Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Ne kaikki parinkympin rimpulat kannattaa suosiolla jättää hyllyyn. Mutta tässä sellaisia ei varmaan oltu ostamassakaan sähköfillarille.


Joo ei semmosta sentään kuitenkaan, ne on vaarallisia kuljetti siinä ihan mitä vain tai aiheuttaa vauriota pyörään tai autoon jos pyörä pääsee liikkuun miten sattuu.
 
Mulla on ollut reilu 20vuotta tismalleen tommonen samanlainen videolla ensimmäisenä esiintyvä "puuilon 14,90e" maksava teline ja hyvin on maastopyörä pysynyt kiinni.

Tuo ukkeli muuten tekee virheen tuossa heti alussa, eli ennenkuin sokka laitetaan paikalleen, niin täytyy varmistaa että teline lukittuu paikalleen.

Jos teline ei lukkiudu, niin teline ei ole vielä löytänyt oikeaa paikkaa vetokoukun pallerosta ja sokkaan kohdistuu liikkeessä aikamoinen voima.

Kestää 2kpl maastopyöriä hyvin.

Tuosta puuilon telineen materiaalista en tiedä, mutta oma reilun 20v takainen teline on painava ja todella vankkaa tekoa.
 
Bilteman telinettä ovat kans kehuneet
 
Thulen telineissä myös plussaa, että saa kaikki rimpulat samaan sarjoitukseen. Itsellä kattotelineet, suksiteline ja pyöräteline kaikki samassa sarjassa. Eri sarjassa kun ovat niin saa kaikki avaimet koittaa kahteen kertaan, että saa lukot auki. Pakkasella ennenkaikkea aivan parasta että saa heti oikean avaimen. Toki yhden laitteen kanssahan tuo on aivan yksi ja sama.

Itsellä tosiaan Velocompact 2 ja ihan ok vehe, renkaan kiinnitys remmit saisivat olla paremmat, mutta toimivat kyllä kun osaa oikein irrottaa. Vanteille tein pehmikkeet remmeille vielä sisäkumista niin ei naarmi vaikka olisi jämäkästi kiinni.

Jos mahdollista niin käy liikkeessä sovittaa pyörän kanssa, itsellä velocompactin kiinnitys kaari johon kourat tulee kiinni saisi olla 5cm korkeampi omaan pyörääni, kun keskiputki on huonon muotoinen kiinnitykseen.
 
Nähtävästi Orbea ei lähde lataamaan. Joko 3c on liian kylmä EP8:n lataamiseen? Tarkoitus oli säilytystä varten laittaa akkuun lisäpotkua, mutta onhan tuo onnetonta jos raja on jo mennyt ohi. Toki ymmärtäähän sen ettei -20c latausta kannata edes tehdä
 
Nähtävästi Orbea ei lähde lataamaan. Joko 3c on liian kylmä EP8:n lataamiseen? Tarkoitus oli säilytystä varten laittaa akkuun lisäpotkua, mutta onhan tuo onnetonta jos raja on jo mennyt ohi. Toki ymmärtäähän sen ettei -20c latausta kannata edes tehdä
0-40 astetta latausraja pitäisi olla Shimanon akuilla
 
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
 
Viimeksi muokattu:
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
Kennot jos vuotaisi, niin ne ilmeisesti haisisivat "makealle". Todennäköisempi skenaario kuvailun perusteella lienee elektroniikan puolella esim. jokin kiinnitysmassa vielä "tuoreuttaan" lämmetessään päästelee tuoksuja, että mahdollisesti katoaa ajan myötä.
Boschin Powertube akku on ainakin sen verran vahvasti koteloitu ja ikääkin jo sen 1½ vuotta, että ei kyllä tuoksu yhtään miltään.
 
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?

Jos haju on voimakas ajon jälkeen kun moottoria kuormitettu, voi johtua siitäkin että joku johtoliitos kuumenee kun huono kosketus. Tämä siis voi olla muuallakin kuin akussa.

Itse en ole huomannut mitään hajua pyörän akuissa joten kyllä tuota kannattaa ainakin seurata.
 
Kennot jos vuotaisi, niin ne ilmeisesti haisisivat "makealle". Todennäköisempi skenaario kuvailun perusteella lienee elektroniikan puolella esim. jokin kiinnitysmassa vielä "tuoreuttaan" lämmetessään päästelee tuoksuja, että mahdollisesti katoaa ajan myötä.
Boschin Powertube akku on ainakin sen verran vahvasti koteloitu ja ikääkin jo sen 1½ vuotta, että ei kyllä tuoksu yhtään miltään.

Joo ei ole litium-akkua vielä itsellä mennyt niin huonoon kuntoon koskaan että olisi edes pullistunut saati millekään tuoksunut, joten tuota hajua nyt ihmettelin. Toivottavasti on vaan jotain "uutuuden tuoksua" joka häviäisi ajan myötä. Tekee nyt kuitenkin mieli ehkä heittää akku jonnekin tyhjän metallisen pc-kotelon sisään latuuksien ajaksi jotta mikäli lieskaa alkaa puskemaan niin kotelo ehkä vähän rajoittaisi ja helpottaisi ulos heittämistä :lol:

Jos haju on voimakas ajon jälkeen kun moottoria kuormitettu, voi johtua siitäkin että joku johtoliitos kuumenee kun huono kosketus. Tämä siis voi olla muuallakin kuin akussa.

Itse en ole huomannut mitään hajua pyörän akuissa joten kyllä tuota kannattaa ainakin seurata.

Haju on aika lailla sama koko ajan ja leijailee siinä akun ympärillä vaikka se vain makaisi tuolla jouten irrallaan, tietenkin havaittavampi siellä pohjapuolella missä virtakontaktit sun muu sijaitsee. Pitänee ottaa pyörän myyntipaikka selville ja kysellä mitä tuumivat asiasta, vuoden takuu kai näillä ainakin on.
 
Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
Kun akku on ladattu täyteen, niin paljonko siinä on voltteja?

Ettei se vaan ole päässyt ylilatautumaan.

Vie ihmeessä takuuseen, jos sitä on jäljellä.

Jos takuu on loppunut, niin sitten vaan aukaisemaan ja tutkimaan että mikä siellä mahdollisesti aiheuttaa hajun.

Mulla on joskus akkua purkaessa osunut ruuvari vahingossa kahteen kennoon yhtäaikaa ja siitä tulee aika etova haju kipinöiden ja savun kera, mutta ei mitään vakavaa.

Käteviä nuo pistehitsauskoneet, kun saa vaihdettua viallisia kennoja helposti uusiin.
 
Kun akku on ladattu täyteen, niin paljonko siinä on voltteja?

Ettei se vaan ole päässyt ylilatautumaan.

Pitääpä mittailla kun seuraavan kerran latailee. Eikö sen BMS:n pitäisi estää tuollainen kun sellainen kuitenkin kaiketi kaikista Suomen markkinoilla myytävistä litiumakuista löytyy? Vähän kuin puhelimetkin siirtyvät latauksessa ylläpitotilaan akun tultua täyteen. Kummastuttaa kun nettiä selannut asian tiimoilta ja se vaikuttaisi sähköpyörien akkujen kanssa kuitenkin olevan yleinenkin ilmiö että akun voi yliladata. Eli jotain kiinanroskaa on paljonkin kai liikkeellä ilman asianmukaisia suojauksia.
 
Pitääpä mittailla kun seuraavan kerran latailee. Eikö sen BMS:n pitäisi estää tuollainen kun sellainen kuitenkin kaiketi kaikista Suomen markkinoilla myytävistä litiumakuista löytyy? Vähän kuin puhelimetkin siirtyvät latauksessa ylläpitotilaan akun tultua täyteen. Kummastuttaa kun nettiä selannut asian tiimoilta ja se vaikuttaisi sähköpyörien akkujen kanssa kuitenkin olevan yleinenkin ilmiö että akun voi yliladata. Eli jotain kiinanroskaa on paljonkin kai liikkeellä ilman asianmukaisia suojauksia.
Mulla on yhdessä akussa laadukkaat samsungin kennot, mutta bms on mennyt kerran jumiin. Eli 36v akku latautui vain 37 voltin paikkeille. Tein bms-resetin ja akku on sen jälkeen taas latautunut normaalisti 41.5 volttiin. Eli akku voi muuten olla laadultaan hyvä, mutta bms voi olla täysi susi. Onneksi reset auttaa, mikäli kennot ovat muuten kunnossa.

Kaverilla on toiminut kiinasta ostettu akku erinomaisesti - siinä ei ole bms:ää pistämässä kapuloita rattaisiin. Eli joissain tapauksissa bms:stä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Akusta voi myös poistaa bms:n kokonaan, mutta silloin täytyy olla erittäin varovainen, ettei akkua ylilataa / aja täysin tyhjäksi.
 
onko tämmöinen mistään kotoisin jos hintaluokkana 3-4k

työsuhdepyöräksi nimenomaan tulisi
 
onko tämmöinen mistään kotoisin jos hintaluokkana 3-4k

työsuhdepyöräksi nimenomaan tulisi

Ei tuolla pahasti vikaan mene, joskin joustokeula on vähän keskinkertainen ja nykyään tuon hintaluokan pyörissä alkaa olla jo 12-lehtinen takapakka.


Tuossa on Canyonin vastine samaan hintaluokkaan. Osat samaa tai parempaa, erityisesti joustokeula parempi.

Huomioitavaa että Canyonin akku on integroitu, kun taas Trekissä se pn tuo todella kätevä kahvalla irtoava.
 
Ei tuolla pahasti vikaan mene, joskin joustokeula on vähän keskinkertainen ja nykyään tuon hintaluokan pyörissä alkaa olla jo 12-lehtinen takapakka.


Tuossa on Canyonin vastine samaan hintaluokkaan. Osat samaa tai parempaa, erityisesti joustokeula parempi.

Huomioitavaa että Canyonin akku on integroitu, kun taas Trekissä se pn tuo todella kätevä kahvalla irtoava.
ei taida tuota canyonia saada vaan gobybikellä esim?
 
onko tämmöinen mistään kotoisin jos hintaluokkana 3-4k

työsuhdepyöräksi nimenomaan tulisi

Itse pohdin myös tota Trekkiä. Päädyin itse Cubeen jonka ostin Saksasta ilman työsuhdeetua. Cuben pyörä oli noin tonnin halvempi vaikka siinä oli vähän paremmat osat + lokasuojat, seistontatuki, valot ja tarakka.

Trekeissä tosiaan paras puoli on varmaankin toi irroitettava akku ja jos paikallisesta kivijalkaliikkeestä ostaa niin hoituu varmaan mahdolliset takuuasiat helpommin.

Jos leasaus on GoByBiken kautta niin sillä muistaakseni pystyy tilaamaan myös Saksasta.
 
Itse pohdin myös tota Trekkiä. Päädyin itse Cubeen jonka ostin Saksasta ilman työsuhdeetua. Cuben pyörä oli noin tonnin halvempi vaikka siinä oli vähän paremmat osat + lokasuojat, seistontatuki, valot ja tarakka.

Trekeissä tosiaan paras puoli on varmaankin toi irroitettava akku ja jos paikallisesta kivijalkaliikkeestä ostaa niin hoituu varmaan mahdolliset takuuasiat helpommin.

Jos leasaus on GoByBiken kautta niin sillä muistaakseni pystyy tilaamaan myös Saksasta.
Saa gobybikellä canyonilta tilattua.
joo katos vaa, piti tutustua tarkemmin :tup:
*edit. varmaan kannattavampaa katsoa ulkomailta koska näyttäisi olevan huomattavasti halvempaa?
mikäköhän tuohon 3-4k hintaluokkaan osuisi?
Jäykkäperästä aattelin ja vaihteleviin maasto-olosuhteisiin, ei työmatkaan
 
Viimeksi muokattu:
mikäköhän tuohon 3-4k hintaluokkaan osuisi?
Jäykkäperästä aattelin ja vaihteleviin maasto-olosuhteisiin, ei työmatkaan

Cube Reaction Hybrid eri versiot, näitä saa eri tavalla varusteltuinakin(lokarit yms), jo mainittu Trek Powerfly ja Canyon Grand Canyon ON, Focus Jarifa, Specialized Turbo Tero, jne jne.
Käy koeajamassa jossain kivijalkaliikkeessä vaihtoehtoja? Ja ennen ostopäätöstä katsot mitä sama maksaa esim. saksassa ja päätät onko se hintaeron arvoista tilata muualta(toimituskulut joutuu usein maksamaan pyörästä itse)

Omasta mielestä jäykkäperäinen maasturi on aika optimaalinen jokapaikan höylä. Jonkin verran olen maastoa ajanut ja harvakseltaan on tullut tunne, että olisi tarvinnut täysjoustoa huomioiden sen tuoman lisähinnan.

Maasturiin saa myös isot renkaat, mitkä tekee talvikäytöstä realistista, noissa kaupunki/retkipyörissä tuppaa olemaan sen verran vähän rengastilaa että kunnon renkaita ei vaan mahdu ja sitten jos tulee se auraamaton pyörätie niin vaikeaksi menee. 29x2,6" renkailla, joka on aika yleinen koko näissä maastureissa nykyään menee aika isossakin lumipöperössä kun vain laittaa tehostusta päälle reilummin ja pitää vauhtia yllä.
 
Cube Reaction Hybrid eri versiot, näitä saa eri tavalla varusteltuinakin(lokarit yms), jo mainittu Trek Powerfly ja Canyon Grand Canyon ON, Focus Jarifa, Specialized Turbo Tero, jne jne.
Käy koeajamassa jossain kivijalkaliikkeessä vaihtoehtoja? Ja ennen ostopäätöstä katsot mitä sama maksaa esim. saksassa ja päätät onko se hintaeron arvoista tilata muualta(toimituskulut joutuu usein maksamaan pyörästä itse)

Omasta mielestä jäykkäperäinen maasturi on aika optimaalinen jokapaikan höylä. Jonkin verran olen maastoa ajanut ja harvakseltaan on tullut tunne, että olisi tarvinnut täysjoustoa huomioiden sen tuoman lisähinnan.

Maasturiin saa myös isot renkaat, mitkä tekee talvikäytöstä realistista, noissa kaupunki/retkipyörissä tuppaa olemaan sen verran vähän rengastilaa että kunnon renkaita ei vaan mahdu ja sitten jos tulee se auraamaton pyörätie niin vaikeaksi menee. 29x2,6" renkailla, joka on aika yleinen koko näissä maastureissa nykyään menee aika isossakin lumipöperössä kun vain laittaa tehostusta päälle reilummin ja pitää vauhtia yllä.
tää voisi kiinnostaa :think:
osaaltaan kiinnostaa että on noi kaikki lokarit, lamput jne ettei niitä tarvitse erikseen hommata
 
tää voisi kiinnostaa :think:
osaaltaan kiinnostaa että on noi kaikki lokarit, lamput jne ettei niitä tarvitse erikseen hommata

Jos en väärin katso, niin tuossa on myös integroitu akku ts. irroitus vaatii työkaluja tai pyörän kääntämisen ympäri. Muuten ihan soivan oloinen peli.

Eli riippuen miten lataus onnistuu, että meneekö vaikeaksi. Jos on paikka jossa ladata joko kotona tai töissä ja mieluiten lämpimässä niin silloin ei ole integroidusta juurikaan haittaa mutta jos latausmahdollisuutta ei ole, niin (helposti) irroitettava akku on silloin aika mukava.
 
On helposti irrotettava akku tuossa Cubessa, näkyy tuo musta suojus ja sen avaava nappi alaputkessa kuten omassa Reaction Hybrid SL 750 (2022, ostettu GoByBiken kautta bike-discountista, toimituskulut saa laitettua budjettiin kuten myös lukon suoraan GBB:ltä).
Löytyy myös latausportti pyörästä, mutta itse aina olen rahdannut akun sisälle, kun yleisessä pyörävarastossa en kehtaa pitää.

Nuo Allroad mallit tosiaan sisältää lokarit ja valot, mutta jos haluaa pyörästään "oman näköisen", niin akusta virtansa ottava valo on varsin helppo asentaa ja lokareita löytyy joka lähtöön.
Valostoresta tuli hankittua Light5 EB1000, joka asentui helposti, mutta vaati valon aktivoinnin Boschia huoltavassa liikkeessä.
Takavaloksi sitten tuon kanssa bundlena saatava Blip satulan rautoihin.
 
Onko mitään suurempaa käytännön eroja Cube Reaction Hybrid Pro, Race ja SLX: n malleissa? jokainen osuisi budjettiin
äkkiseltään itse katottuna aika mitättömät erot
 
Onko mitään suurempaa käytännön eroja Cube Reaction Hybrid Pro, Race ja SLX: n malleissa? jokainen osuisi budjettiin
äkkiseltään itse katottuna aika mitättömät erot

Cuben sivuilta vertailutyökalun perusteella racessa ja slx:ssä on hitusen laadukkaammat osat kuin Pro:ssa. 12-lehtinen takapakka, parempi takavaihtaja, isommat jarrut ja parempi keula.

Pro:sta puuttuu myös ilmeisesti näyttö kokonaan kun Racessa ja SLX:ssä on Boschin Kiox 300.
 
Onko mitään suurempaa käytännön eroja Cube Reaction Hybrid Pro, Race ja SLX: n malleissa? jokainen osuisi budjettiin
äkkiseltään itse katottuna aika mitättömät erot
Jos bike-discountista vertailuun ottaa näistä kolmesta jokaisesta 750 mallin (eli 750Wh akulla), niin Pro:ssa on pelkkä LED remote, kun Race ja SLX tulee lisänä Kiox 300 näyttö. Kiva lisä tarkastella kaikenlaista dataa kuten nopeutta/matkaa/tehoa, mutta ei toki pakollinen.
Pro:ssa lisäksi toki halvimpana pyöränä hieman halvempaa joustokeulaa, jarruja ja 11-nopeuksinen vaihteisto, kun kahdessa muussa hieman parempaa palikkaa ja 12-nopeuksinen vaihteisto.
Race ja SLX suurimmalta osin samaa palikkaa, mutta SLX:ssä eri jarrut ja FOX:in AWL etuhaarukka, jota ainakin pyörähuollon (virallinen RockShox/FOX huolto) kaveri kehui, kun löytyy omasta SL:stä myös. Kalliimmasta haarukasta tosin kannattanee myös pitää huolta, eli huoltokustannukset kannattaa huomioida (n. 150€ ja suositeltavaa tehdä kerran vuoteen).
 
Kalliimmasta haarukasta tosin kannattanee myös pitää huolta, eli huoltokustannukset kannattaa huomioida (n. 150€ ja suositeltavaa tehdä kerran vuoteen).

En tiedä onko enää relevanttia tietoa, mutta ainakin joskus Rock Shockin keulojen huoltaminen on ollut huomattavasti simppelimpää kun mikä tahansa huoltoliike voi tilata varaosat suoraan valmistajalta. Fox myy varaosia käsittääkseni varaosia vain valtuutetuille huoltoliikkeille, joita on selvästi harvemmassa ja hinnatkin voi myös olla korkeammat.
 
En tiedä onko enää relevanttia tietoa, mutta ainakin joskus Rock Shockin keulojen huoltaminen on ollut huomattavasti simppelimpää kun mikä tahansa huoltoliike voi tilata varaosat suoraan valmistajalta. Fox myy varaosia käsittääkseni varaosia vain valtuutetuille huoltoliikkeille, joita on selvästi harvemmassa ja hinnatkin voi myös olla korkeammat.
Näyttää vaihtelevan paljon haarukan mukaan ainakin tuolla missä käytin Cuben vuosi- ja keulahuollossa keväällä, eli 130-170€ RockShox ja 150-160€ FOX Servizio:Corse
Tuon Racen haarukka ilmeisesti 30mm, joten menisi 130€ kategoriaan, kun taas SLX:n AWL on 34mm ja oli tuon 150€. YouTubesta opiskelemalla kätevä kaveri tosin huoltaa itsekin tiivisteiden ja öljyjen hinnalla.
 
Kiitoksia vinkeistä :tup:
tähän itse päädyin nyt
*edit. löytyikin täältä halvemmalta ja toimitukset kuului vielä mukaan :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä :tup:
tähän itse päädyin nyt
Huomioi että toi pyörä on Bike-discountin kautta 3125€ + 80€ (rahti) = 3205€ (24%)
Mhw:n kautta sama pyörä 3,000.17€ (24%) ja kuljetus sisältyy hintaan.

Itse huomasin että olisin saanut saanut oman Cuben 60€ halvemmalla tuolta kun kuljetus sisältyy hintaan. Itsellä ei ole kokemuksia Mhw:stä mutta ymmärtääkseni pitäisi toimia ihan hyvin sekin verkkokauppa.

Cube Reaction Hybrid Race 625 grey n metal 2023 - E-Bike Hardtail Mountainbike
 
Huomioi että toi pyörä on Bike-discountin kautta 3125€ + 80€ (rahti) = 3205€ (24%)
Mhw:n kautta sama pyörä 3,000.17€ (24%) ja kuljetus sisältyy hintaan.

Itse huomasin että olisin saanut saanut oman Cuben 60€ halvemmalla tuolta kun kuljetus sisältyy hintaan. Itsellä ei ole kokemuksia Mhw:stä mutta ymmärtääkseni pitäisi toimia ihan hyvin sekin verkkokauppa.

Cube Reaction Hybrid Race 625 grey n metal 2023 - E-Bike Hardtail Mountainbike
joo kerkesin muokkaamaankin just ennen viestini :D
 
Viime vuoden puolella ei bike-discountista veromuunnosta GoByBiken kautta tilatessa tullut, eli 3799€ pyörä kuten sivuilla luki, rahdit 69,90€ ja GBB:ltä lukko olisikohan ollut 90€, jotka sitten muodostivat suoraan loppusumman.
Tämä työsuhdepyörä-kauppa tosin varmaan siivittänyt suomalaisten tilaukset reilusti yli tuon 10 kiloeuron rajan (edit: muistelin että raja olisi ollut suurempi vai onko tämä muuttunut?), jolloin heidän tarvitsee alkaa maksamaan kohdemaan ALV.

MHW on tosin ihan hyvä myös, luomu-Cuben sieltä hommasin 2015 ja ei valittamista :tup:
 
nykyään tuon hintaluokan pyörissä alkaa olla jo 12-lehtinen takapakka.

Kerrotko meille muillekin miksi sähkömaastopyörässä pitäisi olla 12s pakka? 12s voimansiirto maksaa 3-5x sen mitä 10s ja 11s menee tuohon väliin. Oman kokemukseni mukaan kympillä pärjää sähköpyörässä enemmän kuin hyvin ja 12s:ssa on täysin turhia välivaihteita ja aiheuttaa vain turhaa kliksuttelua.

Jotenkin hämmästyttää edelleen miten lampaita ihmiset ovat ja menevät jonkun typerän muodin mukaan sokeasti ajattelematta yhtään asiaa. Tuo 12s on todella demari ajatuskin ja pelkkää valmistajien väkisinluomaa muotihypeä.
 
Kerrotko meille muillekin miksi sähkömaastopyörässä pitäisi olla 12s pakka? 12s voimansiirto maksaa 3-5x sen mitä 10s ja 11s menee tuohon väliin. Oman kokemukseni mukaan kympillä pärjää sähköpyörässä enemmän kuin hyvin ja 12s:ssa on täysin turhia välivaihteita ja aiheuttaa vain turhaa kliksuttelua.

Jotenkin hämmästyttää edelleen miten lampaita ihmiset ovat ja menevät jonkun typerän muodin mukaan sokeasti ajattelematta yhtään asiaa. Tuo 12s on todella demari ajatuskin ja pelkkää valmistajien väkisinluomaa muotihypeä.

Tuo on sinun mielipiteesi aiheesta ja kuten tunnettua, mielipiteitä on yhtä monta kuin...

Itse olen ainakin hyödyntänyt kaikkia vaihteita 12-lehtisestä pakasta ja kunhan nykyinen kuluu loppuun, ostan hieman erilaisella hammastuksen jaolla olevan pakan saadakseni enemmän valinnanvaraa tietylle nopeusalueelle.

12-lehtinen pakka ei itsessään ole mitään hypeä tai "demari ajatuskin"(mitä vittua tämä edes tarkoittaa), mutta välityssuhde-% taas on.

Enemmän vaihteita -> parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
3-5 kertainen hinta lienee melko tuulesta temmattua, noin 1,5 kertaisen saan jos laittaa koriin Shimanon M5100 sarjan setin ja M7100 setin:

IMG_1976.jpeg IMG_1975.jpeg

Väliin sitten menisi vielä M6100 sarja, joka on 12-vaihteinen myöskin ja näissä ajateltu, että eturatas toteutettaisiin yhdellä rattaalla (2x11 toisi lisähintaa etuvaihtajan ja toisen vaihteenvalitsimen muodossa).
10-vaihteista ei taida saada riittävällä hammastuksella, jotta pärjäisi yhdellä eturattaalla -> lisää kustannuksia ja mahdollisia ongelmakohtia.
Sitten häilyvää onko M5 > M6/M7 hypyllä muuta etua kuten laatu/kestävyys.
 
3-5 kertainen hinta lienee melko tuulesta temmattua, noin 1,5 kertaisen saan jos laittaa koriin Shimanon M5100 sarjan setin ja M7100 setin:

IMG_1976.jpeg IMG_1975.jpeg

Väliin sitten menisi vielä M6100 sarja, joka on 12-vaihteinen myöskin ja näissä ajateltu, että eturatas toteutettaisiin yhdellä rattaalla (2x11 toisi lisähintaa etuvaihtajan ja toisen vaihteenvalitsimen muodossa).
10-vaihteista ei taida saada riittävällä hammastuksella, jotta pärjäisi yhdellä eturattaalla -> lisää kustannuksia ja mahdollisia ongelmakohtia.
Sitten häilyvää onko M5 > M6/M7 hypyllä muuta etua kuten laatu/kestävyys.

Huoltonäkökulmasta siinä vaiheessa ku se pakka pitää vaihtaa niin itsellä ainakin tuo 11 vs 12 hintaero tuntuu isolta. Tosin aika harvalla varmaan se pakan vaihtotarve tulee eteen ku siihen pitää jo oikeasti ajaa vähän enemmän.
 
Mä mietin myös sitä että olisin vaihtanut 11 pakan vaimon Fanticiin kun vaihdan uudet osat mutta totesin että ei kannata.

Pg-1230 pakka, Sram GX eagle 12 vaihtaja ja liipaisin uudella GX ketjulla maksaa halvimmillaan noin. 70€+70€+30€+25€.

12 sarjassa on vielä todella "jämäkkä" vaihtaja ja toimii niin hyvin että voi vaan tulla harmia jos vaihtaa pienempään.

Syy on kyllä just se että vaimo ei omassa käytössään varmaan koskaan tarvitse tuota 50 ratasta.




12 Lehtisen pakan hinta 62€. Tämä siis se vanhan Shimanomallin vapari (HG)
 
3-5 kertainen hinta lienee melko tuulesta temmattua, noin 1,5 kertaisen saan jos laittaa koriin Shimanon M5100 sarjan setin ja M7100 setin:

IMG_1976.jpeg IMG_1975.jpeg

Väliin sitten menisi vielä M6100 sarja, joka on 12-vaihteinen myöskin ja näissä ajateltu, että eturatas toteutettaisiin yhdellä rattaalla (2x11 toisi lisähintaa etuvaihtajan ja toisen vaihteenvalitsimen muodossa).
10-vaihteista ei taida saada riittävällä hammastuksella, jotta pärjäisi yhdellä eturattaalla -> lisää kustannuksia ja mahdollisia ongelmakohtia.
Sitten häilyvää onko M5 > M6/M7 hypyllä muuta etua kuten laatu/kestävyys.

Kätevästi unohdit lisätä 10s setin jonka saa jo alle satkulla. Tuossakin valittu kalliimpi 11-46 pakka mukaan.

Ja lisäksi täytyy huomioida että nyt on hinnat vuoden alimmalla tasolla. Kevättä kohti taas hintataso nousee ja muotiosilla se nousee suhteessa enemmän.

1698228710478.png


Itse käytän sähkömaasturissa 34 piikkistä etuleipää ja 10s takapakkaa. Tarkastelin ajoani ja kirjasin ylös minkälaisia välityssuhteita käytän eniten ja mitkä takalehdet ovat vain ylihyppäysvaihteita. Tämän perusteella katsoin gear calculaattorista mitä rattaita todella tarvitsen ja mitä en. Lopputulema oli se, että käytän vain kuutta välityssuhdetta. Karkeasti puolet näistä siirtymät asfaltilla, puolet maastossa ja lisäksi pienimmät liikkeellelähdöissä.

32 piikkisellä eturattaalla sähkömaasturissa joutuu kliksuttelemaan aika huolella joten se kokeilu loppui lyhyeen. Välityssuhteet ovat aivan liian lähellä toisiaan ja ajo muistuttaa 12s pakalla ajoa jossa joutuu vaihtaa usein 2-3 pykälää kerralla.

Kuten tästä kuvasta näkee niin tuolla combolla välityssuhteet ovat erittäin tasaisilla väleillä ja nuo sopivat minun ajoprofiiliini hyvin.

1698229199139.png


 
Oon samaa mieltä että kymppi takapakalla pärjää sähköpyörällä loistavasti.

Luomupyörällä lisävaihteet ovat tarpeellisia, koska silloin niitä oikeasti tarvitsee.

Tämähän on minun mielipide ja minun mielipiteellänihän ei tunnetusti ole mitään väliä :D
 
Taitaa olla niin että näiden kaikkien normisarjojen hinnat laskeneet pysyvästi kun ihmiset haluaa sähkövaihteita.

Tai siis jotenkin tuntunut siltä että suhteessa nuo 12 sarjat on halventuneet. :hmm:

Eriasia sitten ne viimeisen päälle viritetyt osat.
 
Tai siis jotenkin tuntunut siltä että suhteessa nuo 12 sarjat on halventuneet. :hmm:

Olin itsekin yllättynyt nyt kun tänään katsoin että on tippunut todella paljon 12s hinnat. Vielä keväällä noista sai maksaa omaisuuden. Mutta siltikään en laittaisi vaikka ilmaiseksi saisi vaihtaa. Ehkä se alkurahastus on nyt tehty ja seuraavaksi ajetaan lampaille 13s voimansiirrot. Ihan samalla tavalla ne 11s oli törkyhintaisia kun muoti lanseerattiin...
 
Huoltonäkökulmasta siinä vaiheessa ku se pakka pitää vaihtaa niin itsellä ainakin tuo 11 vs 12 hintaero tuntuu isolta. Tosin aika harvalla varmaan se pakan vaihtotarve tulee eteen ku siihen pitää jo oikeasti ajaa vähän enemmän.
Niin no, 8v Shimanon ketjut ja takarattaat vaihdettiin 3000 km kohdalla kun pyörän ostohetkestä oli 16 kk. Vai mikä nyt sitten kellekin on vähän enemmän? Kustannus taisi olla n. 50 €.
 
Oon samaa mieltä että kymppi takapakalla pärjää sähköpyörällä loistavasti.

Luomupyörällä lisävaihteet ovat tarpeellisia, koska silloin niitä oikeasti tarvitsee.

Tämähän on minun mielipide ja minun mielipiteellänihän ei tunnetusti ole mitään väliä :D
Jep, ja itse olen pärjännyt loistavasti kahdeksalla vaihteella. Tänäänkin 23 km eco-moodilla ja käytössä vaihteet 3' 4 ja 5. Kakkosta ja kuutosta tulee välillä käytettyä, ykköstä seiskaa ja kasia ei juuri koskaan.
 
Niin no, 8v Shimanon ketjut ja takarattaat vaihdettiin 3000 km kohdalla kun pyörän ostohetkestä oli 16 kk. Vai mikä nyt sitten kellekin on vähän enemmän? Kustannus taisi olla n. 50 €.
Joo, huoltomielessa se 8-vaihteinen on mukava ku ei maksa paljon ja paikallisesta biltemasta saa hyllystä. Itse vaihdoin 12-vaihteisen takapakan cuben sähköpyörään vähän vajaassa 7000:ssa ja suurinpiirtein mullakin se puoltoista vuotta ostohetkestä. Varmaan olis vielä enemmänkin päässyt ketjuja kierrättämällä mutta kun pyörä oli myynnissä niin laitoin uudelle omistajalle tuoreen voimansiirron. Silloin jokunen vuosi sitten se taisi maksaa satasen pelkkä pakka.
 
En löytänyt tavallista pyöräilyketjua mutta tännekkin tiedoksi:

Lukuisia verkkokauppoja omistava saksalainen nettikauppajätti Signa Sport United on todettu 23.10. maksukyvyttömäksi Frankfurtissa, tiedottaa Pyöräliitto.

 
Viimeksi muokattu:
En löytänyt tavallista pyöräilyketjua mutta tännekkin tiedoksi:



Bikester ja Addnature on varmasti useille tuttuja. Itsekin joskus tarjouksesta jotain tilannut. Toivottavasti uutisoivat laajemminkin koska Suomalaiset sivut noilla kaupoilla.


Jotain päivitystä kaupan sivulla jo.....käskevät kyllä edelleen tilaamaan :whistling:

Vähän aiheen sivusta mutta kannattaa huomioida jos alennuksesta sähköpyörää etsii.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, huoltomielessa se 8-vaihteinen on mukava ku ei maksa paljon ja paikallisesta biltemasta saa hyllystä. Itse vaihdoin 12-vaihteisen takapakan cuben sähköpyörään vähän vajaassa 7000:ssa ja suurinpiirtein mullakin se puoltoista vuotta ostohetkestä. Varmaan olis vielä enemmänkin päässyt ketjuja kierrättämällä mutta kun pyörä oli myynnissä niin laitoin uudelle omistajalle tuoreen voimansiirron. Silloin jokunen vuosi sitten se taisi maksaa satasen pelkkä pakka.

Olisi kai noillakin vielä ajellut, mutta huollossa laittoivat vaihtoon muiden kulutusosien ohella. Osat n. 125 € ja työt reilun satasen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 446
Viestejä
4 551 372
Jäsenet
74 986
Uusin jäsen
jujo15

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom