Langallisesti kyllä.Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturit
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Langallisesti kyllä.Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturit
VW id charger pro tarjouksesta 219€
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.
Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.
Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.
Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.
Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.
Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.
Muut - Schneider Electric sähköauton latausasema 11kW EVH4S11NC + EVlink Home Peak Control EVA1HPC3
Tuote: Schneider Electric - Wallbox 11KW EVlink Home EVH4S11NC sähköauton latausasema Schneider Electric EVlink Home Peak Control EVA1HPC3 -kuormanhallintayksikkö Tarjoushinta: Latausasema 338,64 euroa, kuormanhallintayksikkö 173,60e. Normaalihinta: Enemmän. Kauppa: Amazon.de Voimassa...bbs.io-tech.fi
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.
Millä siis olit ajatellut rajoittaa virtaa tässä asennuksessa? Katkomalla vaiheita? Se kyllä rajoittaa tehoa, mutta virtaa se ei rajoita.Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).
Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä eri kuormanhallintapalikoista ole ottanut selvää (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).
Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...
Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1A max)
Sry meni kw ja A sekasin.. eli juuh 6A min mutta id3 ainakin lataa myös 1kw "hätälatauksella" jollei saa lukittu pistokettaStandardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään.
Noniin joo tämä selvensi taas monta asiaa, kiitokset. Oli unohtunut, että AC-hommista vastaa auton laturi.No siis joo mutta ei.
Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.
Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.
Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.
Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.
Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).
Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
Jos tehokkaampi onnistuikin, niin varmaaan tämä:
Volkswagen ID. Charger 2 | Osta netissä | VW Shop - powered by Elli
Volkswagen ID. Charger tarjoten nopean lataustehon kotiparkkipaikallasi. ✓ Tilaa nyt verkossa!vw.elli.eco
Varmaan jotain kuormanhallintaa tulisi myös tarvitsemaan, mutta sähkäri osaa sen sitten kertoa.
Onko kiinteä kaapeli niin tärkeä? Meillä ei ole laturissa kiinteää kaapelia vaan on käytetty siinä auton mukana tullutta latauskaapelia. Kaapeli on saanut jäädä laturiin kiinni kun ei ladata.
Joskus harvoin kun lähdetään reissuun me otetaan hidaslatauskaapeli mukaan, mutta ei aina silloinkaan.
Mutta se olisi varmaan tuo Defa Solid tai sitten vaikkapa tämä:
Wissenergy EVSE Type2 CC30 11kW latausasema Apilla | Karkkainen.com verkkokauppa
Pienikokoinen, huippuominaisuuksilla varustettu latausasema Type2-pistorasialla. CC30 11kW laturi on ihanteellinen valinta asiakkaille, jotka etsivät kompaktia ja tyylikästä latausasemaa. Älykäs lataus: Latausprosessia voidaan seurata ja ohjata älypuhelinsovelluksella EVSEMaster (ilmainen...www.karkkainen.com
Onhan noita tarjolla yllin kyllin.
Taloyhtiömuotoinen erillistalo, jonka taloyhtiö rajoittaa 1-vaihelataukseen.
En osaa nuohon oikein noviisina vastata, mutta tätä on selvitelty sieltä suunnasta tänä vuonna tovi ja pakko myöntää, että periaatteellista muutosvastarintaisuutta tai vähintäänkin yksitahoisella konsultoinnilla olevaa tiedonkulkua on ollut ilmassa.Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.
Onko sulla omaa ryhmäkeskusta asunnossa ja jos on niin millainen se on?
Ja jotta voisi sanoa onko rajoitukselle mitään perusteita niin voisi udella taloyhtiön liittymän pääsulakekokoa. (huom Liittymän koko, ei taloyhtiön mahdollisen oman kiinteistön pääsulakekokoa)
Juu on järkevä jokseenkin minkä vaan type2-auton lataukseen.Onkos tuo ID Charger Pro järkevä valinta hybridi auton lataukseen? Tuli ostettu hybridi Ceed ja tällä hetkellä vain tavis pistorasia mistä ladata. Muutaman vuoden päästä kuitenkin täyssähkö on mahdollinen.
Tällaisella saa kaapelin kätevästi kiinni arkena. Ihan hyvä vaihtoehto, jos ei ole kiinteää kaapelia ja näppärä teline sellaisellekin.Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.
Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.
edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Minulla pystyy laturissa lukitsemaan kaapelin paikoilleen joten sitä ei rikkomatta saa varastettua. Käytössä Easee Home.Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.
Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.
edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Näkee, datahubista. Sensijaan tuntitasolta ei näe sitä, onko kuormanohjaukselle tarvetta.Näkikö jollakin palvelulla kätevästi oman huushollin kulutusprofiilin tunneittain pidemmällä aikavälillä? Näkisi sitä osviittaa että onko se kuormanhallinta sähköauton lataukselle perusteltu? Vattenfallin soveluksella tietenkin näkee mutta ärsyttävä kun näkee vain yhden päivän kerrallaan ja seuraavan päivän lataus kestää useita sekunteja. Joku semmoinen palvelu olisi kätsy joka näyttäisi vaikka puoli vuotta kerrallaan kätevästi graafissa ja voisi selata sieltä piikkitunteja.
Lähtökohtaisestihan noita minuuttitason ylityksiä (mikro, leivänpaahdin yms.) ei tarvitse kamalasti pelätä ja niitä tapahtuu helposti ilman sähköautoakin eivätkä sulakkeet pala. Saatan muistaa väärin, mutta olikohan niin että tyypillisesti kestävät 1,45-kertaista virtaa 10 minuuttia? Tuntitason kulutustiedoista siis saa varsin hyvin osviittaa siitä, onko kuormanhallinnalle tarvetta, mutta usein se kuormanhallinta on ihan hyvä idea, jos halutaan ladata 16A:n virralla.Näkee, datahubista. Sensijaan tuntitasolta ei näe sitä, onko kuormanohjaukselle tarvetta.
Vaikka tynnin kulutus olisi 2kWh, siellä silti saattaa olla hyvinkin 2x25A piikkejä. Esimerkiksi aamulla voi olla yhtäaikaa kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja ja leivänpaahdin. Tällä saa jo sulakkeet lentoon jos lataa autoa samalla.
Saunominen on toinen, 8kW kiuas imee 3x12A, päälle sitten hiustenkuivausta, uunia tms. Taas sulakkeet kovilla jos quto lataa.
Nämä eivät siltikään näy tuntitason kulutuksessa välttämättä juuri mitenkään.
Totta tämäkin, mutta nämä piikit voivat olla yllättävän suuria. Esimerkiksi hiustenkuivaaja (7A), kahvinkeitin (5A), uuni (5A), liesi (5A), kiuas (8A), sähköpatteri (4A/patteri) ja auton lataus 16A. Näistä saa kyllö huomaamatta yhdisteltyå sen 25A ilman lataustakin.Lähtökohtaisestihan noita minuuttitason ylityksiä (mikro, leivänpaahdin yms.) ei tarvitse kamalasti pelätä ja niitä tapahtuu helposti ilman sähköautoakin eivätkä sulakkeet pala. Saatan muistaa väärin, mutta olikohan niin että tyypillisesti kestävät 1,45-kertaista virtaa 10 minuuttia? Tuntitason kulutustiedoista siis saa varsin hyvin osviittaa siitä, onko kuormanhallinnalle tarvetta, mutta usein se kuormanhallinta on ihan hyvä idea, jos halutaan ladata 16A:n virralla.
Pitäisi sopia.Mulla on pihassa Garon 2x16A sulakkeilla varustettu lohkolämmitintolppa vuodelta 2015. Onkohan tuo yhteensopiva nykyisten Garon tuotteiden kanssa? Voisi olla helpoin (mutta ei paras) latausratkaisu päivittää sisuskalut sähköauton lataamisen mahdollistavaan malliin esim. IDLN-3hrs 216-2 - Sähköasennustarvikkeet Suomeen ja kansainvälisille markkinoille
Sanokaa nyt mahdottoman monimutkaiseen kysymykseen vastaus:
Omakotitalossani on 3x10Ax1.5 sulakkeet talosta autokatokseen. Autokatoksessa "normaali" pistorasia eli se mikä mm. lämmitystolpissa eli kaksinapainen.
Harkinnassa Polestar 2 ja ongelmana, että en tiedä miten toteuttaisi tämän latausratkaisun. Uusien johtojen vetäminen talosta katokseen on vaikeaa , joten mieluiten teen jonkun välimallin ratkaisun.
Eikö tuolla 3x10Ax1.5 saisi siis teoriassa kolmivaiheisena noin 7 KW ulos latausta varten? Se on minulle nähdäkseni ihan riittävä. Ongelmana on, että tarvitsen sen eri mallin "pistotulpan"?
Kannattaako mun hommata joku sähköauton latausasema - saako sillä tuon 7 KW Polestariin helpoiten ulos? Ymmärsin niin, että tuosta Polestar saa vain 8A ns "matkalaturilla" ulos ja muutoin pitäisi olla se voimavirtapään pistorasia (vai mikälie onkaan).
Teslaa kun aikanaa mietin niin myyjä väitti, että saisin pistotulpalla 7 KW ulos mutta Polestar sanoo ettei onnistu.
Olen siis pihalla kuin lumiukko - mikä olisi halvin sähköauton fiksu kotilatausasema ja mitä sillä saisi ulos? Kätevä sähkäri kyllä löytyy, joka osaa auttaa asennuksessa.
Mitä tämä Elli ID Charger Pro antaisi tuolla 3x10Ax1.5 sulake- ja johtocombolla Polestarin lataukseen tehoja?
Jos nyt ymmärrän oikein, niin autokatokseen tulee kolmivaiheinen 1.5mm2 johto. Oletan, että katoksen pistorasian lisäksi syöttö menee esim. valoille ja mahdollisesti jollekin muullekin.Sanokaa nyt mahdottoman monimutkaiseen kysymykseen vastaus:
Omakotitalossani on 3x10Ax1.5 sulakkeet talosta autokatokseen. Autokatoksessa "normaali" pistorasia eli se mikä mm. lämmitystolpissa eli kaksinapainen.
Harkinnassa Polestar 2 ja ongelmana, että en tiedä miten toteuttaisi tämän latausratkaisun. Uusien johtojen vetäminen talosta katokseen on vaikeaa , joten mieluiten teen jonkun välimallin ratkaisun.
...
On hyvin epätavallista, että 1,5mm2 kaapelille laitetaan yli 10A sulakkeita. Miksi siis epätavallista? Luulitko, että veto on 2,5mm2 toteutettu?Tämä on hieman epätavallista, joskin mahdollista että autokatoksen pistorasialle tulee vain 10A sulakkeet. Onko keskukselta katokselle asti pitkäkin matka?
...
Jos se kuormanhallinnan vaatiman tietoliikenneyhteyden toteutus on vaikeaa niin hankkisin ihan halvimman mahdollisen 3-vaihelataukseen kykenevän laturin jossa voi asettaa virtarajan käsin. Sen asetuksen voi sitten vaikka ensin laittaa 10A jolloin saa jo sen 7kW lataustehon, joka useimmille on enemmän kuin tarpeeksi. Jos nuo sulakkeet pomppaa, niin rajoittaa sitten sen jälkeen vaikka 3x8A jolloin edelleen saa ihan hyvät tehot kiitos kolmivaiheisuuden.
No sitten jos niitä sulakkeita on tasan yksi, on siellä tällä hetkellä tehoa käytettävissä se max 1x10A aka 2,3kW. En ole noista kirjailuista niin tietoinen voisiko tuossa kuitenkin olla 3 eri syöttöjohtoa vedetty yhdeltä sulakkeelta, jolloin parin uuden sulakkeen jälkeen sinne se n. 7kW saataisiin. Pahoin pelkään kyllä että on 3-napainen johto 1.5mm2 paksuudella L, N ja suojamaa..Kiitos vastauksista!
Todella noviisi sähköhommissa kun olen niin vielä yhden todella tyhmän kysymyksen heitän:
Nyt siis autokatoksen sähköt tulevat yhden sulakkeen takaa, jossa lukee tuo 3x10x1.5.
Tarkoittaako tämä siis, että minulla onkin vain yksi 10 Ampeerin sulake - tämä vedetty 3x1.5 johdolla? On siis 1.5 mm2 johdolla vedetty.
Hieman idioottina oletin, että tuo 3x tarkoittaisi 3 kappaletta 10 A lähtöä. Mutta kun vain yksi sulake ja siinä lukee tuo 3x10Ax1.5 niin taisin vetää mutkat suoriksi.
Valitettavasti tiedän salaojaremontin kautta, että putkitukset on niin pirun huonot ettei saada vedettyä niitä myöden uutta kaapelia.
Taitaa mennä vaikeammaksi kuin oletin.
Kertooko Mcmk mitään? Tämä luki taululla sulakkeen edessä.No sitten jos niitä sulakkeita on tasan yksi, on siellä tällä hetkellä tehoa käytettävissä se max 1x10A aka 2,3kW. En ole noista kirjailuista niin tietoinen voisiko tuossa kuitenkin olla 3 eri syöttöjohtoa vedetty yhdeltä sulakkeelta, jolloin parin uuden sulakkeen jälkeen sinne se n. 7kW saataisiin. Pahoin pelkään kyllä että on 3-napainen johto 1.5mm2 paksuudella L, N ja suojamaa..
Kuvia taulusta tai katokseen tulevasta johdosta niin voi alkaa arvuuttelemaan.
Se on maakaapelia ja sitä löytyy 1,5mm ja sitten myös isompina kokoina myös. Eli eipä auta oikein. Kuva voisi mahdollisesti avata asiaa enemmän sulakekaapista.Kertooko Mcmk mitään? Tämä luki taululla sulakkeen edessä.
On hyvin epätavallista, että 1,5mm2 kaapelille laitetaan yli 10A sulakkeita. Miksi siis epätavallista? Luulitko, että veto on 2,5mm2 toteutettu?
Itse en hommaisi kolmivaihelaturia ollenkaan johdon ollessa 1.5mm2.