Suezin kanavan tukos

Lienee nykyisellä tiedustelun tasolla melko laajaa salaliittoa ja suurta järjestelyä vaativa suunnitelma moneen muuhun mahdolliseen verrattuna.

Toki kohde on melkoinen hotspot ja riskialue, ja tähän varmaankin moni taho varautuu. Lopulta seuraus olisi hirveä polttoaineen haaskaaminen ja viivytys. Pahempaakin voi terroristeilla olla mielessä, ja halvempaan hintaan.

Eikös tuo nyt olisi se kaikista helpoiten toteutettava tapa "terrorisoida" taloudellisesti, jonka toteuttamiseen ei montaa henkilöä tarvita, ja josta ei edes ketään pääse syyttämään, kun voi naamioida vahingoksi.
 
Eikös tuo nyt olisi se kaikista helpoiten toteutettava tapa "terrorisoida" taloudellisesti, jonka toteuttamiseen ei montaa henkilöä tarvita, ja josta ei edes ketään pääse syyttämään, kun voi naamioida vahingoksi.
Terroristien tavoite ei ole vain tuhota paikkoja vaan herättää mahdollisimman suurta huomiota. Terroristit olisvat tyliin räjäyttäneet kanavan umpeen.
 
Kyllähän ne milloin tahansa voisivat räjäyttää kanavan umpeen. Terroristit eivät ole niin suuri uhka kuin yleisesti luullaan.

Kannattaa nyt huomioida mittasuhteet:

Tuo kanava on kapeimmillaankin 300 metriä leveä ja reunat on vähintään maata. Sille ei vain tero tai kymmenetkään terot mahda mitään.
Ja se oin varma, että ei anneta touhuta rauhassa kovinpitkään siinä rannalla.

Isot laivatkin ovat hankalia vallata (tuolla Afrikan suunnalla kun on merirosvoutta, niin pikku ryppyihin on varauduttu.)

Ja jos meinattaisiin laiva räjäyttää, niin ovat myös osastoituja, eikä se runko muutenkaan hajoa siitävaan ihan kotitekoisella pommilla, jolla tappaa jossain kaupungissa itsari-iskulla kymmeniä...
 
Perustuuko tuo johonkin muuhun kuin random twitter viestiin ja tekevätkö *kaikki* laivat peniksiä odottaessaan pääsyä kanaaliin? Itse en näe ton pidempää historiaa.

20210325_235956.jpg
Kyllä laivojen liikkeet käsittääkseni tallennetaan koko matkalta mahdollista onnettomuustutkintaa varten. Nämä yksittäiset seurantapalvelut tuskin tarjoavat täyttä historiaa.


Jos olisin kapteenina halunnut piirtää pippelin karttaan, niin olisin suunnitellut kuvion vähän paremmin, eli eiköhän tuo ole ihan vaan sattumaa, josta toki saadaan taas salaliittoporukan maustamana vaikka mitä. Laivalla oli lisäksi virallinen luotsi mukana haverin sattuessa.
 
Tuo kanava on kapeimmillaankin 300 metriä leveä ja reunat on vähintään maata. Sille ei vain tero tai kymmenetkään terot mahda mitään.

Juuri demotaan, mitä voi saada aikaiseksi, jos vetää laivan käkkärillä poikittain sopivassa kohdassa. Jos tahallaan tekee, niin sen varmasti ensiksi paljon paremmin jumiin ja sitten kun upottaa, niin aika pitkän tukoksen saa aikaan. Jonkin ajan laivaa varmaan aseellisesti puolustaakin.

Toki ensin pitää salaa kaapata sopiva laiva, mikä, kuten veli Griffin toteaa, ei ole ihan helppoa, mutta tuskin mikään ihan tekemätönkään paikka.
 
Salaliittoteoriat omassa ketjussaan. Sitten jos on jotain pitäviä selkeitä todisteita niin voi jatkaa tässä ketjussa.

Spekuloida voi luonnollisesti tapahtuman vaikutuksia, mutta selkeät viittaukset ja epäilyt salaliitoista ilman kunnollisia perusteita ei kuulu tähän ketjuun.
 
Kyllä laivojen liikkeet käsittääkseni tallennetaan koko matkalta mahdollista onnettomuustutkintaa varten. Nämä yksittäiset seurantapalvelut tuskin tarjoavat täyttä historiaa.


Jos olisin kapteenina halunnut piirtää pippelin karttaan, niin olisin suunnitellut kuvion vähän paremmin, eli eiköhän tuo ole ihan vaan sattumaa, josta toki saadaan taas salaliittoporukan maustamana vaikka mitä. Laivalla oli lisäksi virallinen luotsi mukana haverin sattuessa.

Näköjään sama vesselfinder maiggarin uutisissa. Mutta ilmeisesti siis kuvio on "oikea", josta pääsee seuraavaan kysymykseeni: mitä kuvioita muut laivat piirtävät odottaessaan?
 
Onhan tuo peniskuvio jo klassikko, joita tehdään kaikkialla. Lähes varmasti oli tarkoituksellinen teko tässäkin tapauksessa.


Salaliittoteoriat omassa ketjussaan. Sitten jos on jotain pitäviä selkeitä todisteita niin voi jatkaa tässä ketjussa.

Spekuloida voi luonnollisesti tapahtuman vaikutuksia, mutta selkeät viittaukset ja epäilyt salaliitoista ilman kunnollisia perusteita ei kuulu tähän ketjuun.

Onko tässä aiheessa muka jotain erityistä keskusteltavaakin, kuin ihmetellä, koska laivan saavat irti ja huomenna tämä ketju jo häipyy unholaan.
 
Eiköhän tästäkin saada kohta aikaiseksi uusi vessapaperikriisi.
Nyt äkkiä hamstraamaan!
1616680650395.png
Ei ollut tämä vitsini täysin tuulesta temmattu, kun nyt Bloomberg ja Fortune ovat päätyneet samaan arvioon.
Nyt kun laivakontit (joista on korona-aikana muutenkin ollut pulaa) seisovat Suezin kanavan molemmissa päissä, ei niitä kohta riitä vessapaperin kuljettamiseen.


Nyt vessapaperikaupan kulta-ajat voivat olla jälleen käsillä. Tällä kertaa syynä ei ole kuitenkaan korona, vaan globaali pula rahtikonteista ja -aluksista, varoittaa maailman suurin paperimassan valmistaja, brasilialainen Suzano S.A.
Asiasta kertovat muun muassa talousmediat Bloomberg ja Fortune.

”Konttikriisi” on jatkunut jo kuukausien ajan. Syynä pulaan on erityisesti konttien kasvanut kysyntä Kiinassa. Samaan aikaan konttien valmistajat ovat pienentäneet tuotantomääriään ennakoiden pandemian kutistamaa kulutusta. Tämän seurauksena konttirahdin kustannukset ovat nousseet tammikuusta 2020 noin 250 prosentilla, arvioi maailmantalouden asiantuntija Bloombergille.

Tuotantomäärällisesti mitattuna maailman suurimmat wc-paperin valmistajat löytyvät Yhdysvalloista, jonne raaka-ainetta toimitetaan Etelä-Amerikasta laivoin. Toimitus tapahtuu pääsääntöisesti irtolastina, jota kuljettavat alukset ovat kuitenkin nyt siirtyneet enenevissä määrin kuljettamaan konttirahtia.

Suzanon toimitusjohtaja Walter Schalka pelkääkin nimenomaan konttikriisistä seuraavaa ”lumipalloefektiä”. Yhtiö on jo joutunut viivästyttämään maalis- ja huhtikuulle sopimiaan raaka-ainetoimituksia.

– Riski koskettaa kaikkia eteläamerikkalaisia toimijoita, Schalka lisää.

Jo Suzano yksin tuottaa talousmedioiden mukaan noin kolmanneksen kaikesta maailman lehtipaperimassasta, jota käytetään vessapaperin valmistukseen.

Konttipula on jo nyt vaikuttanut muun muassa kahvin ja juuston saatavuuteen eri puolilla maailmaa. Juuri nyt maailmankauppaa sekoittaa myös Suezin kanavan tukos, jonka vuoksi kymmenien tai jopa satojen rahtialusten matka voi viivästyä ainakin viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tässä aiheessa muka jotain erityistä keskusteltavaakin, kuin ihmetellä, koska laivan saavat irti ja huomenna tämä ketju jo häipyy unholaan.
Minä en oo täällä sanomassa mistä ihmiset haluaa keskustella, riittää että se tehdään sääntöjen puitteissa.
 
Ei ollut tämä vitsini täysin tuulesta temmattu, kun nyt Bloomberg ja Fortune ovat päätyneet samaan arvioon.

Jossain muualla maailmassa ehkä mutta Suomessa tuota ongelmaa ei ole. Viime keväänä kun oli sitä hamstrausta niin muistaakseni jonkun isomman paperifirman johtaja totesi että yksi asia mitä Suomessa ei tarvi hamstrata on vessapaperi koska kotimaista tuotantoa ja raaka-ainetta on moninkertainen määrä kulutukseen verrattuna.
 
Onhan tuo kaivinkone ihan naurettavan pieni. Luulisi, että tälläisessä tilanteessa olisi muutoma hieman isompi kaivinkone tuotu kaivamaan (kummaltakin rannalta), että saadaan irti kunhan nousuvesi on riittävän korkealla. Laivan lastin purkaminen on ihan tolkuttoman hidasta tuollaisessa paikassa.

No tämä.

Maailmantalous on uhattuna ja paikalle on saatu yksi kaivinkone kaksi ryöukkoa kerrallaan?

000_96M347.jpg

_117703099_5a98eeaa-a480-4cfa-a2c2-88d08336718b.jpg


Kiinalaiset olisi kaivaneet jo uuden kanavan tohon viereen :rofl2:

EPGbTSzVUAA_Mov
 
No tämä.

Maailmantalous on uhattuna ja paikalta julkaistuissa kuvissa näkyy yksi kaivinkone kaksi ryöukkoa kerrallaan?

000_96M347.jpg

_117703099_5a98eeaa-a480-4cfa-a2c2-88d08336718b.jpg


Kiinalaiset olisi kaivaneet jo uuden kanavan tohon viereen :rofl2:

EPGbTSzVUAA_Mov

No ei se noilla kuormaajilla ja kaivinkoneilla tuosta irtoa eli kyseessä lienee ensitilassa tapahtuvaa hätiköintiä että jos nyt tuosta koittais. Ei sitä mikään pinnanpäällinen tuossa kiinni pitele tai että kaivinkoneilla ylettyisi irti kaivamaan.
 
No ei se noilla kuormaajilla ja kaivinkoneilla tuosta irtoa eli kyseessä lienee ensitilassa tapahtuvaa hätiköintiä että jos nyt tuosta koittais. Ei sitä mikään pinnanpäällinen tuossa kiinni pitele tai että kaivinkoneilla ylettyisi irti kaivamaan.

Kesällä kattelin, kun pikkuproomulla seisova kaivuri ruoppasi itämeren pohjaa tommosella heittämällä 18 m kauhalla. Ever Givenin syväys on 14 m :kahvi:

00576c53-zx350lc-6-slf_www-1600x1067.jpg
 
Eihän tuossa irrotustouhussa ole järjen hiventä. Penkat kaiketi ihan hiesua, niin jo pelkästään helvetinmoisilla vesipumpuilla luulisi saavan puhallettua hiekat aluksen alta pois. Kyllä tuonne kalustoa luulisi voitavan lennättää ympäri maailman jujauksessa, jos oikeasti se irti halutaan.

Voihan tietysti olla, että maksaja tuon irrotukselle on vielä haussa jonka takia homma tökkii.
 
No tämä.

Maailmantalous on uhattuna ja paikalle on saatu yksi kaivinkone kaksi ryöukkoa kerrallaan?
Niin, ei siellä varmaan mitään muuta tapahdu. Kyllä sen niin täytyy olla, että ensimmäinen paikalle lävähtänyt porukka ja siitä hetkestä johonkin twitteriin postattu kuva on se faktuaalinen totuus mitä siellä tällä hetkellä tehdään. /Sarkasmi

Ei vaan, on kieltämättä aika käsittämätöntä, että puhutaan jopa viikkojen projektista. Onhan siinä massaa hinattavaksi, mutta silti ihmetyttää, että mikä ihme tuossa oikein mättää. Kyse on niin suurista rahasummista, että luulisi siellä olevan kaikki paikalliset resurssit ja vähän ylikin käytössä.
 
Niin, ei siellä varmaan mitään muuta tapahdu. Kyllä sen niin täytyy olla, että ensimmäinen paikalle lävähtänyt porukka ja siitä hetkestä johonkin twitteriin postattu kuva on se faktuaalinen totuus mitä siellä tällä hetkellä tehdään. /Sarkasmi

Näin olettaisin. Luultavasti nuokin kaverit on jo tosin lähteneet viikonlopun viettoon ja maanantaina katsellaan lisää.

Voisi tosiaan kuvitella että siellä "jonkinlaista" operaatiota on päällä.
Ei ole vaan kukaan jaksanut ottaa kuvia viimeiseen vuorokauteen kun ei näy mun internetsissä :sori:
 
Näin olettaisin. Luultavasti nuokin kaverit on jo tosin lähteneet viikonlopun viettoon ja maanantaina katsellaan lisää.

Voisi tosiaan kuvitella että siellä "jonkinlaista" operaatiota on päällä.
Ei ole vaan kukaan jaksanut ottaa kuvia viimeiseen vuorokauteen kun ei näy mun internetsissä :sori:
Taitaa olla tuolla päin maailmaa Internet ja tietoliikenneyhteydet vähän erilaisessa jamassa kuin täällä meidän yltäkylläisyyden kuplassa, jossa poikkeavan värisestä aamukakastakin spammataan kuvat kaikille tutuille ja tuntemattomille ennen kuin on hanuria edes pyyhitty. :D

Siitä huolimattakin, olisihan se ihan mielenkiintoista jos joku saisi viriteltyä tuonne jonkin liveseurannan.
 
No ei se noilla kuormaajilla ja kaivinkoneilla tuosta irtoa eli kyseessä lienee ensitilassa tapahtuvaa hätiköintiä että jos nyt tuosta koittais. Ei sitä mikään pinnanpäällinen tuossa kiinni pitele tai että kaivinkoneilla ylettyisi irti kaivamaan.

Hyvin ylettyy kaivamaan irti riittävän isolla koneella, ellei sitten alla ole peruskalliota vastassa. Riittävän iso kaivinkone kaivaan tuosta ympäriltä, niin se alla oleva märkä hiekka ei kyllä kannattele tuollaista laivaa alta. Esim. tuollainen 60t pitkällä puomilla oleva yltää 19m päähän (13m alas), toki isompikian on olemassa, mutta tuollaisellakin saa jo riittävästi kun kaivaa sille kohdan, niin sillä se pääsee vielä 1-2m syvemmälle. Sama molemmista päistä ja sitten hinaajilla irti. Luulisi olevan vähän helpompi kuin alkaa purkamaan lastia. Ei luulisi olevan rahasta kiinni tuoda muutomaa isoa kaivinkonetta paikalle, vaikka sitten lentokoneella.
 
Nyt sinne oli kaiketi saatu ruoppauskalustoakin paikalle. Mistähän löytyy tarpeeksi iso kelluva nosturi?

Tuota paattia pitää alkaa vissiin tyhjentää yläkautta, koska muuten se saattaa kaatua ja siinähän sitä sitten ollaan. Kaikkia toistakymmentätuhatta konttia ei tarvitse tuossa kohtaa purkaa vaan sen verran, että se lähtee irti pohjasta ja saadaan hinattua johonkin leveämpään kohtaan.

Tuolla on kanavan vanha uoma, joka kulkee rinnakkain uudemman kanssa, mutta Ever Given on vissiin sellaisessa kohdassa, ettei sen kautta pääse ohi.
 
Simulaattorissa isoja laivoja ajellut niin kääntäessä tuon kokoinen alkaa pienelläkin kääntökulmalla olemaan koko kanavan levyinen eteenpäin liikkuessaan. Olisiko irroittamiseen ratkaisu jos kiinteät vetopisteet maihin ja isolla vesivirralla huuhtoisi alusta irti hiekasta?
164822612_1173728916394133_6351084640071446848_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ihan pieni vesimäärä riitä tuon huuhtomiseen... Mutulla heittäisin, että imuruoppaaja olisi paras vaihtoehto hiekan poistamiseen, ja sellainen tuonne on kai tuotukin.
Tuota tarkoitinkin, imemällä tai puhaltamalla huuhtoo irti ja samalla vedot niin että suoristuu kanavaan.
Twitterissä liikkunut jotain vitsiä tai aitoa tallennetta komentosilta keskustelusta
 
Simulaattorissa isoja laivoja ajellut niin kääntäessä tuon kokoinen alkaa pienelläkin kääntökulmalla olemaan koko kanavan levyinen eteenpäin liikkuessaan. Olisiko irroittamiseen ratkaisu jos kiinteät vetopisteet maihin ja isolla vesivirralla huuhtoisi alusta irti hiekasta?
164822612_1173728916394133_6351084640071446848_n.jpg

Millä ja miten vedät maista tuollaisen irti? Pitäisi saada kanavan suuntaisesti vedettyä. Toki vaikka mitä on rakennettavissa, mutta kestää liian kauan. Jos sinne saadaan riittävän tehokasta ruoppauskalustoa nopeasti, niin se on hyvä vaihtoehto. Isolla vesimäärällä huuhtomisessa riski pahentaa tilannetta, reunat voi alkaa sortumaan, jolloin tulee vaan lisää hiekkaa ympärille.
 
Millä ja miten vedät maista tuollaisen irti? Pitäisi saada kanavan suuntaisesti vedettyä. Toki vaikka mitä on rakennettavissa, mutta kestää liian kauan. Jos sinne saadaan riittävän tehokasta ruoppauskalustoa nopeasti, niin se on hyvä vaihtoehto. Isolla vesimäärällä huuhtomisessa riski pahentaa tilannetta, reunat voi alkaa sortumaan, jolloin tulee vaan lisää hiekkaa ympärille.
Vetäisin vinosti keulaa vastakkaiselle puolelle ja perää vastakkaiselle puolelle. Vetoankkurit hiekkaan kaivettuina ja veto hydrauliikalla. Ei varmasti nopein rakentaa mutta luulisi irtoavan, ainakin kappaleina. :hmm:
edit. (molemmat vedot ehkä takaviistoon)
 
Vetäisin vinosti keulaa vastakkaiselle puolelle ja perää vastakkaiselle puolelle. Vetoankkurit hiekkaan kaivettuina ja veto hydrauliikalla. Ei varmasti nopein rakentaa mutta luulisi irtoavan, ainakin kappaleina. :hmm:

No ei ihan kädenkäänteessä tuollaisia systeemejä sinne rakenneta. Tässä nyt on kuitenkin kiire ja pitäisi mahdollisimman nopeasti saada se paatti irti ehjänä. Jos vaan vedät niin kovaa, että hajoaa pääset paloittelemaan koko paatin ja keräämään kaikki palat pois kanavasta (tätä ennen pitää sitten vielä kontit purkaa pois). Ei ole oikein vaihtoehto, kestää liian kauan (varmaan kuukausia). Tuossa myös riskinä Hydrauliikalla kyllä repii tuollaisen paatin helposti palasiksi. Hydrauliikan avulla myös noita haaksirikkoituneita paatteja paloittelevat alukset, jos ei ole mahdollista / järkeä yrittää enää saada kellumaan ja hinattua pois. On vaan liian hidas vaihtoehto tähän.
 
Tarot kortit kertoo totuuden :kahvi:




Nopea kertaus miten matka eteni.




Sivusto, josta selviää onko laiva yhä jumissa.

 
Itsellä ei hajuakaan vastaavista operaatioista mutta paljon huuhtelua ja vähän vetoa metodilla yrittäisin. Veto tietysti useasta pisteestä.

Mitä jos padottaisi aluksen molemmista suunnista ja pumppaisi kellumaan? Aku Ankan pingispallo-kikka ei taida soveltua. ;)anders_and_paa_dansk_eu_avis_final.jpg
 
Itsellä ei hajuakaan vastaavista operaatioista mutta paljon huuhtelua ja vähän vetoa metodilla yrittäisin. Veto tietysti useasta pisteestä.

Mitä jos padottaisi aluksen molemmista suunnista ja pumppaisi kellumaan? Aku Ankan pingispallo-kikka ei taida soveltua. ;)

Menee tolkuttomasti aikaa padota ja sitten poistaa ne padot kun tuon jälkeen pitää kanavan olla auki. Paljon helpompi vaan kaivinkoneilla / ruoppaus kalustolla poistaa riittävästi hiekkaa aluksen ympäriltä, että hinaajilla saa vedettyä irti. Saamalla toki voi lastia keventää, jos se jotenkin järkevässä ajassa onnistuu. Jos kiinnostaa tälläiset, niin Salvage code red -sarjassa näytetään miten ammattilaiset hoitaa tämän tapaisia tilanteita.
 
Wau, nyt löytyi itselle ja pojalle katsottavaa, kiitos vinkistä.

Mahtaako irroituksessa olla kuitenkin esteenä maksajan löytyminen ennemmin kuin keinot?
 
Voi hyvin olla, tosin ei kyllä mitään järkeä alkaa tässä änkyröimään, vaan maksaa kiltisti se mitä pyydetään. Tuo nimittäin todella suuret tulot egyptille tuo laivaliikenne. Silloin kun laivat ei kulje ei tule rahaa.
 
Tuota tarkoitinkin, imemällä tai puhaltamalla huuhtoo irti ja samalla vedot niin että suoristuu kanavaan.
Twitterissä liikkunut jotain vitsiä tai aitoa tallennetta komentosilta keskustelusta

Rallinuottejahan nuo ovat, mutta ihan hyvä vitsi.
 
No ei ihan kädenkäänteessä tuollaisia systeemejä sinne rakenneta. Tässä nyt on kuitenkin kiire ja pitäisi mahdollisimman nopeasti saada se paatti irti ehjänä. Jos vaan vedät niin kovaa, että hajoaa pääset paloittelemaan koko paatin ja keräämään kaikki palat pois kanavasta (tätä ennen pitää sitten vielä kontit purkaa pois). Ei ole oikein vaihtoehto, kestää liian kauan (varmaan kuukausia). Tuossa myös riskinä Hydrauliikalla kyllä repii tuollaisen paatin helposti palasiksi. Hydrauliikan avulla myös noita haaksirikkoituneita paatteja paloittelevat alukset, jos ei ole mahdollista / järkeä yrittää enää saada kellumaan ja hinattua pois. On vaan liian hidas vaihtoehto tähän.

Tämä ajatusketju johtaa siihen tyypilliseen tilanteeseen, ettei aleta toteuttamaan niitä aikaa vieviä mutta varmemmin toimivia menetelmiä koska "ei ole aikaa". Sitten kun huomataan, että on pakko, ollaan edelleen lähtöruudussa.

Kriittisissä asioissa ne isot toimenpiteet kannattaa aloittaa heti ja toivoa, että nopeammat auttavat.
 
Wau, nyt löytyi itselle ja pojalle katsottavaa, kiitos vinkistä.
Seurattavaa uutisten muodossa, vai missasinko jonkin livekuvalinkin?
Mahtaako irroituksessa olla kuitenkin esteenä maksajan löytyminen ennemmin kuin keinot?
Egypti saa kanavasta niin massiivisesti tuloja vuosittain ja vastaavasti laivayhtiöt menettävät puoli miljoonaa taalaa per alus joka joutuu kiertämään Afrikan niemen, että ei varmasti ole rahasta kiinni.
 
Seurattavaa uutisten muodossa, vai missasinko jonkin livekuvalinkin?


Egypti saa kanavasta niin massiivisesti tuloja vuosittain ja vastaavasti laivayhtiöt menettävät puoli miljoonaa taalaa per alus joka joutuu kiertämään Afrikan niemen, että ei varmasti ole rahasta kiinni.
Kotona tilattuna maksukanavia joista saadaan katsottua.

"
Mr. Booth said a ship that was already waiting at the canal would be unlikely to backtrack all the way around Africa. That would mean a nearly six-week journey to reach Amsterdam compared with just 13 days from the canal.
If the call is made in the early part of a journey, though, it may make sense. For instance, Kpler estimates that a trip around the cape from the Saudi oil terminal Ras Tanura would require 39 days, versus 24 days by way of Suez."
Samassa kirjoituksessa arvioitiin että suotuisammat olosuhteet saada laiva kellumaan olisivat vasta ensi viikon puolivälissä.
 
Kotona tilattuna maksukanavia joista saadaan katsottua.
Jos vielä sen verran saisi tivattua, että mistä maksukanavalta tuota voi siis seurata? Meilläkin on vino kaikenlaisia kanavia, mutta ei ole tullut tähän liittyen vielä vastaan muuta kuin satunnaisia uutisia.

Ihan käsittämätöntä, ettei tuolta ole minkäänlaista julkista livestriimiä.
 
Tämä ajatusketju johtaa siihen tyypilliseen tilanteeseen, ettei aleta toteuttamaan niitä aikaa vieviä mutta varmemmin toimivia menetelmiä koska "ei ole aikaa". Sitten kun huomataan, että on pakko, ollaan edelleen lähtöruudussa.

Kriittisissä asioissa ne isot toimenpiteet kannattaa aloittaa heti ja toivoa, että nopeammat auttavat.

Ei tässä nyt todellakaan aleta paloittelemaan tuota paattia tuolla kanavassa kun se on edelleen vähintään hinauskelpoinen. Eli kyllä se idea pitää olla saada se irti nopeasti ja hinata pois edestä, jos ei omin voimin pysty jatkamaan telakalle. Nyt pitää saada riittävästi ruoppaus&hinaus kalustoa nopeasti paikalle. Eli ruopataan riittävästi ja sen jälkeen sitten riittävästi hinaajia, että saadaan vedettyä irti. Tässä nyt toki joutuu odottamaan, että se vuorovesi on mahdollisimman korkealla. Varalta voi toki alkaa tuomaan kalustoa konttien poistamiseen laivasta ja tätä on ilmeisesti jo tehtykin.
 
ma vaan ihmettelen että onko kukaan koittanu hinata sitä taaksepäin jos sillä irtois kun se on kerta karilla etupuolelta :)
 
ma vaan ihmettelen että onko kukaan koittanu hinata sitä taaksepäin jos sillä irtois kun se on kerta karilla etupuolelta :)
Siellä on reilut 20 000 kontillista kamaa laivan itsensä lisäksi ja se on osittain pohjasta kiinni. Ei taida liikkua millään pienellä hinauskalustolla, eikä vähän isommallakaan.

Lisäksi laiva on lähes poikittain kanavassa, eli ensin pitäisi saada hivutettua perää keskemmälle ja vasta sitten taaksepäin. Siellä on se ruoppausproomu nyt poistamassa maa-ainesta alta ja kun siellä on käsittääkseni nousuvesi korkeimmillaan juuri tässä lähipäivinä, niin varmaan aika ripeästi yrittävät irroitusta, mutta sitä en tiedä että millaisella suunnitelmalla. Eiköhän siellä ole aika pätevää porukkaa analysoimassa eri vaihtoehtoja. Mutuilen että eivät yritä peruuttaa, vaan pyrkivät saamaan keulan alta maata pois ja sitten hinattua keulaa kanavan keskelle ja siitä sitten edelleen.

Tämän sivun mukaan nousuvesi on tuolla korkeimmillaan iltaisin ensi viikon ma-to.

1616844112645.png
 
Jos vielä sen verran saisi tivattua, että mistä maksukanavalta tuota voi siis seurata?
Eiköhän tuossa ollut kyse tuosta aikaisemmin mainitusta yleisesti laivojen pelastusoperaatioista kertovasta sarjasta. Ei siis mitään liveseurantaa.
Jos kiinnostaa tälläiset, niin Salvage code red -sarjassa näytetään miten ammattilaiset hoitaa tämän tapaisia tilanteita.
 
Eiköhän tuossa ollut kyse tuosta aikaisemmin mainitusta yleisesti laivojen pelastusoperaatioista kertovasta sarjasta. Ei siis mitään liveseurantaa.
Aaah, no nyt selvisi. En nähnyt tuota toista viestiä, kun sen kirjoittaja on ignoressa.
 
Miettisin että toimisikohan tästä apuna Aku Ankasta tuttu pingis- tai tennispallo kikka?
 
Jos vielä sen verran saisi tivattua, että mistä maksukanavalta tuota voi siis seurata? Meilläkin on vino kaikenlaisia kanavia, mutta ei ole tullut tähän liittyen vielä vastaan muuta kuin satunnaisia uutisia.

Ihan käsittämätöntä, ettei tuolta ole minkäänlaista julkista livestriimiä.
Amazon Prime pitäisi löytyä, tarkistin äsken niin ei kyllä ihan heti löytynyt meidän töllöstä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 798
Viestejä
4 568 673
Jäsenet
75 299
Uusin jäsen
saab99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom