Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Jep ja tuo astuu voimaan ainakin Helenillä 1.12.2024 alkaen, eilen siitä tuli postissa kirje, että jos aikoo kikkailla (en kyllä suosittele), niin alkaa kohta olla kiirus.
Mikään ei edelleenkään estä perheen toista aikuista ottamasta käyttöpaikkaan sopimusta, jos sellaisen halvallla omaehtoisesti löytää. Sähköyhtiön sopimuskumppani ei saa vain vaikuttaa tähän sopimuksen ottamiseen. Tämä valemuutto-keskustelu on kunnon kusetus yhtiöiltä, kun kyse ei ole muuttamisesta.

Ehtoihin tuo muuttopykälä on itse asiassa parannus niille, jotka oikeasti muuttaa ja on kallis soppari. Toki tuon jälkeen turha myös haaveilla, että halpa määräaikainen seuraa muutossa, kun ehto on sama molemmille. Ei tarvinne kristallipalloa kumpi taho jää asiassa enemmän voitolle…
 
Helenillä hinnat jatkavat pientä laskuaan:

helen.jpg
 
Mikään ei edelleenkään estä perheen toista aikuista ottamasta käyttöpaikkaan sopimusta, jos sellaisen halvallla omaehtoisesti löytää. Sähköyhtiön sopimuskumppani ei saa vain vaikuttaa tähän sopimuksen ottamiseen. Tämä valemuutto-keskustelu on kunnon kusetus yhtiöiltä, kun kyse ei ole muuttamisesta.

Ehtoihin tuo muuttopykälä on itse asiassa parannus niille, jotka oikeasti muuttaa ja on kallis soppari. Toki tuon jälkeen turha myös haaveilla, että halpa määräaikainen seuraa muutossa, kun ehto on sama molemmille. Ei tarvinne kristallipalloa kumpi taho jää asiassa enemmän voitolle…
Väre taitaa olla ainut sähkönmyyjä, jonka sopimuksessa lukee jota kuinkin näin. "Yleisistä ehdoista poiketen asiakkaan tekemä sopimus seuraa muuttaessa ja muutosta on esitettävä esm kauppakirja tai vuokrasopimus."

Edellinen on ulkomuistista, mutta jotenkin noin se meni. Aikaisemmin jo tästä tänne kerroin ja ihmettelin onko edes laillista vaatia kauppakirjaa nähtäväksi tälläisen asian takia?
 
Väre taitaa olla ainut sähkönmyyjä, jonka sopimuksessa lukee jota kuinkin näin. "Yleisistä ehdoista poiketen asiakkaan tekemä sopimus seuraa muuttaessa ja muutosta on esitettävä esm kauppakirja tai vuokrasopimus."

Edellinen on ulkomuistista, mutta jotenkin noin se meni. Aikaisemmin jo tästä tänne kerroin ja ihmettelin onko edes laillista vaatia kauppakirjaa nähtäväksi tälläisen asian takia?
Eihän tuo nyt mitenkään ole sellainen kohtuuton sopimusehto, etteikö sitä voisi ajatella hyväksyttäväksi. Kauppakirjasta on kuitenkin oikeus mustata ne kohdat, jotka eivät ole asian selvittämisen kannalta oleellisia. Nykypäivänä sähkösopimusta (tai mitä tahansa sopimusta) tehdessä kannattaa ne ehdot ihan oikeasti lukea läpi.
 
Eihän tuo nyt mitenkään ole sellainen kohtuuton sopimusehto, etteikö sitä voisi ajatella hyväksyttäväksi. Kauppakirjasta on kuitenkin oikeus mustata ne kohdat, jotka eivät ole asian selvittämisen kannalta oleellisia. Nykypäivänä sähkösopimusta (tai mitä tahansa sopimusta) tehdessä kannattaa ne ehdot ihan oikeasti lukea läpi.
No minä ainakin olen lukenut nuo Väreen ehdot alusta loppuun pelkästään mielenkiinnosta, vaikka nyt olen Lumpeen asiakas.

Kohtuullisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta onko laillista, niin se olikin se minkä totesin.
Minusta on kuitenkin kohtuutonta vaatia mitään kauppakirjoja nähtäväksi, koska jo pelkkä osoitteen muutos antaa sähkön nyyjälle tarvittavan tiedon siitä, että asiakkaan sähkön käyttöpaikka on muuttunut. Eikä sähköyhtiölle näin ollen kuulu mielestäni myöskään tieto siitä, että mikä se kenenkin asumismuoto on. Tästä voi nyt olla eri mieltä, mutta oma näkemys on tämä.

p.s Noissa yleisissä ehdoissahan ei mitään kauppakirjaa tai vuokrasopimusta vaaditakkaan, vaan tämä on Väreen omia lisäyksiä sopimukseen.

Ja tämä keskustelu ei ole offtopiccia, jos joku sitä miettii. Liittyy vahvasti sähkösopimuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
No minä ainakin olen lukenut nuo Väreen ehdot alusta loppuun pelkästään mielenkiinnosta, vaikka olen Lumpeen asiakas.

Kohtuullisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta onko laillista, niin se olikin se minkä totesin.
Minusta on kuitenkin kohtuutonta vaatia mitään kauppakirjoja nähtäväksi, koska jo pelkkä osoitteen muutos antaa sähkön nyyjälle tarvittavan tiedon siitä, että asiakkaan sähkön käyttöpaikka on muuttunut. Eikä sähköyhtiölle näin ollen kuulu mielestäni myöskään tieto siitä, että mikä se kenenkin asumismuoto on. Tästä voi nyt olla eri mieltä, mutta oma näkemys on tämä.

p.s Noissa yleisissä ehdoissahan ei mitään kauppakirjaa tai vuokrasopimusta vaaditakkaan, vaan tämä on Väreen omia lisäyksiä sopimukseen.

Ja tämä keskustelu ei ole offtopiccia, jos joku sitä miettii. Liittyy vahvasti sähkösopimuksiin.
En katsonut suoraan Väreen ehtoja, mutta lainauksessasi oli jo "esim" mainittu. Taisit tehdä liian jyrkän tulkinnan? Selkeästi he haluavat vain jonkun todisteen asiasta, jos noin on kirjoitettu.
 
No minä ainakin olen lukenut nuo Väreen ehdot alusta loppuun pelkästään mielenkiinnosta, vaikka olen Lumpeen asiakas.

Kohtuullisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta onko laillista, niin se olikin se minkä totesin.
Minusta on kuitenkin kohtuutonta vaatia mitään kauppakirjoja nähtäväksi, koska jo pelkkä osoitteen muutos antaa sähkön nyyjälle tarvittavan tiedon siitä, että asiakkaan sähkön käyttöpaikka on muuttunut. Eikä sähköyhtiölle näin ollen kuulu mielestäni myöskään tieto siitä, että mikä se kenenkin asumismuoto on. Tästä voi nyt olla eri mieltä, mutta oma näkemys on tämä.

p.s Noissa yleisissä ehdoissahan ei mitään kauppakirjaa tai vuokrasopimusta vaaditakkaan, vaan tämä on Väreen omia lisäyksiä sopimukseen.

Ja tämä keskustelu ei ole offtopiccia, jos joku sitä miettii. Liittyy vahvasti sähkösopimuksiin.

Ei lainkaan off-topiccia. Itseltäni ei ole moisia koskaan vaadittu mutta ovat kyllä nähneet (jos ovat yhtään asiaa seuranneet) että aina kun olen ns. kesken kauden ottanut uudelta taholta uuden sopimuksen myös samalla on osoite muuttunut. Eli ei ole erikseen kyselty kauppasopimusta tai vuokrasopimusta mutta uudesta paikasta on joko heille tai toiselle sähköyhtiölle tehty uusi sopimus ja (otaksuttavasti) joku toinen on sitten jossain vaiheessa tehnyt uuden sopimuksen siihen samaan paikkaan mihin se sopimus ennen oli.

Eikä se nyt suoranaisesti minua loukkaisi jos joku tulisi käymään täällä ja kyselisi asunko oikeasti tässä osoitteessa enkä enää siinä noin 11v sitten olleessa vuokrakämpässä...

EDIT: tietysti jos tähän samaan kämppään tulisi vaikka kolmekin muutosta vuoden sisällä se ihan aiheellisesti voisi aiheuttaa kysymyksiä...
 
En katsonut suoraan Väreen ehtoja, mutta lainauksessasi oli jo "esim" mainittu. Taisit tehdä liian jyrkän tulkinnan? Selkeästi he haluavat vain jonkun todisteen asiasta, jos noin on kirjoitettu.
Miten niin tein "liian jyrkän tulkinnan"? Jos käyttöpaikka vaihtuu osoitteenmuutoksen myötä, niin mitä sellaista lisä todistusta kauppakirja tai vuokrasopimus antaa, että se vaikuttaisi asiaan? Heidän sopimusehdoissahan asiakkaan sähkösopimus jo oletusarvoisesti seuraa uuteen käyttöpaikkaan.

Kysyinkin Väreen chatista nuo ehdot luettuani, että entä jos muuttaa osoitteeseen, jossa on jo sähkösopimus? Silloin kuulemma heidän sopimus lakkaa automaattisesti, eikä siitä tule asiakkaalle seuraamuksia. Että näin.
 
Noin yleisesti, enpäs tullut ajatelleeksi että pörssisähkösopimuksessa minulla ei taida olla mitään kovinkaan luotettavaa tapaa varmistaa ettei minua ole ylilaskutettu? Esim. ettei ole raportoitu aamun ja keskipäivän kalliilta tunneilta jonain päivänä, tai muuten vaan heitetty ihan hatusta miten kallista sähköä olen minäkin päivänä käyttänyt. Ellen sitten itse pitäisi tarkkaa kirjanpitoa tuntitasolla mitaten joka tunti paljonko olen käyttänyt huushollissa sähköä, kirjoittaisi ne exceliin ja tekisin hienoja käppyröitä ja diagrammeja?

Kiinteän kWh-hinnan sopimuksessa sentään voin helpohkosti tarkistaa oliko kokonaiskulutukseni esim. viimeisen kk ajalta sinne päinkään mitä sähköyhtiö väittää.

Vai olenko missannut jotain? Eli pitää vaan yrittää valita mahdollisimman luotettavan tuntuinen iso sähköyhtiö, jos meinaa paljaalla pörssisähköllä vedellä?
 
Miten niin tein "liian jyrkän tulkinnan"? Jos käyttöpaikka vaihtuu osoitteenmuutoksen myötä, niin mitä sellaista lisä todistusta kauppakirja tai vuokrasopimus antaa, että se vaikuttaisi asiaan? Heidän sopimusehdoissahan asiakkaan sähkösopimus jo oletusarvoisesti seuraa uuteen käyttöpaikkaan.

Kysyinkin Väreen chatista nuo ehdot luettuani, että entä jos muuttaa osoitteeseen, jossa on jo sähkösopimus? Silloin kuulemma heidän sopimus lakkaa automaattisesti, eikä siitä tule asiakkaalle seuraamuksia. Että näin.

Toisaalta tuo tarkoittaa 100% sitä että he ovat sitoutuneet ympäri maailmaa toimittamaan sähköä paikkaan missä EI ole juuri nyt sähkösopimusta. Esim. jos lähdet Ukrainaan sotimaan, vaihto-oppilaaksi USA:han tai vaikka opettamaan Englantia Koreaan he ovat valmiita täysin samalla sopimuksella (sopimuksen loppuun) toimittamaan sähköt sinulle. Ei välttämättä huono asia.. ehkä Ukrainasta etulinjoista voivat livetä vedoten siihen että linjat eivät toimi ihan 100% kesken sodan mutta muuten... :smoke:
 
Noin yleisesti, enpäs tullut ajatelleeksi että pörssisähkösopimuksessa minulla ei taida olla mitään kovinkaan tarkkaa tapaa varmistaa ettei minua ole ylilaskutettu? Esim. ettei ole raportoitu aamun ja keskipäivän kalliilta tunneilta jonain päivänä, tai muuten vaan heitetty ihan hatusta miten kallista sähköä olen minäkin päivänä käyttänyt. Ellen sitten itse pitäisi tarkkaa kirjanpitoa tuntitasolla mitaten joka tunti paljonko olen käyttänyt huushollissa sähköä, kirjoittaisi ne exceliin ja tekisin hienoja käppyröitä ja diagrammeja?

Kiinteän kWh-hinnan sopimuksessa sentään voin helpohkosti tarkistaa oliko kokonaiskulutukseni esim. viimeisen kk ajalta sinne päinkään mitä sähköyhtiö väittää.

Vai olenko missannut jotain? Eli pitää vaan yrittää valita mahdollisimman luotettavan tuntuinen iso sähköyhtiö, jos meinaa paljaalla eli pörssisähköllä vedellä?
Voithan verrata sitä oman siirtoyhtiön raporttiin, olettaen että luotat tähän.

Ja datahubissa voi ladata siirto- ja sähkönmyyjän kulutusdatat. Alkaa kyllä olemaan aika foliohattutouhua tässä vaiheessa.
 
Miten niin tein "liian jyrkän tulkinnan"? Jos käyttöpaikka vaihtuu osoitteenmuutoksen myötä, niin mitä sellaista lisä todistusta kauppakirja tai vuokrasopimus antaa, että se vaikuttaisi asiaan? Heidän sopimusehdoissahan asiakkaan sähkösopimus jo oletusarvoisesti seuraa uuteen käyttöpaikkaan.

Kysyinkin Väreen chatista nuo ehdot luettuani, että entä jos muuttaa osoitteeseen, jossa on jo sähkösopimus? Silloin kuulemma heidän sopimus lakkaa automaattisesti, eikä siitä tule asiakkaalle seuraamuksia. Että näin.
Jos se Väre mainitsee, että esimerkiksi kauppakirja tai vuokrasopimus, niin se ei tarkoita etteikö asiaa voisi osoittaa jollain muulla tavalla. Kirjoitit edellisessä viestissäsi, että vaativat kohtuuttomia (kauppakirjaa), mutta kun sitä edeltävä viestisi nimenomaan osoitti ettei ko. vaatimusta ole. Ts. olet lukenut ehtoja väärin.

e: Linkkaisitko tuon viittaamasi sopimuskohdan, ei meinaa löydy Väreen sivuilta kovin helposti. Äkkiseltään tuli vastaan vain, että sopimus seuraa muutossa (Sopimusehdot - Väre - muutakin kuin vain energiayhtiö)
 
Voithan verrata sitä oman siirtoyhtiön raporttiin, olettaen että luotat tähän.

Ja datahubissa voi ladata siirto- ja sähkönmyyjän kulutusdatat. Alkaa kyllä olemaan aika foliohattutouhua tässä vaiheessa.
Niistä näkee siis tuntitasolla sen mitä oikeasti meni? En tiedä mikä on datahub, varmaan joku juttu internetissä joka jostain syystä tietää kuinka monta kWh olen minäkin tuntina käyttänyt viimeisen puolen vuoden aikana?

Foliohattuilua tai ei, juurihan minua varoitettiin tässä keskustelussa että nyt valitsemani Cheap Energy on kuulemma tunnettu koijarifirma joka viilaa linssiini ja kusee muroihini minkä kerkeää. Vertailun perusteella se on halvin vaihtoehto, halvempi kuin esim. täällä mainostettu Vattenfall koska Cheap tarjoaa myös ekat 6kk ilman kuukausimaksua (vasta sen jälkeen kuukausimaksuksi tulee vähän yli 2€), ja marginaali on muistaakseni 0,41c/kWh.

Jos kerran oikeasti aikovat koijata, eikö se järkevimmin onnistuisi juuri noin mitä minun olisi lähes mahdoton sekä huomata koijaamista että todistaa sitä? Niin minä ainakin tekisin jos haluaisin jotakuta koijata.
 
Niistä näkee siis tuntitasolla sen mitä oikeasti meni? En tiedä mikä on datahub, varmaan joku juttu internetissä joka jostain syystä tietää kuinka monta kWh olen minäkin tuntina käyttänyt viimeisen puolen vuoden aikana?

Foliohattuilua tai ei, juurihan minua varoitettiin tässä keskustelussa että nyt valitsemani Cheap Energy on kuulemma tunnettu koijarifirma joka viilaa linssiini ja kusee muroihini minkä kerkeää. Vertailun perusteella se on halvin vaihtoehto, halvempi kuin esim. täällä mainostettu Vattenfall koska Cheap tarjoaa myös ekat 6kk ilman kuukausimaksua (vasta sen jälkeen kuukausimaksuksi tulee vähän yli 2€), ja marginaali on muistaakseni 0,41c/kWh.

Jos kerran oikeasti aikovat koijata, eikö se järkevimmin onnistuisi juuri noin mitä minun olisi lähes mahdoton sekä huomata koijaamista että todistaa sitä? Niin minä ainakin tekisin jos haluaisin jotakuta koijata.
Se olisi huijaamista. Vahingossa tuleet "virheet" laskussa eivät ole huijaamista ja ne selvitetään kyllä. Aikanaan. Ellei firma ole mennyt sitä ennen konkkaan.
 
Niistä näkee siis tuntitasolla sen mitä oikeasti meni? En tiedä mikä on datahub, varmaan joku juttu internetissä joka jostain syystä tietää kuinka monta kWh olen minäkin tuntina käyttänyt viimeisen puolen vuoden aikana?

Foliohattuilua tai ei, juurihan minua varoitettiin tässä keskustelussa että nyt valitsemani Cheap Energy on kuulemma tunnettu koijarifirma joka viilaa linssiini ja kusee muroihini minkä kerkeää. Vertailun perusteella se on halvin vaihtoehto, halvempi kuin esim. täällä mainostettu Vattenfall koska Cheap tarjoaa myös ekat 6kk ilman kuukausimaksua (vasta sen jälkeen kuukausimaksuksi tulee vähän yli 2€), ja marginaali on muistaakseni 0,41c/kWh.

Jos kerran oikeasti aikovat koijata, eikö se järkevimmin onnistuisi juuri noin mitä minun olisi lähes mahdoton sekä huomata koijaamista että todistaa sitä? Niin minä ainakin tekisin jos haluaisin jotakuta koijata.
Siirtoyhtiö mittaa kuluttamasi sähkön, ilmoittaa kulutuksen sähkönmyyjällesi, joka laskuttaa sinua kulutuksen mukaisesta. Datahubin kautta voit tarkistaa tuntikohtaisen kulutuksesi, jatkossa 15minuutin ajanjaksoin kun mittareita taas uusitaan.

Jos haluaa kusettaa sähkönmyynnissä niin siitä jää kiinni helposti. Verkkoyhtiön keräämään dataan on vain luotettava.
 
Siirtoyhtiö mittaa kuluttamasi sähkön, ilmoittaa kulutuksen sähkönmyyjällesi, joka laskuttaa sinua kulutuksen mukaisesta. Datahubin kautta voit tarkistaa tuntikohtaisen kulutuksesi, jatkossa 15minuutin ajanjaksoin kun mittareita taas uusitaan.

Jos haluaa kusettaa sähkönmyynnissä niin siitä jää kiinni helposti. Verkkoyhtiön keräämään dataan on vain luotettava.
Mutta onhan näitäkin tapauksia ollut missä verkkoyhtiö ei viallisen mittarin takia ole saanut kaikilta tunneilta kulutustietoja ja ne on laskutettu arviona tai sitten kaikki kulutus on viallisen mittarin takia ollut suurempaa.
 
Mutta onhan näitäkin tapauksia ollut missä verkkoyhtiö ei viallisen mittarin takia ole saanut kaikilta tunneilta kulutustietoja ja ne on laskutettu arviona tai sitten kaikki kulutus on viallisen mittarin takia ollut suurempaa.
Ja varmasti on tapauksia missä mittari on ilmoittanut liian vähäisiä lukemia, myös mittarit voivat olla naapurin kanssa ns ristissä jne. Kyllähän maailmaan kaikenlaisia kummallisuuksia mahtuu, mutta eivät kuulu tähän ketjuun eikä edes keskustelu.

Lyhyesti että @timppeli n huoli siitä että sähkönmyjä kusettaa kulutuksen suhteen (vaihtamalla kulutusta kalleille tunneille jne) voidaan ampua alas kun siitä jää kiinni varmasti jos toiminta olisi laajamittaista.
 
Jos se Väre mainitsee, että esimerkiksi kauppakirja tai vuokrasopimus, niin se ei tarkoita etteikö asiaa voisi osoittaa jollain muulla tavalla. Kirjoitit edellisessä viestissäsi, että vaativat kohtuuttomia (kauppakirjaa), mutta kun sitä edeltävä viestisi nimenomaan osoitti ettei ko. vaatimusta ole. Ts. olet lukenut ehtoja väärin.

e: Linkkaisitko tuon viittaamasi sopimuskohdan, ei meinaa löydy Väreen sivuilta kovin helposti. Äkkiseltään tuli vastaan vain, että sopimus seuraa muutossa (Sopimusehdot - Väre - muutakin kuin vain energiayhtiö)
Voi jessus sentään, vai että lukenut ehtoja väärin. Lue ajatuksella mitä kirjoitin. Kerroin jo, että ulkomuistista tuli nuo ehdot, joten ei ehkä ole pilkulleen noin. Oli se muoto nyt "esm", tai "joko", niin itse vaatimus, että pitää todistaa jotain "lisää" muuton yhteydessä, on ihan hölmö.

Toistan miksi, jos et edelleenkään ymmärrä. Koska se Väreen sopimus seuraa mukana muuton yhteydessä joka tapauksessa uuteen käyttöpaikkaasi, eli uuteen osoitteeseesi, niin mitä lisätodistusarvoa se kauppakirja, vuokrasopimus, tai joku muu asiakirja tuo Väreelle? Ei mitään, koska se pelkkä muuttoilmoitus uuteen osoitteeseen/käyttöpaikkaan ilman mitään lisä todisteluakin siirtää sopimuksen muuton mukana, niin kun ehdoissa kerrotaan.

Ei ole tallessa niitä väreen ehtoja, jotka lähetetään kun teet sopimuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin vesiyhtiölle piti sopimus aiemmalta asukkaalta itselle siirrettäessä toimittaa kopio kauppakirjasta, eiköhän tuo ihan laillista ole.

Kuulostaa vesiliittymältä eli ihan eri juttu. Sähkönmyyntisopimus on vaan sopimus jolla ei ole mitään sen suurempaa arvoa.


Mielestäni on parikin yhtiötä jotka edellyttää että sähkösopimus siirtyy muuttaessa. Tosi kummallinen konsepti koska eri kohteissa voi olla hyvin erilainen sähkönkulutus, ja täten niille sopii eri sopimuksen. Tuossa on yksi uusi asia lisää jota joutuu katsomaan sopimusta tehdessä, erityisesti jos haluaa vältttää kiistelemisen. Tuntuu että eikö nää sopimusmaakarit itse ole koskaan muuttaneet muuta kuin vanhasta OKT:sta toiseen.
 
Mielestäni on parikin yhtiötä jotka edellyttää että sähkösopimus siirtyy muuttaessa. Tosi kummallinen konsepti koska eri kohteissa voi olla hyvin erilainen sähkönkulutus, ja täten niille sopii eri sopimuksen. Tuossa on yksi uusi asia lisää jota joutuu katsomaan sopimusta tehdessä, erityisesti jos haluaa vältttää kiistelemisen. Tuntuu että eikö nää sopimusmaakarit itse ole koskaan muuttaneet muuta kuin vanhasta OKT:sta toiseen.
Väreellä ainakin on tuo ehto sopimuksessa, että liittymä seuraa muutossa. Samaa mieltä, että uusi käyttöpaikka ei välttämättä ole ollenkaan sopiva vanhan sopimuksen kanssa, joten kannattaa tuokin huomioida sopimusta tehdessä. Tästä jo joskus kirjoitin ja samaa toin silloinkin esiin.
 
Mielestäni on parikin yhtiötä jotka edellyttää että sähkösopimus siirtyy muuttaessa.

Ei siinä mitään, jos ei mainita mitään esim. että täytyisi pysyä Suomen tai edes EU:n rajojen sisällä niin sitten vaikka Japaniin muutaessa seuraa liittymä mukana.. ihan laillisesti ja sopimuksen ehtojen mukaisesti...
 
Noin yleisesti, enpäs tullut ajatelleeksi että pörssisähkösopimuksessa minulla ei taida olla mitään kovinkaan luotettavaa tapaa varmistaa ettei minua ole ylilaskutettu? Esim. ettei ole raportoitu aamun ja keskipäivän kalliilta tunneilta jonain päivänä, tai muuten vaan heitetty ihan hatusta miten kallista sähköä olen minäkin päivänä käyttänyt. Ellen sitten itse pitäisi tarkkaa kirjanpitoa tuntitasolla mitaten joka tunti paljonko olen käyttänyt huushollissa sähköä, kirjoittaisi ne exceliin ja tekisin hienoja käppyröitä ja diagrammeja?

Kiinteän kWh-hinnan sopimuksessa sentään voin helpohkosti tarkistaa oliko kokonaiskulutukseni esim. viimeisen kk ajalta sinne päinkään mitä sähköyhtiö väittää.

Vai olenko missannut jotain? Eli pitää vaan yrittää valita mahdollisimman luotettavan tuntuinen iso sähköyhtiö, jos meinaa paljaalla pörssisähköllä vedellä?
Usein tulee vastaan samanmoisia tapauksia kuin sinä tässä. Eli eivät ole edes tarkistaneet omaa kulutusprofiiliaan, yleensä koska eivät tiedä että sellainen on mahdollista. Sitten sanotaan että kiinteähintainen on varmasti halvempi (en väitä, että juuri sinä olet niin sanonut) , vaikka väite pelkkää mutua. Lopulta saattaa yllättää kuinka paljon halvempi se pörssisähkö on jo ilman mitään optimointeja, vs joku 8c kiinteä sopimus.
Suosittelen kaikille yksinkertaista muutaman minuutin operaatiota, eli se Datahub, sieltä kulutusprofiilin lataus csv -tiedostoon ja sen jälkeen liukuri.fi -sivustolle csv -tiedosto ja katselemaan vertailulaskelmia.


Porvoon Energia on pudottanut hintojaan. 24 kk kiinteä on nyt 8,70 snt/kWh + 2,50 e/kk ja 12 kk 9 snt/kWh + 2,50 e/kk. Kahden vuoden sopimuksessa hinta taitaa olla nyt edullisin vaihtoehto jos kulutus on alle 25 000 kWh vuodessa.

tämähän on kiinteäksi melkoisen edullinen jopa?
 
Niistä näkee siis tuntitasolla sen mitä oikeasti meni? En tiedä mikä on datahub, varmaan joku juttu internetissä joka jostain syystä tietää kuinka monta kWh olen minäkin tuntina käyttänyt viimeisen puolen vuoden aikana?

Foliohattuilua tai ei, juurihan minua varoitettiin tässä keskustelussa että nyt valitsemani Cheap Energy on kuulemma tunnettu koijarifirma joka viilaa linssiini ja kusee muroihini minkä kerkeää. Vertailun perusteella se on halvin vaihtoehto, halvempi kuin esim. täällä mainostettu Vattenfall koska Cheap tarjoaa myös ekat 6kk ilman kuukausimaksua (vasta sen jälkeen kuukausimaksuksi tulee vähän yli 2€), ja marginaali on muistaakseni 0,41c/kWh.

Jos kerran oikeasti aikovat koijata, eikö se järkevimmin onnistuisi juuri noin mitä minun olisi lähes mahdoton sekä huomata koijaamista että todistaa sitä? Niin minä ainakin tekisin jos haluaisin jotakuta koijata.
No jos katsotaan tuon saman Elify Energy Groupin ja siihen liittyneiden yritysten joita koko ajan tulee ja menee maineen mennessä, niin ovat perus yllärihannakorotusten lisäksi mm:

-Veloittaneet ennakkomaksuja joita eivät palauttaneet irtisanomisen jälkeen.
-Lähettäneet laskuja tuplana.
-Siirtäneet sähkön hinnan noustessa kannattamattomia määräaikaisia sopimuksia toiseen yhtiöön, jonka ovat sitten laittaneet konkurssiin.
-Harrastaneet agressiivista puhelinmyyntiä esim. vanhuksille, jotka eivät ole edes ymmärtäneet tehneensä sähkösopimusta näiden kanssa.
-Olleet jatkuvasti kuluttajviranomaisten hampaissa ja/tai uhkasakon alla ja/tai oikeudessa näistä toilailuistaan.


... ja lisäksi jos sinulla oli se kohde hyvin matalan käytön sijoituskämppä, niin se kuukausimaksu on 3,04 €/kk ensimmäiset 6kk ja sen jälkeen 5,12€, kun alle 1000 kWh vuosikulutuksella menee extramaksu.

Mutta juu, on noita ihmiset sähköä ostaneet ja jos on tarkkana niin saa sopparin mukaiseen hintaan sähköä, jos sitä 0,0009€ eroa marginaalissa pitää sen arvoisena eikä koe ongelmalliseksi tälläistä yritystä tukea.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten sanotaan että kiinteähintainen on varmasti halvempi (en väitä, että juuri sinä olet niin sanonut) , vaikka väite pelkkää mutua. Lopulta saattaa yllättää kuinka paljon halvempi se pörssisähkö on jo ilman mitään optimointeja, vs joku 8c kiinteä sopimus.
Ihan yhtä mutua myös tuo että kuinka paljon halvempi se pörssisähkö on.. Kaukolämpö ilman saunaa varmaan joo. Loput keskustelut voikin jatkaa optimoinnille sopivassa ketjussa.
 
Usein tulee vastaan samanmoisia tapauksia kuin sinä tässä. Eli eivät ole edes tarkistaneet omaa kulutusprofiiliaan, yleensä koska eivät tiedä että sellainen on mahdollista. Sitten sanotaan että kiinteähintainen on varmasti halvempi (en väitä, että juuri sinä olet niin sanonut) , vaikka väite pelkkää mutua. Lopulta saattaa yllättää kuinka paljon halvempi se pörssisähkö on jo ilman mitään optimointeja, vs joku 8c kiinteä sopimus.
Suosittelen kaikille yksinkertaista muutaman minuutin operaatiota, eli se Datahub, sieltä kulutusprofiilin lataus csv -tiedostoon ja sen jälkeen liukuri.fi -sivustolle csv -tiedosto ja katselemaan vertailulaskelmia.



tämähän on kiinteäksi melkoisen edullinen jopa?
sodan alkaessa mulla oli 5s/kwh kiinteä sopimus kun en ihan viimesen päälle jaksanut kilpailuttaa. Muistan kun väre tarjosi about huhtikuussa että nyt kannattaisi ottaa jatkosoppari 8.6s/kwh vuodenvaihteesta eteenpäin. Pidin silloin ihan tuommosta tarjousta ihan hemmetin naurettavana :D
 
Se olisi huijaamista. Vahingossa tuleet "virheet" laskussa eivät ole huijaamista ja ne selvitetään kyllä. Aikanaan. Ellei firma ole mennyt sitä ennen konkkaan.
Eivätkös huijaaminen ja koijaaminen ole toistensa synonymeja? Koijaamisestahan valitsemaani sähköyhtiötä täällä syytettiin.
 
Kuulostaa vesiliittymältä eli ihan eri juttu. Sähkönmyyntisopimus on vaan sopimus jolla ei ole mitään sen suurempaa arvoa.


Mielestäni on parikin yhtiötä jotka edellyttää että sähkösopimus siirtyy muuttaessa. Tosi kummallinen konsepti koska eri kohteissa voi olla hyvin erilainen sähkönkulutus, ja täten niille sopii eri sopimuksen. Tuossa on yksi uusi asia lisää jota joutuu katsomaan sopimusta tehdessä, erityisesti jos haluaa vältttää kiistelemisen. Tuntuu että eikö nää sopimusmaakarit itse ole koskaan muuttaneet muuta kuin vanhasta OKT:sta toiseen.
Tai kerrostalo missä ei ole huoneistokohtaisia mittareita vaan käyttösähkö sisältyy yhtiövastikkeeseen. Näitäkin tiedän muutaman. Selitä siinä sitten Väreen aspalle miksi se määräaikainen ei todellakaan siirry muuton mukana.
 
No jos katsotaan tuon saman Elify Energy Groupin ja siihen liittyneiden yritysten joita koko ajan tulee ja menee maineen mennessä, niin ovat perus yllärihannakorotusten lisäksi mm:

-Veloittaneet ennakkomaksuja joita eivät palauttaneet irtisanomisen jälkeen.
-Lähettäneet laskuja tuplana.
-Siirtäneet sähkön hinnan noustessa kannattamattomia määräaikaisia sopimuksia toiseen yhtiöön, jonka ovat sitten laittaneet konkurssiin.
-Harrastaneet agressiivista puhelinmyyntiä esim. vanhuksille, jotka eivät ole edes ymmärtäneet tehneensä sähkösopimusta näiden kanssa.
-Olleet jatkuvasti kuluttajviranomaisten hampaissa ja/tai uhkasakon alla ja/tai oikeudessa näistä toilailuistaan.


... ja lisäksi jos sinulla oli se kohde hyvin matalan käytön sijoituskämppä, niin se kuukausimaksu on 3,04 €/kk ensimmäiset 6kk ja sen jälkeen 5,12€, kun alle 1000 kWh vuosikulutuksella menee extramaksu.

Mutta juu, on noita ihmiset sähköä ostaneet ja jos on tarkkana niin saa sopparin mukaiseen hintaan sähköä, jos sitä 0,0009€ eroa marginaalissa pitää sen arvoisena eikä koe ongelmalliseksi tälläistä yritystä tukea.
Se on vähän kuin bensan tai nettiliittymän hankinnan kanssa, pääasiassa halvimmasta ostetaan jos tuote on kuitenkin käytännössä samaa. Vohvelisuklaan ostaminen on sitten eri juttu, olihan se Saiturinpörssin vohvelisuklaa tosi halpaa mutta aivan paskan makuista verrattuna esim. kalliimpaan Kismetiin.

Noista mainitsemistasi minua kai koskettaisivat lähinnä tuplalaskut ja yllärihinnankorotukset. Normaalisti laitan sähkölaskut suoraveloitukseen joten jos sinne jotain tuplalaskuja eksyisi, no vähän ihmettelisin koska koskaan ei ole sellaista suoraveloituksen/e-laskun kanssa käynyt kenenkään kanssa, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

Jos taas huomaan yllärihinnankorotuksia, siinä vaiheessa voisi kai sitten vaihtaa lennossa johonkin toiseen sähköyhtiöön jos näitä pörssisähkösopimuksia voi sitten vaihtaa kuin sukkaa jalasta toiseen.

No kattellaan miten tämä lähtee menemään, kuusi kuukautta kuitenkin pitäisi olla kuukausimaksutonta. Mites tuo vähäisen kulutuksen lisämaksu, onko se yleinen kaikilla sähköyhtiöillä, vai ainoastaan tämän yhden yhtiön erikoisuus? Siinä tapauksessa sitten kai ottaisin jonkun toisen sijoitusyksiöön, esim. Vattenfall tai Lumme. Määräaikaista ei missään tapauksessa jos ja kun sinne tulee vuokralainen.
 
Mites tuo vähäisen kulutuksen lisämaksu, onko se yleinen kaikilla sähköyhtiöillä, vai ainoastaan tämän yhden yhtiön erikoisuus? Siinä tapauksessa sitten kai ottaisin jonkun toisen sijoitusyksiöön, esim. Vattenfall tai Lumme. Määräaikaista ei missään tapauksessa jos ja kun sinne tulee vuokralainen.

Ei ole muilla näkynyt. Käyttämättömän sähköliittymän ylläpidosta voi siirtoyhtiö veloittaa jonkun vastaavan, mutta myyntisopimuksissa tuollaisia ei kai ole.
 
Ei minua kiinnosta minkälainen sopimus jollakulla toisella on. Hyvä vaan että löytyy sähköyhtiöille katteen maksajia.

7snt/kWh noin nostaisi esim. autojen lataamiskulut vuositasolla 3-4x nykyisestä. Ei kiitos.
@zeniitti "Paljonko sähkönsiirto ja paljonko mene autoihin sähköä vuodessa?"

Aika hiljaista on ollut tämän kommentointi...
 
Se on vähän kuin bensan tai nettiliittymän hankinnan kanssa, pääasiassa halvimmasta ostetaan jos tuote on kuitenkin käytännössä samaa. Vohvelisuklaan ostaminen on sitten eri juttu, olihan se Saiturinpörssin vohvelisuklaa tosi halpaa mutta aivan paskan makuista verrattuna esim. kalliimpaan Kismetiin.

Noista mainitsemistasi minua kai koskettaisivat lähinnä tuplalaskut ja yllärihinnankorotukset. Normaalisti laitan sähkölaskut suoraveloitukseen joten jos sinne jotain tuplalaskuja eksyisi, no vähän ihmettelisin koska koskaan ei ole sellaista suoraveloituksen/e-laskun kanssa käynyt kenenkään kanssa, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin.

Jos taas huomaan yllärihinnankorotuksia, siinä vaiheessa voisi kai sitten vaihtaa lennossa johonkin toiseen sähköyhtiöön jos näitä pörssisähkösopimuksia voi sitten vaihtaa kuin sukkaa jalasta toiseen.

No kattellaan miten tämä lähtee menemään, kuusi kuukautta kuitenkin pitäisi olla kuukausimaksutonta. Mites tuo vähäisen kulutuksen lisämaksu, onko se yleinen kaikilla sähköyhtiöillä, vai ainoastaan tämän yhden yhtiön erikoisuus? Siinä tapauksessa sitten kai ottaisin jonkun toisen sijoitusyksiöön, esim. Vattenfall tai Lumme. Määräaikaista ei missään tapauksessa jos ja kun sinne tulee vuokralainen.
Noh toinen näkökulma on taas että miksi ihmeessä tukee tämmöisen tunnetun kusetuslafkan olemassaoloa eurollakaan, jolla on todistettu 15v historia erilaisista innovatiivisista tavoista kusettaa asiakkaitaan etenkin kun hintaero luotettavampiin toimijoihin on käytännössä mitätön. Ymmärrän jos ei asiaa tiedä mutta itselle täysin käsittämätöntä että päättää valita kusettajan omaksi palveluntarjoajakseen siitä huolimatta että tietää. Mutta toki jokaisen henkilökohtainen valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Noh toinen näkökulma on taas että miksi ihmeessä tukee tämmöisen tunnetun kusetuslafkan olemassaoloa eurollakaan, jolla on todistettu 15v historia erilaisista innovatiivisista tavoista kusettaa asiakkaitaan etenkin kun hintaero luotettavampiin toimijoihin on käytännössä mitätön. Ymmärrän jos ei asiaa tiedä mutta itselle täysin käsittämätöntä että siitä huolimatta että tietää päättää silti valita kusettajan omaksi palveluntarjoajakseen. Mutta toki jokaisen henkilökohtainen valinta.
Juuri tämä. "v*tut muusta kuhan halvalla (oikeasti merkityksetön ero) saan." Juuri tämä asennr mahdollistaa näiden koijarifirmojen toiminnan.
 
Noh toinen näkökulma on taas että miksi ihmeessä tukee tämmöisen tunnetun kusetuslafkan olemassaoloa eurollakaan, jolla on todistettu 15v historia erilaisista innovatiivisista tavoista kusettaa asiakkaitaan etenkin kun hintaero luotettavampiin toimijoihin on käytännössä mitätön. Ymmärrän jos ei asiaa tiedä mutta itselle täysin käsittämätöntä että päättää valita kusettajan omaksi palveluntarjoajakseen siitä huolimatta että tietää. Mutta toki jokaisen henkilökohtainen valinta.
Ei minulla ollut mitään ennakkokäsitystä firmasta enkä tiedä tuosta taustalla olevasta draamasta mitään, se nyt valikoitui jonkun sähkövertailusivuston laskurissa halvimmaksi joten päätin että mikä jottei. Toistaiseksi on sähköä tullut eikä ole tullut sähkökatkojakaan.

En tiedä noista muista kiinnostaako minua niin paljoa, en lopettanut Gigantissakaan käyntiä vaikka kuulemma siellä on myyty kuuromykille vanhuksille elinikäistä takuuta puhelinliittymille tms. Varmistan vaan ettei minulle myydä mitään vastaavanlaista. Saa sähköyhtiö jopa kannattaa DEI-ideologiaa, jos hinta on kohdallaan niin ostan silti.

Ainoa mihin pistän rajan on jos sähkö on tuotettu tapettujen kuuttien ruhoilla, sitten en kyllä osta vaikka olisi 0,02s/kWh pienempi marginaali.
 
Juuri tämä. "v*tut muusta kuhan halvalla (oikeasti merkityksetön ero) saan." Juuri tämä asennr mahdollistaa näiden koijarifirmojen toiminnan.
Toinen näkökulma on että katson kansalaisvelvollisuudekseni tukea hintakilpailua joka onnistuu vain valitsemalla halvempi vaihtoehto. Ilman hintakilpailua maksaisimme varmaan 1€/kWh marginaalia pörssisähköstä ja 500€ kuukausimaksua.
 
Toinen näkökulma on että katson kansalaisvelvollisuudekseni tukea hintakilpailua joka onnistuu vain valitsemalla halvempi vaihtoehto. Ilman hintakilpailua maksaisimme varmaan 1€/kWh marginaalia pörssisähköstä ja 500€ kuukausimaksua.
Nyt alkaa menemään ihan puhtaaksi olkiukoksi. Hintoja voi vertailla ja silti todeta, että joku kymmenien senttien ero kuukaudessa ei ole niin iso, että mitä tahansa kannattaa sen edestä sietää. IMO paskemmalta tuollainen firman toiminta maistuu kuin se halpa vohvelisuklaa.

Mutta eiköhän tämä ole käsitelty, onnea valitsemallasi tiellä.
 
Paikallisessa ruokakaupassa oli to-pe Väreen pahvitiski ja pari lippatukkaa myymässä sähköä, pahvitiskiin oli teipattu 2 aanelosta, toisessa luki "Kiinteä 8,6 c" ja toisessa "Markkinoiden halvin marginaali, 0,38c/kWh". Olisi kuulemma saanut 6kk sopparin tuolla kiinteän tarjouksella, oma sopimus kiinni jo kuukauden päivät Helenillä, eikä pysty irtisanomaan. Kiittelin kumminkin tarjouksesta.
 
Paikallisessa ruokakaupassa oli to-pe Väreen pahvitiski ja pari lippatukkaa myymässä sähköä, pahvitiskiin oli teipattu 2 aanelosta, toisessa luki "Kiinteä 8,6 c" ja toisessa "Markkinoiden halvin marginaali, 0,38c/kWh". Olisi kuulemma saanut 6kk sopparin tuolla kiinteän tarjouksella, oma sopimus kiinni jo kuukauden päivät Helenillä, eikä pysty irtisanomaan. Kiittelin kumminkin tarjouksesta.

Väreeltä tuo pörssisähkö on tällä hetkellä melko kallis kk-maksu on 5,01 €/kk ja yrittävät vielä tyrkyttää vihreää sähköä jonka hinta riippuu kulutuksesta, esim. 15 000 kWh/v kulutuksella 14,17 €/kk.
 
Nyt alkaa menemään ihan puhtaaksi olkiukoksi. Hintoja voi vertailla ja silti todeta, että joku kymmenien senttien ero kuukaudessa ei ole niin iso, että mitä tahansa kannattaa sen edestä sietää. IMO paskemmalta tuollainen firman toiminta maistuu kuin se halpa vohvelisuklaa.

Mutta eiköhän tämä ole käsitelty, onnea valitsemallasi tiellä.
Kuten sanottu, en ollut ennalta tietoinen mistään historiasta minkäniminen joku firma on joskus ollut ja mitä tehnyt vaan tein kuten tavallinen ihminen tekee: menee sähkövertailu- tai nettiiliittymävertailusivustolle ja valitsee sieltä halvimmasta päästä, ehkä jopa halvimman.

Haluan kuitenkin antaa kaikille mahdollisuuden parantaa tapansa joten katsellaan miten tämä etenee. Jos yrittävät viilata linssiin niin ok, sitten vaihtanen sähköyhtiötä lennosta. Fool me once, shame on you. Fool me twice, fuck you too. Olen toisaalta tehnyt ostoksia edelleen Gigantistakin vaikka heiltä oli kuulemma myyty jotain lisätuotetakuita eläkeläisille, voi ei. En ole havainnut yleisökatoa Giganteissa ainakaan silmämääräisesti.

En minä toisaalta ole tutustunut muidenkaan sähköyhtiöiden historian epäselvyyksiin ja eettiseen toimintaan joten jos valitsenkin jonkun toisen löytämäni, eiköhän täällä taas nouse melu "Mitä?!? Menit sitten valitsemaan tuon natsisähköyhtiön joka tukee Trumppia?!?".
 
Kuuluuko Lumme "koijaryhtiöiden" joukkoon?
Ei.

Ja tämä on kaikkein helpoin tarkastaa ihan googlaamalla firman nimi ja lukemalla kokemuksia Ennen sopimuksen tekemistä. Kyllä sieltä ne koijarit (joita ei onneksi montaa ole) erottuu selvästi.

Tämän lisäksi näiden vertailusivustojen tulisi ottaa ehdottomasti enemmän vastuuta asiassa. Siellä nämä koijarit yleensä pyörivät ( jopa keinotekoisesti) listan kärjessä, ja joku vähemmän valveutunur aina sitten haksahtaa mukaan. Siihenhän nämä perustuu. Sitten on vielä nämä pahimmat tapaukset, jotka jopa puolustelevat valintaansa, ja alkavat vängätä vastasn mitä ihmeellisimmillä argumenteilla. No kyllä se paska osuu tuulettimeen ennemmin tai myöhemmin Ch33p energyn asiakkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse mennyt nyt 6kk Vattenfall toistaiseksi voimassaolevalla pörssisähkösopparilla ilman kk maksua. Sen loppuessa laitoin siirron Lumpeelle missä 3kk ilman kuukausimaksua. Tämä myös toistaiseksi voimassa oleva. Nyt Vattenfall tarjosi uutta vastaavaa sopparia, eli 6kk taas ilman kuukausimaksua. Heidän ehdotus oli, että antaisin vaihtua Lumpeelle(tämä sopimus siis vielä alkamatta/voisin vielä tarvittaessa perua) ja 3kk päästä vaituisi sitten taas takaisin heille. Eli tämä tarkoittaisi 9kk ilman kuukausimaksuja.

Mutta tässä on vielä pohdinnassa myös mahdollinen kiinteähintainen sopimus talveksi. Meillä kulutus noin 22000kw/h vuodessa, eli ihan riittävästi. Kysymys kuuluukin, estääkö tämä soppareiden ketjutus sen jos haluaisinkiin siirtyä esim. kuukauden päästä kiinteähintaiseen soppariin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 695
Viestejä
4 458 516
Jäsenet
73 816
Uusin jäsen
Jebux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom