Usein tulee vastaan samanmoisia tapauksia kuin sinä tässä. Eli eivät ole edes tarkistaneet omaa kulutusprofiiliaan, yleensä koska eivät tiedä että sellainen on mahdollista. Sitten sanotaan että kiinteähintainen on varmasti halvempi (en väitä, että juuri sinä olet niin sanonut) , vaikka väite pelkkää mutua. Lopulta saattaa yllättää kuinka paljon halvempi se pörssisähkö on jo ilman mitään optimointeja, vs joku 8c kiinteä sopimus.Noin yleisesti, enpäs tullut ajatelleeksi että pörssisähkösopimuksessa minulla ei taida olla mitään kovinkaan luotettavaa tapaa varmistaa ettei minua ole ylilaskutettu? Esim. ettei ole raportoitu aamun ja keskipäivän kalliilta tunneilta jonain päivänä, tai muuten vaan heitetty ihan hatusta miten kallista sähköä olen minäkin päivänä käyttänyt. Ellen sitten itse pitäisi tarkkaa kirjanpitoa tuntitasolla mitaten joka tunti paljonko olen käyttänyt huushollissa sähköä, kirjoittaisi ne exceliin ja tekisin hienoja käppyröitä ja diagrammeja?
Kiinteän kWh-hinnan sopimuksessa sentään voin helpohkosti tarkistaa oliko kokonaiskulutukseni esim. viimeisen kk ajalta sinne päinkään mitä sähköyhtiö väittää.
Vai olenko missannut jotain? Eli pitää vaan yrittää valita mahdollisimman luotettavan tuntuinen iso sähköyhtiö, jos meinaa paljaalla pörssisähköllä vedellä?
Suosittelen kaikille yksinkertaista muutaman minuutin operaatiota, eli se Datahub, sieltä kulutusprofiilin lataus csv -tiedostoon ja sen jälkeen liukuri.fi -sivustolle csv -tiedosto ja katselemaan vertailulaskelmia.
tämähän on kiinteäksi melkoisen edullinen jopa?Porvoon Energia on pudottanut hintojaan. 24 kk kiinteä on nyt 8,70 snt/kWh + 2,50 e/kk ja 12 kk 9 snt/kWh + 2,50 e/kk. Kahden vuoden sopimuksessa hinta taitaa olla nyt edullisin vaihtoehto jos kulutus on alle 25 000 kWh vuodessa.