• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Suezin kanavan tukos

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
Edelleen kapteeni on vastuussa laivasta, vaikka siellä olisi millaista muuta asiantuntijaa huutelemassa ohjeita.
Tottakai, mutta luulisi nyt silti luotseilla olevan jotain vastuuta myös, eli jos luotsit ryssii, ei kanava voi hakea laivalta siitä vahingonkorvauksia jostain kuvitelluista tappioista.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
Jos muistelee kotimaan tapahtumia, niin onko tämä rahojen kinuaminen nyt mitenkään poikkeavaa.
Silloin haettiin pelastustoimien kulut, ei mitään kuvitteellista miljardia. Nuo pelastustoimien kulut toki kuuluu maksaa. Erona myös se, että Suomessa ei ollut luotseja kyydissä ja laivassa oli tekninen vika, joka aiheutti sen karille ajon.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 164
Silloin haettiin pelastustoimien kulut, ei mitään kuvitteellista miljardia. Nuo pelastustoimien kulut toki kuuluu maksaa. Erona myös se, että Suomessa ei ollut luotseja kyydissä ja laivassa oli tekninen vika, joka aiheutti sen karille ajon.
Jep,kiitos tarkennukseta.
Tässä ilmeisesti laivan omistaja on "hakenut" tätä millä kaikki osallistuu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
Jep,kiitos tarkennukseta.
Tässä ilmeisesti laivan omistaja on "hakenut" tätä millä kaikki osallistuu.
En ole nyt sen tarkemmin seurannut kuka hakee ja mitä, mutta ihmettelen vaan tuota Egyptin miljardin vaatimusta. Laski sen nyt vaikka miten, niin en ymmärrä miten moiseen summaan on voitu päätyä. Vai onko tuo vaan hatusta vedetty ja yritetään kiristää mahdollisimman paljon rahaa. Taitaa menossa olla laillinen merirosvous tai ainakin sen yritys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
En ole nyt sen tarkemmin seurannut kuka hakee ja mitä, mutta ihmettelen vaan tuota Egyptin miljardin vaatimusta. Laski sen nyt vaikka miten, niin en ymmärrä miten moiseen summaan on voitu päätyä. Vai onko tuo vaan hatusta vedetty ja yritetään kiristää mahdollisimman paljon rahaa. Taitaa menossa olla laillinen merirosvous tai ainakin sen yritys.
800 työntekijää, jokaiselle 1Me palkkaa, siinä on se 1Mrd$ kasassa eikä ole vielä edes konetunteja mukana. Mutta siis onhan tuo tuulesta temmattu, mutta käsitääkseni Eqypti väittää tuon perustuvan nimenomaan pitkälti työhön ja sanoivat että 800 ukkoa + lukematon määrä kalustoa. Kanavamaksuillahan tuota ei nauramatta voi edes yrittää perustella vaan jotain muuta on pakko keksiä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
800 työntekijää, jokaiselle 1Me palkkaa, siinä on se 1Mrd$ kasassa eikä ole vielä edes konetunteja mukana. Mutta siis onhan tuo tuulesta temmattu, mutta käsitääkseni Eqypti väittää tuon perustuvan nimenomaan pitkälti työhön ja sanoivat että 800 ukkoa + lukematon määrä kalustoa. Kanavamaksuillahan tuota ei nauramatta voi edes yrittää perustella vaan jotain muuta on pakko keksiä.
On kyllä todella naurettava vaatimus, jos tuo perustuu tehtyyn työhön ja siihen liittyviin kuluihin. Kun oli ulkomaisia firmoja mukana, niin kyllähän siinä miljoonista varmaan puhutaan, mutta paikallisten palkat nyt on niin pienet, että ihan sama montako ukkoa siellä on ollut. 2019 valtion työntekijöillä keskipalkka oli 65€/kk.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 320
Nyt ihan jostain tarttunutta mutua, lastin arvon on nillä nurkillä.
Voi hyvin olla, mutta mihin vaatimus Egyptin puolelta moiseen summaan perustuu? Kokeilevat vaan kepillä jäätä, paljonko rahaa voi saada kiristämällä? En nyt ole tarkemmin asiaan liittyviä kansainvälisiin lakeihin tutustunut, mutta hieman erikoista, että voisit suoraan vaati koko lastin arvoista palkkiota. Todelliset kulut pelastuksesta kun on vain murto-osa lastin arvosta.
 
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
290
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
https://www.hs.fi/talous/art-2000007917706.html

"Korvaussumma koostuu vakuutusyhtiön mukaan muun muassa 300 miljoonan dollarin pelastusbonuksesta ja 300 miljoonaan dollarin korvauksesta maineen menetyksestä. "

Aikamoiset on kyllä pyynnöt. Eihän noissa ole mitään järkeä.
Yleinen meininki tuolla taitaa olla sellainen, että nuo vaatimukset ovat ihan linjassa sen kanssa. :smoke:

Tuo postattiin jo aiemmin tähän ketjuun:
https://carriagebysea.wordpress.com/2013/10/01/bribery-on-the-suez-canal/


https://www.theguardian.com/world/2...authorities-struggle-with-suez-canal-blockage
Chowdhury was equally sceptical about efforts to examine the incident. “The investigation will not be transparent, and it will take a long time due to bureaucracy,” he said. “More importantly, the Suez Canal Authority doesn’t take responsibility, the ship’s captain is the primary individual responsible, which is a loophole compared to the Panama canal.”
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Voi hyvin olla, mutta mihin vaatimus Egyptin puolelta moiseen summaan perustuu? Kokeilevat vaan kepillä jäätä, paljonko rahaa voi saada kiristämällä? En nyt ole tarkemmin asiaan liittyviä kansainvälisiin lakeihin tutustunut, mutta hieman erikoista, että voisit suoraan vaati koko lastin arvoista palkkiota. Todelliset kulut pelastuksesta kun on vain murto-osa lastin arvosta.
mitäpä sitä lastia pelastamaan, jos pelastamisen hinta on sama tai suurempi :hmm:
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
448
Jos ei tarvitsisi miettiä enää kanavaan pääsyä, niin Kapteeni voisi ottaa vittuillakseen aluksesta "pohjapropun" pois. Miksi maksaa 700me lahjuksia 150me aluksesta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
723
Tuossa voipi olla myös kulttuurillisia ristiriitoja. Esim. että Japanilaiset ei lahjo voi tuottaa punehtuneita naamoja SCA:n virkapönöttäjissä. Asiasta tapellaan ehkä vuosi-pari jossain oikeusasteissa ja jatkossa se voitelu tapahtuu jouhevammin puolin ja toisin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Alun perin Suezin kanavaviranomaiset vaativat korvauksia 916 miljoonaa dollaria eli vajaat 773 miljoonaa euroa. Ajan myötä korvausvaadetta laskettiin 550 miljoonaan dollariin eli vajaaseen 464 miljoonaan euroon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
370
Ever Given on nyt ankkurissa Välimerellä Port Saidin edustalla. Siinä mielessä tapaus on ohi ja jossain vaiheessa päästään lastin purkuun. Käytännössä tuossa purussakin on varmaan omat haasteensa.
Tavaraa ja niiden omistajia on tolkuttomasti ja konteissa on myös taatusti pilalle mennyttä tavaraa, jota ei missään nimessä kannattaisi enää kuljettaa asiakkaalle asti, vaan toimittaa hallitusti hävitettäväksi.
Kuuluuko tuo tavara enää edes alkuperäiselle asiakkaalle, jos vakuutuskorvauksiakin on maksettu? Kaikkea ei ole tietysti edes vakuutettu ja osa tavaran tilanneistakin on jo poistunut markkinoilta. Onko joku huomannut uutisia tuon rahdin kohtalosta jatkossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ever Given on nyt ankkurissa Välimerellä Port Saidin edustalla. Siinä mielessä tapaus on ohi ja jossain vaiheessa päästään lastin purkuun. Käytännössä tuossa purussakin on varmaan omat haasteensa.
Tavaraa ja niiden omistajia on tolkuttomasti ja konteissa on myös taatusti pilalle mennyttä tavaraa, jota ei missään nimessä kannattaisi enää kuljettaa asiakkaalle asti, vaan toimittaa hallitusti hävitettäväksi.
Kuuluuko tuo tavara enää edes alkuperäiselle asiakkaalle, jos vakuutuskorvauksiakin on maksettu? Kaikkea ei ole tietysti edes vakuutettu ja osa tavaran tilanneistakin on jo poistunut markkinoilta. Onko joku huomannut uutisia tuon rahdin kohtalosta jatkossa?
Eiköhän kansainvälisessä kauppamerenkulussa ole aivan normaalia, että rahdin tilannut firma menee konkkaan sen kuukauden mittaisen merimatkan aikana. Olen varma, että Rotterdamin satamassa (tai mihin ikinä tuo purkki nyt olikaan menossa) on prosessit kunnossa sen suhteen, että laiva saadaan purettua sukkelasti ja paatti pääsee eteenpäin. Siellä on sitten kauhea kasa jotain satamavirkamiehiä ja SAP-softakikkareita jotka setvivät keskenään, että miten kaikki kontit saadaan omistajilleen ja mitä tehdään niille, joiden omistajia ei enää ole jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Kyllähän tupakanpyytäjät voisivat lopettaa kiristyksen ja osallistua kuluihinkin. Etenkin kun on ilmeistä että välillisesti aiheuttivat onnettomuuden perseilyllään. Sen hienon kv yhteisön munattomuutta, että yksi kehitysmaa saa terrorisoida globaalisti logistiikkaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 633
Ja taas siellä on yksi purkki poikittain. Aika huono ajoitus tämänhetkistä maailmanmenoa ajatellen.




Vaikuttaisi olevan öljytankkeri nimeltään "Affinity V".


1662022224638.png


Edit.
Jaahans, katsoin hätäisesti että se olisi siellä vieläkin jumissa, mutta tuossa olikin jo päivitys, että se on saatu irtoamaan. Paatti oli jumissa 7h. Ei siis mitään nähtävää enää...

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 591
Viestejä
4 185 268
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom