Suezin kanavan tukos

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 391
Siellä on reilut 20 000 kontillista kamaa laivan itsensä lisäksi ja se on osittain pohjasta kiinni. Ei taida liikkua millään pienellä hinauskalustolla, eikä vähän isommallakaan.

Lisäksi laiva on lähes poikittain kanavassa, eli ensin pitäisi saada hivutettua perää keskemmälle ja vasta sitten taaksepäin. Siellä on se ruoppausproomu nyt poistamassa maa-ainesta alta ja kun siellä on käsittääkseni nousuvesi korkeimmillaan juuri tässä lähipäivinä, niin varmaan aika ripeästi yrittävät irroitusta, mutta sitä en tiedä että millaisella suunnitelmalla. Eiköhän siellä ole aika pätevää porukkaa analysoimassa eri vaihtoehtoja. Mutuilen että eivät yritä peruuttaa, vaan pyrkivät saamaan keulan alta maata pois ja sitten hinattua keulaa kanavan keskelle ja siitä sitten edelleen.

Tämän sivun mukaan nousuvesi on tuolla korkeimmillaan iltaisin ensi viikon ma-to.

Varmaan tarvitsisi jonkun lentotukialuksen, että lähtis helpommin toi potski irti rannasta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
En jaksa lukee koko lirpaketta. Onko täällä ihmetelty miksei tota yritetä irrottaa rannasta käsin?
Luulis että tappiot alkaa olemaan sillä tasolla, että kannattaa rakennuttaa uus laiva mielummin kuin rukoillen hissutella jollain helvetin hinaajilla ja hiekkalaatikon lelukauhaajilla sitä. Vinssirivistö rannalle ja alus vaikka u-mutkan muotoisena irti ja sivuun. Ekaks tietty kannattais enemmän linjassa yrittää irrottaa ehjänä. Öljyvuoto varmasti seurais ekasta vaihtoehdosta, mutta kyse on kanavan pienestä osasta kuitenkin, eikä avomerestä. Vinssien ankkuroinnilla olis vähän hankaluuksia varmaan maastoa katellen, mutta no hitto vaikka oikeat laivan ankkuritkin toimii hiekassa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
En jaksa lukee koko lirpaketta. Onko täällä ihmetelty miksei tota yritetä irrottaa rannasta käsin?
Luulis että tappiot alkaa olemaan sillä tasolla, että kannattaa rakennuttaa uus laiva mielummin kuin rukoillen hissutella jollain helvetin hinaajilla ja hiekkalaatikon lelukauhaajilla sitä. Vinssirivistö rannalle ja alus vaikka u-mutkan muotoisena irti ja sivuun. Ekaks tietty kannattais enemmän linjassa yrittää irrottaa ehjänä. Öljyvuoto varmasti seurais ekasta vaihtoehdosta, mutta kyse on kanavan pienestä osasta kuitenkin, eikä avomerestä. Vinssien ankkuroinnilla olis vähän hankaluuksia varmaan maastoa katellen, mutta no hitto vaikka oikeat laivan ankkuritkin toimii hiekassa.
Sanoin jo aiemmin, liian hidasta. Liian kovaa vetämällä hajoittaa laivan. Sitten joudut paloina sen paatin siirtämään pois. Tätä ennen pitäisi kontit saada laivasta pois. N. 20k kontin siirtäminen ei ole ihan helppoa & nopeaa tuolla. Kyllä se nopein on ruopata ja hinaajilla vetää irti kun paatti on ehjä. Sitten vaan paatti hinaamalla pois edestä. Tarvittavan kaluston kuljettamisessa toki kestää oma aikansaja valmisteluissa toki kestää myös.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 038
Hieman kyllä ontuu selitys että tuuli olisi aiheuttanut onnettomuuden.
Kanavassa menee kuitenkin yli 15000 laivaa/vuosi ja kai siellä on tuullut ennenkin? Miksi siellä ei ole ollut laiva poikittain joka kerta kun tuulee?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
Toivonmukaan laivan omistama yhtiö saa laskun menetetystä kauppaliikenteestä ja polttoainekustannukset niistä mitkä joutuivat kiertään koko afrikan mantereen; ehkeivät sen jälkeen ala ahnehtimaan maksimimittaista alusta enään tai ainakin palkkaavat pirusti pätevämmän miehistön
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Hieman kyllä ontuu selitys että tuuli olisi aiheuttanut onnettomuuden.
Kanavassa menee kuitenkin yli 15000 laivaa/vuosi ja kai siellä on tuullut ennenkin? Miksi siellä ei ole ollut laiva poikittain joka kerta kun tuulee?
Oli kuulemma vielä "power failure" laivassa. Tiedä sitten mikä on totuus.

Toivonmukaan laivan omistama yhtiö saa laskun menetetystä kauppaliikenteestä ja polttoainekustannukset niistä mitkä joutuivat kiertään koko afrikan mantereen; ehkeivät sen jälkene ala ahnehtimana maksimimittaista alusta enään tai ainakin palkkaavat pirusti pätevämmän miehistön
Jos tuo kanava on speksattu X pituisille laivoille, niin ei siinä ole mitään ahnehtimista jos sinne sillä speksit täyttävällä maksimipituisella seilaa. Muutenkin laivaliikenteessä pyritään aina maksimaaliseen kapasiteettiin.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Kun seurannut viime viikkojen öljyn hintaa, niin tämä sopii juuri hyvin aiheuttamaan painetta hinnannousulle. Liekkö tahallinen tapaus, mutta en keksi mitään negatiivista miksi öljy-yhtiöt tästä kärsisivät.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 236
Asian sivusta: nythän on ollut puhetta siitä, että Saimaan kanavan sulkuja oltaisiin pidentämässä ja jatkossa siellä voisi siis liikkua aiempaa pidempiä laivoja.

Just sayin'.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Täällä pitäisi olla jotain Reutersin livekuvaa, mutta ainakin tällä hetkellä siellä näkyy tallenne -->


En jaksa lukee koko lirpaketta. Onko täällä ihmetelty miksei tota yritetä irrottaa rannasta käsin?
Käsin? Mitä tämä toimenpide mielestäsi käsittää yhden maailman suurimman (ja täyteen lastatun) rahtialuksen kohdalla?

Edelleen siellä on sen verran isot panokset, että paikalla on varmasti maailman terävin kärki pohtimassa mitä kannattaa tehdä ja miten. Laivan omistava telakka oli palkannut kaksi eri yritystä suunnittelemaan tarvittavat toimet. Tarvittavaa kalustoa ei vaan välttämättä ihan hetkessä saa tuonne Egyptiksi nimetyn kehitysmaan kulmille.

Arvion mukaan sieltä alta pitää poistaa 15 000-20 000 kuutiometriä hiekkaa, jotta alus saadaan uudelleen liikkeelle. Siinä sitä on vähän lapioitavaa. :D

Kun seurannut viime viikkojen öljyn hintaa, niin tämä sopii juuri hyvin aiheuttamaan painetta hinnannousulle. Liekkö tahallinen tapaus, mutta en keksi mitään negatiivista miksi öljy-yhtiöt tästä kärsisivät.
Näistä salaliittospekulaatioista moderaattori huomautti jo aiemmin, että ei niitä tänne jos ei ole tueksi jotain muuta kuin mutua.

Kanavaa hallinnoivan viranomaisen viimeisimpien kommenttien mukaan syy ei välttämättä ollutkaan tuuli, vaan inhimillinen erehdys tai tekninen vika. Lopulinen syy selviää myöhemmin tutkinnassa.


Toivonmukaan laivan omistama yhtiö saa laskun menetetystä kauppaliikenteestä ja polttoainekustannukset niistä mitkä joutuivat kiertään koko afrikan mantereen; ehkeivät sen jälkeen ala ahnehtimaan maksimimittaista alusta enään tai ainakin palkkaavat pirusti pätevämmän miehistön
Täällä on spekulaatiota siitä kuka ehkä maksaa ja mitä:



Tulkinnasta riippuen korvauksia maksetaan vakuutusyhtiön puolesta, tai sitten laivan omistavan yhtiön puolesta. Niin tai näin, tuosta tulee iso lovi jonkun lompakkoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
En jaksa lukee koko lirpaketta. Onko täällä ihmetelty miksei tota yritetä irrottaa rannasta käsin?
Luulis että tappiot alkaa olemaan sillä tasolla, että kannattaa rakennuttaa uus laiva mielummin kuin rukoillen hissutella jollain helvetin hinaajilla ja hiekkalaatikon lelukauhaajilla sitä. Vinssirivistö rannalle ja alus vaikka u-mutkan muotoisena irti ja sivuun. Ekaks tietty kannattais enemmän linjassa yrittää irrottaa ehjänä. Öljyvuoto varmasti seurais ekasta vaihtoehdosta, mutta kyse on kanavan pienestä osasta kuitenkin, eikä avomerestä. Vinssien ankkuroinnilla olis vähän hankaluuksia varmaan maastoa katellen, mutta no hitto vaikka oikeat laivan ankkuritkin toimii hiekassa.
Näissä ihmettelyissä on perustavanlaatuinen lähtökohtainen moka. Mittakaava nimittäin on niin järjetön, että mikä tahansa mitä yritetään, kestää verrattain kauan. Ei siellä ole mikään ruotsinlaiva vähän kiven kannatuksella, vaan sellainen suht miehekkään painoinen jotakuinkin suurin mahdollinen paatti kapeassa ojassa ihan kunnon voimalla paskaan haukanneena. Jos se lähtee tuulenpuuskassa lapasesta, se ei osu sillai pikkusen vaan kaivaa tietään ainakin jonkin matkaa ennen kuin asettuu jumiin.

Lisäksi tilanne pahentuisi aivan eri tasolle, jos laiva paskottaisiin järjettömällä väkivallalla(minkä toteuttaminen myös kestäisi verrattain pitkään mittakaavasyistä). Se, että helvetin iso ehjä laiva on juuttunut Suezin kanavaan, on paha. Jos kanavassa olisi kallistuneena tai uponneena tai katkenneena jumissa helvetin iso laiva(ja kyydistä tippuneena osa 20 000 rahtikontista), edellinen alkaisi kuulostaa lähinnä kiusalliselta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Riittää, että pysäköi USS Abraham Lincolnin tohon Suezin lahteen ja poistaa tomahawkeista varmistimet niin loppuu toi perseily :smoke:
Ei taida olla USS Abraham Lincolnilla (CVN-72) yhtään Tomahawkkeja. Sen saattoaluksena olevilla Arleigh Burke-luokan hävittäjillä tosin niitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 822
Toivonmukaan laivan omistama yhtiö saa laskun menetetystä kauppaliikenteestä ja polttoainekustannukset niistä mitkä joutuivat kiertään koko afrikan mantereen; ehkeivät sen jälkeen ala ahnehtimaan maksimimittaista alusta enään tai ainakin palkkaavat pirusti pätevämmän miehistön
Miksi laivan omistaja?

Kai tiedät että laivaa ohjasi luotsi joka kuuluu kanavaa operoivaan yritykseen joka kai edelleen omistaa kanavan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Kannattaisko se botski vain räjäyttää tuosta pois? Lasti talteen ensin. Tai eikö muutaman päivän matkan päässä ole mitään avolouhosta tai muuta, josta löytyisi oikeita kaivinkoneita?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Kannattaisko se botski vain räjäyttää tuosta pois? Lasti talteen ensin. Tai eikö muutaman päivän matkan päässä ole mitään avolouhosta tai muuta, josta löytyisi oikeita kaivinkoneita?
:facepalm:

Minne kuvittelet 200000 tonnia räjäyttäväsi?

Paljon helpompi se laiva siitä ehjänä on saada pois kuin romuna, romuna se laiva tukkisi sen kanvan TODELLA PALJON PAHEMMIN.

Edellisen sodan jälkeen romujen ja miinojen siiivoamisessa kanavasta kesti kaksi vuotta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Kannattaisko se botski vain räjäyttää tuosta pois? Lasti talteen ensin. Tai eikö muutaman päivän matkan päässä ole mitään avolouhosta tai muuta, josta löytyisi oikeita kaivinkoneita?
Joo, 24000 täyttä konttia siirtyy käden käänteessä siihen viereiselle rantahietikolle. Jotain rajaa näihin möläytyksiin, kiitos.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
:facepalm:

Minne kuvittelet 200000 tonnia räjäyttäväsi?

Paljon helpompi se laiva siitä ehjänä on saada pois kuin romuna, romuna se laiva tukkisi sen kanvan TODELLA PALJON PAHEMMIN.

Edellisen sodan jälkeen romujen ja miinojen siiivoamisessa kanavasta kesti kaksi vuotta.
Ihminen on yllättävän hyvä tuhoamaan asioita.
Räjäytyksen kanssa haaste ei ole aluksen "suuri" koko, vaan ainoastaan se, että saadaan skaalattua pommi riittävän pieneksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Räjähdyksen ei tarvitse olla kovin paljoa isompi kuin Beirutin satamassa. Ja jäljelle jää vain pieni siisti kraateri ilman ylimääräisiä laivan romuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Aaah, no nyt selvisi. En nähnyt tuota toista viestiä, kun sen kirjoittaja on ignoressa.
Haha, karma is a bitch, ignorettanut corona threadin takia kun mielipiteet ei osu yksiin niin sitten vaan kärsitään ne seuraukset kun kaverilla onkin fiksuja mielipiteitä muualla :).

Yleisesti miettien tuollakin kanavaorganisaatio mennyt selkeesti toivotaan toivotaan linjalla, mihinkään tämmöiseen ei millään tavalla ole varauduttu. Tuollaista överi isoa paattiahan voisi vaikka hinaaja saattaa aina tms... Irrotuskalusto standbyssä olisi varmaan maksanut jo itsensä 50v ajalta....
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 236
Tyhmä kysymys, mutta miksei sitä laivan keulaa voi yksinkertaisesti työntää rannalta samaan aikaan kun kaivetaan hiekkaa ympäriltä pois? Ja sama toisessa päässä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 420
Tyhmä kysymys, mutta miksei sitä laivan keulaa voi yksinkertaisesti työntää rannalta samaan aikaan kun kaivetaan hiekkaa ympäriltä pois? Ja sama toisessa päässä...
Tyhmä vastakysymys, milläs sä työnnät sitä laivan keulaa? Tuo paatti on kohtalaisen painava tekele eikä ihan pienestä tönäisystä hievahdakaan. Pitäisi olla melkoinen vekotin työntämässä että sillä olisi edes jotain vaikutusta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Konttien siirrosta helikoptereilla on ollut puhetta jo muutenkin.
Kontti voi sisältöineen painaa maksimissaan 30 tonnia.

Maailmassa ei ole yhtään käytössä olevaa helikopterimallia, joka pystyy nostamaan 30 tonnia. (1960-luvulla sellaista kehitettiin (Mil V-12), mutta siitä rakennettiin vain 2 prototyyppiä, ja ne 2 prototyyppiä eivät todellakaan ole lentokunnossa eikä niitä saada millään lentokuntoon.)

Eli ainoastaan osan konteista voisi siirtää helikoptereilla, ja siinä menisi ihan älyttömästi aikaa, kun niitä kontteja on se > 20000 kpl.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Ihminen on yllättävän hyvä tuhoamaan asioita.
Räjäytyksen kanssa haaste ei ole aluksen "suuri" koko, vaan ainoastaan se, että saadaan skaalattua pommi riittävän pieneksi.
:facepalm:

Se, että jotain tuhotaan käyttökelvottomaksi, ja se, että jotain vaan "katoaa" on kaksi täysin eri asiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
:facepalm:

Se, että jotain tuhotaan käyttökelvottomaksi, ja se, että jotain vaan "katoaa" on kaksi täysin eri asiaa.
Onko jäänyt myth bustersin betonirekka-episodi katsomatta? Muistikuvieni mukaan se rekka nimenomaan ”katosi”. Kyllähän periaatteessa sama tuohonkin tepsisi mutta eihän siinä näin insinöörinäkökulmasta katsoen mitään järkeä ole kun 2 isoa imuruoppaajaa irroittaa tuollaisen päivässä/max kahdessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Onko jäänyt myth bustersin betonirekka-episodi katsomatta?
On.

Muistikuvieni mukaan se rekka nimenomaan ”katosi”. Kyllähän periaatteessa sama tuohonkin tepsisi mutta eihän siinä näin insinöörinäkökulmasts katsoen mitään järkeä ole kun 2 isoa imuruoppaajaa irroittaa tuollaisen päivässä/max kahdessa.
Tuo laiva on luokkaa 6000 kertaa isompi kuin betonirekka.


Ja jos sinne ruvetaan tunkemaan alle jotain ydinpommia tai ydinpommin kokoluokkaa olevaa määrää kemiallista räjähdettä, niin collateral damage on aika järjetön.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Onko jäänyt myth bustersin betonirekka-episodi katsomatta? Muistikuvieni mukaan se rekka nimenomaan ”katosi”. Kyllähän periaatteessa sama tuohonkin tepsisi mutta eihän siinä näin insinöörinäkökulmasta katsoen mitään järkeä ole kun 2 isoa imuruoppaajaa irroittaa tuollaisen päivässä/max kahdessa.
EDIT: hkultala ehtikin ensin
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Jos tuo nyt on noin iso ongelma niin eikös tuossa voisi toinen vastaava konttialus kolaroida vastaan tulevien suunnasta jumissa olevan laivan peräpäähän. Silloin todennäköisesti tuo keula vääntyisi irti tai ainakin laiva kääntyisi niin, että ohi mahtuisi. Useampi pökkäsy varovasti niin ettei pökkäävä laiva työnny penkkaan liikaa.

Jotenkin hupaisaa ettei paikalle ole saatu yhtä(?) kaivuria enempää hommiin.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 731
negatiivisten vaikutusten (ulkovaltojen väliintulo, jos kanava menisi yhtäkkiä kiinni) takia.
Väliintulo? Tuo kanava on Egyptin omaisuutta. Jos ne haluaa parkkeerata siihen poikittain No fucks Ever Given niin se on täysin heidän oikeuksiensa mukaista.

Maailmantalous on uhattuna
Missä se näkyy? Muutaman pörssi-indeksin ja öljyn hinnassa ei ainakaan.

Toivonmukaan laivan omistama yhtiö saa laskun menetetystä kauppaliikenteestä ja polttoainekustannukset niistä mitkä joutuivat kiertään koko afrikan mantereen; ehkeivät sen jälkeen ala ahnehtimaan maksimimittaista alusta enään tai ainakin palkkaavat pirusti pätevämmän miehistön
En tiedä kansainvälisestä merenkulusta mutta ainakin täällä maalla Suomessa tavallisten kuolevaisten piirissä, onnettomuudet ovat ei-kenenkään syytä. Jenkeissä act of god.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Lienee kuitenkin globaalin kaupankäynnin kannalta sen verran merkittävä asia, että siihen liittyvät taloudelliset paineet saattaisivat hyvin johtaa vielä radikaaleiltakin tuntuviin nopeisiin ratkaisuihin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Haha, karma is a bitch, ignorettanut corona threadin takia kun mielipiteet ei osu yksiin niin sitten vaan kärsitään ne seuraukset kun kaverilla onkin fiksuja mielipiteitä muualla :).

Yleisesti miettien tuollakin kanavaorganisaatio mennyt selkeesti toivotaan toivotaan linjalla, mihinkään tämmöiseen ei millään tavalla ole varauduttu. Tuollaista överi isoa paattiahan voisi vaikka hinaaja saattaa aina tms... Irrotuskalusto standbyssä olisi varmaan maksanut jo itsensä 50v ajalta....
Kannattaa jättää keittiöpsykologia vähemmälle tässäkin ketjussa. Pelkästään mielipiteen vuoksi en kehtaisi koskaan estää ketään tekemästä tai sanomasta mitään, mutta jos tarpeeksi perseilee, niin en vaan jaksa tuhlata aikaa sellaisen kuuntelemiseen. Lisäksi kannattaa googlettaa karman tarkoitus. Tässähän se osui nimenomaan toiseen kirjoittajaan, joka on käyttäytynyt muualla niin, ettei tämän sanomisia huomioitu.

Enkä nyt ihan hoksannut, että mikä tuossa oli se "fiksu mielipide", kun kyse oli jostakin ohjelmasta, joka ei liity tähän keskusteluun. Ja tämä ei ollut kysymys, eli ei tarvitse vastata.

Yleisesti miettien tuollakin kanavaorganisaatio mennyt selkeesti toivotaan toivotaan linjalla, mihinkään tämmöiseen ei millään tavalla ole varauduttu. Tuollaista överi isoa paattiahan voisi vaikka hinaaja saattaa aina tms... Irrotuskalusto standbyssä olisi varmaan maksanut jo itsensä 50v ajalta....
Millaisella varustelulla mielestäsi olisi pitänyt varautua tilanteeseen, jota ei ole tapahtunut koskaan aiemmin ja joka ei ollut todennäköistä varsinkaan nykypäivänä?

Tässä tiivistelmä kaikista kanavan ongelmista sen historian aikana:

Ja mikä hyöty olisi saattaa 300m leveässä ja kokonaisuutena lähes 200km pitkässä kanavassa jollakin kämäisellä hinaajalla satoja kertoja isompaa rahtilaivaa? Mitä se hinaaja olisi saanut tuossa tilanteessa aikaiseksi, siis muuta kuin jatkuvan pullonkaulan kanavan läpimenolle?

Jos tuo nyt on noin iso ongelma niin eikös tuossa voisi toinen vastaava konttialus kolaroida vastaan tulevien suunnasta jumissa olevan laivan peräpäähän. Silloin todennäköisesti tuo keula vääntyisi irti tai ainakin laiva kääntyisi niin, että ohi mahtuisi. Useampi pökkäsy varovasti niin ettei pökkäävä laiva työnny penkkaan liikaa.

Jotenkin hupaisaa ettei paikalle ole saatu yhtä(?) kaivuria enempää hommiin.
Ihan oikeasti? Miettikää nyt vähän niitä massoja mistä siellä on kyse, mitä alusten runko voi kestää ja mitä tapahtuu jos ja kun tuollainen "kolarointipelastus" kusee ja 24000 rekkakonttia kippaa siihen kanavaan? Ja sitten samaan hengenvetoon voi arvuutella, että mikä laivayhtiö suostuisi siihen että tämä pikku töytäisy tehtäisiin heidän laivallaan (jonka keulabulbi todennäköisesti joko hajoaisi, tai puhkaisisi sen toisen aluksen rungon). Ja sitten vielä nämä miksi "sitä ei räjäytetä, kun myytinmurtajissakin vähintään 6000 kertaa pienempi rekka saatiin haihdutettua miljoonaksi kappaleeksi keskellä erämaata!?" -skenaariot. Ei hyvää päivää tätä menoa.

Ja mikä ihmeen yksi kaivuri? Onko tässä taas lähteenä se sama twitter-kuva, joka on napattu about 2h tapahtuman alusta ja joka kiertää somessa faktatietona siitä mitä paikalla tapahtuu 4 vuorokautta myöhemmin?

Edit.
Tämä setä ja muut viereisen kaupungin asukkaat voisivat tykätä kyttyrää, jos foorumin fyysikot ilmaantuisivat paikalle jonkin miljoonan kilotonnin räjähteen kanssa "ratkaisemaan ongelman" -->

1616878192487.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Jotenkin hupaisaa ettei paikalle ole saatu yhtä(?) kaivuria enempää hommiin.
On siellä imuruoppaajia töissä nyt, ja niillä homma hoituu vähän tehokkaammin kuin millään kaivinkoneella.



Jos laiva hajotetaan, räjäyttämällä tai muulla tavalla, sen jälkeen kanava onkin tukossa vähän pidempään. Laiva ei tuosta noin vain katoa muulla kuin ydinaseella, ja sen jälkeen on mietittävänä vähän muitakin ongelmia.

Vetämiseen vielä, en tiedä, saisiko maalta vetämällä enemmän voimaa kuin hinaajilla. Vinsseillä tai vaikka panssarivaunuilla. Mutta eiköhän tätäkin vaihtoehtoa ole siellä mietitty. Hankalampi joka tapauksessa toteuttaa kuin hinaajien käyttö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Enkä nyt ihan hoksannut, että mikä tuossa oli se "fiksu mielipide", kun kyse oli jostakin ohjelmasta, joka ei liity tähän keskusteluun. Ja tämä ei ollut kysymys, eli ei tarvitse vastata.
Vastataan silti, kovin olit tuosta mainitusta ohjelmasta kuitenkin kiinnostunut, ilman blokkia olisit saanut tiedon suoraan.
Millaisella varustelulla mielestäsi olisi pitänyt varautua tilanteeseen, jota ei ole tapahtunut koskaan aiemmin ja joka ei ollut todennäköistä varsinkaan nykypäivänä?
vaikka 4 tuollaista 1000m^3/h imuruoppaajaa ripoteltuna 200km matkalle tekisi 40km ruoppaajien välille joten keskimäärin lähin apu olisi 20km päässä ellei ihan kanavan suulle jässähdä.

Veikkaan että ko. kalustolla paatti olisi jo irti
Tässä tiivistelmä kaikista kanavan ongelmista sen historian aikana:

Ja mikä hyöty olisi saattaa 300m leveässä ja kokonaisuutena lähes 200km pitkässä kanavassa jollakin kämäisellä hinaajalla satoja kertoja isompaa rahtilaivaa? Mitä se hinaaja olisi saanut tuossa tilanteessa aikaiseksi, siis muuta kuin jatkuvan pullonkaulan kanavan läpimenolle?
Käsitykseni mukaan koostaan huolimatta ne eivät kuitenkaan ole kovin kämäsiä. Sikäli mikäli tuolla on ollut konevika tms. niin huutamalla hinaajalle heti ”hep” ko. tilanne olisi vältetty tai ainakin sen vaikutusta olisi saatu merkittävästi pienennettyä.

6-10 tuhatta miljoonaa viikko tekee tuhat miljoonaa päivässä: exports: Suez Canal crisis: Expect freight rates to spike further, caution industry experts - The Economic Times

Tossa toinen 400 miljonaa tunnissa:How much did the Suez Canal blockage cost?

Vaikka luvut keskenään ristiriitaisia onkin niin arvaan että tuollainen imuruoppaaja maksaa 10M kappale, muutama ylläpitohenkilö ja varsinainen miehistö standbyssä 24/7 kuulostaa ihan pähkinöiltä yllä oleviin lukuihin... Arvioni imuruoppaajan hinnasta kestää decadin virheenkin ja siltikin tuo varautuminen olisi jo maksanut itsensä takaisin meidän eliniän osalta... Jälkikäteen toki helppo huudella, kun tarkoitus on maksimoida voitto ja toivoa parasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
tosta 1min 52s pikakelaamatta:
... ja siellä näkyy edelleen isoja osia räjähdyksen jälkeen, mm. kokonainen telirakenne, että ei todellakaan vaan "haihtunut ilmaan". Mikä tahansa isompi rojunpalanen siellä kanavan pohjassa törröttämässä siten että osuisi yli ajavan laivan pohjaan estäisi edelleen sen liikenteen siitä yli.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
285
tosta 1min 52s pikakelaamatta:
Yritin laittaa tätä päässäni johonkin mittasuhteeseen. Wikipedian mukaan myytinmurtajat käyttivät sementtiauton räjäyttämiseen 386 kg anfoa. Google kertoo sementtiauton painoksi 9-13 tonnia ja Ever Givenin painoksi lastattuna 240000 tonnia. Valitaan sementtiauton painoksi 12 tonnia niin saadaan pyöreä 20000x suhdeluku. Eli jos räjäytys skaalautuisi lineaarisesti (mitä se ei varmaan todellisuudessa tee...) niin laivan räjäyttämiseen käytettäisiin 7,7 kilotonnia anfoa.

Joidenkin arvioiden mukaan Beirutissa posahti viime vuonna 2,7 kilotonnia anfoa eli tuosta tulisi lähes kolme kertaa isompi tussahdus. Ainakin siitä tulisi komeaa highspeed-kuvaa jos ei muuta, käsillä olevaa ongelmaa se tuskin ratkaisisi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Vastataan silti, kovin olit tuosta mainitusta ohjelmasta kuitenkin kiinnostunut, ilman blokkia olisit saanut tiedon suoraan.
En ollut kiinnostunut siitä, enkä ole edelleenkään. Luulin että Pavosen Heska puhui tämän tukosalueen livelähetyksestä sanomalla, että "nyt löytyi itselle ja pojalle katsottavaa" ja jatkamalla seuraavassa lauseessa suoraan tästä että "Mahtaako irroituksessa olla kuitenkin esteenä maksajan löytyminen ennemmin kuin keinot?" Mutta joo, se oli väärinkäsitys, eli josko tämä riittäisi tuon osalta.

vaikka 4 tuollaista 1000m^3/h imuruoppaajaa ripoteltuna 200km matkalle tekisi 40km ruoppaajien välille joten keskimäärin lähin apu olisi 20km päässä ellei ihan kanavtan suulle jässähdä.
Ei se pelkästään sillä imuruoppaajalla sieltä irtoa ja sitä paitsi niitä on siellä koko ajan ripoteltuna kanavan pituudelta, kun maapohja kanavassa on niin höttöistä, että ruoppaavat sitä jatkuvasti. Siksi siellä oli nytkin ruoppauskalustoa paikalla verrattain lyhyessä ajassa, mutta se ei yksinään auta tuollaisten massojen osalta. Jo aiemmin ketjussa mainittiin lähteiden kera, että arvio siirrettävän maamassan koosta on 15 000-20 000 kuutiometriä.

... ja siellä näkyy edelleen isoja osia räjähdyksen jälkeen, mm. kokonainen telirakenne, että ei todellakaan vaan "haihtunut ilmaan". Mikä tahansa isompi rojunpalanen siellä kanavan pohjassa törröttämässä siten että osuisi yli ajavan laivan pohjaan estäisi edelleen sen liikenteen siitä yli.
Saati sitten että sitä rautaa sataisi viereisen melkein miljoonan ihmisen kaupungin asukkaiden niskaan. Upeita ratkaisuehdotuksia kerrassaan, enkä tässä edes huomioinut sitä pingispallojen avulla tehtävää nosto-operaatiota. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
... ja siellä näkyy edelleen isoja osia räjähdyksen jälkeen, mm. kokonainen telirakenne, että ei todellakaan vaan "haihtunut ilmaan". Mikä tahansa isompi rojunpalanen siellä kanavan pohjassa törröttämässä siten että osuisi yli ajavan laivan pohjaan estäisi edelleen sen liikenteen siitä yli.
Omalta osaltani tämä oli ainakin kevennys kuten viestistä luulin käyvän ilmi, toisaalta tuo auton räjähdys on avoimessa tilassa, olettavasti veden alla tekisi ”parempaa” jälkeä, mutta tietysti ne päällä olevat kontit ja muu rakenne olisi jonkunlainen haaste vaikka viiveillä tuota lähtisi mossauttamaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Ei se pelkästään sillä imuruoppaajalla sieltä irtoa ja sitä paitsi niitä on siellä koko ajan ripoteltuna kanavan pituudelta, kun maapohja kanavassa on niin höttöistä, että ruoppaavat sitä jatkuvasti. Siksi siellä oli nytkin ruoppauskalustoa paikalla verrattain lyhyessä ajassa, mutta se ei yksinään auta tuollaisten massojen osalta. Jo aiemmin ketjussa mainittiin lähteiden kera, että arvio siirrettävän maamassan koosta on 15 000-20 000 kuutiometriä.
Ei tuo siirrettävän materian määrä ole mikään ongelma 20000/1000==20h tuolla paikallakin olevalla ruoppaajalla, jos 1 olisi siinä heti pari muuta hetken päästä niin päivässä katoaa 60000 kuutiota.

Edelleen olen sitä mieltä että tarvittavan konemäärän reservissä pitäminen tuollaisen irroitukseen on ihan pähkinöitä siihen hintaan nähden mitä tuo maksaa kun makaa tuossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
762
Ihmetyttää kyllä, että miksi alusta ei vain yritetä vetää peruuttamalla irti. Jos laiva on jäänyt jumiin niin, että keula on tökännyt kanavan reunaan hietikon sisään ja laiva on sen jälkeen kääntynyt poikittain, niin helpoiten se varmasti irtoaisi vetämällä sitä perästä takaisin kanavan suuntaiseksi ja sen jälkeen peruuttamalla hinaajan avustuksella. Ketjun alkupuoliskolla päiviteltiin hinaajien pientä kokoa, mutta minusta nuo videoissa ja kuvissa näkyvät hinaajat ovat kyllä aika järeitä - moni ei varmaankaan tiedosta, miten valtavat potkurit noissa on kokoonsa suhteutettuna. Mutta kuvista ja videoista päätellen tuota laivaa on yritetty irrottaa vain vetämällä sitä syvällä hietikossa olevaa keulaa sivulle päin, missä ei ole mitään järkeä.

Monessa muussa ahtaassa kanavassa on tapana, että isot laivat kulkevat hinaajien saattamana ja käytännössä täysin niiden hinaamina. Suezin kanavassa olisi järkevää vastaisen varalle soveltaa tulevaisuudessa samaa käytäntöä ainakin tuulisella säällä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 148
Perään vaijeri, jossa on väkipyörä ja siitä vaijerit molemmalle rannalle sopiviin kohtiin ja vetoa kehiin..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
731
Hajanaisia havaintoja paatin tukkimistilanteesta. Se kaivinkone on ihmetyttänyt monia, imuruoppaus kun on numeroiden valossa huomattavasti nopempaa. No absoluuttisina tonneina imuruoppaaja siirtää paljon, mutta kun siitä siirrosta on suurin osa vettä ja seassa sitten vain vähän tavaraa. Siksi se veden pinna yläpuolinen maa piti kaivaa siitä kaulan ympäriltä myös ensin pois ettei immuruoppain haukkaa kuivaa hiekkaa ja tukkeudu.

Konttilaivan tyhjennys normisatamassakin vie päiviä. Tyypillinen konttinosturi hyvällä kuskille vetää sen noston/minuutti. Siis täydellisissä olosuhteissa. Hyvä nosturi ottaa 4x20ft konttia tai sitten 2x40ft konttia kerralla joten yhdellä pätevällä koneellaa ja ohjaajilla tuon laivan purku vie sen viikon. Tosin yleensä satamassa on nostureita useampia eli parissa päivässä tuo on tyhjä ja toiset pari päivää niin täysi. Helikopteri, siis jo jaksaa kontin nostaa tehnee ehkä yhden kierroksen/10min. Tässä tapauksessa kun ketjut pitää kiinnittää käsin. Yhdellä ilmavispilällä homma veisi ~140päivää kun pitää tehdä 20000 keikkaa. Ehkä 4 mahtuisi operoimaan yhtäaikaa joten silloin tuohon menisi se 35 päivää.

Sellainen nosturi joka ylettää ja jaksaa kontteja nostella kulkee hitaasti. Tyypillisesti ovat hinattavia proomuja. Saapuu paikalle ehkä kuukaudessa jos kelit on hyvät. Siirtänee samoin ehkä kontti/10min eli ~140päivää vie tyhjennys.

Salaliittoteoreetikoille tiedoksi että ainakin wikipedian mukaan Suzilla on ollut joku laiva jokavuosi jossain kivillä. Nyt sattui sitten se ainoa pätkä kanavasta jossa ei mahdu ohi tai ei ole rinnakkaisuomaa. Eli ihan sattuman mukainen tapaus.

Vaikka kanavan molemmat päät on samalla tasolla, niin siitä huolimatta meriveden korkeus vaihtelee tuulen ja vuoroveden vaikutuksesta. Tästä aiheutuu merkittävää virtaumaa kanavaan. Yllättäen tämä tekee kyseisen kokoluokan paatin hinaamisen hyvin vaikeaksi tai mahdottomaksi. Joten ainoa nopea tapa saada se paatti pois on ajaa se omilla koneillaan iroittamisen jälkeen pois. Muuten se on äkkiä seuraavassa mutkassa taas kivillä.

Eli antaa siellä pelastajien ährätä, vikkoa-kaksi tuossa menee että paatti taas seilaa ominvoimin perille. Sitä ennen saanemme nauttia liikennepolttoaineiden pumppuhintojen noususta, suurin osa siitä öljy-rahdista Suezilla on jalostettuja polttoaineita Eurooppaan. Isot raakaöljytankkerit tuonne ei eksy. Jos olisi vielä kunnon talvi eteläeuroopassa niin maakaasusta saattaisi tulla pula, nyt tuolla on lämmityskausi jo ohi joten LNG tankkerien jumittuminen ei paljoa hetkauta mihinkään. Ehkä ChainaExport maskit saattaa loppua S-ryhmän kaupoista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
On siellä kalustoa paikalla

Kun jossian kuvassa näkyy yksi kaivuri ja kuormaaja niin sillä kalustollohan ne häärää 24/7. Eihän tälläset alkuasukkaat hoksaa mitään. Kanavankin taisi joku muu tehdä niille tai ainakin sen aivotyön... Ja jos ei irotoa niin räjäytetään joo ilmaan sillähän se :D.

Tuolla paikalliset ei striimaa feediä nettiin vaan nettiin vaan keskittyy pureskelemaan khattia.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 764
Viestejä
4 202 843
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom