- Liittynyt
- 21.11.2016
- Viestejä
- 6 528
Todella noviisi sähköhommissa kun olen niin vielä yhden todella tyhmän kysymyksen heitän:
Nyt siis autokatoksen sähköt tulevat yhden sulakkeen takaa, jossa lukee tuo 3x10Ax1.5.
Tarkoittaako tämä siis, että minulla onkin vain yksi 10 Ampeerin sulake - tämä vedetty 3x1.5 johdolla? On siis 1.5 mm2 johdolla vedetty.
Hieman idioottina oletin, että tuo 3x tarkoittaisi 3 kappaletta 10 A lähtöä. Mutta kun vain yksi sulake ja siinä lukee tuo 3x10Ax1.5 niin taisin vetää mutkat suoriksi. Tipahdan nyt siis itsekin siinä, että saanko ulos sen 2.4 KW vai 7 KW teoriassa. Mistä siis selvitän onko minulla 3-vaihe vai ei.
Valitettavasti tiedän salaojaremontin kautta, että putkitukset on niin pirun huonot ettei saada vedettyä niitä myöden uutta kaapelia.
Taitaa mennä vaikeammaksi kuin oletin. Sähkömiehelle tarvetta kyllä on...
Laitappa kuvia sieltä sähkökaapista/johdotuksista tänne niin saadaan ehkä lisätolkkua asiaan.
Muuten kommenttina asiaan niin meillä on viime talvesta saakka ollut täyssähköauto, ja latausasema on ollut koko ajan 3x8A tilassa vaikka voisi maksimissaan ottaa 3x16A. Latautuu ihan riittävän nopeasti tuollakin tahdilla. Tuossa meidän Wallessa on ihan kytkin kyljessä jolla tehotila valitaan, noissa em. Elli-latureissa säädöt tehdään laatikon sisältä dippikytkimillä joten eivät ole "lennosta säädettäviä" kuten Walle. Pääpointtina kuitenkin se että jos ei tarvitse yleisesti ajella akkua tyhjäksi ja sen jälkeen saada nopeasti ladattua täyteen niin jos siellä on kolme vaihetta käytössä niin 3x8A tarjoaa jo ihan mukavan lataustehon (n. 5,5 kW).
Sitten yks asia mikä voi vaikuttaa. Onko sulla ulkovarastoa siinä katoksen yhteydessä, ja jos, onko siellä lämmöt? Ulkovaraston lämpöpatteri saattaa nimittäin ottaa yli kilowatin tehoa, joten jos sulla on siellä sähköpatteri yhdessä vaiheessa 10A sulakkeen takana niin riippuen sen tehosta sulla voi jäädä siitä vaiheesta lataus aika pienelle teholle. Valitettavasti vaan se koko lataus pitää mitottaa heikoimman vaiheen mukaan koska kaikkien vaiheiden pitää tarjota samaa tehoa.
Edit: omassa tapauksessa latausaseman tehoa joudutaan rajoittamaan koska on saman tyyppinen tilanne että ulkorakennukseen oli valmiit kaapeloinnit eikä uutta saanut helposti vedettyä, meillä kuitenkin oli 16A sulakkaiden takana ja riittävällä kaapeloinnilla. Ulkovaraston lämmityspatteri ottaa sen verran tehoa ettei lämmityskaudella voi ottaa 16A tehoa vaiheista. Ja koko torppa sähkölämmitteinen 3x25A pääsulakkeilla niin ei muutenkaan voi talvella huudattaa 11kW autolaturille...