Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Ehkä meistä jokainen vois aavistuksen parantaa omia kruisailuja näillä sähkövehkeillä, että saatas pidettyä valtaväestön mielipide näihin neutraalina. Sen sijaan että se ois negatiivinen ja kieltävä.
 
Olet jo aikaisemmin saanut tässä ketjussa huomautuksen käyttäjistä keskustelusta ja on taas lipsahtamassa sanojen laittamiseen suuhun joten en näe tarvetta kommentoida tuota viestiäsi mitenkään.

Ei ole tarvetta, kantasi tuli harvinaisen selväksi.

Oma mielipiteeni on edelleen täysin sama ja se, että yleisellä tasolla on aivan turha kurittaa asiallisesti käyttäytyviä kaupassa asiakkaana olevia sähköpotkulautaa taluttavia syystä, että jos on jokin pieni epäilyskin, että joskus saattaa jotain tapahtua, jossakin tilanteessa jonkun yksilön tekemänä tahallisesti tai tahattomasti, niin silloin voitaisiin ajatella kaikesta elämässä, että aina voi jotain tapahtua ja parempi kieltää heti suoraan kaikilta, ettei mitään vaan sattuisi, kuin puuttua ongelmiin tai ongelmien aiheuttajiin tai ohjeistaa toimimaan järkevällä tavalla.

Tämä kieltämiseen perustuva ajattelumalli on vain mielestäni totaalisen väärä ajattelumalli, mutta asia on nyt käsitelty omalta osaltani tässä ketjussa ja toivotaan, että kieltoa ei tule kauppoihin, jotta asiallisesti toimivat asiakkaat voivat asioida kaupoissa entiseen tapaan myös omilla pienillä sähkökulkuvälineillä, koska mitään muutakaan ratkaisua asiaan tuskin on tulossa.
 
Ehkä meistä jokainen vois aavistuksen parantaa omia kruisailuja näillä sähkövehkeillä, että saatas pidettyä valtaväestön mielipide näihin neutraalina. Sen sijaan että se ois negatiivinen ja kieltävä.
Ongelmana on se et omistuslaudat harvemmin on niitä jotka aiheuttaa liikenteessä ongelmia. Vuokralaudalla ajelevat sit on vähän sellasia et on iskostunu selkärankaan se et ne on parhaimmillaankin aika arvaamattomia ja etenkin jalankulkijana saa oikeasti kiinnittää huomiota et mitä tekee kun sieltä ykskaks tullaankin kävelytietä kolmepäällä sillä yhellä laudalla. Sit siihen vielä se viikonloppuyö mukaan niin kannattaa ainakin muutaman metrin turvaväli niihin vehkeisiin pitää siinä vaiheessa, turvallinen oletus on kuitenkin se et kuski on jonkinasteisessa humalassa, kun se et se ei oo.

Harvemmin omistuslaudoilla näkyy mitään perseilyä. Toki aina välillä joo mut sillonkin asialla on useimmiten joku skidi eikä niinkään aikuinen.
 
Ehkä meistä jokainen vois aavistuksen parantaa omia kruisailuja näillä sähkövehkeillä, että saatas pidettyä valtaväestön mielipide näihin neutraalina. Sen sijaan että se ois negatiivinen ja kieltävä.
Tuo on kyllä hyvin sanottu ja noin tottakai olisi paras toimia. Vaikka osin onkin peli menetetty jo, ei ainakaan olisi tarvetta antaa aihetta enempään. Tuskin kukaan haluaa vuokralautojen kaltaisia rajoitusalueita jne omalle laudalleen.

Ongelmana on se et omistuslaudat harvemmin on niitä jotka aiheuttaa liikenteessä ongelmia. Vuokralaudalla ajelevat sit on vähän sellasia et on iskostunu selkärankaan se et ne on parhaimmillaankin aika arvaamattomia ja etenkin jalankulkijana saa oikeasti kiinnittää huomiota et mitä tekee kun sieltä ykskaks tullaankin kävelytietä kolmepäällä sillä yhellä laudalla. Sit siihen vielä se viikonloppuyö mukaan niin kannattaa ainakin muutaman metrin turvaväli niihin vehkeisiin pitää siinä vaiheessa, turvallinen oletus on kuitenkin se et kuski on jonkinasteisessa humalassa, kun se et se ei oo.

Harvemmin omistuslaudoilla näkyy mitään perseilyä. Toki aina välillä joo mut sillonkin asialla on useimmiten joku skidi eikä niinkään aikuinen.
Tätä en allekirjoita kuin osin. Toki omalla laudalla liikkuvana tekisi mieli laittaa kaikki ongelmat vuokralautojen syyksi mutta totuushan tällainen ei olisi.

Kyllä, vuokralaudoilla osa ajelee kolme päällä ja muutenkin niin ja näin, sitä vuokralautaa kun ei säälitä yhtään. Ja kyllä, niitä jätetään lähes minne ja miten tahansa. Eikä läheskään jokaisella ole mainittavaa kokemusta laudalla ajosta.
Vastaavasti vuokralaudat eivät herätä huomiota kaupoissa tai muualla, ei niitä kukaan sinne raahaa. Eikä niillä ajeta järjettömillä nopeuksilla, eiväthän kulje yli sallitun. Lisäksi ainakin Helsingissä öisin on alempi nopeus ja viikonloppuyönä ei riskiä ole, ovathan laudat 00-05 välin poissa käytöstä.
Lisäksi vuokralautojen ongelmat ulottuvat vain suurempiin kaupunkeihin.

Omilla laudoilla taas perseilevät omasta mielestäni pahiten aikuiset. Kyllä niillä ajellaan viikonloppuisin tuhannen päissään ja liikutaan ajatuksella"olen kuolematon ja paljon parempi ajamaan vs nuo vuokralautailijat". Omia lautoja on lisäksi kaikkialla joten niillä saadaan ongelmia myös sinne, missä ei vuokrapelejä ole. Eikä reilusti kellotettuja lautoja pidä unohtaa.
Toisaalta omia lautoja ei jätetä miten sattuu tms, niistä välitetään paremmin.

Ja koska on useaan kertaan todettu, että haluan kieltää kaikki niin mielestäni voisi miettiä, onko polvenkorkuisten pakko ajaa yhtään sen enempää omalla kuin vuokralaudalla tai vaihtoehtoisesti ainakin vuokralaudoissa voisi olla alempi nopeus jos vuokraaja on esim alle 15 vuotias. Raja olisi helppo toteuttaa.
Toki myös vanhemmilla tulisi olla oma vastuunsa.

Yhteistä vuokralaudalle ja omalle on se, ettei osaa kiinnosta liikennesäännöt ollenkaan. Mutta se ei ole lautojen vika vaan niiden ihmisten, jotka ovat liikkumisvälineestä riippumatta välinpitämättömiä. Tämä kostautuu sitten kaikille.
 
Ongelmana on se et omistuslaudat harvemmin on niitä jotka aiheuttaa liikenteessä ongelmia. Vuokralaudalla ajelevat sit on vähän sellasia et on iskostunu selkärankaan se et ne on parhaimmillaankin aika arvaamattomia ja etenkin jalankulkijana saa oikeasti kiinnittää huomiota et mitä tekee kun sieltä ykskaks tullaankin kävelytietä kolmepäällä sillä yhellä laudalla. Sit siihen vielä se viikonloppuyö mukaan niin kannattaa ainakin muutaman metrin turvaväli niihin vehkeisiin pitää siinä vaiheessa, turvallinen oletus on kuitenkin se et kuski on jonkinasteisessa humalassa, kun se et se ei oo.

Harvemmin omistuslaudoilla näkyy mitään perseilyä. Toki aina välillä joo mut sillonkin asialla on useimmiten joku skidi eikä niinkään aikuinen.
Juuri eilen bongasin Helsingin keskustassa 3 junioria vuokraskootilla. Ennätys on viime kesältä neljä junnua skootilla. No, 3 junioria ja yksi pikkuveli.

Tästä on tainnut tulla yleisempää viime aikoina, tosin ajoivat hyvin ja etummainen osasi ajaa eikä nyt max vauhtia kuitenkaan. Kypäriä ei tietenkään kellään tai onko nyt muutenkaan vuokraskootilla.
 
Onko kenelläkään kokemusta MAX G30 tubeless-venttiilin vaihdosta? Tarviiko se venttiilin irroitus jotain erikoistyökaluja, tai kumin ottamista pois vanteelta ? Omassa tuo päästää ilmat pihalle. Rengas on alkuperäinen pistosuojageelillä täytetty tubeless.
Potkulautaan en ole vielä vaihtanut, mutta muuten kyllä venttiileitä vaihtanu toistakymmentä vuotta.
Mitä omaa maxia kattelin, niin pitäisi riittää kun painaa renkaan venttiilin puoleisen reunan pois vanteelta sisäänpäin. Välistä pitäisi mahtua.
Kannattaa leikata jollain terävällä veitsellä/puukolla se venttiilin paksuin osa vanteen sisäpuolelta irti, niin vanha irtoaa ihan sormin vetämällä. Varo tiputtamasta irti leikattua osaa renkaan sisälle.
Jos ei saa leikattua irti kokonaan, niin jo parin syvemmän viillon tekeminen auttaa ulos vetämistä.
Uuteen venttiiliin hieman jotain liukastetta, niin helpompi vetää paikoilleen.
Uuden asentamiseen on olemassa ihan oma työkalunsakin, mutta esim vanha venttiilin päähän kierrettävä täyttöletku/jatko käy myös. Voi vetää pihdeilläkin, mutta oltava vaan tarkkana, ettei purista venttiiliä kasaan tai muuten rikki.
 
Samalta myyjältä ostanut laudan kesällä 2021. Tästä 470e summasta taisi tulla refundia vielä jotain 30e sekä Ninebot-lukko kaupan päälle. Eikä tullut mitään kuluja päälle.

1681455146885.png

Hyvällä hintaa olet kyllä kyseisen laudan saanut!

/Edit/ Maksu menikin läpi joten poistin aiemman kysymyksen
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo, eipä tuo sit ihan kauhean kalliilta kuulosta. Mitä omasta Xiaomin kontrollerista muistelen niin sehän on sellasessa metallisessa kotelossa, joka on pultattu kiinni runkoon. Laitoin kotelon ja rungon väliin lämpötahnaa (MX-4 mitä oli nurkissa) ja sit kotelon ja ite piirilevyn lämmönsiirron hoidin lämpötyynyillä, mosfeteistahan tossa vaan lämpö pitää saada siirtymään.

Säilyykö sulla akkupaketti edelleen 36v kokosena? Mulla oli aikoinaan 44,4v lisäakku sen vakion 36v rinnalla ja sit siihen kylkeen RITA-adapteri joka salli sit eri jännitteiden sekoittelun. Ihan kelpo laite tollasenaan, vaikkakin uuden laudan jälkeen ennen myyntiä kun kävin kokeilemassa pikasen lenkin niin tuntuhan se oikeasti tosi rimpulalta vähän jykevämmän vehkeen jälkeen, mut toisaalta aikoinaan pidin tosta xiaomin ketteryydestä ainakin vuokralautoihin verrattuna kun ei se painanut juurikaan mitään ja täten oli täysin vaivattomasti hallittavissa.

Ite kanssa aikoinaan sumplin jousituksia, mut kymppituumasiin renkaisiin päivittäessä totesin et ne jo toi sen verran paljon ajomukavuutta et ei sinällänsä ollut tarvetta koko touhulle.

Jep, on sellainen metallinen loota jossa se kontrolleri on. Mukana tuli sellainen lasipurkki metallikannella, josta sitä lämpötahnaa pitäisi "jotenkin" koukkia. Taitaa olla helpompi laittaa lämpötyynyillä tai jos jostain nurkista löytyy tuubeissa tarpeeksi kunnollista tahnaa.

Akkupaketti korvautuu isommalla 36V/19000mAh versiolla eli jännite säilyy samana, mutta on tarkoitus virtaskaa repäistä vähän enemmän tehojen nostamiseksi. Viimeksi kauppareissulta kun ostoksien kanssa tulin, niin viimeisen ylämäen pääsin enää hidasta kävelyvauhtia , vaikka akussa oli henkeä vielä reilusti yli puolet. 25km/h nopeus riittäisi ihan hyvin, mutta ylämäkiä varten tarvitaan kyllä enemmän vääntöä. Painoa tulee samalla tosin vähän lisää.

Hmm... kymppituumaisia renkaita piti kyllä kokeilla, mutta ei vaan saanut mahtumaan millään, joten vaikuttaisi yksilöissä olevan pieniä eroja.

Uusi silikoninen näytönsuojakin pitää hankkia, jos putosi viime ajelulla johonkin 2-puoleisen teipin petettyä. Sitä varten pitää koittaa myös joku parempi kiinnitys keksiä...

X-Techin jarruihin on myös nyt tottunut ja ovathan nuo entisiä huomattavasti paremmat, vaikka takalokarin tuki hankaloittikin asennusta.
 
Hmm... kymppituumaisia renkaita piti kyllä kokeilla, mutta ei vaan saanut mahtumaan millään, joten vaikuttaisi yksilöissä olevan pieniä eroja.
Ei niissä kyllä mitään erikoista kai pitäis olla, kunhan on oikean kokoiset (olisko ollu jotain 10x2 tjsp) niin vanteille ne kyllä menee. Se tarvii tosin takalokarille sellasen koropalan ja lyhyemmän pultin etulokarin alle, ja sillonkin näyttää et se on siinä ja tässä mahtuuko se sinne etulokarin alle mut kyllä se omassa Xiaomissa meni ihan nätisti eikä aiheuttanu minkäänlaista hankaamista sit kuitenkaan loppupeleissä missään vaiheessa.

Noita koropaloja saa tilattua vaikka aliexpressistä, tulee sekä lokarille että jalalle, se jalka kun on muuten kymppituumasilla liian lyhyt. Tossa kitissä ei kyllä mulla ainakaan sitä pienemmällä kannalla olevaa pulttia tullu sinne etulokarin alle, vaan se piti sit erikseen rautakaupasta käydä hakemassa, mut löyty kyllä oman K-Raudan hyllystä sit ihan suoraan. Renkaiden irrotus oli se hankalin prosessi tossa, niissä kun oli punasta kierrelukitetta joka ois varmaan vaatinu pikkasen stydimpää lämpöä mitä oli itellä tarjolla, mut tarpeeks pitkän putken kun haki vipuvarreks niin kyllä se silläkin sit pamahti auki...
 
Xiaomi Mi Electric Scooter 3 -sähköpotkulauta, Har | DNA
Onko tämä hyvä peruslauta? Kannattaako käytettyjä metsästää samassa hintaluokassa? Jos kyllä, niin yleisesti ottaen mitkä ovat ns. hyviä lautoja? Työmatkalle kaipaisin, n. 3 km suuntaansa.
En ottaisi tuota ainakaan itse vaan mielummin Xiaomi Mi Electric Scooter PRO2 -sähköpotkulauta | DNA
Satanen lisää ja saa mm reilusti suuremman akun. Mielestäni varsin kannattavaa vaikka tuo linkkaamasi työmatkalle riittääkin. Varsin nopeasti tulee kuitenkin halu tehdä ylimääräisiä mutkia matkalla ja ikävä jos lauta rajoittaa liikaa.

Käytettyjen markkinaa en ole seurannut joten joku muu kertonee sen. Mutta Xiaomin pro / pro 2 ja Segway G30 max ovat oikeastaan ne tässäkin ketjussa eniten esillä olleet asialliset peruslaudat. Osiakin saa eikä mitään eksoottisia vikojakaan suuremmin ole.
Muiden osalta google laulamaan, etsimään tästä ketjusts tms ja vasta sitten ostopäätös. Tosin miettisin vain niitä lautoja, joista saa helposti kilometrit ja akun tiedot ulos.
 
Xiaomi Mi Electric Scooter 3 -sähköpotkulauta, Har | DNA
Onko tämä hyvä peruslauta? Kannattaako käytettyjä metsästää samassa hintaluokassa? Jos kyllä, niin yleisesti ottaen mitkä ovat ns. hyviä lautoja? Työmatkalle kaipaisin, n. 3 km suuntaansa.

Kuten yllä sanottu niin vaikuttaa tosiaan että tuo xiomi 3 nimestä huolimatta on kaikinpuolin huonompi kuin pro 2. Samalla linjalla lähdin itse tutkimaan asioita että oli tuo 3 melkein korissa jo. Mutta jos kiinnostaa tutkia asioita enemmän niin Niu KQi2 Pro -sähköpotkulauta, harmaa 499,99 tuossa olisi kqi2 pro samalla hintaa mitä xiaomi pro 2 ja omien tutkailujen perusteella vaikutti paremmalta xiaomiin nähden. Ikävä kyllä täällä ei hirveänä käyttäjäkokemuksia tuosta löytynyt niin kannattaa itse tutkia asiaa enemmän jos mielenkiintoa riittää.

Elä säikähdä verkkokaupan huonoja tähtiä.. arvosteluja on vain 2 ja joku antanut 1 tähteä siitä hyvästä että hävittänyt itse laturinsa.

Tutki ja hutki, kyllä se siitä. Kyllä tuo 3km varmasti menee millä vain näistä kivasti.
 
Kuinkas näillä uskaltaa vesisateessa kulkea?

Noin 2km työmatka puolisolla e-way e-6075frs potkulaudalla per suunta päivässä ja mietityttänyt että kestääkö lauta jos sattuu sade päivä vastaan?

Vastaukset kun etsii on luokkaa: yes but no.
 
Kuinkas näillä uskaltaa vesisateessa kulkea?

Noin 2km työmatka puolisolla e-way e-6075frs potkulaudalla per suunta päivässä ja mietityttänyt että kestääkö lauta jos sattuu sade päivä vastaan?

Vastaukset kun etsii on luokkaa: yes but no.

vahva "maybe"

jossainmäärin roiskeen pitäviä vehkeitä nämä on, toki tuota vedenkestävyyttä voi itse parannella erinäisiä tiivisteitä asentamalla(tai iha tuubista silikoonia) pohjalevyyn ja vaijereiden/johtojen läpivienteihin sekä latauspistokkeeseen.

Jokatapauksessa kannattaa kiertää isoimmat lätäköt...
 
Kuinkas näillä uskaltaa vesisateessa kulkea?

Noin 2km työmatka puolisolla e-way e-6075frs potkulaudalla per suunta päivässä ja mietityttänyt että kestääkö lauta jos sattuu sade päivä vastaan?

Vastaukset kun etsii on luokkaa: yes but no.

Et sää tohon mitään absoluuttista totuutta saa kun se riippuu niin skuuttimallista kuin siitä kuinka varovainen haluaa olla ja kauan yrittää pitää skuuttia ajokunnossa. Itse olen vetänyt kolmisen vuotta m365 Pron kanssa kesät ja talvet ongelmitta n. 3000km. Virallisesti tolla taisi olla IP54 roiskevesisuojaus. Harvemmin tolla nyt on täyteen kaatosateeseen tullut lähdettyä mutta on sekin joskus matkalla yllättänyt. Toisaalta talvella on tullut kaikenmaailman hangessa ja loskassa ajettua. Lisäksi olen pessyt skuutin kymmenisen kertaa ihan suihkun alla vaikka toki yrittänyt välttää pahinta uittamista. Tossa tuli just hiljan moottorin laakerit vaihdettua ja samalla tarkastettua moottorin sisus, jonka vesi oli kyllä ruostuttanut muttei se kuitenkaan käyttöä ole vielä haitannut. Ruosteetkin lähti pitkälti teräsvillalla ja hiomapaperilla pois. Akkutila vaikutti koskemattomalta. Näillä pohjilla itse sanoisin että aika surutta saa vetää jollei skuuttimalli ole jotenkin typerästi toteutettu.

Kuvia aiemmassa postauksessa:
Pieni romaani M365 Pron laakerinvaihdosta jos joku alkaa samaan projektiin.

Laakerit alkoivat rohisemaan pahasti kolmen vuoden ja 2700km ympärivuotisen ajon jälkeen. Piti olla suhteellisen yksinkertainen projekti kun katsoi Youtuben laakerinvaihtovideoita mutta osoittautui taas vähemmän yllättäen aika veemäiseksi. Käytännössä joutuu avaamaan akkutilan ja purkaan moottorin osiin, jotta laakerinvaihto onnistuu. Akkutila oli kuin uusi eli ei ollut päässyt silmämääräisesti mitään vettä sisään. Tosin jonkun tuhannen kilsan jälkeen tuli vaihdettua Curious Joen pohjalevy, jotka ovat ehkä hieman vakioita paremmin tiivistetty pehmustetiivisteillä ja saattoi parantaa vedenkestävyyttä. Ostin sen enemmän sileän pohjan takia johon ei tartu lumi, kura tai roskat niin pahasti.

Moottorin kannen kanssa sai alkuun punnertaa urakalla. Ilmeisesti niin kansi kuin laakerit olivat hitsanneet aika hyvin toisiinsa kiinni eikä moottorin magnetismi helpottanut irroittamista. Lopulta pienen kumivasaroinnin ja punnertamisen jälkeen sain kannen hieman irti moottorista mutta vaati lopulta kannen ruuvireikiin kiinnitetyt nippusideviritykset joista kiskomalla lähti kansi moottorin kera irti vanteesta. Sen jälkeen sai naputella vasaran ja ruuvarin kanssa kantta irti moottorista. Kansi lähti tuon avulla irti mutta jätti vielä itse laakerin akseliin jumiin. Sitä ei ollut oikein tilaa naputella niin kävin hakemassa Biltemasta pyyhkijän varren ulosvetimen jolla mahtui vääntämään laakerin irti akselista moottorin kyljestä.

Itse moottori olikin syönyt joko kosteutta akselin/kannen välistä tai kondenssivetenä ja ruostunut oikein urakalla. Vedin hiomapaperin ja WD40:n kanssa ruosteet irti moottorista. Uusien laakereiden puristaminen paikalleen oli kyllä melko syvältä. Yritin videon hylsytaktiikalla puristaa ne paikalleen mutta laakerit lähtivät menemään jokaisella yrityksellä vinoon. Lopulta yhdistin hylsytaktiikkaa ja kumivasaraa, joilla sain ne paikoilleen. Valitettavasti koitin alkuun olla noheva ja toisin kuin videolla päädyin käyttämään pienempää kiinnitysruuvin kokoista hylsyä kannen laakerin puristamiseen ja sehän puristi käytännössä ruuvin kokoisen alumiinipalan kannen keskiöstä irti. Totesin että irronnut osa toimii lähinnä laakerin vesi/kurasuojana ja päädyin puristamaan ilman laakeria sen samalle paikalle josta lähti irti ja laakerin lopulta sen päälle niin pysyy käytännössä ruuvin ja laakerin välissä jonkinlaisena kurasuojana. Mitään vaikutusta vanteen tai laakerin toimintaan tolla ei suoraan pitäisi olla. Pistin myös koottaessa kannen ja vanteen väliin Loctiten tiivistyssilikonia, jos ton kanssa kosteus pysyisi vähän paremmin pois moottorista. Käytin myös hieman CRC:n litiumrasvaa laakeripesään sekä laakerin ja akselin väliin.

Yksi mahdollinen virhe oli myös hifistellä laakereiden kanssa. Päädyin ostamaan Laakerikeskukselta 6002 2RSH/C3GJN -laakereita normaalin 6002 2RSH-mallin sijasta. Kuvauksen mukaan noilla on "C3 = normaalia suurempi säteisvälys" ja "GJN = erikoisrasva, joka mahdollistaa korkeammat lämpötilat ja pidemmän käyttöiän. (esim. sähkömoottorit)". Ajattelin että noi olisivat hieman paremmat ja kestävämmät kuin perusmalli. Käytännössä noi meni ihan kivasti paikalleen mutta ihan sormilla testaten suhteessa vanhoihin laakereihin noi tuntuu olevan vierintävastukseltaan hieman jäykemmät eli rengas ei nyt rullaa vapaasti ihan niin helposti. En nyt sitten tiedä löystyykö noi merkittävästi käytön myötä vai onko ero ihan puhtaasti esim. tuosta "pidemmän käyttöiän erikoisrasvasta". Suoraa merkittävää vaikutusta esim. maksiminopeuteen en ole havainnut mutta hieman epäilyttää kärsikö esim. ihan paras vääntö ylämäkiin tai kulkukyky tyhjemmällä akulla tuon seurauksena.

Näin jälkiviisaana en tiedä olisiko pitänyt ostaa suorilta vaan uusi moottori ~120 eurolla kun nyt meni rahallisesti varmaan kaikkine rasvoineen ja osineen joku kuuskymppiä plus päänsärky. Pari kuvaa lisäksi liitteenä. Valitettavasti jäi kuvat ottamatta puhdistuksen jälkeen mutta näkee ainakin missä kunnossa skuutti voi olla tuommoisen käytön jälkeen. Jos nyt tällä jaksaisi talven yli ja vois päivitellä sitten esim. P100SE:n.

pcb_small.JPG

akku_small.JPG
kansi_small.jpg
moottori_small.jpg
vanne_small.jpg
 

Onko nämä honeycomb? ainakin kuvasta päätellen, joo?
Jos ei, nii mistä löytäisin ko. kokoisen hunajakennorenkaan?
Ainakin tuotetiedoissa puhutaan kennorakenteesta ja kuvakin kertoo, että tässä umpikumissa on reikääkin seassa. Kuten pitääkin; ei umpipyörä ilman sopivaa kenno- tai vaahtosisusta toimi kuin välttävästi kottikärryssä.

Mutta mikä on perimmäinen tavoite? Honeycomb on vain markkinamiesten mumbojumboa eikä varsinaisesti tarkoita mitään. Ilmattomia kumeja on hyviä ja huonoja sekä eri kuormitukselle paremmin sopivia(pehmeämpiä ja kovempia). Melkoinen suo kartoitettavaksi.

Kennorenkaita on myös avoimella rakenteella. Se voi olla jonkun potkulautavaikuttajan käsitys honeycombista ja joku saattaa pitää hienona, että ilmaton rakenne näkyy päällepäin. Tämän tyyppistä kumia veikkaisin kokeilematta vältettäväksi, koska se voi imuroida paskaa joka nirhaa kumia rikki ja/tai lukittaa pyörän.
 
Ainakin tuotetiedoissa puhutaan kennorakenteesta ja kuvakin kertoo, että tässä umpikumissa on reikääkin seassa. Kuten pitääkin; ei umpipyörä ilman sopivaa kenno- tai vaahtosisusta toimi kuin välttävästi kottikärryssä.

Mutta mikä on perimmäinen tavoite? Honeycomb on vain markkinamiesten mumbojumboa eikä varsinaisesti tarkoita mitään. Ilmattomia kumeja on hyviä ja huonoja sekä eri kuormitukselle paremmin sopivia(pehmeämpiä ja kovempia). Melkoinen suo kartoitettavaksi.

Kennorenkaita on myös avoimella rakenteella. Se voi olla jonkun potkulautavaikuttajan käsitys honeycombista ja joku saattaa pitää hienona, että ilmaton rakenne näkyy päällepäin. Tämän tyyppistä kumia veikkaisin kokeilematta vältettäväksi, koska se voi imuroida paskaa joka nirhaa kumia rikki ja/tai lukittaa pyörän.
Olen samaa mieltä; avoimet mallit imee paskaa joka on turha riski jos vaihtoehtona on suljettu honeycomb.
Oisko sulla säkäl heittää jotai suositeltua 60/70-6.5 10″ -rengasta? Ei kuitenkaan tubeless, kaks sellasta menny yhen kesän aikana rikki. Neveragain.

EDIT: Tai samapa tuo, laitoin tuon linkkaamani renkaan tilaukseen. Kahtotaa miten toimii.
Lautana Inmotion S1
 
Viimeksi muokattu:
Olen samaa mieltä; avoimet mallit imee paskaa joka on turha riski jos vaihtoehtona on suljettu honeycomb.
Oisko sulla säkäl heittää jotai suositeltua 60/70-6.5 10″ -rengasta? Ei kuitenkaan tubeless, kaks sellasta menny yhen kesän aikana rikki. Neveragain.
Valitan, olen ajellut skuutteja vain ilmarenkailla enkä ole toistaiseksi asentanut ilmattomia kuin mainittuihin kottikärryihin. Ajan niin vähän että tuurini on tuntunut riittävän - vain yksi sisärengasrikko eikä yhtään ongelmaa tubeless-kumien kanssa.

Olet ehkä huomannut saman, mutta muista tuotteita etsiessä, että vaihtoehtoja voi olla enemmän kuin äkkiä huomaa. Jostain syystä netti on täynnä kielitaidottomia vihjeettömiä kauppiaita joilla on myynnissä ilmattomia renkaita nimikkeellä "tubeless". :kahvi:

Joskus oli itse asiassa vaikea löytää hakukoneilla skuuttien tubelessasioista mitään, koska erilaisia pintatason papukaija-artikkeleita ja videoita riitti tällä otsikolla. Jokaisen piti tehdä omansa vaikka ei mitään mistään tiennyt ja tietenkin mainita kennopyöristä väärällä termillä.
 
  • Tykkää
Reactions: AkQ
Mikähän mahtaa olla kun kaasukytkin ei aina palaudu vaan jää jumiin, ei ota kiinni kahvaan tai jarrun sivuun. Pitääkö rasvata?
 
Mikähän mahtaa olla kun kaasukytkin ei aina palaudu vaan jää jumiin, ei ota kiinni kahvaan tai jarrun sivuun. Pitääkö rasvata?
Kaasukahvoja on niin monenlaisia ja kokemukseni niin suppea, etten voi vastata laajasti.

Olen itse törmännyt tuollaiseen oireeseen kahdesta syystä.
  • liikkuvan osan väliin oli mennyt paskaa
  • vipu oli siirtynyt paikaltaan
Lisäksi on kuulemma käynyt niin, että palautusjousi on irti tai rikki.
 
En tiedä olenko puusilmä mutten Voltriden sivuilta löytänyt kuin vanhaa mallia mutta Voltesin kaupassa näyttää olevan melkein samoilla spekseillä, joskin kummastakaan kaupasta ei itsellä mitään käytännön kokemuksia: Segway-Ninebot Kickscooter Max G2E
Aivan, meni sekaisin kauppojen nimet.

Tässäkin ketjussa on voltridestä onnistuneesti ostettu, voltesista en ole kuullut mitään.

Tekis mieli tilata viimein tuo, jos sen nyt sitten ennakkotilauksesta saisi vähän aiemmin. Jos jää odottelemaan suomikauppojen avausta niin käykö niin että hinta on 999 ja laitteen saa paljon myöhemmin.
 
ideoita miten solid/honeycomb renkaan saa vanteelle?

rengas1-min.jpg

Kuva1: Tästä se lähtee.

rengas2-min.jpg

Kuva2: vanha tubeless rengas on keskeltä halki ja poikki, mutta ei lähe irti.

rengas3-min.jpg

Kuva3: Lisää tilaa tehty veitsellä. Joku metallijohto siel menee. Veitsi ei toimi siihen.

rengas4-min.jpg

Kuva4: Eikä toimi rautasahakaan. Tai ei ainakaan saa riittävän hyvää otetta sahaukseen, tosi ahdas paikka.

rengas5-min.jpg

Kuva5: Pihdit..? Nää on kyl tarkotettu tietokoneen kasaukseen, nippusiteitä yms.

rengas6-min.jpg

Kuva6: Pihdit vääntyi. Onse lujassa. Jotain karkastua tms? Tässä vaiheessa nukuin yön yli vitutukseen ja kysyin kaverilta parempia pihtejä.

rengas8-min.jpg

Kuva7: Sähkäri-kaverin pihdit. Ei mee silti. Kädet hajoaa ennemmin.

rengas9-min.jpg

Kuva8: Vähän apua..? No menihän se. Hirviä pamaus kuulu ja säikäytti, mut vihdoinki poikki. Kahden päivän aherrus.

rengas10-min.jpg

On meinaan aika perkeleen tiukka, ei jousta eikä veny melkeinpä ollenkaan. Rengasrautoja ei ole, ostin prismasta jotku pyöränrenkaisii soveltuvan rengasrauta (=muovi) -setin ja ne hajos kaikki kolme ku vähänkää koitti vääntää.
Seuraavaksi testissä: Rengas ämpärilliseen kiehuvan kuumaan saippuaveteen.
 
Viimeksi muokattu:
Osta ennemmin rengasrauta, noi vaatii melko paljon voimaa vääntää paikalleen, ei mitään mahdollisuutta muovisilla, sitten laitat fairya renkaan sisäpintaan että se luiskahtaa oikeaan asentoon.
 
  • Tykkää
Reactions: AkQ
ideoita miten solid/honeycomb renkaan saa vanteelle?
Pessimismi: Jos vanha normi rengas vaati tuollaisen vaivan niin ei tule menemään uusi paikalleen. On meinaan sikäli helppo tuo poisotto vs edes normin laitto paikalleen.

Mutta kuten jo edellä, ei tuo tule menemään ilman kunnon rengasrautoja. Samaten tosiaan se rengas kunnolla kuumaksi, helpottaa vähän.
Koska tuossa on mahdollisuus rikkoa vanne rautojen kanssa niin melkeen veisin lähimpään pyöräliikkeeseen jos vahingossa suostuvat ottamaan vastaan. Kaikki eivät noita halua laittaa mutta omia hermoja säästäisi kyllä.
 
  • Tykkää
Reactions: AkQ
ideoita miten solid/honeycomb renkaan saa vanteelle?

rengas1-min.jpg

Kuva1: Tästä se lähtee.

rengas2-min.jpg

Kuva2: vanha tubeless rengas on keskeltä halki ja poikki, mutta ei lähe irti.

rengas3-min.jpg

Kuva3: Lisää tilaa tehty veitsellä. Joku metallijohto siel menee. Veitsi ei toimi siihen.

rengas4-min.jpg

Kuva4: Eikä toimi rautasahakaan. Tai ei ainakaan saa riittävän hyvää otetta sahaukseen, tosi ahdas paikka.

rengas5-min.jpg

Kuva5: Pihdit..? Nää on kyl tarkotettu tietokoneen kasaukseen, nippusiteitä yms.

rengas6-min.jpg

Kuva6: Pihdit vääntyi. Onse lujassa. Jotain karkastua tms? Tässä vaiheessa nukuin yön yli vitutukseen ja kysyin kaverilta parempia pihtejä.

rengas8-min.jpg

Kuva7: Sähkäri-kaverin pihdit. Ei mee silti. Kädet hajoaa ennemmin.

rengas9-min.jpg

Kuva8: Vähän apua..? No menihän se. Hirviä pamaus kuulu ja säikäytti, mut vihdoinki poikki. Kahden päivän aherrus.

rengas10-min.jpg

On meinaan aika perkeleen tiukka, ei jousta eikä veny melkeinpä ollenkaan. Rengasrautoja ei ole, ostin prismasta jotku pyöränrenkaisii soveltuvan rengasrauta (=muovi) -setin ja ne hajos kaikki kolme ku vähänkää koitti vääntää.
Seuraavaksi testissä: Rengas ämpärilliseen kiehuvan kuumaan saippuaveteen.

Jos omin voimin ei onnistu ja mahdollista on irroittaa moottori/vanne laudasta, niin lähetä paketissa huoltoon, jossa laittavat uuden renkaan paikoilleen esim. Sähköpotkulautojen huolto – Sähköpotkulaudat.fi
 
Ei niissä kyllä mitään erikoista kai pitäis olla, kunhan on oikean kokoiset (olisko ollu jotain 10x2 tjsp) niin vanteille ne kyllä menee. Se tarvii tosin takalokarille sellasen koropalan ja lyhyemmän pultin etulokarin alle, ja sillonkin näyttää et se on siinä ja tässä mahtuuko se sinne etulokarin alle mut kyllä se omassa Xiaomissa meni ihan nätisti eikä aiheuttanu minkäänlaista hankaamista sit kuitenkaan loppupeleissä missään vaiheessa.

Noita koropaloja saa tilattua vaikka aliexpressistä, tulee sekä lokarille että jalalle, se jalka kun on muuten kymppituumasilla liian lyhyt. Tossa kitissä ei kyllä mulla ainakaan sitä pienemmällä kannalla olevaa pulttia tullu sinne etulokarin alle, vaan se piti sit erikseen rautakaupasta käydä hakemassa, mut löyty kyllä oman K-Raudan hyllystä sit ihan suoraan. Renkaiden irrotus oli se hankalin prosessi tossa, niissä kun oli punasta kierrelukitetta joka ois varmaan vaatinu pikkasen stydimpää lämpöä mitä oli itellä tarjolla, mut tarpeeks pitkän putken kun haki vipuvarreks niin kyllä se silläkin sit pamahti auki...

On korokepala takalokarissa ja matalakantainen pultti etulokaria pitämässä, mutta ei silti mahtuneet kumpaankaan pyörään, jääden lokaria hankaamaan. Liekö sitten noiden renkaiden profiili ollut erilainen tai sitten on taas yksi pikkueroista lautojen kesken. Renkaat ovat Xuan Cheng 10x2 ja niiden kyllä pitäisi sopia. Tuli tuossa myös ensi talvea ajatellen hankittua odottamaan vähän kuvioidummat 9,2(?)-tuumaiset jotka käy myös sisäkumittomina ja voisi mahtua vähän paremmin, mutta en laiskana ole jaksanut niitä kokeilla.

Eka kerta kun eturengasta irroitin, oli pikku pelko puserossa josko menee jotain rikki. Itsellä ei ollut sopivaa jatkovartta, niin eikun itse seisomaan lenkkiavaimen toiseen päähän ja silti piti siinä vähän hypätä, että naksahti auki. Jälkeenpäin ajatellen, olisi ehkä kannattanut vähän kuumailmapuhaltimella varovasti tohottaa ensin.
 
ideoita miten solid/honeycomb renkaan saa vanteelle?

rengas1-min.jpg

Kuva1: Tästä se lähtee.

rengas2-min.jpg

Kuva2: vanha tubeless rengas on keskeltä halki ja poikki, mutta ei lähe irti.

rengas3-min.jpg

Kuva3: Lisää tilaa tehty veitsellä. Joku metallijohto siel menee. Veitsi ei toimi siihen.

rengas4-min.jpg

Kuva4: Eikä toimi rautasahakaan. Tai ei ainakaan saa riittävän hyvää otetta sahaukseen, tosi ahdas paikka.

rengas5-min.jpg

Kuva5: Pihdit..? Nää on kyl tarkotettu tietokoneen kasaukseen, nippusiteitä yms.

rengas6-min.jpg

Kuva6: Pihdit vääntyi. Onse lujassa. Jotain karkastua tms? Tässä vaiheessa nukuin yön yli vitutukseen ja kysyin kaverilta parempia pihtejä.

rengas8-min.jpg

Kuva7: Sähkäri-kaverin pihdit. Ei mee silti. Kädet hajoaa ennemmin.

rengas9-min.jpg

Kuva8: Vähän apua..? No menihän se. Hirviä pamaus kuulu ja säikäytti, mut vihdoinki poikki. Kahden päivän aherrus.

rengas10-min.jpg

On meinaan aika perkeleen tiukka, ei jousta eikä veny melkeinpä ollenkaan. Rengasrautoja ei ole, ostin prismasta jotku pyöränrenkaisii soveltuvan rengasrauta (=muovi) -setin ja ne hajos kaikki kolme ku vähänkää koitti vääntää.
Seuraavaksi testissä: Rengas ämpärilliseen kiehuvan kuumaan saippuaveteen.

Kiitos mielenkiintoisista työkuvista. ;)

Itse erehdyin aikoinaan Prisman tarjouksesta (ilmeisesti samanalaisia?) leluja ostamaan ja ensimmäinen ajatus oli paketin tullessa "WUT? Onks nää muurahaisille tehty?!", kun oli 10cm heikot muovirimpulat. Sen jälkeen hankittujen merkkirautojenkin tilalle on tulleet paremmin hommaan sopivat CuriousJoen lusikkamalliset raudat.

Lämmitä rengas kunnolla ja sitten hanskat kourien suojana väännät vanteelle. Hyvät rengasraudat helpottavat kummasti ja kuten aina, liukkarin käyttö auttaa ja siihen sopii vaikkapa astianpesuaine. Onnea projektiin.
 
  • Tykkää
Reactions: AkQ
Jos omin voimin ei onnistu ja mahdollista on irroittaa moottori/vanne laudasta, niin lähetä paketissa huoltoon, jossa laittavat uuden renkaan paikoilleen esim. Sähköpotkulautojen huolto – Sähköpotkulaudat.fi

Onko kokemusta tuosta? Hinnastossa kun ei mainita täyskumi/honeycomb-renkaita erikseen, niin on vähän vaikea uskoa että samaan hintaan vaihtaisivat. Kannattanee varmaan kysyä liikkeestä ennenkuin laittaa pakettia menemään...
 
Sain ***** tuon Augmentin sähköpotkulaudan Augment ES210:n.

Mutta mitenkäs tietääkös kukaan tuleekos tänä vuonna uusi malli isommalla moottorilla tai mitään uudistuksia?
Yritin googlettaa niin en osannut löytää.

Mutta on kyllä kiva tämä es210 nyt.
Alamäessä voi mennä kaasupohjassa eikä enää tee ärsyttävää jarrutusta kesken hyvän vauhdin.

Tuossa on ohjeet,se on tuossa 1 more reply:n alapuolella.

1682023734319.png
 
Näin yhden tuommosen augmentin laudan livenä ja kylläpä se oli pieni :) Ei noista kotisivun kuvista saanut kuvaa sen koosta.
 
Kavin aamulla korjauttamassa omaa sähkö skootteria niin otti silmään että Kiinassa on skoottereiden hinnat tulleet 30% alaspäin. Maksoin omastani vuosi sitten 7 tuhatta Kiinan yuania ja nyt näyttää saavan 5 tuhannella. Eli 550 - 650 eurolla on nyt Kiinassa kivasti valinnan varaa sähkö skoottereissa. Akut ovat 1kwh paikkeilla ja vakiona kulkevat 25kmh. Kun omani ostin niin siihen sai kaupanpäällis- viritys firmiksen millä sitten kulkee 40kmh.

4.jpg3.jpg2.jpg1.jpg
 
Kavin aamulla korjauttamassa omaa sähkö skootteria niin otti silmään että Kiinassa on skoottereiden hinnat tulleet 30% alaspäin. Maksoin omastani vuosi sitten 7 tuhatta Kiinan yuania ja nyt näyttää saavan 5 tuhannella. Eli 550 - 650 eurolla on nyt Kiinassa kivasti valinnan varaa sähkö skoottereissa. Akut ovat 1kwh paikkeilla ja vakiona kulkevat 25kmh. Kun omani ostin niin siihen sai kaupanpäällis- viritys firmiksen millä sitten kulkee 40kmh.

4.jpg3.jpg2.jpg1.jpg
Mikäs range noilla laitteilla on tyypillisesti? Perinteinen lyijyakku ilmeisesti akkuna kuitenkin hinnan perusteella?
 
Mikäs range noilla laitteilla on tyypillisesti? Perinteinen lyijyakku ilmeisesti akkuna kuitenkin hinnan perusteella?
Omalla joka kulkee sen 40kmh paasen 40km. Kylla noissa pitaisi oleman Litiumi akku. 200 euroa olisi maksanut uusi akku kun kysyin vuosi sitten. Kylla sita akkua on tullut niin paljon kanneltua lataukseen etta olen kylla ihan varma etta omassani on litiumi joka on sama malli kuin ensimmaisessa kuvassa.
 
Kavin aamulla korjauttamassa omaa sähkö skootteria niin otti silmään että Kiinassa on skoottereiden hinnat tulleet 30% alaspäin. Maksoin omastani vuosi sitten 7 tuhatta Kiinan yuania ja nyt näyttää saavan 5 tuhannella. Eli 550 - 650 eurolla on nyt Kiinassa kivasti valinnan varaa sähkö skoottereissa. Akut ovat 1kwh paikkeilla ja vakiona kulkevat 25kmh. Kun omani ostin niin siihen sai kaupanpäällis- viritys firmiksen millä sitten kulkee 40kmh.

4.jpg3.jpg2.jpg1.jpg

Viritettynäkin vähän vajaa mopoksi, eikä näihin taida saada COC-todistusta edes? Hinta viittaa myös lyijyakkuun tai halpiskiinalaiseen, joten en taida tällaista suunnitella "vanhuskuljettimeksi", vaikka hinta olisi kyllä hyvinkin edukas.

Jos tuohon hintaan saisi oikein kunnon akulla, täydellä moponopeudella ja mopoksi rekisteröitävänä, niin alkaisin kyllä heti säästämään tai vihjailemaan tutuille ja sukulaisille hyväksi 60v-lahjaksi annettavaksi... :lol:
 
Ranskalaissivusto Journal du Geek on saanut Ninebot MAX G2:n esiversion testiin, joka on eka aito testi joka on tullut mulle vastaan. On tosin ranskaksi eli joutuu Google Translaten kanssa lukemaan mutta ihan ok käännös. Poimintoina oikea range 110kg kuskilla 0 lämpöasteessa 35 km eli paljon sen alle ei pääse. Suosiollisimmilla olosuhteilla 45 km+. Ilmeisesti vertailukelpoinen lukema edeltäjään on 40km vs. 35km eli kyllä range todellisestikin on sen 5 km parempi vaikka G2:n akku on sama, se painaa 5kg enemmän ja siinä on tehokkaampi moottori. Noin muuten kehuu jousitusta, vilkkuja ja gps seurantaa (IOS only). Miinuksia painosta, jarruista (n. 11m jarrutusmatka täydestä vauhdista), moottorikaan ei jaksa 110kg kuskia jyrkkiä mäkiä loputtomasti vetää ja töötti on ilmeisesti todella hiljainen. Kokonaisarvosanaksi kuitenkin 9/10. En nyt tiedä onko toi täysin puolueeton ennakkoarviona ja toki verrokit puuttuu mutta ihan hyvä arvostelu kuitenkin.

Xiaomi 4 Ultrasta löytyi myös tämmöinen pidempi Youtube-revikka espanjaksi, joka tuli katsottua auto-translate tekstityksen kanssa. Kaveri periaatteessa kehuu mutta lopulta ei suosittele ja meinaa jopa palauttaa skuutin. Suurin ongelma hänelle on hinta-laatusuhde kun hän vertaa speksejä mm. Espanjassa SmartGyro CrossOver Dual Prohon jossa on 2400W moottori ja maksaa ilmeisesti saman verran. Toinen suuri kritiikin aihe on Xiaomin tapa alkaa rajoittamaan kiihtyvyyttä ja tehoa jo siinä kohtaa kun akusta on 40-50% jäljellä. Noin muuten hän sai 60kg kuskilla normaaliolosuhteissa Sport Plus ajomoodilla 45km rangen ja muutenkin kehuu parannuksia edeltäjiin. En tiedä Espanjan hintatasoa muttei toi hinta-laatusuhdevertailu Suomessa mun mielestä oikein mitenkään päde. Siitä huolimatta jotenkin kyllä rupesi Ninebotti näiden kahden arvostelun perusteella kiinnostaa entistä enemmän etenkin kun sen saisi jo ennakkotilattua tuohon n. 900€ mutta jatkan arpomista.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos infosta! Olisiko jotain linkkiä tuolla hinnalla tekeviin, kun juuri itse olen ostohousut jalassa isompaa akkua katsoen?
Itse katselen taobao.com ja haen hakusanalla "lifepo". Ongelma on vain se etta toimiiko sivusto edes Kiinan ulkopuolella ja ainakaan eivat toimita kiinan ulkopuolelle. Tassa muutama kuvankaappaus randomilta kauppiaalta joka oli ostanut omaa mainostilaa haun yhteyteen

.

Hinnat oat oranssilla ja esimerkiksi tuon viiimeisen kuvan akun hinta on 1028 yuania

1682122709505.png1682122778979.png1682122810919.png
1682123065087.png
 
Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra | Xiaomi Global

Taitaa tämä malli olla ninebottia jo parempi. Mutta mistähän näitä saisi ostettua?
Puhelinliikkeet myyvät vain xiaomi 3:sta korkeintaan.


Tuossa no videota, aivan aidontuntuiselta vaikuttaa ettei olisi yhtään käsikirjoitettu:


Noh toi on kirjaimellisesti julkaisuvideo eli julkaistiin kuukausi sitten ja tulee tässä nyt joskus kevään aikana myyntiin vähitellen eri maissa. Vielä ei ole missään kaupoissa näkynyt. Juuri tuon espanjalaisen revikan tosta linkkasin ja julkaisuhetkeltä löytyy tästä threadista vähän enemmänkin keskustelua. Ultra 4:sta ei ole tota espanjalaisrevikkaa parempaa vielä löytynyt. TK Bayn englanninkielinen revikka oli enemmän ylätason esittelyä. Ninebotiltahan tuli samalla viikolla MAX G2 joka on paperispekseillä hyvin vastaavaa mutta esim. jousitus eri tavalla toteutettu. Sitä saa jo euroopasta ennakkotilattua ja toimitukset pitäisi alkaa toukokuun lopussa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
 
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
Itsellä käynyt sama homma. Nielin tappioni ja jätin laittamatta täyskumit ja heitin menemään. Koitin myös nippusitellä kiinnittää sitä yhtäaikaa samalla vääntäen kolmella rengasraudallakin, mutta ei niin ei.
 
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
Pessimistinä epäilin jo aikaisemmin ja olihan tuossa muutkin todenneet, ettei edes liike välttämättä halua noihin koskea. Mutta jos kunnollinen lämmittäminen ja kunnolliset rengasraudat on kokeiltu, vähissä ovat konstit. Ainoastaan rikot vanteen lisäämällä väkivallan määrää.

Tuota kyseistä lautaa en tunne mutta käytännössä jokaisesta saa moottorin johdon irti. Eli sikäli huoltoon lähettäminen onnistuu kyllä.
Jos kontrollerin päästä et saa helposti irti / putki on täynnä jotain uretaanin kaltaista, jää jäljelle moottorin pää. Koska harjaton moottori, tuon saa avattua niin, että sähköiset osat saa erilleen muusta vanteesta. Joutunee painamaan laakerin pois paikoiltaan mutta ylittämätön haaste sekään ei ole. Samalla voi vaikka vaihtaa laakerit jos on tarve.
Ohjeet moottorin avaamiseen varmasti tuohonkin lautaan löytyy tubesta jos muutoin ei selviä.

Itse otin edellä mainittuun tapaan M365 Pron moottorin auki kun vaihdoin rengasta. Normaaliki rengas oli turhan tuskaisen oloinen joten helpotti siinä ja samalla tuli katsottua paremmin laakeripuoli ja se, ettei moottoriin ole vettä päässyt.
 
Tänään tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua tällaista keksintöä kuin sähköpotkulauta. Kaverin kanssa liikenteessä, hänellä ikioma lauta. Nappasin Herttoniemen asemalta itselleni Ryde-laudan ja ajeltiin Viikkiin. Menomatka sujui mukavasti laudan ohjausta harjoitellen. Paluumatka ei sitten onnistunutkaan. Vaihdettiin minulle toinen lauta Viikistä alle, tässä oli akkua 30% jäljellä minkä olisi pitänyt riittää. Hetken päästä laite kuitenkin hyytyi ja jouduin potkuttelamaan puolisen kilometriä takaisin, jotta sen sai parkkeerata ilmaiselle vyöhykkeelle, oletettiin että varausmittari ei pitänyt paikkaansa. Kolmas lauta alle ja samassa kohtaa meno hyytyi. Takaisin potkuttelun jälkeen tutkittiin asiaa ja ilmeni, että Ryde ei enää salli punaiselle alueelle ajamista Viikistä kaakkoon. Kuulemma vuosi sitten matka oli sujunut mallikkaasti. Ilmeisesti siis ensimmäinen lauta oli jotenkin viallinen eikä siinä toiminut nykyiset aluerajoitukset. Outo homma että Ryde sitten salli jonkun matkaa ajella alueen ulkopuolelle, mutta ei sitten enää takaisin sisään. Bisnes kai se on tuokin kun minuuttilaskutus rullaa lautaa potkutellessa... ei oikein hyvä maku jäänyt hommasta.

HSL kaupunkipyörällä pääsin ajelemaan mukavasti takaisin Herttoniemeen, tulipahan tällaistakin testattua samalla reissulla.
 
Jossain umpirenkaan vaihtovideossa näin et kaveri pulttas sen vanteen suoraan pöytään kiinni, vedessä keitetty rengas ja renkaanvaihtoon soveltuvat sorkkaraudat.
Siltikin näytti vaivalloiselta...

mut tosiaan se umpikumihan ei siitä pahene jos siihen ruuveja poraa, eli tätäkin voimakeinoa voi utilisoida
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 493 985
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom