Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
vaikka ei kiinostusta akun kuntoon ni jos normisti vaan 40km ajo päivässä, ni 80 ois pare ja si ennen sitä isoa reissua 100.. pieni vaiva lienee jos parin kuukauden välein vaan pitää nostaa oletus sataan.. joskin se sadan seisottaminen noissa on enempi jos sitä on pitkään, nythän ois aina kulutustakin päivittäin eli auto ei seisois sitä kuukautta yli satasessaEnsi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.
Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
Ensimmäinen. NMC/NCA akuille on parempaa lyhyemmän latausvälin käyttäminen symmetrisesti 50% molemmin puolin.Kumpi on alun eliniän ja kestävyyden kannalta parempi?
A) joka yö 45%->70% 8-10A yksivaiheella?
B) joka toinen yö 30%->80% 16-20A yksivaiheella?
Vai mikä olisi optimaalinen lataustapa akun elinkaaren kannalta kun ajoa tulee klo 8-18 välillä noin 20kwh verran?
Normi vuoden 2022 volvon lithium-akku, ei LFP.
Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.
Markkinointikoneisto kertoisi oikeasti täyteen latuksen olevan joku "range boost" jolloin akun voi ladata 120%. Ja kauopa kävisi kuin siimaa.Jos valmistaja tekisi tuon ehdottamasi niin sehän käytännössä vain poistaisi käyttäjältä mahdollisuuden saada vielä ne viimeiset 20% kapasiteetista käyttöön silloin kun niille on tarvetta.
Voihan auton aina ladata aivan täyteen, ei valmistaja sitä estä. Tai estää, sillä akuissahan on jo erikseen netto- ja bruttokapasiteetti tätä varten. Selasin juuri Polestar 3:n ohjekirjaa, missään kohdassa ei kerrota ettei akkua kannata ladata 100% saakka. Voin raportoida tänne jos akku hajoaa seuraavan kahden vuoden aikana jatkuvien täyslatauksien seurauksena. Eikö akuille nimenomaan luvata erityisen pitkiä takuita, ei kai niitä luvattaisi jos akun saisi väärin lataamalla rikki?Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%.
Markkinointikoneisto kertoisi oikeasti täyteen latuksen olevan joku "range boost" jolloin akun voi ladata 120%. Ja kauopa kävisi kuin siimaa.
100% vaan on se tavoitetaso johon poltiisaikana on totuttu.
Onko arvauksia tai tietoa mikä tätä laturia mahtaa kiukuttaa? Pari kertaa nyt viikon aikana mennyt totaalisen jumiin kesken latauksen, vilkuttaa punaista valoa ja näytöllä lukee "Unknown Board!! Please Check!!!". Napit ei tee mitään ja pitää ottaa virrat pois, että jumi aukeaa.
Khons 3-vaihe 11 kW laturi kyseessä. Valmistajan esitteestä löytyi tällainen taulukko, mutta ei tämä oikein mitään kerro. Mikä ihmeen board? Liekö paskana ja uusi ostoon? Hieman harmittaa, kun ei mikään halpa laite ollut ja ikää vasta noin 3½ v. Tähän asti pelannut täydellisesti. Aika käyttökelvoton tuollaisenaan, kun ei voi luottaa, että yön aikana tulisi tarpeeksi latausta seuraavan päivän ajoihin.
![]()
Minä olen sen verran pihi, että en lataa 100%, kuin tarvittaessa. Tesla kun ei kerää jarruenergiaa talteen, jos akku on liian täynnä. Itse kun maksan sähköt niin turhaan kulutus kasvaa.Itse lataan myös 100%:iin aina kun kotilaturissa lataan.
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.
Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
Luultavasti saat siis rahat takaisin kun otat yhteyttä ja sitten vaan uutta tilaamaan.Saksan Amazonista ostettu, mutta myyjä lopettanut.
Kahvinkeitin ottaa melkeinpä poikkeuksettaTotta tämäkin, mutta nämä piikit voivat olla yllättävän suuria. Esimerkiksi hiustenkuivaaja (7A), kahvinkeitin (5A), uuni (5A), liesi (5A), kiuas (8A), sähköpatteri (4A/patteri) ja auton lataus 16A. Näistä saa kyllö huomaamatta yhdisteltyå sen 25A ilman lataustakin.
Edit. Lähinnä hain sitä, että tunnin keskikulutus ei kerro juuri mitään hetkellisestä kulutuksesta. Ja se sulake kestää kyllä hetkellistä enemmän kuin nimellisarvon, mutta se raja tulee jossain kohtaa kyllä vastaan, ja sitä ei kyllä näe tuntitason mittauksesta edes suuntaa-antavasti.
Edit2. Katsoin ABB laukaisukäyriä, ja 1minuutin ylikuormaa kestää noin 1,5-2,5x. 10minuuttia on käytällä noin 1,25-1,5x. Tunnin kestää vetää ainakin 1,13xnimelliskesto.
Yli 3 vuotta vanha niin ei liene takuukaan voimassa enää. Voi olla haasteellista saada kuluttajasuojaan tai tuotteen oletettavaan pidenpään käyttöikään perustuen mitään.Onko arvauksia tai tietoa mikä tätä laturia mahtaa kiukuttaa? Pari kertaa nyt viikon aikana mennyt totaalisen jumiin kesken latauksen, vilkuttaa punaista valoa ja näytöllä lukee "Unknown Board!! Please Check!!!". Napit ei tee mitään ja pitää ottaa virrat pois, että jumi aukeaa.
Khons 3-vaihe 11 kW laturi kyseessä. Valmistajan esitteestä löytyi tällainen taulukko, mutta ei tämä oikein mitään kerro. Mikä ihmeen board? Liekö paskana ja uusi ostoon? Hieman harmittaa, kun ei mikään halpa laite ollut ja ikää vasta noin 3½ v. Tähän asti pelannut täydellisesti. Aika käyttökelvoton tuollaisenaan, kun ei voi luottaa, että yön aikana tulisi tarpeeksi latausta seuraavan päivän ajoihin.
![]()
Tehty jo yli 10 vuotta tietyillä merkeillä. Näyttää siltä, että kansa mieltää asian niin, että mikä on Teslan ohje tai suositus niin se on yleinen kaikille sähköautoille. Moni merkki toimii erilailla, jopa järkevämmin.Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.
Ehdottomasti 3-vaihe laturi. Ei tartte sen johdon kanssa pelata niin usein ja saa tarvittaessa nopeasti sähkö akkuun, jos tulee tarve. Katsellu hybridien latauksia työpaikan pihalla niin ne on aina latauksessa, ensin ostetaan auto jossa on myös polttomoottori ja sitten koitetaan ajaa sähköllä mahdollisimman paljon ja lataussyklejä tulee.Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.
Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
Mikä on liian täynnä? Mitä jos lataa vain 99,99% niin onnistuuko rekuperaatio silloin? 95%?Tesla kun ei kerää jarruenergiaa talteen, jos akku on liian täynnä.
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.
Omassa autossa ei edes ole rajoitusta, lataan aina täyteen kotona. Toki täynnä se ei sitten ole kuin max. 24h jonka jälkeen varaus lähtee käytön myötä tippumaan ja suurin osa ajasta hengataan siellä 20-90% välissä.Itse lataan myös 100%:iin aina kun kotilaturissa lataan.
Koska eri akkukemiat ovat erilaisia. Jos se 100% oliskin nettona se todellinen 80% niin yläpuskuriin jäis iso siivu käyttämätöntä.Miksei valmistajat tee asiota niin että auton käyttäjä vois ladata aina 100%. Tuo prosenttikikkailu teke asioista van turhan monimutkaista käytäjille.
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.Ehdottomasti 3-vaihe laturi. Ei tartte sen johdon kanssa pelata niin usein ja saa tarvittaessa nopeasti sähkö akkuun, jos tulee tarve. Katsellu hybridien latauksia työpaikan pihalla niin ne on aina latauksessa, ensin ostetaan auto jossa on myös polttomoottori ja sitten koitetaan ajaa sähköllä mahdollisimman paljon ja lataussyklejä tulee.
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Hommaa nyt ainakin latausasema. Ne suko jutut on hiukan Venaläistä 100 tonnin auton vieressä. Elli pro maksaa 220€ ja sillä voi sitten ladata 3*6A mikä on vielä askeleen ysävällisempää pääsulakkeille. Jos ulos tulee jo voimavirta töpseli niin ei sähkärillä siinä mene tuntia haaroittaa siitä tai sitten siitä sukosta Elliin.Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Ei kyllä mahdu meidän lämpötolppaan millään, tai ehkä sahaamalla/muokkaamalla sitä L-mutkan reunaa pienemmäksi tms. säätämistä. Näkyy noita lataajia meilläkin, en ole katsonut mikä kaapeli on käytössä, mutta onhan niitäkin, joissa töpselin pää on suora.Tarkistin just meidän taloyhtiön lämpötolpat ja tosiaan, sukon reiät ovat vaakatasossa ja pistorasia on niin jyrkässä kulmassa että L-mutkan voi olla vaikea mahtua siihen, kumminkaan päin... Oletan L-mutkan olevan kuitenkin tarpeellinen etteivät liitokset löysty jos tulee jotain vetorasitusta kaapeliin, esim. se iso latausmötikkä putoaa maahan tms.
Taloyhtiön luvalla vaihdoin ko. lämpötolpan tilalle EV Aseman myymän supersuko-latausaseman, ja siinä suko-reiät ovat puolestaan pystyssä, eli johto osoittaa tuon L-mutkan jälkeen sivulle. Mahtuu kyllä.
![]()
Satmatic latausrasia | lataus taloyhtiöille ja yrityksille | evasema.fi
Sähköauton hidaslataus taloyhtiölle: edullinen, helppokäyttöinen ja vakiona kWh-kulutusmittari | Taloyhtiö latausasema Oulu, asennukset ympäri Suomenevasema.fi
Sinänsä mielenkiintoista että aikoinaan joku lataushybreilijä kyllä lataili autoaan lämpötolpasta (ja hän sai taloyhtiön hallitukselta nootin että lopetas tuo, sen jälkeen tuli tuo linjaus että lämpötolppia saa omakustanteisesti vaihdattaa lataustolpiksi), mietin miten hän sitten onnistui lataamaan... Käyttikö lyhyttä välijohtoa tms. (joka ei sekään välttämättä ole suositeltavaa, jatkojohtojen käyttö latauksessa yleisesti kielletään tai ainakaan sitä ei suositella, pitäisi varmistaa että jatkojohto kestää jatkuvaa kuormitusta jne.; olen pari kertaa silti lataillut pitkän jatkojohdon varassa).
Tai sitten hän sai latausjohdon sittenkin juuri ja juuri mahtumaan jomminkummin päin, testasitko jo itse ettei onnistu?
elli pro first gen maksaa nyt 550€.. ja uudempi versio noin tonnin, se hyvä tarjous oli ja meni jo ekansukupolven elleistäHommaa nyt ainakin latausasema. Ne suko jutut on hiukan Venaläistä 100 tonnin auton vieressä. Elli pro maksaa 220€ ja sillä voi sitten ladata 3*6A mikä on vielä askeleen ysävällisempää pääsulakkeille. Jos ulos tulee jo voimavirta töpseli niin ei sähkärillä siinä mene tuntia haaroittaa siitä tai sitten siitä sukosta Elliin.
Ennemmin se 1-vaihelataus tarvitsee kuormanhallinnan. 1-vaiheella 8A saa sen 1.8kW lataustehoa, kun 3x6A lataa jo 4,1kW teholla. Siltikin tuo kolmivaihelataus "kuormittaa" liittymää vähemmän.Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Nimeomaan 11kw latauksella kotona on sitä sähköautoilun helppoutta, vaikka akku olisi vajaa saa sen muutaman tunnin varoajalla täyteen tarvittaessa yllätys menoihin, puhumattakaan pörssisähkö ajasteluista. Ei minkäänlaista kuormanhallintaa riittänyt 3x25 kunhan ei sähkökiuas ole päällä ja auto lataa samalla.Eikö tällainen vaadin myös kuormanhallinnan ja kokonaisuuden hinta onkin sitten 1 000 - 2 000 euroa. Jos 8A-suko-latauksellakin riittää että auto on piuhan päässä kaksi yötä viikossa, miksi tarvitsisin näin kalliin ratkaisun? Laturit vaikuttavat olevan kuin puhelimet, joka vuosi tulee uudet mallit joten en näe tarpeelliseksi hankkia jotain varmuuden vuoksi.
Sama täällä i3 120Ah. Työ matka n.36km suuntaan. Lataan töissä aina täyteen ja kotimatkalla onkin akku sopivasti luokkaa 10% laskenut seisottamiseen. Lataan pari kertaa viikossa talvella vähän useemmin n.joka toinen päivä. Ei ole kapa laskenut 3vuodessa ainakaan että sitä huomaisi.kotona myös 11kw kolmi vaihe lataus mutten ole kun muutaman kerran vuoteen tarvinnut.Omassa autossa ei edes ole rajoitusta, lataan aina täyteen kotona. Toki täynnä se ei sitten ole kuin max. 24h jonka jälkeen varaus lähtee käytön myötä tippumaan ja suurin osa ajasta hengataan siellä 20-90% välissä.
Ompas se nyt ihmeellisesti noussu. Pari viikkoa sitten otin oikein kuvakaappauksen hinnasta ja oli 220.elli pro first gen maksaa nyt 550€.. ja uudempi versio noin tonnin, se hyvä tarjous oli ja meni jo ekansukupolven elleistä
Tarjous loppui samantien kun uudet julkaistiin ja tulivat myyntiin, juurikin noin kaksiviikkoa sitten. Oletuksena ellin sivusto viellä jopa jättää listaamatta ne vanhat mallitOmpas se nyt ihmeellisesti noussu. Pari viikkoa sitten otin oikein kuvakaappauksen hinnasta ja oli 220.
Jaa! Onko linkata joihinkin noihin suko-latauspiuhoihin joissa on suora töpselin pää? Sehän olisi ratkaisu tuohon ongelmaan kai sitten.Ei kyllä mahdu meidän lämpötolppaan millään, tai ehkä sahaamalla/muokkaamalla sitä L-mutkan reunaa pienemmäksi tms. säätämistä. Näkyy noita lataajia meilläkin, en ole katsonut mikä kaapeli on käytössä, mutta onhan niitäkin, joissa töpselin pää on suora.
Ainakin tuossa Kärkkäisen myymässä Motorwerk laturissa on suora pää. LinkkiJaa! Onko linkata joihinkin noihin suko-latauspiuhoihin joissa on suora töpselin pää? Sehän olisi ratkaisu tuohon ongelmaan kai sitten.
Kuvittelin ehkä väärin että kaikissa suko-latausjohdoissa on tuollainen L-pää jonkun sähköturvapimpelipompelimääräyksen takia, ehkä jopa EU-direktiivi ellei toinenkin. En ole sähköasentaja joten en tiedä.
Samaa mieltä että ei ehkä esteettisin vaihtoehto. Jos latausaseman oikeasti saisi hintaan 220 € niin voisin harkita tätä. Nykyisellään lataushybridi letkun päässä joka yö, enkä näe tätä ongelmaksi. Lähemmäs tuhat euroa siitä ettei tarvitse niin usein kaapelia kytkeä kuulostaa paljolta.Hommaa nyt ainakin latausasema. Ne suko jutut on hiukan Venaläistä 100 tonnin auton vieressä. Elli pro maksaa 220€ ja sillä voi sitten ladata 3*6A mikä on vielä askeleen ysävällisempää pääsulakkeille. Jos ulos tulee jo voimavirta töpseli niin ei sähkärillä siinä mene tuntia haaroittaa siitä tai sitten siitä sukosta Elliin.
Kiitoksia hyvistä perusteluista. Rahasta ei varsinaisesti pulaa, mutta en haluaisi tonnia maksaa jostain minkä hyöty on parhaimmillaankin nimellinen.Tuolla 8A latauksella ei todennäköisesti tuo kaksi yötä viikossa sinun ajoille riitä (40km/pv x7) ainakaan talvella. Toki riippuu "yön" pituudesta minkä se on latauksessa ja siitä kuinka paljon latausvirrasta menee pakkasella lämmitykseen. Jos ei kuormanhallinnasta halua maksaa ja pääsulakkeet ei kestä 3x16A latausta, niin laittaisin sinuna silti 3-vaihe laturin vaikka rajoitettuna 3x8A. Tällä saisit jo kolminkertaisen lataustehon (talvella ehkä enemmän kun hyötysuhde parempi), eikä autoa tarvitse roikottaa niin usein johdossa. Myös tilanteet jossa sen pitkän reissun jälkeen tarve saada virtaa akkuun vähän enemmän onnistuisivat helposti. Ja alle tonniin saa asennettunakin noita latausasemia, joka on mielestäni kohtuullinen hinta, kun tuo helpottaa elämää pienilläkin lataustarpeilla. Toki, jos rahasta pulaa niin kyllä tuolla 8A-sukollakin hyvin pärjää, kun pakkasilla vaan latailee useamman yön viikossa.
Sen verran vielä kysyn, että onko 3-vaihepistorasiaa latauspaikan lähellä? Monesti ainakin sähkökeskuksen sisällö sellainen on. Tähän saisi 3-vaihe matkalaturin kiinni, hintaa pari sataa eikä sähkömiestä tarvita.Samaa mieltä että ei ehkä esteettisin vaihtoehto. Jos latausaseman oikeasti saisi hintaan 220 € niin voisin harkita tätä. Nykyisellään lataushybridi letkun päässä joka yö, enkä näe tätä ongelmaksi. Lähemmäs tuhat euroa siitä ettei tarvitse niin usein kaapelia kytkeä kuulostaa paljolta.
Kiitoksia hyvistä perusteluista. Rahasta ei varsinaisesti pulaa, mutta en haluaisi tonnia maksaa jostain minkä hyöty on parhaimmillaankin nimellinen.
kolmivaihe rasiassa roikkuva vaan on viellä vähemmän esteettisen näköine, ja sit tarvii alkaa muistaa onko auto latauksessa vai voinko laittaa saunan samalla ko emäntä tekee ruokaa tai paukkuu sulakkeet kun siihen ei kuorman hallintaa saaSen verran vielä kysyn, että onko 3-vaihepistorasiaa latauspaikan lähellä? Monesti ainakin sähkökeskuksen sisällö sellainen on. Tähän saisi 3-vaihe matkalaturin kiinni, hintaa pari sataa eikä sähkömiestä tarvita.
matkalatureissa ei taida olla säätöä? tai en mä tie mutta epäilen näin.. kaikista autoista ei saa rajaa, joskin luulisin et ton hintasessa polessa sais..Pistää laturista (tai autosta) rajan.
Kyllä se 1-vaihelaturi paukuttaa niitä sulakkeita vähintäänkin samalla lailla. Se 8A 1-vaihelaturi polttaa sulakkeet helpommin kuin 3-vaiheinen 6A latauksella. Ihan yhtä suuri tarve on kuormanhallinnalle, oli laturi 1 tai 3 vaiheinen.kolmivaihe rasiassa roikkuva vaan on viellä vähemmän esteettisen näköine, ja sit tarvii alkaa muistaa onko auto latauksessa vai voinko laittaa saunan samalla ko emäntä tekee ruokaa tai paukkuu sulakkeet kun siihen ei kuorman hallintaa saa
yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!Kyllä se 1-vaihelaturi paukuttaa niitä sulakkeita vähintäänkin samalla lailla. Se 8A 1-vaihelaturi polttaa sulakkeet helpommin kuin 3-vaiheinen 6A latauksella. Ihan yhtä suuri tarve on kuormanhallinnalle, oli laturi 1 tai 3 vaiheinen.
Se sulake rajoittaa virtaa, ei tehoa. Ja 1 vaihelatauksessa virtaa tarvitsee kolminkertaisen määrän saman lataustehon saavuttamiseksi.
Ainakin kärkkäisen kaikista halvimmassa mallissa on, luulisin että kaikissa muissakin.yhä edelleen onko muka matkalatureissa säätö? eikös ne paina vaan sen maksimin?? kyllä mä ny sen tiedän että latausasemaa saa rajotettua, nyt onkin kyse matkalaturista!