Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Veikkaan että jos haluaa välttää selkäkivut näillä niin pitäs olla hyvä jousitus + ilmatäytteiset isot renkaat.
Ois kiva jos joku tekis väitöskirjan tai jonku tuosta tärinästä miten se rasittaa ihmistä.
Siis väitöskirja potkulaudalla ajamisesta? Kyllä nyt ammutaan tykillä kärpästä ja erilaisesta tärinästä / sen vaikutuksista on kyllä tutkimuksia olemassa ihan riittämiin.

Mitä veikkaukseesi tulee niin oliko sille jotain perusteluja tai oletko edes ajanut laudalla? Toki ihmiset ovat erilaisia mutta M365 Prolla useamman vuoden ajaneena jousituksen puutteesta ja pienistä renkaista riippumatta en itse tunnista ongelmaa millään tasolla. Akun keston verran eli reilun tunnin ajaa välillä pysähtymättä helposti ilman mitään selkäoireita eikä jalkojenkaan osalta ongelmia ole kyllä vastaan tullut.
Muutoinkin laudan päällä vietettävä aika on monilla varsin rajallinen moneen muuhun, paljon tärinäintensiivisempään verrattuna joten vaikea sitäkään kautta ajatellen on ongelmia nähdä. Ja jos taas yksittäinen ihminen kokee ongelmaksi, hän voi kuunnella omaa kehoaan ja toimia sen mukaisesti.

Eikä se rengas tärinää kyllä lautojen osalta estä tai muutoinkaan tilannetta pelasta. 10" rengas varsin kovalla paineella ei merkittävästi periksi anna eli renkaiden tulisi olla reilusti suuremmat. Tällaisia lautoja taas ei ole. Ja vastaavasti, jos laudassa on hyvä jousitus, renkaiden merkitys pienenee.

Jos lauta olisi jotenkin merkittävä ongelma, olisi sitä myös fillarit. Varsinkaan maantiepyörän renkailla ei jousto toteudu ja tärinä kohdistuu satulan kautta selkärankaan. Laudalla ajaessa näin suoraa yhteyttä ei ole, toimivathan jalat joustona.
 
Tuli korkattua ajokausi ja kaivoin e-way e600 maxin varastosta. Olin näköjään jättänyt syksyllä täydessä latingissa varastoon ja ei kauaa lataillut kun pääsin jo ajelemaan.

Heitin vajaan tunnin lenkin(n.23km) ja hyvin vielä näyttää puhtia löytyvän ja akku kohtuu kunnossa. Kuormaakin kun on laudan päällä noin 120kg, niin silti jaksaa vielä kiivetä jyrkätkin ylämäet ihan kivasti.

Katselin vähän renkaita ja mietin kauankohan vielä kestävät. Pintaa näyttää kuitenkin olevan 3200km jälkeen jälellä. Huomenna jos testaisi toisen laudan kunnon pitkällä lenkillä.

gummi.jpg
 
Ei taida tärinästä olla terveelle ihmiselle haittaa kun myyvät kaiken sortin shakeboardeja ja päristimiä hierontaan ja urheiluun.

Jos nyt hirveästi ottaa selkään tärinä niin päkiälle painoa ja kantapäät irti laudasta, tai jos laiskottaa niin osta teollisuushalleihin tarkotettua pehmustemattoa dekin päälle tai pehmeäpohjaiset ajokengät
 
Itse kun vuokrannu koko päiväksi käyttöön laudan niin kyllä siinä on selkä seuraavana päivänä ihan romuna. Minkälaisia lenkkejä itse heität.
Sulla on varmaan sit ajoasennossakin jotain sanottavaa kuitenkin, vaik ei noi vuokralaudat täyskumirenkaillaan ja olemattomalla jousituksella varmastikkaan asiaa auta, niitten kanssa ku pääsee polvilla ottamaan vastaan pienimmätkin epätasasuudet.
 
Toisessa renkaassa merkintä 10x2 54-152 ja samanlaisen puhjenneen tilalle ostetussa merkintä 10x2-61.
Voisiko olettaa että merkinnällä 10x2.0/2.125 oleva puhkeamaton umpikumirengas sopisi vanteelle? Ja ewheels e2s v2 pro on lauta jos sillä nyt merkitystä.
 
Tuli otettua omakin lauta nyt käyttöön kun vihdoin alko näyttää siltä et vois jopa kehdata ajellakkin. Tälleen 6kk tauon jälkeen ekan kerran ku kaasua paino nii tuntuhan se oudolta, mut tais siinä joku 10s mennä et löys taas sen vanhan tuntuman ja alko homma tulemaan selkärangasta. Hiekkaahan tuolla tiellä on edelleen paljon ja muutama märempi kohta mut lunta ei nyt juurikaan, joutuu ottamaan rauhallisemmin nyt ton hiekan takia mut onpahan tohonkin jo tullu totuttua sen verran et sen voi ennakoida aika hyvin et miten se lauta käyttäytyy missäkin tilanteessa.

Pääs taas tosin huomaamaan sen et joku siinä on niin vitun vaikeeta valita siinä kevyen liikenteen väylällä se puoli missä kävellä tai sotkea sillä pyörällä. Aikuisetkin vetää siksakkia siinä minkä kerkee, yleensä katse puhelimessa ja joskus kuulokkeetkin päässä, et aikalailla sama kun kävelis silmät kiinni ja korvatulpat korvissa. Koitappa niille sit siinä viestiä et haluisit mennä ohi ilman et ajat päälle. Lisäpisteet siitä jos säikähdät (tää on kyllä ihan ymmärrettävää, mut kans oma vika, jos sä et kuule mitään niin et sä muakaan kuule sieltä tulevan vaikka kuinka kelloo ränkytän) ja huudat jotain perään, näytät ainakin oman älyllisen rajallisuutes muillekkin ihan näkyvästi.

Toinen lemppari kanssa koiran ulkoiluttajat jotka kävelee ite toisessa reunassa ja koira sit toisessa reunassa, naru välissä. Tää on jo itessäänkin niin täydellisen typerä veto et miten tossa ei tuu mietittyä sitä et tolla touhulla valtaat koko kadun leveyden. Plussaa tässäkin jos ulkoiluttaja alkaa rähisemään kellon soittamisesta, aivojen sileys taas todistettu kaikille näkyvällä tavalla.

Jotenkin tuntuu et ottaa herkemmin päähän nää asiat nykyään kun ennen, vaikka näihin on jo kyllä tottunu. Ehkä siinä eniten ärsyttää se et käytännössä se turvallisuus on jätetty useemmassa tilanteessa täysin mun vastuulle, samalla kun ite aktiivisesti omalla touhulla vaikeutetaan sitä et mä pääsen turvallisesti ohittamaan. Siihen kun ei vaadittais kun just se et valittais laita missä kävellään, eikä vedettäis sitä siksakkia tai käveltäs keskellä katua just sopivasti hortoillen puolelta toiselle et pitää melkeen heittää noppaa et kummalta puolelta ohittaa. Homma on yleensä ihan ok jos kellonsoittoon reagoidaan, sit ei vituta.
 
Itse kun vuokrannu koko päiväksi käyttöön laudan niin kyllä siinä on selkä seuraavana päivänä ihan romuna. Minkälaisia lenkkejä itse heität.
Kuten jo todettua, sen reilun tunnin pisimmillään yhdellä seisomalla. Ja kun lataus ottaa aikansa niin ei juuri yli kahta kertaa päivässä. Vaihtoehtoisesti useampaa lyhyempää.Ja ihan soratietäkin on ajeltu akullista kerralla. Ei ongelmaa.

Toisaalta laskettelukokemusta on aika paljon. Se voi vaikuttaa ja tehdä sen paremmin asiaa miettimättä joustaa eri tavoin jaloilla. Sama toki tulee melko varmasti enemmän laudalla ajaessa.

Mutta jos koko päivä tarkoittaa laudan vaihtoa ladattuun useaan kertaan ja tuntikausien ajoa umpikumirenkailla, en yhtään ihmettele jos oudokseltaan paikkoja särkee.
 
Tässä kauden aloitusta mietiskelen ja tuo Ninebotin appi halusi päivitellä 1.1.8 versioon ilmeisesti. Jotain se teki siinä ja sit sanoo vaan että bluetooth disconnected vaikka olisi ihan vieressä. Hyvin jännä on kyllä.

Onkohan muilla tehnyt vastaavaa?
 
Tässä kauden aloitusta mietiskelen ja tuo Ninebotin appi halusi päivitellä 1.1.8 versioon ilmeisesti. Jotain se teki siinä ja sit sanoo vaan että bluetooth disconnected vaikka olisi ihan vieressä. Hyvin jännä on kyllä.

Onkohan muilla tehnyt vastaavaa?
yleinen vastaus on "ei päivitetä" koska lauta muuttuu huonommaksi mitä pitemmälle menee firmiksissä.
Viimekesän päivityksessä katos tehoa kun akku menee alle 80%, syksyn päivityksessä ilmeisesti tuli ultratehokas lapsilukko joka vaikeuttaa ajamista(koska saksassa vaaditaan) niin ei jaksa arvata mitä tyhmää keksivät vielä tulevaisuudessa
 
Tuli hiljan omaan M365:een asennettua nämä suuntavilkut. Asennus oli aikaavievät ja ohjekuvastakin bongasin virheen, joka ei lopulta asennusta haitannut. Ottavat virtansa suoraan laudasta, eli ulkoisia akku/paristovirityksiä ei tarvita. Toimivat hyvin ja merkkiääni vilkkua näyttäessä oli kiva yllätys. Sopivat niin vanhan- kuin uudenmallisen jarruvalon tilalle mukana tulevilla sovitteilla. Miinuksen antaisin setin mukana tulevilta uusilta etutolpan läpivienneiltä. Ne ovat vanhoja hieman pehmeämpää materiaalia ja reunat aika onnettoman pienet, joten paikoilleen laittamisessa oli hankaluuksia ja ensimmäisen ajon jälkeen niistä yksi olikin jo tippunut joko rungon sisään tai tielle. Pitänee laittaa sen tilalle vanha tiiviste.

Kun eturengas oli jo heikossa hapessa, niin päätin samassa urakassa vaihtaa etumoottorin hieman tehokkaampaan ja siitä seurasi yllätyksiä. Ihan ensimmäiseksi tai venttiilin hatun vaihtaa, sillä mukana ollut oli liian korkea ja otti joka kierroksella etuhaarukkaan kiinni. Toinen yllätys oli, että rengas oli sisäkumiton ja siihen saa lisätä ilmaa useammin kuin vanhaan sisäkumilliseen. Ikävin yllätys oli kuitenkin se, että moottorinvaihto 250W->350W sai jostain syystä kyydin nopeuden laskemaan 25km/h -> 20km/h ja tuolle pitää kyllä lähitulevaisuudessa tehdä jotain. Ehkä sitten kun vaihtaa tehokkaamman akun ja uuden vahvistetun v3 kontrollerin.

Kolmas asia joka vaihtui oli jarrut. Originaaleista puuttui toisesta jarrulevyn "kupista" magneetti joka jarrupalaa pitää paikallaan ja kun jarruja sai olla säätelemässäkin aika usein, niin X-Tech:in puolihydrauliset tilalle laitoin. Ja taas löytyi ongelmia, eli Murphyn laki oli aktiivisena. Tarakka piti poistaa, sillä se ei enää ollenkaan sopinut uusien jarrujen kanssa samaan aikaan ja takalokarin tukikin tuntui kiusallisesti olevan tiellä tehden asennuksen hankalammaksi. Pisteenä I:n päällä oli kohdistuksen kanssa vaikeuksia, kun aina tuntui joka renkaan kierroksella ottavan jostain hieman kiinni, vaikka jarrulevy ei ollut vääntynyt edes. Lopulta sain tyydyttävästi asennuksen tehtyä ja kyllä nuo tuntuvat niin mukavammilta kuin tehokkaammiltakin alkuperäisiin verrattuna.

No, eiköhän tuolla nyt kuitenkin ajele taas. Katsotaan jos ensi kuussa akun ja kontrollerin vaihtaisi ja pohtisi tuota nopeusongelmaa.
 
Kun eturengas oli jo heikossa hapessa, niin päätin samassa urakassa vaihtaa etumoottorin hieman tehokkaampaan ja siitä seurasi yllätyksiä. Ihan ensimmäiseksi tai venttiilin hatun vaihtaa, sillä mukana ollut oli liian korkea ja otti joka kierroksella etuhaarukkaan kiinni. Toinen yllätys oli, että rengas oli sisäkumiton ja siihen saa lisätä ilmaa useammin kuin vanhaan sisäkumilliseen. Ikävin yllätys oli kuitenkin se, että moottorinvaihto 250W->350W sai jostain syystä kyydin nopeuden laskemaan 25km/h -> 20km/h ja tuolle pitää kyllä lähitulevaisuudessa tehdä jotain. Ehkä sitten kun vaihtaa tehokkaamman akun ja uuden vahvistetun v3 kontrollerin.
Vaihtuko rengaskoko tosta 8,5" -> 10" samassa rytäkässä? Selittäis tota nopeuden puuttumista, koska sehän pitää firmiksen puolelta vaihtaa renkaankoko jotta se ilmottaa nopeudenkin sit oikein.

Ehkä jokatapauksessa lähtisin ite kutittelemaan firmistä näin lähtökohtasesti, eiköhän sieltä jotain löydy millä saa homman korjattua.

Ihan vinkkinä kanssa kokemuksesta et ennen akun ja kontrollerin vaihtelua kannattaa funtsia et vaihtaisko koko laudan vaan suosiolla. Sulla alkaa siinä pisteessä olemaan jo kaikki osat vaihdettuna ja jos kunnolla isompaa akkua ostat niin se hinta tulee menemään johonkin 400-500€ välille ja siihen sit kontrolleria päälle niin nopeesti ollaankin 600e tuntumassa. Max G30 maksaa kuitenkin edelleen sen 600€ DHGatesta tilattuna ja vaikkei se nyt mullistavasti parempaa suorituskykyä tarjoakkaan, niin on se silti paremman tuntunen laite kun M365 monellakin tapaa. Vanhahan se on ja Max G2E on kuitenkin jo ulkona ja tarjoaa jousituksen ja vissiinkin pikkasen parempaa rangea taloudellisemman kontrollerin takia, et melkeen näkisin noikin jo 200€ arvosina investointeina. Tosin varmaa taitaa olla se et ton G2E firmistä ei sörkitä ainakaan hetkeen.
 
Vaihtuko rengaskoko tosta 8,5" -> 10" samassa rytäkässä? Selittäis tota nopeuden puuttumista, koska sehän pitää firmiksen puolelta vaihtaa renkaankoko jotta se ilmottaa nopeudenkin sit oikein.

Ehkä jokatapauksessa lähtisin ite kutittelemaan firmistä näin lähtökohtasesti, eiköhän sieltä jotain löydy millä saa homman korjattua.

Ihan vinkkinä kanssa kokemuksesta et ennen akun ja kontrollerin vaihtelua kannattaa funtsia et vaihtaisko koko laudan vaan suosiolla. Sulla alkaa siinä pisteessä olemaan jo kaikki osat vaihdettuna ja jos kunnolla isompaa akkua ostat niin se hinta tulee menemään johonkin 400-500€ välille ja siihen sit kontrolleria päälle niin nopeesti ollaankin 600e tuntumassa. Max G30 maksaa kuitenkin edelleen sen 600€ DHGatesta tilattuna ja vaikkei se nyt mullistavasti parempaa suorituskykyä tarjoakkaan, niin on se silti paremman tuntunen laite kun M365 monellakin tapaa. Vanhahan se on ja Max G2E on kuitenkin jo ulkona ja tarjoaa jousituksen ja vissiinkin pikkasen parempaa rangea taloudellisemman kontrollerin takia, et melkeen näkisin noikin jo 200€ arvosina investointeina. Tosin varmaa taitaa olla se et ton G2E firmistä ei sörkitä ainakaan hetkeen.

Ei vaihtunut rengaskoko vakiosta, siksi vähän ihmetyttikin tuo hidastelu.

Vahvistettu v3 kontrolleri (alle satasen) on jo ollut odottamassa pitkähkön aikaa, kun olisi tarkoitus nostaa vähän tehoja, että pääsee ylämäkiä hieman helpommin ylös. Kontrollerin mukana tullut lämpötahnahan oli sen verran epämääräinen pikku "purkissa" oleva tapaus, että sen sijaan taidan lämpötyynyjä suosiolla käyttää.

Isompi 19000mAh :eek: akku tulee kustantamaan 330€ plus toimituskulut Puolasta. Kennotyyppi vaihtuu 21700:een ja mukana tulee uusi pohja, koska akkupaketti entistä isompi fyysisesti.Sinne voisi sitten harkita varmaan jo paikantimen jemmaamistakin.

Onhan se MAX tietty kelpo peli, mutta kookkaampana tulisi tilaongelmia (M365 mahtuu nykyiseen säilytys/latauspaikkaan juuri sopivasti) ja olisi huomattavasti hankalampaa kantaa mokomaa kotona sisälle ahtaan tuulikaapin portaikossa.

Jos olisi kokonaan uutta lautaa ostamassa, niin sitten haluaisi jo huomattavasti parempaa ja siihen ei vaan ole köyhällä eläkeläisparalla varaa sijoittaa. Tuunaillaan siis vanhaa tuttua kyytiä pikkuhiljaa, kun sitä kuitenkin tulee vielä vuosia käytettyä. Jousitus olisi ihan kiva, mutta en itse näe siitä ihan niin paljoa hyötyä että olisin hankkimassa.
 
Ei vaihtunut rengaskoko vakiosta, siksi vähän ihmetyttikin tuo hidastelu.

Vahvistettu v3 kontrolleri (alle satasen) on jo ollut odottamassa pitkähkön aikaa, kun olisi tarkoitus nostaa vähän tehoja, että pääsee ylämäkiä hieman helpommin ylös. Kontrollerin mukana tullut lämpötahnahan oli sen verran epämääräinen pikku "purkissa" oleva tapaus, että sen sijaan taidan lämpötyynyjä suosiolla käyttää.

Isompi 19000mAh :eek: akku tulee kustantamaan 330€ plus toimituskulut Puolasta. Kennotyyppi vaihtuu 21700:een ja mukana tulee uusi pohja, koska akkupaketti entistä isompi fyysisesti.Sinne voisi sitten harkita varmaan jo paikantimen jemmaamistakin.

Onhan se MAX tietty kelpo peli, mutta kookkaampana tulisi tilaongelmia (M365 mahtuu nykyiseen säilytys/latauspaikkaan juuri sopivasti) ja olisi huomattavasti hankalampaa kantaa mokomaa kotona sisälle ahtaan tuulikaapin portaikossa.

Jos olisi kokonaan uutta lautaa ostamassa, niin sitten haluaisi jo huomattavasti parempaa ja siihen ei vaan ole köyhällä eläkeläisparalla varaa sijoittaa. Tuunaillaan siis vanhaa tuttua kyytiä pikkuhiljaa, kun sitä kuitenkin tulee vielä vuosia käytettyä. Jousitus olisi ihan kiva, mutta en itse näe siitä ihan niin paljoa hyötyä että olisin hankkimassa.
Nojoo, eipä tuo sit ihan kauhean kalliilta kuulosta. Mitä omasta Xiaomin kontrollerista muistelen niin sehän on sellasessa metallisessa kotelossa, joka on pultattu kiinni runkoon. Laitoin kotelon ja rungon väliin lämpötahnaa (MX-4 mitä oli nurkissa) ja sit kotelon ja ite piirilevyn lämmönsiirron hoidin lämpötyynyillä, mosfeteistahan tossa vaan lämpö pitää saada siirtymään.

Säilyykö sulla akkupaketti edelleen 36v kokosena? Mulla oli aikoinaan 44,4v lisäakku sen vakion 36v rinnalla ja sit siihen kylkeen RITA-adapteri joka salli sit eri jännitteiden sekoittelun. Ihan kelpo laite tollasenaan, vaikkakin uuden laudan jälkeen ennen myyntiä kun kävin kokeilemassa pikasen lenkin niin tuntuhan se oikeasti tosi rimpulalta vähän jykevämmän vehkeen jälkeen, mut toisaalta aikoinaan pidin tosta xiaomin ketteryydestä ainakin vuokralautoihin verrattuna kun ei se painanut juurikaan mitään ja täten oli täysin vaivattomasti hallittavissa.

Ite kanssa aikoinaan sumplin jousituksia, mut kymppituumasiin renkaisiin päivittäessä totesin et ne jo toi sen verran paljon ajomukavuutta et ei sinällänsä ollut tarvetta koko touhulle.
 
Semmonen ongelma tuli e-way 350 kanssa, että yhtäkkiä lopetti toiminnan. Nyt kun yrittää laittaa päälle niin näytössä vilahtaa kuva ja lopuksi tulee teksti Cr. Osaako joku kertoa mistä voisi johtua. Kyseistä vikakoodia ei missään mainita.
 
Onko kenelläkään Augment ES 210 akkua, voisiko sen jännitteen mitata yleismittarilla?
Minun ja puolison akut näyttää 36,2v täytenä. Joka on todella kaukana luvatusta 48v jännitteestä.
 
Onko kenelläkään Augment ES 210 akkua, voisiko sen jännitteen mitata yleismittarilla?
Minun ja puolison akut näyttää 36,2v täytenä. Joka on todella kaukana luvatusta 48v jännitteestä.
Onks sen akun kanssa ongelmia molemmissa laitteissa? Tai onks siis kantama huomattavasti huonontunu tai jotain muuta häröilyä.

Jos joo niin eiku takuuseen jos sitä vielä jäljellä. Jos ei niin noh, sit on vaihtoehdot vähissä.
 
Onks sen akun kanssa ongelmia molemmissa laitteissa? Tai onks siis kantama huomattavasti huonontunu tai jotain muuta häröilyä.

Jos joo niin eiku takuuseen jos sitä vielä jäljellä. Jos ei niin noh, sit on vaihtoehdot vähissä.
Ei ole ongelmia mutta... no tuote ei ole sitä mitä markkinointi antaa ilmi. Tuotteisiin voi laserkirjoittaa mitä jännite lukuja vain haluaa ja harhauttaa kuluttajaa...
 
Ei ole ongelmia mutta... no tuote ei ole sitä mitä markkinointi antaa ilmi. Tuotteisiin voi laserkirjoittaa mitä jännite lukuja vain haluaa ja harhauttaa kuluttajaa...
"Irroitettava 360 Wh akku tarjoaa jopa 40 km ajoa (todellinen toimintamatka 80 kg kuljettajalle täyttä nopeutta ajaen 18-22 km).

Saatavilla myös tehokkaampi 460 Wh LR akku. (Todellinen toimintamatka 80 kg kuljettajalle 22-27 km)."

Jos kutakuinkin noihin lukemiin pääsee niin ei taida olla juurikaan asialla väliä. Mä en tiedä miten toi sit oikeasti menee, et onks noissa oikeasti 48v akut vai onko ihan vaan 36v akut. Asiahan selviää kans sillä et katot et mitä se laturi sanoo, onks se 42v vai 54.6v.
 
Onko kenelläkään Augment ES 210 akkua, voisiko sen jännitteen mitata yleismittarilla?
Minun ja puolison akut näyttää 36,2v täytenä. Joka on todella kaukana luvatusta 48v jännitteestä.
Siis mikä näyttää ja missä mielessä voiko mitata? Jos tarkoitat jotain sovelluksen näyttämää arvoa ja kysyt voiko mitata yleismittarilla, niin eiköhän voi mitata akun liittimestä, ja pieruäppi näyttää ehkä ihan perunoita. Jos tarkoitat että mittasit jo yleismittarilla ja epäilet tulosta, taitaa yleismittari olla rikki.
Ei ole ongelmia mutta... no tuote ei ole sitä mitä markkinointi antaa ilmi. Tuotteisiin voi laserkirjoittaa mitä jännite lukuja vain haluaa ja harhauttaa kuluttajaa...
Tämä huoli on turha. Aivan taatusti ei ole olemassa tuollaista Augmentin akkua, jonka jännite täyteen ladattuna olisi 36,2 volttia. Siinä vanhassa 36 voltin järjestelmässäkin täysi varaus on huomattavasti enemmän kuin 36,2.
 
Kypsähdin aika täysin noihin Zero 10X:n surkeisiin vakiolokareihin, kun jouduin toistamiseen märillä tienpinnoilla ajamisen jälkeen pesemään housut, takin ja repun, sekä putsaamaan kengät, vaikka ajoin asian tiedostaen 10-15 km/h ja silti kaikki paskaisena. Tyhjensin eilen illalla heraprotskut toiseen astiaan ja leikkasin ämpäristä lokarien pidennykset. Onneks sekä lokarien että jatkopalojen matsku oli semmoista, mihin kuumaliima tarttui erinomaisesti. Kohta eka testilenkki, mutta hyvältä näyttää. Eteen varmaan vielä myös.


Tänään meni päivä askarrellessa lokarit 2.0:

Eli pidensin takalokareja. Taaimmainen sai noin tuplapituuden ensimmäiseen versioon nähden ja etummäista päätin jatkaa Gorilla-teipillä. Samallapahan joustaa jos osuu johonkin esteeseen. Eteen tein ihka ensimmäiset. Irtolokari kuvat etulokarista, kun taaimmaisesta unohtui ottaa ennen kiinitystä. Just sain valmiiksi, joten ei ole vielä testattu, mutta taitaa olla aika maksimaalinen roiskesuoja, kun yrittää tasapainoilla sen kanssa, ettei mene uunon näköiseksi.
 
Jos vähän tarkentaisit. :confused:

Edelliseen lisäten, että jos akkuja on tosiaan mittailtu, niissä on kahdessa sama jännite, molemmat toimivat ja ovat olevinaan täynnä ja mittarikin näyttää oikein, jää vaihtoehdoksi lähinnä viallinen latauslaite.

Li-ion-akusto ei mitenkään vikaannu siten, että se toimisi ja samalla täyden varauksen jännite olisi alempi kuin alunperin. Samoin mikään väärin brändäys 48 volttiin 36 sijaan ei selittäisi asiaa, koska kuten sanottua myös 36-volttisen akuston jännite olisi korkeampi. 36 voltin systeemistä voi kyllä mitata ihan ajokelpoisella latauksella mainitut 36,2 mutta se on tällöin alle puolivälin ladattu.
 
Kellään kokemuksia tosta Augment Ego ES-210 perusmallista kun kuljettajalla painoa yli sallitun määrän. Eli itsellä painoa sellaisen 150kg, niin miten toi normaali akku kestää ja mikä mahtaa olla toimintasäde? Yhdellä latauksella tarvitsisi päästä n.10km matka. Vai olisiko tämmöselle isommalle suositella jotain muuta, suurinpiirtein 500-600€ budjetilla liikenteessä.
 
Yhdellä latauksella tarvitsisi päästä n.10km matka.
Ainakin vanhemmasta versiosta samalla 360 Wh kapasiteetilla voin ekstrapoloida, että tuon matkan hyvin pääsisi 150 kilon kuormalla mutta nousukyky ja kiihtyvyys kävisi todella heikoksi. Ilmeisesti uusi malli on suorituskykyisempi mutta kuulopuheen mukaan vähemmän energiataloudellinen.

Renkaathan saattavat olla aika kovilla ja paineen säätö kriittinen. Sisärenkaallisen korjaaminen vaatii joka kerta ihan oikean rengasasennuksen tekemistä eli kyylänkonsteilla ei pikapaikata kuten Maxissa voi onnistua. Lisäksi se ainoa minulle sattunut rengasrikko Augmentilla oli nimenomaan sisärenkaallisuudesta johtuva, eli sisäkumi oli revennyt venttiilin vierestä.

Kaikkiaan kevyt sähköpotkulauta ei kategoriana ole ihanteellinen 150 kilon kuormalle vaan paremmin 70 kilolle. Kunnolliset kyllä kestävät yleisen näytön mukaan ihan hyvin satakiloisten ajelua, mutta ei sekään sama ole kuin normaalipainoisella olisi, keskenkasvuisista puhumattakaan. Ikävästi jää ylämäessä jälkeen kevyempien perässä, joutuu helpommin työntämään eikä käsiteltävyys ole samaa.

Toki sitä paljon ajellaan ylipainolla, mutta varsinaisesti hyvin se ei vaan toimi vaan samantapaista rytyyttämistä kuin ylikuormatulla autolla. Erikseen on olemassa näitä monsterilautoja(harvemmin laillisia nytkään) ja matalapainepyöräisiä moposkootterin tapaisia pubimopoja(myös tällä hetkellä laillisia kevytsähköajoneuvoja). Tosin 500-600 euron budjetilla ei saa mitään muuta kuin kevyen sähköpotkulaudan ja sekin on hyvin rajallista.

Lainsäädäntömuutokset saattavat kusta lähiaikoina pahasti kintuille jos pahimmat pelot toteutuvat. Koko harrastus saattaa käytännössä muuttua lähes kielletyksi tai ellei, niin ainakin parempi ennuste on alle 25 kg ajoneuvoilla. Hankala yhtälö joka tapauksessa.

Augmentia en enää ostaisi ainakaan sillä 360 Wh akulla vaan pitäisi olla heti alkuun isompi, ellei nimenomaan ole ajatus käyttää useampaa akkua. Energiasisältö on hieman marginaalinen yleiskäyttöön ja lisäakun ostaminen kasvattaisi kokonaishinnan liian korkeaksi joten jäi tekemättä. Aika kusista että nytkin on tilaussivulla "räätälöi" ja tasan yksi akkuvaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Työmatkalla ja matkalla salille ei ole yhtään mäkeä, että tämä ei huoleta. Lähinnä se että kestääkö lauta. Bird ja Joe on hyvin kestänyt mutta ne vaikuttaakin aika jämeriltä. Itselle tulee vain asfaltti ajoa. Tuo harmittaa kyllä että tuolla ei nyt ole saatavilla sillä isommalla akulla mallia. Auto tulisi laittaa pikinmiten seisontaan, että jotain tässä tarvitsisi löytää. Vai kaivaako sitten ihan mummiksen käyttöön.
 
Tänään meni päivä askarrellessa lokarit 2.0:

Eli pidensin takalokareja. Taaimmainen sai noin tuplapituuden ensimmäiseen versioon nähden ja etummäista päätin jatkaa Gorilla-teipillä. Samallapahan joustaa jos osuu johonkin esteeseen. Eteen tein ihka ensimmäiset. Irtolokari kuvat etulokarista, kun taaimmaisesta unohtui ottaa ennen kiinitystä. Just sain valmiiksi, joten ei ole vielä testattu, mutta taitaa olla aika maksimaalinen roiskesuoja, kun yrittää tasapainoilla sen kanssa, ettei mene uunon näköiseksi.

Ekat märällä tienpinnalla ajot koettu. Kulosaaren rantatiellä joutui painelemaan parisataa metriä juuri hiekasta pestyä tietä, vauhtia noin 25-30 km/h. Ihan hyvä tulos. Pohjan kurat varmaan viime kaudelta. Laudan päällä eikä housuissa tai kengissä tainnut olla pisaraakaan rapaa.

 
Skuuttikelit vahvasti käsillä ja pitäisi Inmotion S1:een löytää uusi rengas, taas.

Aiemmin ketjussa on ilmoitettu että 10" renkaat jotka käy Ninebot MAX 30G, kävisi myös Inmotion S1:een. Olen jo kaksi kertaa yhden kesän aikana saanut hajalle tubeless-takarenkaan enkä enää haluaisi kolmantta rikkoa, siispä:

Honeycomb!
Mutta mistä?
Aliexpress? Muutamia listauksia katselin ja AliExpress tyyppisesti vaihtoehtoja on miljardi, ja mitään tietoa laadusta ei ole.
Onko kellään vinkata Inmotion S1:een (ninebot max 30g sopiva) sopivaa honeycomb-takarengasta?
Paikalleen saanti on varmasti oma urakka mutta jos se nyt enää ei hajoaisi niin eiköhän se ole vaivanväärti, vrt. tubeless.
 
Onko kenelläkään kokemusta MAX G30 tubeless-venttiilin vaihdosta? Tarviiko se venttiilin irroitus jotain erikoistyökaluja, tai kumin ottamista pois vanteelta ? Omassa tuo päästää ilmat pihalle. Rengas on alkuperäinen pistosuojageelillä täytetty tubeless.
 
Tulipa pääsiäisen aikana käytyä parissa eri Prismassa ja Citymarketissa. Ainakin jossain Cittarissa on ollutkin lautakielto aikaisemmin mutta nyt tuli kiinnitettyä huomiota tarroihin. Samassa listassa laudat muiden kiellettyjen kanssa. En ole varma, onko uutta tarroitusta vai jo vanhaa.
Prismojen osalta ei ole havaintoa aikasemmin mutta nyt oli tullut erilliset, laudat kieltävät tarrat. Aika huomaamattomassa paikassa ja aika pienet tarrat mutta siitä huolimatta. En tiedä, päättävätkö paikallisesti tuollaisia vai päättääkö ketju. Jos jälkimmäinen, tulee sama joka paikkaan jos ei ole jo.

Ihan odotettavissa ollut asia, käyttäytyä ei osata niin tulee kieltoja. Ja pienempien helppo seurata perässä jos laajemmin isot alkavat mennä edeltä.
Itse en pidä huonona suuntauksena jos kielletään. Linja on silloin selkeä ja kaikille tasapuolinen.

Mitä itse lautakauteen tulee niin takalokarin ruuvi juuresta poikki eikä talven aikana kukaan yllättäen jaksanut tehdä mitään. Pitäisi kaivaa lauta esille, katsoa miten onnistuu pois ottaminen (joo, reikä keskellä ja torx toiminee), vaihtaa lokari samalla uuteen ja jarrusatula myös. Laiskuus kun painaa niin tuskin viikkoon vielä ajellaan mutta eipä lumikaan ole joka paikasta lähtenyt, saati kadut harjattu.
 
Nonih, se olisi sähköpotkulauta suunnitelmissa tälle keväälle. Ja vertaistukiapu kelpaisi.

Useamman kymmentä sivua on tullut tutkittua tätä keskustelua, mutta ei paljoa tälle keväälle vielä lautavaihtoehdoista puhetta ole ollut.. tosin ei hirveänä lie tilanne muuttunut viime keväästä?

Ninebot G30 Max tuntuu olevan se selkeä suosikki ja varmaksi todettu. Ja ilmeisesti kokemukset DHgatelta tilaukseen ovat olleet aikalailla kaikilla ongelmattomia. En ainakaan huomannut mitään muuhun viittaavaa. Joten tämä vaihtoehto on varmaan se turvallisin tässä vaiheessa vaikka laudalla jo vähän ikää on.

Ketjua selatessa tuli myös tuo Inmotion S1 DHgatesta tilattuna vastaan, mutta tästä jäin käytännön kokemuksia kaipailemaan ihmisiltä jotka ovat tämän tilanneet. Ainakin yhden kesän tätä porukka on kerennyt testailemaan, että onko kestänyt ja toiminut luvatusti? Olisiko lie parempi vaihtoehto G30 verrattuna ihan käytännössäkin jos nyt paperilla siltä saattaa vaikuttaa.. Tosin hintakin kovempi DHgatessa tällä hetkellä.

Itseäni taas olisi tuo Niun KQi3 Pro ehkä eniten kiinnostanut. Rangessa jää näille, mutta vissiin leveämpi alusta ja tanko olisi käytössä varmaan miellyttävä. Tästä tosin harmillisen vähän keskustelua ja käyttökokemuksia tästä laudasta täällä tai muualla ollut, että ei taida olla oikein suosiossa.. Mahtaako olla kestävyys ja pitkäikäisyys sitten kohdallaan. Youtube arvostelut ovat erittäin hyviä, mutta vaikuttavat maksetuiltakin suuri osa.. joten sekin takia oikeat käyttäjäarvostelut olisivat arvossaan. KQi3 Sporttiahan tuolla saisi halvalla nyt, mutta taitaa olla KQi2 Pro:takin kehnompi suorituskyvyltään mikä taas ilmeisesti verrattavissa Xiaomi Pro 2?

Ja sitten toki on tämäkin, E-Wheels E2S V2 pro 2022/2023 google hakujen mukaan voittanut kaikki maailman palkinnut, mutta aikalailla jokainen sivusto vaikuttaa että pystytetty pelkästään mainokseksi tätä lautaa/firmaa varten. Ilmeisesti laatu ei ole ihan mitä luvataan.. sen mitä käyttäjäkokemuksia on vastaan tullut muutamia. Varmaan täälläkin kyseisten laudan omistajia, onko kestänyt, ollut hyvä?

Ensin mielessä oli ihan Xiaomi Pro 2, kun halvalla työajokin meinasin hommata lyhyelle työmatkalle. Lisäksi kiva olisi välillä päästä kaupunkiin ja takaisin n. 15km suuntaansa yhdellä latingilla. Ei vaan oikein puhti riittänyt Xiaomilla minun alla (85kg) melko jyrkkää mäkeä kun tuli vastaan. Xiaomi onkin ainut lauta mitä livenä olen päässyt kokeilemaan toistaiseksi.

Arvelen että jos pari sataa lisää laittaa lautaan (Xiaomin hinnasta siis) niin josko sopiva lauta löytyisi ilman että jää paha mieli. Mielipiteitä / suosituksia kaivataan, onko tälle keväälle joku ylitse muiden tässä n.600-800€ haarukassa tai kenties jotain hyviä diilejä tiedossa. Minulla ei ole ainakaan näin alkuun tarvetta virittelyille, että ihan vakiolla mennään ja 25km/h riittää minun käyttöön.



.
 
Nonih, se olisi sähköpotkulauta suunnitelmissa tälle keväälle. Ja vertaistukiapu kelpaisi.

Useamman kymmentä sivua on tullut tutkittua tätä keskustelua, mutta ei paljoa tälle keväälle vielä lautavaihtoehdoista puhetta ole ollut.. tosin ei hirveänä lie tilanne muuttunut viime keväästä?

Ninebot G30 Max tuntuu olevan se selkeä suosikki ja varmaksi todettu. Ja ilmeisesti kokemukset DHgatelta tilaukseen ovat olleet aikalailla kaikilla ongelmattomia. En ainakaan huomannut mitään muuhun viittaavaa. Joten tämä vaihtoehto on varmaan se turvallisin tässä vaiheessa vaikka laudalla jo vähän ikää on.

Ketjua selatessa tuli myös tuo Inmotion S1 DHgatesta tilattuna vastaan, mutta tästä jäin käytännön kokemuksia kaipailemaan ihmisiltä jotka ovat tämän tilanneet. Ainakin yhden kesän tätä porukka on kerennyt testailemaan, että onko kestänyt ja toiminut luvatusti? Olisiko lie parempi vaihtoehto G30 verrattuna ihan käytännössäkin jos nyt paperilla siltä saattaa vaikuttaa.. Tosin hintakin kovempi DHgatessa tällä hetkellä.

Itseäni taas olisi tuo Niun KQi3 Pro ehkä eniten kiinnostanut. Rangessa jää näille, mutta vissiin leveämpi alusta ja tanko olisi käytössä varmaan miellyttävä. Tästä tosin harmillisen vähän keskustelua ja käyttökokemuksia tästä laudasta täällä tai muualla ollut, että ei taida olla oikein suosiossa.. Mahtaako olla kestävyys ja pitkäikäisyys sitten kohdallaan. Youtube arvostelut ovat erittäin hyviä, mutta vaikuttavat maksetuiltakin suuri osa.. joten sekin takia oikeat käyttäjäarvostelut olisivat arvossaan. KQi3 Sporttiahan tuolla saisi halvalla nyt, mutta taitaa olla KQi2 Pro:takin kehnompi suorituskyvyltään mikä taas ilmeisesti verrattavissa Xiaomi Pro 2?

Ja sitten toki on tämäkin, E-Wheels E2S V2 pro 2022/2023 google hakujen mukaan voittanut kaikki maailman palkinnut, mutta aikalailla jokainen sivusto vaikuttaa että pystytetty pelkästään mainokseksi tätä lautaa/firmaa varten. Ilmeisesti laatu ei ole ihan mitä luvataan.. sen mitä käyttäjäkokemuksia on vastaan tullut muutamia. Varmaan täälläkin kyseisten laudan omistajia, onko kestänyt, ollut hyvä?

Ensin mielessä oli ihan Xiaomi Pro 2, kun halvalla työajokin meinasin hommata lyhyelle työmatkalle. Lisäksi kiva olisi välillä päästä kaupunkiin ja takaisin n. 15km suuntaansa yhdellä latingilla. Ei vaan oikein puhti riittänyt Xiaomilla minun alla (85kg) melko jyrkkää mäkeä kun tuli vastaan. Xiaomi onkin ainut lauta mitä livenä olen päässyt kokeilemaan toistaiseksi.

Arvelen että jos pari sataa lisää laittaa lautaan (Xiaomin hinnasta siis) niin josko sopiva lauta löytyisi ilman että jää paha mieli. Mielipiteitä / suosituksia kaivataan, onko tälle keväälle joku ylitse muiden tässä n.600-800€ haarukassa tai kenties jotain hyviä diilejä tiedossa. Minulla ei ole ainakaan näin alkuun tarvetta virittelyille, että ihan vakiolla mennään ja 25km/h riittää minun käyttöön.



.
Itseä kiinnostaisi erityisesti Maxin seuraaja


saas nähdä, koska alkaa saada kaupoista. Toivottavasti hinta jää alle tonniin.
 
Ensin mielessä oli ihan Xiaomi Pro 2, kun halvalla työajokin meinasin hommata lyhyelle työmatkalle. Lisäksi kiva olisi välillä päästä kaupunkiin ja takaisin n. 15km suuntaansa yhdellä latingilla. Ei vaan oikein puhti riittänyt Xiaomilla minun alla (85kg) melko jyrkkää mäkeä kun tuli vastaan. Xiaomi onkin ainut lauta mitä livenä olen päässyt kokeilemaan toistaiseksi.
Tuo 15 km suuntaansa on jo jonkinlainen vaatimus jos vielä mäkeäkin osuu matkalle. Ei onnistu pro 2:lla ainakaan liian varmasti. G30 maxilla pääsee hieman pidemmälle mutta itse näkisin kyllä riskin rangen loppumiseen siinäkin. Mitä kaupunki sitten tarkoittaakin mutta epäilen siellä syntyvän helposti lisäajoa ja kun pysähtelyä tulee myös paljon, akkuakin kuluu. Mutta jos pelkkä 30km hyväkuntoisia teitä ilman mäkiä jne niin kyllä tuon pitäisi maxilla onnistua. Joku muu kertokoot, paljonko jää marginaalia.
Kannattaa silti miettiä tuokin sadan kilon mukaan. On realistisempi arvio kuitenkin, melko helposti otat 10 kiloa reppuun tms tavaraa mukaan jos on tarve.

Melko jyrkkä mäki voi tarkoittaa montaa asiaa mutta jos teho pidetään siellä 700W lukemissa, mitä monelle peruslaudalle maksimi luvataan, ei omallakaan painollasi mäkiä liian hyvin kiivetä. Teho ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ja mitä Xiaomiin tulee, ainakin alkuperäinen pro rajoitti aivan turhan aikaisin kulkupuolta. Käytännössä vain ihan täydellä akulla kulkupuoli oli jokseenkin ok. Itse potkaisin omastani firmistä heti alkuun tämän takia. Kulkupuoli muuttui merkittävästi, nopeuteen en juuri puuttunut, joku 27-28 km/h tuo kulkee.

Jos ennen hankkimista lautoja kokeilet enemmän, kannattaa ehdottomasti kysyä, onko firmis alkuperäinen vai ei. Kokeilet firmismodattua lautaa ja hankit itsellesi vastaavan niin ero on ihan huomattava. Jos vielä saat version, jossa firmistä ei (vielä) pääse modaamaan, saa lähinnä harmituksen itselleen.
 
Nyt minä kyllä tuunaan tuon omani uuteen loistoon, eli mistä renkaat ja mitkä? Mikä ohjelma sisään? Mitä muuta? Muistaakseni se ol Xiaomi Pro 2 jottain
 
Max G2E on kuitenkin jo ulkona ja tarjoaa jousituksen ja vissiinkin pikkasen parempaa rangea taloudellisemman kontrollerin takia, et melkeen näkisin noikin jo 200€ arvosina investointeina.
Tätä piti kysyä jo aikaisemmin. Eli mistä tämä ajatus taloudellisuudesta kontrollerin osalta? Onko jossain ollut ihan oikeaa faktaa asiasta vai onko kyse puhtaasti jostain mainosväitteistä?
Lämpöhäviöiden osuus on kuitenkin varsin pieni joten niistä ei säästöä tule. Jäljelle jää lähinnä kytkentätaajuuden muutokset mutta korkeammilla tavoitellaan paremminkin äänettömyyttä, taloudellisuus ei sillä parane. Normaalisti taajuutta ei ilman perustetta muutoinkaan nosteta kovin korkealle. Eli aika vähän näen mahdollisuuksia tehdä oikeasti merkittäviä muutoksia pelkällä kontrollerilla jos muut osat pysyvät samoina.
 
Tuo 15 km suuntaansa on jo jonkinlainen vaatimus jos vielä mäkeäkin osuu matkalle. Ei onnistu pro 2:lla ainakaan liian varmasti.

Joo tämä 15km suuntaansa on melko tasaista ja hyvää asfalttitietä, mutta en xiaomilla kuvitellut tätä edestaas pääsevänikään, varsinkaan jos jotain ajoa matkan päässä.. ajatus oli kaupungin päässä latailla vielä kun xiaomi oli päävaihtoehto. Tosin jos tuolla G30:llä olin toiveikas että tämä onnistuisi ilman suurempia pelkoja akun loppumisesta. Tosin äkkiähän tosiaan sitä lisäpainoa tulee kun jotain repussa kuljettelee.. :hmm:

Melko jyrkkä mäki voi tarkoittaa montaa asiaa mutta jos teho pidetään siellä 700W lukemissa, mitä monelle peruslaudalle maksimi luvataan, ei omallakaan painollasi mäkiä liian hyvin kiivetä. Teho ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ja mitä Xiaomiin tulee, ainakin alkuperäinen pro rajoitti aivan turhan aikaisin kulkupuolta. Käytännössä vain ihan täydellä akulla kulkupuoli oli jokseenkin ok. Itse potkaisin omastani firmistä heti alkuun tämän takia. Kulkupuoli muuttui merkittävästi, nopeuteen en juuri puuttunut, joku 27-28 km/h tuo kulkee.

Jos ennen hankkimista lautoja kokeilet enemmän, kannattaa ehdottomasti kysyä, onko firmis alkuperäinen vai ei. Kokeilet firmismodattua lautaa ja hankit itsellesi vastaavan niin ero on ihan huomattava. Jos vielä saat version, jossa firmistä ei (vielä) pääse modaamaan, saa lähinnä harmituksen itselleen.

Joo tässä tapauksessa ei tosiaan ollut aivan täysi akku Xiaomissa ja kyseessä henkilö joka ei varmasti firmikseen ole koskenut ja viime kesällä tuon oli ostanut. Ja olipahan minulla ostoksiakin repussa vähän.. tosiaan melko jyrkkä mäki on aika subjektiivinen näkemys, mutta en oikein kulmaakaan osaa tuohon Kuopion neulamäen kiipeämiseen arvioida.

Kiitoksia näkemyksistä, lisäpohdittavaa valintoihin tästä.
 
Onko kenelläkään kokemusta MAX G30 tubeless-venttiilin vaihdosta? Tarviiko se venttiilin irroitus jotain erikoistyökaluja, tai kumin ottamista pois vanteelta ? Omassa tuo päästää ilmat pihalle. Rengas on alkuperäinen pistosuojageelillä täytetty tubeless.
äkkiseltään tuotekuvia kattoen jos ei ole kierteitä niin pitäis ihan työntämällä tulla ulos vanteen sisäpuolelta

eli korkeintaan pihdit ja/tai kumivasaran tarvii
 
Noh eikös tämä ihan oikea yksilö ole ja luotettava myyjä kun noin paljon tähtiä? Hintakin vielä extra-tarjouksessa niin tästäpä sitä passaa ostella muidenkin samalla? 590€ Toimituskuluilla Flash sale näkyy olevan pari päivää tässä. En tiedä kuinka usein näitä mahtaa olla.


Tuleeko näihin dhgate hommiin mitään tullikuluja yms. En ole ulkomailta suuremmin ostellut kun kiinasta jotain pikkukrääsää aiemmin.
 
Nonih, se olisi sähköpotkulauta suunnitelmissa tälle keväälle. Ja vertaistukiapu kelpaisi.
...
Itseäni taas olisi tuo Niun KQi3 Pro ehkä eniten kiinnostanut. Rangessa jää näille, mutta vissiin leveämpi alusta ja tanko olisi käytössä varmaan miellyttävä. Tästä tosin harmillisen vähän keskustelua ja käyttökokemuksia tästä laudasta täällä tai muualla ollut, että ei taida olla oikein suosiossa.. Mahtaako olla kestävyys ja pitkäikäisyys sitten kohdallaan. Youtube arvostelut ovat erittäin hyviä, mutta vaikuttavat maksetuiltakin suuri osa.. joten sekin takia oikeat käyttäjäarvostelut olisivat arvossaan. KQi3 Sporttiahan tuolla saisi halvalla nyt, mutta taitaa olla KQi2 Pro:takin kehnompi suorituskyvyltään mikä taas ilmeisesti verrattavissa Xiaomi Pro 2?
...
Yksi kesä takana KQi3 Proolla. Ei ole valittamista. Leveä lauta on kiva, minulla on usein tapana ajaa jalat rinnakkain takana (kengän numero 40). Painoa on 20 kg, koska aika iso akku, ehkä sport jos arvostaa keveyttä. Range on minulla 40+ km noin 75 kiloisella. Jouset olisi kiva, kun täällä Helsingissä on aika surkeat pyörätiet keskustassa. Laudan oma virittely ei taida onnistua, jos haluaa lisää vauhtia tai muuta customointia. Huolto löytyy Suomesta, tästä plussaa.
 
Itse en pidä huonona suuntauksena jos kielletään. Linja on silloin selkeä ja kaikille tasapuolinen.

Miten tämä palvelee lautailijoita? Mitä hyötyä tästä on kenellekään lautailijoille positiivisessa mielessä? Miksi tämä on "hyvä suuntaus mielestäsi"?

Millä lailla kiinnität laudan turvallisesti ja helposti niin kaupan ulkopuolelle, että siitä ei ole ongelmaa? Kaikkien kauppojen edessä ei ole edes mahdollisuuksia kiinntyksiin. Lyhyesti sanottuna -> Et millään lailla.

Mielipiteesi mukaisesti, joka on aiemmista kommenteistasi jo tullut ilmi on se, että kyse on vain siitä, että isossa kaupassa ei voi mielestäsi työntää ostoskärryjen tilalla sähköpotkulautaa nätisti taluttaen vieressä. En ymmärrä mitä haittaa tästä on?

Millä lailla tämä on tasapuolista kenellekään?

Oma mielipiteeni on, että kannatan ennemmin ihan muita keinoja kuin totaalisia kieltoja asioiden hallinnointiin. Sen pitäisi olla viimeinen mahdollinen keino.

Totaalikielto ei ole koskaan ratkaisu vaan sitä ennen rangaistus tai sanktio asiasta huonosti käyttäytyville, josta voidaan ilmoittaa, vaikka kaupan tai liikkeen edustalla erillisellä ilmoituksella.

"Jos ajat laudalla sisätiloissa, ilmoitamme viranomaisille/vartijat odottavat poliisin saapumista jne".

Ratkaisu ei ole mielestäni koskaan se, että kaikilta hyvin käyttäytyviltä kielletään kaikki esim. laudan taluttaminen, koska jotkut eivät osaa käyttäytyä normaalissa tilanteessa.

Asioiden totaalinen kieltäminen ei ole millään muotoa ratkaisu mihinkään asiaan oli kyse sitten mistä tahansa. Se on oikeuksien rajoittamista ja yksilövapauksien rajoittamista heppoisin perustein.
 
Viimeksi muokattu:
Oma mielipiteeni on, että kannatan ennemmin ihan muita keinoja kuin totaalisia kieltoja asioiden hallinnointiin. Sen pitäisi olla viimeinen mahdollinen keino.
Tästä olen samaa mieltä, mutta en miellä totaalikielloksi sitä, jos joku vastaa kysymykseen "saako myymälään tuoda skuutin/polkupyörän/prätkän" ihan vaan lyhyesti että "ei saa". Paremminkin se on puuttuva lisäpalvelu.

MInustakin on ihan kohtuullista että jossain isossa kaupassa kuten Prismassa on annettu ihmisten ottaa skuuttinsa mukaan sisälle ja hyllyväliin, mutta vakuutusyhtiöstä alkaen moni lienee eri mieltä.

Jos taas ei turvallisuussyistä anneta talutella mutta muuten tuoda mukana, siitä ei ole juuri iloa ja käy kaikkea hauskaa. Vähintään joku mottipää nostaa omansa ostoskärryihin, siis koiranpaskan ja oksennuksen päältä ajettuine renkaineen. Tällöin ne tuhrivat sitä samaa teräskoria johon minä varttia myöhemmin lastaan tavaraa, jonka aion viedä kotiin, laittaa jääkaappiin, pukea päälle tai syödä.
Totaalikielto ei ole koskaan ratkaisu vaan sitä ennen rangaistus tai sanktio asiasta huonosti käyttäytyville, josta voidaan ilmoittaa, vaikka kaupan tai liikkeen edustalla erillisellä ilmoituksella.
Liikeyritys ei voi jakaa rangaistuksia asiakkailleen.
"Jos ajat laudalla sisätiloissa, ilmoitamme viranomaisille/vartijat odottavat poliisin saapumista jne".
Tässä taktiikassa syntyisi sellainen pulma, että kiinniottoperustetta ei taida olla olemassa, enkä minä ainakaan haluaisi sakkojen ja potkujen uhalla arvuutella onko juuri tietyssä tapauksessa.

Ratkaisu ei ole mielestäni koskaan se, että kaikilta hyvin käyttäytyviltä kielletään kaikki esim. laudan taluttaminen, koska jotkut eivät osaa käyttäytyä normaalissa tilanteessa.
Se onkin ihan tyhmää jos tuolla perusteella kielletään. Sen sijaan hyväksyn ihan urputtamatta jos kielletään vaikka ahtauden takia tai sillä perusteella, että toiminta aiheuttaa tapaturmavaaraa liikkeessä asioiville ja henkilökunnalle. Sehän on ihan helppoa unohtaa ajovirta päälle tai vahingossa kytkeä se, ja tämän jälkeen kaasukahvaan nojaten aiheuttaa sopivalla hetkellä vahingossa isompi pipi.
 
Noh eikös tämä ihan oikea yksilö ole ja luotettava myyjä kun noin paljon tähtiä? Hintakin vielä extra-tarjouksessa niin tästäpä sitä passaa ostella muidenkin samalla? 590€ Toimituskuluilla Flash sale näkyy olevan pari päivää tässä. En tiedä kuinka usein näitä mahtaa olla.


Tuleeko näihin dhgate hommiin mitään tullikuluja yms. En ole ulkomailta suuremmin ostellut kun kiinasta jotain pikkukrääsää aiemmin.
Ei kai pitäisi tulla mitään ekstrakuluja, kun kuvauksessa lukee, että ALV sisältyy ja tulee EU-varastosta (ei se muuten viikossa tulisikaan). Nykyään suurin osa kiinalaisista yms. myyjistä (Aliexpress.com, Ebay) hoitaa alvit (tämä näkyy nousseissa hinnoissa).

Huomasithan 25 + 2 dollarin alennuskupongit.
 
Liikeyritys ei voi jakaa rangaistuksia asiakkailleen.

Ei voi ei, mutta asiasta voi liikeyritys toki ilmoittaa, että ajelusta sisällä kauppakeskuksessa tai liikkeessä menee viesti poliisille tarvittaessa aina automaattisesti. Sitä ennen liikkeen vartijat voivat asiaan puuttua. Aivan samoin kuin myymälävarkauksissa.

On aivan liian helppoa ja mielestäni erittäin kevytmielistä ja typerää ajatella ja toimia niin ongelmatapauksien ilmaantuessa, että kielletään suoralta kaikki vaan suoraan, jolloin ei tarvita ilmoituksia ovelle, ohjeita tai säännöstelyä, koska kaikki on kiellettyä kaikilta. Tämä syystä, että jotkut eivät osaa käyttäytyä ja tästä kärsivät ne ketkä osaavat käyttäytyä.

Nämä jotkut "häiriötekijät" laitetaan vaan ojennukseen ja siinä kaikki. Kaikki muu on laiskuutta ja yksilöoikeuksien polkemista.

Tämä ajatus ja mentaliteetti suomalaisilla on ihan yleisellä tasolla, että kielletään vaan sähköpotkulaudat, kielletään niiden taluttaminen tai kielletään jotain muuta, jos marginaalinen ryhmä toimii holtittomasti on vain meillä tämmöistä sisäistä perua, että hyväksymme kaikki kiellot ilman minkäänlaista vastaväitettä tai asian tarkempaa tarkastelua.

Ensi vuonna tulee kieltoa sähköpotkulaudoille ja todnäk. koko touhu verotetaan, liikennevakuutetaan kuoliaaksi. Kuka maksaa 500 - alle tonnin ja 25kmh kulkevasta pienellä akulla olevasta laudasta 100 euron liikennevakuutusta vuodessa ja ihan vain siksi, että media on asian nostanut pinnalle? Tämä olisi varmaan myös tasapuolista joidenkin mielestä. Ongelmathan ovat pääsääntöisesti vuokralautojen käyttäjissä, eikä yksittäisissä omistuslautojen käyttäjissä.

Kuitenkin, jos tarkastellaan paljonko polkupyöräily on aiheuttanut onnettomuuksia ja kuluja rahallisesti, niin puhutaan huomattavasti suuremmasta summasta vuositasolla. Sähköpotkulautojen osalta edelleen vasta pähkinöitä siihen nähden artikkeleiden perusteella.

Kuitenkin näin loppuun kannatan myös "eräänlaista suositeltua kieltoa" tai toimintamallia, että jos kaupat voivat vaan järjestää kunnolliset säilytyspaikat tai ratkaisut edustoilleen, johon polkupyörät ja muut pienet sähköiset kulkineet voi turvallisesti jättää ilman huolta varkaista, niin tällöin asia on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä olen samaa mieltä, mutta en miellä totaalikielloksi sitä, jos joku vastaa kysymykseen "saako myymälään tuoda skuutin/polkupyörän/prätkän" ihan vaan lyhyesti että "ei saa". Paremminkin se on puuttuva lisäpalvelu.

MInustakin on ihan kohtuullista että jossain isossa kaupassa kuten Prismassa on annettu ihmisten ottaa skuuttinsa mukaan sisälle ja hyllyväliin, mutta vakuutusyhtiöstä alkaen moni lienee eri mieltä.

Jos taas ei turvallisuussyistä anneta talutella mutta muuten tuoda mukana, siitä ei ole juuri iloa ja käy kaikkea hauskaa. Vähintään joku mottipää nostaa omansa ostoskärryihin, siis koiranpaskan ja oksennuksen päältä ajettuine renkaineen. Tällöin ne tuhrivat sitä samaa teräskoria johon minä varttia myöhemmin lastaan tavaraa, jonka aion viedä kotiin, laittaa jääkaappiin, pukea päälle tai syödä.

Liikeyritys ei voi jakaa rangaistuksia asiakkailleen.

Tässä taktiikassa syntyisi sellainen pulma, että kiinniottoperustetta ei taida olla olemassa, enkä minä ainakaan haluaisi sakkojen ja potkujen uhalla arvuutella onko juuri tietyssä tapauksessa.

Se onkin ihan tyhmää jos tuolla perusteella kielletään. Sen sijaan hyväksyn ihan urputtamatta jos kielletään vaikka ahtauden takia tai sillä perusteella, että toiminta aiheuttaa tapaturmavaaraa liikkeessä asioiville ja henkilökunnalle. Sehän on ihan helppoa unohtaa ajovirta päälle tai vahingossa kytkeä se, ja tämän jälkeen kaasukahvaan nojaten aiheuttaa sopivalla hetkellä vahingossa isompi pipi.

No jooh mutta on noikin nyt aika hakemalla haettuja perusteita. Itse olen nähnyt ehkä kolme kertaa skuutin kaupassa viimesen 4 vuoden aikana Tampereen keskustassa. Itse taluttanut kauppaan joka kerta. Kieltoja ei ole näkynyt mutta vaikea uskoa että noista nyt todellisesti mitään haittoja noilla volyymeillä tulisi ja jokaisen keinotekoisesti keksityn syyn osalta löytyy miljoona todennäköisempää vastaavaa perustetta ihan perusasiakkaiden osalta (kuten tämä koiranpaska jolle hymähdin). Paljon loogisempaa tuossa mielestäni olisi sama kuin ihan kaiken muun häiriökäyttäytymisen osalta eli jos joku idiootti siellä häröilee skuutin kanssa niin sit hänet sieltä vartija tarpeen mukaan poistaa ihan normaalisti.
 
No jooh mutta on noikin nyt aika hakemalla haettuja perusteita. Itse olen nähnyt ehkä kolme kertaa skuutin kaupassa viimesen 4 vuoden aikana Tampereen keskustassa. Itse taluttanut kauppaan joka kerta. Kieltoja ei ole näkynyt mutta vaikea uskoa että noista nyt todellisesti mitään haittoja noilla volyymeillä tulisi ja jokaisen keinotekoisesti keksityn syyn osalta löytyy miljoona todennäköisempää vastaavaa perustetta ihan perusasiakkaiden osalta (kuten tämä koiranpaska jolle hymähdin). Paljon loogisempaa tuossa mielestäni olisi sama kuin ihan kaiken muun häiriökäyttäytymisen osalta eli jos joku idiootti siellä häröilee skuutin kanssa niin sit hänet sieltä vartija tarpeen mukaan poistaa ihan normaalisti.

Juurikin näin :)
 
Miten tämä palvelee lautailijoita? Mitä hyötyä tästä on kenellekään lautailijoille positiivisessa mielessä? Miksi tämä on "hyvä suuntaus mielestäsi"?

Millä lailla kiinnität laudan turvallisesti ja helposti niin kaupan ulkopuolelle, että siitä ei ole ongelmaa? Kaikkien kauppojen edessä ei ole edes mahdollisuuksia kiinntyksiin. Lyhyesti sanottuna -> Et millään lailla.

Mielipiteesi mukaisesti, joka on aiemmista kommenteistasi jo tullut ilmi on se, että kyse on vain siitä, että isossa kaupassa ei voi mielestäsi työntää ostoskärryjen tilalla sähköpotkulautaa nätisti taluttaen vieressä. En ymmärrä mitä haittaa tästä on?

Millä lailla tämä on tasapuolista kenellekään?

Oma mielipiteeni on, että kannatan ennemmin ihan muita keinoja kuin totaalisia kieltoja asioiden hallinnointiin. Sen pitäisi olla viimeinen mahdollinen keino.

Totaalikielto ei ole koskaan ratkaisu vaan sitä ennen rangaistus tai sanktio asiasta huonosti käyttäytyville, josta voidaan ilmoittaa, vaikka kaupan tai liikkeen edustalla erillisellä ilmoituksella.

"Jos ajat laudalla sisätiloissa, ilmoitamme viranomaisille/vartijat odottavat poliisin saapumista jne".

Ratkaisu ei ole mielestäni koskaan se, että kaikilta hyvin käyttäytyviltä kielletään kaikki esim. laudan taluttaminen, koska jotkut eivät osaa käyttäytyä normaalissa tilanteessa.

Asioiden totaalinen kieltäminen ei ole millään muotoa ratkaisu mihinkään asiaan oli kyse sitten mistä tahansa. Se on oikeuksien rajoittamista ja yksilövapauksien rajoittamista heppoisin perustein.
Olet jo aikaisemmin saanut tässä ketjussa huomautuksen käyttäjistä keskustelusta ja on taas lipsahtamassa sanojen laittamiseen suuhun joten en näe tarvetta kommentoida tuota viestiäsi mitenkään.

yksilöoikeuksien polkemista
Tähän voi todeta, että mielenkiintoinen näkökulma kun puhutaan yksityisen tahon oikeudesta päättää omista tiloistaan ja niissä tapahtuvasta toiminnasta.

vakuutusyhtiöstä alkaen moni lienee eri mieltä.
Itse en tunne kaupan alan vastuuvakuutuksia mutta parissa muussa yhteydessä on ollut pakko tutustua. Summat ovat suuria ja tuntuu, että pitää vakuuttaa siltäkin varalta, että taivas putoaa asiakkaan niskaan. Ja ohjeita riittää monelta taholta, miten tulee minimoida kaikki mahdolliset riskit. Vaatimuksia helposti moninkertaisesti siihen verrattuna, mitä sivullinen osaa ajatella.

Joku kaupan alan vakuuttamista tunteva voinee kertoa, mitä kaikkea siellä puolella on huomioitava.

Tässä taktiikassa syntyisi sellainen pulma, että kiinniottoperustetta ei taida olla olemassa, enkä minä ainakaan haluaisi sakkojen ja potkujen uhalla arvuutella onko juuri tietyssä tapauksessa.
Näinhän asia on. Kauppa voi asettaa kieltoja tulla liikkeeseen tai kieltää esimerkiksi koululaisilta reput. Melkein mikä tahansa käy kunhan mennään yhdenvertaisuuslain mukaan. Mutta heikoilla vesillä liikutaan jos lähdetään siitä, että vartija arpoo, koska laudan kanssa tuotetaan häiriötä ja koska ei.

Toki järjestyslain 3§ pätee sekin kauppakeskuksiin ja liiketiloihin mutten lähtisi ihan kevyesti tähänkään vetoamaan. Muutoinkin ko. lain rikkomuksista seuraa rikesakkoa eli poliisi paikalle. Voi arvata, miten kiinnostuneita ovat.

Sen sijaan hyväksyn ihan urputtamatta jos kielletään vaikka ahtauden takia tai sillä perusteella, että toiminta aiheuttaa tapaturmavaaraa liikkeessä asioiville ja henkilökunnalle. Sehän on ihan helppoa unohtaa ajovirta päälle tai vahingossa kytkeä se, ja tämän jälkeen kaasukahvaan nojaten aiheuttaa sopivalla hetkellä vahingossa isompi pipi.
Tuossa on varsin hyvin kerrottu se, miten itsekin ajattelen. Ja viimeisen lauseen osalta täälläkin on tosiaan kerrottu noin käyneen. Pipiä ei kaiketi ole tullut mutta riski on aina olemassa ja varsinkin takavetoinen lauta karkaa kyllä sarvesta kiinni pitäen aika nopeasti tuossa tilanteessa.
Joka paikassa ei edes ole vartijaa juuri koskaan, saati sopivaan aikaan. Sillä ei siis vahinkoja ehkäistä. Jäljelle jää kielto.

Täällä osa on vahvasti sitä mieltä, ettei mitään ongelmia ole koskaan ollutkaan. Hieman epäilen, ettei niitä bongaamiani kieltoja ole kuitenkaan perusteetta laitettu.
 
Noh eikös tämä ihan oikea yksilö ole ja luotettava myyjä kun noin paljon tähtiä? Hintakin vielä extra-tarjouksessa niin tästäpä sitä passaa ostella muidenkin samalla? 590€ Toimituskuluilla Flash sale näkyy olevan pari päivää tässä. En tiedä kuinka usein näitä mahtaa olla.


Tuleeko näihin dhgate hommiin mitään tullikuluja yms. En ole ulkomailta suuremmin ostellut kun kiinasta jotain pikkukrääsää aiemmin.
Samalta myyjältä ostanut laudan kesällä 2021. Tästä 470e summasta taisi tulla refundia vielä jotain 30e sekä Ninebot-lukko kaupan päälle. Eikä tullut mitään kuluja päälle.

1681455146885.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom