Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Läskipyörä ei se itsellekkään varmaan se vaihtoehto oo enkä oo nyt harkinnut, mutta kiinnostaa kuulla tietysti aina mielipiteitä. Tietystihän talvella onnistuisi ajelut paremmin.

Nykyinen pyörä on Trekin Roscoe 8 plus renkainen, niin täpäriä mietin seuraavaksi vaihtoehdoksi ja olisko sillä mukavampi laskea mäkiä/polkuja alas yms. Hinnat noissa kyllä nousee ja riittääkö budjettikaan, kun en ole varma mikä sopimus meillä edes on noista kun Vapauden sivuilla on vähän eri tietoa mitä oman firman infossa. Tulee kaikkea piilokulua siihen, niin syö äkkiä pyörän hinnastakin.

Työsuhdepyöräedusta kyllä tiedossa ettei se ei mahdottoman suuri etu oo ja kustannuksia tulee, kun sen vielä lunastaa itselleen. Lähinnä se on halpa osamaksu ainakin itselle. Juuri loppumassa edellinen lyhkäsempi halvan pyörän sopimus ja tuli varmaan se koko pyörän hinta kaikkinensa maksettua, kun sen itselle lunasti.
Pyörä ostetaan käyttötarkoituksen mukaan, itseä ei alamäki ja hypyt kiinnosta niin en tarvitse täpäriä, mutta tuollaiset +4h retkeily metsässä, maastossa, suolla, ympäri vuoden taas kiinnostaa niin ei normi renkailla umpihangessa mitään tee, ellei halua työntää koko ajan.
 
Nyt kun läskipyöräkeskustelu käy kiivaana; millaisia nastarenkaita suosittelisitte? 4x26 koossa.

Ihan perkeleen kalliita tuntuvat olevan googlaamalla, joten sitten samalla ottaisi parhaat mahdolliset :kahvi:

Tai jos jollain hyviä tarjouksia tiedossa, niin aina parempi
 
Pyörä ostetaan käyttötarkoituksen mukaan, itseä ei alamäki ja hypyt kiinnosta niin en tarvitse täpäriä, mutta tuollaiset +4h retkeily metsässä, maastossa, suolla, ympäri vuoden taas kiinnostaa niin ei normi renkailla umpihangessa mitään tee, ellei halua työntää koko ajan.
Se kun olisi pyörä joka sopisi joka tarkoitukseen. Lähimetsät on mäkeä missä voi mennä vähän vauhdikkaammin missä tulisi eniten ajeltua. Toisaalta juuri tuollainen retkeilykin kiinnostaa. Lähialueelta löytyy sellaistakin maastoa, mutta sinne ei tulisi niinkään lähdettyä. Ehkä plus renkainen sitten ainakin vaikka ei sillä juuri pysty missään suolla ajamaan, eikä talvella lumihangessa.
 
Nyt kun läskipyöräkeskustelu käy kiivaana; millaisia nastarenkaita suosittelisitte? 4x26 koossa.

Ihan perkeleen kalliita tuntuvat olevan googlaamalla, joten sitten samalla ottaisi parhaat mahdolliset :kahvi:

Tai jos jollain hyviä tarjouksia tiedossa, niin aina parempi
En tiedä tuossa koossa kun itsellä 4.8x26" traktori renkaat, VEE Tire Snowshoe XL...
 
Se kun olisi pyörä joka sopisi joka tarkoitukseen. Lähimetsät on mäkeä missä voi mennä vähän vauhdikkaammin missä tulisi eniten ajeltua. Toisaalta juuri tuollainen retkeilykin kiinnostaa. Lähialueelta löytyy sellaistakin maastoa, mutta sinne ei tulisi niinkään lähdettyä. Ehkä plus renkainen sitten ainakin vaikka ei sillä juuri pysty missään suolla ajamaan, eikä talvella lumihangessa.
Mullakin on tuossa lähimetsään kilometri tolkulla, mutta aina mä keksin että kierrän tuolta, tai kierrän tuolta, pidemmälle ja pidämmälle ja lopulta 30km ja 4h myöhemmin pääsen vihdoin takaisin kotiin...

Pisin ajo ollut noin 70km pelkkää metsää ja maastoa...
 
Miten nuo Canyot, niitä täällä jotkut ainakin suosineet? Neuron olis vissiin hyvä hintalaatusuhteeltaan? Onkohan noista pyörinyt tarjouksia? Välillä saanut paljon halvemmallakin

Näyttää osat vaihtuneen, onkohan mennyt huonompaan vai parempaan suuntaan? Ainakin jouset vaihtuneet.
  • Keula: RockShox 35 Silver, 130mm -> FOX 34 Rhythm Grip
  • Takajousitus: RockShox Deluxe Select R, 210x50 -> FOX FLOAT DPS Performance
Neuron:ON 6 olisi hyvä valinta, jos raja on 4k€. Kuulostaa siltä, että täpäri on se, mistä eniten nauttisit. Vähän tuo 34 mm keula on heppoinen sähköpyörään, mutta et ilmeisesti itse ole mikään painava kuljettaja, eikä pyöräkään enduromalli ole.
 
No niin, 3000 km takana Tunturilla ja pitäisi alkaa isompaa huoltoa miettimään.
Ulkokumit on jo hommattu, takanen menee vaihtoon nyt.

Ketjut ja rattaat ovat vähän kyssäri. Pyörässä on Shimanon voimansiirto, Acera 8v. Jostain syystä 8v sähköpyöräketjujen tarjonta on aika heikkoa. Vai pitääkö ottaa 9v tarkoitetut ketjut ja lyhentää niitä? Takarataspakka on CSM400 12-32T. En minä sellaistakaan heti löytänyt. Käykö joku muu 8-rattainen 12-32 pakka?

Huoltoliike tarjoaa softapäivitustä kolmellakympillä. Onko näissä jotain päivitettävää?
 
No niin, 3000 km takana Tunturilla ja pitäisi alkaa isompaa huoltoa miettimään.
Ulkokumit on jo hommattu, takanen menee vaihtoon nyt.

Ketjut ja rattaat ovat vähän kyssäri. Pyörässä on Shimanon voimansiirto, Acera 8v. Jostain syystä 8v sähköpyöräketjujen tarjonta on aika heikkoa. Vai pitääkö ottaa 9v tarkoitetut ketjut ja lyhentää niitä? Takarataspakka on CSM400 12-32T. En minä sellaistakaan heti löytänyt. Käykö joku muu 8-rattainen 12-32 pakka?

Huoltoliike tarjoaa softapäivitustä kolmellakympillä. Onko näissä jotain päivitettävää?
Muistaakseni mitä enemmän vaihteita niin sitä kapeampi ketju. Tällä logiikalla en suosittele toimimaan noin, aiheuttaa varmasti ongelmia.
 
Unohtaisin sähköpyöräketjun ja laittaisin laadukkaaksi kuvittelemani tavallisen 8-vaihteisen ketjun. Itseasiassa kapeampi ketju ymmärtääkseni sopii vähempivaihteisiinkin, mutta ei kannata huonompaa sinne sovittaa.
 
No niin, 3000 km takana Tunturilla ja pitäisi alkaa isompaa huoltoa miettimään.
Ulkokumit on jo hommattu, takanen menee vaihtoon nyt.

Ketjut ja rattaat ovat vähän kyssäri. Pyörässä on Shimanon voimansiirto, Acera 8v. Jostain syystä 8v sähköpyöräketjujen tarjonta on aika heikkoa. Vai pitääkö ottaa 9v tarkoitetut ketjut ja lyhentää niitä? Takarataspakka on CSM400 12-32T. En minä sellaistakaan heti löytänyt. Käykö joku muu 8-rattainen 12-32 pakka?

Huoltoliike tarjoaa softapäivitustä kolmellakympillä. Onko näissä jotain päivitettävää?

Tämä video kannattaa katsoa ennen uuden ketjun ostoa.
Sähköpyörään kannattaa laittaa siihen tarkoitetut ketjut.
Takapakan pitää olla yhteensopiva vapaarattaaseen, vapaarattaitakin on erilaisia.
Päivityksissä on yleensä korjattu jotain pieniä bugeja tai muuten fiksattu ohjemistoa.

 
Velogilta löytyy myös kestotesti normaalin ja sähköpyöräketjun välillä ja lopputuloksena normaali laadukas ketju vaikuttaisi kestävän paremmin

 
Vaihtoehdoiksi alle 3000 €:n hintaluokassa on nyt valikoitunut ainakin Canyon Precede:ON 6 ja Cube Touring Hybrid One.
Käyttö tosiaan ainakin näillä näkymin noin 70% asfaltilla ja loput hiekkateillä.

Cube Touring Hybrid One 500 tai 625 - Bike24 löytyy itselle sopiva koko hintaan 2,3k, mutta muuten hinta noin 2,5k.

Mietin että saakohan Cube Touring Hybrid Prohon tai Kathmanduun panostamisesta mitään erikoista lisäarvoa tuohon perus Touring Oneen verrattuna?
Bike Discountissa taisi olla Kathmandu Onea hintaan 2,7k (+veroerot yms). Siihen hintaan saisi ainakin näytön sekä paremman Boschin Gen 4 moottorin, ja lienee muutkin osat hieman laadukkaampia?

Canyon Precede:ON 6 - Outletissa hintaan 2,4k, lienee hieman vanhempi malli tms?

Pistääkö Canyon jotenkin Cuben malleja paremmaksi esimerkiksi osien laadussa?
 
Voiko Canyonin sähköpyörää säilyttää pystyasennossa tilansäästösyihin vedoten. Ohjekirjassa on maininta mm siitä että pyörää ei saa kääntää katolleen. Laittaisin seinätelineen talliin missä pyörää voisi takapyörän varassa säilyttää, mutta ohjeistus laittoi miettimään.
 
Voiko Canyonin sähköpyörää säilyttää pystyasennossa tilansäästösyihin vedoten. Ohjekirjassa on maininta mm siitä että pyörää ei saa kääntää katolleen. Laittaisin seinätelineen talliin missä pyörää voisi takapyörän varassa säilyttää, mutta ohjeistus laittoi miettimään.
Eiköhän pystyssä ole ok, ylösalaisin ohje lienee hydraulisten jarrujen jarrunesteen vuoksi?
 
Mietin että saakohan Cube Touring Hybrid Prohon tai Kathmanduun panostamisesta mitään erikoista lisäarvoa tuohon perus Touring Oneen verrattuna?
Bike Discountissa taisi olla Kathmandu Onea hintaan 2,7k (+veroerot yms). Siihen hintaan saisi ainakin näytön sekä paremman Boschin Gen 4 moottorin, ja lienee muutkin osat hieman laadukkaampia?
Lopulta valinta olikin Cube Kathmandu Hybrid Pron (3020 €) ja EXC:n (3229 €) välillä. Parilla sadalla olisi saanut hieman parempaa jousitusta, isomman akun sekä paremmat jarrut sun muuta - mutta 3k kipuraja oli jo ylitetty, niin hillitsin itseäni hieman. :) Eiköhän tämä Pro ole enemmänkin kuin riittävä omiin ajeluihin nyt ja tulevaisuudessa.
 
Kun ei aina jaksata selata nettiä, vähän toivoisi testejä tai linkkejä suht. perussähkiksistä, jotka toimivat n. 150 +km rangella kaupunki ja löysällä maastoajolla. Se voisi olla lähellä perustarvetta monellakin. Pistäkää linkkiä kun löytyy!
 
Kun ei aina jaksata selata nettiä, vähän toivoisi testejä tai linkkejä suht. perussähkiksistä, jotka toimivat n. 150 +km rangella kaupunki ja löysällä maastoajolla. Se voisi olla lähellä perustarvetta monellakin. Pistäkää linkkiä kun löytyy!
Voi olla tiukassa tuollaista löytää nykymallistosta ja peruspyöristä.
Asfaltilla työmatkaa 20 km/h keskinopeudella ja pienimmällä avustuksella ajaessa olen päässyt parhaimmillaan 100 km oman pyörän 504 Wh akulla. On siinä toki pari mäkeä matkalla eikä ihan pelkkää tasaista.
 
Sähköläskillä ajoin 68km maastossa pienimmällä avustuksella ja 832Wh akkua meni aika tarkalleen 50%...

Kadulle kun nostaa rengaspaineet sinne 1bar niin tuolla ajaa 200km helposti...
 
Lopulta valinta olikin Cube Kathmandu Hybrid Pron (3020 €) ja EXC:n (3229 €) välillä. Parilla sadalla olisi saanut hieman parempaa jousitusta, isomman akun sekä paremmat jarrut sun muuta - mutta 3k kipuraja oli jo ylitetty, niin hillitsin itseäni hieman. :) Eiköhän tämä Pro ole enemmänkin kuin riittävä omiin ajeluihin nyt ja tulevaisuudessa.

Tämä näyttäisi olevan hyvä valinta. Tuossa tulee Boschin Smart System eli saa päivitykset, varkaudeneston/hälytyksen ja gps seurannan. Plussaa myös että Kiox 300 tulee vakiona. Tuokin maksaisi 200e telakan kanssa. Etuvalo ei ehkä parasta, mutta tuollakin varmasti pärjää.

Millainen takuu Cube pyörissä on?
 
Sähköläskillä ajoin 68km maastossa pienimmällä avustuksella ja 832Wh akkua meni aika tarkalleen 50%...

Kadulle kun nostaa rengaspaineet sinne 1bar niin tuolla ajaa 200km helposti...

Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
Joo, ei ole koskaan Shimanon vehkeillä riittönyt akku yli 100 km minun ajossani asfaltilla ja 4 bar rengaspaineilla. Pyörän oma Range-näyttö näytti uutena 190 km akku täyteen ladattuna nyt 3000 km jälkeen 170 km. Todellisuudessa range on aika lailla vain 50 % tuosta.
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
Tuplat
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.
.
 
Ihmetellytkin kuluttaako tuollainen Boschin keskimoottori suhteessa enemmän virtaa kuin takananapamoottori. Mielestäni aika ala-arvoinen suoritus jos parinkymmenen kilon kaupunkipyörällä 500Wh akulla pääsee hädintuskin 100km. Kun huomattavasti painavampi läskimörssäri 65% suuremmalla akkukapasiteeteilla menee helposti yli 200km.

Ajoin aika säästeliäästi ja keskinopeus ei kyllä ollut kova johtuen ryhmässä olevista luomupyöristä, mutta rengaspaineet 0,4bar ja omapainoa pyörällä 28kg niin olin yllättynyt että kuinka vähällä meni, mutta itse tein toki enemmän töitä...


Niin ja latasin mä puhelintakin siitä samalla...
 
Tämä näyttäisi olevan hyvä valinta. Tuossa tulee Boschin Smart System eli saa päivitykset, varkaudeneston/hälytyksen ja gps seurannan. Plussaa myös että Kiox 300 tulee vakiona. Tuokin maksaisi 200e telakan kanssa. Etuvalo ei ehkä parasta, mutta tuollakin varmasti pärjää.

Millainen takuu Cube pyörissä on?
Joo, tuo Boschin Smart System Kioxin kanssa oli ehkä tärkeimpiä syitä, miksi valitsin hieman kalliimman mallin. Tuossa Kathmandun edullisimmassa One mallissa oli vain Intuvia - muuten olisin varmaan tarttunut tuollaiseen 2799 € hintaiseen 750Wh malliin. Toki paranihan tuossa hieman muutkin osat samalla.

Cuben rungoissa näyttäisi olevan 6v takuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko näistä sähköpyöristä yleensä syksyn/talven tullen mitään kummempia alennuksia niin kuin luomupyöristä? Vai onko kysyntä sen verran kovaa ympäri vuoden ettei ole tarpeen?
 
Aika paljon on kyllä muuttujia paljonko akulla pääsee, akun koko, moottorin ja voimansiirron hyötysuhde, pyörän kokonaispaino, rengaspaineet, avustuksen määrä, maasto, nopeus ym.

Itse ajelen yleensä auto asetuksella ja aika tarkkaan 1% / km tippuu. Ajelen aika kevyesti siinä 25-26km/h avustuksen rajoilla, 100-120W keskimäärin omat tehot sovelluksen mukaan.
Työmatka 10km, aika tasaista, muutama pikku mäki. Pari kertaa kun käy töissä, niin sen 60% on jäljellä tai pikkasen alle. Tyhjäksi en ole ajanut kertaakaan.

Pyörä canyon pathlite jossa bosch cx sähköt ja 625wh akku.
 
Aika paljon on kyllä muuttujia paljonko akulla pääsee, akun koko, moottorin ja voimansiirron hyötysuhde, pyörän kokonaispaino, rengaspaineet, avustuksen määrä, maasto, nopeus ym.
Bosch:n sivuillahan on jonkinlainen laskuri asiasta....
 
Uutta rengasta ajopeliin.
 

Liitteet

  • 372916573_10218418932264915_8934481270851067135_n.jpg
    372916573_10218418932264915_8934481270851067135_n.jpg
    293,4 KB · Luettu: 150
Minkälaista sähköpyörän seinätelinettä suosittelisitte? Haussa sellainen mikä veisi mahdollisimman vähän tilaa, joten melkeinpä voisi nostaa pyörän pystyasentoon takapyörän varaan. Kaikenlaisia koukkuja myydään mikä laitetaan vanteeseen, mutta pelottaa että pinnat vääntyy kun paino nojaa koukkua vasten. Olen melko näppärä kaveri, joten diy tyyppiset ratkaisut myös kiinnostavat.
 
Minkälaista sähköpyörän seinätelinettä suosittelisitte? Haussa sellainen mikä veisi mahdollisimman vähän tilaa, joten melkeinpä voisi nostaa pyörän pystyasentoon takapyörän varaan. Kaikenlaisia koukkuja myydään mikä laitetaan vanteeseen, mutta pelottaa että pinnat vääntyy kun paino nojaa koukkua vasten. Olen melko näppärä kaveri, joten diy tyyppiset ratkaisut myös kiinnostavat.
Pari vaihtoehtoa mitä olen itse tulevan kämpän varastoon miettinyt:

Clugia saa eri kokoisina, eli renkaan leveyden mukaan katsoo sopivan jos moiseen päätyy.
Näistä sitten voi halutessaan soveltaa DIY henkeen jonkin oman ratkaisunsa, mutta itse varmaan kallistun valmisratkaisuun.
 
Pari vaihtoehtoa mitä olen itse tulevan kämpän varastoon miettinyt:

Clugia saa eri kokoisina, eli renkaan leveyden mukaan katsoo sopivan jos moiseen päätyy.
Näistä sitten voi halutessaan soveltaa DIY henkeen jonkin oman ratkaisunsa, mutta itse varmaan kallistun valmisratkaisuun.
Clug oli itsellä käytössä 11 kg painoisen luomu gravelin kanssa ja siinä se toimi ihan ok. En tiedä uskaltaisinko yli 20 kg painoista sähköpyörää sen varaan laittaa, etenkin kun sähköpyörien painopiste voi monesti olla hieman erilainen.

Kerran oli gravelista myös eturengas tyhjentynyt telineessä ollessa, lienee pieni reikä tullut ajon aikana, joten pyörä rysähti alas telineestä.
 
Niin siis tavallaan ei tarvitse kuin seinään sellaisen eturenkaan kupin mitä vasten pyörän saa nostettua lepäämään. Näitä valmisratkaisuja on mutta saattaa olla että rautakaupasta löytyy sopivat ja kohtuuhintaiset tarvikkeet.
 
Tuleeko näistä sähköpyöristä yleensä syksyn/talven tullen mitään kummempia alennuksia niin kuin luomupyöristä? Vai onko kysyntä sen verran kovaa ympäri vuoden ettei ole tarpeen?

Samaa miettinyt kun olen tässä hankintaa kuumotellut jo jonkin aikaa.

Ainakin nyt on mainokset ja alennuskampanjat lisääntyneet omiin silmiini, mutta en toki hintatasoa niin hyvin hahmota että tietäisin onko tarjoukset mitä nyt on näkyny oikeasti hyviä tarjouksia vai ei.
 
Samaa miettinyt kun olen tässä hankintaa kuumotellut jo jonkin aikaa.

Ainakin nyt on mainokset ja alennuskampanjat lisääntyneet omiin silmiini, mutta en toki hintatasoa niin hyvin hahmota että tietäisin onko tarjoukset mitä nyt on näkyny oikeasti hyviä tarjouksia vai ei.
Alkuvuodesta/keväästä taidetaan tyhjentää varastot edellisvuoden malleista, joten silloin lienee parhaat tarjoukset.
Kyllä nytkin jo jotain saa alennuksesta, joten jos ulkomailta on mahdollisuus ostaa, niin kannattaa tarkistaa mm. MHW-biken ja Bike-Discountin alennukset.

Haetun pyörän tyyppi, koko tai hintataso kun ei tiedossa, niin heitetään satunnaisena ihan hyvältä vaikuttava tarjous (hinta huomioiden pyörässä olevat palikat):
 
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.

Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
 
Viimeksi muokattu:
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.

Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
Saa olla kaasukahva, jos on max 1000w moottori, avustaa max 25 km/h, ei kulje pelkällä kaasukahvalla yli 25 km/h ja pyörään otetaan L1e-a luokan liikennevakuutus (noin 80e vuodessa)
 
Hain Motonetistä uuden ulkorenkaan kun takakumi alkoi olla reilun 3000 km jälkeen mallia silestone. Eipä tullut mieleen, että fillarin renkaan profiilissa on niin isoja eroja, että kaikki eivät mahdu lokarin alle pyörimään.
Alkuperäinen oli Mitas Hook 42-622. Liian korkeaprofiilinen oli Vittoria City Randonneur Tech 42-622.
 
Saako sähköavusteisessa polkupyörässä annostella tehoa liipaisimesta polkiessa? Onko tullut vastaan etumoottorisarjaa joka toimisi logiikalla, että kandenssista avustusta minimit ja liipasimesta sitten lisää? Poljenta kun loppuu niin avustus katkeaisi myös liipasimesta. Nyt on kesä menty luomuhybridillä töihin, mutta kävi mielessä olisiko kaksiveto nastoilla yhdistelmä, jolla tulisi pientä hupia myös talven työmatkoihin.

Toinen vaihtoehto olisi momentintunnistus, mutta ostettavaa sarjaa ei ole vielä vastaan tullut. Tuo näytti mielenkiintoiselta, mutta lienee myynnissä vain isommissa erissä...
Saa olla kaasukahva, jos on max 1000w moottori, avustaa max 25 km/h, ei kulje pelkällä kaasukahvalla yli 25 km/h ja pyörään otetaan L1e-a luokan liikennevakuutus (noin 80e vuodessa)

Ei kai se kaasukahva olisi tuossa, vaan "portaaton avustuksensäätökytkin"?

Kai teoriassa näihin max 250W tehoisiin voisi liipaisimen laittaa, eikös laissa ehto ollut että maks 25km/h avustus ja vain polkiessa.

Eli mikään ei suoraan estä säätämästä avustustasoa portaattomasti.

Trafin sivuilta:
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 W, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
 
Ei kai se kaasukahva olisi tuossa, vaan "portaaton avustuksensäätökytkin"?

Kai teoriassa näihin max 250W tehoisiin voisi liipaisimen laittaa, eikös laissa ehto ollut että maks 25km/h avustus ja vain polkiessa.

Eli mikään ei suoraan estä säätämästä avustustasoa portaattomasti.

Trafin sivuilta:
Näin itsekkin trafin sivuilta tulkitsin. En tosiaan haluaisi mitään pelkän polkemisen mukaan hyökkäävää tehoa ja se 250w etupyörällä on varmasti riittävästi.
Ainakin kt lcd-3/lcd-5 näyttö näyttäisi tällaisen ominaisuuden sisältävän jo vakiona. Jos jättää pyörässä panelista assist moodiin 1 tai jopa 0 ja sitten kaasuttelee kahvasta loput pitäisi toimia.
P3=1, P4=1, C4=0 tai 2?
Screenshot_20230831_082048_Drive.png

Screenshot_20230831_082327_Drive.png
 
Näin itsekkin trafin sivuilta tulkitsin. En tosiaan haluaisi mitään pelkän polkemisen mukaan hyökkäävää tehoa ja se 250w etupyörällä on varmasti riittävästi.
Ainakin kt lcd-3/lcd-5 näyttö näyttäisi tällaisen ominaisuuden sisältävän jo vakiona. Jos jättää pyörässä panelista assist moodiin 1 tai jopa 0 ja sitten kaasuttelee kahvasta loput pitäisi toimia.
P3=1, P4=1, C4=0 tai 2?
Screenshot_20230831_082048_Drive.png

Screenshot_20230831_082327_Drive.png
En ole tullut tätä ominaisuutta edes ajatelleeksi. Tuohan olisi mahtavaa, mikäli sähköavustuksen saisi vain kaasukahvalle->esim.Luomupyörä, kunnes kahvasta komennetaan. Ja silloinkin avustus toimisi kahvasta vain jos polkee. Pahoin kuitenkin pelkään, että tuo koskee vain liikkeellelähtöä (tuolla ominaisuudella suojellaan ettei moottori pala paikallaan kaasutellessa) ja kun liikkeelle pääsee, toimii kaasukahva polkemattakin.

Toivottavasti tästä tulee jokin varmuus -itsekin nyt kyllä tulkitsisin tuon trafin säädöksen niin, että kyseessä olisi sähköavustus, vaikka kaasukahva olisikin. Aiemmin olen kuvitellut että kaasukahva on toimintatavastaan riippumatta heti vaatinut vakuutuksen mikäli kulkineessa vain on polkimet
 
Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä :facepalm:
:facepalm:
Kuntoilun vuoksi? Itse ainakin ajan usein sähköpyörällä ilman sähkökäyttöä ja välillä taas nimenomaan sähköillä, jos haluaa esim. metsässä ajaa 50km lenkin (oman kuntotason kuitenkin tietää). Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta
 
:facepalm:
Kuntoilun vuoksi? Itse ainakin ajan usein sähköpyörällä ilman sähkökäyttöä ja välillä taas nimenomaan sähköillä, jos haluaa esim. metsässä ajaa 50km lenkin (oman kuntotason kuitenkin tietää). Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta

Sähköpyörällä saa kuntoilua ihan yhtä paljon, vauhti vain kasvaa ja lenkistä voi tehdä pidemmän samassa ajassa... :facepalm:
 
Monipuolisuutta se sähköistys on siinä pyörässä tuomassa, ei rajoituksia kuten ettei voisi ajaa ilman sähköavustusta
Sähköpyörällä saa kuntoilua ihan yhtä paljon, vauhti vain kasvaa ja lenkistä voi tehdä pidemmän samassa ajassa... :facepalm:
Molemmat ovat täysin oikeassa eivätkä sulje toisiaan pois. Olen huomannut, että työskentelen pyöräillessä itse saman verran, poljen sitten isolla tai pienellä avustuksella tai vaikka luomuna. Itselleni avustus mahdollistaa työmatkan ajon täpärillä, jollaisella en muuten jaksaisi matkaa polkea.
 
Miksi kantaa akkua ja moottoria mukana jos avustusta ei käytetä :facepalm:
Itse jätän akun kotiin ja ajan sähköpyörällä "luomuna" aika usein. Esim viime vkl aikana tuli 60km lenkki tehtyä jne. Välillä akku on mukana vain valoja varten. En omista luomupyörää, vain kaksi sähköläskiä. Ja tuo mahdollistaa sen etten "huijaa" itseäni ja käytä avustusta kun meinaa iskeä väsy / tiukka paikka. Vaan pakko polkea luomuna loppuun asti. Ja vaikka akku olisi mukana niin en saa avustusta käyntiin ilman rfid avaimenperää jonka jätän kotiin luomulenkkien ajaksi. Mukana oleva rfid avaa vain valot käyttöön ja näytön päälle, mutta avustusta ei voi asettaa ja peukkukaasu menee pois päältä.
 
Toivottavasti tästä tulee jokin varmuus -itsekin nyt kyllä tulkitsisin tuon trafin säädöksen niin, että kyseessä olisi sähköavustus, vaikka kaasukahva olisikin. Aiemmin olen kuvitellut että kaasukahva on toimintatavastaan riippumatta heti vaatinut vakuutuksen mikäli kulkineessa vain on polkimet

Saa olla kaasukahva ilman, että se muuttaa pyörän L1e-A luokan pyöräksi, mutta se saa toimia liikkeelle lähtiessä vain talutusavustimena (eli 6km/h asti) jonka jälkeen sen pitää kytkeytyä pois päältä jos ei poljeta. Jos taas poljetaan voi kaasukahvaa käyttää nopeuden säätelyyn. Kunhan se lopettaa toimintansa heti kun polkeminen lakkaa. Toiseen pyörääni saisin toteutettua tuon, mutta siinä on muutenkin liikennevakuutus joten ei tarvetta.

Toisessa sähköläskissäni mulla onkin kaasukahva talutusavustimena (kun tieliikennelaillinen "road" mode) on käytössä.

Laki ei määrittele miten talutusavustus aktivoidaan, tehdään se sitten napilla (useimmat kaupalliset pyörät) vaiko hall anturilla ("kaasukahva") vaiko johdot yhteen hampailla purren. Ainoastaan se määrittelee, että talutusavustus on 6km/h asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 006
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom