Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Videolla kyseessä kevyempi versio tuosta täyshuollosta.


Ei toki ole pakko, mutta käytännössä kaikkien valmistajien huolto-ohjeet näin kuitenkin sanelevat. Ainakin yllä mainittu alajalkojen huolto olisi syytä tehdä edes kerran vuoteen vaikka nyt sitten ilman tiivisteiden vaihtoa.

Jos keskimääräisen pyöräilijän kulkinetta katsoo niin voisi päätellä, että huoltoa ei ylipäätänsäkään ole pakko tehdä.
.
 
Työsuhdepyörään usein saa ns. huoltobudjetin, eli jos raja on vaikka 4000€ ja ostaa 3200€ pyörän, niin voi ottaa vielä 800€ huoltobudjettia.
Verotuksen kannalta ihan fiksu idea, kun sitä tarvitsee kuitenkin ajan saatossa huoltaa.

Tuollaisessa järjestelyssä toki budjettia voi käyttää keulan huoltoonkin, mutta en mielestäni ole kyllä törmännyt mihinkään all-inclusive pakettiin, jossa kaikki huollotkin kuuluisi työsuhdepyörän hintaan.
 
En tiedä millaisia osia on ollut fillarissasi, mutta normaalissa käytössä ketjut/rattaat eivät kulu tuolla tavalla. Yksi takapakka kestää normaalisti suunnilleen mainitsemasi 5000km ja jos sinulla on siinä ajassa mennyt kolme, niin jotain on ollut pielessä, eikä edes tuo rajoituksen ohitus kuulosta siltä, että se voisi syödä osia tuolla tavalla. Ketjuja tuossa matkassa menee yleensä korkeintaan kahdet.

Osat maksavat muutaman kympin ja ei ole peukalo keskellä kämmentä, menee vaihdossa joku 20 minuuttia ketjun lyhentämisen kanssa.

Ei sillä, etteikö hihnavetoisissa olisi puolensa, mutta ihan noin mustavalkoista se ei ole.

Viimeksi huollossa laitettiin 55e takapakka ja 70e ketjut, ketjut veny vaihtokuntoon 1000km jälkeen. En muista tarkkaa mitä sinne laitettiin. Normaalia se ainakin mun pyörässä on. Varmaan 20e osat kuluvat vielä nopeammin. Taitaa se että vauhtia on 35km/h 25 sijaan lisätä kulumista aika lailla.
 
Kunhan oman pyörän takuuaika alkaa olemaan vähän lähempänä loppua niin todennäköisesti nostatan rajoituksen tuohon jenkki-20mph/32kmh lukemaan.

Tulee ajettua niin isoa baanaa paikoitellen, että 25kmh hinkkaaminen "rajoitinta vasten" tuntuu turhalta.

Joo sama mielessä. Siihen liittyen tuli tänään tutkittu asiaa tarkemmin ja Emax vaikuttaa kaikista järkevimmältä. Lisenssi toki maksaa päälle satasen..
Mutta kysymys kuuluu, mitä maksaa ne muut tarvikkeet.. eli lähinnä kaapeli tiedonsiirtoa varten. Ja mikä kaapeli edes on kyseessä mikä Windowsin ja Shimano välille tulisi. Moni puhuu huoltokaapelista mutta kun sellaisella haulla en löydä järkeviä tuloksia.
 
Joo sama mielessä. Siihen liittyen tuli tänään tutkittu asiaa tarkemmin ja Emax vaikuttaa kaikista järkevimmältä. Lisenssi toki maksaa päälle satasen..
Mutta kysymys kuuluu, mitä maksaa ne muut tarvikkeet.. eli lähinnä kaapeli tiedonsiirtoa varten. Ja mikä kaapeli edes on kyseessä mikä Windowsin ja Shimano välille tulisi. Moni puhuu huoltokaapelista mutta kun sellaisella haulla en löydä järkeviä tuloksia.
Shimanon diagnoosi työkalu, jolla muutoksia ja päivityksiä voi tehdä on SM-PCE02.

 
Viimeksi huollossa laitettiin 55e takapakka ja 70e ketjut, ketjut veny vaihtokuntoon 1000km jälkeen. En muista tarkkaa mitä sinne laitettiin. Normaalia se ainakin mun pyörässä on. Varmaan 20e osat kuluvat vielä nopeammin. Taitaa se että vauhtia on 35km/h 25 sijaan lisätä kulumista aika lailla.
Kuulostaa siltä, että sinua on niinsanotusti kusetettu ja sinne on nimenomaan laitettu ne 20€ osat kultaisten hinnalla. :D

Ei vaan, maksaahan ne tietenkin, jos laittaa jotain överipalikkaa, mutta siitä huolimatta tuollainen kuluminen ei ole normaalia.

En tiedä mitä komponentteja pyörässäsi on, mutta yleisesti ottaen laadukkaat ketjut maksavat noin 25-35€ ja Deoren 10x takapakka vajaat 50€. Erikoisemmat komponentit sitten maksavat toki enemmän. Mitään sähköpyöräspesifiä ketjuja on ihan turha laittaa, kun ne eivät testien mukaan kestä juuri sen enempää kuin tavallisetkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa siltä, että sinua on niinsanotusti kusetettu ja sinne on nimenomaan laitettu ne 20€ osat kultaisten hinnalla. :D

Ei vaan, maksaahan ne tietenkin, jos laittaa jotain överipalikkaa, mutta siitä huolimatta tuollainen kuluminen ei ole normaalia.

En tiedä mitä komponentteja pyörässäsi on, mutta yleisesti ottaen laadukkaat ketjut maksavat noin 25-35€ ja Deoren 10x takapakka vajaat 50€. Erikoisemmat komponentit sitten maksavat toki enemmän. Mitään sähköpyöräspesifiä ketjuja on ihan turha laittaa, kun ne eivät testien mukaan kestä juuri sen enempää kuin tavallisetkaan.
Ketjut, takapakka ja takarengas menivät huollossa vaihtoon kun mittarissa oli reilut 3000 km. Saa nähdä, kauanko 25 € ketjut ja about samanhintainen pakka kestää. Schwalben takarenkaasta 58 € tuntui vähän suolaiselta.
 
Shimanon diagnoosi työkalu, jolla muutoksia ja päivityksiä voi tehdä on SM-PCE02.


Onko tämä ep8lle myös kun ei listassa ole? Eli tämähän update tulee maksamaan tuon perusteella yhteyslaitteen, kaapelin ja softan/lisenssin. No nyt sitten alkaa speedbox olemaan jo edullisempi.
 
Siis stunlockerin sivuilla on kuvattu mitä kaikkea sillä voi tehdä ja lisäksi mainitaan että toimii uusimmassa firmiksessäkin. Mutta missään ei lue pitääkö säätää winukalla kaapelia käyttäen vai onnistuuko bt:lla puhelimella.

Voi säätää bluetoothilla Stunlockeria puhelimella.

Manuska Androidille ja IOS löytyy ST Unlocker.

Perussäädöt ja pyörän infot saa ilman lisenssiä Appilla 1,49 €. Lisenssi maksaa 30 € + verot ja sillä saa sitten monipuolisemmat säädöt tehtyä.
 
Voi säätää bluetoothilla Stunlockeria puhelimella.

Manuska Androidille ja IOS löytyy ST Unlocker.

Perussäädöt ja pyörän infot saa ilman lisenssiä Appilla 1,49 €. Lisenssi maksaa 30 € + verot ja sillä saa sitten monipuolisemmat säädöt tehtyä.

No mutta kun toi stunlocker jättää jäljen lokiin. Emax ja speedbox ei. Toi olis nobrainer hinnan osalta.
 
Työmatkalla
 

Liitteet

  • IMG_20230906_074958.jpg
    IMG_20230906_074958.jpg
    299,6 KB · Luettu: 135
No mutta kun toi stunlocker jättää jäljen lokiin. Emax ja speedbox ei. Toi olis nobrainer hinnan osalta.

No se.

Varmaan jos nostaa tehoja tai tekee muuta häröä, niin motista saa savut pihalle helpostikin.

Esim. regionia vaihtamalla EU 25 km/h -> US 32 km/h saa rajoitinta vähän siirrettyä sweet spottiin, eikä mitään hallaa moottorille tuolla muutoksella tee, kun Jenkkilässä ajavat kerran tuolla.

En tiedä vaikuttaako tuo US-muutos mahdollisiin takuucaseihin Suomessa/EU-alueella. Kuulostaa omaan korvaan höpöltä, jos tuo alueen vaihto vaikuttaisi takuuseen.

Toki kun teet säätöjä, niin otat vastuun tekemistäsi muutoksista :)
 
No se.

Varmaan jos nostaa tehoja tai tekee muuta häröä, niin motista saa savut pihalle helpostikin.

Esim. regionia vaihtamalla EU 25 km/h -> US 32 km/h saa rajoitinta vähän siirrettyä sweet spottiin, eikä mitään hallaa moottorille tuolla muutoksella tee, kun Jenkkilässä ajavat kerran tuolla.

En tiedä vaikuttaako tuo US-muutos mahdollisiin takuucaseihin Suomessa/EU-alueella. Kuulostaa omaan korvaan höpöltä, jos tuo alueen vaihto vaikuttaisi takuuseen.

Toki kun teet säätöjä, niin otat vastuun tekemistäsi muutoksista :)

No netissä nyt pelotellaan mutta kyllä tuolta youtubesta löytyi ihan suomibloggaajan videota missä canyon eväsi takuun mutta shimano ei. Eli sinällään siis toi pelko on ihan realismia ja stunlocker siitä syystä kyseenalainen.
 
No mutta kun toi stunlocker jättää jäljen lokiin. Emax ja speedbox ei. Toi olis nobrainer hinnan osalta.
Itse olen sörkkinyt Emaxin kännyversiolla. Vaati toki downgreidauksen. Eikä maksanut kuin pelkän lisenssin. Parin kaverin pyörään tehnyt saman kun eivät itse uskaltaneet. Uusista firmiksistä en tiedä, onko tuo jotenkin estetty?
 
Kuulostaa siltä, että sinua on niinsanotusti kusetettu ja sinne on nimenomaan laitettu ne 20€ osat kultaisten hinnalla. :D

Ei vaan, maksaahan ne tietenkin, jos laittaa jotain överipalikkaa, mutta siitä huolimatta tuollainen kuluminen ei ole normaalia.

En tiedä mitä komponentteja pyörässäsi on, mutta yleisesti ottaen laadukkaat ketjut maksavat noin 25-35€ ja Deoren 10x takapakka vajaat 50€. Erikoisemmat komponentit sitten maksavat toki enemmän. Mitään sähköpyöräspesifiä ketjuja on ihan turha laittaa, kun ne eivät testien mukaan kestä juuri sen enempää kuin tavallisetkaan.
Itsellä takapakka täysjoustossa Shimano Deore CS-M6100, 12-speed, 10-51T. Näkyy maksavan 90€ pelkästään se. Lisäksi ketjut 12v taitaa maksaa jotain 40€ luokkaa... eli jonkin verran kannattaa vaivaa nähdä sen ketjun hoivaamisessa, jottei mene takapakkoja 2-3tkm välein.
 
No netissä nyt pelotellaan mutta kyllä tuolta youtubesta löytyi ihan suomibloggaajan videota missä canyon eväsi takuun mutta shimano ei. Eli sinällään siis toi pelko on ihan realismia ja stunlocker siitä syystä kyseenalainen.
Jos puhutaan samasta keissistä, niin se takuun evääminen ei johtunut siitä stunlockerin käytöstä ja maakoodin muuttamisesta, vaan siitä, että oli tehty pieni virhe sen jälkeen Etube Professionalilla. Maakoodin vaihtaminen on turvallista.
 
Jos puhutaan samasta keissistä, niin se takuun evääminen ei johtunut siitä stunlockerin käytöstä ja maakoodin muuttamisesta, vaan siitä, että oli tehty pieni virhe sen jälkeen Etube Professionalilla. Maakoodin vaihtaminen on turvallista.


Joo samasta casesta puhutaan, mutta nyt hieman eri ajatuksella. Siinä tehtiin moka Etubella joka johti siihen, että Canyon eväsi takuun. Nyt oli kyse Stunlockerista joka kirjoittaa Shimanon lokiin aina kun muutoksia tehdään. Ja tätä lokia ei voi ymmärtääkseni siistiä, kuten mm. Emaxilla voi tehdä. Eli siis voin olla väärässä, mutta ymmärtääkseni Stunlockerilla tehdyt muutokset jäävät talteen ja tämä johtaa sitten esimerkkivideon kaltaiseen lopputulokseen.
 
Onko jossain varmaa tietoa että STunlocker tekee johonkin lokiin merkintöjä.
Mistä tuollainen tieto löytyy, tai mistä/millä lokia pääsee katsomaan.

Eilen tulleen 4.1.11 FW päivityksen jälkeen ei Etube 5.0.2 enää yhdistä EP8,
eli ei myöskään voi downgreidata FW.
 
Onko jossain varmaa tietoa että STunlocker tekee johonkin lokiin merkintöjä.
Mistä tuollainen tieto löytyy, tai mistä/millä lokia pääsee katsomaan.

Eilen tulleen 4.1.11 FW päivityksen jälkeen ei Etube 5.0.2 enää yhdistä EP8,
eli ei myöskään voi downgreidata FW.
No mikään ei pakota firmistä asentamaan. Mulla taitaa olla joku pari vuotta vanha edelleen...
 
Uudessa TM:ssä sähköiset työmatkapyörät vertailussa ja arvasin jo voittajan kun luin testiin valitut pyörät: Canyon Precede:ON 7 (8,9 pistettä). Oma valinta testatuista kohdistuisi ehkä Specializediin (8,7).
 
Onko jossain varmaa tietoa että STunlocker tekee johonkin lokiin merkintöjä.
Mistä tuollainen tieto löytyy, tai mistä/millä lokia pääsee katsomaan.

Eilen tulleen 4.1.11 FW päivityksen jälkeen ei Etube 5.0.2 enää yhdistä EP8,
eli ei myöskään voi downgreidata FW.

Stunlocker itse sanoo näin:
1694079951278.png


Joku voisi tosiaan korjata tulkintaa jos se on väärä. Eli jääkö Stunlockerin käytöstä jäljet johonkin lokiin. Oletan, että jotain epäselvää tässä on valmistajankin kannalta olemassa, koska emax mm. mainitsee, että tehdyt jäljet voidaan pyyhkiä.
 
STunlocker varoittaa ainakin itsekin kun sen käynnistää jos jotain on muutettu.
Tuo varoitus tulee kyllä vaikka muutat vain avustuksia Etubella.
Kun muutat kaikki tehdasasetuksille, varoitusta ei tule.
Shimanon softa tekee ilmeisesti samantapaisen varoituksen, mutta löytyykö lokia tms. jostain en tiedä.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-07-31-21-27-13-75_c2837c1dd950ed563ee39c6f526f419e.jpg
    Screenshot_2023-07-31-21-27-13-75_c2837c1dd950ed563ee39c6f526f419e.jpg
    149,5 KB · Luettu: 28
Lokiin kirjautuu tieto, jos maakoodin vaihtaa. Mutta jos sen vaihtaa takaisin ja päivittää firmwaren, niin pitäisi olla loki tyhjä sen jälkeen. Etube Professionlilla sitä pääsee katsomaan. Pelkkä maakoodin vaihtaminen ei kyllä pitäisi takuuta evätä, ainakaan siis Shimanon takuuta. Jos pyörän kokoa muuttaa, niin se voi evätä takuun.
 
Pitää tietty vielä varmistaa että leasingyhtiölle sopii ulkomailta osto.
Jepjep saa nytten nähdä että kariutuuko työsuhdepyörän hankinta, ja ostan pyörän suoraan itse.
Iloinen siitä että työnantaja hankki pyöräedun, vähemmän iloin siitä että valitsivat varmaankin ainoan leasingyhtiön (3stepIT) jolla ei voi ulkomailta tilata pyörää järkevästi.
 
Tää voi nyt olla vähän typerä juttu, mutta voisko joku heittää perus abc:n shimano-vaihteiden säätämisestä. Yritin etsiä Neuron ON6:lle sopivaa manuskaa ja minussa se vika varmasti on, mutta yksiselitteistä ohjetta säädölle ruuvikuvauksineen en löytänyt. Eli jos joku voi linkata ohjeen, niin olisin jo siitäkin iloinen.

Jos joku haluaa oikein irroitella, niin ohessa pari kuvaa. Aloitetaan oireista, vaihteet eivät aina vaihdu painalluksesta vaan hetki arvotaan. Joskus isoin vaihde (pienin ratas) ei löydy laisinkaan. Ja alla olevassa kuvassa tuo ketjuohjain, sen kumi on kulunut jo päästä koska pienimmällä rattaalla ketjut osuu kumiin. Eli arvatenkin säätöä vaille valmis.

1694193830530.png


No sitten se itse säätö:
Tämä ruuvi säätää vaijeria eikö vain ja siitä kannattaa aloittaa?

1694193914154.png


Ja nyt sitten vaihtajaan taakse. Näille ruuveille pitää ymmärtääkseni tehdä säätöä jos vaijerin säädöllä ei tokene?
1694193965835.png
 
Tää voi nyt olla vähän typerä juttu, mutta voisko joku heittää perus abc:n shimano-vaihteiden säätämisestä. Yritin etsiä Neuron ON6:lle sopivaa manuskaa ja minussa se vika varmasti on, mutta yksiselitteistä ohjetta säädölle ruuvikuvauksineen en löytänyt. Eli jos joku voi linkata ohjeen, niin olisin jo siitäkin iloinen.

Jos joku haluaa oikein irroitella, niin ohessa pari kuvaa. Aloitetaan oireista, vaihteet eivät aina vaihdu painalluksesta vaan hetki arvotaan. Joskus isoin vaihde (pienin ratas) ei löydy laisinkaan. Ja alla olevassa kuvassa tuo ketjuohjain, sen kumi on kulunut jo päästä koska pienimmällä rattaalla ketjut osuu kumiin. Eli arvatenkin säätöä vaille valmis.

1694193830530.png


No sitten se itse säätö:
Tämä ruuvi säätää vaijeria eikö vain ja siitä kannattaa aloittaa?

1694193914154.png


Ja nyt sitten vaihtajaan taakse. Näille ruuveille pitää ymmärtääkseni tehdä säätöä jos vaijerin säädöllä ei tokene?
1694193965835.png



Tuosta kannattaa lähteä liikkeelle.
 
Nyt löytyi mieluinen pyörä, jossa hinta sopiva:

Oletteko saaneet tuolta ostettua työsuhdenpyöränä vapaus.ion kautta? Tuo on sopivassa hintaluokassakin työsuhdepyöräksi kun ei pakotettu osamaksu ehdi syömään niin pahasti verohyötyä kuten kalliimmilla pyörillä.
 
Nyt löytyi mieluinen pyörä, jossa hinta sopiva:

Oletteko saaneet tuolta ostettua työsuhdenpyöränä vapaus.ion kautta? Tuo on sopivassa hintaluokassakin työsuhdepyöräksi kun ei pakotettu osamaksu ehdi syömään niin pahasti verohyötyä kuten kalliimmilla pyörillä.


Saattaa olla vähän vaivalloista, jos edes onnistuu, mutta joka tapauksessa se onnistuu ainoastaan Aspan kautta. Eli aspaan viestiä ensimmäisenä.
 
Pyörässä on tällainen takapakka:
Saako vaihdettua pelkän pikkurattaan?

Jos ei saa, mikä takapakka pitäisi laittaa tilalle, jotta pikkuratas olisi erikseen vaihdettavissa?
 
Pyörässä on tällainen takapakka:
Saako vaihdettua pelkän pikkurattaan?

Jos ei saa, mikä takapakka pitäisi laittaa tilalle, jotta pikkuratas olisi erikseen vaihdettavissa?
Tuolta Shimanon sivun alhaalta löytyy manuaali noille CS-M5100 pakoille https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M5100-4665.pdf
Eli pikkuratas 11T olisi tuon mukaan koodilla Y1RK11000, jota löytyy ihan vaikka verkkiksestä Shimano CS-M8000 11T -ratas 9,99
 
Pyörässä on tällainen takapakka:
Saako vaihdettua pelkän pikkurattaan?

Jos ei saa, mikä takapakka pitäisi laittaa tilalle, jotta pikkuratas olisi erikseen vaihdettavissa?
Jos pikkuratas ei ole ottanut osumaa ja siinä mennyt rikki, niin vahva suositus kyllä uusia kerralla kaikki. Toki eihän tuo yksinään kallis "testi" ole, mutta veikkaan että kuluneen korvaaminen uudellla aiheuttaa vaan lisäongelmia seuraavan 500km aikana
 
Tuolta Shimanon sivun alhaalta löytyy manuaali noille CS-M5100 pakoille https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M5100-4665.pdf
Eli pikkuratas 11T olisi tuon mukaan koodilla Y1RK11000, jota löytyy ihan vaikka verkkiksestä Shimano CS-M8000 11T -ratas 9,99
Kiitos. Laitoin kyselyn paikalliseen fillariliikkeseen.
Jos pikkuratas ei ole ottanut osumaa ja siinä mennyt rikki, niin vahva suositus kyllä uusia kerralla kaikki. Toki eihän tuo yksinään kallis "testi" ole, mutta veikkaan että kuluneen korvaaminen uudellla aiheuttaa vaan lisäongelmia seuraavan 500km aikana
Lähinnä vain pienimmällä rattaalla on ajettu, eli turha on vaihtaa kaikkia. Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
 
Kiitos. Laitoin kyselyn paikalliseen fillariliikkeseen.

Lähinnä vain pienimmällä rattaalla on ajettu, eli turha on vaihtaa kaikkia. Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
Ajatus suositukseni takana oli, että mikäli pikkuratas on hyvin kulunut, on todennäköistä että myös ketjut ovat kuluneet -> Mikäli vaihdat sinne uuden rattaan, saattaa ketjut alkaa hyppimään, vaihteet ei vaihdu kunnolla tms. Eikä välttämättä heti, mutta uudella "pikkurattaalla" varmistat tilanteen, jossa ketjut ovat "eriparia" uuden rattaan kanssa. Eriparisuus taas lisää ketjujen kulumista entisestään, joka edistää taas muidenkin voimansiirron osien eritahtista kulumista ja siten riski ongelmiin kasvaa.
Huom! Tämä on omaa mutua, sillä en itse ole vastavaa tilannetta kokenut. Kaverilla tosin oli samanlainen tilanne maantiepyörässä ja hänellä yhden rattaan vaihto aiheutti ongelmia johtaen sadan kilometrin jälkeen koko voimansiirron uusimiseen (samalla hän myös vaihtoi välityksiä, jotta ei aina joudu ajamaan isoimmalla rattaalla).

Itse kylläkin vaihdoin hybridiini uudet ketjut, kun vanhat olivat venyneet (kaikki toimi kyllä edelleen hyvin) ja vaikka kaikki rattaat olivat silmämääräisesti hyväkuntoisia, alkoi uusi ketju pomppia kun voimaa laittoi kammille tai oikeammin kai on sanoa, että rattaan hampaat löivät tyhjää. Kuitenkin, rattaiden kulumista ei ollut havaittavissa silmämääräisesti mutta silti ongelmia tuli. Mikäli rattaat on kuluneet silminnähden huonoiksi, niin uskallan väittää että jotakin ongelmia tulee. Mutta itse tietenkin tiedät tilanteen paremmin ja toivottavasti kerrot tuloksista, mihin päädyit ja miten kävi.

Nykyään minulla on sähköpyörään 3*ketjut ja mittailen ketjuja säännöllisesti +joka ajon jälkeen pesu ja voimansiirron voitelu. Ajatuksena, että kun kulumamitta näyttää ensimmäisen kerran kulumista (onko se sitten 0.25 kulumamerkki tms, kun 0,75 on vaihtomerkki), niin vaihdan uudet ketjut käyttöön. Tarkoitus on kierrättää ainakin 2 tai kaikki 3 ketjua pyörässä, jotta ketjut kuluisivat tasatahtiin muun voimansiirron tahdissa. Tällä toivottavasti lisää rattaiden elinikää ja vähentää vaihtotarvetta. Ennenkaikkea pidän siitä, että polkiessa voima siirtyy takeltematta, voimansiirto ei äännä ja vaihteet toimivat optimaalisesti
 



Tuosta kannattaa lähteä liikkeelle.


Kiitos videosta, ja olikin tuttu jo entuudestaan. Ongelma tässä aloittelevalla harrastajalla on se, että on näitä yleisluonteisia ohjeita jotka toimivat varmasti 80% tapauksista, mutta oletan olevani se loput 20%. Ja nyt siis löysin vihdoin viimein Shimanon ohjeen juuri oikealle mallille ja siellä vaihtajan säätö H-ruuvilla pienimmälle rattaalle meneekin "kohdista rattaan reunan ulkopuolelle". Ei siis kuten 80% videoista opastaa, "kohdista vaihtaja pienimmän rattaan alle keskelle". L-ruuvin osalta sitten isoimman rattaan saakin kohdistaa suoraan keskelle. Kaikella tällä on varmasti jokin merkitys kun näin ohjeistetaan.

No sitten aloittelijana huomasin myös, että Shimanon nk. "lever switch" oli OFF-asennossa. Ja tämän switchin tarkoitus on (opettelin) kiristää ketjua päällä ollessaan. En ole kytkimeen koskenut joten oma arvioni on, että tehtaalta tullut Canyon on tullut minulle säädettynä lever switch off-asennossa. Onko vielä jopa niin, että kun kiristävät vaijerin asennettaessa kiinni, niin mitat on ihan muut jos switch on pois päältä.

Aloitin siis säätämällä H-ruuvin ohjeiden mukaan, sitten L-ruuvin. Sitten B-ruuvin ja sen jälkeen vaijerin kireyden stongasta. L ja H-ruuvit ok. B-ruuvin kanssa ohjeita seuraten "kun ei pidä ääntä, niin sitten on ok". Tuokin meni mielestäni ok. Sitten seuraavassa vaiheessa laitettiin toisiksi pienimmälle rattaalle ja stongasta kiristettiin vaijeria siihen asti kunnes viereistä ratasta alettiin hinkkaamaan. Sitten palattiin kireydessä taaksepäin kunnes ääni poistui. Sitten mentiin joka ratas läpi ja jos ääntä kuului, niin vaijerinkireyttä hienosäädettiin klikkaus kerrallaan.

Pitkä alustus ja nyt lopputulos. Sain jotenkin vaihteet säädettyä, mutta jotenkin se selkeä "parhain" lopputulos jäi puuttumaan. Vaihteet kyllä vaihtuu, mutta kun kaikki muu toimii ok niin toisiksi isoimman rattaan ja isoimman rattaan välillä sitten oli ongelmia. Tuntuu jotenkin, että ketju on lever switch kytkin päällä sen verran napakka, että kahden isoimman rattaan välillä vaihtaja tarvitsee oikein voimaa vaihtaakseen.

Ei siis auta muuta kuin yrittää ja vielä säätää. Olen joo amatööri, mutta kyllä ohjeita osaa lukea ja tulkita. Ei ihan pala kakkua vaikka muille onkin varmasti arkipäivää. Jo kyseisen Deoren tarkkaa mallinumeroa en löytänyt mistään, mutta Canyonin tuessa antoivat sarjanumeroa vastaa sitten tuon tiedon. On tää mielenkiintoista. :)
 
Kiitos videosta, ja olikin tuttu jo entuudestaan. Ongelma tässä aloittelevalla harrastajalla on se, että on näitä yleisluonteisia ohjeita jotka toimivat varmasti 80% tapauksista, mutta oletan olevani se loput 20%. Ja nyt siis löysin vihdoin viimein Shimanon ohjeen juuri oikealle mallille ja siellä vaihtajan säätö H-ruuvilla pienimmälle rattaalle meneekin "kohdista rattaan reunan ulkopuolelle". Ei siis kuten 80% videoista opastaa, "kohdista vaihtaja pienimmän rattaan alle keskelle". L-ruuvin osalta sitten isoimman rattaan saakin kohdistaa suoraan keskelle. Kaikella tällä on varmasti jokin merkitys kun näin ohjeistetaan.

No sitten aloittelijana huomasin myös, että Shimanon nk. "lever switch" oli OFF-asennossa. Ja tämän switchin tarkoitus on (opettelin) kiristää ketjua päällä ollessaan. En ole kytkimeen koskenut joten oma arvioni on, että tehtaalta tullut Canyon on tullut minulle säädettynä lever switch off-asennossa. Onko vielä jopa niin, että kun kiristävät vaijerin asennettaessa kiinni, niin mitat on ihan muut jos switch on pois päältä.

Aloitin siis säätämällä H-ruuvin ohjeiden mukaan, sitten L-ruuvin. Sitten B-ruuvin ja sen jälkeen vaijerin kireyden stongasta. L ja H-ruuvit ok. B-ruuvin kanssa ohjeita seuraten "kun ei pidä ääntä, niin sitten on ok". Tuokin meni mielestäni ok. Sitten seuraavassa vaiheessa laitettiin toisiksi pienimmälle rattaalle ja stongasta kiristettiin vaijeria siihen asti kunnes viereistä ratasta alettiin hinkkaamaan. Sitten palattiin kireydessä taaksepäin kunnes ääni poistui. Sitten mentiin joka ratas läpi ja jos ääntä kuului, niin vaijerinkireyttä hienosäädettiin klikkaus kerrallaan.

Pitkä alustus ja nyt lopputulos. Sain jotenkin vaihteet säädettyä, mutta jotenkin se selkeä "parhain" lopputulos jäi puuttumaan. Vaihteet kyllä vaihtuu, mutta kun kaikki muu toimii ok niin toisiksi isoimman rattaan ja isoimman rattaan välillä sitten oli ongelmia. Tuntuu jotenkin, että ketju on lever switch kytkin päällä sen verran napakka, että kahden isoimman rattaan välillä vaihtaja tarvitsee oikein voimaa vaihtaakseen.

Ei siis auta muuta kuin yrittää ja vielä säätää. Olen joo amatööri, mutta kyllä ohjeita osaa lukea ja tulkita. Ei ihan pala kakkua vaikka muille onkin varmasti arkipäivää. Jo kyseisen Deoren tarkkaa mallinumeroa en löytänyt mistään, mutta Canyonin tuessa antoivat sarjanumeroa vastaa sitten tuon tiedon. On tää mielenkiintoista. :)
Eipä ole tullut vielä vastaan sellaista vaihteistoa, jossa ketjulinjan ei pitäisi olla suorassa. Katso edellisen lisäksi myös alla olevat videot ja tee säädöt niiden mukaan.

Sen lever switchin kuuluu olla normaalisti ON-asennossa, jotta ketju ei pompi poluilla/juurakoissa mihin sattuu. Ei se vaihteiden säätöön kuitenkaan mainittavasti vaikuta. Siellä pitäisi olla myös B-tension -niminen ruuvi, jolla sen asentoa ja samalla siis myös ketjujen kireyttä voi tarvittaessa säätää (alemmassa videossa noin 3min kohdalla esimerkki).




 
Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.

Nyt kysyn ihan mielenkiinnosta, että mikä pyörä ja miten kovaa sillä oikein ajat?

Omassa Canyonissa on 12-lehtinen takapakka jossa vakiona on 11-51T pakka. Aion seuraavaksi pakaksi ostaa Shimanolta SLX sarjan pakan jossa on vaihtoehto 10-45T niin saan kuormitusta vähän paremmin jaettua. Ehkä samalla myös eturatas vaihtoon. Tuota lyhyintä pizzalautasen kokoista takaratasta tulee käytettyä todella harvoin, kun sähköllä varsinaisesti ei ole tehosta pulaa yleensä.
 
Eipä ole tullut vielä vastaan sellaista vaihteistoa, jossa ketjulinjan ei pitäisi olla suorassa. Katso edellisen lisäksi myös alla olevat videot ja tee säädöt niiden mukaan.

Sen lever switchin kuuluu olla normaalisti ON-asennossa, jotta ketju ei pompi poluilla/juurakoissa mihin sattuu. Ei se vaihteiden säätöön kuitenkaan mainittavasti vaikuta. Siellä pitäisi olla myös B-tension -niminen ruuvi, jolla sen asentoa ja samalla siis myös ketjujen kireyttä voi tarvittaessa säätää (alemmassa videossa noin 3min kohdalla esimerkki).






Jees katson. Kiitti taas.
Tuossa se mitä ihmettelit vai ymmärränkö mä tuon väärin.

Screenshot_20230913_225228_Drive.jpg
 
Jees katson. Kiitti taas.
Tuossa se mitä ihmettelit vai ymmärränkö mä tuon väärin.

Screenshot_20230913_225228_Drive.jpg
Tekstissä näköjään on tosiaan tarkennettu hienosäädön osalta, että ylemmän ohjainpyörän keskikohdan tulee olla alimman rattaan ulkoreunan tasalla, mutta ei sitä niin pilkuntarkasti saa säädettyä, eikä se ole tuossa se juttu todellisuudessa muutenkaan. Se liittyy todennäköisesti pikemminkin rattaan muotoon. Olennaista tässä on, että ketjulinja on suorassa, ketju stoppaa oikeaan kohtaan, eikä "rallattele" yhtään ylimääräistä (alemmassa videossa kohdassa 3:55). Vaijerin hienosäätöä ei myöskään pidä tehdä joka rattaan kohdalla. Tsekkaa tosiaan nuo videot ja toimi niiden mukaan, niin kyllä se siitä lähtee sujumaan.

Niin, ja olihan ketju voideltuna?
 
Täällä taas yks miettimässä halpissähkistä työmatkoihin. Ajatuksena olis noin tonnin budjetilla ostella käytännössä vain työmatkoihin tarkoitettua sähköpolkupyörää. Syitä tälle lähinnä se etten tohdi sijoittaa joku 3k pyörään jonka vois aik helppoo varastaa. Ajatus myös vähän se et jos nyt jollai tonnin pyörällä kestäis sen 4v ilman et hajois käsii nii se ois vähä sama ku ois ollu kallis 3k pyörä 12v:tta.

Suunnitelmana ostaa kunnon jykevä Kryptonite Evo gen 4 ketjulukko viel siihe tonnin pyörään et ois mahdollisimman masentava varastettava.

Tärkeintä itelle olis se et tää tonnin pyörä kestäis mahdollisimman hyvin minimihuollolla/huolella. Mietin belt drivee mut ei oo tullu viel hyvän näkösii mallei hyvällä hinnalla vastaan.

Nää folding frame pyörät on myös suuresti kiinnostanut. Oishan se mukava vaa ottaa toimistoon mukaan sen enempää huolehtimista.

Onks kellää kokemuksia näistä ja osais suositella brändii/mallii? Tällä hetkellä mietinnässä HIMO:n tuotteet mut katellu vähä mitä ADO ja Engwe tarjoo myös. Radpower näyttää muuten hyvältä mut lopettavat toiminnan EU:ssa vuoden päättees nii ei sinänsä innosta
 
Täällä taas yks miettimässä halpissähkistä työmatkoihin. Ajatuksena olis noin tonnin budjetilla ostella käytännössä vain työmatkoihin tarkoitettua sähköpolkupyörää. Syitä tälle lähinnä se etten tohdi sijoittaa joku 3k pyörään jonka vois aik helppoo varastaa. Ajatus myös vähän se et jos nyt jollai tonnin pyörällä kestäis sen 4v ilman et hajois käsii nii se ois vähä sama ku ois ollu kallis 3k pyörä 12v:tta.

Suunnitelmana ostaa kunnon jykevä Kryptonite Evo gen 4 ketjulukko viel siihe tonnin pyörään et ois mahdollisimman masentava varastettava.

Tärkeintä itelle olis se et tää tonnin pyörä kestäis mahdollisimman hyvin minimihuollolla/huolella. Mietin belt drivee mut ei oo tullu viel hyvän näkösii mallei hyvällä hinnalla vastaan.

Nää folding frame pyörät on myös suuresti kiinnostanut. Oishan se mukava vaa ottaa toimistoon mukaan sen enempää huolehtimista.

Onks kellää kokemuksia näistä ja osais suositella brändii/mallii? Tällä hetkellä mietinnässä HIMO:n tuotteet mut katellu vähä mitä ADO ja Engwe tarjoo myös. Radpower näyttää muuten hyvältä mut lopettavat toiminnan EU:ssa vuoden päättees nii ei sinänsä innosta
Tonnin sähköpyörä ja vielä joten kuten laadukas sellainen on melko mahdoton yhtälö, mutta tuonne tarjouksiin on postattu pari ketjua, jotka kannattanee ne katsastaa läpi (ehkä oletkin, kun mainitsit Radpowerin, joka ilmeisesti kuitenkin jatkaa varaosien jakelua euroopassa poistumisen jälkeenkin):
 
Melkein kysyjän tapauksessa katsoisin käytettyä pyörää torista tai fillaritorilta.

Kun ostaa kuitin ja historian kanssa niin todennäköisesti ei edes saa käsiinsä kuumaa kamaa.
 
Onko palstalaisilla mielipiteitä tästä pyörästä?

Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022)

Kyseessä on viime vuoden (2022) malli ja tässä ei taida olla Boschin smart systemiä. Tosin Purion näyttö taitaa olla parempi kun pelkkä Bosch Led (Ilman Kiox etc.). Laturi on vaan 2A kun se on 2023 mallissa 4A. Hintaero 2022 ja 2023 mallin välissä on noin 200€. Onko mitään syytä valita vuoden malli tohon verrattuna? Työmatkapyörä olisi kyseessä (kesät ja talvet), ja ei niinkään "maastotarkoitukseen".

Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashwhite´n´black (2023)
 
Onko palstalaisilla mielipiteitä tästä pyörästä?

Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022)

Kyseessä on viime vuoden (2022) malli ja tässä ei taida olla Boschin smart systemiä. Tosin Purion näyttö taitaa olla parempi kun pelkkä Bosch Led (Ilman Kiox etc.). Laturi on vaan 2A kun se on 2023 mallissa 4A. Hintaero 2022 ja 2023 mallin välissä on noin 200€. Onko mitään syytä valita vuoden malli tohon verrattuna? Työmatkapyörä olisi kyseessä (kesät ja talvet), ja ei niinkään "maastotarkoitukseen".

Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashwhite´n´black (2023)
Valitsisin itse sen, josta on oikea koko tarjolla. Mikäli molempia sattuisi satumaisesti olemaan oikeassa koossa, halvempi ajanee asiansa, sillä mainitsemasi erot ei mielestäni ole 200e arvoiset
 
Tuolta Shimanon sivun alhaalta löytyy manuaali noille CS-M5100 pakoille https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M5100-4665.pdf
Eli pikkuratas 11T olisi tuon mukaan koodilla Y1RK11000, jota löytyy ihan vaikka verkkiksestä Shimano CS-M8000 11T -ratas 9,99
Kiitos. Laitoin kyselyn paikalliseen fillariliikkeseen.

Lähinnä vain pienimmällä rattaalla on ajettu, eli turha on vaihtaa kaikkia. Arvioin käytön jakaantuneen tähän tapaan: 60% pienin ratas, 30% toiseksi pienin ratas, 9% kolmanneksi pienin ratas ja 1% loput. Lisäksi on huomioitava, että 11 piikkiä on liian vähän ketjupyörälle, eli se nopeuttaa kulumista. Jo 13-piikkinen kuluu huomattavasti vähemmän samalla käytöllä. Edessä on niin iso ratas, kuin runkoa tai poljinta muuttamalla sopii, mutta silti ajo painottuu pienimmälle rattaalle.
Vaihdoin pikkurattaan ja kuntoon tuli. Ketjuilla on ajettu ~300km:ä ja rattailla ~2000km:ä. Tästä viisastuneena vaihdan pikkurattaan 2000km:n välein ja toisiksi pienimmän joka toinen kerta. Vaikka eturatas on alumiinia, uskon sen kestävän mukavammin, koska hampaita on paljon ja ketju peittää lähes puolet rattaasta. Taakse ratasta vaihtaessa harmitti taas todeta, millaista sontaa on arvokkaiden(kin) polkupyörien tekniikka. En haluaisi omalla ostopäätökselläni kannattaa, mutta on pakko, jos haluaa pyöräillä.
 
Noniin,
Vihdoinkin meni pyörä tilaukseen. Harmitti aikasemmin kun linkkasin Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022) ja pyörän saldo ehti mennä nollille ennenkuin itse sellaisen pääsin ostamaan. Noh tänään löytyi Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green (2023) samaan hintaan (2684€ posteineen). Varmaankin ihan ok hintaan kun Cube Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green (2023) (normiversio) ja Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad flashgrey´n´green (2023) (sama setti mutta pienemmällä akulla) maksaa vähän yli 100 euroa enemmän.

Tällä pyörällä pystyy myös suurempi henkilö turvallisin mielin pyöräilemään kun painoraja on 150kg (pyörä + ajaja). Monessa muussa pyörässä painoraja on 120kg/135kg.

Eli tämä on tämän vuoden pyörä ja tästä löytyy Smart system ja molemmat renkaat on läpiakselilla kiinni, 2022 malissa pelkästään eturengas oli läpiakselilla. Löytyy vielä M17", L19" ja XXL23" kokoja
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö joku miten tämän näytön saa avattua särkemättä? epäilen että sinne päässyt kosteutta ja voisi yrittää kuivata.
 

Liitteet

  • IMG_20230516_132532.jpg
    IMG_20230516_132532.jpg
    171,5 KB · Luettu: 103
Tietääkö joku miten tämän näytön saa avattua särkemättä? epäilen että sinne päässyt kosteutta ja voisi yrittää kuivata.
Pistä mieluummin kannelliseen purkkiin kuivan riisin, silikageelin tai jonkun muun kosteutta absorboivan aineen kanssa.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 469
Viestejä
4 552 781
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom