Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
 
@Skiigge Böy

Melkein voisin suositella itseltä ja täältä monelta löytyvää Ninebot G30 lautaa.

Reilu 100 kiloinen ukko ajelee sillä työmatkaa 7km suuntaansa. Yks sunnuntai ajelin 20 kilsaa hupiajoa. Täällä on puijon mäkeä matkalla ja on pari kohtaa joissa ei malta vaan pitää hieman potkia.

Kestänyt sateessa ajoa. Muista laudoista ei kokemusta niin en osaa noista linkatuista sanoa.
 
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
Näillä 600W, 800W ja 1000W -laudoilla ei saa hyötyä moottorista ellei laudasta löydy jotain keinoa ylittää 25km/h rajoitus. Tiukassa ylämäessä avittaa, mutta pieni hyöty. Sen verran googlettelisin ja selvittelisin, minkä saa kulkemaan 35km/h. Uusimmat Ninebot G30:t ja ilmeisesti myös Xiaomin laudat ovat firmwaren puolesta lukittu. Muokatun firmwaren asentaminen ei enää onnistu.
 
Jos pelkästään kuvien perusteella pitäs valkata niin Nordscoot näyttää mukavimmalta peliltä.
 
Kauhulla katsoin tätä täyskumirenkaan asennusvideoo enkä usko että mulla on minkäänlaisia mahollisuuksia saada tota rengasta paikoilleen: Ei oo yhtä voimakasta kaveria, eikä penkkiä mihkä laittaa kiinni.
Vaikuttaa todella toivottomalta. Saan renkaan hiukan yli puolen välin mutta sen jälkeen jokaisen millimetrin vaikeusaste nousee eksponentiaalisesti.
Seuraava idea: Koittaa irroittaa moottorin johto tai koko moottori.
 
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
Ensimmäisen osalta takuuksi annetaan 12kk ja osalle laitteista vain 6kk. Itse en ostaisi mitään toimijalta, joka ei ymmärrä 24kk olevan lakisääteinen.
Toisen ja kolmannen osalta myös takuu. Ehdoissakin on sikäli paljon sanomista, etten myöskään hankkisi.

Toki virhevastuun kautta hoitunee mutta paljonko jaksaa tapella? Eli jos epämääräinen takuu riittää, tilaisin itse maailmalta halvemmalla sen laudan.

Näillä 600W, 800W ja 1000W -laudoilla ei saa hyötyä moottorista ellei laudasta löydy jotain keinoa ylittää 25km/h rajoitus. Tiukassa ylämäessä avittaa, mutta pieni hyöty. Sen verran googlettelisin ja selvittelisin, minkä saa kulkemaan 35km/h. Uusimmat Ninebot G30:t ja ilmeisesti myös Xiaomin laudat ovat firmwaren puolesta lukittu. Muokatun firmwaren asentaminen ei enää onnistu.
Tästä voidaan olla montaakin mieltä ja ainakin itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Siitä tehosta todellakin on hyötyä vaikka ajaisi rajoitusten mukaisesti. Tuo 600W on oikeastaan aivan minimi, joka tulisi edes hetkellisesti laudasta irti saada jos päällä on yhtään enempää painoa. Muutoin pienempikin mäki syö kulkupuolta.

Omasta M365 Prosta irtoaa tällä hetkellä muistaakseni maltillisesti joku 700-750W eikä sillä vielä mäkiä liian hyvin kiivetä. Mieluusti ottaisin lisää, yhtään vähemmällä en välittäisi ajaa. Mutta tähänkin tarvittiin firmikseen koskemista. Jos laudassa on orkkisfirmiksellä käytettävissä vähän reilummin tehoa, sillä pärjää huomattavasti paremmin vaikka modaaminen ei olisikaan mahdollista.
 
Kauhulla katsoin tätä täyskumirenkaan asennusvideoo enkä usko että mulla on minkäänlaisia mahollisuuksia saada tota rengasta paikoilleen: Ei oo yhtä voimakasta kaveria, eikä penkkiä mihkä laittaa kiinni.
Vaikuttaa todella toivottomalta. Saan renkaan hiukan yli puolen välin mutta sen jälkeen jokaisen millimetrin vaikeusaste nousee eksponentiaalisesti.
Seuraava idea: Koittaa irroittaa moottorin johto tai koko moottori.

Otan osaa tuohon ongelmaan. :/ Alkaspa pyöräliikkeet tai ne mestat joissa laitetaan auton renkaita vanteelle ottaan noita potilaiksi niin ei tarvis itse murehtia rikkovansa jotain.

Koska luulavasti tuohonkin vois kehitellä jonku "työkalun" tai aseman jolla sen sais yhden miehen avulla vanteelle. Vastaava systeemi jolla autonrengas laitetaan (se joka pyörittää sitä rengasta ja sitten siinä ois joku kiinteä rengasrauta joka pakottaa sen vanteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Otan osaa tuohon ongelmaan. :/ Alkaspa pyöräliikkeet tai ne mestat joissa laitetaan auton renkaita vanteelle ottaan noita potilaiksi niin ei tarvis itse murehtia rikkovansa jotain.

Koska luulavasti tuohonkin vois kehitellä jonku "työkalun" tai aseman jolla sen sais yhden miehen avulla vanteelle. Vastaava systeemi jolla autonrengas laitetaan (se joka pyörittää sitä rengasta ja sitten siinä ois joku kiinteä rengasrauta joka pakottaa sen vanteelle.
10 vuotta rengasliikkeessä työskellenneenä voin sanoa, että kyllä siihen pitäis ihan rakentaa oma työkalu.
Normi rengaskoneeseen saa kiinni yleisesti minimissään 12 tuumaisen vanteen ja näissä on jotain 6,5 tuumaisia. Kaikenlisäksi käpälät jotka tulee vanteeseen kiinni olisivat edessä aika pahasti noiden pienien asennuksessa.
Kyllä kaikki pienemmät esim minicrossin, ruohonleikkurin ja kottikärrynrenkaat pääsääntöisesti väännetään käsin raudoilla.
Umpikumeja enimmäkseen asennetaan lukkovanteille ja niihin tarvii yleensä siihen soveltuvan prässin.
 
10 vuotta rengasliikkeessä työskellenneenä voin sanoa, että kyllä siihen pitäis ihan rakentaa oma työkalu.
Normi rengaskoneeseen saa kiinni yleisesti minimissään 12 tuumaisen vanteen ja näissä on jotain 6,5 tuumaisia. Kaikenlisäksi käpälät jotka tulee vanteeseen kiinni olisivat edessä aika pahasti noiden pienien asennuksessa.
Kyllä kaikki pienemmät esim minicrossin, ruohonleikkurin ja kottikärrynrenkaat pääsääntöisesti väännetään käsin raudoilla.
Umpikumeja enimmäkseen asennetaan lukkovanteille ja niihin tarvii yleensä siihen soveltuvan prässin.
Jos työskentelet edelleen niin millaisen vastaanoton noilla umpikumisilla saa? Lähdetäänkö edes yrittämään vai kehotetaanko suoraan viemään muualle?
Oma ajatus on ainakin pitkälti se, ettei ensimmäisen kerran jälkeen liikaa kiinnosta. Aikaa palaa ja riski rikkoa vanne on turhan kova joten ei kannata.

Mitä lukkovanteisiin tulee niin en muista lautaa, jossa sellaiset olisi. Enkä heti muista tässä ketjussa kenenkään maininneen.
 
Jos työskentelet edelleen niin millaisen vastaanoton noilla umpikumisilla saa? Lähdetäänkö edes yrittämään vai kehotetaanko suoraan viemään muualle?
Oma ajatus on ainakin pitkälti se, ettei ensimmäisen kerran jälkeen liikaa kiinnosta. Aikaa palaa ja riski rikkoa vanne on turhan kova joten ei kannata.

Mitä lukkovanteisiin tulee niin en muista lautaa, jossa sellaiset olisi. Enkä heti muista tässä ketjussa kenenkään maininneen.
Kyllä työskentelen edelleen. Veikkaisin että isommissa ketjuissa eivät välttämättä edes lähde yrittämään, vaan kehottavat viemään muualle.
Itse olen pienemmässä firmassa ja kyllä sitä todennäköisesti ainakin yritettäisiin. Käytännössä tosin melko hankala varmaan saada asennettua ilman ettei paria naarmua tulisi vanteeseen.
Eikä noista mitään suuria summia voi asennustyöstä pyytää, niin ei hirveän kannattavaa bisnestä ole, enimmäkseen saattaisi olla vain lisäpalveluna.

Ei niitä lukkovanteita laudoissa olekkaan. Se vain oli yleinen kommentti, että missä niitä yleensä käytetään.
 
Ns. ammattilaisen vinkkinä. Lamppuöljy/valopetroli on hyvä liukaste noissa rengastöissä. Sumutepullolla saa helposti suihkittua renkaan ja vanteen väliin purkuvaiheessa ja helpottaa myös asennuksessakin jos ei rengasrasvaa ole käytettävissä. Haihtuu myös suht nopeasti sieltä, niin ei pyöri kumi tyhjää vanteella.
 
Kyllähän toi siltä näyttää, että pitäis prässillä painaa kasaan. Vanne pakkaseen, rengas kiehuvaan veteen ja yrittämään.
 
Vanne pakkaseen, rengas kiehuvaan veteen ja yrittämään.
Vanne pakkaseen? Ei äkkiseltään kuulosta hyvältä idealta. Jäädyttää asennusliukasteet ja todennäköisesti vaikuttaa negasti myös metallin murtumispisteeseen, millä voi oikeasti olla merkitystä, kun runnotaan isoilla voimilla.
 
Vanne pakkaseen? Ei äkkiseltään kuulosta hyvältä idealta. Jäädyttää asennusliukasteet ja todennäköisesti vaikuttaa negasti myös metallin murtumispisteeseen, millä voi oikeasti olla merkitystä, kun runnotaan isoilla voimilla.
Ai joku -18 astetta oikeasti vaikuttaa niin paljon, että metallit murtuu? Miten mikään metalli sitten kestää Suomen pakkasessa? Saati Siperiassa? Sulla on varmaan tähän väitteeseen joku lähde? Aiemmin mainittu valopetrolin jäätymispiste lienee -15 - -20 aseteen välillä. Tuskinpa vaan jäätyy.
 
Oon noita reiällisiä täysikumeja asentanut muutaman m365 lautoihin. Ne on mennyt ilman suurempia kirosanoja.

Hyvin saa paksun ruuvarin vipuvoimaksi noista rei'istä vääntämällä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230425_121448_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230425_121448_Samsung Internet.jpg
    319,6 KB · Luettu: 36

Laitettu tilaukseen ja hintaa jäi eilen vaan 555€. Joku kampanja oli ja parit kupongit päälle.

E-wheels v2 pro kiinnosti kovasti mutta toimitusaika toukokuun loppuun ja jokin sen firman sivuissa ja jälkimarkkunoinnissa mätti.
Yli 100 kg painoisena olisi kiinnostanut kovasti mutta nyt tulee ninebotti edullisemmin!

Ihan tämän foorumin ansiosta uskalsin tuolta tilata!!!
 
Ai joku -18 astetta oikeasti vaikuttaa niin paljon, että metallit murtuu? Miten mikään metalli sitten kestää Suomen pakkasessa? Saati Siperiassa? Sulla on varmaan tähän väitteeseen joku lähde?
Kannattaa ehkä ensin kysyä itseltään, että onko sulla joku lähde siihen, että vanteen jäädyttämisestä olisi tuossa touhussa jotain konkreettista hyötyä? Ainakin terässeoksien lovi-iskulujuus yleensä pienenee kylmempään mentäessä, mutta tässä yhtälössä sillä todennäköisesti on kuitenkin aika mitätön vaikutus siihen verrattuna, että liukastaminen vaikeutuu.

Aiemmin mainittu valopetrolin jäätymispiste lienee -15 - -20 aseteen välillä. Tuskinpa vaan jäätyy.
Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, että -20 asteen lämpötiloissa vaikka moottoriöljy ei ole jäässä niin sen voitelukyky on sen lämpöisillä metallipinnoilla surkea verrattuna +20 asteen lämpötiloihin, saati sitten kun mennään sadan asteen lämpötiloihin.

Liukasteen viskositeetin/voitelukyvyn vuoksi lämmittäisin siis renkaan lisäksi vannettakin ennemmin kuin lähtisin pakastamaan sitä, kuten joskus isojen koneiden kylmien kelien renkaanasennuksessa olen nähnyt tehtävän.
 
Kannattaa ehkä ensin kysyä itseltään, että onko sulla joku lähde siihen, että vanteen jäädyttämisestä olisi tuossa touhussa jotain konkreettista hyötyä? Ainakin terässeoksien lovi-iskulujuus yleensä pienenee kylmempään mentäessä, mutta tässä yhtälössä sillä todennäköisesti on kuitenkin aika mitätön vaikutus siihen verrattuna, että liukastaminen vaikeutuu.
Ihan vaan maailmankaikkeus ja fysiikka.
Thermal Contraction & Expansion | What is Thermal Contraction? - Video & Lesson Transcript | Study.com | Expansion and Contraction : Why does heat and cold make things expand and contract ? Also why do some metals expand more than others? | Why do some objects, such as doors and windows, get bigger and smaller?
Itse asiassa kun mietin, niin sen renkaan keittäminen voikin laajentaa sitä myös sisäänpäin. Pitäisi mitata.

Ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, että -20 asteen lämpötiloissa vaikka moottoriöljy ei ole jäässä niin sen voitelukyky on sen lämpöisillä metallipinnoilla surkea verrattuna +20 asteen lämpötiloihin, saati sitten kun mennään sadan asteen lämpötiloihin.
Eiköhän se voitele ihan yhtä lailla. Ei tässä nyt mistään tuhansia liikkeitä minuutissa vauhdeista puhuta, missä öljyä yleensä käytetään.

Mutta tuskin kannattaa jatkaa tästä keskustelua.
 
Ihan vaan maailmankaikkeus ja fysiikka.

Eiköhän se voitele ihan yhtä lailla.

Mutta tuskin kannattaa jatkaa tästä keskustelua.
Näillä mutuilulähtökohdilla tismalleen samaa mieltä.

Älkää nyt silti kukaan menkö tunkemaan niitä vanteitanne pakkaseen. Jos jotain niin vanteita lämmitetään hankalissa asennuksissa pakastamisen sijaan.
 
Moikka! Onko täällä ketään pk-seudulla asuvaa joka korvausta vastaan asentaisi mun kanssa uuden renkaan taakse (ilmarengas) ja pieni huolto jossa katotaan jarrut jne.
En uskalla itse ensikertalaisena lähteä vaihtamaan vetävää rengasta ja olisi kiva siinä samalla oppia miten hommat hoituu :)
 
  • Tykkää
Reactions: xp9
Sähköpotkulaudan osto todennäköisesti edessä. Työmatka päivittäin 2x10km + siihen vielä mahdollinen vapaa-ajan kruisailu. Eli rangea olis hyvä olla, kuin myös potkua moottorissa, koska ylämäkiä työmatkalta löytyy. Kivana lisänä tietysti, että kestäisi pientä sadetta ja märällä ajoa. Mielellään myös 10tuuman renkaat.
Muutamia malleja jo mielessä(listaan ne alle), joten jos teiltä löytyy näistä jotain omakohtaista tietoa, tai tulee mieleen joku muu lauta, niin laita ihmeessä viestiä Kipuraja laudalle max.1100€.

Nordscoot Model S9 Plus | 800W Sähköpotkulauta

EVX Dash 3.0 Sähköpotkulauta, taitettava 1000W 48V (20Ah)

EVX ACE 2.1 SUPER Sähköpotkulauta, taitettava 600W (48V 12.5 Ah)

Elisa - Verkkokauppa
Suosittelisin upouutta Ninebot MAX G2:ta, siinä olisi hyvä työmatkavehje moniksi vuosiksi
 
Ensimmäisen osalta takuuksi annetaan 12kk ja osalle laitteista vain 6kk. Itse en ostaisi mitään toimijalta, joka ei ymmärrä 24kk olevan lakisääteinen.
Toisen ja kolmannen osalta myös takuu. Ehdoissakin on sikäli paljon sanomista, etten myöskään hankkisi.

Toki virhevastuun kautta hoitunee mutta paljonko jaksaa tapella? Eli jos epämääräinen takuu riittää, tilaisin itse maailmalta halvemmalla sen laudan.


Tästä voidaan olla montaakin mieltä ja ainakin itse olen kanssasi täysin eri mieltä. Siitä tehosta todellakin on hyötyä vaikka ajaisi rajoitusten mukaisesti. Tuo 600W on oikeastaan aivan minimi, joka tulisi edes hetkellisesti laudasta irti saada jos päällä on yhtään enempää painoa. Muutoin pienempikin mäki syö kulkupuolta.

Omasta M365 Prosta irtoaa tällä hetkellä muistaakseni maltillisesti joku 700-750W eikä sillä vielä mäkiä liian hyvin kiivetä. Mieluusti ottaisin lisää, yhtään vähemmällä en välittäisi ajaa. Mutta tähänkin tarvittiin firmikseen koskemista. Jos laudassa on orkkisfirmiksellä käytettävissä vähän reilummin tehoa, sillä pärjää huomattavasti paremmin vaikka modaaminen ei olisikaan mahdollista.
Samaa mieltä. Itse näin lähes kaksimetrisenä ja yli satakiloisena (plus painava reppu) arvostaa kummasti moottorista löytyvää vääntöä, vaikka nopeus olisikin "vain" 25km/h. 60-kiloisilla on tilanne erilainen.
 
Lautakuume alkanut olla sietämättömällä tasolla, sormi oli jo tilausnapilla kun aloin pohtimaan turvallisuutta, kaatumista ei voi ikuisesti vältellä ja mallinsa vuoksi näillä lentää helposti pää tai kädet edellä tonttiin. Redditissä monella on moottoripyöräkypärää, takkia, tuettua hanskaa ja vaikka mitä, ehkä itselle pelkkä kypärä riittäisi, mutta sekin jo tekee käytön astetta hankalammaksi. Herää ajatus miksei vain ostaisi suoraan moottoripyörää jos pitää alkaa jotain turvakamoja käyttämään. Tai sitten vain luottaa tuuriinsa ja ei käytä mitään :smoke:
Pyöräilykypärällä jo välttää pahimmat haaverit. Näitä saa jo 45km/h nopeuksiin asti luokiteltuina eikä juuri menoa haittaa. Muut haaverit ovatkin sitten enimmäkseen kosmeettisia.
 
Lautakuume alkanut olla sietämättömällä tasolla, sormi oli jo tilausnapilla kun aloin pohtimaan turvallisuutta, kaatumista ei voi ikuisesti vältellä ja mallinsa vuoksi näillä lentää helposti pää tai kädet edellä tonttiin. Redditissä monella on moottoripyöräkypärää, takkia, tuettua hanskaa ja vaikka mitä, ehkä itselle pelkkä kypärä riittäisi, mutta sekin jo tekee käytön astetta hankalammaksi. Herää ajatus miksei vain ostaisi suoraan moottoripyörää jos pitää alkaa jotain turvakamoja käyttämään. Tai sitten vain luottaa tuuriinsa ja ei käytä mitään :smoke:
En usko, että käyttävät moottoripyöräkypärää, vaan jotain downhillkypärää. Sellaisen kun laittaa päähän, niin näkökenttä rajoittuu ja äänien suunnan havainnointi loppuu. Pää on paremmin suojattu, mutta todennäköisyys päästä kokeilemaan kypärän suojausominaisuuksia kasvaa.
Näillä suojatuilla kavereilla on jotain tämän kaltaisia vehkeitä ja suojautuminen on erittäin suositeltavaa: Obarter Elite sähköpotkulauta (5600 W ja 8000 W) - EcoFunsies
 
Vasta hankittu e-way e-6075frs pitää ihme kitinää / nitinää taka renkaan kohdalla, mainostettiin käyttö valmiiksi / erittäin huoltovapaaksi, onko jollain neuvoa avuttomalle? :(
 
Vasta hankittu e-way e-6075frs pitää ihme kitinää / nitinää taka renkaan kohdalla, mainostettiin käyttö valmiiksi / erittäin huoltovapaaksi, onko jollain neuvoa avuttomalle? :(
Jotain jarrupalojen välissä tai vaijerin säätö liian tiukalla?
 
Mopossa on vakuutus ja se on kallis, joten kyllä se 25kmh on hyvävaihtoehto jos ei tarvi ajella pitkiämatkoja.
 
Kokeile säätää jarruja, varmaan levy osuu jarrupaloihin ja siksi kolisee.
Voisko kyse kuitenkin olla jousituksesta johon osunu jotain kuravettä ja tarvis rasvausta? En kyllä itse tiedä minkälaista rasvaa sinne ois hyvä laittaa, joku valaistuneempi voi kertoa.
 
Kiitos vastauksista, täytyy katsella kun töistä kotiin pääsee.

Älä sitten turhaan mee avaan niitä jarruja ja säätään, jos ääni ei tuu siitä koska tosi vaikee saada hyvin kohdalle uudestaan. Näet kyllä kun pyörität kädellä sitä rengasta että osuuko se levyjarru johonkin.
 
Laudan osto harkinnassa, syksyyn asti tuli kuljettavaksi 5km matka suuntaansa ja se sisältää melko tasaisen tien lisäksi kaksi isompaa mäkeä. Kuskilla painoa vaatimattomat 115kg ja reppuun tulee myös tavaraa. Selviäisikö tästä tutulla ylimääräisenä oleva mi 2 pro? Jääkö lauta auttamatta kotiin jos on sadetta luvassa? Arvosteluissa tuntuu olevan mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Mikä se oikea rengaspaine näihin sitten olisi, 3bar vai enemmänkin? Xiaomin pumppu löytyy, minusta on outoa että pyörä-asetuksella siitä irtoaa vaan 3bar ja autolla 3.5bar.
 
Lautakuume alkanut olla sietämättömällä tasolla, sormi oli jo tilausnapilla kun aloin pohtimaan turvallisuutta, kaatumista ei voi ikuisesti vältellä ja mallinsa vuoksi näillä lentää helposti pää tai kädet edellä tonttiin. Redditissä monella on moottoripyöräkypärää,

Itse lautaillut omalla laudalla vuodesta 2016 ja en ole kaatunut kertaakaan (kop kop). Se on jo hyvä lähtökohta että sua vähän pelottaa, asenne on sitten oikea.

Itse käytän (vanhaa) pyöräilykypärää mutta parempi varmaan olisi se ruotsalainen puettava airbag, se on kai tutkitusti turvallisempi kuin kypärä eikä menisi hiuksetkaan sekaisin!

Eikä sitten koskaan laudalle maistissa.
 
Kiitos myös vastauksista. Laudan valinta on kyllä vaikeata, vielä en ole osannut päättää. Houkuttelisi tuollainen ns tehokkaampi lauta millä voisi päästellä jossain korvessa vähän kovempaakin(rajotin pois päältä). No katsotaan mikä tarttuu käteen.
 
Laudan osto harkinnassa, syksyyn asti tuli kuljettavaksi 5km matka suuntaansa ja se sisältää melko tasaisen tien lisäksi kaksi isompaa mäkeä. Kuskilla painoa vaatimattomat 115kg ja reppuun tulee myös tavaraa. Selviäisikö tästä tutulla ylimääräisenä oleva mi 2 pro? Jääkö lauta auttamatta kotiin jos on sadetta luvassa? Arvosteluissa tuntuu olevan mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Mikä se oikea rengaspaine näihin sitten olisi, 3bar vai enemmänkin? Xiaomin pumppu löytyy, minusta on outoa että pyörä-asetuksella siitä irtoaa vaan 3bar ja autolla 3.5bar.

Kokeilin tuota mi pro 2 lautaa juuri, ja jyrkemmissä mäissä hyytyi vauhti noin 5km/h, muuten meni ihan ketterästi. Painoa tosin itellä vajaa 80kg, että en tiedä miten suoriutuu kun painavempi kuski.
 
Itse suosittelen ostamaan 1000w moottorilla olevan laudan ilman rajoitinta jos mielessä on että lauta kulkee yli 25km/h. Ei tarvitse viritellä, akku todnäköisesti isompi, ei hyydy mäkiin ja luultavasti jarrut paremmat jne.. :)
 
Älä sitten turhaan mee avaan niitä jarruja ja säätään, jos ääni ei tuu siitä koska tosi vaikee saada hyvin kohdalle uudestaan. Näet kyllä kun pyörität kädellä sitä rengasta että osuuko se levyjarru johonkin.
Kannattanee varmaan kertoa, mitä tuossa jarrujen säädössä pitää niin haasteellisen. Saanee hyvät vinkit.
En ainakaan itse osaa pitää tuota levyjarrun säätöä mitenkään erikoisena. Helppo ja nopea huoltotoimi.

Laudan osto harkinnassa, syksyyn asti tuli kuljettavaksi 5km matka suuntaansa ja se sisältää melko tasaisen tien lisäksi kaksi isompaa mäkeä. Kuskilla painoa vaatimattomat 115kg ja reppuun tulee myös tavaraa. Selviäisikö tästä tutulla ylimääräisenä oleva mi 2 pro? Jääkö lauta auttamatta kotiin jos on sadetta luvassa? Arvosteluissa tuntuu olevan mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Mikä se oikea rengaspaine näihin sitten olisi, 3bar vai enemmänkin? Xiaomin pumppu löytyy, minusta on outoa että pyörä-asetuksella siitä irtoaa vaan 3bar ja autolla 3.5bar.
Kyllä tuosta selviää mielestäni ihan helpostikin jos alle ottaa tuon pro 2:en. Itsellä pro ja kyllä tavaroiden kanssa on varmasti tuo 115kg laudan päällä painoa ollut. Tasamaalla varsinkaan ei tuota mitään ongelmaa mutta toki mäet syövät nopeutta. Mutta aivan sama on kaikissa "peruslaudoissa". Teho ei vain riitä.

Itse en viitsi sateella ajella, se ei ole itselle mukavaa muttei myöskään lauta siitä parane. Ongelmia ei tule heti mutta myöhemmin niitä voi olla luvassa eli vähän "omalla vastuulla". Mittaristohän ei ole liian tiivis joten siihen laittaisin suojan päälle jos sadekeleillä. Ajellessa nopeutta alas riittävästi niin se auttaa toki muutoin.

3 bar on mielestäni selvästi liian vähän. Nyt kun taas muistaisi talven jälkeen itse käytettyjä mutta alle neljän en jättäisi. Ja mitä tuohon pumppuun tulee niin siitä saa irti taatusti riittävästi. Nuo mainitsemasi ovat vain "pikavalintoja" / alueita, ei niihin kannata sen enempää kiinnittää huomiota.

Kokeilin tuota mi pro 2 lautaa juuri, ja jyrkemmissä mäissä hyytyi vauhti noin 5km/h, muuten meni ihan ketterästi. Painoa tosin itellä vajaa 80kg, että en tiedä miten suoriutuu kun painavempi kuski.
Mäen jyrkkyys on subjektiivinen asia mutta tottakai laudasta loppuu potku jos mäki on oikeasti jyrkkä.
Toisaalta, kuten yllä oli mainittu ja itsekin kirjoittelin jokupäivä, pienellä firmiksen potkaisulla lautaan saa selkeästi mukavammin potkua mäkiin.
 
Itse lautaillut omalla laudalla vuodesta 2016 ja en ole kaatunut kertaakaan (kop kop). Se on jo hyvä lähtökohta että sua vähän pelottaa, asenne on sitten oikea.

Itse käytän (vanhaa) pyöräilykypärää mutta parempi varmaan olisi se ruotsalainen puettava airbag, se on kai tutkitusti turvallisempi kuin kypärä eikä menisi hiuksetkaan sekaisin!

Eikä sitten koskaan laudalle maistissa.

Semmoinen tarkennus että ruotsalainen airbag eli Hövding ei vaan takaa että toi toimii skuutin kanssa eli virallisesti sanovat että saa käyttää ainoastaan polkupyörän kanssa. En sitten tiedä onko ongelma skuutin kovemmassa tärinässä tai kuskin liikkumisessa laudan päällä joka voi aiheuttaa virheellisiä aktivointeja vai mikä. Olen odotellut josko ne saisi skuuttikäyttöön tarkoitetun version joskus pihalle.

Virallisesti FAQ:sta:
Hövding is designed exclusively for cycling. More specifically, with standard two-wheeled bicycles, including electric bicycles (max 25 km/h). The Hövding can be used with racing bikes, but is ergonomically optimised for a more upright seating position.
The Hövding is not designed or approved for use with special bikes such as unicycles, tandem bikes, BMX bikes, recumbent bikes, cargo bikes, electric scooters, Segways, etc.
 
Pyöräilykypäröissäkin on niin paljon eroja. Suosittelen katsomaan MIPS, sekä nta-8776 sertifikaateilla olevia kypäriä jos etsinnässä on kypärä, joka suojaa pääkoppaa skuutti vauhdeissakin, muttei halua luopua pyöräilykypärän helppokäyttöisyydestä.
 
Moikka! Ensimmäistä sähköpotkulautaa hommaamassa ja kuuntelisin mieluusti suosituksia, tässä vähän listaa mitä haen

+budjetti edellä, mitä halvempi sitä parempi...
+Työmatkaa tulee noin 10km yhteensä. Olisi mukava jos range olisi noin 20kymmenen luokkaa? Niin voisi vähän kruisailla työpäivän päätteeksi
+ Nopea laturi / lataus
 
Moikka! Ensimmäistä sähköpotkulautaa hommaamassa ja kuuntelisin mieluusti suosituksia, tässä vähän listaa mitä haen

+budjetti edellä, mitä halvempi sitä parempi...
+Työmatkaa tulee noin 10km yhteensä. Olisi mukava jos range olisi noin 20kymmenen luokkaa? Niin voisi vähän kruisailla työpäivän päätteeksi
+ Nopea laturi / lataus
Nopea lataus tarvitsee tarkentamista. Mutta mitä halvempi, sitä vaikeampi on löytää mitään erityisen nopeaa. Kannattaa lisäksi toki huomioida, että harvoin laudan akku on täysin tyhjä.
Sekin helpottaisi jos tietäisi vähän, paljonko painat. Samoin, arvostatko takuuta vai käykö maailmalta tilaaminen.

Jos lähtökohta on Suomesta asiallisen takuun kera ja hyväksi havaittu peruslauta niin Xiaomi M365 Pro 2 Elisalta tulemaan: Elisa - Verkkokauppa Ainakin omasta mielestäni tuo on 499€ tarjoushinnalla varsin hyvä vaihtoehto. Perusvarma lauta, vähän mitään isompia vikoja, osia saa hyvin, kokemuksia on täälläkin porukalla paljon ja tuo 20km range toteutuu siltikin, vaikka laudan päällä olisi reilu sata kiloa painoa.

Maailmalta taas G30 Max on se vakiovastaus mutta Suomessa hintaa ylittää kyllä tuon "halvempi on parempi"-ajatuksen.
 
Nopea lataus tarvitsee tarkentamista. Mutta mitä halvempi, sitä vaikeampi on löytää mitään erityisen nopeaa. Kannattaa lisäksi toki huomioida, että harvoin laudan akku on täysin tyhjä.
Sekin helpottaisi jos tietäisi vähän, paljonko painat. Samoin, arvostatko takuuta vai käykö maailmalta tilaaminen.

Jos lähtökohta on Suomesta asiallisen takuun kera ja hyväksi havaittu peruslauta niin Xiaomi M365 Pro 2 Elisalta tulemaan: Elisa - Verkkokauppa Ainakin omasta mielestäni tuo on 499€ tarjoushinnalla varsin hyvä vaihtoehto. Perusvarma lauta, vähän mitään isompia vikoja, osia saa hyvin, kokemuksia on täälläkin porukalla paljon ja tuo 20km range toteutuu siltikin, vaikka laudan päällä olisi reilu sata kiloa painoa.

Maailmalta taas G30 Max on se vakiovastaus mutta Suomessa hintaa ylittää kyllä tuon "halvempi on parempi"-ajatuksen.
Linkki menee kyllä pelkkään pro2 ei 365. Mikäs näillä on erona vai ei mikään?
 
Nopea lataus tarvitsee tarkentamista. Mutta mitä halvempi, sitä vaikeampi on löytää mitään erityisen nopeaa. Kannattaa lisäksi toki huomioida, että harvoin laudan akku on täysin tyhjä.
Sekin helpottaisi jos tietäisi vähän, paljonko painat. Samoin, arvostatko takuuta vai käykö maailmalta tilaaminen.

Jos lähtökohta on Suomesta asiallisen takuun kera ja hyväksi havaittu peruslauta niin Xiaomi M365 Pro 2 Elisalta tulemaan: Elisa - Verkkokauppa Ainakin omasta mielestäni tuo on 499€ tarjoushinnalla varsin hyvä vaihtoehto. Perusvarma lauta, vähän mitään isompia vikoja, osia saa hyvin, kokemuksia on täälläkin porukalla paljon ja tuo 20km range toteutuu siltikin, vaikka laudan päällä olisi reilu sata kiloa painoa.

Maailmalta taas G30 Max on se vakiovastaus mutta Suomessa hintaa ylittää kyllä tuon "halvempi on parempi"-ajatuksen.
Nopealla latauksella tarkoitin sitä että saisi toimintasädettä nopeasti lautaa, vaikka kun tulee töistä ja pistää laudan laturiin, niin ei tarvitse odottaa montaa tuntia että lataa muutaman kilsan. (Toki en tiedä onko näissä "fast chargingia" tai kuuluuko se tähän skeneen(?)

Painan noin 90kg ja toki arvostan takuuta, mutta olisi hauska myös kuulla minkälaisia vaihtoehtoja maailmalta löytyisi. Mikäs näistä laudoista yleensä menee rikki ja mikä kuuluu takuun piikkiin?

Joo löysinkin tuon Xioamin Pro 2 ja sitä katselinkin jo. Mutta haluttaisi sillti kuulla muita vaihtoehtoja / mikä olisi hyvä, kun itse olin niin uusi tässä maailmassa.
 
Mitäs olette mieltä HX X9 Max laudasta? X9 Scooter - HX Electric Scooter Online Store

Omasta mielestäni:
+Tehokas moottori: 550W ( Peak power 850W/1100W )
+Range: Jopa 60Km (todellisuus varmaan n.40-50km aikuisella)
+Akku: Irroitettava 750Wh
+Vauhti: 25km/h, mutta säädettävissä 40km/h
+Edullinen: 670€
+IP suojattu
+Varaosa saatavuus: Hyvä
+Painoraja 120kg

-Painava, lähes 20kg
-Virallisesti vissiin laiton, kun saa ohitettuu rajoittimen.

Suomeen saisi tilattua RDE:n kautta

Ja Virosta saisi pikkasen edullisemmin: https://www.xn--tuksimaailm-ffb.ee/fi/shop/hx-x9-max-elektritoukeratas/
 
Nopealla latauksella tarkoitin sitä että saisi toimintasädettä nopeasti lautaa, vaikka kun tulee töistä ja pistää laudan laturiin, niin ei tarvitse odottaa montaa tuntia että lataa muutaman kilsan. (Toki en tiedä onko näissä "fast chargingia" tai kuuluuko se tähän skeneen(?)

Painan noin 90kg ja toki arvostan takuuta, mutta olisi hauska myös kuulla minkälaisia vaihtoehtoja maailmalta löytyisi. Mikäs näistä laudoista yleensä menee rikki ja mikä kuuluu takuun piikkiin?

Joo löysinkin tuon Xioamin Pro 2 ja sitä katselinkin jo. Mutta haluttaisi sillti kuulla muita vaihtoehtoja / mikä olisi hyvä, kun itse olin niin uusi tässä maailmassa.
Suosittelen tuota yllämainittua G30 Max lautaa. Itsellä painoa 100 kiloa ja jaksaa kohtuu jyrkätkin mäet lähemmäks 10kmh. Itse ostin käytettynä ja nyt laudalla 1800km mittarissa mutta ajossa ei näy. Latauksella ajaa vielä kevyesti 40km ja matkalla isohkoja mäkiä.
 
Linkki menee kyllä pelkkään pro2 ei 365. Mikäs näillä on erona vai ei mikään?
Ei mitään. Tuo M365 on ja ei ole mukana nimessä. Enää ei taida virallisesti edes olla mutta tottumuksesta sen siihen laittaa.
Eli sama laite.

Nopealla latauksella tarkoitin sitä että saisi toimintasädettä nopeasti lautaa, vaikka kun tulee töistä ja pistää laudan laturiin, niin ei tarvitse odottaa montaa tuntia että lataa muutaman kilsan. (Toki en tiedä onko näissä "fast chargingia" tai kuuluuko se tähän skeneen(?)

Painan noin 90kg ja toki arvostan takuuta, mutta olisi hauska myös kuulla minkälaisia vaihtoehtoja maailmalta löytyisi. Mikäs näistä laudoista yleensä menee rikki ja mikä kuuluu takuun piikkiin?

Joo löysinkin tuon Xioamin Pro 2 ja sitä katselinkin jo. Mutta haluttaisi sillti kuulla muita vaihtoehtoja / mikä olisi hyvä, kun itse olin niin uusi tässä maailmassa.
Pro 2:n latausajaksi taidettiin ilmoittaa 5h mutta latauskäyrä ei suora ole. Viimeiset "tipat" ottavat aikaa. Eli turvallisesti voi ajatella viisi kilsaa saavansa tunnin latauksella lisää. Pro on varsin pitkälle vastaava lauta kuin tuo Pro 2 ja sillä realistinen on ollut pari akullista / 40 kilsaa päivässä.

Vaihtoehtoja löytyy melkoisesti kun selaa vaikka tätä ketjua. Suomestakin paljon, maailmalta loputtomasti. Peruslaudat (ja ns merkkilaudat) ovat kuitenkin nuo kaksi mainitsemaani. Niitä on paljon ja käytännössä kaikki niiden viat ovat tuttuja. Samoin niissä on Suomesta ostettuna ihan toimivat takuut.

Takuusta on keskusteltu parilla viimeiselläkin sivulla. Osa toimijoista koittaa kierrellä vastuutaan tarjoamalla 6kk takuuta ja sitäkin rajoituksin tms. Näin siitä huolimatta, että 2 vuotta on käytännössä pakollinen. On kuitenkin jokaisen omassa harkinnassa, haluaako tapella miten paljon vai jättääkö tällaiset suosiolla pois laskuista.

Noista parista mainitusta ei oikein ihmeitä edes mene rikki. Itse olen omasta Prosta saanut kontrollerin palamaan (tätä ongelmaa ei ymmärtääkseni uusissa ole) ja koska ilmarenkaat niin niitä on mennyt. Takakurakaaressa ei ole tukea (Pro 2:ssa on) joten se on murtunut. Kilometrejä taitaa olla joku nelisen tuhatta ja tuossa se, mitä on ollut tarve korjata.

Mikä se maksimihinta on, mitä laudasta olet valmis maksamaan?

Suosittelen tuota yllämainittua G30 Max lautaa. Itsellä painoa 100 kiloa ja jaksaa kohtuu jyrkätkin mäet lähemmäks 10kmh. Itse ostin käytettynä ja nyt laudalla 1800km mittarissa mutta ajossa ei näy. Latauksella ajaa vielä kevyesti 40km ja matkalla isohkoja mäkiä.
Kuten edellä kirjoittelinkin niin vaihtoehto mutta jos haluaa halvan takuun kera Suomesta niin karsii kyllä tämän pois. Muuten toki.

"kevyesti 40km" taas antaa väärän kuvan tuosta laudasta. Akku ei kuitenkaan ole niin merkittävästi suurempi vs pro (2) että sadan kilon kuormalla reiluja mäkiä sisältävällä reitillä voisi sanoa kevyesti. Käytetty nopeuskin tulisi toki tietää.
 
Mitäs olette mieltä HX X9 Max laudasta? X9 Scooter - HX Electric Scooter Online Store

Omasta mielestäni:
+Tehokas moottori: 550W ( Peak power 850W/1100W )
+Range: Jopa 60Km (todellisuus varmaan n.40-50km aikuisella)
+Akku: Irroitettava 750Wh
+Vauhti: 25km/h, mutta säädettävissä 40km/h
+Edullinen: 670€
+IP suojattu
+Varaosa saatavuus: Hyvä
+Painoraja 120kg

-Painava, lähes 20kg
-Virallisesti vissiin laiton, kun saa ohitettuu rajoittimen.

Suomeen saisi tilattua RDE:n kautta

Ja Virosta saisi pikkasen edullisemmin: https://www.xn--tuksimaailm-ffb.ee/fi/shop/hx-x9-max-elektritoukeratas/
Vaikuttaa yllättävän laadukkaalta tuohon 712€~ hintaan. Ajattelin ensiksi, että olisi vaan toinen aliexpress kopio, mutta tuossa olikin erittäin laadukkaan oloisia ratkaisuja kuten tuo pikavaihdettava akku. Todellista rangea löytyi 40km~ ja nopeutta 38km/h reviewin mukaan mitä katsoin (48v).
 
Vaikuttaa yllättävän laadukkaalta tuohon 712€~ hintaan. Ajattelin ensiksi, että olisi vaan toinen aliexpress kopio, mutta tuossa olikin erittäin laadukkaan oloisia ratkaisuja kuten tuo pikavaihdettava akku. Todellista rangea löytyi 40km~ ja nopeutta 38km/h reviewin mukaan mitä katsoin (48v).
Yllätyin itsekin laudan laadusta. Edellinen lauta oli augmentin LR210 LR (HX X8) ja kaipasin vähän tehokkaampaa niin pysyin sitten merkki uskollisena. Itsellä tärkeenä ominaisuutena on irroitettava akku, ettei tarvii kurasta lautaa sisälle asti tuoda lataukseen. Hobbyhall möi vielä viime viikolla tuosta sitä HX X9 plus versiota muistaakseni n. 650€ hintaan, mutta näyttää nyt olevan loppuunmyyty. Hintaero Maxin ja Plussan välillä on vaan muutamia kymppejä niin oli helppo kääntyä Maxin puoleen.
 
Kun noista renkaanpaineista on ollut keskustelua niin mikä on hyvä nyrkkisääntö siihen? HX X9 laudan ohjeiden mukaan suositus on 220kpa~240kpa eli 2,2 - 2,4 bar. Sama taisi olla augmentin laudassa suositus 2-2,5bar. Tuntuu aika vähäiseltä, kun moni suosittelee täällä 3 barin paineita.. Onko haittaa jos painetta on liikaa? Itsellä on 3.0-3.2, voi olla että on liikaa kun olen normaalikokoinen nainen :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom