Sähköauton kotilataus

VW id charger pro tarjouksesta 219€

Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
 
Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.
 
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.

Tuo on kyllä totta, tosin silloin täytyisi olla se parikaapelointi laturin ja pää/ryhmäkeskuksen välillä.
 
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.

Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.

Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
 
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.

Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.

Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.

Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.

Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.

Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.

Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.

 
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.

Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.

Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.

Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.


Tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ja kiitos selvennyksestä. Made in Kiina, mutta niinpä autokin koska merkkirajaus ja budjetti.

Latauskaapelin voi toki vaihtaa, jossain asemissa vaihto rikkoo kotelon sinetin jolloin takuu raukeaa. Onko tietoa tästä mallista tuohon sinettihommaan?
 
Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
 
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä eri kuormanhallintapalikoista ole ottanut selvää (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Millä siis olit ajatellut rajoittaa virtaa tässä asennuksessa? Katkomalla vaiheita? Se kyllä rajoittaa tehoa, mutta virtaa se ei rajoita.
 
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?


Mä tipuin kärryltä... Et sä sitä tehoa saa ko dynaamisella kuormanhallinalla rajoitettua, paitsi korkeintaan pätkimällä vaiheita pois josta epäilen et autokaan tykkää tai se nykyinen laturi. Ja silloinkin on aina si mukana isoin virta per vaihe.. tuskin saat sähkäriä ees avuksi..paras vaan unohtaa se laturi ja hommata uus joka kykenee mitä haluat, ja sähkärikin suostuu asentaan

Edit @Variz oli nopeempi.. lyhyemmällä vastauksella :rofl:
 
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. :whistling: Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
 
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. :whistling: Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...

Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4kw (6A) ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1kw A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1kw A max)
Edit ja se ampeerimärärajaus tehdään just si sillä.älykkäämmällä laturilla ja sen softalla/apilla jollei auto salli tai halua sitä käyttää
 
Viimeksi muokattu:
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...

Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1A max)
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
 
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
Sry meni kw ja A sekasin.. eli juuh 6A min mutta id3 ainakin lataa myös 1kw "hätälatauksella" jollei saa lukittu pistoketta
Edit eli min 1.4kw ei A 6A siis min
edit muokattu ko pääsin koneellle alkuperäistä.. kännylllä tahtonu onnata
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään.

No siis joo mutta ei.

Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.

Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.

Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
 
No siis joo mutta ei.

Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.

Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.

Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
Noniin joo tämä selvensi taas monta asiaa, kiitokset. Oli unohtunut, että AC-hommista vastaa auton laturi.
 
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
 
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
 
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.

Erinomainen vinkki, pitääpä tutustua tuohon id chargeriin. Valmis mahdollisuus 3-vaiheelle puolta halvempaan hintaan ei väärin varmasti mene. En ajatellut, että nuo 3-vaihelaturit tukisivat tilannetta jossa voidaan kytkeä vain yksi vaihe.
 
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.

Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.

Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.

Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).

Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
 
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.

Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.

Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).

Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?

Nämä katoksessa olevat pistorasiat on molemmat vedetty keskuksesta omalla kaapelilla ilman välirasioita, olin sähkömiehen kaverina asentamassa ja ajatus silloin oli molemmat kestävät lohkolämppärit ja lämpöpuhaltimet tarvittaessa ongelmitta. 3-vaiheen veto paikalle ei myöskään olisi kovin iso projekti, mutta ehkä turhaa ennakointia jos nykyisen saisi hyödynnettyä turvallisesti vaikka id chargerille (autossa on vain yksivaihelaturi).
 
Kyseessä paritalo, jossa sähköliittymä tulee naapurin vanhanaikaisen sähkötaulun (3x25) kautta molempiin asuntoihin ja yhteiseen talliin. Lämmityksenä maalämpö. Nyt tallissa on super schuko, jota minä käytän hybridin lataukseen.

Naapurit hommasi e2008 sähköauton ja pitäisi heille miettiä samaan soppaan lataus mahdollisuus. Eläkeläisiä, joten hitaallakin latauksella pärjäävät, ajoa tulee niin vähän. Mutta aina 11kw olisi paras toki, mutta talon sähköt mietityttää.Olen miettinyt näin,

Helpoin:
1. Siirrän nykyisen plugarin pistokkeen molempien käyttöön, ei tule yhtäaikaista latausta.


Hyvä:
Tilaan sähkärin ja katsotaan saako heille tehokkaampaa laitettua. Jos pelkkä schuko(molemmilla oma rasia) mahdollinen heille niin joko pelkkä rasia vai kannattaisiko hommata samalla latausasema esim.


Jos tehokkaampi onnistuikin, niin varmaaan tämä:


Varmaan jotain kuormanhallintaa tulisi myös tarvitsemaan, mutta sähkäri osaa sen sitten kertoa.
Latausasema ei tarvitse älyä, eli johto seinään ja menoksi. Siinäkin heille jo "hi-fiä". Jos jollain on "tyhmä" latausasema myytävänä, niin laita yv.

(Yritin tutkia asiaa foorumia lukemalla, mutta lapset häiritsee kokoajan ja vaimon ilme on "lopeta jo", joten en saanut selvyyttä).

Kiitos etukäteen!
 
Jos tehokkaampi onnistuikin, niin varmaaan tämä:


Varmaan jotain kuormanhallintaa tulisi myös tarvitsemaan, mutta sähkäri osaa sen sitten kertoa.

Lähtisin siitä että sähköautoa ladataan aina jos mahdollista niin kolmella vaiheella ja tässä tapauksessa 11 kW teholla. Tai ainakin että laturi tukee 11 kW latausta. Usein ne voi konfiguroida pienemmälle teholle tai käyttämään vain yhtä tai kahta vaihetta.

Kuormanhallinta on pakollinen tai muuten sulakkeet paukkuu kun toisessa asunnossa saunotaan.
 
Oma kokemus on että yksivaihelataus riittää kotona oikein hyvin. Etenkin jos saat ladattua 16 ampeerilla. Se on kuitenkin jo noin 28 kwh kahdeksassa tunnissa akkuun (3,6 kw + 8h). Pikalaturilla sitten voi ladata nopeammin jos tarvitsee.
Jos ajot ovat sellaisia että auto ei seiso kotona ja tarvitsee virtaa nopeasti tai haluaa optimoida latauksen pörssisähkön halvoille tunneille, silloin on hyvä olla 11 kw tai jopa 22 kw laturi.
 
Puoli vuotta ladattu sukosta matkalaturilla täyssähköä, joka saa nyt luvan muuttua. Taloyhtiömuotoinen erillistalo, jonka taloyhtiö rajoittaa 1-vaihelataukseen. 2021 rakennettu, eli sähköjen osalta pitäisi olla nykyaikainen. Sulakekaapissa oma 16A sulake sähköauton lataukselle varastorakennuksen sähköistä, johon menee myös 2x suko erillisinä rasioina (näille oma sulake), josta nyt matkalaturilla puoli vuotta ladattu.

Ei tietoa saati varmuutta, korottaako taloyhtiö koskaan sähköliittymäänsä, jotta 3-vaihelataus tulisi mahdolliseksi, eli tästä optiosta ei tällä hetkellä haluta maksaa.

Kiinteä latausjohto, älyä tai etähallintaa ei vaadita, mutta sitä saa olla laturissa. Ainoana fiksuna vaihtoehtona tullut mieleen Defa Solid, joka olisi linkin mukaan 560 € alueellamme asennettuna, jos normaalista poikkeavia asennusratkaisuja ei tarvita.

Tuossa ei älyä tai muuta ole, mutta auton etähallinta-appilla pystyy ajastamaan latausajan aloituksen, jos pörssisähkössä roikutaan. Talous lämpiää ILP:llä + sähkökäyttöisellä lattialämmityksellä, sähkösauna päällä harvakseltaan, pyykkikone muutaman kerran viikossa ja keittiön sähkövermeet noin noin kerran päivässä. Kuormanhallintaa tuohon ei liene saa kaveriksi, mutta silti toiveissa on ottaa 16A laturista ulos.

Innohomen Charlie olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta haluan ehdottomasti kiinteän kaapelin laturista suoraan. Tarve ladata arkena 20 kW ympäri vuoden joka päivä.

Onko muita ideoita tähän liittyen?
 
Onko kiinteä kaapeli niin tärkeä? Meillä ei ole laturissa kiinteää kaapelia vaan on käytetty siinä auton mukana tullutta latauskaapelia. Kaapeli on saanut jäädä laturiin kiinni kun ei ladata.

Joskus harvoin kun lähdetään reissuun me otetaan hidaslatauskaapeli mukaan, mutta ei aina silloinkaan.

Mutta se olisi varmaan tuo Defa Solid tai sitten vaikkapa tämä:

Onhan noita tarjolla yllin kyllin.
 
Onko kiinteä kaapeli niin tärkeä? Meillä ei ole laturissa kiinteää kaapelia vaan on käytetty siinä auton mukana tullutta latauskaapelia. Kaapeli on saanut jäädä laturiin kiinni kun ei ladata.

Joskus harvoin kun lähdetään reissuun me otetaan hidaslatauskaapeli mukaan, mutta ei aina silloinkaan.

Mutta se olisi varmaan tuo Defa Solid tai sitten vaikkapa tämä:

Onhan noita tarjolla yllin kyllin.

Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.

Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.

edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
 
Jos ei ole Type 2 kaapelia erikseen niin sitten kannattaa ehdottomasti hankkia kiinteällä johdolla. Meilläkin vähän pelkona että joku käy pöllimässä kun ei olla kotona. Onneksi kuitenkin sen verran kaukana kadusta ettei se ihan hetken mielijohteesta lähde.
 
Taloyhtiömuotoinen erillistalo, jonka taloyhtiö rajoittaa 1-vaihelataukseen.

Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.

Onko sulla omaa ryhmäkeskusta asunnossa ja jos on niin millainen se on?

Ja jotta voisi sanoa onko rajoitukselle mitään perusteita niin voisi udella taloyhtiön liittymän pääsulakekokoa. (huom Liittymän koko, ei taloyhtiön mahdollisen oman kiinteistön pääsulakekokoa)
 
Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.

Onko sulla omaa ryhmäkeskusta asunnossa ja jos on niin millainen se on?

Ja jotta voisi sanoa onko rajoitukselle mitään perusteita niin voisi udella taloyhtiön liittymän pääsulakekokoa. (huom Liittymän koko, ei taloyhtiön mahdollisen oman kiinteistön pääsulakekokoa)
En osaa nuohon oikein noviisina vastata, mutta tätä on selvitelty sieltä suunnasta tänä vuonna tovi ja pakko myöntää, että periaatteellista muutosvastarintaisuutta tai vähintäänkin yksitahoisella konsultoinnilla olevaa tiedonkulkua on ollut ilmassa.
 
Onkos tuo ID Charger Pro järkevä valinta hybridi auton lataukseen? Tuli ostettu hybridi Ceed ja tällä hetkellä vain tavis pistorasia mistä ladata. Muutaman vuoden päästä kuitenkin täyssähkö on mahdollinen.
 
Onkos tuo ID Charger Pro järkevä valinta hybridi auton lataukseen? Tuli ostettu hybridi Ceed ja tällä hetkellä vain tavis pistorasia mistä ladata. Muutaman vuoden päästä kuitenkin täyssähkö on mahdollinen.
Juu on järkevä jokseenkin minkä vaan type2-auton lataukseen.
 
Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.

Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.

edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Tällaisella saa kaapelin kätevästi kiinni arkena. Ihan hyvä vaihtoehto, jos ei ole kiinteää kaapelia ja näppärä teline sellaisellekin.

 
Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.

Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.

edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Minulla pystyy laturissa lukitsemaan kaapelin paikoilleen joten sitä ei rikkomatta saa varastettua. Käytössä Easee Home.
 
Näkikö jollakin palvelulla kätevästi oman huushollin kulutusprofiilin tunneittain pidemmällä aikavälillä? Näkisi sitä osviittaa että onko se kuormanhallinta sähköauton lataukselle perusteltu? Vattenfallin soveluksella tietenkin näkee mutta ärsyttävä kun näkee vain yhden päivän kerrallaan ja seuraavan päivän lataus kestää useita sekunteja. Joku semmoinen palvelu olisi kätsy joka näyttäisi vaikka puoli vuotta kerrallaan kätevästi graafissa ja voisi selata sieltä piikkitunteja.
 
Näkikö jollakin palvelulla kätevästi oman huushollin kulutusprofiilin tunneittain pidemmällä aikavälillä? Näkisi sitä osviittaa että onko se kuormanhallinta sähköauton lataukselle perusteltu? Vattenfallin soveluksella tietenkin näkee mutta ärsyttävä kun näkee vain yhden päivän kerrallaan ja seuraavan päivän lataus kestää useita sekunteja. Joku semmoinen palvelu olisi kätsy joka näyttäisi vaikka puoli vuotta kerrallaan kätevästi graafissa ja voisi selata sieltä piikkitunteja.
Näkee, datahubista. Sensijaan tuntitasolta ei näe sitä, onko kuormanohjaukselle tarvetta.
Vaikka tynnin kulutus olisi 2kWh, siellä silti saattaa olla hyvinkin 2x25A piikkejä. Esimerkiksi aamulla voi olla yhtäaikaa kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja ja leivänpaahdin. Tällä saa jo sulakkeet lentoon jos lataa autoa samalla.
Saunominen on toinen, 8kW kiuas imee 3x12A, päälle sitten hiustenkuivausta, uunia tms. Taas sulakkeet kovilla jos quto lataa.

Nämä eivät siltikään näy tuntitason kulutuksessa välttämättä juuri mitenkään.
 
Näkee, datahubista. Sensijaan tuntitasolta ei näe sitä, onko kuormanohjaukselle tarvetta.
Vaikka tynnin kulutus olisi 2kWh, siellä silti saattaa olla hyvinkin 2x25A piikkejä. Esimerkiksi aamulla voi olla yhtäaikaa kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja ja leivänpaahdin. Tällä saa jo sulakkeet lentoon jos lataa autoa samalla.
Saunominen on toinen, 8kW kiuas imee 3x12A, päälle sitten hiustenkuivausta, uunia tms. Taas sulakkeet kovilla jos quto lataa.

Nämä eivät siltikään näy tuntitason kulutuksessa välttämättä juuri mitenkään.
Lähtökohtaisestihan noita minuuttitason ylityksiä (mikro, leivänpaahdin yms.) ei tarvitse kamalasti pelätä ja niitä tapahtuu helposti ilman sähköautoakin eivätkä sulakkeet pala. Saatan muistaa väärin, mutta olikohan niin että tyypillisesti kestävät 1,45-kertaista virtaa 10 minuuttia? Tuntitason kulutustiedoista siis saa varsin hyvin osviittaa siitä, onko kuormanhallinnalle tarvetta, mutta usein se kuormanhallinta on ihan hyvä idea, jos halutaan ladata 16A:n virralla.
 
Lähtökohtaisestihan noita minuuttitason ylityksiä (mikro, leivänpaahdin yms.) ei tarvitse kamalasti pelätä ja niitä tapahtuu helposti ilman sähköautoakin eivätkä sulakkeet pala. Saatan muistaa väärin, mutta olikohan niin että tyypillisesti kestävät 1,45-kertaista virtaa 10 minuuttia? Tuntitason kulutustiedoista siis saa varsin hyvin osviittaa siitä, onko kuormanhallinnalle tarvetta, mutta usein se kuormanhallinta on ihan hyvä idea, jos halutaan ladata 16A:n virralla.
Totta tämäkin, mutta nämä piikit voivat olla yllättävän suuria. Esimerkiksi hiustenkuivaaja (7A), kahvinkeitin (5A), uuni (5A), liesi (5A), kiuas (8A), sähköpatteri (4A/patteri) ja auton lataus 16A. Näistä saa kyllö huomaamatta yhdisteltyå sen 25A ilman lataustakin.

Edit. Lähinnä hain sitä, että tunnin keskikulutus ei kerro juuri mitään hetkellisestä kulutuksesta. Ja se sulake kestää kyllä hetkellistä enemmän kuin nimellisarvon, mutta se raja tulee jossain kohtaa kyllä vastaan, ja sitä ei kyllä näe tuntitason mittauksesta edes suuntaa-antavasti.

Edit2. Katsoin ABB laukaisukäyriä, ja 1minuutin ylikuormaa kestää noin 1,5-2,5x. 10minuuttia on käytällä noin 1,25-1,5x. Tunnin kestää vetää ainakin 1,13xnimelliskesto.
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaa nyt mahdottoman monimutkaiseen kysymykseen vastaus:

Omakotitalossani on 3x10Ax1.5 sulakkeet talosta autokatokseen. Autokatoksessa "normaali" pistorasia eli se mikä mm. lämmitystolpissa eli kaksinapainen.

Harkinnassa Polestar 2 ja ongelmana, että en tiedä miten toteuttaisi tämän latausratkaisun. Uusien johtojen vetäminen talosta katokseen on vaikeaa , joten mieluiten teen jonkun välimallin ratkaisun.

Eikö tuolla 3x10Ax1.5 saisi siis teoriassa kolmivaiheisena noin 7 KW ulos latausta varten? Se on minulle nähdäkseni ihan riittävä. Ongelmana on, että tarvitsen sen eri mallin "pistotulpan"?

Kannattaako mun hommata joku sähköauton latausasema - saako sillä tuon 7 KW Polestariin helpoiten ulos? Ymmärsin niin, että tuosta Polestar saa vain 8A ns "matkalaturilla" ulos ja muutoin pitäisi olla se voimavirtapään pistorasia (vai mikälie onkaan).

Teslaa kun aikanaa mietin niin myyjä väitti, että saisin pistotulpalla 7 KW ulos mutta Polestar sanoo ettei onnistu.

Olen siis pihalla kuin lumiukko - mikä olisi halvin sähköauton fiksu kotilatausasema ja mitä sillä saisi ulos? Kätevä sähkäri kyllä löytyy, joka osaa auttaa asennuksessa.

Mitä tämä Elli ID Charger Pro antaisi tuolla 3x10Ax1.5 sulake- ja johtocombolla Polestarin lataukseen tehoja?
 
Sanokaa nyt mahdottoman monimutkaiseen kysymykseen vastaus:

Omakotitalossani on 3x10Ax1.5 sulakkeet talosta autokatokseen. Autokatoksessa "normaali" pistorasia eli se mikä mm. lämmitystolpissa eli kaksinapainen.

Tämä on hieman epätavallista, joskin mahdollista että autokatoksen pistorasialle tulee vain 10A sulakkeet. Onko keskukselta katokselle asti pitkäkin matka?

Harkinnassa Polestar 2 ja ongelmana, että en tiedä miten toteuttaisi tämän latausratkaisun. Uusien johtojen vetäminen talosta katokseen on vaikeaa , joten mieluiten teen jonkun välimallin ratkaisun.

Eikö tuolla 3x10Ax1.5 saisi siis teoriassa kolmivaiheisena noin 7 KW ulos latausta varten? Se on minulle nähdäkseni ihan riittävä. Ongelmana on, että tarvitsen sen eri mallin "pistotulpan"?

Kannattaako mun hommata joku sähköauton latausasema - saako sillä tuon 7 KW Polestariin helpoiten ulos? Ymmärsin niin, että tuosta Polestar saa vain 8A ns "matkalaturilla" ulos ja muutoin pitäisi olla se voimavirtapään pistorasia (vai mikälie onkaan).

Noilla "matkalatureilla" voi olla useita eri tehoversioita. Esim. ns. caravanpistotulppa jolla saa täydet 3,7kW (1x16A) tai aina 11kW asti(3x16A) voimavirtapistokkeesta. Polestarin laturi lienee rajoitettu 8A virtaan koska se menee tavalliseen pistorasiaan ja sen kuormittaminen pitkiä aikoja suuremmalla kuin 8A virralla ei ole yleensä laitevalmistajan ohjeiden mukaista.

Teslaa kun aikanaa mietin niin myyjä väitti, että saisin pistotulpalla 7 KW ulos mutta Polestar sanoo ettei onnistu.

Olen siis pihalla kuin lumiukko - mikä olisi halvin sähköauton fiksu kotilatausasema ja mitä sillä saisi ulos? Kätevä sähkäri kyllä löytyy, joka osaa auttaa asennuksessa.

Mitä tämä Elli ID Charger Pro antaisi tuolla 3x10Ax1.5 sulake- ja johtocombolla Polestarin lataukseen tehoja?

Teslan myyjä on varmaankin puhunut tuollaisesta voimavirtapistokkeeseen tulevasta matkalaturista, niistä saa kyllä ulos ihan 11kW asti jopa.

Jos se kuormanhallinnan vaatiman tietoliikenneyhteyden toteutus on vaikeaa niin hankkisin ihan halvimman mahdollisen 3-vaihelataukseen kykenevän laturin jossa voi asettaa virtarajan käsin. Sen asetuksen voi sitten vaikka ensin laittaa 10A jolloin saa jo sen 7kW lataustehon, joka useimmille on enemmän kuin tarpeeksi. Jos nuo sulakkeet pomppaa, niin rajoittaa sitten sen jälkeen vaikka 3x8A jolloin edelleen saa ihan hyvät tehot kiitos kolmivaiheisuuden.

Ennen laturin hankintaa kannattanee varmistaa, että onko siihen mahdollista tehdä noita rajoituksia kuinka helposti vai vaatiiko sähkärin käymistä(osassa hoituu appilla, osaan vaatii dippikytkinten muutosta laitteen sisällä)
 
Ihan ensin kannattaa tutkia katoksen johtoveto. Jos siellä on 2.5mm kaapelia niin kohtuu pienellä muutoksella saat sinne 16A nallien taakse 11kW laturin. Jos kokonaiskuorma pääsulakkeiden ja muun kulutuksen suhteen huolettaa niin kuormanhallinnalla. Esim id charger (200-250€ ominaisuuksista ja johdon pituudesta riippuen). Tosin siinä kuormanhallinta langallinen. Ja jos se 3x10A veto sinne katokseen menee 1.5mm2 johdolla ei välttämättä ole amerikantemppu vetää samaan putkeen uusi 2.5mm2 kaapeli.

Kerran kun alkaa tekemään ja joutuu sähkäriä käyttämään paikalla, niin tekee sitten kunnolla.
 
Kiitos vastauksista!

Todella noviisi sähköhommissa kun olen niin vielä yhden todella tyhmän kysymyksen heitän:

Nyt siis autokatoksen sähköt tulevat yhden sulakkeen takaa, jossa lukee tuo 3x10Ax1.5.

Tarkoittaako tämä siis, että minulla onkin vain yksi 10 Ampeerin sulake - tämä vedetty 3x1.5 johdolla? On siis 1.5 mm2 johdolla vedetty.

Hieman idioottina oletin, että tuo 3x tarkoittaisi 3 kappaletta 10 A lähtöä. Mutta kun vain yksi sulake ja siinä lukee tuo 3x10Ax1.5 niin taisin vetää mutkat suoriksi. Tipahdan nyt siis itsekin siinä, että saanko ulos sen 2.4 KW vai 7 KW teoriassa. Mistä siis selvitän onko minulla 3-vaihe vai ei.

Valitettavasti tiedän salaojaremontin kautta, että putkitukset on niin pirun huonot ettei saada vedettyä niitä myöden uutta kaapelia.

Taitaa mennä vaikeammaksi kuin oletin. Sähkömiehelle tarvetta kyllä on...
 
Sanokaa nyt mahdottoman monimutkaiseen kysymykseen vastaus:

Omakotitalossani on 3x10Ax1.5 sulakkeet talosta autokatokseen. Autokatoksessa "normaali" pistorasia eli se mikä mm. lämmitystolpissa eli kaksinapainen.

Harkinnassa Polestar 2 ja ongelmana, että en tiedä miten toteuttaisi tämän latausratkaisun. Uusien johtojen vetäminen talosta katokseen on vaikeaa , joten mieluiten teen jonkun välimallin ratkaisun.
...
Jos nyt ymmärrän oikein, niin autokatokseen tulee kolmivaiheinen 1.5mm2 johto. Oletan, että katoksen pistorasian lisäksi syöttö menee esim. valoille ja mahdollisesti jollekin muullekin.

Periaatteessa tuolla onnistuu lataus esim. 3x8A eli 5,5 kW. En lataisi pitkiä aikoja 1.5mm2 kaapelilla 10A virralla, varsinkin kun kyseessä ei todennäköisesti ole ilma-asenteinen kaapeli.

Suoraan sanoen selvittäisin, meneekö nykyinen kaapeli putkessa ja jos menee niin 2.5mm2 tai 6mm2 kaapeli tilalle. Jos ei ja talossa asutaan pitkään sekä sähköauto on tullut jäädäkseen, kaivaisin uuden kaapelin.

Edit: Sinulle taitaa mennä katokseen vain yksi vaihe 1.5mm2 johdolla. Siihen saat normaalin 8A suko-laturin kiinni. Suosittelen tarttumaan lapioon ja tekemään homman kunnolla.
Tämä on hieman epätavallista, joskin mahdollista että autokatoksen pistorasialle tulee vain 10A sulakkeet. Onko keskukselta katokselle asti pitkäkin matka?
...
Jos se kuormanhallinnan vaatiman tietoliikenneyhteyden toteutus on vaikeaa niin hankkisin ihan halvimman mahdollisen 3-vaihelataukseen kykenevän laturin jossa voi asettaa virtarajan käsin. Sen asetuksen voi sitten vaikka ensin laittaa 10A jolloin saa jo sen 7kW lataustehon, joka useimmille on enemmän kuin tarpeeksi. Jos nuo sulakkeet pomppaa, niin rajoittaa sitten sen jälkeen vaikka 3x8A jolloin edelleen saa ihan hyvät tehot kiitos kolmivaiheisuuden.
On hyvin epätavallista, että 1,5mm2 kaapelille laitetaan yli 10A sulakkeita. Miksi siis epätavallista? Luulitko, että veto on 2,5mm2 toteutettu?

Jos halutaan potkua, vedetään 2,5mm2 ja laitetaan 16A sulake.

Latsuksen kanssa pitää olla tarkkana. Moni laturi (ainakin softalla säädettävä) voi resetoitua tai tai sen voi vahingossa säätää lataamaan 16A teholla. Silloin sulake tykkää kyttyrää ja ajan myötä jokin liitos. Itse en hommaisi kolmivaihelaturia ollenkaan johdon ollessa 1.5mm2.
 
Kiitos vastauksista!

Todella noviisi sähköhommissa kun olen niin vielä yhden todella tyhmän kysymyksen heitän:

Nyt siis autokatoksen sähköt tulevat yhden sulakkeen takaa, jossa lukee tuo 3x10x1.5.

Tarkoittaako tämä siis, että minulla onkin vain yksi 10 Ampeerin sulake - tämä vedetty 3x1.5 johdolla? On siis 1.5 mm2 johdolla vedetty.

Hieman idioottina oletin, että tuo 3x tarkoittaisi 3 kappaletta 10 A lähtöä. Mutta kun vain yksi sulake ja siinä lukee tuo 3x10Ax1.5 niin taisin vetää mutkat suoriksi.

Valitettavasti tiedän salaojaremontin kautta, että putkitukset on niin pirun huonot ettei saada vedettyä niitä myöden uutta kaapelia.

Taitaa mennä vaikeammaksi kuin oletin.
No sitten jos niitä sulakkeita on tasan yksi, on siellä tällä hetkellä tehoa käytettävissä se max 1x10A aka 2,3kW. En ole noista kirjailuista niin tietoinen voisiko tuossa kuitenkin olla 3 eri syöttöjohtoa vedetty yhdeltä sulakkeelta, jolloin parin uuden sulakkeen jälkeen sinne se n. 7kW saataisiin. Pahoin pelkään kyllä että on 3-napainen johto 1.5mm2 paksuudella L, N ja suojamaa..
Kuvia taulusta tai katokseen tulevasta johdosta niin voi alkaa arvuuttelemaan.
 
No sitten jos niitä sulakkeita on tasan yksi, on siellä tällä hetkellä tehoa käytettävissä se max 1x10A aka 2,3kW. En ole noista kirjailuista niin tietoinen voisiko tuossa kuitenkin olla 3 eri syöttöjohtoa vedetty yhdeltä sulakkeelta, jolloin parin uuden sulakkeen jälkeen sinne se n. 7kW saataisiin. Pahoin pelkään kyllä että on 3-napainen johto 1.5mm2 paksuudella L, N ja suojamaa..
Kuvia taulusta tai katokseen tulevasta johdosta niin voi alkaa arvuuttelemaan.
Kertooko Mcmk mitään? Tämä luki taululla sulakkeen edessä.
 
Selvä! Kiitos kaikille isosti. Muuten olisin lähdellyt auton hankinnassa soitellen sotaan. Kovin vähän Polestarin myyjä osasi vinkata näistä ”pikkujutuista”.

Eiköhän tuo 1.5 viittaisi vahvasti 1.5 johtoon mutta koitan saada raadille vielä kuvan. Minulla ns vanhan liiton isot sulakkeet taulussa vielä, niistä sulakkeista vai kaapelista kuva olisi siis paras?
 
Tulkitsin itse ensin väärin tuota kysyjän kaapelia, jostain syystä ignorasin tuon "1.5" tuosta kokonaan.


On hyvin epätavallista, että 1,5mm2 kaapelille laitetaan yli 10A sulakkeita. Miksi siis epätavallista? Luulitko, että veto on 2,5mm2 toteutettu?

Kyllä, hyvin epätavallista mutta tulkitsin väärin juuri siten, että olisi esim. pitkän kaapelivedon takia 2.5mm2 kaapeli ja 10A sulakkeet oikosulkuvirran riittävyyden takaamiseksi.

Itse en hommaisi kolmivaihelaturia ollenkaan johdon ollessa 1.5mm2.

Ei kai se johdon poikkipinta-alasta ole kiinni se laturin vaiheiden määrä vaan johtimien määrästä. Kolmivaiheisena saadaan siirrettyä sama teho pienemmällä poikkipinta-alalla/kauemmas eli kolmivaiheisuus on mielestäni aina tavoiteltavaa jos kaapelointi sen mahdollistaa. Tässä tapauksessa tosin ilmeisesti ei mahdollista, jäämme odottamaan lisäkuvia.

Laita @koiruhl1 lisäkuvia niistä kaapeleista mitä siellä on, niin osataan sanoa paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 458
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom