Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan? Itsellä on nyt Komoot ja Strava harkinnassa, mutta onko jotain parempia tänne Suomen maalle?
Komootissa kiinnostaisi tuo että periaatteessa siitä selviäisi yhdellä kertamaksulla, Stravassa taas on enemmän ominaisuuksia, mutta kk-maksu.
Nämä kaksi harkinnassa koska löytyy integroitu tuki Huawein Health sovellukselle.

Tällaisella pelillä tulee jatkossa koluttua maastoja
himiway_cobra.jpg
 
Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan? Itsellä on nyt Komoot ja Strava harkinnassa, mutta onko jotain parempia tänne Suomen maalle?
Komootissa kiinnostaisi tuo että periaatteessa siitä selviäisi yhdellä kertamaksulla, Stravassa taas on enemmän ominaisuuksia, mutta kk-maksu.
Nämä kaksi harkinnassa koska löytyy integroitu tuki Huawein Health sovellukselle.

Tällaisella pelillä tulee jatkossa koluttua maastoja
himiway_cobra.jpg
Reittejä en suunnittele, mutta Trailmap sovellus monesti auki niin näkee tulevat polut että mistä pääsee minne ja että on ylipäätänsä edes ajettavissa koko polku.

Esimerkiksi tuossa Sipoon kansallispuistossa on paljon polkuja mitkä ei näy oikein muilla sovelluksilla ja ne on kätevästi värikoodattu, vihreä = helppo - > keltainen - > punainen jne

Screenshot_20230901-134427.png


Screenshot_20230901-134633.png
 
Reittejä en suunnittele, mutta Trailmap sovellus monesti auki niin näkee tulevat polut että mistä pääsee minne ja että on ylipäätänsä edes ajettavissa koko polku.

Pistetään tämäkin korvan taakse, varmasti hyödyllinen.
 
Joskus tulee suunniteltua myös reitit, ja siihenkin käy hyvin trailmap. Mukavampi sitten seurata niitä reittejä.

Tuossa esim Helsingin keskuspuiston mtb reitti (otin nopeasti netistä jonkun sinnepäin olevan, en jaksanut alkaa esimerkin vuoksi piirtämään itse) . Trailmap - Löydä uusia polkuja Voi avata puhelimessa trailmapilla ja sitten lähtee vain seuraamaan kartalla korostettua polkua.

Itselläkin tosiaan trailmap melkeinpä aina päällä kun kiertelee polkuja, mukava tarkistaa millaista polkua edessä jne. Jopa silloin kun menee tuttuja polkuja esim sipoonkorvessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Tossa olis vaan kiva jos sais siitä navin päälle ja trackattua etukäteen tehtyä reittiä. Sitä varten tarvii sit toisen sovelluksen.
 
Tossa olis vaan kiva jos sais siitä navin päälle ja trackattua etukäteen tehtyä reittiä. Sitä varten tarvii sit toisen sovelluksen.
Trailmapissa vai? Ainakin kun gpx-tiedoston heittää tuonne, niin tuon saa navigoimaan, kun painaa ylhäältä oikealta tuota nuoli/navigointi-nappia. Ja jos haluaa että kartta kääntyy menossa mukana, niin napauttaa yläpuolella ilmestynyttä "ruori"-nappia
 
Mitäs sovellusta porukka suosii reittisuunnitteluun ja seurantaan?

Yleensä olen katsonut vaan ilmansuunnan kartasta ja mennyt sopivia polkuja sinnepäin, sitten jos meinaa mennä aika tai akku tiukille niin laittanut mapsin ohjaamaan perille kun napit on yleensä aina korvissa.
Tota trailmappia vois kyllä kokeilla :hmm:
 
Trailmapissa vai? Ainakin kun gpx-tiedoston heittää tuonne, niin tuon saa navigoimaan, kun painaa ylhäältä oikealta tuota nuoli/navigointi-nappia. Ja jos haluaa että kartta kääntyy menossa mukana, niin napauttaa yläpuolella ilmestynyttä "ruori"-nappia

No näin tekeekin. Kiitos. Mikä lisähyöty näistä mainituista flow yms sovelluksista on?
 
No näin tekeekin. Kiitos. Mikä lisähyöty näistä mainituista flow yms sovelluksista on?
eBike Flow on siis Boschin (Smart System) järjestelmällisille pyörille tarkoitettu softa, jolla voi tämän reittiopastuksen kohdalla siirtää navigoinnin sovelluksesta pyörän näytölle (Kiox 300 ja 500) ja puhelimen voi pitää taskussa/repussa.
Lisäksi Flow:lla päivitetään firmikset, säädetään avustustasoja ja pyörän sähköisiä lukituksia jne. Kyseistä softaa ei erityisesti tarvitse, jos ei tuota Boschin moottoria ole ensinnäkään tai jos on vanhempi Boschin moottori.
 
eBike Flow on siis Boschin (Smart System) järjestelmällisille pyörille tarkoitettu softa, jolla voi tämän reittiopastuksen kohdalla siirtää navigoinnin sovelluksesta pyörän näytölle (Kiox 300 ja 500) ja puhelimen voi pitää taskussa/repussa.
Lisäksi Flow:lla päivitetään firmikset, säädetään avustustasoja ja pyörän sähköisiä lukituksia jne. Kyseistä softaa ei erityisesti tarvitse, jos ei tuota Boschin moottoria ole ensinnäkään tai jos on vanhempi Boschin moottori.

Joo Shimanon moottori nii flowsta ei iloa ole. Ehkä opettelen trailmapin käyttöä paremmin nii ajaa varmasti asiansa.
 
Joo Shimanon moottori nii flowsta ei iloa ole. Ehkä opettelen trailmapin käyttöä paremmin nii ajaa varmasti asiansa.
Trailmap ei ole mitenkään hieno tai ihmeellinen sovellus ja vähän ehkä jopa vanhahtava, mutta näyttää polut omasta mielestäni parhaiten ja on toiminut nyt pari vuotta ilman yhtään ongelmaa...

Ainoa moite tulee siitä ettei ymmärrä kääntää näyttöä vaakatasoon jos puhelimen kääntää telineessä vaakatasoon.
 
Trailmap ei ole mitenkään hieno tai ihmeellinen sovellus ja vähän ehkä jopa vanhahtava, mutta näyttää polut omasta mielestäni parhaiten ja on toiminut nyt pari vuotta ilman yhtään ongelmaa...

Ainoa moite tulee siitä ettei ymmärrä kääntää näyttöä vaakatasoon jos puhelimen kääntää telineessä vaakatasoon.

Pysyykö muuten näyttö auki kun trailmapissa seuraa reittiä? Mä olen siis tota mun lenkeillä käyttänyt siten, että se on telineessä ja katson sit mihin suuntaan mistäkin haluan mennä. Mulla näyttö menee pimeäksi puhelimen asetuksen mukaisesti. Kivahan olisi, jos tossa pysyis jotenkin näyttö auki (navi-tilassa) eikä tarvis koko ajan irrotella kättä stongalta sormenjäljentunnistukseen. Tai sitten pitää bixbyllä tehdä sääntö sovellusta varten..
 
Pysyykö muuten näyttö auki kun trailmapissa seuraa reittiä? Mä olen siis tota mun lenkeillä käyttänyt siten, että se on telineessä ja katson sit mihin suuntaan mistäkin haluan mennä. Mulla näyttö menee pimeäksi puhelimen asetuksen mukaisesti. Kivahan olisi, jos tossa pysyis jotenkin näyttö auki (navi-tilassa) eikä tarvis koko ajan irrotella kättä stongalta sormenjäljentunnistukseen. Tai sitten pitää bixbyllä tehdä sääntö sovellusta varten..
Saa pysymään auki. Vasemmassa reunassa on tuo auringon kuvake, "pidä päällä -toiminto".
 
Sulla ilmeisesti selainversio käytössä. Lataa se ihan softa tuolle niin toimii paremmin ja saa pitämään näytön päällä.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että melko hassu tapaus. Mä siis olen asentanut Trailmap-sovelluksen, mutta en muista miten ja mistä. Kaupasta kun etsin, niin sieltä löytyi sovellus jota en ole asentanut.

Tuossa ylemmällä rivillä oleva on se nykyinen appi, joka ei siis näytä samalta kuin Teidän. Sen pystyy uninstalloimaan, joten onko tämä asentunut selaimen kautta sitten jotenkin. Anyways, nyt näyttää Trailmappi paljon hienommalta kuin tähän mennessä :) Kiitos oikean sovelluksen.
1693648264730.png
 
Nyt täytyy kyllä sanoa, että melko hassu tapaus. Mä siis olen asentanut Trailmap-sovelluksen, mutta en muista miten ja mistä. Kaupasta kun etsin, niin sieltä löytyi sovellus jota en ole asentanut.

Tuossa ylemmällä rivillä oleva on se nykyinen appi, joka ei siis näytä samalta kuin Teidän. Sen pystyy uninstalloimaan, joten onko tämä asentunut selaimen kautta sitten jotenkin. Anyways, nyt näyttää Trailmappi paljon hienommalta kuin tähän mennessä :) Kiitos oikean sovelluksen.
1693648264730.png

Sä olet tehnyt selaimen sivusta ns. sovelluksen

Screenshot_20230902-125902.png
 
Olisi tarkoitus ostaa ensimmäinen sähköpyörä (työsuhdepyörä), pääasiallinen käyttö olisi töihin pyöräily ja siinä ohessa viedä lapsi päiväkotiin pyörävaunulla. Päivässä tulisi poljettua noin 27km sekä kesällä että talvella. Koko matka taittuu asvaltilla, talvella voi olla tiet huonommin auratut niin koen että 29 tuumainen renkaat voisi olla aika hyvät. Luomuna on tullut vedettyä nytten kesällä ja syksyllä mutta toivoisin että omistaisin sähköpyörän ennen lumen tuloa.

Puntaroin tällä hetkellä kahden pyörän välillä:
1) Trek Powerfly 5 Gen 4 (625 Wh), hinta paikallisesta kivijalkaliikkeestä 4200€ (tarjouksessa)
2) Grand Canyon:ON 8 (750 Wh), netistä tilattuna 4000€ (normi hinta)

Trek Powerfly 5
Grand Canyon:ON 8

Canyonin sivuilla lukee ettei pyörä sovellu pyörävaunun vetämiseen, oletan että se liittyy pelkästään siihen että tarvitsee taka-akselille tietyn erillisen sovittimen, vai olenko väärässä? Lataus hoitunee lämmitetyssä ulkovarastossa niin akkua ei tarvitse irroittaa. Trekissä ei ole droppostia kun taas Canyonissa sellainen löytyy, onko dropposteissa hyötyä tavallisessa (ei maastomaisessa) käytössä?

Minkä pyörän ostaisit itse? Onko jotain muuta ehdotusta?
 
Olisi tarkoitus ostaa ensimmäinen sähköpyörä (työsuhdepyörä), pääasiallinen käyttö olisi töihin pyöräily ja siinä ohessa viedä lapsi päiväkotiin pyörävaunulla. Päivässä tulisi poljettua noin 27km sekä kesällä että talvella. Koko matka taittuu asvaltilla, talvella voi olla tiet huonommin auratut niin koen että 29 tuumainen renkaat voisi olla aika hyvät. Luomuna on tullut vedettyä nytten kesällä ja syksyllä mutta toivoisin että omistaisin sähköpyörän ennen lumen tuloa.

Puntaroin tällä hetkellä kahden pyörän välillä:
1) Trek Powerfly 5 Gen 4 (625 Wh), hinta paikallisesta kivijalkaliikkeestä 4200€ (tarjouksessa)
2) Grand Canyon:ON 8 (750 Wh), netistä tilattuna 4000€ (normi hinta)

Trek Powerfly 5
Grand Canyon:ON 8

Canyonin sivuilla lukee ettei pyörä sovellu pyörävaunun vetämiseen, oletan että se liittyy pelkästään siihen että tarvitsee taka-akselille tietyn erillisen sovittimen, vai olenko väärässä? Lataus hoitunee lämmitetyssä ulkovarastossa niin akkua ei tarvitse irroittaa. Trekissä ei ole droppostia kun taas Canyonissa sellainen löytyy, onko dropposteissa hyötyä tavallisessa (ei maastomaisessa) käytössä?

Minkä pyörän ostaisit itse? Onko jotain muuta ehdotusta?

Käyttötapauksesi on melkein identtinen omaani, mitä nyt itsellä työmatka on alle puolet tuosta.

Tilasin maaliskuussa edellisen sukupolven Grand Canyon:ON 8:n Shimanon tekniikalla ja en kyllä edes ole osannut ajatella, että valmistaja olisi kieltänyt kärryn vetämisen. Missä tuo sivuilla lukee, ettei saisi vetää kärryä?

No, olen vetänyt nyt kärryä puolisen vuotta perässä ja käytössä on ollut Croozerin läpiakseliadapteri(jota löytyy lähes joka läpiakselille) eikä ole ollut mitään ongelmaa. Nähdäkseni Canyonilla on edelleen boost-standardin mukainen 12x148 läpiakseli takana. Ja näköjään Trekissä sama. Jos tulee takuukeissiä, niin laitan alkuperäisen taka-akselin paikalleen, eipä sitä mistään pysty huomaamaan että on ollut kärry perässä. Tietysti tuo rasittaa enemmän pyörää mitä pelkkä ajaja, mutta toisaalta yhdistelmä voi silti olla omassa tapauksessa kevyempi kuin se 100-kiloisen kuskin kuormitus.

Pyörässähän on kyllä voimaa vetää tuota kärryä varmaan vaikka ylösalaisin perässä ja pyörän iso paino vakauttaa menoa selvästi. Vedin aiemmin kärryä hybridimallin pyörällä ja vähän huteraa menoa se oli. Tuolla maasturilla tohtii vetää huoletta melkeinpä kaikilla alustoilla.

Canyonin osalta kannattaa ehdottomasti liittyä postilistalle ja kytätä alennuksia. Ostin omani 2850e hintaan, alennusta listahintaan oli melkein tonni.
Canyon suomen face-sivuilla on myös ilmoitettu koeajotapahtumista, joita on tasaisin väliajoin.

Otin tämän siis työsuhdepyöränä, jos firmalla on käytössä Vapaus niin Canyonin tapauksessa tilaaminen on naurettavan helppoa, kun Canyonin kaupassa on maksutapana "vapaus bike leasing". Sovin siis vain esimiehen kanssa, että tilaaminen ok ja naksuttelin itse tilauksen sisään kun tuli alet.

Jos nyt ostaisin uutta, niin hyvin todennäköisesti tälläinen jäykkäperä sähkömaasturi olisi edelleen valinta, vaikka täysjousto himottaakin tasaisin väliajoin. Täpäri on kuitenkin vähintään 500 kalliimpi ja takajousituksen tarve peruskäytössä on aika rajallinen.
 
Olisi tarkoitus ostaa ensimmäinen sähköpyörä (työsuhdepyörä), pääasiallinen käyttö olisi töihin pyöräily ja siinä ohessa viedä lapsi päiväkotiin pyörävaunulla. Päivässä tulisi poljettua noin 27km sekä kesällä että talvella. Koko matka taittuu asvaltilla, talvella voi olla tiet huonommin auratut niin koen että 29 tuumainen renkaat voisi olla aika hyvät. Luomuna on tullut vedettyä nytten kesällä ja syksyllä mutta toivoisin että omistaisin sähköpyörän ennen lumen tuloa.

Puntaroin tällä hetkellä kahden pyörän välillä:
1) Trek Powerfly 5 Gen 4 (625 Wh), hinta paikallisesta kivijalkaliikkeestä 4200€ (tarjouksessa)
2) Grand Canyon:ON 8 (750 Wh), netistä tilattuna 4000€ (normi hinta)

Trek Powerfly 5
Grand Canyon:ON 8

Canyonin sivuilla lukee ettei pyörä sovellu pyörävaunun vetämiseen, oletan että se liittyy pelkästään siihen että tarvitsee taka-akselille tietyn erillisen sovittimen, vai olenko väärässä? Lataus hoitunee lämmitetyssä ulkovarastossa niin akkua ei tarvitse irroittaa. Trekissä ei ole droppostia kun taas Canyonissa sellainen löytyy, onko dropposteissa hyötyä tavallisessa (ei maastomaisessa) käytössä?

Minkä pyörän ostaisit itse? Onko jotain muuta ehdotusta?

Cube kannattaa myös tsekata: Reaction Hybrid SLX 750 black´n´reflex
Tulee myös tuo kiox 300 mukana.
 
Täällä on tämän kesän ajan pyöräkärryllä viety lapset päiväkotiin Verkkiksen GZR Black Raw -fätin voimin. Toimiva kekotin siihen hommaan.

Olisiko muilla pyöräkärryilijöillä vinkkejä talvikeleihin? Pilkkopimeällä tiellä tarvitsee toki tehokkaan lampun ja varmaan renkaatkin kannattaa vaihtaa nastallisiin. Olisiko muita vinkkejä, huomioita tai neuvoja varmistamaan sujuva ja turvallinen matkanteko? Myös vinkkejä tehokkaasta valaisimesta otetaan vastaan.
 
Mikäli pyörän saa pistorasian viereen lataukseen(akkua ei saa irroitettua), niin usein suosittelemani vaihtoehto jolla itseajan, eli kevytsähkö
Kävin tätä Bikeshopissa katsomassa. Koeajaan pystyi vain hiilarivaersiota, M-koko tuntu sopivalta, mutta myyjä suosittelin kuitenkin s-mallia, että voi hyödyntää täysin hissitolpan korkeuden yläasennossa. Mitähän tällä tarkoitti? Että hissitolpan voi säätää ylimmillään sopivaan korkeuteen? Eikö tämä korjaannu hissitopan vaihtamalla lyhyempään? Geometriaa vaikeampi korjata... Ennen mulle on suositeltu kahden koon väliltä aina isompaa, nyt meni toisin päin. Painoksi sanoi myös 24kg alumiiniversiolle ja hiilareiden painavan 20kg, eli ei vastaavia kevyempi, tai sitten puhui ihan puuta heinää.

No ei tarvi miettiä, tarjouspyörät jokapatapauksessa loppuneet jo ja ei taida tuohon hintaan mistään enää saada. Canyoneita kävin koeajamassa koeajopäivillä. Neuron 8 ja Spectral 8 tuntui menevän koon puolesta, tosin noissakin eroja mallien välissä, uusissa malleissa geometria muuttunut ja koot mennyt ylöspäin, Shimano vaihtunut Bochiin. Neuron 6 mitä hinnan puolesta katselin, niin vähän pienempi S-koossa. Onko Neuron 6:n ja noiden hiilarimallien(Nuron, Spectral) välillä laadussa ja osissa suuret erot, että kannattaisi suunnata katse ennemmin niihin, jos tulee sopivia tarjouksia, että mahtuu budjettiin?
 
Kävin tätä Bikeshopissa katsomassa. Koeajaan pystyi vain hiilarivaersiota, M-koko tuntu sopivalta, mutta myyjä suosittelin kuitenkin s-mallia, että voi hyödyntää täysin hissitolpan korkeuden yläasennossa. Mitähän tällä tarkoitti? Että hissitolpan voi säätää ylimmillään sopivaan korkeuteen? Eikö tämä korjaannu hissitopan vaihtamalla lyhyempään? Geometriaa vaikeampi korjata... Ennen mulle on suositeltu kahden koon väliltä aina isompaa, nyt meni toisin päin. Painoksi sanoi myös 24kg alumiiniversiolle ja hiilareiden painavan 20kg, eli ei vastaavia kevyempi, tai sitten puhui ihan puuta heinää.

No ei tarvi miettiä, tarjouspyörät jokapatapauksessa loppuneet jo ja ei taida tuohon hintaan mistään enää saada. Canyoneita kävin koeajamassa koeajopäivillä. Neuron 8 ja Spectral 8 tuntui menevän koon puolesta, tosin noissakin eroja mallien välissä, uusissa malleissa geometria muuttunut ja koot mennyt ylöspäin, Shimano vaihtunut Bochiin. Neuron 6 mitä hinnan puolesta katselin, niin vähän pienempi S-koossa. Onko Neuron 6:n ja noiden hiilarimallien(Nuron, Spectral) välillä laadussa ja osissa suuret erot, että kannattaisi suunnata katse ennemmin niihin, jos tulee sopivia tarjouksia, että mahtuu budjettiin?
Joo, ergonomia on se nro 1 speksi. Tolpan voi vaihtaa lyhyempään, jos M koossa oli liian pitkä. Ei se kyllä mahdottoman pitkä ole, että tiedä sitten mihin perustui tuo ajatus. Tietenkin hissitolppaakin pystyy mabuaalisesti myös säätämään
 
Kiitos vastauksista!

Cube kannattaa myös tsekata: Reaction Hybrid SLX 750 black´n´reflex
Tulee myös tuo kiox 300 mukana.

Tuo on kyllä oikein varteenotettava vaihtoehto. Tossa kun kävin kokeilemassa tota Powerfly 5:sta niin siinä pyörässä oli valmiiksi jokin Boschin näyttö. Huomaan nytten ettei sitä näyttöä ole kivijaljakaupan ja Trekin sivuilla tossa Powerfly 5:sessa. Eli hinta nousee varmaankin entisestään jos sellaisen haluaisi sisältää.

Kun näitä kolmea vertaa niin taitaa Cube ja Canyon pyyhkiä Trekin komponenteissa ja akun koossa. Trekin hinta varmaan korkeampi kun sitä myydään suoraan pyöräliikkeistä. En sitten tiedä jos monta satasta viitsi maksaa lisää vaan siitä että mahdolliset Trekin takuuasiat hoituu helpommin pyöräliikkeen kautta.

Tilasin maaliskuussa edellisen sukupolven Grand Canyon:ON 8:n Shimanon tekniikalla ja en kyllä edes ole osannut ajatella, että valmistaja olisi kieltänyt kärryn vetämisen. Missä tuo sivuilla lukee, ettei saisi vetää kärryä?

Mounting pannier racks, internal gear hubs, trailers, child seats, and electrically driven hubs

Kun selailin sivuja niin törmäsin tähän sivuun. Siinä on muutama malli jotka ovat yhteensopivia pyörävaunujen kanssa. Grand Canyon mallisto ei ole luettelossa, canyonin sivuilla on myös myynissä pieni Croozer adapteri, varmaankin juuri noihin yhteensopiviin malleihin. Itsellä on Thulen peräkärryt niin pitää kummiskin ostaa Thulen Thru Axle, yllättävän hintavia kyllä ovat nää läpiakselit.

Hyvä tietää että kärryn vetäminen on sujunut hyvin Grand Canyonilla, se on yksi tärkeimmistä ostokriteereistäni.
Itsellä on painoa vähän yli 120kg ja toi XL-koko olisi oikein passeli koon puollesta, Grand Canyonin pitäisi kestää 60cm hyppyjä alle 120kg painoisen kuljettajan alla, niin toivon ettei pyörä hajoa käsiin vaikka painoraja vähän ylittyy.

Monessa uudessa mallissa taitaa olla Boschin Cx moottori ja boschin akut, ei varmaankaan ole kenelläkään ollut ongelmia näitten kanssa talvella?
 
Mounting pannier racks, internal gear hubs, trailers, child seats, and electrically driven hubs

Kun selailin sivuja niin törmäsin tähän sivuun. Siinä on muutama malli jotka ovat yhteensopivia pyörävaunujen kanssa. Grand Canyon mallisto ei ole luettelossa, canyonin sivuilla on myös myynissä pieni Croozer adapteri, varmaankin juuri noihin yhteensopiviin malleihin. Itsellä on Thulen peräkärryt niin pitää kummiskin ostaa Thulen Thru Axle, yllättävän hintavia kyllä ovat nää läpiakselit.

Hyvä tietää että kärryn vetäminen on sujunut hyvin Grand Canyonilla, se on yksi tärkeimmistä ostokriteereistäni.
Itsellä on painoa vähän yli 120kg ja toi XL-koko olisi oikein passeli koon puollesta, Grand Canyonin pitäisi kestää 60cm hyppyjä alle 120kg painoisen kuljettajan alla, niin toivon ettei pyörä hajoa käsiin vaikka painoraja vähän ylittyy.

Monessa uudessa mallissa taitaa olla Boschin Cx moottori ja boschin akut, ei varmaankaan ole kenelläkään ollut ongelmia näitten kanssa talvella

En usko, että tuo listan tieto on kovin merkityksellinen, vaan että nuo listatut pyörät on sellaisia joissa on mahdollisuus kiinnittää kärry suoraan out of the box ilman erillisen adapterin hankintaa, kenties?

Pathlite:
Screenshot_2023-09-03-14-38-56-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Grand Canyon:
Screenshot_2023-09-03-14-39-24-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg


Aika samalta vaikuttaa.

Yhdellä tutulla on vuosia sitten hankittu Trekin jäykkäperä Boschin tekniikalla jolla on ajettu 14000km. (kyllä, 14tkm).
Eli eiköhän nuo kestä.
 
Olisi tarkoitus ostaa ensimmäinen sähköpyörä (työsuhdepyörä), pääasiallinen käyttö olisi töihin pyöräily ja siinä ohessa viedä lapsi päiväkotiin pyörävaunulla. Päivässä tulisi poljettua noin 27km sekä kesällä että talvella. Koko matka taittuu asvaltilla, talvella voi olla tiet huonommin auratut niin koen että 29 tuumainen renkaat voisi olla aika hyvät. Luomuna on tullut vedettyä nytten kesällä ja syksyllä mutta toivoisin että omistaisin sähköpyörän ennen lumen tuloa.

Puntaroin tällä hetkellä kahden pyörän välillä:
1) Trek Powerfly 5 Gen 4 (625 Wh), hinta paikallisesta kivijalkaliikkeestä 4200€ (tarjouksessa)
2) Grand Canyon:ON 8 (750 Wh), netistä tilattuna 4000€ (normi hinta)

Trek Powerfly 5
Grand Canyon:ON 8

Canyonin sivuilla lukee ettei pyörä sovellu pyörävaunun vetämiseen, oletan että se liittyy pelkästään siihen että tarvitsee taka-akselille tietyn erillisen sovittimen, vai olenko väärässä? Lataus hoitunee lämmitetyssä ulkovarastossa niin akkua ei tarvitse irroittaa. Trekissä ei ole droppostia kun taas Canyonissa sellainen löytyy, onko dropposteissa hyötyä tavallisessa (ei maastomaisessa) käytössä?

Minkä pyörän ostaisit itse? Onko jotain muuta ehdotusta?
Jos pyörän on tarkoitus olla huoleton jokapäiväinen työjuhta niin ehkä painottaisin sitä huolettomuutta pyörän valinnassa. Erityisesti huoltokohteiden minimoimiseen kiinnittäisin huomiota. Hihnavetoisella pyörällä jäisi ketjun pesut ja öljyämiset pois ja kokonaisuutenakin voimansiirron pitäisi olla paljon huolettomampi.

Olethan myös huomioinut, että jousitettu haarukka tulisi huoltaan ainakin nyt kerran vuoteen (n. 170€ liikkeessä)? Jättäisin itse sen pois arkipyörästä. Toki jos pyörä on tarkoitus viedä maastoonkin niin sitten joku 29" jäykkäperä lienee hyvä kompromissi.
 
Mitä jousto haarukoille tehdään vuosihuollossa ?
Ilmakeulan täyshuollon tapauksessa ilmajousi ja vaimennin puretaan, putsataan ja vaihdetaan tiivisteet. Tarkastetaan keula kokonaisuudessaan kulumilta ja vauriolta, putsataan läpikotaisin ja lisäksi pölytiivisteet ja öljyt vaihdetaan.
 
Ilmakeulan täyshuollon tapauksessa ilmajousi ja vaimennin puretaan, putsataan ja vaihdetaan tiivisteet. Tarkastetaan keula kokonaisuudessaan kulumilta ja vauriolta, putsataan läpikotaisin ja lisäksi pölytiivisteet ja öljyt vaihdetaan.
Tässä sama videomuodossa:




Ja jos kyse on täysjoustopyörästä, niin vastaavat toimet pitää tehdä myös takaiskarille.
 
Jos pyörän on tarkoitus olla huoleton jokapäiväinen työjuhta niin ehkä painottaisin sitä huolettomuutta pyörän valinnassa. Erityisesti huoltokohteiden minimoimiseen kiinnittäisin huomiota. Hihnavetoisella pyörällä jäisi ketjun pesut ja öljyämiset pois ja kokonaisuutenakin voimansiirron pitäisi olla paljon huolettomampi.

Olethan myös huomioinut, että jousitettu haarukka tulisi huoltaan ainakin nyt kerran vuoteen (n. 170€ liikkeessä)? Jättäisin itse sen pois arkipyörästä. Toki jos pyörä on tarkoitus viedä maastoonkin niin sitten joku 29" jäykkäperä lienee hyvä kompromissi.

Kysyjän tapauksessa tosin oli aikomus ajaa pyörällä myös talvella mahdollisesti heikosti auratuilla teillä. Joustokeulattomissa vaihtoehdoissa yleensä myös rengastila on pienempi, mikä pienentää vaihtoehtojen määrää. Moneen maasturiin sopii nykyään aika iso ja leveä rengas, joka helpottaa heikosti auratuilla teillä ajelua merkittävästi. Fatbike on tietysti paksummassa pöperössä hyvä, mutta siinä on normaaliolosuhteissa omat huonot puolensa.

Ja kyllähän se keulan huoltotarve riippuu käytöstäkin, en sanoisi että joka pyörän keula on pakko huoltaa kerran vuodessa. Jos ajaa tasaisessa maastossa hyvissä olosuhteissa niin kerta vuoteen kuulostaa yliampuvalta. Jos taas reilua maastoajoa mutaisissa/hiekkaisissa oloissa niin ehkä useamminkin kuin kerta vuoteen voi olla tarpeen.
 
Siis stunlockerin sivuilla on kuvattu mitä kaikkea sillä voi tehdä ja lisäksi mainitaan että toimii uusimmassa firmiksessäkin. Mutta missään ei lue pitääkö säätää winukalla kaapelia käyttäen vai onnistuuko bt:lla puhelimella.
 
Siis stunlockerin sivuilla on kuvattu mitä kaikkea sillä voi tehdä ja lisäksi mainitaan että toimii uusimmassa firmiksessäkin. Mutta missään ei lue pitääkö säätää winukalla kaapelia käyttäen vai onnistuuko bt:lla puhelimella.

Kannattaa googlailla löytyisikö paikkakunnalta/alueelta paja jolla on emax softa käytössä. Esim. pirkanmaalla Bikidotrial tarjoaa softausta Shimanon EP8:lle.

Emax ohjelmointi PC:llä Shimanon ohjelmointilaitetta käyttäen

- Sisältää:
- Mahdolliset ohjelmistopäivitykset
- Vikakoodien luvun
- Emax lisenssin aktivoinnin
- Asiakkaan haluaman maakoodin vaihdon (esim. USA 32km/h)
- Renkaan ympärysmitan muutoksen
- EP8rs --> EP8 muutos
 
Tässä sama videomuodossa:




Ja jos kyse on täysjoustopyörästä, niin vastaavat toimet pitää tehdä myös takaiskarille.

Videolla kyseessä kevyempi versio tuosta täyshuollosta.

Kysyjän tapauksessa tosin oli aikomus ajaa pyörällä myös talvella mahdollisesti heikosti auratuilla teillä. Joustokeulattomissa vaihtoehdoissa yleensä myös rengastila on pienempi, mikä pienentää vaihtoehtojen määrää. Moneen maasturiin sopii nykyään aika iso ja leveä rengas, joka helpottaa heikosti auratuilla teillä ajelua merkittävästi. Fatbike on tietysti paksummassa pöperössä hyvä, mutta siinä on normaaliolosuhteissa omat huonot puolensa.

Ja kyllähän se keulan huoltotarve riippuu käytöstäkin, en sanoisi että joka pyörän keula on pakko huoltaa kerran vuodessa. Jos ajaa tasaisessa maastossa hyvissä olosuhteissa niin kerta vuoteen kuulostaa yliampuvalta. Jos taas reilua maastoajoa mutaisissa/hiekkaisissa oloissa niin ehkä useamminkin kuin kerta vuoteen voi olla tarpeen.
Ei toki ole pakko, mutta käytännössä kaikkien valmistajien huolto-ohjeet näin kuitenkin sanelevat. Ainakin yllä mainittu alajalkojen huolto olisi syytä tehdä edes kerran vuoteen vaikka nyt sitten ilman tiivisteiden vaihtoa.

Jos keskimääräisen pyöräilijän kulkinetta katsoo niin voisi päätellä, että huoltoa ei ylipäätänsäkään ole pakko tehdä.
 
Videolla kyseessä kevyempi versio tuosta täyshuollosta.
Totta joo. Alajalkojen huolto ja täyshuolto ovat tosiaan hieman eri asioita. Keulan täyshuolto on pykälää suurempi homma, mutta sitä en ole vaivautunut tekemään vuosittain, enkä aina edes joka toinen vuosi, mutta vähintään tuo videossakin näytettävä toimenpide olisi syytä tehdä kerta vuoteen, jos ei sitten ajele koko ajan lukko päällä, tai ei muuten vain välitä keulan jouston toiminnasta. Jos ajelee pääosin asfaltilla, niin eipä sen keulan toiminta nyt niin kovin olennaista ole.
 
Jos meinaa työmatkaa 5000km ajaa ympärivuoden, niin ottasin kyllä hihnavetoisen ehdottomasti. Ite ajanu reilun vuoden 65nm moottorilla rajoitus ohitettuna sulan maan aikaan lähinnä ja kurakelejä välttäen. Nyt mittarissa 5000km ja kolmas takapakka menossa ja onko neljännet ketjut. Vähän olisin voinut paremmin hoitaa ketjuja ja vaihdella ajoissa, mutta aika hurjaa on silti kuluminen. Veikkaan että pitkässä juoksussa noilla kilometreillä säästää aikaa, rahaa ja hermoja kun ottaa hihnan.
 
Piti oikein tarkistaa valmistajan sivuilta, että mikä on huoltoväli omalle keulalle.

50h ajot alajalkojen huolto ja 200h täyshuolto.

Jos nyt vaikka miettii että ajoa tulisi lapsi päiväkotiin+työmatkat skenaariossa 2h päivässä 5pv/vk niin tuo tulisi täyteen reilu kuukaudessa.

Kaikki lienee yhtä mieltä siitä, että peruskäytössä keulan huoltaminen reilu kk välein ei ole mitään järkeä.
 
Jos meinaa työmatkaa 5000km ajaa ympärivuoden, niin ottasin kyllä hihnavetoisen ehdottomasti. Ite ajanu reilun vuoden 65nm moottorilla rajoitus ohitettuna sulan maan aikaan lähinnä ja kurakelejä välttäen. Nyt mittarissa 5000km ja kolmas takapakka menossa ja onko neljännet ketjut. Vähän olisin voinut paremmin hoitaa ketjuja ja vaihdella ajoissa, mutta aika hurjaa on silti kuluminen. Veikkaan että pitkässä juoksussa noilla kilometreillä säästää aikaa, rahaa ja hermoja kun ottaa hihnan.
En tiedä millaisia osia on ollut fillarissasi, mutta normaalissa käytössä ketjut/rattaat eivät kulu tuolla tavalla. Yksi takapakka kestää normaalisti suunnilleen mainitsemasi 5000km ja jos sinulla on siinä ajassa mennyt kolme, niin jotain on ollut pielessä, eikä edes tuo rajoituksen ohitus kuulosta siltä, että se voisi syödä osia tuolla tavalla. Ketjuja tuossa matkassa menee yleensä korkeintaan kahdet.

Osat maksavat muutaman kympin ja ei ole peukalo keskellä kämmentä, menee vaihdossa joku 20 minuuttia ketjun lyhentämisen kanssa.

Ei sillä, etteikö hihnavetoisissa olisi puolensa, mutta ihan noin mustavalkoista se ei ole.
Piti oikein tarkistaa valmistajan sivuilta, että mikä on huoltoväli omalle keulalle.

50h ajot alajalkojen huolto ja 200h täyshuolto.

Jos nyt vaikka miettii että ajoa tulisi lapsi päiväkotiin+työmatkat skenaariossa 2h päivässä 5pv/vk niin tuo tulisi täyteen reilu kuukaudessa.

Kaikki lienee yhtä mieltä siitä, että peruskäytössä keulan huoltaminen reilu kk välein ei ole mitään järkeä.
Ne suositukset ovat tosiaan tavallisessa käytössä ihan puutaheinää. Ne on laskettu rankimman mahdollisen käytön mukaan ja lisäksi tietenkin valmistaja haluaa myydä mahdollisimman paljon virallisia osasarjoja.

Jos autossa jättää suositellut öljynvaihtovälit huomiotta, niin se voi olla moottorille ennen pitkää kohtalokasta, mutta fillarin keulassa huoltovälin venyminen suosituksista ei aiheuta ihan helpolla mitään fataalia. Lähinnä sen voi huomata maastossa ajettaessa keulan huonompana toimintana. Tosin jos tiivisteet päästävät likaa sisään, niin sitten voi tulla ongelmallisempaa ja/tai muuten vain kalliimpaa vauriota aika nopeastikin.
 
Piti oikein tarkistaa valmistajan sivuilta, että mikä on huoltoväli omalle keulalle.

50h ajot alajalkojen huolto ja 200h täyshuolto.

Jos nyt vaikka miettii että ajoa tulisi lapsi päiväkotiin+työmatkat skenaariossa 2h päivässä 5pv/vk niin tuo tulisi täyteen reilu kuukaudessa.

Kaikki lienee yhtä mieltä siitä, että peruskäytössä keulan huoltaminen reilu kk välein ei ole mitään järkeä.
Itsellä tulee ajoa about 13-14 000km vuodessa (kelviä ja maastoa jne). Täysjoustoläski kyseessä. Keulaan teen "alajalkahuollon" (oikeasti yläjalka, koska usd keula) noin 4-5x vuodessa (lähinnä kun paras alkuherkkyys on kadonnut ja keulasta tulee "pintakova" ja kerran vuodessa täysihuollon yhden noista huollon yhteydessä, eli silloin vaihtuu tiivisteet jne. Vaahtomuovit vaihdan ehkä joka kolmas huolto, lähinnä puhdistan ne öljyssä ja öljyän uudelleen jos eivät ole liian likaiset. Takana on coil iskari, sille on riittänyt kerta vuoteen huoltoa.
 
Videolla kyseessä kevyempi versio tuosta täyshuollosta.


Ei toki ole pakko, mutta käytännössä kaikkien valmistajien huolto-ohjeet näin kuitenkin sanelevat. Ainakin yllä mainittu alajalkojen huolto olisi syytä tehdä edes kerran vuoteen vaikka nyt sitten ilman tiivisteiden vaihtoa.

Jos keskimääräisen pyöräilijän kulkinetta katsoo niin voisi päätellä, että huoltoa ei ylipäätänsäkään ole pakko tehdä.
Omien havaintojen mukaan joku 10% pyöräilijöistä ei esim. ole kuullut koskaan sellaisesta jutusta kuin ketjujen voitelu/rasvaus. Pahimmillaan ketjut ovat jopa ruosteiset.
 
Kannattaa googlailla löytyisikö paikkakunnalta/alueelta paja jolla on emax softa käytössä. Esim. pirkanmaalla Bikidotrial tarjoaa softausta Shimanon EP8:lle.

Okei, näitähän on nyt sitten nippu kaikenlaisia millä voi pyörän softaa säätää. Onko täällä valistunut ymmärrys siitä, että mikä on paras ja mikä huonoin suhteessa hintaan. Jos tuon pajan säätö maksaa 30€ kerta, ja sillä saa lisenssiin niin ymmärsinkö oikein, että jatkossa käyttäjä voi itse käyttää Emaxia?
Mutta tosiaan, mikä tekee Emaxista paremman kuin esim. Stunlocker?
 
Okei, näitähän on nyt sitten nippu kaikenlaisia millä voi pyörän softaa säätää. Onko täällä valistunut ymmärrys siitä, että mikä on paras ja mikä huonoin suhteessa hintaan. Jos tuon pajan säätö maksaa 30€ kerta, ja sillä saa lisenssiin niin ymmärsinkö oikein, että jatkossa käyttäjä voi itse käyttää Emaxia?
Mutta tosiaan, mikä tekee Emaxista paremman kuin esim. Stunlocker?

Tohon hintaan täytyy lisätä vielä se Emax lisenssi joka on pyöräkohtainen. Se taitaa maksaa jotain +100€. Bikidohan myy myös tuota Speedboxia, sekin on yksi vaihtoehto.
 
Tohon hintaan täytyy lisätä vielä se Emax lisenssi joka on pyöräkohtainen. Se taitaa maksaa jotain +100€. Bikidohan myy myös tuota Speedboxia, sekin on yksi vaihtoehto.

Speedboxilla nostetaan nopeutta ok. Speedbox ei jää laitteen lokiin, eikä ilmeisesti Emaxikaan. Stunlocker jää. Tässä mun tähän asti selvitetyt.. :)
 
Kunhan oman pyörän takuuaika alkaa olemaan vähän lähempänä loppua niin todennäköisesti nostatan rajoituksen tuohon jenkki-20mph/32kmh lukemaan.

Tulee ajettua niin isoa baanaa paikoitellen, että 25kmh hinkkaaminen "rajoitinta vasten" tuntuu turhalta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 489
Viestejä
4 553 976
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom