- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 21 408
Tästä tiivistelmä siitä millainen kanava on puksutella läpi:
Myös aluksen peräpää on ilmeisesti pohjassa toisella puolella kanaalia, eli ei voi vetää suoraan taaksepäin ja suoraan sivulle vääntäminen olisi ilmeisesti vaarallista aluksen rungon kestävyydelle (joskin ilmeisesti jossakin määrin ovat sitä ilmeisesti yrittämässä huomenna kunhan keulan alta on saatu hiekkaa pois ja tulee uusi nousuvesi). Se pieni "tökkäys hietikon sisään" on tuolla massalla jotain ihan muuta kuin tökkäys. Samaten vetäminen kuulostaa simppeliltä, mutta edelleen pitäisi muistaa millaisista massoista on kyse. Nyt ei olla työntämässä naapurin autoa hangesta.
Tässä vielä videomuodossa perusteluita sille miksi alusta "ei vain vedetä pois":
Mitähän muuten olisi kanavan läpimenokapasiteetti ja kustannukset, jos tuonne ympättäisiin vielä hinaajat mukaan joka purtilolle?
Ja se tuuli oli tässä ilmeisesti vain kapteenin hätävalhe. Se oli ainakin Suezin kanavaviranomaisen mukaan kakkelia (lähde taaempana ketjussa), mutta varmuus saadaan vasta tarkemmassa tutkinnassa joskus myöhemmin.

Ihmetyttää kyllä, että miksi alusta ei vain yritetä vetää peruuttamalla irti. Jos laiva on jäänyt jumiin niin, että keula on tökännyt kanavan reunaan hietikon sisään ja laiva on sen jälkeen kääntynyt poikittain, niin helpoiten se varmasti irtoaisi vetämällä sitä perästä takaisin kanavan suuntaiseksi ja sen jälkeen peruuttamalla hinaajan avustuksella. Ketjun alkupuoliskolla päiviteltiin hinaajien pientä kokoa, mutta minusta nuo videoissa ja kuvissa näkyvät hinaajat ovat kyllä aika järeitä - moni ei varmaankaan tiedosta, miten valtavat potkurit noissa on kokoonsa suhteutettuna. Mutta kuvista ja videoista päätellen tuota laivaa on yritetty irrottaa vain vetämällä sitä syvällä hietikossa olevaa keulaa sivulle päin, missä ei ole mitään järkeä.
Myös aluksen peräpää on ilmeisesti pohjassa toisella puolella kanaalia, eli ei voi vetää suoraan taaksepäin ja suoraan sivulle vääntäminen olisi ilmeisesti vaarallista aluksen rungon kestävyydelle (joskin ilmeisesti jossakin määrin ovat sitä ilmeisesti yrittämässä huomenna kunhan keulan alta on saatu hiekkaa pois ja tulee uusi nousuvesi). Se pieni "tökkäys hietikon sisään" on tuolla massalla jotain ihan muuta kuin tökkäys. Samaten vetäminen kuulostaa simppeliltä, mutta edelleen pitäisi muistaa millaisista massoista on kyse. Nyt ei olla työntämässä naapurin autoa hangesta.
Tässä vielä videomuodossa perusteluita sille miksi alusta "ei vain vedetä pois":
Ahtaissa ehkä joo, mutta Suez on 300m leveä ja kokonaisuutena melkein 200km pitkä. Tietääkseni missään yhtä leveässä kanavassa ei käytetä hinaajia.Monessa muussa ahtaassa kanavassa on tapana, että isot laivat kulkevat hinaajien saattamana ja käytännössä täysin niiden hinaamina. Suezin kanavassa olisi järkevää vastaisen varalle soveltaa tulevaisuudessa samaa käytäntöä ainakin tuulisella säällä.
Mitähän muuten olisi kanavan läpimenokapasiteetti ja kustannukset, jos tuonne ympättäisiin vielä hinaajat mukaan joka purtilolle?
Ja se tuuli oli tässä ilmeisesti vain kapteenin hätävalhe. Se oli ainakin Suezin kanavaviranomaisen mukaan kakkelia (lähde taaempana ketjussa), mutta varmuus saadaan vasta tarkemmassa tutkinnassa joskus myöhemmin.
Ok, hitsi kun kumpikaan ammatikseen näitä operaatioita tekevä yritys ei ole tuolla hoksannut että näin helppoa se olisi.Perään vaijeri, jossa on väkipyörä ja siitä vaijerit molemmalle rannalle sopiviin kohtiin ja vetoa kehiin..

Viimeksi muokattu: