Meinaat suorituskykyä ns. kokonaisuutena? Koska jos kavennetaan käsitystä ja keskitytään esimerkiksi moottorin suorituskykyyn niin Gripenin työntö/painosuhde on 1.06 ja F35 "vain" 0.87.
Höpöhöpö. Millään tosimaailman sotatilanteessa käytettävällä lastilla Gripenissä ei ole työntövoima-paino-suhdetta 1.06.
F-35ssa on n. 1.95 kertaa enemmän työntövoimaa kuin Gripen-E:ssä mutta vain n. 1.6 kertaa enemmän painoa, millä tahansa (samalla/vastaavalla) lastilla F-35lla on todella paljon parempi työntölvoima-paino-suhde.
Toki, jos Gripeniin laitetaan puolitoista tonnia polttoainetta (jolla se lentää joitain satoja kilometrejä) eikä mitään aseita, ja F-35een laitetaan kahdeksan tonnia polttoainetta (jolla se lentää n. 2000 km) sekä jonkin verran aseita mukaan, niin tällöin toki saadaan Gripenille parempi työntövoima-paino-suhde, mutta tässä vertailussa ei ole mitään järkeä. Se on vaan äärimmäisen typerä tai epärehellinen vertailu
Jospa laskettaisiin jotain tosimaailman työntövoima-paino-suhteita, samalla lastilla:
4 + 2 ilmasta-ilmaan ohjusta, ja Gripenillä sisäiset tankit täynnä, F-35lla polttoainetta määrä jolla se lentää saman matkan.
Gripen painoa n. 8000 + 800 + 3400 = 12400 kg. Työntövoimaa 10t eli työntövoima-paino-suhde n.
0.81
F-35A vaatii samaan toimintamatkaan n. 3.4 * 1.6 = 5.5 tonnia polttoainetta
F-35A tällöin saman toimintamatkan lastissa painoa n. 13200 + 800 + 5500 = 19500. Työntövoimaa 19.5t eli työntövoima-paino-suhde
1.0
Tosiasiassa siis samalla (ilmataisteluun optimoidulla) lastilla F-35A:lla n. 23% parempi työntövoima-paino-suhde kuin Gripenillä.
Vaikka F-35een laittaisi tankit täyteen (13200 + 800 + 8300 = 22300) sen työntövoima-paino-suhde olisi silti 0.87, selvästi parempi kuin Gripenillä, mutta tällöin se myös lentäisi todella paljon kauemmaksi ja voisi käyttää jälkipoltinta paljon aggressiivisemmin ilman pelkoa polttoaineen loppumisesta.
Mikäli tarvitaan lisää toimintamatkaa, tilanne kääntyy vielä enemmän F-35A:n eduksi, koska Gripenillä pitää käyttää lisäpolttoainetankkeja joista tulee todella suuri ilmanvastus ja lisää painoa.
Tuo korreloi suoraan nopeuteen. Gripen 2 mach ja F35 juuri ja juuri yltää moottoritienopeuksiin eli 1.6 mach
Täyttä roskaa jälleen.
Maailman nopein suihkukone on SR-71, joka kykenee n. 3.3-kertaiseen äänennopeuteen. Sen työntövoima-paino-suhde täydellä tankilla on n. 0.4, paljon huonompi kuin F-35lla ja jopa Gripenillä.
Toisaalta, kolmannen sukupolven suihkuhävittäjistä paras työntövoima-painosuhde oli Sea Harrierillä, joka ei kyennyt edes yliäänennopeuteen, kun taas useimmat muut kolmannen sukupolven hävittäjät kykenivät kaksinkertaiseen äänennopeuteen.
Suihkuhävittäjien työntövoima-paino-suhteella ja maksiminopeudella ei ole juuri mitään korrelaatiota keskenään, mutta maksiminipeus on muutenkin totaalisen turha ja typerä asia mitata.
Ja F-35A:n huippunopeus ei ole mach 1.6, vaan selvästi suurempi, se on dokumentoidusti lentänyt koelennoilla suurempaa nopeutta, ja se on lentänyt mach 1.6-nopeutta hyvin laajalla korkeusalueella, kun taas yleensä huioppunopeus saavutetaan juuri tismalleen yhdellä korkeudella lennettäessä. Mutta sen todellinen huippunopeus ei ole julkista tietoa.
Mach 1.6 on vain F-35n "design requirement speed", konetta speksatessa sanottiin, että sen pitää pystyä
vähintään mach1 .6-nopeuteen. ja tämä nopeus on
täydessä sisäisessä aselastissa kaikilla kolmella f-35-mallilla.
F-35A on selvästi aerodynaamisempi ja kevyempi kuin F-35C, joten se käytännössä ei tarvi läheskään kaikkea moottoritehoaan lentääkseen mach 1.6-nopeutta. Se kiihtyy selvästi suurempaan nopeuteen kun vaan kiihdyttää.
Jossain vaiheessa tosin ilmanottoaukot voi ottaa vastaan.
Jos on perkele päällänsä niin tuo 0.4 mach tulee tarpeeseen, varsinkin kun menivät ja lakkauttivat lennostot etelästä.
Totaalisen pihalla oleva kommentti.
Jos tositilanteessa tulee kiire jonnekin, F-35 lentää sinne nopeammin kuin Gripen, koska
1) F-35A kiipeää nopeammin kuin Gripen
2) F-35A kiihdyttää nopeammin kuin Gripen
3) Gripenistä loppuu sisäinen polttoaine äärimmäisen nopeasti kesken, jos se käyttää jälkipoltinta. Ja ulkoisten polttoainetankkien kanssa tekee tiukkaa edes äänennopeuden ylittäminen, kun taas F-35A lentää mukavaa mach 1.6-nopeutta yli kahdeksan tonnin polttoainelastin kanssa. Ilman jälkipoltinta taas molemmat pystyvät ylläpitämään n. mach 1.2-nopeutta jonkin matkaa, kiihdytettyään ensin jälkipolttimella yliäänennopeuteen.