Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Helenin osalta jos teet sopimuksen yli 90 päivän päähän, niin 90 päivän kohdalla se vasta kirjataan heidän järjestelmiin, että datahubiin. Tämä tulee ihan datahubin rajoitteesta.
Kyllä se sinne Helenin järjestelmään kirjataan ihan samantien.
 
Kyllä se sinne Helenin järjestelmään kirjataan ihan samantien.
Puhuin näistä sopimuksista mitkä menevät yli 90 vuorokauden päähän. Kun katson tietoja, niin ei siellä näy minulla olevaa 1.10. alkavaa sopimusta. Se näkynee vasta kun on 90 vrk tai alle niin siellä.
 
Vaikka se se sopimus olisikin siellä helenin systeemissä, niin on kumma ettei asiakas itse sitä näe kirjautuessaan helenin palveluun. Ainakaan minä en näe.
 
Puhuin näistä sopimuksista mitkä menevät yli 90 vuorokauden päähän. Kun katson tietoja, niin ei siellä näy minulla olevaa 1.10. alkavaa sopimusta. Se näkynee vasta kun on 90 vrk tai alle niin siellä.
Tein itse sopimuksen lokakuulle.
Kun soitin heidän asiakaspalveluun ja pyysin päivittämään hintaa, niin asiakaspalvelija selvästi sanoi että hakee sopimuksen järjestelmästä.
Ja mainitsi vielä ettei pystynyt hintaa päivittämään, vaan poistaa sopimuksen järjestelmästä ja luo uuden sopimuksen mistä tulee automaattinen viesti.

Tuo on totta että asiakkaalle sitä sopimusta ei näytetä ennenkuin ovat saaneet syötettyä sen datahubin.
Mikä on ihan ymmärrettävää jos siellä on joku toinen sopimus estässä sopimuksen syntymisen, ja Helenin sopimus ei voi tilattua sopimusta laittaa voimaan.
 
Ymmärsinkö nyt niin, että kun on ottanut syksylle tuon Helenin 6.99 snt/kWh sopparin alkamaan, niin Helen ei suostukkaan myymään tuohon hintaan jos siirtyy Väreeltä suoraan Helenille koska yhtä suurta perhettä kohta?
 
Ymmärsinkö nyt niin, että kun on ottanut syksylle tuon Helenin 6.99 snt/kWh sopparin alkamaan, niin Helen ei suostukkaan myymään tuohon hintaan jos siirtyy Väreeltä suoraan Helenille koska yhtä suurta perhettä kohta?
Mäki oon kuullu et Helen saattaa kieltäytyä tarjoomasta jotain tiettyä sopparia jos on isompi talous. Ehkä ne vaan ei haulu ottaa riskii tai niillä on joku raja. Mut toi sun tilanne on kyl outo, et ne soitti sulle eikä vaan suostunu chatissa.
 
Tein itse sopimuksen lokakuulle.
Kun soitin heidän asiakaspalveluun ja pyysin päivittämään hintaa, niin asiakaspalvelija selvästi sanoi että hakee sopimuksen järjestelmästä.
Ja mainitsi vielä ettei pystynyt hintaa päivittämään, vaan poistaa sopimuksen järjestelmästä ja luo uuden sopimuksen mistä tulee automaattinen viesti.

Tuo on totta että asiakkaalle sitä sopimusta ei näytetä ennenkuin ovat saaneet syötettyä sen datahubin.
Mikä on ihan ymmärrettävää jos siellä on joku toinen sopimus estässä sopimuksen syntymisen, ja Helenin sopimus ei voi tilattua sopimusta laittaa voimaan.
Se on totta että se on järjestelmässä mutta pidemmälle olevat sopparit ovat jossain omassa odottamassa aktivointia 90 päivän kohdalle. En tiedä missä mutta näin olen ymmärtänyt.
 
Ymmärsinkö nyt niin, että kun on ottanut syksylle tuon Helenin 6.99 snt/kWh sopparin alkamaan, niin Helen ei suostukkaan myymään tuohon hintaan jos siirtyy Väreeltä suoraan Helenille koska yhtä suurta perhettä kohta?
Et ymmärtänyt oikein, koska tätä ei kukaan tiedä varmaksi. Tästä liikkuu nyt vain huhupuheita. Tämä on samaa kuin huhut vessapaperin loppumisesta ja kaikki ryntäävät Prismaan hamstraamaan.
 
Oi niitä aikoja, kun Fortumilta joskus kymmenisen vuotta sitten otin 4,14snt/kWh 24kk ajaksi ja ei tarvinnut sähkösoppareilla raapia päätään kahteen vuoteen -- tai muutenkaan ylipäätään.
Ihan samoja hintoja itsekkin muistelen. Mikä on muuttunut niin paljon, että nämä nykyhinnat ovat normaalia? Pelkkää ahneutta?
 
Ihan samoja hintoja itsekkin muistelen. Mikä on muuttunut niin paljon, että nämä nykyhinnat ovat normaalia? Pelkkää ahneutta?

Sähkön markkinahinta. Muistan vielä ensimmäiset "kohut" kun naureskeltiin naapurin pörssisähkölle kun se maksoi 12snt vs. oma 4snt sopimus.
 
Oi niitä aikoja, kun Fortumilta joskus kymmenisen vuotta sitten otin 4,14snt/kWh 24kk ajaksi ja ei tarvinnut sähkösoppareilla raapia päätään kahteen vuoteen -- tai muutenkaan ylipäätään.
Ja tällöinkin sitten paniikissa mietittiin, että tuliko tehtyä hirveä virhe, kun ehti tarttumaan kilpailevan tarjoukseen joka oli joku 0,2snt korkeampi.
 
Ja tällöinkin sitten paniikissa mietittiin, että tuliko tehtyä hirveä virhe, kun ehti tarttumaan kilpailevan tarjoukseen joka oli joku 0,2snt korkeampi.
Muistan.. skippasin silloin black friday tarjouksen joka oli jotain 4,99snt odotellen parempia tarjouksia niin paska osu tuulettimeen ja kun oli toistaiseks voimassa oleva soppari niin hinta pomppas kuukauden välein eikä muita soppareita ollu saatavilla.. siinä kun tammi-helmikuussa makso 29snt kiinteää sähköä niin tuli sen vertta äitiä ikävä että enää koskaan en lähde talveen ilman kiinteää sopparia..
 
Oi niitä aikoja, kun Fortumilta joskus kymmenisen vuotta sitten otin 4,14snt/kWh 24kk ajaksi ja ei tarvinnut sähkösoppareilla raapia päätään kahteen vuoteen -- tai muutenkaan ylipäätään.
Olen myös näitä laittanut ylös. Kuvassa omat sopimukset viimeiseltä kymmeneltä vuodelta ja vastaavat pörssin keskihinnat marginaaleineen. Joskus oli edullista.

20260209_124804(1).jpg
 
Miten näette tilanteen ja mitä neuvoksi, kun Helenin tilaus pitäisi perua josta minulla on vain 'alustavat tiedot' ?

Tein maaliskuussa n 6kk ennakkoon tilauksen määräaikaisesta sopparista, mistä tuli tuo tässäkin ryhmässä esiintynyt viesti (ks alla). En edes muista millä hinnalla sen piti olla, eikä sitä lue tilausvahvistuksessa. Siinä sähköpostiin tulleessa vahvarissa on ilmoitettu tuon alkutekstin jälkeen kohteen tiedot ja päivämäärät.

Soitin nyt menneellä viikolla aspaan ja pyysin perumaan tuon tilauksen, perustuen siihen että vahvistuksella on ollut _alustavat tiedot_, ilman sopimusehtoja yms ja näin ollen asiakkaan peruutusoikeus ei ole vielä alkanut. Ensin tuli ilmoitus että ei voi perua, mutta keskustelun myötä aspa teki vielä uuden selvityskierroksen. Lopputulos oli, että ei voi perua ja suositteli laittamaan palautekanavan kautta viestiä, vaikka pyysin emai osoitetta mihin voin kirjallisesti ilmoituksen tehdä.

Tilanne siis nyt se, että palautekanavan kautta viesti lähetetty ja automaattina viesti kuitattu vastaanotetuksi. Hivenen tuntuu kasvottomalle tuon kanavan käyttö ja epävarmalle asian eteneminen.

'Tilausvahvistuksen' saate:
Kiitos, että valitsit Helenin! Olemme vastaanottaneet tilauksesi oheisin tiedoin.

Huomaathan, että tiedot ovat tässä vaiheessa alustavat. Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää, saamme vahvistuksen sopimuksen aloituspäivälle aikaisintaan 90 päivää ennen sopimuksen alkamista. Kun sopimuksen aloituspäivämäärä on vahvistunut, lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen. Tarkistathan vielä lopulliset sopimustietosi vastaanottamaltasi vahvistukselta.
 
Miten näette tilanteen ja mitä neuvoksi, kun Helenin tilaus pitäisi perua josta minulla on vain 'alustavat tiedot' ?

Tein maaliskuussa n 6kk ennakkoon tilauksen määräaikaisesta sopparista, mistä tuli tuo tässäkin ryhmässä esiintynyt viesti (ks alla). En edes muista millä hinnalla sen piti olla, eikä sitä lue tilausvahvistuksessa. Siinä sähköpostiin tulleessa vahvarissa on ilmoitettu tuon alkutekstin jälkeen kohteen tiedot ja päivämäärät.

Soitin nyt menneellä viikolla aspaan ja pyysin perumaan tuon tilauksen, perustuen siihen että vahvistuksella on ollut _alustavat tiedot_, ilman sopimusehtoja yms ja näin ollen asiakkaan peruutusoikeus ei ole vielä alkanut. Ensin tuli ilmoitus että ei voi perua, mutta keskustelun myötä aspa teki vielä uuden selvityskierroksen. Lopputulos oli, että ei voi perua ja suositteli laittamaan palautekanavan kautta viestiä, vaikka pyysin emai osoitetta mihin voin kirjallisesti ilmoituksen tehdä.

Tilanne siis nyt se, että palautekanavan kautta viesti lähetetty ja automaattina viesti kuitattu vastaanotetuksi. Hivenen tuntuu kasvottomalle tuon kanavan käyttö ja epävarmalle asian eteneminen.

'Tilausvahvistuksen' saate:
No eikös teillä ole sitten sopimus jos ei voi perua? En oikein ymmärrä mikä on ongelma, halpa sähkö kiinteään hintaan talveksi? :D
 
Olen myös näitä laittanut ylös. Kuvassa omat sopimukset viimeiseltä kymmeneltä vuodelta ja vastaavat pörssin keskihinnat marginaaleineen. Joskus oli edullista.

20260209_124804(1).jpg

Itse postasin toiseen thrediin omia kiinteitä sopimksia viikko siiten - parempia tajouksia kuin minä löysit kyllä enimmäkseen - ja vähän iski laiskus tuossa 2020-luvun alussa ja pysyin vaan Vaasan asiakkaana...

Ihan piruuttan nyt katsoin vähän historiaa mitä maksanut sähköstä eri aikoina. Meillä iso 70-luvun suoralla sähköllä lämpiävä omakotitlao (loppuvuodesta 2011 muutettu tähän) jossa keskimäärin 23-24 Mwh/v sähköä kuluu niin olen kyllä "hyviä" hintoja etsinyt.
Otin kesän kesä- tai heinäkuun hinnan - riippuen minkä laskun nyt helposti arkistostani löysin...

vvvv/kk HINTA (sähkönmyyjä)
2012/06 6,30 snt/kwh (Vattenfall)
2013/06 6,35 snt/kwh (Elenia)
2014/07 5,63 snt/kwh (Vantaan energia)
2015/07 5,63 snt/kwh (Vantaan energia)
2016/07 4,45 snt/kwh (Vattenfall)
2017/07 3,90 snt/kwh (Outokummun energia)
2018/07 4,13 snt/kwh (VetelinEnergia)
2019/07 5,19 snt/kwh (Vaasan sähkö)
2020/06 4,67 snt/kwh (Vaasan sähkö)
2021/07 5,69 snt/kwh (Vaasan sähkö)
 
Itse postasin toiseen thrediin omia kiinteitä sopimksia viikko siiten - parempia tajouksia kuin minä löysit kyllä enimmäkseen - ja vähän iski laiskus tuossa 2020-luvun alussa ja pysyin vaan Vaasan asiakkaana...
Kiitos! Olikin mennyt tämä katsauksesi ohi.

Omista sopimuksistani viimeisen kymmenen vuoden aikana kiinteä on ollut seitsemänä vuotena halvempi kuin pörssin keskihinta (+marginaali). Vuosien 2021 - 2023 edulliset kiinteät säästivät massiivisesti pörssisähköön verrattuna.

Sähkösopimuksia tuli (ja tulee vieläkin) aktiivisesti vertailtua. Lisähuomiona vielä, että lähes kaikki menneet sopimukset on bongattu helmi-toukokuu välillä.

Nykyisellään näyttää, että on hyvin hankala saada kiinteää edullisemmin kuin pörssin keskihinta.
 
Nykyisellään näyttää, että on hyvin hankala saada kiinteää edullisemmin kuin pörssin keskihinta.
Kulutusjoustosopimuksella tälläkin hetkellä voitolla sekä kiinteään että pörssiin nähden, 2,32snt jää tämän hetken tilanteella kuukauden sähkön hinnaksi
 
Miten näette tilanteen ja mitä neuvoksi, kun Helenin tilaus pitäisi perua josta minulla on vain 'alustavat tiedot' ?

Tein maaliskuussa n 6kk ennakkoon tilauksen määräaikaisesta sopparista, mistä tuli tuo tässäkin ryhmässä esiintynyt viesti (ks alla). En edes muista millä hinnalla sen piti olla, eikä sitä lue tilausvahvistuksessa. Siinä sähköpostiin tulleessa vahvarissa on ilmoitettu tuon alkutekstin jälkeen kohteen tiedot ja päivämäärät.

Soitin nyt menneellä viikolla aspaan ja pyysin perumaan tuon tilauksen, perustuen siihen että vahvistuksella on ollut _alustavat tiedot_, ilman sopimusehtoja yms ja näin ollen asiakkaan peruutusoikeus ei ole vielä alkanut. Ensin tuli ilmoitus että ei voi perua, mutta keskustelun myötä aspa teki vielä uuden selvityskierroksen. Lopputulos oli, että ei voi perua ja suositteli laittamaan palautekanavan kautta viestiä, vaikka pyysin emai osoitetta mihin voin kirjallisesti ilmoituksen tehdä.

Tilanne siis nyt se, että palautekanavan kautta viesti lähetetty ja automaattina viesti kuitattu vastaanotetuksi. Hivenen tuntuu kasvottomalle tuon kanavan käyttö ja epävarmalle asian eteneminen.

'Tilausvahvistuksen' saate:

1) Vahvistuksen pitää sisältää peruuttamisoikeutta koskevat tiedot. (Tilausvahvistus)

2) Jos kuluttajalle ei ole toimitettu peruuttamisoikeutta koskevia tietoja, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. (Peruuttamisajan piteneminen)

Kysäse aspalta kommentteja noihin.

Jos oot ton Helenin sopparin tilalle ottamassa toiselta firmalta määräaikaista sopparia, niin laita se vaan tilaukseen ja alkamaan muutama päivä ennen kuin Helenin soppari pitäis alkaa. Helen soppari pitäis peruuntua viimeistään kuin koittavat ilmoittaa 90vrk ennen sähkön toimituksen aloittamista ilmoittaa sopimusta datahubiin, kun kappas siellä onkin jo toinen määräaikainen soppari ilmoitettuna.

Minkä sopparin meinasit ottaa tuon Helenin tilalle?
 
1) Vahvistuksen pitää sisältää peruuttamisoikeutta koskevat tiedot. (Tilausvahvistus)

2) Jos kuluttajalle ei ole toimitettu peruuttamisoikeutta koskevia tietoja, peruuttamisaika pitenee 12 kuukauteen. (Peruuttamisajan piteneminen)

Kysäse aspalta kommentteja noihin.

Jos oot ton Helenin sopparin tilalle ottamassa toiselta firmalta määräaikaista sopparia, niin laita se vaan tilaukseen ja alkamaan muutama päivä ennen kuin Helenin soppari pitäis alkaa. Helen soppari pitäis peruuntua viimeistään kuin koittavat ilmoittaa 90vrk ennen sähkön toimituksen aloittamista ilmoittaa sopimusta datahubiin, kun kappas siellä onkin jo toinen määräaikainen soppari ilmoitettuna.

Minkä sopparin meinasit ottaa tuon Helenin tilalle?


Laitoin Oomin 6,3cnt kulutusvaikutussopparin sisään, alkavaksi aiemmin.

Helen oli sitä mieltä että tarvittaessa vietävä vaikka kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Jännä homma että nuin voimakas suhtautuminen, ja nuin heikoilla vahvistuksen tiedoilla.
 
Olit 14.3. tilannut verkkosivuiltamme Helen pörssisähkösopimuksen 6 kk perusmaksuedulla, olit toivonut sopimuksen aloituspäiväksi 10.9.2026. Lähetimme tilauksen tehtyäsi sinulle tilausvahvistuksen, ja sopimus jäi odottamaan vahvistumista. Sopimus vahvistuu vasta kun sen alkamiseen on aikaa alle 90 pv.

Sopimustilausta tehdessä on pakko ruksata kohta, että olet lukenut sopimusehdot. Sopimusehdoissa kerroimme Kuluttajasuojalain mukainen peruuttamisoikeus:Kuluttajasuojalain mukaan asiakkaalla on oikeus peruuttaa tekemänsä sopimus 14 päivän kuluessa. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Oltuasi huhtikuussa yhteydessä sopimuksen perumisesta, oli tuo 14 pv perumisaika jo umpeutunut.

Sopimustilanteesi on kuitenkin jo muuttunut, koska olet tulossa asiakkaaksemme jo 1.6.2026 alkaen Väreen Pörssisähkö-sopimuksen myötä. Väreen sopimukset vaihtuvat Helenin sopimuksiksi Väreen kanssa sovituin ehdoin kesäkuusta alkaen, ja tästä johtuen 10.9. alkamista odotellut sopimuksesi onkin jo peruuntunut.

Tervetuloa asiakkaaksemme ja mukavaa kevään jatkoa!

Ystävällisin terveisin

Asiakaspalvelu
Helen Oy
00090 HELEN
Puh. 09 617 8080

www.helen.fi

Puhelun hinta on pvm/mpm.

Heleniltä tuli tänään tällaista sähköpostia. Katsovat, että Väreen yhdistyminen Heleniin peruuttaa automaattisesti syksyksi tehdyt 6kk määräaikaiset jos on nyt Väreeltä heille siirtymässä, koska Helenin asiakkuus alkaa silloin jo 1.6 alkaen.

Hei,

kiitos viestistäsi.

Sopimustilanne onkin tosiaan jälleen muuttunut, koska olemme saaneet Väreeltä tiedon, että sähkönmyyjäsi vaihtuu ennen kuin sopimus olisi 1.6.2026 siirtynyt Väreeltä Helenin sopimukseksi.

Hyväksyin uudelleen 14.3.2026 tilaamasi Määräaikainen perussähkö 6 kk sopimuksen, joka oli tilattu alkamaan 10.9.2026. Perusmaksu: 2,99 €/kk, energia 7,79 snt(kWh.

Tällä hetkellä tilaus odottaa vielä hyväksymistä Datahubista. Sopimuksen alkaminen vahvistuu, kun sen aloitukseen on aikaa alle 90 pv, ja lähetämme sinulle tuolloin varsinaisen sopimusvahvistuksen.

Voimme sopia, että voit perua sopimuksen vielä 14 pv sisällä sopimusvahvistuksen saapumisesta. Vahvistus tulee kesäkuun puoliväliin mennessä.

Olin valitettavasti viime viikolla katsonut sopimustuotteen (Pörssisähkö perusmaksuedulla) aiemmalta tilaukseltasi. Sopimusmuutokset tulevat Väreeltä meille tiedoksi viiveellä, koska nyt parin viikon ajan ne joudutaan käsittelemään pitkälti manuaalisesti. Pahoittelen vielä epäselvyyttä, mitä tilanne on aiheuttanut.

Aurinkoista viikkoa!


Ystävällisin terveisin
Asiakaspalvelu
Helen Oy
00090 HELEN
Puh. 09 617 8080

Tänään tuli Vattenfallilta tekstiviesti, että eivät voi tehdä minulle pörssisähkösopimusta 28.5 alkaen, jonka olin laittanut 12.5 tilaukseen, koska minulla on jo voimassa oleva sähkönmyyntisopimus toisen sähkönmyyjän kanssa. Soittelin sinne ja ilmeisesti tuo Väreeltä Heleniin siirtyminen 1.6 esti tämän ja pystyivät tekemään sopimuksen aikaisintaan 2.6 alkaen eli olisin ollut siten päivän Helenin asiakkaana.
Soitin Väreelle ja sielläkään ei aspa voinut asialle mitään ja sanoi, että toinenkin vastaava tapaus oli ollut tänään... Lopulta ratkaisin asian niin, että irtisanoin sähkösopimukseni 1.6 alkaen, jolloin poistivat minulta Helenin sopimuksen datahubista ja puoliso sitten tilasi meille sähkösopimuksen Vattenfallilta, jotta ei sähköt katkea 1.6.

Pian tämän jälkeen tulikin sitten Heleniltä sähköpostia, että ovat hyväksyneet syksyn sopimuksemme uudelleen ja myöntävät minulle nyt 14vrk peruutusoikeuden sopimusvahvistuksen saapumisesta.

Olin ollut asiassa yhteydessä aikaisemmin myös kuluttajaneuvontaan ja vaatinut ensisijaisesti, että aiemmin tehty sopimukseni peruutus katsotaan pätevästi peruutetuksi ilman kuluja. Alla kuluttajaneuvonnan kanta asiaan. Eli ei sieltä ainakaan liiemmin ymmärrystä herunut vaikka yritin painottaa, että sillä on eroa, että saako kuluttaja itse perua kuluttajasuojalain mukaisesti sopimuksen vai peruuko yhtiö itse sopimuksen yksipuolisesti virheellisien väittämien perusteella myöntämättä kuluttajan oikeutta peruutukseen.

Hei!

Ymmärrän yrityksen vastauksesta, että sopimus olisi peruttu:

"Sopimustilausta tehdessä on pakko ruksata kohta, että olet lukenut sopimusehdot. Sopimusehdoissa kerroimme Kuluttajasuojalain mukainen peruuttamisoikeus: Kuluttajasuojalain mukaan asiakkaalla on oikeus peruuttaa tekemänsä sopimus 14 päivän kuluessa. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Oltuasi huhtikuussa yhteydessä sopimuksen perumisesta, oli tuo 14 pv perumisaika jo umpeutunut.

Sopimustilanteesi on kuitenkin jo muuttunut, koska olet tulossa asiakkaaksemme jo 1.6.2026 alkaen Väreen Pörssisähkö-sopimuksen myötä. Väreen sopimukset vaihtuvat Helenin sopimuksiksi Väreen kanssa sovituin ehdoin kesäkuusta alkaen, ja tästä johtuen 10.9. alkamista odotellut sopimuksesi onkin jo peruuntunut."

Olit vaatinut sopimuksen perumista:

Olen ilmoittanut peruuttavani sopimuksen, mutta elinkeinonharjoittaja ei hyväksy peruutusta.ja nyt se olisi siis peruttu.

Eikö asia ole nyt siis ratkennut kuten toivoit?

Ystävällisin terveisin,
xxxxxxxxxxx
Asiantuntija

Viimeisin vastaus KKV:ltä oli seuraava :rolleyes::

Asiaa on nyt soviteltu siten, että koska vaadit perutuusta heti ja yritys vastasi että se on peruttu, asia on käsitelty sen mukaan kuin alkuperäinen yhteydenotto oli.
Jos haluat riitauttaa asiaa, voit edetä tekemällä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan: Kuluttajariitalautakunta
 
Täytyy alkaa siis etsiä uutta pörssisopimusta väreen 10.6 alkavan pörssin jatkeeksi, ettei mene tuo helen kintuille. Onko nyt mitään pörssisähkötarjouksia meneillään?
 
Onneksi otin itse Lumpeen pörssin kesäksi niin ei pitäisi olla mitään ongelmia tuon helenin sopimuksen alkamisen suhteen. Toissapäivänä alkoi tuo Lumpeen pörssi, ja molemmat päivät kalliimpia kuin helenin 6,55snt kiinteä.. Noh, josko huomenna olisi jo halvempaa..
 
Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Helen, Imatra, Kerava, Kokkola (6, 12 kk), Lumme, Oomi, PKS, Porvoo, Turku (6 kk), Vaasa, Vattenfall (6, 24 kk), Väre

Hintoja laskeneet: Vattenfall (12 kk)

Vihreä älyenergia on poistanut 3 ja 18 kk sopimukset myynnistä. Myynnissä on nyt siis vain 12 ja 24 kk sopimukset. Näissä on aiemmin ollut rajoitus "alle 40 000 kWh vuosikulutuksen kohteisiin", nyt raja onkin vain 7 000 kWh.

Turku Energia on poistanut 18 kk sopimuksen myynnistä ja tilalla on nyt 24 kk. Turkulaiset on viimeksi myyneet kahden vuoden sopimusta helmikuun lopulla.

Myös Imatralla on poistettu 18 kk sopimus myynnistä.


kiinteat6-12kk.jpg



kiinteat18-24kk.jpg
 
Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Helen, Imatra, Kerava, Kokkola (6, 12 kk), Lumme, Oomi, PKS, Porvoo, Turku (6 kk), Vaasa, Vattenfall (6, 24 kk), Väre

Hintoja laskeneet: Vattenfall (12 kk)

Vihreä älyenergia on poistanut 3 ja 18 kk sopimukset myynnistä. Myynnissä on nyt siis vain 12 ja 24 kk sopimukset. Näissä on aiemmin ollut rajoitus "alle 40 000 kWh vuosikulutuksen kohteisiin", nyt raja onkin vain 7 000 kWh.

Turku Energia on poistanut 18 kk sopimuksen myynnistä ja tilalla on nyt 24 kk. Turkulaiset on viimeksi myyneet kahden vuoden sopimusta helmikuun lopulla.

Myös Imatralla on poistettu 18 kk sopimus myynnistä.


kiinteat6-12kk.jpg



kiinteat18-24kk.jpg
Kiitos kun jaksat näitä koostaa🙏 Tämän perusteella ksat 7.97 ja 2€ kk ei ole kallis pariksi vuodeksi kiinnitettynä
 
Kiitos kun jaksat näitä koostaa🙏 Tämän perusteella ksat 7.97 ja 2€ kk ei ole kallis pariksi vuodeksi kiinnitettynä
Misät KSAT:lle 7.97snt/kwh + 2€/kk hinta? Taulukossa 8.16snt/kwh ja perusmaksu 4.5€/kk ja 3kk 0€, 24kk perusmaksun keskihinnaksi saan laskettua 3.93€/kk.

E: Itse asiasa verkkosivuilla on nyt 8.35snt/kwh 24kk sopparille.
 
Misät KSAT:lle 7.97snt/kwh + 2€/kk hinta? Taulukossa 8.16snt/kwh ja perusmaksu 4.5€/kk ja 3kk 0€, 24kk perusmaksun keskihinnaksi saan laskettua 3.93€/kk.

E: Itse asiasa verkkosivuilla on nyt 8.35snt/kwh 24kk sopparille.
Veikkaisin vanhan asiakkaan tarjousta. Itselläkin alkoi toukokuun alkupuolella KSAT:in jatkotarjouksesta 12kk 7,56snt/kWh eli palaan sopparin metsästykseen ensi keväänä.
 
Itsellä myös Väre pörssi tällä hetkellä ja Helen 6kk tilattu 1.9. alkavaksi, mutta en ole saanut Heleniltä tätä sotkua koskien mitään sähköpostia. Jännän äärellä, että pitääkö hetkeksi ottaa kesällä joku toinen hetkeksi aikaa.
 
Itsellä myös Väre pörssi tällä hetkellä ja Helen 6kk tilattu 1.9. alkavaksi, mutta en ole saanut Heleniltä tätä sotkua koskien mitään sähköpostia. Jännän äärellä, että pitääkö hetkeksi ottaa kesällä joku toinen hetkeksi aikaa.
Ite otin varmuuden vuoksi toisen tuohon väliin. taitaa alkaa 3.6. niin ja helen kans laitettu 1.10 alkavaksi ja nyt väre. En tiiä onko hyötyä vai haittaa mutta sama oli ottaa kun on noita kuukausimaksuttomia pörssejä.
 
Ite otin varmuuden vuoksi toisen tuohon väliin. taitaa alkaa 3.6. niin ja helen kans laitettu 1.10 alkavaksi ja nyt väre. En tiiä onko hyötyä vai haittaa mutta sama oli ottaa kun on noita kuukausimaksuttomia pörssejä.
Toi varmuuden vuoks toinen soppari väliin on kyl ihan fiksu liike. Itel ei oo tullu mieleenkään, mut ehkä kannattais. Tosin sit on kolme eri sopparia pyörimässä ja paperisotaa. Mut jos hinnat heittelee noin paljon nii kai se on ihan perusteltuu.
 
Eikö tuo Väre - Helen -kuvio kannattaisi vain varmistaa suoraan Helenin asiakaspalvelusta, niin välttyisi kaikelta säädöltä? :hmm:
 
Eikö tuo Väre - Helen -kuvio kannattaisi vain varmistaa suoraan Helenin asiakaspalvelusta, niin välttyisi kaikelta säädöltä? :hmm:
Kysyin tätä Helenin aspan tekoälyapurilta:

"Kiitos kysymyksestäsi! 😊

Väreen pörssisähkösopimus siirtyy automaattisesti Helenille 1. kesäkuuta 2026 alkaen, eikä sinun tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä sen suhteen. Sopimusehdot ja hinnat säilyvät ennallaan. Määräaikainen kiinteähintainen sopimuksesi Helenin kanssa alkaa sovitusti syksyllä, ja se jatkuu alkuperäisten ehtojen mukaisesti sopimuskauden loppuun asti.

Onko jotain muuta, jossa voisin auttaa?"
 
Kysyin tätä Helenin aspan tekoälyapurilta:

"Kiitos kysymyksestäsi! 😊

Väreen pörssisähkösopimus siirtyy automaattisesti Helenille 1. kesäkuuta 2026 alkaen, eikä sinun tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä sen suhteen. Sopimusehdot ja hinnat säilyvät ennallaan. Määräaikainen kiinteähintainen sopimuksesi Helenin kanssa alkaa sovitusti syksyllä, ja se jatkuu alkuperäisten ehtojen mukaisesti sopimuskauden loppuun asti.

Onko jotain muuta, jossa voisin auttaa?"
En luottaisi tekoälyapuriin jos se hallusinoi, vaan pyytäisin ihmisen langan päähän ja ottaisin vastauksen ylös jos tulee myöhemmin jotain.
 
Itse näkisin, että ei ole käytännössä mitään järkevää syytä riskeerata syksyn sopimustaan olemalla jo valmiiksi Helenin asiakas siinä kohtaa kun he mahdollisesti tarkastavat tilanteen ja kirjaavat sopimuksen datahubiin.

Tarjoaa vain siinä heille mahdollisuuden halutessaan perua sopimus sillä verukkeella, ettei asiakas olekaan siirtymässä uutena asiakkaana heille kuten tarjous oli tarkoitettu.

Hinta ero pörssimarginaaleissa tuskin vaikuttaa niin merkittävästi nyt kesän aikana kenelläkään....
 
Otin Helenin kiinteän alkamaan 1.9. joten tehdäänkö se sopimuksen lukkoon lyönti 1.6. vai kirjaimellisesti 90 päivää aiemmin, eli joskus 3.6. varmaan. Ja samana päivänä 1.6. Väreen asiakkaat siirtyy Helenille. Saa nähdä mitä tapahtuu. Nyt on siis Väreen pörssi, ei enää ehdi vaihtamaankaan toisen tarjoajan pörssiin, kun 14pv irtisanomisaika.
 

Järvi-Suomen Energian verkkopalvelumaksut nousevat 1.7.2026 alkaen

Järvi-Suomen Energia korottaa verkkopalveluhintojaan 1.7.2026 alkaen. Korotuksella katetaan välttämättömiä verkkoinvestointeja ja varmistetaan sähkönjakelun toimitusvarmuus tilanteessa, jossa maailmantilanteen epävakaus ja toiminnan kustannukset ovat kasvaneet.
Korotus on 7 % ja se koskee tasaisesti kaikkia tuotteitamme. Asiakkaan laskuun vaikutus on noin 5,5 % (sis. alv). Vaikutus kuukausilaskuun (sis. alv 25,5 %) on noin:

Kerrostaloasiakas: +3,14 €/kk
Omakotitalo: +4,57 €/kk
Sähkölämmitteinen omakotitalo: +7,78 €/kk


Miksi hinnat nousevat?

Sähkömarkkinalaki velvoittaa parantamaan sähkönjakelun toimitusvarmuutta. Tämä tarkoittaa pitkäjänteisiä investointeja, jotka lisäävät kustannuksia. Vuoteen 2036 mennessä lain edellyttämään toimitusvarmuuteen tullaan investoimaan yhteensä miljardi euroa.
Sähkönsiirron kustannuksiin vaikuttavat erityisesti verkkoalueen laajuus, asutuksen sijoittuminen sekä olosuhteet.

Maailmantilanne on nostanut polttoaineiden ja materiaalien kustannuksia.
Järvi-Suomen Energian verkkoalue on laaja ja harvaan asuttu. Sähköverkkoa on keskimäärin noin 280 m asiakasta kohden, haja-asutusalueilla jopa noin 410 m (kaupungeissa tyypillisesti 30–50 m).
Asutus sijoittuu hajanaisesti järvien ympärille, mikä edellyttää verkon rakentamista useaan suuntaan ja lisää verkon pituutta asiakasta kohden.
Maasto ja kasvillisuus lisäävät kustannuksia. Etelä-Savossa metsien peittävyys ja kasvunopeus ovat suuria, mikä lisää verkon rakentamisen ja kunnossapidon tarvetta.
Sähköverkkoa on rakennettava ja ylläpidettävä riippumatta yksittäisen asiakkaan sähkönkäytöstä, ja alueella on vähän teollisuutta tasoittamassa kustannuksia.


Sähkönjakelu toimii myös poikkeustilanteissa

Sähköverkko on kriittinen osa yhteiskunnan toimintaa. Varaudumme häiriö- ja poikkeustilanteisiin ylläpitämällä valmiutta, varmuusvarastoja ja nopeaa reagointikykyä.
Varautuminen kattaa muun muassa:

myrskyjen ja tykkylumen aiheuttamat vahingot
kyberturvallisuuden
varmuusvarastot
henkilöstön ja kumppaniverkoston valmiuden 24/7

Tavoitteenamme on minimoida keskeytysten kesto ja vaikutukset asiakkaille kaikissa olosuhteissa.
 
Itse näkisin, että ei ole käytännössä mitään järkevää syytä riskeerata syksyn sopimustaan olemalla jo valmiiksi Helenin asiakas siinä kohtaa kun he mahdollisesti tarkastavat tilanteen ja kirjaavat sopimuksen datahubiin.

Tarjoaa vain siinä heille mahdollisuuden halutessaan perua sopimus sillä verukkeella, ettei asiakas olekaan siirtymässä uutena asiakkaana heille kuten tarjous oli tarkoitettu.

Hinta ero pörssimarginaaleissa tuskin vaikuttaa niin merkittävästi nyt kesän aikana kenelläkään....
Soittakaa sinne Helenille. Minä Helenin asiakkaana tilasin Helenin 6,99:n yli 3kk päähän ihan ongelmitta.

Yritysostot eivät saa vaikuttaa jo tehtyihin sopimuksiin.
 
Soittakaa sinne Helenille. Minä Helenin asiakkaana tilasin Helenin 6,99:n yli 3kk päähän ihan ongelmitta.

Yritysostot eivät saa vaikuttaa jo tehtyihin sopimuksiin.
No minun ei tarvi soitella enää minnekään kun asia on jo ratkaistu ja Helen on palauttanut syksyn sopimuksen voimaan kun vain ensin pidin huolen, etten tule heidän asiakkaakseen liian aikaisin.

Itselle olisi ainakin vain helpompi tie klikata pari kertaa nettilomaketta ja ottaa se pörssi väliin jostain muualta kuin selvitellä aspan kanssa tai odotella löysässä hirressä myöhemmälle että miten tulee käymään.
 
Soittakaa sinne Helenille. Minä Helenin asiakkaana tilasin Helenin 6,99:n yli 3kk päähän ihan ongelmitta.

Yritysostot eivät saa vaikuttaa jo tehtyihin sopimuksiin.
Aspa sanoi, minulle että ei ole mahdollista tilata yli 3kk päähän jos on Helenin asiakas.
 
Täytyy alkaa siis etsiä uutta pörssisopimusta väreen 10.6 alkavan pörssin jatkeeksi, ettei mene tuo helen kintuille. Onko nyt mitään pörssisähkötarjouksia meneillään?
Kävinpä datahubissa katsomassa tilannetta. Tuo tuleva väreen sopimus näyttäytyy siellä helenin sopimuksena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 774
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom