajamaan yhtä tai kahta tärkeintä reittiä. Voisi ajaa reitit suurimmalla mahdollisella vauhdilla kun polttoainekuluihin se ei juuri vaikuta.

Onhan niissä ydinkäyttöisissä laivoissa sitten se vaara radioaktiivisen moskan leviämiseen ympäriinsä. Sen vuoksi voi olla parempi ettei niitä ydinkäyttöisiä laivoja ainakaan siviilikäytössä juuri ole.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Ydinkäyttöisessä maailman isoimmassa konttilaivassa voisi olla yllättävän paljonkin järkeä. Välttämättä kovin monessa satamassa ei tarvi edes pysähdellä kun keskittyisi ajamaan yhtä tai kahta tärkeintä reittiä. Voisi ajaa reitit suurimmalla mahdollisella vauhdilla kun polttoainekuluihin se ei juuri vaikuta.

Onhan niissä ydinkäyttöisissä laivoissa sitten se vaara radioaktiivisen moskan leviämiseen ympäriinsä. Sen vuoksi voi olla parempi ettei niitä ydinkäyttöisiä laivoja ainakaan siviilikäytössä juuri ole.
Äkkiseltään tuo kuulostaakin hyvältä ajatukselta. Mutta kuitenkin ydinvoimakäyttöisellä laivalla operointi ei ole kovin triviaalia (mm. lukuisat satamat eivät tuollaista laivaa päästäisi rantaan) ja käyttökustannukset kaikesta huolimatta olisivat usein perinteisiä polttoaineita kalliimpia.

Tuo kannattaa lukea läpi:
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Suezin kanavan läpiseilaus. Aika monta tiukkaa mutkaa on matkalla. Ihme ettei penkat pöllyä useamminkin.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Ydinkäyttöissessa hinaajassa ei olisi yhtään mitään järkeä
No ei, mutta olishan se siisti härveli.

Äkkiseltään tuo kuulostaakin hyvältä ajatukselta. Mutta kuitenkin ydinvoimakäyttöisellä laivalla operointi ei ole kovin triviaalia (mm. lukuisat satamat eivät tuollaista laivaa päästäisi rantaan) ja käyttökustannukset kaikesta huolimatta olisivat usein perinteisiä polttoaineita kalliimpia.
Ydinkäyttöisiä rahtilaivoja on ollut olemassa, mutta ainostaan neljä kappaletta, yksi niistä NS Otto Hahn. Sen ongelmana tosiaan oli, että monet maat eivät päästäneet satamaan. Alus muutettiin dieselkäyttöiseksi, kun omistajat eivät halunneet maksaa enää toista uraanisauvojen vaihtoa. Yksi on vielä käytössä, neuvostoli venäläinen Sevmorput. Ydinkäyttöisiä jäänmurtajia on kaksi käytössä ja kaksi rakenteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 004
Hei, onkos kenelläkään tullut vastaan sivua tms. jossa olisi hyviä kuvia tästä tapauksesta? Muutakin kuin ne parit samat plus sateliittikuvat jotka on joka uutisessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Hei, onkos kenelläkään tullut vastaan sivua tms. jossa olisi hyviä kuvia tästä tapauksesta? Muutakin kuin ne parit samat plus sateliittikuvat jotka on joka uutisessa.
Eipä ole. Tuota on tässä aiemminkin ihmetelty, että miten tällaisesta tilanteesta ei löydy kattavammin kuva/videomateriaalia. Äkkiseltään ei tule muuta syytä mieleen, kuin että mahtoivatko Egyptin viranomaiset jostain syystä estää kuvaamisen?

Edit.
Tässä ei ole kuvaa onnettomuudesta, mutta tästä voi kuitenkin katsella videomuodossa sitä kohtaa, jossa haveri tapahtui (aika tarkalleen 23s kohdalla):

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
269
Eipä ole. Tuota on tässä aiemminkin ihmetelty, että miten tällaisesta tilanteesta ei löydy kattavammin kuva/videomateriaalia. Äkkiseltään ei tule muuta syytä mieleen, kuin että mahtoivatko Egyptin viranomaiset jostain syystä estää kuvaamisen?
Ainakin dronet ovat kiellettyjä Egyptissä:



Eiköhän armeija muutenkin kuvaajat ole käynyt nappaamassa pois..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 856
Egyptiläiset näyttivät kaiken maailman nettifyysikoille. Ei tarvittu 80 kpl maailman voimakkainta hinaajaa tai kuukausien ruoppausta. Riitti kourallinen perus hinaajia ja yksi vanha ruosteinen ruoppaaja.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Egyptiläiset näyttivät kaiken maailman nettifyysikoille. Ei tarvittu 80 kpl maailman voimakkainta hinaajaa tai kuukausien ruoppausta. Riitti kourallinen perus hinaajia ja yksi vanha ruosteinen ruoppaaja.
Olihan se huvittava lukea näitä aivopieruja tyyliin "miksi koko laivaa ei vaan räjäytetä". :D

Egyptiläiset eivät tosin tainneet lopulta tehdä tuolla paljon muuta kuin katsella kamelin selästä, kun Hollannista ja muualta paikalle hälytetyt ammattilaiset hoitivat operaatiota. Sinne oli matkalla myös useampia isoja ruoppaajia, mutta niitä ei sitten lopulta onneksi tarvittukaan. Kaikki hinaajatkaan eivät olleet mitään ihan perusmalleja, vaan sinne oli hälytetty mm. tämä ja tämä.

Täällä on näköjään jotain Suezin kanavaviranomaisen julkaisemaa videota operaatiosta:



 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Loppupeleissä yllättävän pienillä kilometreillä tuo Otto Hahn on jäänyt pois pelistä, 1 200 000km. Voiko luku olla oikeasti noin pieni? Ilman mitään matemaattista laskusuoritusta kuulostaa todella vähiltä kilometreiltä rahtialukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Loppupeleissä yllättävän pienillä kilometreillä tuo Otto Hahn on jäänyt pois pelistä, 1 200 000km. Voiko luku olla oikeasti noin pieni? Ilman mitään matemaattista laskusuoritusta kuulostaa todella vähiltä kilometreiltä rahtialukselle.
Eikai tuo kovin ihmeellistä ole. Huippunopeudella 29 km/h ja 24/7/365 tulisi vain ~250 000km vuodessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Mielestäni on, luulisi että perusrakenne tuollaisessa kestäisi miljoonia ja miljoonia kilometrejä ja kymmeniä vuosia kun joku perus henkilöauton dieselmosakin jo pystyy samaan - kaipa tekniikka kehittyy niin huimaa vauhtia että noilla ei ehti ajaa niin paljon kuin fyysisesti kestäisivät.

Jos mietitään että alus olisi vaikkapa puolet ajasta seisaallaan (varmasti enemmän on liikkeessä kuin seisaallaan, mutta kompensoidaan vähän tuota huippunopeutta). Silti vuodessa tulisi 125 000km, kymmenessä vuodessa 1 250 000km. Eikö tällaista tosiaan voi hyödyntää kauemmin kuin tuon 1 200 000km.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Mielestäni on, luulisi että perusrakenne tuollaisessa kestäisi miljoonia ja miljoonia kilometrejä - kaipa tekniikka kehittyy niin huimaa vauhtia että noilla ei ehti ajaa niin paljon kuin fyysisesti kestäisivät.
Jos wikipediasta lainasit niin siinä noin 10 vuodessa se 1 200 000km, siis kun oli ydinkäyttöinen. Sen jälkeen ollut vielä diesel käyttöisenä ja romutettu 2009.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 263
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom