Sähköauton kotilataus

Selkeästi kiinnostava aihe tämä meikäläisen sähköjärjestelmä, joten jos nyt vielä sitten hieman siihen aiheeseen. Sähköyhtiö päivitti tämän alueen ilmajohdot maakaapeleiksi toissa vuonna, joten se puoli on kunnossa. Talo tosiaan lämpenee öljyllä ja ilpillä, sauna puulla. Eniten sähköä kuluttavat laitteet on tietenkin tuo ilppi ja sitten hella, joten tähän saakka tuolla 1x25 nallilla on pärjätty vallan mainiosti, mutta kaikki mahdollinen päivitys lämmitykseen tai autoilun sähköistykseen tarkoittaa että siihen pitää tehdä päivitys. Se on siis edessä joka tapauksessa lähitulevaisuudessa. Vanha rintamiestalo on kuitenkin aina projekti ja erilaisia kunnostus/parannuskohteita on pari muutakin joten kaikki aikanaan.
 
Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää. :hmm:

Mutta kolmivaihe erittäin suositeltava.
 
Paljonko meni viime tammikuussa sähköä? Jonkinlainen pessimistinen arvio paljonko virtaa saisi päivässä akkuun olisi
(4000 - tammikuunKulutus ) / 100.
Melkolailla tasan 1000kwh, isoin päiväkulutus 50kwh ja isoin yksittäinen tunti 3,61kwh. Kaikkineen koko kuukaudessa viitenä tuntina ollut kulutus yli 3kwh.
Tammikuu kulutus.JPGTammikuu vko1 kulutus.JPG
 
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.

Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Kuten aiemmin mainitsin, en ymmärrä sähköistä mitään ja se varmaan selviää viimeistään seuraavassa.

Tuo Shellyn virtamuuntaja asennetaan siis mihin? Tohon taloon tulevaan johtoon ja siitä tuo ohjausjohto ID.Chargerille? Lisäksi vedetään keskuksesta piuha latausboksille. Kuulostaa ihan helvetisti liian helpolta ja halvalta joten olenko miten pahasti väärässä?
 
Viimeksi muokattu:
Melkolailla tasan 1000kwh, isoin päiväkulutus 50kwh ja isoin yksittäinen tunti 3,61kwh. Kaikkineen koko kuukaudessa viitenä tuntina ollut kulutus yli 3kwh.
Tammikuu kulutus.JPGTammikuu vko1 kulutus.JPG
Sanoisin että melko odotetulta näyttää. Jos "tyhmiä" laitteita käyttämällä kuluttaisi kovin paljon tuota enemmän niin pääsulakkeen palaminen alkaisi olla melko yleinen tapahtuma. Noiden yli 3kWh:n tuntien sisältä varmaan löytyisi lyhyempiä jaksoja, jolloin kulutus on ollut 25A:n luokkaa tai ylikin, mutta se toki on sinänsä ihan ok ja niin suunniteltukin. Kyllähän tuosta on varaa kohtalaisesti ladata, kuten @chrisekh totesikin.

Tuo Shellyn virtamuuntaja asennetaan siis mihin? Tohon taloon tulevaan johtoon ja siitä tuo ohjausjohto ID.Chargerille? Lisäksi vedetään keskuksesta piuha latausboksille. Kuulostaa ihan helvertisti liian helpolta ja halvalta joten olenko miten pahasti väärässä?
Et ole lainkaan väärässä.
 
Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää. :hmm:

Ei ole realistista. Esim. carunalla 63A liittymän kk-maksu on 100€ alv0.
Lisäksi pitäisi tietää kaapeli joka tulee katujakokaapilta keskukselle, että onko siinä varaa sulakekoon nostoon ja jos on niin kuinka paljon. 35A voisi hyvinkin mennä mutta siitä ylöspäin epätodennäköistä.

Melkolailla tasan 1000kwh, isoin päiväkulutus 50kwh ja isoin yksittäinen tunti 3,61kwh. Kaikkineen koko kuukaudessa viitenä tuntina ollut kulutus yli 3kwh.
Tammikuu kulutus.JPGTammikuu vko1 kulutus.JPG

Jos sun liittymä on nyt 1x25A niin onhan tuossa sitten varoja vielä jäljellä. Maksimiteho on 25A liittymälle 5,75kW eli periaattessa 10A latauksella vielä voisi tuon huippukuorman jälkeen ladata.

Mutta kuten todettua niin helpoin väliratkaisu voisi olla kuormanhallinnalla varustettu laturi joka kytketään näin alussa vain yksivaiheiseksi ja virtamuuntaja valvoo kuormitusta ja leikkaa sitten tehoa jos on tarve.

Sitten aikanaan kun rintamamiestalon n+1 remonttikohteesta on n-1 kpl tehty niin voit päivittää liittymän kolmivaiheiseksi ja samalla vaihdattaa laturin kytkennän kolmeen vaiheeseen.
 
Siihen aikaan vuodesta kun ei ole jaatymisen vaaraan niin voit sen latauslaitteen rajaksi säätään 27A koska vanhat posliini sulakkeet on maaritelty jotenkin niin etta ne eivat saa palaa 25A. Ne saavat palaa 25 - 30A ja niiden taytyy palaa 30A. Mitaan vaaraa tuosta ei ole mutta joskus silloin talloin voi sulake palaa. Hyotyna tietenkin se etta lataantuu inan nopeammin.
 
Siihen aikaan vuodesta kun ei ole jaatymisen vaaraan niin voit sen latauslaitteen rajaksi säätään 27A koska vanhat posliini sulakkeet on maaritelty jotenkin niin etta ne eivat saa palaa 25A. Ne saavat palaa 25 - 30A ja niiden taytyy palaa 30A. Mitaan vaaraa tuosta ei ole mutta joskus silloin talloin voi sulake palaa. Hyotyna tietenkin se etta lataantuu inan nopeammin.

No tämä on nyt huono neuvo kenelle tahansa ja vielä enemmän jollekin kenellä ei ole aihepiiristä tietämystä.

Ensimmäisenä pitäisi tietää minkälaiset sulakkeet ja missä on kysyjän tapauksessa. Ne pääkeskuksella todennäköisesti olevat gG-tyypin tulppasulakkeet joo kestää joitakin aikoja 1,45 kertaa nimellisvirtansa mukaista kuormitusta, mutta kestääkö vanhassa talossa muut paikat sitä ylivirtaa?

Ja jos nyt sattuisikin kestämään niin onko se kikkailu 3 ampeerin eli huikeat 700W arvoista?

Ei tarvita kuin hieman paskaa säkää ja katujakokaapin päästä palaa sulake kun optimointi meneekin pieleen. Sitten mukava soitella sähköverkkoyhtiölle lauantai-iltana ja maksaa siitä kun joku tulee vaihtamaan sulakkeen.

Edit ja jos nyt säkää miettii niin todennäköisempää kuin se katujakokaapin sulakkeen kärähtäminen on se, että joku huono liitos jossain alkaa ensin kuumua ja palaa sulakkeen sijaan koko mökki.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta muutenkaan ei kannata autolatausta ajaa täysillä eli (yleensä) 16A per vaihe. Häviöt kasvavat (varsinkin 2,5mm2 kaapelilla) ja liitokset joutuvat kovemmalle.

Itselleni 3x13A eli ~9kW piisaa vallan mainiosti.
 
Onhan tassa nyt tietenkin oletus etta kun sen latausaseman kytkee sahko mies niin se tehdaan niin etta sielta keskukselta tulee kaapelit niin etta 3x32 ei ole ongel,a. Samalla sahkomies arvio sen 1x25 kaapelin tolpalle etta se saattaa myos kestaa 1x30 useampiakin tunteja.
 

Saa myös Cupran logolla. Tilasin juuri omaan Cupraan tuon pro mallin 7.5m johdolla. Ihan hyvä hinta, vaikka tarjousketjussa oli aika moisia ongelmia varsinkin päivitysten kanssa, mutta ilmeisesti on nyt korjattu ja pitäisi olla ihan ok kampe. Nyt viimeistään joutuu Home Assistantin hommaamaan, että saa energiankulutukset ylös järkevästi luettavaksi.
 
Minusta muutenkaan ei kannata autolatausta ajaa täysillä eli (yleensä) 16A per vaihe. Häviöt kasvavat (varsinkin 2,5mm2 kaapelilla) ja liitokset joutuvat kovemmalle.

Itselleni 3x13A eli ~9kW piisaa vallan mainiosti.
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
 
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?

Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta. Noitahan on paljon (asetuksissa voi rajoittaa kuitenkin ihan mihin haluaa, voi olla ihan kännykkä appilla hallittavissa). Tuo mahdollistaa sitten 1-vaiheisenkin latauksen paremmin ja niissä automalleissa joissa 22kW sisäinen laturi on kotilataus jo varsin sujuvaa (selvästi sujuvampaa jo, jos vaikka 20-25A kolmessa vaiheessa mahdollista). Mahdollistaa aina paremmin latauksen ajoittamisen edullisen sähkön aikaan ja jos kotona on 2-sähköautoa tai vaikkapa sähköauto ja ladattava hybridi (usein 1-vaihelataus), niin onhan tuo hyvä.

Eli kestää (talon pääsulakekoko voi kaivata toki joskus päivitystä).
 
Siirrytääs tänne


Meinaan. Ei verkkoyhtiöt mitään 1-vaiheverkkoa rakenna. Usein on jätetty kaksi vaihetta liittämättä seinällä tai pylväällä eli valmius voi olla. Ei toki aina, mutta usein.

Jos sähköauton latausta haluaa, niin tekisin komivaiheistuksen ilman muuta (jos hinta mitenkään järkevä).
Saman itse huomannut. Ainakin entisen Lounais-Suomen Sähkön (Carunan aluetta nykyään) kaikki vastaantulleet 80-luvulla vedetyt AMKAt olivat kolmijohtimisia ja se tuli ihan loppuun asti. Siitä oli sitten vain yksi vaihe kytketty käyttöön. Parin viime vuoden aikana Caruna on paljon noita uusinut maakaapeleiksi ja kyllä sinne on nelijohdinkaapelia maahan laitettu (kolme vaihetta ja PEN-johdin) vaikka linjan päässä olisi edelleen 1-vaiheliittymällä varustettu kiinteistö.

Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää. :hmm:

Mutta kolmivaihe erittäin suositeltava.
Liittymiskaapeli tuskin riittää 63 A:lle, jos nyt on 25 A liittymä. Ja verkonhaltija tuskin suostuu edes tuollaista jykevää 1-vaiheliittymää toimittamaan, vaikka se teknisesti olisikin mahdollista. Liittymän kolmivaiheistaminen ei yleensä paljoa maksa. Carunalla esim. näkyy olevan alueesta riippumatta 1 640 EUR. Jos talon sähköt on muuten antiikkia, mutta tarve 3-vaiheliittymälle on, niin itse tekisin tuollaisen kolmivaiheistamisen niin että asennuttaisin uuden ulkomittauskeskuksen ja siirrättäisin mittarin sinne ja tuosta sitten kaapeli vanhalle mittari/pääkeskukselle. Tuon jälkeen saisi sitten omaan rauhalliseen tahtiin uusia sähköjä sen mukaan kuin on tarve.
 
Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta.
Tämän järkevyys on täysin kiinni seuraavista asioista:
1) Verkkoyhtiön hinnoittelu yli 3x25A pääsulakkeille
2) Lataustarpeesta
3) Talon sähköjärjestelmän, keskuksen ja johdotuksien tilasta

Joillakin yhtiöillä lisäkustannus on olematon tai sitä ei ole liittymän suurentamiselle 3x63A asti. Sitten joillakin yhtiöillä (varsinkin yösähkökäyttäjille) voi kuukausimaksujen myötä vaikka 3x25A --> 3x35A tuoda 300€ vuodessa lisää, jonka myötä järkevyys 22 kW laturille meni siinä.

Lataustarvekin merkitsee jotain. Jos akun koko on 75 kWh ja se ladataan 10% --> 80%, tarvitsee se 11 kW laturilla ~6h eli esim. klo 00-06. Jos taas on päivittäin tarve latailla kahta autoa tai tallissa on +100 kWh akulla ja kovalla käytöllä oleva valtatien nielijä, voi 22 kW systeemi olla tarpeen.

22 kW latauskyky ei tule ilmaiseksi. Johdotuksissa pitää olla kapasiteettia, keskus kunnossa ja kuormanhallinta on todennäköisesti tarpeen ainakin 3x35A liittymällä.

Mielestäni pelkästään kohta 1) voi riittää siihen, että ei kannata laittaa 22 kW laitetta.
 
Tämän järkevyys on täysin kiinni seuraavista asioista:
1) Verkkoyhtiön hinnoittelu yli 3x25A pääsulakkeille
2) Lataustarpeesta
3) Talon sähköjärjestelmän, keskuksen ja johdotuksien tilasta

Meillä 3X35, joten sen puolesta olisi ollut kai ok ja tietenkin nopeammin on aina nopeammin. Toisaalta nyt viimeisen puolen vuoden aikaisilla sähkönhinnoilla tuo ei olisi tuonut vielä mitään lisää, kun joka viikko on ollut riittävän pitkät nollaikkunat auton lataamiseen täyteen pelkällä <5c/kWh yösiirtohinnalla, vaikka rajottaisi alle tuon 11kW:n kuten itsekin sanoit tekeväsi.

Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta.

Laturit aika edullisia, joten menin sen mukaan mitä muillakin ja ostin 11kW Walle. Yhteneväisen näköinen kattaus kivemman näköinen parkkiksella ja kun nykyinen autokaan ei tuosta 22kW hyödy, niin nyt näin. Sähkäri kuitenkin suositteli tuota paksumpaa kaapelia, niin on optio tulevaisuudessa sellaiseen vaihtaa ilman maakaapelijumppaa.

Edittinä vielä tosta kaapelista, että sähkäri ei kyllä laturin pään johdotusta tehdessään varsinaisesti kiljunut riemusta paksumpien johtojen kytkemisestä Wallen aika ahtaisiin kytkentätiloihin :)
 
Viimeksi muokattu:
22kw valmius ei nyt mitaan niin suurta maksa lisaa etteiko sita kannattaisi tehda vaikka paakeskuksella olisikin vain 3x25. Nykyaan kuormanhallintakin on niin halpa etta pikkurahalla saa sitten latailtua 17 kw jos auto tukee 22kw latausta. Samalla kun vetelee niita kaapeleita niin kannattaa miettia tuleeko pihaan 20 vuoden sisalla toinenkin sahkari.
 
Samalla kun vetelee niita kaapeleita niin kannattaa miettia tuleeko pihaan 20 vuoden sisalla toinenkin sahkari.

Tämä oli meillä se turhauttavin osuus. Taloyhtiössä päätettiin, että jokainen tarvitseva hoitaa omat asennuksensa itse. Nuo maakaapelivaraukset olisivat tietenkin olleet sellaiset, että ne olisi ilman muuta kannattanut vetää kaikkiin parkkiruutuihin kerrallaan. Kaivuutyö ei olisi varmaan paria tonnia enempää maksanut ja kovasti olisi myöhemmin helpottanut laitteiden asennusta niillä, jotka eivät moisia vielä koe tarvitsevansa.

Nyt meistä jokainen kaivoi itse (tarvitsevilla eri puolella pihaa) ihan lapiohommina ja samanlainen savotta tulee olemaan edessä seuraavillakin laturin haluavilla.
 
Tämä on ehkä muille selvää mutta pieni varoituksen sana Vevor kaupan latureista. Itse olen tilannut täältä kaksi suko laturia. Toinen on toiminut hyvin jo noin vuoden kiinteästi asennettuna, mutta toinen pimeni hyvin nopeasti. Sinne pääsi kosteutta sisälle. Takuuta näillä on periaatteessa 12kk, joten ajattelin että joko lähettävät uuden tai hyvittävät laturin. Ei suinkaan, kolmen viikon väännön jälkeen lupasivat hyvittää 80€ laturista, joka maksaa uutena 140€. Aivan ensimmäiseksi aikoivat lähettää laitteeseen uuden emolevyn ja lähettivätkin kuvalliset vahto-ohjeet :D Suostuin tähän vaikka hieman erikoiselta kuulostaa. Emolevy meni kahden viikon jälkeen heillä hukkaan, ja tarjosivat 20 euroa hyvitykseksi! Muutama viesti myöhemmin lupasivat tuon 80 euroa johon tyydyin, en jaksanut vääntää enää.
Itse laturit ovat ihan OK, vaikka ovat melkoisia möhkäleitä. Takuuasiat eivät sitten tapahdu ihan sormia napsauttamalla :)
 
Tämä on ehkä muille selvää mutta pieni varoituksen sana Vevor kaupan latureista. Itse olen tilannut täältä kaksi suko laturia. Toinen on toiminut hyvin jo noin vuoden kiinteästi asennettuna, mutta toinen pimeni hyvin nopeasti. Sinne pääsi kosteutta sisälle. Takuuta näillä on periaatteessa 12kk, joten ajattelin että joko lähettävät uuden tai hyvittävät laturin. Ei suinkaan, kolmen viikon väännön jälkeen lupasivat hyvittää 80€ laturista, joka maksaa uutena 140€. Aivan ensimmäiseksi aikoivat lähettää laitteeseen uuden emolevyn ja lähettivätkin kuvalliset vahto-ohjeet :D Suostuin tähän vaikka hieman erikoiselta kuulostaa. Emolevy meni kahden viikon jälkeen heillä hukkaan, ja tarjosivat 20 euroa hyvitykseksi! Muutama viesti myöhemmin lupasivat tuon 80 euroa johon tyydyin, en jaksanut vääntää enää.
Itse laturit ovat ihan OK, vaikka ovat melkoisia möhkäleitä. Takuuasiat eivät sitten tapahdu ihan sormia napsauttamalla :)
Itse joskus keväällä tilasin "huvin vuoksi" Vevorista 6 A - 13 A sukolatauskaapelin kun oli joku käsittämätön 15 EUR postikuluineen tarjous ja vielä 10 metrin Type 2 -kaapelilla. Mokkulan kansi on ruuveilla kiinni, ei ole siis valettu. On siinä joku tiiviste välissä, mutta en siitä huolimatta taivasalla latailisi. Todennäköisesti vuotaa helpohkosti myös kaapelien vedonpoistoholkeista. Vaihdoin sukopuolen kaapelin kumikaapeliksi, kun aluperäinen oli tavallista pvc-kaapelia, niin ei olisi pakkasessa kestänyt. Kokeilin että kaapeli toimii, mutta eipä ole muuten sitä tullut käytettyä.

Oman kokemuksen perusteella nuo Vevorin kaapelit on vähän niin ja näin. Tuo oma kappaleeni oli tuotetietojen ja kuvien perusteella brittimallin töpselillä ja ajatus oli itse vaihtaa siihen tulppa, mutta kun tuote saapui, siinä oli todella tökerösti ilman vedonpoistoa asennettu hutera sukotulppa. Pakkauslaatikossakin oli pari pätkää johtimen eristettä, eli ilmeisesti pakkausvaiheessa oli katsottu että tämähän menee Suomeen, vaihdetaanpa tähän sukotulppa.
 
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
Meillä toinen lataa yhdestä vaiheesta ja toinen kolmesta. Päädyttiin vetämään kaksi johtoa ja samantien samaa 6 neliön kaapelia, niin ei ainakaan lopu jatkossa kesken. Toiseen 22kW laturi ja toiseen 11kW, kuormanhallinta HA:n kautta. 3x35A nallit.

Ideologia ladata pörssisähköllä aina yöllä 3h maksimissaan 80% asti, mutta mahdollistaa myös vaihtamisen joskus niin että toinen johto palvelee vaikka aurinkopaneeleja ja toisesta saadaan ajettua 2x11kW.
Tai yksivaiheisen auton päivittyessä 22kW laturista saa reippaasti ihan vaan halvimmalla tunnilla.

Kerralla kunnolla, niin ei tarvitse puuttua.
 
Onko mitään järkeä olla ottamatta volkkarin id chargeria? Näyttäis heittämällä olevan halvin?
 
Onko mitään järkeä olla ottamatta volkkarin id chargeria? Näyttäis heittämällä olevan halvin?
Jos ei saapasta enempää älyä tarvitse tai ei ole tarve käyttää useissa paikoissa, niin taitaa olla hintalaatusuhteeltaan paras.
 
Onko mitään järkeä olla ottamatta volkkarin id chargeria? Näyttäis heittämällä olevan halvin?
sanoisin et tolla hintaa ehdottomasti parempi kotona ko kaupan hyllyllä.. pro mallin aab:n mittari jo tais olla tukussa 270€ noin ilman alvia... ja et saa ees perus 3vaihe liitimellä varustettua 11kw laturia joka johdossa kuten perus suko laturi tolla hintaan.. ja siitä puuttuu kaikki älykin viellä
 
Isoin miinus (ainakin vanhan mallin osalta) on ymmärtääkseni, että kuormanhallinnan laskenta tehdään pilvessä eli nettiyhteyden katketessa kuormanhallinta ei toimi ja oletusarvoisesti lataus tippuu 4 kW tehoiseksi.
Eli jos valmistaja menee konkkaan tai lopettaa mallin tukemisen tai alkaa vaatia kuukausimaksua nettipalvelun käytöstä, niin et voi tehdä muuta kuin kaivaa kuvetta kuukausittain tai hyväksyä sen, että kuormanhallintaa ei nyt vaan enää ole?

En maksaisi kyllä paljoakaan pilvipalvelua vaativasta älylaitteesta joka on jotain muuta kuin hetkellisesti tarvittava lelu.

Jokainen tietty tavallaan…
 
Viimeksi muokattu:
Jo on aikamoimen internet of shit -tason toteutus.
Tämä pätee valitettavasti melkein kaikkiin laitteisiin nykyisin.

Fundamentaali ero on se, että onko laitteessa julkisesti speksattua avointa rajapintaa jota hyödyntäen voi käyttää kaikkia palveluita, vai onko kaikki toiminta sidottu valmistajan pilvipalveluun. Jälkimmäinen tarkoitta käytännössä sitä, että ostaja ei tietyssä mielessä edes omista laitettaan, vaan on 100%:sesti valmistajan armoilla vehkeen toiminnan suhteen.

Vaikka firma olisikin ns. ”Hyvä”, niin joskus pääomistaja sairastuu syöpään ja myy elämäntyönsä riistokapitalisteille ja sitten asiakkaat yhtäkkiä huomaavatkin, että nyt pitäisi maksaa kuukausimaksua kuormantasauksesta, jee…
 
Tämä ABB:n laturi on tyhmä kuin saapas ja applikaatiokin huono + turha kun vaatii bluetooth yhteyden. Kuormanhallintakin menee datapiuhaa pitkin virtamittarille keskukseen eikä mitään langattomia hienouksia ole.

Mutta ei vaadi internet-yhteyttä ja jos sisuskalut eivät ole hajoavaa paskaa voi olla aika huoltovarma vekotin.
 
Eli jos valmistaja menee konkkaan tai lopettaa mallin tukemisen tai alkaa vaatia kuukausimaksua nettipalvelun käytöstä, niin et voi tehdä muuta kuin kaivaa kuvetta kuukausittain tai hyväksyä sen, että kuormanhallintaa ei nyt vaan enää ole?
Ostin itse tuon laturin tietämättä tätä asiaa.

Ymmärtääkseni tuon voi kiertää lukemalla kummankin laitteen (latauslaite ja kuormanhallinta) tiedot kotiautomaatioon (home assistant) ja antamalla komennot sitä kautta.
 
Ostin itse tuon laturin tietämättä tätä asiaa.

Ymmärtääkseni tuon voi kiertää lukemalla kummankin laitteen (latauslaite ja kuormanhallinta) tiedot kotiautomaatioon (home assistant) ja antamalla komennot sitä kautta.
Voi, ja hintakin on kymppejä jos on uusi älymittari taulussa.

Edit. Toki latauslaite maksaa. Kyormanohjaus maksaan muutaman kympin päälle. Han porttiin lukija, ja ha johonkin pyörimään. Toimii täysin lokaalina.
 
Ostin itse tuon laturin tietämättä tätä asiaa.

Ymmärtääkseni tuon voi kiertää lukemalla kummankin laitteen (latauslaite ja kuormanhallinta) tiedot kotiautomaatioon (home assistant) ja antamalla komennot sitä kautta.
Tämä kuitenkin vaatii, että laitteessa on rajapinta jota homeassistant voi komentaa - jos rajapinta on, niin sitten homma on minusta ihan ok. Kunhan mikään tuleva ohjelmistopäivitys ei sitä poista…
 
Tämä kuitenkin vaatii, että laitteessa on rajapinta jota homeassistant voi komentaa - jos rajapinta on, niin sitten homma on minusta ihan ok. Kunhan mikään tuleva ohjelmistopäivitys ei sitä poista…
On. MQQT, OCCP ja local http apit. Mielestäni aika kattavasti löytyy kyllä.
 
On. MQQT, OCCP ja local http apit. Mielestäni aika kattavasti löytyy kyllä.
Ja fyysisenä rajapintana joku mikä ei ole tolkuttoman vaikea… eli esim ethernet tai wifi, eikä esim. Vain 2g/3g/4g (joka suljetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin).
 
Voi, ja hintakin on kymppejä jos on uusi älymittari taulussa.

Edit. Toki latauslaite maksaa. Kyormanohjaus maksaan muutaman kympin päälle. Han porttiin lukija, ja ha johonkin pyörimään. Toimii täysin lokaalina.
Näinpä. Löytyy toki han-portin lukija jo nyt ja maksoi kympin. Toisaalta on tuossa Go-e:n kuormanhallinnassa ajatuksena optio paneeleille tai vaihtoehtoisesti mitata 1-3 muuta laitetta. Lämmityksen mittauksessa ylimääräiset virtamuuntajat ovat tähän mennessä olleet ja siten laitteiston optimoinnin kautta hyötyä on saatu vähintään controllerin (=kuormanhallintapalikan) hinta.
Ja fyysisenä rajapintana joku mikä ei ole tolkuttoman vaikea… eli esim ethernet tai wifi, eikä esim. Vain 2g/3g/4g (joka suljetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin).
On wifi ja kuormanhallintaan saisi myös ethernetin kiinni. Itselleni langattomuus kuormanhallinnalle oli vaatimuksena.

Yllättävää on, että aika moni langatonta dynaamista kuormanhallintaa tarjoavista latausasemista vaatii pilviyhteyden.
 
Siis hetkinen, en tarvii muuta, kun sähköä töpselistä ja siihen tarvii pilvipalvelut jne.? Mit vit Haluun laturin.
 
Siis hetkinen, en tarvii muuta, kun sähköä töpselistä ja siihen tarvii pilvipalvelut jne.? Mit vit Haluun laturin.
Osta se halvin volskin ID charger 4,5m tai pidemmällä johdolla. Säädät autosta sitten lataustasoa ja ajankohtaa, jos pelkäät pääsulakkeiden palamista tai käytössä on yö/pörssisähkö. Et halvemmalla pääse millään kiinteän aseman kanssa.

Yllä keskusteltiin ihan muusta laturista.
 
Tarkoitus olisi hankkia Go-e Flex 2.0 -laturi (+kuormanhallinta) ja siirtää sitä keväällä/syksyllä autokatoksen ja autotallin välillä. Täällä olikin jo kyseiseen skenaarioon hyviä kysymyksiä ja vastauksia, mutta jäi vielä askarruttamaan tämä pilvihomma:
Isoin miinus (ainakin vanhan mallin osalta) on ymmärtääkseni, että kuormanhallinnan laskenta tehdään pilvessä eli nettiyhteyden katketessa kuormanhallinta ei toimi ja oletusarvoisesti lataus tippuu 4 kW tehoiseksi.
Onko tälle jotain lähdettä, että kuormanhallinta tapahtuu pilvessä? Haluaisin luonnollisesti olla mahdollisimman vähän riippuvainen mistään valmistajan pilvipalveluista juurikin esim. konkurssin takia, mutta näillä näkymin joudun kuitenkin ostamaan sim-kortillisen version johtuen erillisestä autotallista, jonne ei ole vedettu ethernet-piuhaa. Enköhän jotenkin saa sen wifin sinne kikkailtua, jos LTE-yhteyteen tulee joskus ongelmaa.
 
Ensimmäistä kiinteää latausasemaa pitäisi miettiä ja valita. On tää aikamoisen tiheä viidakko.
Okt ja 3 x 25A pääsulakkeet.

- Mahdollisimman simppeli ratkaisu.
- Kuormanhallinta tarvitaan. Asennus DIN-kiskoon, langaton täytyy olla...ikävä kyllä, ei pilvipalvelua tai wifi.
- HAN-porttia ei ole.
- 11 kW latausteho riittää.
- Kotimaisuudesta olen valmis maksamaan, varsinkin jos ongelmatapauksissa voi olla suoraan valmistajaan yhteydessä.

Mitä vastaavia halvempia vaihtoehtoja olisi Walle 16M-setille?

hieman offtopic: Pystyykö Cupran sovelluksessa asettamaan latauksen ajankohdan suoraan alkavaksi esim. klo 0100 vai pitääkö kikkailla lähtöajalla?
 
Ensimmäistä kiinteää latausasemaa pitäisi miettiä ja valita. On tää aikamoisen tiheä viidakko.
Okt ja 3 x 25A pääsulakkeet.

- Mahdollisimman simppeli ratkaisu.
- Kuormanhallinta tarvitaan. Asennus DIN-kiskoon, langaton täytyy olla...ikävä kyllä, ei pilvipalvelua tai wifi.
- HAN-porttia ei ole.
- 11 kW latausteho riittää.
- Kotimaisuudesta olen valmis maksamaan, varsinkin jos ongelmatapauksissa voi olla suoraan valmistajaan yhteydessä.

Mitä vastaavia halvempia vaihtoehtoja olisi Walle 16M-setille?

hieman offtopic: Pystyykö Cupran sovelluksessa asettamaan latauksen ajankohdan suoraan alkavaksi esim. klo 0100 vai pitääkö kikkailla lähtöajalla?
VW id charger pro tarjouksesta 219€
 
VW id charger pro tarjouksesta 219€

Tuossa taitaa mennä langaton kuormanhallinta enemmän DIY-osastolle verrattuna Walleen tai Pulsariin. Toisaalta sitten maksaa tonnin vähemmän eli miettisin vakavasti, josko se tonni ehkä riittäisi langallisen kuormanhallinnan piuhan vetämiseen. Tai jos ilman kuormanhallintaa voisi laittaa esim. 3x8A niin silläkin luultavasti pärjää aika pitkälle.
 
Tuossa taitaa mennä langaton kuormanhallinta enemmän DIY-osastolle verrattuna Walleen tai Pulsariin. Toisaalta sitten maksaa tonnin vähemmän eli miettisin vakavasti, josko se tonni ehkä riittäisi langallisen kuormanhallinnan piuhan vetämiseen. Tai jos ilman kuormanhallintaa voisi laittaa esim. 3x8A niin silläkin luultavasti pärjää aika pitkälle.
Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturit
 
Jos/kun sille laturille pitää vetää keskukselta oma ryhmäjohto joka tapauksessa niin eikö siinä ole sama vetää se tietoliikennepiuhakin.

Tai jos käytetään esim. olemassa olevaa voimavirtapistokkeen kaapelia niin sitten voi laturiksi laittaa sen Schneider Electricin mallin jossa L1 vaihejohdin toimii PLC:n avulla kuormanhallinnan yhteytenä.
 
Tarkoitus olisi hankkia Go-e Flex 2.0 -laturi (+kuormanhallinta) ja siirtää sitä keväällä/syksyllä autokatoksen ja autotallin välillä. Täällä olikin jo kyseiseen skenaarioon hyviä kysymyksiä ja vastauksia, mutta jäi vielä askarruttamaan tämä pilvihomma:

Onko tälle jotain lähdettä, että kuormanhallinta tapahtuu pilvessä?
Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 785
Viestejä
4 496 523
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom