Sähköauton kotilataus

Mikähän olisi hyvä n. 8m kaapelilla oleva latauslaite nykyisen 5 metrisen tilalle? Helpottas elamaa talvisin kun ei olisi niin tarkkaa miten auton parkkeeraa latausrasiallisen tolpan läheisyyteen eikä tarttis aina perruuttaa hangessa s-mutkaa paikalle.
siis 3-vaihe-tökkeliin?
tätä itse käytellyt onnistuneesti. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/motorwerk-ev-type2-11kw-8m-sahkoauton-latauslaite
269e, ei varmaan paljon edullisemmin saa kotimaasta tilattua. Saman laitteen varmaan jostain temusta satasella, mutta ei välttämättä ole sisuskalut samat.
30 e lisää niin kaapelia 2 m enempi.
(edit, kerran on 1,5 vuoden aikana laite seonnut ja pitänyt käyttää irti virroista. Ja 1. kerran virtojen päälle laittamisen jälkeen mielestäni ei kättele teslan kanssa oikein vaan pitää kytkeä uudelleen Type2. Voi olla siis että ei toimi kunnolla, jos 240vx3 ei ole jatkuvasti päällä (joo ymmärrän vaiheet).
jos oikeasta kiinteästä "latausasemasta" kyse eikä tarve kuin tyhmälle laitteelle, niin VW:llä oli hyvä tarjous - ketjussa ollut moneen kertaan - ehkäpä jo ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Schuko-pistoke on tuossa käytössä olevassa latausrasiassa, vastaava kuin tuo aikaisempi satmatic mutta garon tekele. Sähkömies pisti sisuskalut niin ettei saa kuin 1,8kW tehon, piuhat ja/tai keskus ei kestä enempää.

Kärkkäisellä näytti olevan schuko-versio olevan hyllyssä haettavaksi, tollaisella pärjännee aikansa sähköremonttia odotellessa.
 
Schuko-pistoke on tuossa käytössä olevassa latausrasiassa, vastaava kuin tuo aikaisempi satmatic mutta garon tekele. Sähkömies pisti sisuskalut niin ettei saa kuin 1,8kW tehon, piuhat ja/tai keskus ei kestä enempää.

Kärkkäisellä näytti olevan schuko-versio olevan hyllyssä haettavaksi, tollaisella pärjännee aikansa sähköremonttia odotellessa.

Täsmennyksenä, että suko latauksessa tehon määrittää aina se latauslaite, vaikka toki siinä tolpassa saattaa olla sitten "kovana" rajoituksena sulakkeet jotka laukeaa jos sillä laturilla yrittää repiä 16A virralla tolpasta jossa on esim. 10A sulakkeet.

Eli tuossa linkatun laturin tapauksessa siitä pitää asettaa päälle 8A raja, niin ei pitäisi tolpan sulakkeen(johdonsuojakatkaisija) laueta.
 
Kumpi on alun eliniän ja kestävyyden kannalta parempi?

A) joka yö 45%->70% 8-10A yksivaiheella?

B) joka toinen yö 30%->80% 16-20A yksivaiheella?

Vai mikä olisi optimaalinen lataustapa akun elinkaaren kannalta kun ajoa tulee klo 8-18 välillä noin 20kwh verran?

Normi vuoden 2022 volvon lithium-akku, ei LFP.
 
Ensimmäinen tapa ei jätä kuseen kun jotain yllättävää tapahtuu aikatauluissa ja pitääkin lähteä syystä X.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
 
Ensi kuussa pihaan tulee Polestar 3. Akun kapasiteetti 111 kWh ja WLTP-kantama 632 km. Auto on laturissa 22 tuntia vuorokaudesta, päivittäinen ajosuorite noin 40 km. Parin kuukauden välein 300 km reissu suuntaansa.

Nykyistä hybridiä on ladattu 8A-kaapelilla suko-pistokkeesta kohta neljä vuotta ongelmitta. Minun ei ilmeisesti kannata päivittää latausjärjestelmää järeämpään tällä ajoprofiililla? Auto tulee leasingilla, niin voin varmuuden vuoksi pitää akun 100% latauksessa koko ajan.
vaikka ei kiinostusta akun kuntoon ni jos normisti vaan 40km ajo päivässä, ni 80 ois pare ja si ennen sitä isoa reissua 100.. pieni vaiva lienee jos parin kuukauden välein vaan pitää nostaa oletus sataan.. joskin se sadan seisottaminen noissa on enempi jos sitä on pitkään, nythän ois aina kulutustakin päivittäin eli auto ei seisois sitä kuukautta yli satasessa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 943
Viestejä
4 429 762
Jäsenet
73 457
Uusin jäsen
leppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom