Sähköauton kotilataus

Todella noviisi sähköhommissa kun olen niin vielä yhden todella tyhmän kysymyksen heitän:

Nyt siis autokatoksen sähköt tulevat yhden sulakkeen takaa, jossa lukee tuo 3x10Ax1.5.

Tarkoittaako tämä siis, että minulla onkin vain yksi 10 Ampeerin sulake - tämä vedetty 3x1.5 johdolla? On siis 1.5 mm2 johdolla vedetty.

Hieman idioottina oletin, että tuo 3x tarkoittaisi 3 kappaletta 10 A lähtöä. Mutta kun vain yksi sulake ja siinä lukee tuo 3x10Ax1.5 niin taisin vetää mutkat suoriksi. Tipahdan nyt siis itsekin siinä, että saanko ulos sen 2.4 KW vai 7 KW teoriassa. Mistä siis selvitän onko minulla 3-vaihe vai ei.

Valitettavasti tiedän salaojaremontin kautta, että putkitukset on niin pirun huonot ettei saada vedettyä niitä myöden uutta kaapelia.

Taitaa mennä vaikeammaksi kuin oletin. Sähkömiehelle tarvetta kyllä on...

Laitappa kuvia sieltä sähkökaapista/johdotuksista tänne niin saadaan ehkä lisätolkkua asiaan.

Muuten kommenttina asiaan niin meillä on viime talvesta saakka ollut täyssähköauto, ja latausasema on ollut koko ajan 3x8A tilassa vaikka voisi maksimissaan ottaa 3x16A. Latautuu ihan riittävän nopeasti tuollakin tahdilla. Tuossa meidän Wallessa on ihan kytkin kyljessä jolla tehotila valitaan, noissa em. Elli-latureissa säädöt tehdään laatikon sisältä dippikytkimillä joten eivät ole "lennosta säädettäviä" kuten Walle. Pääpointtina kuitenkin se että jos ei tarvitse yleisesti ajella akkua tyhjäksi ja sen jälkeen saada nopeasti ladattua täyteen niin jos siellä on kolme vaihetta käytössä niin 3x8A tarjoaa jo ihan mukavan lataustehon (n. 5,5 kW).

Sitten yks asia mikä voi vaikuttaa. Onko sulla ulkovarastoa siinä katoksen yhteydessä, ja jos, onko siellä lämmöt? Ulkovaraston lämpöpatteri saattaa nimittäin ottaa yli kilowatin tehoa, joten jos sulla on siellä sähköpatteri yhdessä vaiheessa 10A sulakkeen takana niin riippuen sen tehosta sulla voi jäädä siitä vaiheesta lataus aika pienelle teholle. Valitettavasti vaan se koko lataus pitää mitottaa heikoimman vaiheen mukaan koska kaikkien vaiheiden pitää tarjota samaa tehoa.

Edit: omassa tapauksessa latausaseman tehoa joudutaan rajoittamaan koska on saman tyyppinen tilanne että ulkorakennukseen oli valmiit kaapeloinnit eikä uutta saanut helposti vedettyä, meillä kuitenkin oli 16A sulakkaiden takana ja riittävällä kaapeloinnilla. Ulkovaraston lämmityspatteri ottaa sen verran tehoa ettei lämmityskaudella voi ottaa 16A tehoa vaiheista. Ja koko torppa sähkölämmitteinen 3x25A pääsulakkeilla niin ei muutenkaan voi talvella huudattaa 11kW autolaturille...
 
Valitettavasti tiedän salaojaremontin kautta, että putkitukset on niin pirun huonot ettei saada vedettyä niitä myöden uutta kaapelia.

Ei se syöttökaapelin uusinta siihen huonoon putkitukseen tai putkituksen puuttumiseen töksähdä. Uuden kaapelin voi vetää "yläheitolla" talon seinää pitkin ylös välikatolle ja sieltä ala keskukselle.

Tai sitten uusi keskus talon seinään jos nyt ei aivan näkyvälle paikalle tule.

Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä asian tuntevaan sähköfirmaan joka on latauslaitteita laittanut pientaloihin.
 
Ei kai se johdon poikkipinta-alasta ole kiinni se laturin vaiheiden määrä vaan johtimien määrästä. Kolmivaiheisena saadaan siirrettyä sama teho pienemmällä poikkipinta-alalla/kauemmas eli kolmivaiheisuus on mielestäni aina tavoiteltavaa jos kaapelointi sen mahdollistaa. Tässä tapauksessa tosin ilmeisesti ei mahdollista, jäämme odottamaan lisäkuvia.
Kyllä kyllä. Tarkoitin sitä, että autolatauksen kolmivaihelaturi on käytännössä aina 11 kW ja en sellaista kytkisi kolmivaihejohdotukseen, joka ei kyseistä täyttä tehoa mahdollista. En vaikka laturia voisi säätää lataamaan johdon kapasiteetin verran.
 
Kyllä kyllä. Tarkoitin sitä, että autolatauksen kolmivaihelaturi on käytännössä aina 11 kW ja en sellaista kytkisi kolmivaihejohdotukseen, joka ei kyseistä täyttä tehoa mahdollista. En vaikka laturia voisi säätää lataamaan johdon kapasiteetin verran.
Miksi? Tämähän on kovin yleistä, enkä näe tässä mitään ongelmaa. Sehän toimii näin säädettynä ihan samalla lailla kuin pienempitehoinen laturi.
 
Miksi? Tämähän on kovin yleistä, enkä näe tässä mitään ongelmaa. Sehän toimii näin säädettynä ihan samalla lailla kuin pienempitehoinen laturi.
Varovaisuusperiaate. On syytä mitoittaa latauslaite koko ketjun mukaan. Vahingonvaara on ainakin pienempi.

Onko tosiaan yleistä, että kytketään johdotuksen kapasiteettiin nähden nimellisteholtaan isompi laite, jonka käyttö on vielä pitkäkestoista? Kuka sähkäri kytkee 4x1.5+1.5mm2 johtoon 11kW laturin ja sanoo, että käytät sitten vain 8A teholla? Minusta ei ole fiksua, vaan nöyrästi johdotuksen vaihtoon. Ehkä joku Elli laturin kuoren sisällä olevalla tehosäädön dippikytkimellä voisi menetellä, koska maallikko ei pääse sitä räpeltämään.
 
Varovaisuusperiaate. On syytä mitoittaa latauslaite koko ketjun mukaan. Vahingonvaara on ainakin pienempi.

Onko tosiaan yleistä, että kytketään johdotuksen kapasiteettiin nähden nimellisteholtaan isompi laite, jonka käyttö on vielä pitkäkestoista? Kuka sähkäri kytkee 4x1.5+1.5mm2 johtoon 11kW laturin ja sanoo, että käytät sitten vain 8A teholla? Minusta ei ole fiksua, vaan nöyrästi johdotuksen vaihtoon. Ehkä joku Elli laturin kuoren sisällä olevalla tehosäädön dippikytkimellä voisi menetellä, koska maallikko ei pääse sitä räpeltämään.
On yleistä. Jos nyt aletaan maalaamaan piruja seinille, niin ei se laturi mitenkään estä sitä autoa vetämästä seinästä 3x16A (tai 3x32A, jos auto siihen taipuu), jos vaikka auton laturi jotenkin sekoaa. Auton laturihan on loppuviimein se, joka ottaa haluamansa tehon,. Latauslaite vain signaloi auton laturille halutun tehon. Tässäkin (ei koskaan) tapahtuvassa tilanteessa sulakkeet antautuvat, eikä vahinkoa pääse tapahtumaan. Siksihän ne sulakkeet taulussa ovat.

Edit. Toki jos kaapelointi on kohtuudella toteutettavissa 2,5mm kaapelilla, niin ilman muuta vaihtoon. Siis jos putkitettu, tai kohtuudella pinta-asennuksena vedettävissä. Mutta jos ei onnistu järkevästi, niin laturille rajoitus ja menoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Avaisitko tarkemmin?

Katoksiin ja autotalleihin vedetään yleensä 1.5mm2 tai 2.5mm2 pötköä, uusin taloihin autoille jopa 6mm2. Tarkoitatko, että yleisesti kolmivaiheiseen 1.5mm2 johtoon laitetaan 11 kW latauslaite kiinni? Opin näköjään uutta.
Yleisesti latauslaitteen tehoa on syytä rajoittaa monestakin syystä. Tallissa voi olla esimerkiksi sähkölämmitys tai muuta kuormaa, ja vaikka mökkiin on tuota 2,5mm letkut, ei niistä välttämättä kestä imeä 16A lataukseen lämmityskaudella. Ei tämä välttämättä ole optimiratkaisu, mutta en kyllä ymmärrä miksi tästä pitää tehdä ongelma. Kyllä, laturin saa säädettyä 16A. Tämä on kuitenkin tiedossa, ja sen kanssa pystyy elämään kun sen tietää. Ei kaikkia vipuja tarvitse väännellä vain siksi, että ne ovat olemassa. Tämä opittiin jo tshernobylissä.

Jos vaihtoehtona on kaivaa piha auki että kaapeloinnin sa ajan tasalle, tai etsiä 8A kolmivaihelaturi (onnea etsintään) niin itse kyllä kallistuisin tehon rajoittamiseen.
 
Yleisesti latauslaitteen tehoa on syytä rajoittaa monestakin syystä. Tallissa voi olla esimerkiksi sähkölämmitys, ja vaikka mökkiin on tuota 2,5mm letkut, ei niistä välttämättä kestä imeä 16A lataukseen lämmityskaudella. Ei tämä välttämättä ole optimiratkaisu, mutta en kyllä ymmärrä miksi tästä pitää tehdä ongelma. Kyllä, laturin saa säädettyä 16A. Tämä on kuitenkin tiedossa, ja sen kanssa pustyy elämään kun sen tietää. Ei kaikkia vipuja tercitse väännellä vain siksi, että ne ovat olemassa. Tämä opittiin jo tshernobylissä.

Vaihtoehtona on kaivaa piha auki, joka sekin varmaan maksaa. Tai etsiä 8A kolmivaihelaturi (onnea etsintään).
No nyt ymmärsin. Itsekin rajoitan latauslaitteen tehoa, vaikka ei tarvitsisi.

Kiinteät latauslaitteet tulee muuten standardin mukaan asentaa omaan syöttöönsä eikä hyödyntää olemassa olevaa muiden sähkölaitteiden käytössä olevaa johdotusta. Syytä tähän ei tarvinne arvailla.
 
Tätäpä juuri ehdotin, mutta ei kuulemma käy.
SFS 6000-7-722 toteaa, että pitää olla oma virtapiiri lataukselle eli sitä ei saa jakaa minkään muun laitteiston kanssa. Siksi ihmettelin mainitsemaasi latauksen rajoittamisen yleisyyttä, koska listaamiesi syiden perusteella asennus on vastoin SFS:ää.

Jos latauslaitteelle on käytettävissä 1.5mm2 poikkipinta-alalla oleva johto, niin lähtisin suosiolla johdotuksen vaihtoon, vaikka työlästä olisikin. Voihan tuollaiseenkin lätkäistä aseman kiinni ja ajaa esim. 5,5 kW teholla. Onhan asemia, joissa voidaan mekaanisesti rajoittaa latausta kuoren sisältä. Minusta se ei kuitenkaan ole pitkäkestoinen ratkaisu, saati jos syötössä on muutakin kuormaa, jolloin kyseessä on standardin vastainen asennus.
 
SFS 6000-7-722 toteaa, että pitää olla oma virtapiiri lataukselle eli sitä ei saa jakaa minkään muun laitteiston kanssa. Siksi ihmettelin mainitsemaasi latauksen rajoittamisen yleisyyttä, koska listaamiesi syiden perusteella asennus on vastoin SFS:ää.

Jos latauslaitteelle on käytettävissä 1.5mm2 poikkipinta-alalla oleva johto, niin lähtisin suosiolla johdotuksen vaihtoon, vaikka työlästä olisikin. Voihan tuollaiseenkin lätkäistä aseman kiinni ja ajaa esim. 5,5 kW teholla. Onhan asemia, joissa voidaan mekaanisesti rajoittaa latausta kuoren sisältä. Minusta se ei kuitenkaan ole pitkäkestoinen ratkaisu, saati jos syötössä on muutakin kuormaa, jolloin kyseessä on standardin vastainen asennus.
Näin ilmeisestikin on. Siltikin sitä virranottoa on toisinaan järkevää rajoittaa, siellä taulussa on todennäköisesti 3x25A nallit, eikä ne kestä saunoa ja ladata samaan aikaan jos on yhtään kuormaa. Tosin suosittelisin kuormanrajoitusta jokatapauksessa.
Eli olet oikeassa, piha auki ja uusi syöttö talliin laturille. Toivottavasti on putkitettu, ja saa samaan putkeen 4x,1,5mm ja 4x2,5mm johdot mahtumaan.
 
Näin ilmeisestikin on. Siltikin sitä virranottoa on toisinaan järkevää rajoittaa, siellä taulussa on todennäköisesti 3x25A nallit, eikä ne kestä saunoa ja ladata samaan aikaan jos on yhtään kuormaa. Tosin suosittelisin kuormanrajoitusta jokatapauksessa.
Eli olet oikeassa, piha auki ja uusi syöttö talliin laturille. Toivottavasti on putkitettu, ja saa samaan putkeen 4x,1,5mm ja 4x2,5mm johdot mahtumaan.
Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi siitä, että rajoittaminen on fiksua. Silloin syöttö liitoksineen ei joudu niin koville ja häviötkin pienenee, jos johdotus on vaikkapa 2.5mm2 ja mitoitettu juuri 16A.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin voimavirtapistokkeen kautta tehtävä lataus on kiertotie siihen, että ei tarvittaisi omaa syöttöä. Tosin sellaista ei asentaja laita 1.5mm2 johdon perään.
 
Varovaisuusperiaate. On syytä mitoittaa latauslaite koko ketjun mukaan. Vahingonvaara on ainakin pienempi.

Onko tosiaan yleistä, että kytketään johdotuksen kapasiteettiin nähden nimellisteholtaan isompi laite, jonka käyttö on vielä pitkäkestoista? Kuka sähkäri kytkee 4x1.5+1.5mm2 johtoon 11kW laturin ja sanoo, että käytät sitten vain 8A teholla? Minusta ei ole fiksua, vaan nöyrästi johdotuksen vaihtoon. Ehkä joku Elli laturin kuoren sisällä olevalla tehosäädön dippikytkimellä voisi menetellä, koska maallikko ei pääse sitä räpeltämään.

On yleistä. Jos nyt aletaan maalaamaan piruja seinille, niin ei se laturi mitenkään estä sitä autoa vetämästä seinästä 3x16A (tai 3x32A, jos auto siihen taipuu), jos vaikka auton laturi jotenkin sekoaa. Auton laturihan on loppuviimein se, joka ottaa haluamansa tehon,. Latauslaite vain signaloi auton laturille halutun tehon. Tässäkin (ei koskaan) tapahtuvassa tilanteessa sulakkeet antautuvat, eikä vahinkoa pääse tapahtumaan. Siksihän ne sulakkeet taulussa ovat.

Edit. Toki jos kaapelointi on kohtuudella toteutettavissa 2,5mm kaapelilla, niin ilman muuta vaihtoon. Siis jos putkitettu, tai kohtuudella pinta-asennuksena vedettävissä. Mutta jos ei onnistu järkevästi, niin laturille rajoitus ja menoksi.

No nyt ymmärsin. Itsekin rajoitan latauslaitteen tehoa, vaikka ei tarvitsisi.

Kiinteät latauslaitteet tulee muuten standardin mukaan asentaa omaan syöttöönsä eikä hyödyntää olemassa olevaa muiden sähkölaitteiden käytössä olevaa johdotusta. Syytä tähän ei tarvinne arvailla.

Sanoisin että 50% mun asentamista latauslaitteista on ollut nimellisteholtaan kaapelointia suurempia, ja virtaa on rajoitettu laitteen asetuksista. Tuo on ihan normaalia. Tietysti on olemassa jotain halpislaitteita joissa virtaa ei voi asianmukaisesti rajoittaa. Selaista ei voi asentaa.

Tuo on myös täysin turvallista, vaikka "auton laturi sekoaisikin", koska siellä on kaapelin alkupäässä johdonsuojakytkin, joka nimensä mukaisesti suojaa niitä johtoja. Suurin riski tuollaisessa sekoamisessa on sukoa käyttäessä, koska sukorasian suojakytkintä siellä ei ole.

Se kuinka paljon esim 1,5mm2 johdinta voi kuormittaa riippuu taas monesta seikasta, se 10A on yleensä turvallinen valinta, mutta raja voi käytännössä olla enemmän tai vähemmän.

Latauslaitteella pitää olla joo oma ryhmänsä, mutta se ei tarkoita että kaapelissa ei saisi kulkea johonkin muuallekin sähköä.. Vähän kärjistettynä, kyllähän siinä sähkölaitoksen aluesyötössäkin kulkee muitakin sähköjä kuin se laturin virta.
 
Sanoisin että 50% mun asentamista latauslaitteista on ollut nimellisteholtaan kaapelointia suurempia, ja virtaa on rajoitettu laitteen asetuksista. Tuo on ihan normaalia. Tietysti on olemassa jotain halpislaitteita joissa virtaa ei voi asianmukaisesti rajoittaa. Selaista ei voi asentaa.

Tuo on myös täysin turvallista, vaikka "auton laturi sekoaisikin", koska siellä on kaapelin alkupäässä johdonsuojakytkin, joka nimensä mukaisesti suojaa niitä johtoja. Suurin riski tuollaisessa sekoamisessa on sukoa käyttäessä, koska sukorasian suojakytkintä siellä ei ole.

Se kuinka paljon esim 1,5mm2 johdinta voi kuormittaa riippuu taas monesta seikasta, se 10A on yleensä turvallinen valinta, mutta raja voi käytännössä olla enemmän tai vähemmän.

Latauslaitteella pitää olla joo oma ryhmänsä, mutta se ei tarkoita että kaapelissa ei saisi kulkea johonkin muuallekin sähköä.. Vähän kärjistettynä, kyllähän siinä sähkölaitoksen aluesyötössäkin kulkee muitakin sähköjä kuin se laturin virta.
Tällä sekoamisella tässä tarkoitin sellaista teoreettista riskiä, että auton laturi ei jostain syystä noudattaisikaan latausaseman tehonrahoitusta, vaan päättäisi jostain syystä vetää letkuista täydellä teholla. Latauslaitehan on käytännössä kontaktori, joten en tiedä miten se reagoi siihen, että auto ei noudattaisikaan tehorajoitusta.
Tämähän on siis täysin olematon ongelma, eikä tätä varmaan koskaan ediinny.
 
Tällä sekoamisella tässä tarkoitin sellaista teoreettista riskiä, että auton laturi ei jostain syystä noudattaisikaan latausaseman tehonrahoitusta, vaan päättäisi jostain syystä vetää letkuista täydellä teholla. Latauslaitehan on käytännössä kontaktori, joten en tiedä miten se reagoi siihen, että auto ei noudattaisikaan tehorajoitusta.
Tämähän on siis täysin olematon ongelma, eikä tätä varmaan koskaan ediinny.

No kaipa tuollainen auton laturin sekoaminen on mahdollinen, mutta tosiaan siellä on ne johdonsuojakytkimet jotka keskeyttävät latauksen ennen kuin kaapelit ylikuormittuvat.

Valistaakseni itseäni, millaisia nämä tapaukset ovat? 22 kW laturi 2.5mm2 syöttöön?
Joo. Pääasiassa olen asentanut Garon latausasemia, joita ei tietääkseni ole kuin 32A malleja, mutta on monella muullakin valmistajalla se asema aina vähintään 32A. Käytännössä se 32A ei tule kuin muutaman euron kalliimmaksi... Logistisista syistä se 32A voi olla käytännössä edullisempi kuin erillinen 16A malli.
 
Jos tuota kuormitettavuutta vielä avaa niin sehän on yhdistelmä asennusolosuhteita ja kaapelin/johdon ominaisuuksia.

SFS-standardin mukaan kuormitettavuudella on tietyt minimiarvot, mutta kaapelivalmistajien omat arvot voi olla jotain muuta. Esimerkkinä nyt vaikka Prysmianin MCMK-tyyppinen maakaapeli 1,5mm2 poikkipinta-alalla ja MMJ-tyyppinen asennuskaapeli 2,5mm2 poikkipinta-alalla.

Suoraan maahan asennettuna tuota 1,5mm2 MCMK:ta voi kuormittaa prysmianin datasheetin mukaan 26 ampeerin virralla. Kun taas tuota 2,5mm2 MMJ:tä eristetyn seinän sisälle asennetussa putkessa 20 ampeerin virralla. Ja tietysti noissa pitää huomioida, että se kuormitettavuus lasketaan sen huonoimman tilanteen mukaan eli jos kaapeli menee metrin putken sisällä eristetyssä seinässä niin tottakai se lasketaan sitten sen mukaan eikä sen loppujen 30 metrin jotka on suoraan maassa.

Toki näistä on ne nyrkkisäännöt olemassa, että 1,5mm2 kanssa 10A suojalaite ja 2,5mm2 johdolle voi laittaa 16A, mutta ne on vain nyrkkisääntöjä ja tietyissä asennusolosuhteissa nuo poikkipinta-alat ei riitä. Esim. haja-asutusalueen ilmajohtoverkossa jossa oikosulkuvirta on usein verkossa pieni, voi joutua nostamaan poikkipinta-alaa enemmänkin jotta saa suojalaitteen toimimaan niinkuin pitää. (Eikä se välttämättä silti riitä, jolloin joutuu keksimään muita tapoja sähköturvallisuuden takaamiseksi)

Sitten viime kädessä asentaja on vastuussa siitä, että asentaessa noudatetaan lakeja, standardeja ja määräyksiä ja hyvää asennustapaa. Tuo viimeinen tuntuu tosin hieman vaihtelevan asentajasta riippuen.

Onneksi itse vain suunnittelen, niin voin pestä kaikesta loppupeleissä kädet ja syyttää asentajaa :kahvi:
 
Zaptec Go 2 laturin lanseeraus loppuvuodesta. Tulisko suomeenkin 2025 aikana. Muuten sama mitä Zaptec Go mutta lisänä:
  • MID-certified with built-in display
  • 1/3 phase switching
  • Solar integration
  • Vehicle-to-grid (ISO 15118-20 and edition 4 of IEC 61851-1)
  • Improved thermal design
  • OCPP 1.6j
Saisi toki tulla autoihinkin tukea tuolle V2G.

 

Nyt alkaa saapumaan meitä börsään haikailevia, mutta verottajalle rapsan tarvitseville sopivia latauslaitteita.
 
Zaptec Go 2 laturin lanseeraus loppuvuodesta. Tulisko suomeenkin 2025 aikana. Muuten sama mitä Zaptec Go mutta lisänä:
  • MID-certified with built-in display
  • 1/3 phase switching
  • Solar integration
  • Vehicle-to-grid (ISO 15118-20 and edition 4 of IEC 61851-1)
  • Improved thermal design
  • OCPP 1.6j
Saisi toki tulla autoihinkin tukea tuolle V2G.


Löytyykö noista Vehigle-to-grid kykenevistä autoista jotakin listausta vai vaatiiko se edes mitään erityistä autolta?
 

Kiitoksia. Kyllähän sieltä omakin Enyaqin malli löytyi ja niin näytää löytyvät kaikki muutkin saman konsernin 2023 eteenpäin tuotteet. Myöskin auton valikosta löytyvät valinnat tukevat tuon ominaisuude olemassa oloa.

Nyt vain jostakin kohtuuhintaan V2G-laturi niin pääsee hyödyntämään täysimääräisesti ajoittaista 80 kWh akkua edullisella pörssisähkösopimuksella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 981
Viestejä
4 415 111
Jäsenet
73 277
Uusin jäsen
Tarjousmaakari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom