Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kun noista renkaanpaineista on ollut keskustelua niin mikä on hyvä nyrkkisääntö siihen? HX X9 laudan ohjeiden mukaan suositus on 220kpa~240kpa eli 2,2 - 2,4 bar. Sama taisi olla augmentin laudassa suositus 2-2,5bar. Tuntuu aika vähäiseltä, kun moni suosittelee täällä 3 barin paineita.. Onko haittaa jos painetta on liikaa? Itsellä on 3.0-3.2, voi olla että on liikaa kun olen normaalikokoinen nainen :D
Eri kokoisien ja leveyksisten renkaiden paineiden vertailu on turhaa. Kannattaa katsoa renkaan kyljestä minimi- ja maksimipaineet. Jos on kevytrakenteinen ajaja kyseessä, niin voi käyttää sitä minimiä.
 
Eri kokoisien ja leveyksisten renkaiden paineiden vertailu on turhaa. Kannattaa katsoa renkaan kyljestä minimi- ja maksimipaineet. Jos on kevytrakenteinen ajaja kyseessä, niin voi käyttää sitä minimiä.
Kiitti tiedosta, unohdin kokonaan tuon, että sehän lukee renkaan kyljessä :thumbsup:
 
En usko, että käyttävät moottoripyöräkypärää, vaan jotain downhillkypärää.

Itsellä reilu 600 g painava Bell Super Air R mustana. Erittäin viileä kesällä ja tukeva silti, vaikka kevyt onkin. Kaiken kuulee ja näkee siis ja kypärää ei edes melkein huomaa päässään.

Downhill kypäriä on monenlaisia ja näkökenttä ei rajoitu niissä. Suuressa osassa ei edes "näe kypärää" silmiensä edessä, koska ovat niin avoimia. Tämä toki riippuu mallista.

Kypärästä saa toki purettua myös leukasuojan pois jos haluaa, mutta ajan aina itse leukasuojalla, koska haluan säilyttää leukani ja hampaani.

1682628092891.png

1682628115610.png

1682628152293.png
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä reilu 600 g painava Bell Super Air R mustana. Erittäin viileä kesällä ja tukeva silti, vaikka kevyt onkin. Kaiken kuulee ja näkee siis ja kypärää ei edes melkein huomaa päässään.

Downhill kypäriä on monenlaisia ja näkökenttä ei rajoitu niissä. Suuressa osassa ei edes "näe kypärää" silmiensä edessä, koska ovat niin avoimia. Tämä toki riippuu mallista.

Kypärästä saa toki purettua myös leukasuojan pois jos haluaa, mutta ajan aina itse leukasuojalla, koska haluan säilyttää leukani ja hampaani.

1682628092891.png

1682628115610.png

1682628152293.png
Hampaitahan on mennyt huomattavan paljon skuuttionnettomuksissa verrattuna fillarionnettomuuksiin.
 
Itsellä reilu 600 g painava Bell Super Air R mustana. Erittäin viileä kesällä ja tukeva silti, vaikka kevyt onkin. Kaiken kuulee ja näkee siis ja kypärää ei edes melkein huomaa päässään.

Downhill kypäriä on monenlaisia ja näkökenttä ei rajoitu niissä. Suuressa osassa ei edes "näe kypärää" silmiensä edessä, koska ovat niin avoimia. Tämä toki riippuu mallista.

Kypärästä saa toki purettua myös leukasuojan pois jos haluaa, mutta ajan aina itse leukasuojalla, koska haluan säilyttää leukani ja hampaani.

1682628092891.png

1682628115610.png

1682628152293.png
Kyllä sitä viimeistään sit osaa hampaitaan arvostaa kun niitä ei enää ole :D En tiedä onko tämä kypärä mistään kotoisin, mutta eipä ole hinnalla pilattu ja legot on suojattu. M-Wave All In 1 Downhill Helmet, Black | Bikeinn (tradeinn.com)
 
...
+ Nopea laturi / lataus

Erikoismainintana että Segway/Ninebot laudoissa on sisäinen laturi(tietääkseni kaikissa), eli tarvii vain pistoke-piuhaa kuljetella mukana(ihan perus 3-napainen kaapeli, ATK liikkeistä saa parilla eurolla). Pikalatureitakin on saatavilla mut en ole katsonut mitä hintaa pitäävät.

G30Max ainakin imee sellaiset 110W seinästä eli noin~10km/h tahtia omalla laturillaan
 
Käviskö tämmönen aine muuten jousituksen rasvaukseen Monitoimiöljy WD-40 White Lithium Grease 400ml? (löyty kaapista) niin ei tarvis ostaa mitään uutta..

e: sopi muuten hyvin tuommonen halppis öljyväri/vesivärisivellin pölyjen ja likojen putsaukseen tuolta tiukoista väleistä.

e: pitänee käyttää sitten hyvin pieni määrä natina ja nitinäruuveihin tuota rasvaa ettei kerää likaa.
 
Viimeksi muokattu:
Käviskö tämmönen aine muuten jousituksen rasvaukseen Monitoimiöljy WD-40 White Lithium Grease 400ml? (löyty kaapista) niin ei tarvis ostaa mitään uutta..
Tarviiko näissä laudoissa iskunvaimentimia rasvailla? Autoissa ja moottoripyörissä ainakaan en ole tarvetta nähnyt
 
Sähköpotkulautoja verrataan usein polkupyöriin, mutta kaatumismekanismiltaan ne ovat kovin erilaiset. Laudalta kaadutaan erilaisen painopisteen vuoksi polkupyörää useammin suoraan eteenpäin.

”Ajattelisin, että tämä on se syy, miksi päävammoja tulee paljon”, Henri Vasara arvelee.
Lääkäri Henri Vasara on tutkinut skuuteilla sattuneita onnettomuuksia.

 
suojaa pääkoppaa skuutti vauhdeissakin, muttei halua luopua pyöräilykypärän helppokäyttöisyydestä.
Does not compute. "Skuutti vauhdeissakin" eli alle 25 km/h vastaa jotain pajapääjopoa. Jos ajetaan 40-50 kuten spandexpyöräilijät, niin asia on eri vaikka silmänlumeena sämpylä päässähän niillä on ilmanvastuksen takia. Sikäli kun joku laittomalla sähkömoottoripyörällä ajelee sataa, niin kai ne ajokamat ml kypärä ovat samaa tasoa kuin muillakin stuntmiehillä, sikäli kun turvallisuus kiinnostaa.
 
Lääkäri Henri Vasara on tutkinut skuuteilla sattuneita onnettomuuksia.


Nää laudat on nyt vaan mediassa esillä. Polkupyöräilyssä tapahtuu paljon enemmän onnettomuuksia edelleen kuin laudoilla vuositasolla. Kaikki on niin suhteellista, mutta toki onnettomuuksia tulee varmasti helposti juuri näillä vuokralaudoilla.

Itsellä on tosiaan aina leukasuojalla oleva kypärä kun ajan pienemmällä tai isommalla laudalla. Omien havaintojeni osalta yleensä omilla laudoilla vastaan tulevilla ei ole kypärää. Se on kyllä jotain aivan helve**n typerää.

Silti se pieni pään päällä muutamalla kympillä ostettu perus fillaripotta ei kasvoja tai pään sivuja suojaa. Korkeintaan tuo näennäisen turvallisuuden tunteen.
 
Nää laudat on nyt vaan mediassa esillä. Polkupyöräilyssä tapahtuu paljon enemmän onnettomuuksia edelleen kuin laudoilla vuositasolla. Kaikki on niin suhteellista, mutta toki onnettomuuksia tulee varmasti helposti juuri näillä vuokralaudoilla.

Itsellä on tosiaan aina leukasuojalla oleva kypärä kun ajan pienemmällä tai isommalla laudalla. Omien havaintojeni osalta yleensä omilla laudoilla vastaan tulevilla ei ole kypärää. Se on kyllä jotain aivan helve**n typerää.

Silti se pieni pään päällä muutamalla kympillä ostettu perus fillaripotta ei kasvoja tai pään sivuja suojaa. Korkeintaan tuo näennäisen turvallisuuden tunteen.
Tuossa on sekin, että jutun mukaan suurin osa onnettomuuksista on edelleen kohtalaisen lieviä, tapahtuu yöllä yhdentoista jälkeen ja koskee humalassa ajamista. Huomiot siitä, että pienipyöräisellä skuuttilla on oltava kanttareiden suhteen tarkkana ja kaatuessa useimmiten lentää fillariin verraten enemmän kasvot edellä, ovat ihan oikeita.

Onneksi on tuotu esille myös se, että skuutti on oikeissa käsissä kätevä tapa liikkua. Tuskin noita pahoja haavereita tapahtuu niin paljon niille, jotka omistaa laudan itse, ajelee kypärä päässä selvänä ja kiinnittää huomiota liikennesääntöihin.
 
Nää laudat on nyt vaan mediassa esillä. Polkupyöräilyssä tapahtuu paljon enemmän onnettomuuksia edelleen kuin laudoilla vuositasolla. Kaikki on niin suhteellista, mutta toki onnettomuuksia tulee varmasti helposti juuri näillä vuokralaudoilla.

Itsellä on tosiaan aina leukasuojalla oleva kypärä kun ajan pienemmällä tai isommalla laudalla. Omien havaintojeni osalta yleensä omilla laudoilla vastaan tulevilla ei ole kypärää. Se on kyllä jotain aivan helve**n typerää.

Silti se pieni pään päällä muutamalla kympillä ostettu perus fillaripotta ei kasvoja tai pään sivuja suojaa. Korkeintaan tuo näennäisen turvallisuuden tunteen.
Uutinen ei kyllä avaa yhtään mitään ilman tunnuksia joten vaikea sanoa, mitä siinä on kerrottu. Mutta fillaripuoleen ei voi mitenkään verrata, tottakai siellä sattuu enempi onnettomuuksia, onhan käyttäjiä todella paljon enemmän vs laudat.
Suhteellista, kuten kirjoitat mutta juuri siksi tulisi suhteuttaa onnettomuuksien määrä käyttäjien määrään. Vasta sen jälkeen käsillä on vertailukelpoista dataa. Mutta näin ei luonnollisesti tehdä ainakaan silloin jos halutaan saada joku asia näyttämään omaa tavoitetta palvelevalta.

Ja lukeudun kyllä itsekin niihin, joita ei joku järeä potta isommin kiinnosta. En todellakaan ala pitämään mitään motokrossikypärää laudalla ajaessa ja siinä se. Toisaalta tilanne olisi varmasti eri jos joutuisi ajamaan kovinkin vilkkaan liikenteen keskellä, aivot himassa, lauta olisi joku loppuun asti viritetty tappopeli, koheltaisi kännissä tms. Silloin varusteiden on hyvä olla oikeaa luokkaa ja miettisin vähintäänkin asialliset hanskat kypärän lisäksi. Tosin kaikki edellä mainitut ovat nimenomaan tuota helvetin typerää toimintaa.

Mitä fillarikypärään tulee niin on aika kova väite väittää sitä näennäiseksi. Niin pitkään kun pysytään laillisissa nopeuksissa, nopeudet laudalla ovat jopa merkittävästikin pienemmät, mitä vähänkin enemmän / paremmalla pyörällä ajavilla. Kypärällä on siellä ihan huomattava merkitys joten miksi näin ei siis olisi laudalla liikkuessa?

Tuossa on sekin, että jutun mukaan suurin osa onnettomuuksista on edelleen kohtalaisen lieviä, tapahtuu yöllä yhdentoista jälkeen ja koskee humalassa ajamista. Huomiot siitä, että pienipyöräisellä skuuttilla on oltava kanttareiden suhteen tarkkana ja kaatuessa useimmiten lentää fillariin verraten enemmän kasvot edellä, ovat ihan oikeita.

Onneksi on tuotu esille myös se, että skuutti on oikeissa käsissä kätevä tapa liikkua. Tuskin noita pahoja haavereita tapahtuu niin paljon niille, jotka omistaa laudan itse, ajelee kypärä päässä selvänä ja kiinnittää huomiota liikennesääntöihin.
Yölliset / humalassa tapahtuneet onnettomuudet eivät varmasti vähenemässä ole ja valitettettavasti niissä nousee esiin nimenomaan omalla laudalla ajavat, vuokralaudoissa kun alkaa olla jo varsin kattavat rajoitukset. Eli jokainen tuollainen on signaali lisärajoitusten keksimiselle. Valitettavaa mutta totta.

Mutta liikkumismuotona toki kätevä ja varmasti lisääkin erilaisia kevyitä sähköisiä on luvassa tulevaisuudessa. Jopa fillari on vähän iso kun halutaan enemmän ja enemmän kävellen liikkumista ja ties mitä bulevardia jne. Pahoja haavereita taas et voi estää omalla toiminnallasi läheskään kokonaan, liikenteessä kun on muitakin. Mutta kyllä, tuo pitäisi olla aivan itsestäänselvä lähtökohta, että liikennesääntöjen mukaan, selvin päin ja lisäksi toki kaikki muut huomioiden järkevin nopeuksin. Viimeinen olisi se tärkein monessa kohdassa. Vahinkoriski ja niiden vakavuus kasvaa melkoisesti nopeuden kasvaessa.
 
Does not compute. "Skuutti vauhdeissakin" eli alle 25 km/h vastaa jotain pajapääjopoa. Jos ajetaan 40-50 kuten spandexpyöräilijät, niin asia on eri vaikka silmänlumeena sämpylä päässähän niillä on ilmanvastuksen takia. Sikäli kun joku laittomalla sähkömoottoripyörällä ajelee sataa, niin kai ne ajokamat ml kypärä ovat samaa tasoa kuin muillakin stuntmiehillä, sikäli kun turvallisuus kiinnostaa.
Voidaanhan me leikkiä, että vauhdit oikeasti pysyisi alle 25km/h. Syystä tai toisesta jopa osa vuokrattavista laudoista näyttäisi kiipeävän jopa 30km/h asti. Jos pyöräilykypärästä on kyse, niin ennemmin sitä ostaa kunnollisen sertifikaateilla kuin sen halvimman, mutta eihän sitä tosiaan voi koskaan liian varovainen olla ja löytyy asustetta sun muuta jos haluaa varmasti olla saamatta haaveria. Kyse oli kuitenkin vain pyöräilykypäröistä, kun aikaisemmin todettiin muun pitämistä liian hankalana.
 
Kyllä laillisillakin laudoilla saa yli 40kmh alamäissä.
Kovin mitä e600 maxilla saanut alamäkeen 58kmh.
Sanoisin käytännön kokemuksella että mips kypärällä on kivempaa lyödä päänsä katuun.
 
Toki. Itse olen hallinnut tätä riskiä siten, että en rullaa sataa alamäkeen. Pidän tätä huomattavasti keskeisempänä ja tehokkaampana keinona kuin kypärän vaihtoa edistyneempään malliin.
 
Itekin aikoinaan mietin tota kypärähommaa ja tulin aikalailla siihen lopputulokseen et sillä nopeudella ei kauheasti oo väliä, näillä kun tosiaan kaadutaan aika korkeella todennäkösyydellä sillä tavalla et sen tangon yli lennetään eikä niinkään sivuttain, eli siinä on leuka ja legot aika tiukasti tulilinjalla. Valitsin sit ihan koko naaman peittävän vehkeen ja sillä on sit menty. Voi ehkä vastaantulijoille näyttäytyä jokseenkin liiotteluna mut sit taas toisaalta aika vähän kiinnostaa mitä kukakin on mieltä näin loppupeleissä.

Jotkut rannesuojatkin olis varmaan ihan jees, veikkaan et niin zen-äijä ei kuitenkaan tuu olemaan et tajuais olla ottamatta käsillä vastaan vaan ennemmin heittää kädet olkapäille ja jättää homman herran haltuun. Enempää sit ei oikeen jaksais jokaikinen kerta pukea päälle mut eiköhän noilla sit jo pääsis sellaseen tilanteeseen et kaatuessa ei tartteis pelätä et mitään suurempaa vahinkoa kävis, vaikka oonkin toisaalta sen hyväksyny et pahimmassa tapauksessa jotain menee poikki.

Mut toisaalta on sitä kohta 3v rullailtu ilman yhtäkään vahinkoa tai edes läheltä piti-tilanteita. Aika nopeasti se laudan käyttäytyminen iskostuu selkärankaan ja alkaa jo kokeilemattakin tietämään et mitä missäkin tapauksessa tapahtuu ja kuinka jyrkästi kannattaa kääntyä, jarruttaa tai antaa kaasua missäkin tilanteessa. Sen lisäks kun tuolla liikkuu sellasella asenteella et autot ei todnäk oo pysähtymässä sun takia ja muutenkin aika herkästi on ajamassa päälle, niin ei tuu niistäkään sit ongelmia. Arvaamattomampia on tosin muut kevyen liikenteenväylän käyttäjät, mut toimivaks siinä huomattu se et kiertää niin kaukaa ku tie antaa myöten.

Mielenkiintosemmat ajat sitten edessä jos tän viimeisimmän päähänpistoksen toteutan ja laitan tollasta ykspyörästä tilaukseen. Niissä onneks hidastaa se et mitään ihan rimpulaa ei viittis ostaa ja ne "hyvät" mallit alkaa sitten parista tonnista jo ylöspäin, ja se fiksuimmalta tuntuva malli ilman mitään hälyyttäviä puutoksia olis sit jo sen kolmisen tonnia. Vähän hölmöltä tuntuis ton verran investoida suorilta käsiltä kokeilematta.
 
Tavallinen polkupyöräkypärä ei nyt vaan suojaa kasvoja, hampaita tai leukaa, jos syystä tai toisesta kaatuu. Verkko täynnä tapauksia ja kuvia, joissa laudalla kaatuneilla ihmisillä on kasvot täysin rikki.

Normaali polkupyöräkypärä suojaa aivoja tietynlaisessa kaatumistilanteessa, mutta ei leukaa tai kasvoja. Aivot on suojassa ja luultavasti säästyy perus potalla, mutta muu osuus naamasta menee pask**si. Riittää, että kerran vedät kasvoilleen, niin voi kahteen kertaan miettiä kannattiko tässä asiassa jättää kunnon potta hankkimatta.

...mutta eihän sitä kukaan koskaan kaadu, eikä sellaista ikävää tilannetta tule eteen kun riittävästi itselleen uskottelee :)
 
...mutta eihän sitä kukaan koskaan kaadu, eikä sellaista ikävää tilannetta tule eteen kun riittävästi itselleen uskottelee :)
Niin ei sitä turhaan sanota et se ei oo jos kaatuu, vaan kun kaatuu. Sitä vaan aika pitkälle saa ehkäistyä ton tapahtumista vääntämällä oman käyttäytymisen liikenteessä siihen jiiriin että kaikki on jonkintasosia kenopäitä ja saattaa just sopivalla hetkellä tehdä jotain typerää ja arvaamatonta, niin sen myötä sit saa tilannenopeudet yms sellaseen kuntoon et ihan hirveesti yllätyksiä ei pääse sattumaan. Autot ja muu autotien liikenne nyt on suht helppoa ennakoida, olettaa vaan aina et kukaan ei pysähdy suojatielle tai mitään nii homma ok. Kevyen liikenteen väylällä sit onkin porukka vetämässä siksakkia kuulokkeet päässä, kävelyttämässä koiraa toisella puolella tietä kun ite ja muut spandexraketit ajamassa ihan pisin vittuja joita sit pitää varoa jo huomattavasti enemmän ja olla valmis aikalailla mihin tahansa.

Kyllä se päivä mullakin tulee vielä eteen kun tuun kaatumaan, pitää vaan toivoa et se on sellanen tilanne et nopeutta ei oo juurikaan ja tilanteeseen pystyy edes jokseenkin varautua. Mut jos ei niin onpahan koko pään peittävä kypärä niin on se leuka ja legot turvattuna.
 
Itekin aikoinaan mietin tota kypärähommaa ja tulin aikalailla siihen lopputulokseen et sillä nopeudella ei kauheasti oo väliä, näillä kun tosiaan kaadutaan aika korkeella todennäkösyydellä sillä tavalla et sen tangon yli lennetään eikä niinkään sivuttain, eli siinä on leuka ja legot aika tiukasti tulilinjalla. Valitsin sit ihan koko naaman peittävän vehkeen ja sillä on sit menty. Voi ehkä vastaantulijoille näyttäytyä jokseenkin liiotteluna mut sit taas toisaalta aika vähän kiinnostaa mitä kukakin on mieltä näin loppupeleissä.

Jotkut rannesuojatkin olis varmaan ihan jees, veikkaan et niin zen-äijä ei kuitenkaan tuu olemaan et tajuais olla ottamatta käsillä vastaan vaan ennemmin heittää kädet olkapäille ja jättää homman herran haltuun. Enempää sit ei oikeen jaksais jokaikinen kerta pukea päälle mut eiköhän noilla sit jo pääsis sellaseen tilanteeseen et kaatuessa ei tartteis pelätä et mitään suurempaa vahinkoa kävis, vaikka oonkin toisaalta sen hyväksyny et pahimmassa tapauksessa jotain menee poikki.

Mut toisaalta on sitä kohta 3v rullailtu ilman yhtäkään vahinkoa tai edes läheltä piti-tilanteita. Aika nopeasti se laudan käyttäytyminen iskostuu selkärankaan ja alkaa jo kokeilemattakin tietämään et mitä missäkin tapauksessa tapahtuu ja kuinka jyrkästi kannattaa kääntyä, jarruttaa tai antaa kaasua missäkin tilanteessa. Sen lisäks kun tuolla liikkuu sellasella asenteella et autot ei todnäk oo pysähtymässä sun takia ja muutenkin aika herkästi on ajamassa päälle, niin ei tuu niistäkään sit ongelmia. Arvaamattomampia on tosin muut kevyen liikenteenväylän käyttäjät, mut toimivaks siinä huomattu se et kiertää niin kaukaa ku tie antaa myöten.

Mielenkiintosemmat ajat sitten edessä jos tän viimeisimmän päähänpistoksen toteutan ja laitan tollasta ykspyörästä tilaukseen. Niissä onneks hidastaa se et mitään ihan rimpulaa ei viittis ostaa ja ne "hyvät" mallit alkaa sitten parista tonnista jo ylöspäin, ja se fiksuimmalta tuntuva malli ilman mitään hälyyttäviä puutoksia olis sit jo sen kolmisen tonnia. Vähän hölmöltä tuntuis ton verran investoida suorilta käsiltä kokeilematta.

Tämä!

Fillareilla kaadutaan enemmän, mutta tilastoa väärentää se, että fillareilla ajetaan huomattavasti enemmän.
Kaatumisessa taas fysiikan lait käytännössä sanelevat, että skuutilla kaatuessa se naama kyntää katua helpommin.
Pyöräillessä "styroxihattu" suojaa paremmin ja skuuttaillessa taas olisi tarvetta koko naamarisuojalle.
Ei se pyöräilykypärä paljoa suojaa kun skuutilla yleisimmin kaaduttaessa naama leukaa myöten kyntää päällystettä!

@Raxama - Ihan oikea asenne ja jos joku ihmettelee, kokeilkaas seisten kaatua naama edellä katuun ja lisätkää mielessänne +25km/h tähän ja juustoraastinefekti on selvä.

Itse olen pitkään etsinyt kohtuuhintaista kypärää (mieluiten umpisellaista joka suojaa leukaa ja suojelee silmiä), mutta sopivia ei ole löytynyt.
Se ei kauheasti auta jos kolarin sattuessa tietää olevansa oikeassa, jos itse on se jota pahiten sattuu!

Tosin ihan aina ei kypäräkään auttaisi. Nimimerkki: "v*tun vuokralautapelle ajoi päin, kun vastaantullessaan huuteli taaksepäin kaverilleen".
(Asiasta aiemmin ketjussa mainittu)
 
Niin ei sitä turhaan sanota et se ei oo jos kaatuu, vaan kun kaatuu. Sitä vaan aika pitkälle saa ehkäistyä ton tapahtumista vääntämällä oman käyttäytymisen liikenteessä siihen jiiriin että kaikki on jonkintasosia kenopäitä ja saattaa just sopivalla hetkellä tehdä jotain typerää ja arvaamatonta, niin sen myötä sit saa tilannenopeudet yms sellaseen kuntoon et ihan hirveesti yllätyksiä ei pääse sattumaan. Autot ja muu autotien liikenne nyt on suht helppoa ennakoida, olettaa vaan aina et kukaan ei pysähdy suojatielle tai mitään nii homma ok. Kevyen liikenteen väylällä sit onkin porukka vetämässä siksakkia kuulokkeet päässä, kävelyttämässä koiraa toisella puolella tietä kun ite ja muut spandexraketit ajamassa ihan pisin vittuja joita sit pitää varoa jo huomattavasti enemmän ja olla valmis aikalailla mihin tahansa.

Kyllä se päivä mullakin tulee vielä eteen kun tuun kaatumaan, pitää vaan toivoa et se on sellanen tilanne et nopeutta ei oo juurikaan ja tilanteeseen pystyy edes jokseenkin varautua. Mut jos ei niin onpahan koko pään peittävä kypärä niin on se leuka ja legot turvattuna.

Tilannenopeus on tärkein asia liikenteessä! Ilman sitä kärsii havainnointi muusta liikenteestä ja se voi kostautua kipeästi!
Kuulostaa hyvältä. Millainen potta sulla on? Hintaluokka?
 
@RawDataSystems Tässä on muutama kohtuuhintainen fullface kypärä:




En tiiä saako tuohon hintaan mitää laadukasta, mutta ainakin on kevyt ja irroitettavalla leukasuojalla.
 
@RawDataSystems Tässä on muutama kohtuuhintainen fullface kypärä:




En tiiä saako tuohon hintaan mitää laadukasta, mutta ainakin on kevyt ja irroitettavalla leukasuojalla.
Jos kypärän hankkii niin en näe ainoatakaan järkevää syytä hankkia jotain kiinalaista, josta ei ole mitään varmuutta laadusta. Se jos mikä on virheellinen turvallisuuden tunne.
Noissa kahdessa ensimmäisessä ei nopeasti katsoen ole manintaa mistään hyväksynnästä joten en missään tapauksessa ottaisi tuollaisia.

Aina voi toki ajatella huonon kypärän olevan parempi kuin ei kypärää ollenkaan. Toisaalta varmasti totta mutta toisaalta kypärää ei testata ennen tositilannetta joten mitään varmuutta ei ole.
 
Tilannenopeus on tärkein asia liikenteessä! Ilman sitä kärsii havainnointi muusta liikenteestä ja se voi kostautua kipeästi!
Kuulostaa hyvältä. Millainen potta sulla on? Hintaluokka?
Mulla on TSG Pass


Ei tosiaankaan halvin vaihtoehto, eikä välttämättä edes hintansa arvoinen ottaen huomioon et taitaa tuosta muutama sertifikaattikin puuttua jota tossa hintaluokassa ehkä jo odottais, mutta pitäis kestää alamäkipyöräily, niin eiköhän se tähänkin käyttöön oo passeli. Omia kriteerejä oli kuitenkin laaja näkökenttä ja suht kevyt paino, niin ei tohon kauheasti vaihtoehtoja jäänyt, toi painaa about kilon ja ei rajota näkökenttää läheskään samalla tavalla kun moottoripyöräkypärät. Toki vaihtoehtona olis ollu joku motocrosstyylinen kypärä, mut en sellasta oikeastaan halunnut niin vaihtoehtoja tais tän ulkopuolella olla öööh, yks tai ei ollenkaan? Plussana kans se ettei tuuli ihan kauheasti haittaa ajaessa, ja ilmanvaihto on yllättävänkin passeli kuitenkin loppujenlopuks.
 
Ajovarusteista on muistaakseni ennenkin juteltu, ja siinä kannattaa pitää suhteellisuus mielessä. Toki parempi suojavaruste on hieman yleistäen parempi kuin vähäinen suojavaruste tai ei suojavarustetta, jos jotain sattuu. Harvassa asiassa kuitenkaan voidaan ajatella että pitää aina olla kaikki mahdolliset suojavarusteet päällä järeimpänä versiona. Vertailukohtana voisi heittää vaikka metsurivarusteet. Housuja ja kypärää pidetään aiheesta itsestäänselvyyksinä, mutta harvalla on aina päällä tai edes kaapissa ketjun pysäyttäviä hanskoja eikä varsinkaan kukaan oleta että niitä aina käytettäisiin, edes kämmenselkäsuojaa saati sormipanssarilla.

Tärkein ajovaruste ovat lasit päässä. Kun isompi hyönteinen tai kivi pamahtaa silmään, mennään herkästi munilleen. On parempi olla kaatumatta ilman kypärää kuin kaatua mikä tahansa kypärä päässä.

Ainoa riskinhallinta ei liity vain siihen, että voisi teoriassa kuolla, vakavasti vammautua tai ainakin menettää hampaita. Myös vähäisempää pipiä voi sattua ja valtaosassa tapahtumia sattuukin juuri sitä. Ajohanskat ovat ihan kivat, eivät paljon paina ja mahtuvat kypärän sisään kun sen ottaa päästä. Olen käyttänyt pyöräilyhanskoja kestävämpiä ajohanskoja, mm. saksalaisia ylijäämäsotakäsineitä ja sellaisia etäisesti moottoripyöräilijän varusteita muistuttavia mutta ohuempia. Housut kannattaa olla myös jalassa ettei heti ole nahka auki. Kenkien olisi syytä olla pitävät ja ketterät ettei tampioi sen takia.

Kypärän tarve ja hyöty saattavat toki poiketa polkypyöräilystä, mutta ei nyt niin radikaalisti. Puolikasta munankuorta laajempaa päänsuojaa olen harkinnut, mutta se ei ole vaikuttanut käytännölliseltä. Koko kevyen sähköpotkulaudan idea on kevyt varustus. Ei siihen oikein moottoripyöräkypärää sovi. Eikä välttämättä näköä ja kuuloa rajoittava varustus paranna kokonaisturvallisuutta, vaikka suojaisi paremmin. Jotkut jopa kulkevat liikenteessä kuulokkeet päässä musiikkia kuunnellen. Siihen verrattuna on aika pikkuasia ajella vaikka ilman kypärää.
 
jos ei muuta turvavarustetta niin ainakin ajolasit, aika paljon viimekesänäkin kopsahteli isojakin ötököitä naamaan.

tästäkin sain oppitunnin nuorena kevari-poikana kun satasen vauhdissa jäi ampiainen kiinni poski-otsa pehmusteen väliin kypärän sisällä, pysyi visiiri kiinni ajaessa sen jälkeen...
 
Koko kevyen sähköpotkulaudan idea on kevyt varustus. Ei siihen oikein moottoripyöräkypärää sovi. Eikä välttämättä näköä ja kuuloa rajoittava varustus paranna kokonaisturvallisuutta, vaikka suojaisi paremmin. Jotkut jopa kulkevat liikenteessä kuulokkeet päässä musiikkia kuunnellen. Siihen verrattuna on aika pikkuasia ajella vaikka ilman kypärää.
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Helppous ja mukavuus kärsii jos pitää pukeutua haarniskaan ja varsinkin ne lyhyet siirtymät kauppaan ja takaisin tms hoitaa tuossa kohdassa nopeammin ja mukavammin vaikka kävellen. Kokonaan eri asia on toki se, jos otetaan järeä lauta alle ja lähdetään kokeilemaan, voiko soratiellä ajaa sataa tms.

Ja se tilannenopeus! Riskejä voi pienentää ajamalla rauhallisemmin mutta se tuntuu olevan täysin mahdotonta osalle. Itse ajelen esim kaupungilla pääsääntöisesti D päällä. Vaikkei tuo M365 Pro mikään raketti ole, rauhallisempi käytös sopii kaupungille eikä edes huomaamatta tule ajettua yli sen 20km/h joka tällä hetkellä on tuossa rajaksi laitettu.
Riskejä ei tietenkään saa koskaan poistettua omalla toiminnallaan, se toki on myös huomion arvoinen asia. Lopputuloksena siis tasapainoillaan mukavuuden ja turvallisuuden välillä kukin omalla tavallaan.

Ja kuulokkeet saisi vaikka kieltää kokonaan kevyeltä liikenteeltä. Niiden takia vaaratilanteita syntyy aivan liikaa. Varsinkin koiran omistajat kuulokkeet päässä ovat jotain aivan kauheaa.
 
Leukasuojalla varustettu kevyt kypärä esim. downhill-polkupyöräkypärä tai muu vastaava ei lisää epämukavuutta lautailessa. Se kuka muuta väittää on yksinkertaisesti väärässä tai on ostamassa sitten täysin vääränlaista kypärää, joko tietämättömyyttään tai liian pienellä budjetilla :) Kevyitä malleja löytyy kyllä ja merkkikypärät on aina testattuja.

Mukavuudesta päässä, keveydestä, toimivuudesta ja vahvasta rakenteesta toki joutuu jotain maksamaan. Hyvä kypärä meneekin sitten vuosia.

Suurella osalla varmaan kypärän käyttö on häveliäisyys ja "kehtaus" kysymys, että kuka nyt sellaista pitäisi ajellessaan päässään :p, eikä tässä puhuta edes vielä leukasuojalla varustetusta kypärästä...

Muut suojavarusteet on sitten mielestäni harkinnanvaraisia ajonopeuksissa 20-25kmh. Polvet ja muut kestää paljon suurempia iskuja kaatumisessa, mutta kasvojen alue ja pää ei. Kasvoista kun kuoriutuu puolet nenästä pois tai poskesta, niin arvet jää takuulla. Häveliäisyys oli kuitenkin kypärän valinnassa tärkeämpää :) Leukakaan ei kovin vahvaa tekoa ole ja ponnahtaa pois paikoiltaan tai murtuu ainakin kyllä sopivasta pistemäisestä iskusta.

Kaatumisen tilanne voi tulla jokaiselle yllätyksenä ns. puskista ja juuri ennakointihan on kaiken A ja O tässäkin touhussa. Silti liikenteessä ei voi kaikkea ottaa aina huomioon ja silloin ainakin pääkopan alue kannattaa olla turvattu riittävän vahvalla, suojaavalla ja sopivalla potalla :)
 
Viimeksi muokattu:
Turvallisuudessa ja suojavarusteissa on loputtomiin pohdittavaa ja joillekin se on peräti oma nörtismin alansa. On tietysti ihan hyvä idea käyttää leukasuojallista kypärää lautaillessa tai polkupyöräillessä, eikä se riittävän kevyt ja laadukas varuste paljon haittaisi. Normaalissa liikenteessä se tosin on aika överiä, vaativa maastopyöräily tai alamäkiajo erikseen. Sähköpotkulautailuakin voi tietysti harrastaa extreme-lajina runsain hevosvoimin jopa liikenteessä ja siitä voi tehdä hyvinkin vaarallista parhaillakin varusteilla suojautuneena. Riskitaso on kääntäen jo lähtökohtaisesti melko matala, jos ajaja on liikennetaitoinen aikuinen, joka ajaa varovasti ja sääntöjen mukaan laillisen nopeusluokan skuutilla, osaa ennakoida ja ymmärtää miten pienet pyörät suhtautuvat kehnoihin tienpintoihin tai kuusen käpyyn.

Riskejä, riskinhallintakeinoja ja suojavarusteita voi verrata laajemmin muihin toimintoihin tilanteisiin. Aika moni on joskus käyttänyt huonoa porrasjakkaraa kotona(ja se on kenties levinnyt alta), rälläköinyt sellaisilla otteilla että maksan siivuttaminen jäi välistä vain tuurilla, ajanut moottoripyörällä ilman ajovarusteita tai pelkässä alimittaisessa mopokypärässä ja kesävaatteissa, moottorisahannut farkut jalassa. Itse asiassa kaikki mainitut ovat olleet normaalia toimintaa jota ei ole erityisesti osattu pelätä tai pitää hölmönä, eikä siitä ole lopulta niin kauan. En sanoisi kovin merkittäväksi tekijäksi sitä, käytänkö vaikkapa itse potkulautaillessani tavallista vai leukakypärää.

Jos haluaa alkaa myös muilla osa-alueilla suojavarustautua, kannattaa kokeeksi aloittaa vaikkapa nastakengistä - jalkaisin kaatuminenhan aiheuttaa paljon kipeitä vahinkoja myös ns. turvallista elämää viettäville. Siinä huomaa että kyllä se oikeiden varusteiden säännönmukainen käyttö on aika hankalaa. Samaan tapaan voi helposti jäädä kotona eteisen kaapissa roikkuva DH-kypäräkin pukematta päälle vieraassa kaupungissa, jossa haluaisi ajaa vuokrapotkulaudalla.
 
Mitäs olette mieltä HX X9 Max laudasta? X9 Scooter - HX Electric Scooter Online Store

Omasta mielestäni:
+Tehokas moottori: 550W ( Peak power 850W/1100W )
+Range: Jopa 60Km (todellisuus varmaan n.40-50km aikuisella)
+Akku: Irroitettava 750Wh
+Vauhti: 25km/h, mutta säädettävissä 40km/h
+Edullinen: 670€
+IP suojattu
+Varaosa saatavuus: Hyvä
+Painoraja 120kg

-Painava, lähes 20kg
-Virallisesti vissiin laiton, kun saa ohitettuu rajoittimen.

Suomeen saisi tilattua RDE:n kautta

Ja Virosta saisi pikkasen edullisemmin: https://www.xn--tuksimaailm-ffb.ee/fi/shop/hx-x9-max-elektritoukeratas/
Vaikuttaa itse asiassa tosi kiinnostavalta laudalta. Oon just myymässä vanhaa lautaa pois ja uusi mietinnässä (pidempi range, enemmän tehoa). Vähän painavahan tuo on, nykyinen kun painaa vajaa 15kg, mutta paino lisääntyy ihan väkisin kun mennään tehokkaampaan peliin. Ja märällä kadulla on pystyttävä ajamaan, ei kaatosateessa tiettykään mutta pikkusateella kyllä...

Vielä ei oo edes näköpiirissä mitään tiettyä. Ninebot G30 ois kiinnostellut muuten, mutta kriteerinä olis että pääsisi sivuteillä inasen kovempaa kuin sen 25km/h (nyk. kulkee sen n. 32km/h) ja se ei Ninebotin uusimmissa valitettavasti enää onnistu iisisti.

Kriteereistäni vain umpikumit ei tuossa täyty. Mahtaakohan tuohon kuinka iisisti vaihtaa alle umpikumit ja/tai onko niitä saatavilla edes? Jos siis varaosasaatavuus kuitenkin hyvä... Ilmakumit on tietty mukavammat, mutta niitä parempi huoltovapaus ois kuitenki itselle tärkeää. Nykyisessä laudassa umpikumit, toki pienemmät (8,5") ja olen ollut ihan tyytyväinen niihinkin, toki isommat paremmat ja turvallisemmat.

E2S V2 MAX on myös kiinnostava, mutta siinäkään ei ole umpikumeja ja joku tässä E-wheels putiikissa mättää. EVX:llä oli ihan kiintoisia malleja myös mutta takuuasiat mietityttää niissä pahan kerran.

Ja onko RDE ihan luotettava paikka tilata? Jotenkin olen itse sitä vähän karsastanut... Hoituuko takuuasiat asiallisesti?
 
Jos sähköpotkulaudalla ajaa yli 30 km/h kuten monet näkyy tekevän, mitä poliisi tekee silloin asialle? Entä jos menee 50 km/h? Oletteko nähnyt tai kuullut mitään vastaavaa? Minulle kerran joku sähköpolkupyöräilijä alkoi huutamaan, kun ajoin hänestä ohi. Oma lauta kulki jotain 30 km/h ja kerroin että vaihdoin vain isommat renkaat enkä tätä kyseistä uutta nopeutta tiennyt.
 
Jos sähköpotkulaudalla ajaa yli 30 km/h kuten monet näkyy tekevän, mitä poliisi tekee silloin asialle? Entä jos menee 50 km/h? Oletteko nähnyt tai kuullut mitään vastaavaa? Minulle kerran joku sähköpolkupyöräilijä alkoi huutamaan, kun ajoin hänestä ohi. Oma lauta kulki jotain 30 km/h ja kerroin että vaihdoin vain isommat renkaat enkä tätä kyseistä uutta nopeutta tiennyt.
Onhan aiheesta tässä ketjussa juttua ollut ja uutisiakin, että näihin on puututtu.
Jos 30km/h niin eipä taida poliisi olla liian kiinnostunut. Mutta jos 50km/h niin kalliiksi tulee jos kiinni jää. On myös sellainen nopeus, joka varmasti herättää kiinnostuksen. Ja ainakin itse toivon tuollaisista tulevan kunnolliset rapsut varsinkin, jos kevlillä.

Sillä nyt ei ole mitään merkitystä jos joku muu kuin poliisi huutaa. Fiksu antaa olla ja jatkaa matkaansa, on aivan turha jäädä edes vääntämään tuollaisessa kohdassa. Mutta poliisin kanssa jos pääsee tekemisiin niin nämä "isommat renkaat" jne voi unohtaa. Niillä ei pelastu jos saavat tutkaan reilut lukemat. Reilut siksi, että puuttumiskynnys varmasti vaihtelee.

Mutta miksi sillä laudalla pitää ajaa yli 30km/h? Jos pitää niin hankkii laudan, joka täyttää vaatimukset ja hoitaa velvoitteet kuntoon. Joku muu tarkentakoon mutta valikoima ei taida vieläkään iso olla niissä, jotka vaatimuksiin istuvat.
 
Onhan aiheesta tässä ketjussa juttua ollut ja uutisiakin, että näihin on puututtu.
Jos 30km/h niin eipä taida poliisi olla liian kiinnostunut. Mutta jos 50km/h niin kalliiksi tulee jos kiinni jää. On myös sellainen nopeus, joka varmasti herättää kiinnostuksen. Ja ainakin itse toivon tuollaisista tulevan kunnolliset rapsut varsinkin, jos kevlillä.

Sillä nyt ei ole mitään merkitystä jos joku muu kuin poliisi huutaa. Fiksu antaa olla ja jatkaa matkaansa, on aivan turha jäädä edes vääntämään tuollaisessa kohdassa. Mutta poliisin kanssa jos pääsee tekemisiin niin nämä "isommat renkaat" jne voi unohtaa. Niillä ei pelastu jos saavat tutkaan reilut lukemat. Reilut siksi, että puuttumiskynnys varmasti vaihtelee.

Mutta miksi sillä laudalla pitää ajaa yli 30km/h? Jos pitää niin hankkii laudan, joka täyttää vaatimukset ja hoitaa velvoitteet kuntoon. Joku muu tarkentakoon mutta valikoima ei taida vieläkään iso olla niissä, jotka vaatimuksiin istuvat.
Juu, itse olen mennyt näillä 10" renkailla sitä 25 km/h vauhtia mitä tuo laite näyttää. Mutta todellisuudessa se taitaakin mennä 30 km/h tai jotain sellaista. Mutta minun ohi on ajanut joskus aivan erillaisen näköisiä potkuvehkeitä. Joten niiden nopeus on varmasti ollut 50 km/h silloin kun vain vilahdus käy ja jatkaa reilusti etumatkaa. Vai onko näitä ollut mahdollista rekisteröidä mopoiksi, että ajaako nuo järeämmän näköiset potkulaudat laillisesti sitä mopon nopeutta silloin?

Näkyy googlessa lukevanki että jos kulkee yli 25 km/h niin silloin ne pitää rekisteröidä mopoiksi, mutta kuulemma pitää monet jutut täyttää että sen saa tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähköpotkulaudalla ajaa yli 30 km/h kuten monet näkyy tekevän, mitä poliisi tekee silloin asialle? Entä jos menee 50 km/h? Oletteko nähnyt tai kuullut mitään vastaavaa? Minulle kerran joku sähköpolkupyöräilijä alkoi huutamaan, kun ajoin hänestä ohi. Oma lauta kulki jotain 30 km/h ja kerroin että vaihdoin vain isommat renkaat enkä tätä kyseistä uutta nopeutta tiennyt.

Käsittääkseni 25km/h - 45km/h kulkevat pitäisi rekisteröidä mopoksi ja sen yli menevät moottoripyöräksi. En ole ihan varma onnistuuko se todellisuudessa kuitenkaan mitenkään kun skuutit ei taida niiden tyyppiehtoja täyttää. Lisäksi tulee velvoite liikennevakuutukselle joka käytännössä taitaa olla myös hankalaa saada samoista syistä. Siihen päälle sitten mahdolliset sakot rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajamisesta ja ajokortitta ajosta. Kovin vähän näistä kuitenkaan juttua löytyy mitä todellisesti on tullut. Tulee mieleen tämä uutinen yhdestä hermannista mutta siinäkin oli alaikäinen niin ei ilmeisesti sitten saanut muuta kuin puhuttelun. Varmaan pahin tossa on jos jotain sattuu niin todennäköisesti sulle tulee kaikki korvausvelvollisuudet eikä vakuutuksista taida olla paljoo iloa.

EDIT: Itse asiassa tämmöinen juttu löyty jossa kaveri oli saanut 14 päiväsakkoa punaisia liikennevaloja päin ajamisesta sekä muutoskatsastamattomuudesta. Tosin toi "skuutti" oli aikamoinen itse rakennettu hökötys.
Pastersteinin mukaan sakkolaki mahdollistaisi max 1000€ menettämisseuraamuksen eli käytännössä skuutin lunastuksen tai max 1000€ sakon muttei todellisesti ole koskaan vielä määrätty ja toki tossa nyt on ehkä pientä poliisin pelotevaikutuksella kärjistämistä mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni 25km/h - 45km/h kulkevat pitäisi rekisteröidä mopoksi ja sen yli menevät moottoripyöräksi. En ole ihan varma onnistuuko se todellisuudessa kuitenkaan mitenkään kun skuutit ei taida niiden tyyppiehtoja täyttää.
Niin pitäisi ja ihan jokainen Gigantin sähkövatkain tai itse hitsattu pyykkilauta ei ole rekisteröintikatsastettavissa varsinaiseksi moottoriajoneuvoksi, joten enimmäkseen tämä on mahdotonta.

Tosin jos mopoksi asti pääsee, niin sehän ei sitten de facto haittaa jos ajoneuvo kulkee vähän yli 45 km/h. Yleisesti käytännön syistä tätä pidetään jopa suotavana. Kunhan ei kulje niin paljon enempää että lasketaan moottoripyöräksi - tosin siitäkään ei ns. vankilaan joudu ja seuraamukset ovat melko lievät mikäli kortti riittää. On se silti aika kiusallista, jos ajoneuvo tuomitaan kelvottomana korjattavaksi ja kovimman mukaan uusintakatsastettavaksi. Jos minä ajattelen että mopon soisi kulkevan noin 50 km/h todellista nopeutta ja joku kevytluokan pahis haluaa päästä tasan 64 km/h, niin molemmat ajamme hitaammin kuin monsterilautaveeti - ajoneuvolla joka on suunniteltu ja valmistettu kulkemaan tapauksesta riippuen 60-100 km/h.

Sähköpotkulauta eli kevyt sähköajoneuvo taas ei ole varsinainen moottoriajoneuvo ja toleranssi on paljon monitulkintaisempi. Teoriassa selkeämpi kun "avustusnopeus" on tarkkaan määrätty toisin kuin mopoissa, mutta toisaalta kysymys on hankalampi. Sehän kun ei ole varsinainen moottoriajoneuvo kuten tyyppihyväksytty mopo, eikä sen rakenteen muuttaminen sinänsä implikoi mitään. Sähköpotkulautahan on vaikka alusta asti itse rakennettuna aivan yhtä sallittu tai kielletty kuin vakiokuntoinen sarjavalmisteinen.
Lisäksi tulee velvoite liikennevakuutukselle joka käytännössä taitaa olla myös hankalaa saada samoista syistä. Siihen päälle sitten mahdolliset sakot rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajamisesta ja ajokortitta ajosta
Joo, ja oleellisena erona siirrytään "moottorittoman" ajoneuvon kuljettajasta moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Siis se, mikä vertautuisi polkupyöräilyyn, on nyt verrattavissa mopoon eli oikeastaan yhtä hyvin linja-autoon. Vastuu muutenkin kuin liikennevakuuttamisen puolesta on aivan eri. Ei ainakaan ole syytä käydä parilla tuopillisella pubissa kuten fillarilla(tai siihen täysin rinnastuvalla kevyellä sähköajoneuvolla) voi tehdä ilman että se on edes mitenkään paheksuttavaa.
 
Mulla on TSG Pass


Ei tosiaankaan halvin vaihtoehto, eikä välttämättä edes hintansa arvoinen ottaen huomioon et taitaa tuosta muutama sertifikaattikin puuttua jota tossa hintaluokassa ehkä jo odottais, mutta pitäis kestää alamäkipyöräily, niin eiköhän se tähänkin käyttöön oo passeli. Omia kriteerejä oli kuitenkin laaja näkökenttä ja suht kevyt paino, niin ei tohon kauheasti vaihtoehtoja jäänyt, toi painaa about kilon ja ei rajota näkökenttää läheskään samalla tavalla kun moottoripyöräkypärät. Toki vaihtoehtona olis ollu joku motocrosstyylinen kypärä, mut en sellasta oikeastaan halunnut niin vaihtoehtoja tais tän ulkopuolella olla öööh, yks tai ei ollenkaan? Plussana kans se ettei tuuli ihan kauheasti haittaa ajaessa, ja ilmanvaihto on yllättävänkin passeli kuitenkin loppujenlopuks.


Itsellä myös TSG Pass, Aivan helkkarin hyvä kaikenlaisille sähköhärveleille.
Ei käy kesähelteilläkään kuumaksi ja ainakin omaan silmään viel tosi hyvän näköinen
 
Niin ei sitä turhaan sanota et se ei oo jos kaatuu, vaan kun kaatuu. Sitä vaan aika pitkälle saa ehkäistyä ton tapahtumista vääntämällä oman käyttäytymisen liikenteessä siihen jiiriin että kaikki on jonkintasosia kenopäitä ja saattaa just sopivalla hetkellä tehdä jotain typerää ja arvaamatonta, niin sen myötä sit saa tilannenopeudet yms sellaseen kuntoon et ihan hirveesti yllätyksiä ei pääse sattumaan. Autot ja muu autotien liikenne nyt on suht helppoa ennakoida, olettaa vaan aina et kukaan ei pysähdy suojatielle tai mitään nii homma ok. Kevyen liikenteen väylällä sit onkin porukka vetämässä siksakkia kuulokkeet päässä, kävelyttämässä koiraa toisella puolella tietä kun ite ja muut spandexraketit ajamassa ihan pisin vittuja joita sit pitää varoa jo huomattavasti enemmän ja olla valmis aikalailla mihin tahansa.
About tällä filosofialla ollut aina itse liikenteessä ja monta kolaria ja törmäystä tämän ansiosta saanu vältettyä. Olettaa aina muista pahinta ja valmiina kokoajan että joku tulee kylkeen, hyppää eteen jne.
 

Laitettu tilaukseen ja hintaa jäi eilen vaan 555€. Joku kampanja oli ja parit kupongit päälle.

E-wheels v2 pro kiinnosti kovasti mutta toimitusaika toukokuun loppuun ja jokin sen firman sivuissa ja jälkimarkkunoinnissa mätti.
Yli 100 kg painoisena olisi kiinnostanut kovasti mutta nyt tulee ninebotti edullisemmin!

Ihan tämän foorumin ansiosta uskalsin tuolta tilata!!!
Mulla ollu e-wheels e2s v2 pro 2022 (Sama kuin 2023) vähän päälle vuoden se on tosiaan 540w, 36v 15 ah, 500w (1000w peak), maksoin 500e uutena.
Ongelmat:
- Takalokarissa ei ole tukea eli tulee hakkaamaan renkaaseen töyssyissä jonka seurauksena takavalon johto purkautuu. (ostin aliexpressistä jonkun lokari suojan jota jouduin vääntelemään että sain sen tohon hyvin koska takalokarin muoto on eri kuin g30)
- Ohjaustanko uutena oli väljä joutui kiristämään.
- 25km/h rajoitus perjaatteessa mahdoton poistaa, xbot sovelluksella voi vetää force firmware updaten koodin avulla, jostain löytyy lebitech firmware koodi leak mutta ei tiedä mitä softwareja mikäkin koodi antaa joten arvailemaan en lähtisi. Ostin 30km/h emolevyn lautaan maksoi 60e kun tyhmänä ostin aluksi 25km/h version. Meni kaikki kaupunkipotkulaudat ohi koska potkulauta menee 25km/h sitten pudottaa nopeutta 23km/h ja sitten nousee takaisin 25. (edellisen emolevyn softwaren sekoitin lopulta mutta sain kulkemaan 32km/h mutta ei kiihtynyt potkulauta enään mihkään eikä mennyt ylämäkiä)
- Potkulaudan saa lukittua sovelluksella mutta se potkulauta täytyy jättää päälle, ja kukavain joka lataa sovelluksen voi avatapotkulaudan sekä muuttaa sen asetuksia.
- potkulaudan pohjalevy on muovia.
- etuveto

Plussaa.
- todella hyvä range, en oo testannu ajaa kokonaan tyhjäksi, 50% akkua meni 25km ajaen 25km/h kaikenlaisia ympäristöä, ylä/alamäkeä ja tastaista (olen 70-72kg).
- hyvä takajousitus ja itsellä ilmarenkaat joten pehmeää menoa on.
- todella kevyt vain 14kg ja taittui hyvin työkaappiin.
- maksoin 500e uutena joten todella hyvä hintaansa nähden
- jaksaa hyvin ylämäkiä hintaluokkaansa nähden, jos on 100kg paikoilla niin voi olla laiska jyrkemmissä mäissä, niinkuin varmaan kaikki 36v vehkeet
- kiihtyy todella hyvin
- ip56 luokitus eli pärjää kaikilla keleillä (itse viellä vedin siliconi kerroksen pohjalevyns saumoihin, koska en usko että pohjalevyn tiiviste nauha kestää veteen upotusta.)

Jos ei niin rahasta kiinni ole niin kyllä oisin ottanut g30 siltikoska siihen löytää paremmin osia sekä enemmän software tietoa jne,overall laadukkaampi yritys.
 
Viimeksi muokattu:
555€ tuli ninebot g30 max:lle hintaa. Viikko sitten tilattu dhgatelta. Katotaan miten miehen käy jahka tulee.
Kiitos hyvästä raportista e2s pro:sta
 
- potkulaudan pohjalevy on muovia.
Tämähän on yleinen harmi tai riski, tai riippuu tietysti käyttötavoista, näkemyksestä ja siitä, miten "muovia" tai vaihtoehtoisesti hyvää komposiittimateriaalia pohja ja/tai pohjaluukku on. Yleisiin malleihin näyttää olevan alumiinipeltisiä lisäpohjasuojia saatavilla, jos asian kokee huolestuttavana. Niitä itse muoviluukkujakin voi olla parannettuna tarvikkeena. Erityisesti tästä huolestunut saattaa arvostaa potkulautaa, jossa dekkiosa/alarunko on kokonaan alumiinia eikä sisällä mitään kolhuille tai kosteudelle herkkää. Se taas on kompromissi eri suuntaan - yleensähän sitä toivotaan painopisteen, ulkonäön tai peräti huollettavuuden takia että akusto ja elektroniikka pakataan juuri sinne pohjaosioon.
 
Mulla on TSG Pass


Ei tosiaankaan halvin vaihtoehto, eikä välttämättä edes hintansa arvoinen ottaen huomioon et taitaa tuosta muutama sertifikaattikin puuttua jota tossa hintaluokassa ehkä jo odottais, mutta pitäis kestää alamäkipyöräily, niin eiköhän se tähänkin käyttöön oo passeli. Omia kriteerejä oli kuitenkin laaja näkökenttä ja suht kevyt paino, niin ei tohon kauheasti vaihtoehtoja jäänyt, toi painaa about kilon ja ei rajota näkökenttää läheskään samalla tavalla kun moottoripyöräkypärät. Toki vaihtoehtona olis ollu joku motocrosstyylinen kypärä, mut en sellasta oikeastaan halunnut niin vaihtoehtoja tais tän ulkopuolella olla öööh, yks tai ei ollenkaan? Plussana kans se ettei tuuli ihan kauheasti haittaa ajaessa, ja ilmanvaihto on yllättävänkin passeli kuitenkin loppujenlopuks.

Tuo olisi siistin näköinen, kilo ei rasittaisi liikaa, laaja näkökenttä ja silmien suojaaminen tuulelta/pölyltä/itikoilta plussaa.
Silmälasit kun yleensä käytössä, niin toimisivat myös tuollaisen kanssa myös.
Hinta taas... on kyllä omaan minimaaliseen budjettiin turhan iso. :cry:
Pitää silti laittaa linkki talteen referenssiksi.

Viime vuonna loppukesästä oli muistaakseni Motonetissä kovassa tarjouksessa pottaa joka olisi varmaan tullut hankittua, vaan ehti mennä tarjous ohi ja sehän harmitti.
 
Miten sait hinnan noin halvaksi? En saa ~570€ alle koodeilla.


Männäviikolla jonkun xiaominin sivulla oli joku kuponki jolla laudan olisi saanut peräti 541€. Sillä sain selaimen kautta mutta sovelluksen kautta en onnistunut.
Mutta siis flasdeals ja pari alennuskuponkia joilla sain noin 40€ alennusta. Rahti teki noin 10 e.
 
Vasta hankittu e-way e-6075frs pitää ihme kitinää / nitinää taka renkaan kohdalla, mainostettiin käyttö valmiiksi / erittäin huoltovapaaksi, onko jollain neuvoa avuttomalle? :(
Itsellä oli e-600 uutena sama kitinä ominaisuus (töyssyissä), sanoivat huollosta että voi suihkauttaa silikonia takalokasuojan ja laudan yhtymäkohtaan (suojasin laudan pinnan ennen käsittelyä) . Tietysti kiristää kaikki ruuvit. Ei ole kitissyt enää pitkään aikaan. En tiedä onko laudan takaosa ihan samanlainen. Nyt on ajettu 2400km.
kuvaa (1).jpg
 
Itsellä oli e-600 uutena sama kitinä ominaisuus (töyssyissä), sanoivat huollosta että voi suihkauttaa silikonia takalokasuojan ja laudan yhtymäkohtaan (suojasin laudan pinnan ennen käsittelyä) . Tietysti kiristää kaikki ruuvit. Ei ole kitissyt enää pitkään aikaan. En tiedä onko laudan takaosa ihan samanlainen. Nyt on ajettu 2400km.
kuvaa (1).jpg
mistä tuollaisen dekin sait?
 
Kuinka tiukalla eturengas kuuluu olla? (moottori eturenkaas)

Hirveetä kitinää sieltä kuulu ja aloin miettiin että onko se ihan kohillaan edes (vai voiko se edes sivuttaissuunnassa olla väärässä kohdassa?).

Tein älyttömän virheen ja löin sinne rullaluistimen laakereille tarkotettua öljyä (bones speed bearings) ja siitä alko melkonen äänishow, sitten oon paperinpaloilla yrittänyt putsata tuolta välistä (sisältä), mutta oisko parempaa keinoa?

eturengas_eway.jpg
 
Kertokaas viisaammat Miten firmware päivitys dhgatesta ostettuun ninebot g30 max. Sovelluksessa olisi päivityksiä pari kappaletta. Muuttuuko nopeus max 30km/ -> 25km/h ja katoaako cruise control?
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-05-04-16-39-36-170_com.ninebot.segway.jpg
    Screenshot_2023-05-04-16-39-36-170_com.ninebot.segway.jpg
    108,4 KB · Luettu: 63

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 276
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom