Sähköauton kotilataus

Oma mielipiteeni on, että jos haluaa latailla pusyvämmin yhdellä vaihteella niin laittaa Caravan rasian; se kestää käyttöä ja on turvallinen.
 
Oma mielipiteeni on, että jos haluaa latailla pusyvämmin yhdellä vaihteella niin laittaa Caravan rasian; se kestää käyttöä ja on turvallinen.
Tai voimavirtarasian, siitä voi olla muutakin hyötyä ja tukee myös sitä jos myöhemmin haluaa siirtyä 11KW lataukseen.
 
Siinä tulee vaan aikanaan mielenkiintoisia sekaannuksia, sähkömiehen vaivaamista ja päänraapimisia kun 3v laitteet ei toimikaan, vaikka on punainen rasia.

Mieluusti se sininen Caravan ettei tehdä mitään patentteja kun ei ole edes rahakysymys.

e: Etkä sinä saa siihen 11kW tehoa kun johto alkuperäiselle sukurasialle on yhdellä vaiheella, se vaatii lakun vedon jossa on ne kaikki piuhat, silloin on järkevää jo laittaakin 3x16a pistoke, koska se johdonveto on se kallein kustannus.
 
Siinä tulee vaan aikanaan mielenkiintoisia sekaannuksia, sähkömiehen vaivaamista ja päänraapimisia kun 3v laitteet ei toimikaan, vaikka on punainen rasia.

Mieluusti se sininen Caravan ettei tehdä mitään patentteja kun ei ole edes rahakysymys.

e: Etkä sinä saa siihen 11kW tehoa kun johto alkuperäiselle sukurasialle on yhdellä vaiheella, se vaatii lakun vedon jossa on ne kaikki piuhat, silloin on järkevää jo laittaakin 3x16a pistoke, koska se johdonveto on se kallein kustannus.
Siis totta kai kytketään kaikki vaiheet asianmukaisella johdotuksella. Noin mä tein ja oon ladannut yhdeltä vaiheelta useamman vuoden jo (huolettomasti 16A), nyt alkanut vilkuilemaan sitä 11kW laturia joka on täysin plug and play operaatio.
 
Erikseen ainakin onnistuu.


E-tappi tai Metron.


Kiitos vinkeistä, tutkitaan näitä vaihtoehtoja!
 
Mieluusti se sininen Caravan ettei tehdä mitään patentteja kun ei ole edes rahakysymys.
Nykyään kun ei tahdo saada sähkäriä edes kääntymään pihassa 200€. Ei kai noissa hommissa muuten mikään maksaisi. Itse saattaisin kylmästi vetää väliaikaislaturista pään poikki ja vedonsuojan kautta jakorasiaan.
 
Oma mielipiteeni on, että jos haluaa latailla pusyvämmin yhdellä vaihteella niin laittaa Caravan rasian; se kestää käyttöä ja on turvallinen.
Samaa mieltä, miksi kikkailla minkään super suchoilla tms. kun voisi vaan laittaa tuon karavan pistokkeen niin voi huoletta ladata 16A. Jos siis on jotain sähkö hommaa teettämässä kuitenkin niin samalla sitten laittaa sen sinisen (tai toki voimavirtapistorasian jos on kolme vaihetta käytettävissä). Tietysti jos ei ole mitään sähkötöitä teettämässä ja haluaa vaan ladata olemassa olevasta rasiasta niin sitten kannattaa tarkkailla hieman miten se lämpenee.
 
Yksivaihelatureita on huomattavasti vähemmän saatavilla caravan pistokkeella kuin shucko pistokkeella. Siinä yksi syy. Lisäksi schuko pistorasiassa voi käyttää tarvittaessa muitakin sähkölaitteita.
 
Yksivaihelatureita on huomattavasti vähemmän saatavilla caravan pistokkeella kuin shucko pistokkeella. Siinä yksi syy. Lisäksi schuko pistorasiassa voi käyttää tarvittaessa muitakin sähkölaitteita.

Jos pääasiallinen käyttö on laturille, niin muita sähkölaitteita varten voi hommata caravan->shcuko adapterin. Tai miksei laita sekä caravan+schuko, jos molemmille tarvetta.
 
Sama täällä, autoissa kuitenkin eripuolilla liitin niin jos vaihtaa autoa voi ollakin hankalaa jos johto on liian lyhyt ja sitten on pakko parkkeerata tietyin päin tai tiettyyn kohtaan että lataus onnistuu.
Kaikissa autoissa olisi hyvä , että latausportit molemmin puolin yleistyisivät. On aika hyvä ominaisuus.
 
Tai voimavirtarasian, siitä voi olla muutakin hyötyä ja tukee myös sitä jos myöhemmin haluaa siirtyä 11KW lataukseen.
Itseasiassa se sininen caravan pistoke on voimavirtarasia. Vain yksivaiheinen 230V voimapistorasia suomessa yleisemmän komivaiheisen 400v rasian sijaan.
 
Yksivaihelatureita on huomattavasti vähemmän saatavilla caravan pistokkeella kuin shucko pistokkeella. Siinä yksi syy. Lisäksi schuko pistorasiassa voi käyttää tarvittaessa muitakin sähkölaitteita.
Pistotulpan vaihto on kyllä sallittu sähkötyö. Missään ei nähdäkseni sanota etteikö sininen 230V karavaanaripistoke täyttäisi noita vaatimuksia. Tai siis sehän täyttää kyllä.


Punainen 3-vaiherasia on kait nimellisesti 400V ja täten sitä ei saisi asentaa itse?
 
Sama täällä, autoissa kuitenkin eripuolilla liitin niin jos vaihtaa autoa voi ollakin hankalaa jos johto on liian lyhyt ja sitten on pakko parkkeerata tietyin päin tai tiettyyn kohtaan että lataus onnistuu. Parempi olla pelivaraa piuhassa.

(8...)10 metriä juu ehottomasti, niin ei tarvi pitää talossa kiinnikään esim. pakitettunakaan.
 
Kaikissa autoissa olisi hyvä , että latausportit molemmin puolin yleistyisivät. On aika hyvä ominaisuus.
Yksi riittää, jos se on oikeassa paikassa, eli keskellä keulaa. Ei ole tullut tilanetta jossa olisi pitänyt miettiä mitenpäin laturille ajetaan.
 
Kotilaturi 11kw teholla mietinnässä.

1) Halpa pistokkeeseen tuleva liikuteltava laturi, esim. Eload

2) Go-e gemini flex. Hintaa yli tuplat, nätimpi ja pari ominaisuutta enemmän.

3) Kiinteä latausasema merkkiä x. Onko tällainen jotenkin turvallisempi kun ei tarvi kolmivaiherasiaa ja -töpseliä?

Arvostaisin liikuteltavuutta jos sellainen tarve ilmenee. Sähköasentaa täytyy vaivata joka tapauksessa.

Jos Go-e:n ominaisuuksia ei koe tarvitsevansa välttämättä, onko "laadusta" järkeä maksaa? Mikä siis olisi järkevin hankita?
 
Riippuu lataatko pörssisähköllä ja tarvitsetko sen automaatiota vai hoituuko autosta ajastamalla esim öisin halvoille tunneille.

Joku blaupunkt tai e-tappi hoitaa hyvin peruslaturin tarpeen jos sitä välillä tarvii mökilläkin.
 
Pörssisähköllä joo, mutta sen automatisointi ei ole mitenkään pakollista. Tuo e-tap ei vaikuta järkevältä kun melkein samaan hintaan saa jo go-e:n..

Osaako kukaan kommentoida tuohon turvallisuuspuoleen? Onko voimavirtatöpselin käyttö jotenkin riskejä kasvattava asia?
 
Se pistoke ja sen kunto on se riski. Vanha kulunut pistorasia voi kärähtää, kotilataus ryhmässä on ollu vuosien varrella muutama noita, jotka ovat väljistyneet ja tuloksena osittain sulanut rasia.
 
Sain tarjouksen beny 11-22kw latausasemasta dynaamisella kuormanhallinnalla asennettuna 1650€ , miltä kuulostaa hinta?
En tunne tämän laitteen speksejä tarkemmin, mutta eikös tässäkin threadissa tovi sitten joku saanut motonetista defa powerin jollain alennuksella suht edukkaasti, siihen sitten balanceri ja asennus päälle ja pitäisi kyllä mennä ihan kivasti ton 1650e alle.
 
Beny on yksi halvimmista latausasemista tukuissa joten defaan vaihtamalla hinta tuskin kovin paljoa muuttuu.
Joku perus puurakenteinen OKT aseman asennus mittauksineen vie pyöreästi 3-4h jos ei älyttömän hankala paikka ole eli työt, matkat ja asennusmateriaali 300e alveineen minimissään.
Mies ja paku voi tehdä halvemmallakin, etenkin jos jätetään mittailut pois ja aseman+kuormanhallinnan konffailu asiakkaalle.
Esim. joku Perificin kuormanhallinan käyttöönotto on ensimmäisellä kerralla melko aikaa vievä jos ei ole yhtään valmistautunut eli asentajatunnukset luomatta ja itse tippunut digikelkasta vuosikymmen sitten.
 
Defan power laturi pitäisi asentaa onko defan oma balancer paras vaihtoehto kuormanhallintaan? Itse teen asennukset ja napsun tutkiva luonne, joten jos enemmän säätämällä saisi paremman ratkaisun voisi se kiinnostaa plug-and-playta enemmän. Eli tuhlatusta ajasta ei tarvitse maksaa ja koska ei tarvitse työkseni näitä asennella niin erilaiseen ihmettelyyn ja tutkiskeluun jopa mielellään käyttää aikaa.
 
65000 km kohta vaarallisella ja rumalla 3-vaihetöttöröllä (299e) latailtu.
Pelottaa, kun tulee se ketjun "ruma-h*mostelija pilaa naapuruston" taas kertomaan, että ei noin vaan saa tehdä - pitää maksaa 1999 latausasemasta että säästää satasen ja on sitten oikeampi sähkäri-autoilia.. (?).. oikeasti, ääliöt..
mitä, ehkä 3 vuotta ajaa hintaerolla. noh, e-spoossa ohi ajaen on muutenkin vähän ahtaat tontit ja lyhyet kynät. ja kun kaikilla on sähköauto-, niin kellä on hienoin ja isoin latausasema taloyhtiön seinässä - (ja tämä ei ole vitsi) -- joku ledivilkku pitää ainakin olla.
 
Viimeksi muokattu:
Turha sita on tanne tulla kiukuttelemaan jos on koyha. Lataustottero ei eroa mitenkaan auton lisavarusteista ja 2 te lisavaruste alkaa nykymaailmassa olemaan halpa.
Outo köyhyyden määritelmä. Miksi maksaa 2k€ huvikseen jostakin, jos ihan hyvän saman asian ajavan saa halvemmalla? Tuollainen toiminta kuulostaa enemmänkin keskiluokkaiselta, joka koittaa ylihintaisella materiallaan näyttää rikkaalta.

Mutta ettei mene ihan offtopiciksi niin aidosti siis kiinnosti miksi latausasemaan kannattaa käyttää 2k€? Tuosta viestistä voisi tulkita noin. Vai oliko vain kärjistetty vastaus toiseen kärjistettyyn viestiin?
 
Turha sita on tanne tulla kiukuttelemaan jos on koyha. Lataustottero ei eroa mitenkaan auton lisavarusteista ja 2 te lisavaruste alkaa nykymaailmassa olemaan halpa.

No kyllä yli 1000 € latausasemasta on aika kallis hinta. Jos 300 € ja 2000 € laite tekee saman asian, niin miksi ihmeessä maksaa enempää kuin 300 €?
 
No kyllä yli 1000 € latausasemasta on aika kallis hinta. Jos 300 € ja 2000 € laite tekee saman asian, niin miksi ihmeessä maksaa enempää kuin 300 €?
Tarkemmin tietämättä, saajo noihin 300e pömpeleihin kuormanohjausta? Aikanaan ostin reilun 500e go-e latausaseman tuon takia.
 
65000 km kohta vaarallisella ja rumalla 3-vaihetöttöröllä (299e) latailtu.
Pelottaa, kun tulee se ketjun "ruma-h*mostelija pilaa naapuruston" taas kertomaan, että ei noin vaan saa tehdä - pitää maksaa 1999 latausasemasta että säästää satasen ja on sitten oikeampi sähkäri-autoilia.. (?).. oikeasti, ääliöt..
mitä, ehkä 3 vuotta ajaa hintaerolla. noh, e-spoossa ohi ajaen on muutenkin vähän ahtaat tontit ja lyhyet kynät. ja kun kaikilla on sähköauto-, niin kellä on hienoin ja isoin latausasema taloyhtiön seinässä - (ja tämä ei ole vitsi) -- joku ledivilkku pitää ainakin olla.
Täällä maalla ladataan auton perästä löytyneellä sukolaturilla, tässä on kivat ledit joita katsella pimeinä talvi-iltoina
metsän eläinten kanssa
 
Turha sita on tanne tulla kiukuttelemaan jos on koyha. Lataustottero ei eroa mitenkaan auton lisavarusteista ja 2 te lisavaruste alkaa nykymaailmassa olemaan halpa.
Hei,
kaljassa hieman trollasin eilen. Kyllä varmaan jossain kohtaa tulee laitettua "oikea" lataustötterö tännekin. Toistaiseksi toiminut tuo irtolaite, kun pihakeskus on sopivalla kohdalla. 2000e on silti aika kallis mielestäni. 65000km ajo on maksanut sähkönä veroineen ja siirtoineen alle sen.
 
Defan power laturi pitäisi asentaa onko defan oma balancer paras vaihtoehto kuormanhallintaan? Itse teen asennukset ja napsun tutkiva luonne, joten jos enemmän säätämällä saisi paremman ratkaisun voisi se kiinnostaa plug-and-playta enemmän. Eli tuhlatusta ajasta ei tarvitse maksaa ja koska ei tarvitse työkseni näitä asennella niin erilaiseen ihmettelyyn ja tutkiskeluun jopa mielellään käyttää aikaa.
Defan softat eivät taida kovin virittelijäystävällisiä olla, esim HA-intregraatio ei kovin luontevasti onnistunut ainakaan lähihistoriassa. Kunhan se balanceri läthee toimimaan, niin se tosiaan on aika set and forget. Jos haluaa itse enemmän kontrollia niin varmaan joltain toiselta valmistajalta löytyisi parempia vaihtoehtoja.


Pelottaa, kun tulee se ketjun "ruma-h*mostelija pilaa naapuruston" taas kertomaan, että ei noin vaan saa tehdä - pitää maksaa 1999 latausasemasta että säästää satasen ja on sitten oikeampi sähkäri-autoilia.. (?).. oikeasti, ääliöt..
mit

Tehään sun kohdalla poikkeus kun oot ajanut niin paljon sähkärillä!
 
Outo köyhyyden määritelmä. Miksi maksaa 2k€ huvikseen jostakin, jos ihan hyvän saman asian ajavan saa halvemmalla? Tuollainen toiminta kuulostaa enemmänkin keskiluokkaiselta, joka koittaa ylihintaisella materiallaan näyttää rikkaalta.
No ihan samaa voi sanoa lahes jokaisesta yli 50t maksavasta autosta. Samat asiat ajavia saa halvemmallakin. En ole nyt varma minkalaisia vertailua sinulla on mielessa. Vertaatko 11kw latauasemaa kuormanhallinnalla tilapaislaturiin vaiko eri merkkisia latausasemia.

No kyllä yli 1000 € latausasemasta on aika kallis hinta. Jos 300 € ja 2000 € laite tekee saman asian, niin miksi ihmeessä maksaa enempää kuin 300 €?
Siina 2t oli myos asennuskustannukset mukana. Kuormanhallinta on monelle syy panostaa siihen latausasemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa melkein kannattaa jo laskea, tulisiko edullisemmaksi päivittää liittymä isommalle sulakekoolle, jolloin kuormanhallintaa ei edes tarvitse.
Joo niiden jotka asuvat Caruna-Espoon verkossa kannattaa tarkistaa ja heidankin pitaa mielessa etta Caruna voi sen koska vain muuttaa.

Muutenkaan harvalla piisaa se etta sahkomiehen ainoa homma olisi paasulakkeiden vaihto niin se 200 euron kuomanhallinta pompeli ei siina paljoa eroa tuo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 191
Viestejä
4 792 406
Jäsenet
77 720
Uusin jäsen
nakkkilaatikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom