Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Mikähän laturi olisi oikea tälläiseen, E-Wheels E2S V2 MAX vermeeseen? Itse niin hukassa näiden versioiden ja mallimerkintöjen kanssa. 3 pinninen on rikki menneen laturin pää.
 
Mikähän laturi olisi oikea tälläiseen, E-Wheels E2S V2 MAX vermeeseen? Itse niin hukassa näiden versioiden ja mallimerkintöjen kanssa. 3 pinninen on rikki menneen laturin pää.
Jos laittaa Googleen hakusanaksi tuon laudan, päätyy tälle sivulle ja kuvahaulla löytyy myös kolmenapainen liitin ja päätyy samalle sivulle.
 
Jos laittaa Googleen hakusanaksi tuon laudan, päätyy tälle sivulle ja kuvahaulla löytyy myös kolmenapainen liitin ja päätyy samalle sivulle.

Sivulle joo päätyy, mutta valikosta ei vaan löydy suoraan E2S V2 MAXia?

"Commuter, F7+, F5S+, GS5, GS7, X5S
E2S MAX, E3-E4, Y8S
E2S V2 & Pro Long Range, E1, X7, F3+
E2S V2 & Pro Standard, E2S V1, Xiaomi, Ninebot
E7, E7 Pro, S2, Zero 10 ja Zero 10X
E8, E4 V2 Max, Mantis Pro, Skywalker, Wolf Warrior, Vsett 10+, S4
N1, Zero 8-9, Mantis 8, Vsett 8, Vsett 8+, Vsett 9+, V2 Max LR, Urban Max
Mercane MX60
Unicool T10 DDM
Widewheel, WW Pro 54V
Zero 11X"

Ja ainoa mikä sanoo jtn pinneistä on "N1, Zero 8-9, Mantis 8, Vsett 8, Vsett 8+, Vsett 9+, V2 Max LR, Urban Max 3-pin"

Kuvahaulla LR malli tämä minun ei ole eikä Urban Max. Omassa vain pelkkä MAX teksti. Ja tätä kun kysyy sivuston botilta niin sanoo sopivaksi "E2S MAX, E3-E4, Y8S"
 
Mikäs näissä nykyään on toi säännöstö?

Jos ostaa tollasen istuttavan 40kg painavan kontion niin pitääkö sille jotain vakuutusta ostaa?
 
Eiköhän hinnoittelu ole tapauskohtaista mutta oman pyöräni( vakuutettu jo ennen lainmuutosta sillä se on peukalokaasulla varustettu ja periaatteessa yli 250 W( 750 Wp), ja kulkisihan se yli 45 kph mutta tyyppihyväksyntä puuttuu( RadRhino)) vakuutan LT:lla 128 euron vuosimaksulla( sis 40 euron pohjamaksun) plus osakasko( mm. varkausvakuutus) päälle.
 
Joutunee kysymään vakuutusyhtiöltä, täällä luetun mukaan tainnut pyöriä 200e/vuosi pintaan +-muutama kymppi.
Suunnilleen 120-130€/vuosi ollut ainakin täällä jo monia vuosia vastaavan kokoisessa e-go City, eli ei nyt sentään ihan tuollaisia summia (ainakaan jos vähänkin osaa kilpailuttaa ja huomioida eri yhtiöiden eroja). Lisäksi vakuutuksen voi irtisanoa, jos ei ole tarvetta koko vuotta ajella, eli voi jäädä jopa alle 50€/vuosi, jos vain esim. kesällä ajaisi.

Joillakin yhtiöillä voi olla vuodenajan mukaan maksu, eli esim. kesällä suuri ja talvella pieni kk maksu, näissä irtisanominen kesken kauden ei välttämättä tuo merkittäviä säästöjä.

Se kannattaa huomioida myös, että joillain yhtiöillä maksu voi olla reilustikin suurempi, jos vakuutus otetaan laitteeseen, jota nuoret ajelee. Esimerkiksi yhtiöllä jossa omani on, niin alle 24 vuotiaille maksu olisi suurempi.
 
Morjens!

Onko kellään kokemuksia potkulaudan akun uusimisesta kiinalaisella korvikkeella? Tallissa lojuu melko yleinen e-wheelsin e2s v2 pro long range (15Ah/37V akku) jonka akku hajosi jo reilu vuosi takaperin. Tuota samaa potkulautaahan löytyy muiltakin brändeiltä, mutta uusi akku maksaa liikkeessä huikeat 270 euroa enkä ole hakemisesta huolimatta oikein onnistunut löytämään vastaavaa akkua muualtakaan.
 
Morjens!

Onko kellään kokemuksia potkulaudan akun uusimisesta kiinalaisella korvikkeella? Tallissa lojuu melko yleinen e-wheelsin e2s v2 pro long range (15Ah/37V akku) jonka akku hajosi jo reilu vuosi takaperin. Tuota samaa potkulautaahan löytyy muiltakin brändeiltä, mutta uusi akku maksaa liikkeessä huikeat 270 euroa enkä ole hakemisesta huolimatta oikein onnistunut löytämään vastaavaa akkua muualtakaan.
Ostaisin ehkä mielummin jonku varaosalaudan halvalla. Kiinanakuista ei ole mitään varmuutta ovatko hattiwatit sitä mitä luvataan tai onko kennojen sisällä hiekkaa.
 
Ajattelin tälleen vanhalla iällä (+40v) vielä hommata satunnaiseen kesäajeluun skuutin. Tarviiko tässä mitään kummempia ottaa huomioon jos tilailee amazon.de:stä? Siis Suomen lakien lisäksi.
 
Aliexpress. Maaksi puola tai saksa. Sitten youtubesta katteleen arvosteluja mieleisestä mallista.
 
Pitäisi kesäkaudeksi hommata joku sähköinen kulkine työmatkoille (~10km kanttiinsa). Onko porukalla kokemusta Denverin laudoista? Erityisesti tästä Denver SEL-10800 450W 10\" sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Järki sanoo, ettei tuo millään voi olla laatuvehje, mutta jos edes tulevan kesän palvelisi ilman suurempia takapakkeja. Rajoitetun huippunopeuden kanssa pystyn elämään ja voisi kuvitella 80-kiloisen kuskin pystyvän taittavan ainakin yhdensuuntaisen matkan suht vaivattomasti (työpaikalla laitteen saa lataukseen). Mielipiteitä?
Torista yrittänyt toki laadukkaampia käytettyjä katsella, mutta järkevien/tunnettujen merkkien hinnat ovat sitten parinsadan paremmalla puolella.
 
Pitäisi kesäkaudeksi hommata joku sähköinen kulkine työmatkoille (~10km kanttiinsa). Onko porukalla kokemusta Denverin laudoista? Erityisesti tästä Denver SEL-10800 450W 10\" sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Järki sanoo, ettei tuo millään voi olla laatuvehje, mutta jos edes tulevan kesän palvelisi ilman suurempia takapakkeja. Rajoitetun huippunopeuden kanssa pystyn elämään ja voisi kuvitella 80-kiloisen kuskin pystyvän taittavan ainakin yhdensuuntaisen matkan suht vaivattomasti (työpaikalla laitteen saa lataukseen). Mielipiteitä?
Torista yrittänyt toki laadukkaampia käytettyjä katsella, mutta järkevien/tunnettujen merkkien hinnat ovat sitten parinsadan paremmalla puolella.
En luottaisi edes että toi jaksaa sen 20km vetää, noi ranget on aina ihan sellasia ”50kg kuski niin että tuuli 0m/s uudella asfaltilla ilman minkäänlaisia korkeuseroja”.
Sen lisäksi nopeus on tosiaan avuton…

Osta suosiolla joku järkevämpi merkki vaikka verkkiksen yksittäiskappaleista (eli outlet) ni ei jää käteen hirvee vitutus ja paska lauta mitä saat työntää kotiin 5km ennen ku pääset kotiin. 😄


Edit: Jaaha nyt verkkiksessä ei oo tuolla ku 1 lauta jäljellä, yleensä niitä siellä jotain 10-30kpl…
 
Pitäisi kesäkaudeksi hommata joku sähköinen kulkine työmatkoille (~10km kanttiinsa). Onko porukalla kokemusta Denverin laudoista? Erityisesti tästä Denver SEL-10800 450W 10\" sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Järki sanoo, ettei tuo millään voi olla laatuvehje, mutta jos edes tulevan kesän palvelisi ilman suurempia takapakkeja. Rajoitetun huippunopeuden kanssa pystyn elämään ja voisi kuvitella 80-kiloisen kuskin pystyvän taittavan ainakin yhdensuuntaisen matkan suht vaivattomasti (työpaikalla laitteen saa lataukseen). Mielipiteitä?
Torista yrittänyt toki laadukkaampia käytettyjä katsella, mutta järkevien/tunnettujen merkkien hinnat ovat sitten parinsadan paremmalla puolella.
Saman kokoisella akulla varustettu julan rimpula jaksaa juuri ja juuri (kaasu pohjassa->sport mode 25km/h->80kg kuski) 6-8km, 10km pääsee ehkä juuri ja juuri jos malttaa ajaa 15km/h, mutta loivassa ylämäessä pakko mennä kaasu pohjassa koko ajan ja silti hyytyy.

Onneksi on vain 2km yhteen suuntaan ajettavana, niin menee tuollainen halppis paska.

Jos pitäisi päivässä ajaa se +20km, niin ilmakumirenkaat, vedenkestävyys, jousitus ja vähintään se 1000w moottori olisi pakolliset.
 
Oma Xiaomi Electric Scooter 5 menee ihan kevyesti vaikka kapasiteettia on enemmän kuin tuossa Denverin laudassa mutta oletuksena 60 km toimintasäteeltään ja lähemmäs tuohon 40 km säteeseen, koska mäet jyrkkyyksineen voivat vaikuttaa.

Tuossa Denverin laudassa toimintasäde on 30 km, joten se voi ehkä jaksaa 20 km. En tuohon satsaisi eikä ole varmuutta, että miten lepotila, varma toimivuus olisi taattuna siinä?

Aloitin siinä keväällä lämpimässä ilmassa skuuttini ollessa levossa koko talven ja se lähti heti käyntiin oman katsastukseni jälkeen ongelmitta.
 
Pitäisi kesäkaudeksi hommata joku sähköinen kulkine työmatkoille (~10km kanttiinsa). Onko porukalla kokemusta Denverin laudoista? Erityisesti tästä Denver SEL-10800 450W 10\" sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Järki sanoo, ettei tuo millään voi olla laatuvehje, mutta jos edes tulevan kesän palvelisi ilman suurempia takapakkeja. Rajoitetun huippunopeuden kanssa pystyn elämään ja voisi kuvitella 80-kiloisen kuskin pystyvän taittavan ainakin yhdensuuntaisen matkan suht vaivattomasti (työpaikalla laitteen saa lataukseen). Mielipiteitä?
Torista yrittänyt toki laadukkaampia käytettyjä katsella, mutta järkevien/tunnettujen merkkien hinnat ovat sitten parinsadan paremmalla puolella.
Mulla oli Denverin SEL-10500F kolmisen vuotta ajossa ja yllättävän hyvä peli. Jousitus nyt on olematon, mutta jaksoi se vetää vähän päälle 20 kilometriä akullisella kaupunkiolosuhteissa, kun itsellä oli tuolloin massaakin vielä noin 110 kiloa. Ylämäissä tuo toki hyytyi jonkin verran, mutta yllättävän vähän ottaen huomioon kuskin massan ja moottorin olemattoman 350 W tehon. Vikat 5 kilometriä ei tietty puhti ollut enää ihan priimaa, mutta maksimit 25 km/h jaksoi yleensä vetää tasasella sinne noin 18 kilometrin matkaan asti.

Maksoin aikanaan karvan vajaat 300 euroa tuosta ja pidin ihan hintansa arvoisena. Jarru ois voinut olla myös eturenkaassa, mut muuten en keksinyt tuohon rahaan valitettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako kukaan sanoa saako Kukirin G2 laudasta jotenki eliminoitua 25km/h nopeammat modet? Eli saako siitä mitenkään laillista?
 
Pitäisi kesäkaudeksi hommata joku sähköinen kulkine työmatkoille (~10km kanttiinsa). Onko porukalla kokemusta Denverin laudoista? Erityisesti tästä Denver SEL-10800 450W 10\" sähköpotkulauta | Karkkainen.com verkkokauppa
Järki sanoo, ettei tuo millään voi olla laatuvehje, mutta jos edes tulevan kesän palvelisi ilman suurempia takapakkeja. Rajoitetun huippunopeuden kanssa pystyn elämään ja voisi kuvitella 80-kiloisen kuskin pystyvän taittavan ainakin yhdensuuntaisen matkan suht vaivattomasti (työpaikalla laitteen saa lataukseen). Mielipiteitä?
Torista yrittänyt toki laadukkaampia käytettyjä katsella, mutta järkevien/tunnettujen merkkien hinnat ovat sitten parinsadan paremmalla puolella.
Pahoittelen vähän myöhäistä vastausta, mutta monia varmaan kiinnostaa halpojen skuuttienkoeajot. Riittäkö range vai sittenkin kättä syvemmälle taskuun.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=8IdItUpNc3I
 
Osaako kukaan sanoa saako Kukirin G2 laudasta jotenki eliminoitua 25km/h nopeammat modet? Eli saako siitä mitenkään laillista?
Näissä ongelmissa kannattaa usein kysyä AI:lta. Tässä yksi
Kyllä — KuKirin G2 voidaan yleensä rajoittaa 25 km/h nopeuteen, mutta Suomessa laillisuus ei riipu pelkästään huippunopeudesta.

Suomessa sähköpotkulauta on yleensä kevyt sähköajoneuvo, jos:

  • rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h
  • jatkuva nimellisteho enintään 1 kW.
KuKirin G2:n perusmalli on 800 W ja kulkee tehdasasetuksilla jopa 45 km/h.
Eli tehorajan puolesta se voi olla ok Suomessa, mutta nopeus pitää olla oikeasti rajoitettu 25 km/h:iin.

Ongelma on tämä:

  • jos skuutin saa helposti “avaamalla” takaisin 45 km/h ilman työkaluja, poliisi voi katsoa sen edelleen rakenteellisesti liian nopeaksi.
  • Monissa G2-malleissa nopeusrajoitin voidaan kytkeä päälle/pois nappiyhdistelmällä. Reddit-käyttäjät kertovat esimerkiksi jarru + virtanappi -kombosta.
Siksi:

  • pelkkä asetuksista tehty 25 km/h rajoitus ei välttämättä tee siitä täysin “varmasti laillista”
  • turvallisin vaihtoehto on EU/VMP-versio, joka on tehtaalta lukittu 25 km/h nopeuteen.
KuKirinilta löytyy erillinen:

  • KuKirin G2 VMP, jossa maksiminopeus on valmiiksi 25 km/h ja moottori 500 W.
Jos sinulla on jo tavallinen G2:

  • sen voi yleensä säätää 25 km/h asetuksista
  • mutta täysin “vesitiivis” laillisuus riippuu siitä, voiko rajoituksen helposti poistaa.
Käytännössä Suomessa moni ajaa rajoitetulla G2:lla ilman ongelmia, mutta juridisesti poliisi voi kiinnostua, jos malli tunnetaan 45 km/h laitteena.
 
Kontio motolla töyssyyn ja veto hävisi. Takarengasta potkaisemalla veto takaisin. Ideoita mitähän tuossa kävi? Liitin löysällä? Olisiko syytä aukaista moottori?
 
Navee ST3 Pro DNA:n asiakkaille 629,00 €? Onko ok tarjous, vai onko tuossa ylipäätään mitään järkeä kun painaa ilmeisesti karvan päälle 25kg? Menin jo halpaan ja kerkesin tilaamaan kun Gigantin sivuilta painoa kattelin että olisi alta 25kiloa, kun meinasin ensin sieltä tilata kun oli vastaava tarjous, mutta siellä lienee väärät speksit, kun muualla lukee 25,3 kg.

Onko esim. Ninebot Max G3 merkittävästi tuota parempi/laadukkaampi, että kannattaisi maksaa monta sataa edempi vai meneekö riskillä tuolla? Riski että kukaan kiinnostuu painosta lienee pieni siihen asti kunnes tötöilee jotain. Sitten lienee suuremmissa ongelmissa jos joku alkaa turhan tarkaksi? Erikoista kyllä, että missään näissä Suomi/Suomeen myyvissä kaupoissa ei mainita että vaatisi vakuutuksen.

Navee ST3 Pro -sähköpotkulauta | DNA
 
GZR Centr-e 5 Pro ja eturengas puhkesi kesken ajon. Onkos tuo kotikonstein minkämoinen operaatio lähteä vaihtamaan puhjennutta sisuria? Vai olisiko parempi samalla kertaa yrittää vääntää umpikumirengas vanteelle? Vaiko laiskana viedä vain johonkin huoltoon? Tietenkin ohjekirja jossain hukassa, niin vähän joutuu arvailemaan miten tuo eturengas edes irroitetaan. Pitäisi johtojakin vähän samalla roplailla, kun takavalot palavat niin himmeästi, että ei voi oikein valaistuksesta puhua.
 
Morjens!

Onko kellään kokemuksia potkulaudan akun uusimisesta kiinalaisella korvikkeella? Tallissa lojuu melko yleinen e-wheelsin e2s v2 pro long range (15Ah/37V akku) jonka akku hajosi jo reilu vuosi takaperin. Tuota samaa potkulautaahan löytyy muiltakin brändeiltä, mutta uusi akku maksaa liikkeessä huikeat 270 euroa enkä ole hakemisesta huolimatta oikein onnistunut löytämään vastaavaa akkua muualtakaan.
Päädyin nyt kuitenki hommaamaan aliexpressistä 120e patterin tuohon lautaan ja nyt se tänään sitten tupsahti automaattiin, joten eikun testaamaan. Akku on ulkoisilta mitoiltaan hieman eri kuin alkuperäinen, joten pehmusteita sinne hieman joutuu muokkaamaan ja jonkinlainen pari milliä korottava tiiviste täytynee värkätä akkukotelon kannen väliin koska uusi on vähän paksumpi. Käytin kuitenkin jo testin vuoksi paikallaan ja kyllä tuo uusi ihan mukavasti antaa ainakin tehoja ajossa kun ihan sujuvasti kiihtyi ylämäkeenkin niinkuin alkuperäisellä akullakin. Kapasiteetista on sitten hankalampi sanoa, se selvinnee pidemmän ajoneuvon myötä. Mutta tosiaan antaa ihan hyvin virtaa ja otti lataustakin vastaan joten ihan pilipali kampe ei liene ja hinta 120e luokkaa eli huomattavasti e-wheelsin varaosa-akkua halvempi.
 
Noi kapasiteetit tosiaan ovat kiina-akuissa arvoitus. Itsellä tosin kokemus läppärin akuista ja olen todennut että mieluummin maksan ylihintaa kuin ostan halvalla mitä sattuu (mikä näyttää ja tuntuu oikealta pikaisella kokeilulla). Toivottavasti osui kapasiteetin ja ominaisuuksien mukainen akku kohdalle.
 
GZR Centr-e 5 Pro ja eturengas puhkesi kesken ajon. Onkos tuo kotikonstein minkämoinen operaatio lähteä vaihtamaan puhjennutta sisuria? Vai olisiko parempi samalla kertaa yrittää vääntää umpikumirengas vanteelle? Vaiko laiskana viedä vain johonkin huoltoon? Tietenkin ohjekirja jossain hukassa, niin vähän joutuu arvailemaan miten tuo eturengas edes irroitetaan. Pitäisi johtojakin vähän samalla roplailla, kun takavalot palavat niin himmeästi, että ei voi oikein valaistuksesta puhua.
Eipä oo kyseinen valmistaja tullut oikein ennen vastaan ja näyttää löytyvän lähinnä suomisivuilta eikä löydy mitään valmistajan kotisivuja. Taitaa olla joku Verkkiksen oma brändi jonkun kiinalaisen alihankkijan skuuteista, joissa on vähän se haaste ettei mitään muiden käyttäjien tai valmistajan ohjematskuja internetistä löydy. Ilmeisesti kuitenkin sisäkumillinen normipyörä vakiona. Ei se renkaanvaihdon osalta varmaan eroa mitenkään muista sisäkumillisista. Youtubesta löytää yhtä sun toista vaihtovideota, joita kannattaa vilkaista esim. vaikka tämä tai tämä. Vaihto on osittain tekniikka ja välineurheilua eli kun tietää miten kannattaa vääntää ja on sopivat rengasraudat, liukasteet, nippusiteet tai puristimet käytössä niin helpottaa kummasti ja osaava kaveri vetää puoleen tuntiin. Toisaalta jos taas ei ole niin siinä lentää huomattavasti ärräpäitä ja voi mennä tunteja vääntäessä. Videoilla toi näyttää aina tosi helpolta mutta kyllä ensimmäisellä kerralla aikaa ja ärräpäitä menee todennäköisesti väistämättä.

Kiinteä rengas tekee vaihdosta sitten vielä kertaluokkaa hankalamman kun sitä on huomattavasti vaikeampi vääntää paikoilleen mutta toisaalta sitä ei sitten tarvitse todennäköisesti koskaan uusia. Osa tykkää kiinteitä pehmentää asennusta varten esim uittamalla kuumassa vedessä, joka helpottaa hieman vanteelle vääntämistä. Siitäkin löytyy vastaavia videoita esim. tämä. Kiinteä rengas muuttaa ajotuntumaa jonkin verran. Osa väittää että sen tuomat tärinät voivat rikkoa skuuttia pitkällä aikavälillä, jos skuuttia ei kiinteällä renkaalle ole suunniteltu. Tosta tuskin kenelläkään on mitään oikeita todisteita. Lisäksi tuossa sunkin mallissa näyttää olevan jousitettu etuhaarukka, joka kummasti pienentää tärinäongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida löytyä skootteja juurikaan irrotettavilla akuilla enää? Olisi näppärää, että voisi ottaa akun kotiin lataukseen (kerrostalo).
 
Eipä oo kyseinen valmistaja tullut oikein ennen vastaan ja näyttää löytyvän lähinnä suomisivuilta eikä löydy mitään valmistajan kotisivuja. Taitaa olla joku Verkkiksen oma brändi jonkun kiinalaisen alihankkijan skuuteista, joissa on vähän se haaste ettei mitään muiden käyttäjien tai valmistajan ohjematskuja internetistä löydy. Ilmeisesti kuitenkin sisäkumillinen normipyörä vakiona. Ei se renkaanvaihdon osalta varmaan eroa mitenkään muista sisäkumillisista. Youtubesta löytää yhtä sun toista vaihtovideota, joita kannattaa vilkaista esim. vaikka tämä tai tämä. Vaihto on osittain tekniikka ja välineurheilua eli kun tietää miten kannattaa vääntää ja on sopivat rengasraudat, liukasteet, nippusiteet tai puristimet käytössä niin helpottaa kummasti ja osaava kaveri vetää puoleen tuntiin. Toisaalta jos taas ei ole niin siinä lentää huomattavasti ärräpäitä ja voi mennä tunteja vääntäessä. Videoilla toi näyttää aina tosi helpolta mutta kyllä ensimmäisellä kerralla aikaa ja ärräpäitä menee todennäköisesti väistämättä.

Kiinteä rengas tekee vaihdosta sitten vielä kertaluokkaa hankalamman kun sitä on huomattavasti vaikeampi vääntää paikoilleen mutta toisaalta sitä ei sitten tarvitse todennäköisesti koskaan uusia. Osa tykkää kiinteitä pehmentää asennusta varten esim uittamalla kuumassa kvedessä, joka helpottaa hieman vanteelle vääntämistä. Siitäkin löytyy vastaavia videoita esim. tämä. Kiinteä rengas muuttaa ajotuntumaa jonkin verran. Osa väittää että sen tuomat tärinät voivat rikkoa skuuttia pitkällä aikavälillä, jos skuuttia ei kiinteällä renkaalle ole suunniteltu. Tosta tuskin kenelläkään on mitään oikeita todisteita. Lisäksi tuossa sunkin mallissa näyttää olevan jousitettu etuhaarukka, joka kummasti pienentää tärinäongelmaa.
Olen vaihtanut kahteen skuuttiin umpigummit juuri puhkeamisen takia. Muistaakseni ajettavuus pysyi ihan hyvänä edelleen. Paikalleenlaitto oli aivan hirveä kokemus. Saippuaa, kuumaa vettä ja tupakkia meni tosiaan ja asennustilassa manattiin jatkuvasti kovaan ääneen historiaan jo vajuneita jumalia.
 
Onko tekkiläisillä kokemuksia Kukirikin laudoista? Kiinnostelee etenkin tuo G2 2026 mallina. Se, että yli 25 nopeuksia ei saa pois, laskee vähän ostointoa. G2 (VMP) on rajoitettu 25kmh, mutta tässä tehottomampi moottori eikä sitten mene yli 25 sitten millään.

Vakuutuksenhan tuohon joutuu ottamaan. Oliko kokemuksia millä yhtiöllä oli järkevä katkaista vakuutus talveksi? Joissainhan maksu painottuu kesään eikä talven pois jättäminen vaikuta juurikaan tai ollenkaan hintaan.

Olisi tulossa 16v poitsulle ihan omaan käyttöön. 469e toimituksineen olis puljun omassa verkkokaupassa.
 
Otetaas uusi lanka seurantaan. Ennen kuin kysyn malleista, niin pakko nyt kysyä ensinnäkin tästä uudesta laista.

Onko yli 15kmh kulkeva skootti laitoin alle 15-vuotiaalla? Oma poika on täyttämässä vuoden päästä 15v, mutta lämpenin ajatukselle hankkia nyt jo skootti, jos hänet saisi tekemään enemmän kotitöitä, koska saa maksaa koko värkin itse. Mutta nyt mua hämmentää siis skootterimaailman email, jossa kerrottiin näin:

"Meidän tietojemme mukaan tämä rajoitus koskee vain vuokrapotkulautoja. OMAN sähköpotkulaudan ajamiseen ei ole ikärajaa – ainoastaan kypärän käyttö on pakollista, ja laitteen maksiminopeus saa olla 25 km/h ja teho 1000 W.".

Puhuuko noi siis paskaa ?

Kun puhutaan rakenteellisesta tehosta/nopeudesta, niin onko siis niin että vaikka ostaisi sellaisen skootin jossa on varma rajoitin (aplikaation takana) niin poliisit voi sakottaa mua (koske olen antanut sen 14v poikani käyttöön), koska teoriassa se kulkee 25kmh.

Olisin siis katsomassa sellasta pomminvarmaa rajoitin skoottia 14-vuotiaalle, josta poistaisin rajoittimet samana päivänä kun täyttää 15v.
 
Otetaas uusi lanka seurantaan. Ennen kuin kysyn malleista, niin pakko nyt kysyä ensinnäkin tästä uudesta laista.

Onko yli 15kmh kulkeva skootti laitoin alle 15-vuotiaalla? Oma poika on täyttämässä vuoden päästä 15v, mutta lämpenin ajatukselle hankkia nyt jo skootti, jos hänet saisi tekemään enemmän kotitöitä, koska saa maksaa koko värkin itse. Mutta nyt mua hämmentää siis skootterimaailman email, jossa kerrottiin näin:

"Meidän tietojemme mukaan tämä rajoitus koskee vain vuokrapotkulautoja. OMAN sähköpotkulaudan ajamiseen ei ole ikärajaa – ainoastaan kypärän käyttö on pakollista, ja laitteen maksiminopeus saa olla 25 km/h ja teho 1000 W.".

Puhuuko noi siis paskaa ?

Kun puhutaan rakenteellisesta tehosta/nopeudesta, niin onko siis niin että vaikka ostaisi sellaisen skootin jossa on varma rajoitin (aplikaation takana) niin poliisit voi sakottaa mua (koske olen antanut sen 14v poikani käyttöön), koska teoriassa se kulkee 25kmh.

Olisin siis katsomassa sellasta pomminvarmaa rajoitin skoottia 14-vuotiaalle, josta poistaisin rajoittimet samana päivänä kun täyttää 15v.

Sähköpotkulaudan (sähköskuutin) kuljettajan ikäraja on Suomessa 15 vuotta.

  • Oma lauta: Yksityiskäytössä olevaa lautaa ei saa lainata tai luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi.
 
Onko tekkiläisillä kokemuksia Kukirikin laudoista? Kiinnostelee etenkin tuo G2 2026 mallina. Se, että yli 25 nopeuksia ei saa pois, laskee vähän ostointoa. G2 (VMP) on rajoitettu 25kmh, mutta tässä tehottomampi moottori eikä sitten mene yli 25 sitten millään.

Vakuutuksenhan tuohon joutuu ottamaan. Oliko kokemuksia millä yhtiöllä oli järkevä katkaista vakuutus talveksi? Joissainhan maksu painottuu kesään eikä talven pois jättäminen vaikuta juurikaan tai ollenkaan hintaan.

Olisi tulossa 16v poitsulle ihan omaan käyttöön. 469e toimituksineen olis puljun omassa verkkokaupassa.
Mulla on G2 Max. Hyvinä puolina voisi sanoa hyvä akunkesto ja ajomukavuus. Tämä on mun neljäs lauta, edellisinä Ninebot ja Inmotion, selkeästi huonoimpana ominaisuutena on noihin kahteen merkkiin verrattuna heikko vääntö. Edellisillä laudoilla pääsi mäen kuin mäen ylös ja melko hyvälläkin nopeudella, Kukirin tuppaa hyytymään melko herkästi vähänkään jyrkempiin mäkiin.
 
Kun puhutaan rakenteellisesta tehosta/nopeudesta, niin onko siis niin että vaikka ostaisi sellaisen skootin jossa on varma rajoitin (aplikaation takana) niin poliisit voi sakottaa mua (koske olen antanut sen 14v poikani käyttöön), koska teoriassa se kulkee 25kmh.
Rakenteellisesta nopeudesta ei ole selvää tulkinta. Perusteltu käsitys on, että jos nopeuden vaihto vaatii erillistä asennustyötä, joka ei ole mahdollista ajon aikana, kyse on rakenteellisesta nopeudesta.

Esimerkiksi firmwaren vaihto kelpaa, mutta sovelluksessa vaihdettava rajoitin, joka kuuluu normaaliin käyttöön, ei kelpaa. Tyyppikilpi kannattaa myös teettää uusi, ettei siinä lue alkuperäistä nopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Rakenteellisesta nopeudesta ei ole selvää tulkinta. Perusteltu käsitys on, että jos nopeuden vaihto vaatii erillistä asennustyötä, joka ei ole mahdollista ajon aikana, kyse on rakenteellisesta nopeudesta.

Esimerkiksi firmwaren vaihto kelpaa, mutta sovelluksessa vaihdettava rajoitin, joka kuuluu normaaliin käyttöön, ei kelpaa. Tyyppikilpi kannattaa myös teettää uusi, ettei siinä lue alkuperäistä nopeutta.
Mielenkiintoista. Voiskohan onnistua joku aliexpress myyjä jolta pyytää laitteeseen sisään valmiiksi sellaisen firmwaren, jolla pääsee vain 15kmh ja samalla pyytää uuden tyyppikilven ja toisen sitten vuoden päähän irrallisena. Ja sitten pyytää itelle toisen firmiksen, jolla pääsee 25kmh sitten vuoden päästä. Tuskin Suomessa moista tekisivät missään liikkeessä.

edit. Ei se kyllä taida mennä läpi, koska tehtaalta tullessaan on laite on jo riittävän tehokas ajamaan 25kmh. Tässä siis kyse siitä, että onko olemassa mitään vaihtoehtoa laillisesti 14-vuotiaalle pojalleni.
 
Viimeksi muokattu:
Voi nyt helvetti, laitatte sen menemään 15km/h + tyyppikilven sen mukaan (jos sellainen on näkyvillä) ja kovaa ajoa, luuletteko että poliisi tietää jokaisen laitteen miten se on myyty ja miten sitä on mahdollista muokata?

Kaikki sähkövempeleet menee sen yli 15km/h jos vain rajoittimet poistetaan, esim. sähköpyörät menee kaikki yli 25km/h pienellä muokkauksella, osa ihan muutaman napin painalluksella ja silti niillä saa laillisesti ajaa. Pointti on, että älä anna poliisille syytä epäillä, että laitetta on viritetty tai muokattu niin, että sitä voi virittää napin painalluksella ja jos poliisi pysäyttää, sanoo vain että menee sen mitä pitää ja antaa poliisin kokeilla kuinka kovaa menee, jos se lauta menee vain 15km/h niin kaikki on hyvin.
 
Rakenteellisesta nopeudesta ei ole selvää tulkinta. Perusteltu käsitys on, että jos nopeuden vaihto vaatii erillistä asennustyötä, joka ei ole mahdollista ajon aikana, kyse on rakenteellisesta nopeudesta.

Esimerkiksi firmwaren vaihto kelpaa, mutta sovelluksessa vaihdettava rajoitin, joka kuuluu normaaliin käyttöön, ei kelpaa. Tyyppikilpi kannattaa myös teettää uusi, ettei siinä lue alkuperäistä nopeutta.
Mielestäni olen kysynyt aikaisemminkin samaa eli laitatko jotain linkkiä väitteidesi tueksi? Eli kenen perusteltu käsitys? Vaatisi varsin hyvää faktaa, että pelkkä firmiksen vaihto riittää.

Esimerkiksi:
Laitteen rakenteelliseksi nopeudeksi katsotaan laitteen valmistajan, maahantuojan tai myyjäliikkeen asettama huippunopeus. Itse tehty laitteen säätäminen kulkemaan korkeintaan 25 kilometriä tunnissa ei poista laitteen vakuuttamisvelvollisuutta.
Ajoneuvo ei ole kevyt sähköajoneuvo, mikäli se on tyyppihyväksytty L-luokan ajoneuvoksi (mopot, moottoripyörät, kevyet nelipyörät).

Ajoneuvo ei ole tieliikennekelpoinen, jos se ei kuulu mihinkään ajoneuvolain tai EU-asetuksen 168/2013 määrittelemään ajoneuvoluokkaan.

Neuvo teettää uusi tyyppikilpi on sekin vähintään kyseenalainen. Jos ei ole täysin varma, mitä on tekemässä, ei ole pienintäkään syytä lähteä muuttelemaan tyyppikilpeä. Tuossa saa aika äkkiä valmistajan / maahantuojan vastuut ja monta muuta asiaa itselleen. Se tyyppikilpi kun ei ole mikä tahansa tarra, jota voi vapaasti muutella miten tahansa hoitamatta kokonaisuutta.

Voi nyt helvetti, laitatte sen menemään 15km/h + tyyppikilven sen mukaan (jos sellainen on näkyvillä) ja kovaa ajoa, luuletteko että poliisi tietää jokaisen laitteen miten se on myyty ja miten sitä on mahdollista muokata?
Eli tyyppikilpeen 15km/h ja sitten tutkaan 25km/h :facepalm:

Eikä poliisin todellakaan tarvitse tietää, miten jotain laitetta voi muokata. Joku tuplamoottorinen hirviökokoinen ottaa varmasti poliisikin silmään. Haittaa ajamista jos lauta on vakuuttamaton, rakenteellisen nopeuden muutos ei kestä päivänvaloa, tyyppikilpi on väärennetty jne.
Peruslaudan näköisellä taas saanee ajaa aivan rauhassa jos ajaa asiallisesti, ellei joku lauta erityisesti korostu "näitä viritetään maksimit".

Kokonaan oma asiansa on, jos sattuu vahinko. Siinä kohdassa olisi hyvä olla asiat kunnossa tai käy vähintään lompakon päälle.
 
2019 vuonna ostettu Segway ES2 lauta lisäakulla sai jäädä eläkkeelle, ja tilasin Kukirin M4 max laudan hieman riskillä cdonista hintaan 359€ ( joku random firma siellä ).

Eilen saapui, ja tänään kävin vähän testailemassa.
Melkoista kehitystä kyllä tapahtunut, on ihan eri luokkaa tuon vanhan kanssa, vaikka hintataso onkin sama :)

Nopeudenkin sai rajoitettua 25km/h, ja painaa 24.5kg, joten toivon mukaan ei joudu hankaluuksiin tämän kanssa.
Hieman tuntuu kyllä oudolta tuo sormikaasu, mutta kaippa siihen tottuu.

Lataaminen kyllä tosi hidasta, näytti lataavan 120w teholla ja akku on 873w.

Jos nyt jotain huonoa verrattuna vanhaan, niin ostoskassin koukku puuttuu :D Pitää tilata jostain aliexpressistä sellainen

Screenshot 2026-05-29 at 12.40.19.png
 
Viimeksi muokattu:
2019 vuonna ostettu Segway ES2 lauta lisäakulla sai jäädä eläkkeelle, ja tilasin Kukirin M4 max laudan hieman riskillä cdonista hintaan 359€ ( joku random firma siellä ).

Eilen saapui, ja tänään kävin vähän testailemassa.
Melkoista kehitystä kyllä tapahtunut, on ihan eri luokkaa tuon vanhan kanssa, vaikka hintataso onkin sama :)

Nopeudenkin sai rajoitettua 25km/h, ja painaa 24.5kg, joten toivon mukaan ei joudu hankaluuksiin tämän kanssa.
Hieman tuntuu kyllä oudolta tuo sormikaasu, mutta kaippa siihen tottuu.

Lataaminen kyllä tosi hidasta, näytti lataavan 120w teholla ja akku on 873w.

Jos nyt jotain huonoa verrattuna vanhaan, niin ostoskassin koukku puuttuu :D Pitää tilata jostain aliexpressistä sellainen

Screenshot 2026-05-29 at 12.40.19.png
Jossain videossa oli huonona puolena, ettei sillä voi ajaa sateella (ilmeisesti IP54 takia?)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 920
Viestejä
5 237 352
Jäsenet
83 397
Uusin jäsen
JeZZYH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom