Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Noniin,
Vihdoinkin meni pyörä tilaukseen. Harmitti aikasemmin kun linkkasin Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad grey´n´red (2022) ja pyörän saldo ehti mennä nollille ennenkuin itse sellaisen pääsin ostamaan. Noh tänään löytyi Cube Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green (2023) samaan hintaan (2684€ posteineen). Varmaankin ihan ok hintaan kun Cube Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green (2023) (normiversio) ja Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad flashgrey´n´green (2023) (sama setti mutta pienemmällä akulla) maksaa vähän yli 100 euroa enemmän.

Tällä pyörällä pystyy myös suurempi henkilö turvallisin mielin pyöräilemään kun painoraja on 150kg (pyörä + ajaja). Monessa muussa pyörässä painoraja on 120kg/135kg.

Eli tämä on tämän vuoden pyörä ja tästä löytyy Smart system ja molemmat renkaat on läpiakselilla kiinni, 2022 malissa pelkästään eturengas oli läpiakselilla. Löytyy vielä M17", L19" ja XXL23" kokoja

Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.
 
Kaverin puolesta kysyisin tietäjiltä, että jos sähköpyörän näytöstä on lukittu pyörän renkaan koko ja maksimi avustusnopeus niin onko tämä lukitus siinä näytössä vai itse ohjainlaitteessa?

Kyseessä on siis samanlainen näyttö kuin vaikkapa tässä videossa mutta nopeus on 25 eikä sitä pysty muuttamaan. Huomautan vielä, että tämä on ns. mökkipyöränä eikä sillä ajella julkisilla teillä mutta kuitenkin hiekkateillä on useampia pitkiä suoria, joissa olisi kuulemma mukavempi että avustus toimisi yli tuon 25km/h..
 
Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.

Aika hyvältä tuo ympäri vuoden käytön näkökulmasta vaikuttaa. Iso rengastila on talvikäyttöä ajatellen tärkeä ja tuossa on vakiona 2,6" renkaat, eli isot ja leveät.

Taka-akseli on läpiakseli ja kärryn merkistä riippuen läpiakseliadapterin saa helposti tai vähemmän helposti.

Itse en hikoile kovin herkästi muutenkaan, mutta pystyin pahimmillakin kesähelteillä viemään lasta kärryssä päiväkotiin ja jatkaa siitä töihin hikoilematta niin paljoa että olisi tarvinnut suihkua työmaalla.
 
Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.

Juu laitan, pitäs kahen viikon sisään tulla perille. Toi tämänhetkinen hinta saattaa olla Bike-discountin hintatakuun (Best Price Inquiry) takia alhainen, en tiedä kuinka kauan tohon hintaan tota saa. Tosin jos Bike-discountista ostaa niin on hyvä tarkistaa sivu säännöllisin väliajoin, tänään sinne on ilmestynyt monta Easy Entry mallia halpaan hintaan jos sellainen kiinnostaa. Noissa Cuben pyörissä kannattaa olla tarkkana että ostaa oikean mallin (Performance/ONE/PRO/RACE/SLX/SLT). Noista SLT on paras ja Performance huonoin. Ymmärtääkseni noita seisontajalkoja/lokasuojia voi myös asentaa jälkikäteen jos niitä tarvitsee (sisältyy tietty alroadiin).

Itsellä oli tärkeimmät kriteerit: Bosch CX motor isolla akulla (Kaikki paitsi perfomerance) & leveämmät renkaat (kaikki paitsi performance ja ONE). Jos PRO:ta vertaa noihin parempiin malleihin nii erot löytyy mm. jarruista, etuhaarukoista ja näytöistä (SLX/SLT). PRO:ssa on tosin ilmajousi ja 2-mäntäiset hydrauliset jarrut nii en näe syytä ostaa järeämpiä osia kun pääkäyttö on juuri työmatkapyöräilyä ja lasten kuskausta päiväkotiin.

Tolla Prolla tosin kyllä pärjää myös hyvin maastossa jos sekin kiinnostaa. Tossa on arvostelu viimevuoden Pro mallille.

Cube Reaction Hybrid 2022 Review
 
Viimeksi muokattu:
Juu laitan, pitäs kahen viikon sisään tulla perille. Toi tämänhetkinen hinta saattaa olla Bike-discountin hintatakuun (Best Price Inquiry) takia alhainen, en tiedä kuinka kauan tohon hintaan tota saa. Tosin jos Bike-discountista ostaa niin on hyvä tarkistaa sivu säännöllisin väliajoin, tänään sinne on ilmestynyt monta Easy Entry mallia halpaan hintaan jos sellainen kiinnostaa. Noissa Cuben pyörissä kannattaa olla tarkkana että ostaa oikean mallin (Performance/ONE/PRO/RACE/SLX/SLT). Noista SLT on paras ja Performance huonoin. Ymmärtääkseni noita seisontajalkoja/lokasuojia voi myös asentaa jälkikäteen jos niitä tarvitsee (sisältyy tietty alroadiin).

Itsellä oli tärkeimmät kriteerit: Bosch CX motor isolla akulla (Kaikki paitsi perfomerance) & leveämmät renkaat (kaikki paitsi performance ja ONE). Jos PRO:ta vertaa noihin parempiin malleihin nii erot löytyy mm. jarruista, etuhaarukoista ja näytöistä (SLX/SLT). PRO:ssa on tosin ilmajousi ja 2-mäntäiset hydrauliset jarrut nii en näe syytä ostaa järeämpiä osia kun pääkäyttö on juuri työmatkapyöräilyä ja lasten kuskausta päiväkotiin.

Tolla Prolla tosin kyllä pärjää myös hyvin maastossa jos sekin kiinnostaa. Tossa on arvostelu viimevuoden Pro mallille.

Cube Reaction Hybrid 2022 Review

Vaikuttaa kyllä pätevältä pyörältä! Saako Cubessa akun irti fiksusti irti rungosta? Canyonin mallistoa tuossa myös katselin ja ne vaikutti myös todella päteviltä, mutta akkua ei saa ilman työkaluja irti niin lopahti mielenkiinto.

Täytyy tuossa vuoden vaihteen jälkeen katsella tarkemmin kun muutto yms maalissa. Kyllä tuo hiukan jo polttelisi.
 
Vaikuttaa kyllä pätevältä pyörältä! Saako Cubessa akun irti fiksusti irti rungosta? Canyonin mallistoa tuossa myös katselin ja ne vaikutti myös todella päteviltä, mutta akkua ei saa ilman työkaluja irti niin lopahti mielenkiinto.

Täytyy tuossa vuoden vaihteen jälkeen katsella tarkemmin kun muutto yms maalissa. Kyllä tuo hiukan jo polttelisi.
Juu helposti pitäs akku irrota.
CUBE sähköpyörän akun irroittaminen

Akkua ei tietenkään tarvitse pyörästä irroittaa jos pyörä säilytetään ja ladataan lämpimässä tilassa.
 
Vaikuttaa kyllä pätevältä pyörältä! Saako Cubessa akun irti fiksusti irti rungosta? Canyonin mallistoa tuossa myös katselin ja ne vaikutti myös todella päteviltä, mutta akkua ei saa ilman työkaluja irti niin lopahti mielenkiinto.

Täytyy tuossa vuoden vaihteen jälkeen katsella tarkemmin kun muutto yms maalissa. Kyllä tuo hiukan jo polttelisi.
Tuosta linkatulta videolta napattuna tuo muovikuori siis irrotetaan ja siellä on sitten lukko joka pitää akun kiinni pyörässä ja varkaiden näpeistä.
Täysin työkaluvapaa siis, ellei tuota lukon avainta moiseksi laske.

1695578236417.png

Reation Hybrid SL 2022 löytyy siis itseltä, jossa vastaava toteutus.
 
En äkkiseltään löytänyt keskustelua tällaisesta kuviosta:


Ylen jutussa on aika hintsusti detaljeja, mutta kaipa liikennevakuutus tulisi tämän myötä pakolliseksi yli 25-kiloisille sähköpyörille.
 
En äkkiseltään löytänyt keskustelua tällaisesta kuviosta:


Ylen jutussa on aika hintsusti detaljeja, mutta kaipa liikennevakuutus tulisi tämän myötä pakolliseksi yli 25-kiloisille sähköpyörille.

Olisi kyllä tervetullut uudistus kun välillä katsoo jengin tuuhiointia noilla Kontio cruisereilla tjsp.

Muutenkin noissa saisi olla enemmän regulaatiota ja valvontaa, kun jengi päästelee tuollaisella jalankulkijoiden seassa varomatta. Tuollaisen alle jos jää niin luunmurtumat on melko todennäköisiä kun massaa on niin paljon.
 
Olisi kyllä tervetullut uudistus kun välillä katsoo jengin tuuhiointia noilla Kontio cruisereilla tjsp
Joo, nämä wolttimopot ajelemassa Helsingin kantakaupungin kapeilla pyöräteillä ja jalkakäytävillä on aivan älyvapaata puuhaa. Sama koskee skuutteja.

Toisaalta kuskaan itse lapsia laatikkopyörällä eikä ole kovin suurta kiinnostusta maksaa taas yhtä vakuutusta.
 
Sähköavusteisia polkupyöriähän tuo ei koske. Vain niitä vimpaimia, jotka liikkuu pelkällä sähkömoottorin voimalla.

e: tai vaikka bensa :D ei pelkästään siis sähkömoottorisille
 


Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
 


Siitä tilausta kehiin. Melkoinen harppaus eteenpäin, ainakin näin äkkiä katsottuna.
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."

Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.
 
Mikäs tässä nyt oli mullistavaa? AutoShiftistäkin arvostelija kertoi seuraavaa:
"As for the AutoShift function, it does work, although not well enough that I'd want to go on a ride and not have the option to manually shift."

Pinionin MGU vaikuttaa paljon lupaavammalta.


Moni vaikuttaa lupaavalta mutta Sram/Brose yhdessä niin uskon että tulee joskus saataville oikeasti sellaisella hinnalla että pystyy ostamaan. Lisänä se että ei liikaa kalliita pienen valmistajan osia joita mahdoton saada varalle.

Olet oikeassa että ei ole se markkinoiden kehittynein juttu.

Mä näkisin tuossa isoinpana etuna integroidut sähköt ja kuitenkin osat joita helppo saada. Myös akku vaihtoehtoja useita. Propainista ei kokemusta mutta muistelisin että antavat rakentaa pyörän mieleisekseen tilausta tehdessä.
 
Viimeksi muokattu:
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
 
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.

Ebike-valoja.jpg
 
Millaista valoa teiltä löytyy sähköpyöristä? Olisi tarve hankkia omaan Canyoniin Shimanon sähköillä jokin kohtuu hyvä valaisin. Onko suosituksia tai vältettäviä malleja?

Light 5 EB2000 tuli vaihdettua omaan pyörään vakio tuikun tilalle ja onhan tuossa mahdoton teho. Siis sen verran mitä omassa pihassa ehti testata, vielä ei ole tullut pimeille poluille lähdettyä. Aika korkea valokuvio, että melko alas joutuu säätämään, kun ajelee ihmisten ilmoilla. Maastossa sitten voi kääntää ylemmäs. Jos taas ajelut kohdistuu enemmän sellaisiin paikkoihin, missä kulkee muitakin ja on riski häikäistä muita tiellä liikkujia, kannattaa harkita että sijoittaa enemmän ja ostaa stvzo standardin valon vaikka Lupinelta.

Tuossa EB2000:ssa on jonkinlainen valoautomatiikka mikä osaa säätää kirkkautta ympäröivän valaistuksen mukaan. Pitäisi siis heittää minimiteholle automaattisesti, jos tulee pimeältä reitiltä valaistulle osuudelle. Itse en tuota ole vielä käytännössä päässyt testaamaan, mutta ainakin jossain keskustelupalstalla tuota omaisuutta kehuttiin toimivaksi. Kädellä jos peittää valoanturin, niin osaa vaihtaa kirkkautta.
 
Tuossa Lupine SL Sf -lampussa on valoautomatiikka, eli valoisalla on päivänvalot päällä, ja pimeämmässä vaihtuu lyhyet päälle. Minulle oli valinnassa itsestään selvää, etten halua vastaantulijoita häikäistä niillä aurinkovaloilla, joilla monet tuntuvat ihan kaupunkiliikenteessä terrorisoivan muita pyöräilijöitä.
 
Valon valinnassa kannatta miettiä myös sitä mikä on käyttötarkoitus. Jos on tarkoitus vain näkyä muille, niin vähemmänkin lumeneita kelpaa. Jos taas on tarkoitus nähdä itse kelissä kuin kelissä niin tarvitaan enemmän lumeneita ja sitten riippuen ympäristöstä STVZO standardin mukainen tai ei.

Jos liikutaan tuolla alle satasen hintaluokassa niin Lezyne Classic E500 ja E800 vaikuttaa ihan lupaavilta.
 
Alkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
 
Tässä pari vuotta sitten tekemäni valovertailu, ja sen perusteella valinta oli Lupine SL SF - eikä ole kaduttanut! Lisäksi tämä on saksalaisen STVZO-normin mukainen valo, jonka yläosastaan leikatut lyhyet eivät häikäise vastaantulijoita. Lisäksi tässä on tasaisempi valokeila kuin suunnilleen samanhintaisessa ja vähän tehokkaammassa Lupine SL X -lampussa.

Ebike-valoja.jpg
Itselle on Lupinen uusi SL MiniMax tuloillaan. Ilmeisesti SL X:stä jatkokehitelmä, jossa optiikkaa paranneltu ja kokoa kutistettu. Ainakin Lupinen omien kuvien mukaan näyttäisi valon tasaisuus olevan vähintäänkin SL SF:n luokkaa, mutta valokeila on leveämpi ja tehoa selkeästi enemmän.
 
Alkuperäinen viesti jäi vähän vajaaksi niin lisäillään tähän. Toisessa fillarissa, millä ajelen pääosin työmatkat ym ihmisten ilmoilla, on Lupinen SL B ja tarkoituksessaan ihan passeli. Valotehoa saisi sitten olla enemmän kun mennään pois asutusalueelta. Tähän toiseen pyörään hankkisin mieluummin sitten toisenlaisen, kun valoteho on pääasiassa eikä se, että häikäiseekö se metsäpolulla muita.
Tuo light 5 ainakin herätti mielenkiintoni, pitänee tutustua ainakin siihen tarkemmin. Kiitos kaikille.
Jos light5 päädyt, niin 1000 lumen ja 2000 lumen mallit molemmat on Valostoressa vielä tarjouksessa. FILLARIPVK10 koodilla taisi vielä saada tuosta jo alennetusta hinnasta 10 pinnaa pois
 
Koodi emtbsuomi2023 taitaa myös toimia, bongattu vastaavasta face-ryhmästä

1696106743712.jpeg
Tätä taisin itse käyttää, mutta se on tosiaan ollut voimassa vain syyskuun ajan, eli juuri lakannut toimimasta. Fillaripäiväkirjat koodista en ole varma kauanko se on voimassa, siitä ei mielestäni ollut mainintaa
 
Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
 
Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
Tuo on vähän tapauskohtaista. Riippuu onko valolähtö aktivoitu jo tehtaalla vai ei. Itsellä oli jo vakiona valo, niin luonnollisesti vaihto oli helppo ja nopea. Toisilla riittää että aktivoi valon pyörän näytöstä ja/tai aktivoi lisäksi itse etube sovelluksella ja toisten pitää käydä jossain huollossa piuhan päässä aktivoimassa.
 
Kiitos koodeista, pitää kokeilla toimisivatko vaikka kuukausi onkin vaihtunut. Mitenkäs kytkeminen Shimanon moottoriin, tarvitseeko pajakäyntiä että saa valot näkyviin vai saako itse pelkällä sovelluksella tms?
Itse aktivoin Shimanon valolähdön ja nollasin akun valovarauksen ST Unlocker -sovelluksella, löytyy kännyköiden sovelluskaupoista ja maksaa euron verran.

E: Sitä en osaa sanoa, vaikuttaako tällaisen sovelluksen käyttö esim. takuuehtoihin, mutta itse en sovelluksella tehnyt muuta kuin nuo valomuutokset.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselin aiemmin täältä pyörävinkkejä ja tuli päädyttyä lopulta Spessun Turbo Levo Compiin. Ostopaikkana voin suositella naapurimaan Pro e-bikeä:

Hyvät hinnat, nopea toimitus ja aspan Hampus hoitaa jälkihuollonkin mallikkaasti!


Olen minäkin kuullut hyvää tuosta kaupasta (en tosin ole tilannut itse) ja kyseiseen pyörään se että tämä Brosen korjattu (2.2 versio) on todella hyvä kone. Vaimolla ollut Fanticissa vastaava kone ajossa nyt 4000km ja vaikka kevyttä ajoa niin koneessa ei mitään vikoja. Tosi hiljainen ja vetää tasaisesti myös tiellä.

Tämän takia itseä kiinnostaa se aikaisemmin mainittu Brose/SRAM yhdistelmä ja vielä jos Propain antaisi mahdollisuuden muutella osia. Ekanossa oli aikaisemmin tämä mahdollisuus.
 
Itseänikin houkutti valaisin, joka saisi energian pyörän akusta. On hölmöä viedä mukana erillisiä akkuja pyörän valaisimeen. Koska hyvän valon saa 40€:lla akkujen kanssa, en suostu maksamaan enempää valosta ilman akkua. Ei siis tarvinnut ostaa moista, koska en löytänyt vakuuttavaa alle 40€:lla. Tärkeää myös on itselleni, että valaisin häikäisee mahdollisimman paljon. Hienoa, että STVZO-norm -löytyy, jotta tiedän varoa.
 
Tärkeää myös on itselleni, että valaisin häikäisee mahdollisimman paljon. Hienoa, että STVZO-norm -löytyy, jotta tiedän varoa.
Oliko tuossa ajatusvirhe, vai mitä tarkoitat? Et kai oikeasti pidä hyvänä ominaisuutena sitä että käyttämäsi fillarin valo häikäisee vastaantulijoita mahdollisimman paljon?
 
Tarkoitan ihan tuota, jonka kirjoitin. Itselläni on käytössä seuraava, jossa on 3-tehoa: 100%, ~80% ja vilkku. On loistava tuote, kun käyttää pudotettua tehoa. Akut kestää pitkään ja valoa on mukavasti.
Ajan työmatkalla vähintään viiden liikenneympyrän kautta, joissa pitäisi olla pyöräilijällä etuajo-oikeus. Lasaretti kutsuisi päivittäin, jos pitäisin kiinni oikeuksistani. Parantaa huomattavasti todennäköisyyttä tulla havaituksi, kun suuntaa valon kohti autoa ja laittaa täydelle teholle.
 
Tarkoitan ihan tuota, jonka kirjoitin. Itselläni on käytössä seuraava, jossa on 3-tehoa: 100%, ~80% ja vilkku. On loistava tuote, kun käyttää pudotettua tehoa. Akut kestää pitkään ja valoa on mukavasti.
Ajan työmatkalla vähintään viiden liikenneympyrän kautta, joissa pitäisi olla pyöräilijällä etuajo-oikeus. Lasaretti kutsuisi päivittäin, jos pitäisin kiinni oikeuksistani. Parantaa huomattavasti todennäköisyyttä tulla havaituksi, kun suuntaa valon kohti autoa ja laittaa täydelle teholle.
Kuulostaa aika mulkulta toimintatavalta. Se valo häikäisee ihan kaikkia vastaantulijoita, ei pelkästään niitä sinua mielikuvissasi tahallaan tähtääviä autoilijoita.
 
En kuvittele kenenkään tahallaan tähtäävän. Jos tähtäisivät tahallaan auttaisi otasavalon käyttö tähtäämisessä, mutta olen huomannut käyvän päinvastoin. Häikäisy voisi olla ongelma täydellisessä pimeydessä, mutta ei taajamassa ole ikinä niin pimeää, että otsalampun valo olisi häikäisyä tuottava ongelma. Otan paremmin vastaantulijat huomioon, jos pyöräilen erämaassa keskellä yötä pilvisellä kelillä kaamosaikaan. Voin arvella, että siellä olisi niin pimeää, että häikäistyisi muukin kuin sitkeä muiden valojen tuijottaja ja mielensä pahoittaja.
 
En kuvittele kenenkään tahallaan tähtäävän. Jos tähtäisivät tahallaan auttaisi otasavalon käyttö tähtäämisessä, mutta olen huomannut käyvän päinvastoin. Häikäisy voisi olla ongelma täydellisessä pimeydessä, mutta ei taajamassa ole ikinä niin pimeää, että otsalampun valo olisi häikäisyä tuottava ongelma. Otan paremmin vastaantulijat huomioon, jos pyöräilen erämaassa keskellä yötä pilvisellä kelillä kaamosaikaan. Voin arvella, että siellä olisi niin pimeää, että häikäistyisi muukin kuin sitkeä muiden valojen tuijottaja ja mielensä pahoittaja.
Kyllä niitä väärin suunnattuja ja/tai häiritsevän kirkkaita ja siten ihan oikeasti häikäiseviä valoja tulee syksyllä/talvella vastaan nimenomaan juuri taajamissa. Ei siinä mistään mielensä pahoittamisesta ole kyse. Ongelma on todellinen ja siksi siihen on kehitetty tuo karttamasi STVZO-määritys.
 
Perhana, olin jo ostamassa uutta akkua, kun kokeilin tehdä sisäisen bms-resetin. Sehän toimii.
Aikaisemmin akku latautui 36-37voltin paikkeille. Nyt lataa taas 41.5volttia. Kellarissa oli myös toinen "simahtanut" akku joka latautui noin 35voltin paikkeille - nyt sekin latautuu 41.5volttia. Aikamoista.

Proseduurihan menee niin, että BMS "lattakaapeli" irti, laturin johto kiinni ja sitten BMS "lattakaapeli" takaisin paikoilleen.

Nyt on kaksi täysin toimivaa akkua - huhhuh mikä helpotus.
 
Perhana, olin jo ostamassa uutta akkua, kun kokeilin tehdä sisäisen bms-resetin. Sehän toimii.
Aikaisemmin akku latautui 36-37voltin paikkeille. Nyt lataa taas 41.5volttia. Kellarissa oli myös toinen "simahtanut" akku joka latautui noin 35voltin paikkeille - nyt sekin latautuu 41.5volttia. Aikamoista.

Proseduurihan menee niin, että BMS "lattakaapeli" irti, laturin johto kiinni ja sitten BMS "lattakaapeli" takaisin paikoilleen.

Nyt on kaksi täysin toimivaa akkua - huhhuh mikä helpotus.
Kuinkahan yleismaailmallinen ohje tämä on?
 
Kuinkahan yleismaailmallinen ohje tämä on?
Sinällään yleismaailmallinen, että jokainen bms, jossa on tuo "lattakaapeli", (eli käytännössä jokainen bms, paitsi nämä bosch, shimano jne, eli isojen valmistajien akut) niin sen irrotus käynnistää bms uusiksi. Koska bms saa käyttökönnitteensä sitä johtoa pitkin, ja jos bms on vikatilassa tai bitti poikittain niin tuo boottaa sen ohjelmiston. Sama kuin vetäisi koneen virtajohdon pois ja pistäisi hetken päästä takaisin)
 
Ajelin sähköpyörällä nopeusnäytön ohi, ja avustus lakkasi selkestä jo 22km/h vauhdeissa. Voiko tuota säätää/kalibroida lähemmäksi 25km/h rajaa? Käytössä Yamahan avustusjärjestelmä.
 
Ajelin sähköpyörällä nopeusnäytön ohi, ja avustus lakkasi selkestä jo 22km/h vauhdeissa. Voiko tuota säätää/kalibroida lähemmäksi 25km/h rajaa? Käytössä Yamahan avustusjärjestelmä.
Kannattaa tarkistaa nopeus jollakin luotettavalla tavalla, esim. puhelimen GPS-paikannusta käyttävällä sovelluksella. Niitä on kauppapaikat pullollaan, tässä jotain Android-laitteille.

Sähköpyörissä nopeusnäytön kalibrointi hoidetaan yleensä säätämällä asetuksista renkaan ympärysmitta kohdalleen. Joissakin sen voi tehdä itse ja osassa se onnistuu vain huollossa. Joissakin malleissa ei ole välttämättä mitään asetuksia tähän.
 
Joo, ergonomia on se nro 1 speksi. Tolpan voi vaihtaa lyhyempään, jos M koossa oli liian pitkä. Ei se kyllä mahdottoman pitkä ole, että tiedä sitten mihin perustui tuo ajatus. Tietenkin hissitolppaakin pystyy mabuaalisesti myös säätämään
Toi Orbea Rise H30 M-koossa tuli lopulta hankittua Pyöräkellarista, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Malli oli 2023. Jotain osamuutosta tohon uudempaan on tullut, mutta ei kait tuo hirveästi aikaisemmalle häviä, ellei toi uus Shimanon EP6 moottori täys sudeksi osoittaudu. Kokokin ihan sopiva. S-koossa olisi ohjaamo mennyt varmaan vähän pieneksi. Hissitolpan joutui vaihtamaa, mutta sopivan mittaisen vaihtamalla tuli hyvä.

Aika hyvin vahvistui valinta tähän kun muutamaa sähköpyörää kokeilleena Orbeassa luomupyörää lähempänä oleva ajotuntuma ja moottorin käytös miellytti eniten, enkä kaipaa mitään huppuvääntöä pyörään. Ei toki niin ketterä kuin kevyt luomupyörä mutta varmaan lähimpänä sitä tolla hintaa, kun ei hiilariversioita lasketa.

Onko kellään vinkkejä hyvästä pyörätelineestä autoon mihin saa täpärin ilman isompaa säätämistä kiinni ja lisäksi varauksella, että jaksaa myös painavampaa sähköläskiä kantaa? Heedin telinettä oli kehuttu toimivaksi tuolla toisessa pyörä ketjussa, mutta kun mallasin omaa pyörää työkaverin telineeseen, niin ei satu rungon kiinnike oikein hyvään kohtaan, kun ei ole semmoista suoraa vaakaputkea ja iskari tulee tielle. Pyörä jää vähän sivuun ja kiinnikettä saa taiteilla paikoilleen.
 
Toi Orbea Rise H30 M-koossa tuli lopulta hankittua Pyöräkellarista, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Malli oli 2023. Jotain osamuutosta tohon uudempaan on tullut, mutta ei kait tuo hirveästi aikaisemmalle häviä, ellei toi uus Shimanon EP6 moottori täys sudeksi osoittaudu. Kokokin ihan sopiva. S-koossa olisi ohjaamo mennyt varmaan vähän pieneksi. Hissitolpan joutui vaihtamaa, mutta sopivan mittaisen vaihtamalla tuli hyvä.

Aika hyvin vahvistui valinta tähän kun muutamaa sähköpyörää kokeilleena Orbeassa luomupyörää lähempänä oleva ajotuntuma ja moottorin käytös miellytti eniten, enkä kaipaa mitään huppuvääntöä pyörään. Ei toki niin ketterä kuin kevyt luomupyörä mutta varmaan lähimpänä sitä tolla hintaa, kun ei hiilariversioita lasketa.

Onko kellään vinkkejä hyvästä pyörätelineestä autoon mihin saa täpärin ilman isompaa säätämistä kiinni ja lisäksi varauksella, että jaksaa myös painavampaa sähköläskiä kantaa? Heedin telinettä oli kehuttu toimivaksi tuolla toisessa pyörä ketjussa, mutta kun mallasin omaa pyörää työkaverin telineeseen, niin ei satu rungon kiinnike oikein hyvään kohtaan, kun ei ole semmoista suoraa vaakaputkea ja iskari tulee tielle. Pyörä jää vähän sivuun ja kiinnikettä saa taiteilla paikoilleen.



Tämä Thule on käsittääkseni paras mitä on saatavilla sähköpyörille. Olen liikkeessä nähnyt (XXL) ja olihan tämä sen oloinen että oma (puolet halvempi) teline on täysi vitsi tähän verrattuna. Malli alla

Tilasin netistä keväällä (oli jotain noin 300e toimitettuna)

Okei tämäkin kyllä toimii ja olen kuskannut kahta täysjoustoa mutta jos nyt ostaisin niin ostaisin tuon Thulen. Varsinkin jos kuskaat pitkiä matkoja ja usein niin uskon että säätämistä paljon vähemmän.

Itsellä kokemusta Thulen Velocompact mallista ja se oli kyllä täydellinen teline omassa luokassaan mutta pieni kahdelle sähkölle.
 
Viimeksi muokattu:
Thuleissa hinnat vähän karkaa käsistä, kun hinnat lähentelee tonnia. Tarve yhden pyörän kuljetukseen.

Noissa Thulen Velocompact malleissakin näyttää olevan aika vähä säätövara sivusuunnassa tuolle kiinnitykouralle. Eli siinä Heedissä oli ongelma, ettei kouraa saanut tarpeeksi reunaan ja samanlaiselta näyttää noissa thuleissa.
 
Kyllä noilla halpisvehkeilläkin tulee toimeen, jos harvakseltaan käyttää.

Itse ostin kesällä tämän Trekker X200

Hyvin kesti 2 sähköpyörää.
Läski Renkaat piti kiinnittää erikseen.
Pyörät piti asentaa molemmat eri suuntiin, että kourat sai kiinni.
IMG_20231015_162215.jpg
 
Ne kaikki parinkympin rimpulat kannattaa suosiolla jättää hyllyyn. Mutta tässä sellaisia ei varmaan oltu ostamassakaan sähköfillarille.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 463
Viestejä
4 552 144
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom