Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

80v isäni osaa ladata K-asemilla tägillä ja SC kun ei tarvitse mitään, mutta auta armias jos pitää puhelintukena neuvoa ABC tai muun sovelluksen avulla lataamista...

Paljo helpompi vaan itse aktivoida oikea laturi etänä, välttyy paljolta. :joy:
 
Tägejä taitaa käyttää lähinnä aikanaan 1. Nissan Leafin ostaneet intoilijat. Kikaan normaali ihminen ei ole noista kiinnostunut. Nesteen korttimaksu toimii ainakin sujuvasti. Muita uusia latauskenttiä en ole kokeillut mutta samaa Kempoweria noissa tuppaa muillakin olemaan. Applikaatiokuraa käytetään vain pakon edessä.
K-latauksen äppi heittää niin usein pihalle että tägi on ollut kivempi. Sitten taas Virran osalta puolet AC-tolpista ei tunnu heräävän äppillä mutta tägillä onnistuu.

Saispa kaikki tägillä, niin helpottais kaikkien elämää ihan jo firman autojen lataamisesta lähtien, mut ei niin ei.
 
K-latauksen äppi heittää niin usein pihalle että tägi on ollut kivempi. Sitten taas Virran osalta puolet AC-tolpista ei tunnu heräävän äppillä mutta tägillä onnistuu.

Saispa kaikki tägillä, niin helpottais kaikkien elämää ihan jo firman autojen lataamisesta lähtien, mut ei niin ei.
Kortti paras ja onneksi se vain laajenee.
 
K-latauksen äppi heittää niin usein pihalle että tägi on ollut kivempi. Sitten taas Virran osalta puolet AC-tolpista ei tunnu heräävän äppillä mutta tägillä onnistuu.

Saispa kaikki tägillä, niin helpottais kaikkien elämää ihan jo firman autojen lataamisesta lähtien, mut ei niin ei.
Aika moni taitaa antaa rekisteröidä tagin niin hankkii yhden ja tökkää sen saman kaikkiin sovelluksiin.
 
Nesteen korttimaksu toimii ainakin sujuvasti.
Mä en pitäny kauhean sujuvana kokemuksena. Tolpassa ei ollut maksupäätettä, vaan kävelet ensin jonottelemaan yhdelle keskitetylle pömpelille ja muistaakseen vielä lopettaessa sama homma. Aika Neuvostoliittoa vrt. huoltoasemat, joissa maksat sillä mittarilla jossa tankkaat.
 
Mä en pitäny kauhean sujuvana kokemuksena. Tolpassa ei ollut maksupäätettä, vaan kävelet ensin jonottelemaan yhdelle keskitetylle pömpelille ja muistaakseen vielä lopettaessa sama homma. Aika Neuvostoliittoa vrt. huoltoasemat, joissa maksat sillä mittarilla jossa tankkaat.
ST1:llä vastaavat kempowerin tolpat kentillä ja korttimaksu joka tolpassa. Todella nopea ja helppo käyttää, vilauttaa korttia alotuksessa ja lopetuksessa. Kaikilla Nesteen vastaavilla missä lataillut ollut tuo keskitetty korttipääte, niin tulee niissä appilla hoidettua
 
Aika moni taitaa antaa rekisteröidä tagin niin hankkii yhden ja tökkää sen saman kaikkiin sovelluksiin.
Tuossa on se riski, että päädytäänkin lataamaan virran läpi törkeän kalliilla roaming-hinnalla sen laturin oman verkon sijaan jos sama tägi on konffattu kumpaankin.
 
Mites tuo navi osaa suunnitella sellaisen matkan ( latausten suhteen ) jossa mennään paikasta A paikkaan B ja tullaan sitten takaisin, ilman että paikassa B pystyy lataamaan. Pitääkö tässä skenaariossa naviin naputella välietapiksi B ? Vai miten tuo menee näppärästi ?
 
Mites tuo navi osaa suunnitella sellaisen matkan ( latausten suhteen ) jossa mennään paikasta A paikkaan B ja tullaan sitten takaisin, ilman että paikassa B pystyy lataamaan. Pitääkö tässä skenaariossa naviin naputella välietapiksi B ? Vai miten tuo menee näppärästi ?
Varmimmin tuon saa tosiaan niin että tekee A-B-A reitin että lähtö- ja päätepiste on sama ja se minne menossa on välietappi, sitten noiden väliin vielä laittaa itse manuaalisesti latureita että näkee millä prosentilla ollaan saapumassa sinne B:hen tai takaisin A:han ja voi optimoida latausajat.
 
FB_IMG_1735552300731.jpg
FB_IMG_1735552305594.jpg
FB_IMG_1735552309611.jpg

Nesteeltä vähän menneestä vuodesta dataa. Mielenkiintoista, että 800V kalusto ei ole lähellekään kärkipään lataajia, vaikka heille siitä suurin hyöty olisi.

Lisämielenkiintona, korttimaksajiakin on noin kolmasosa, mutta suurin osa on sovelluskansaa.

Laturit saa paljon dataa talteen kävijöistä... :whistling:
 
Lisämielenkiintona, korttimaksajiakin on noin kolmasosa, mutta suurin osa on sovelluskansaa.

Laturit saa paljon dataa talteen kävijöistä... :whistling:
Sovellus sopii paremmmin säännölliselle käyttäjälle, korttimaksu satunnaiselle käyttäjälle. Siten voi olla, että suurempi määrä ihmisiä käyttää korttimaksua, mutta silti suurin osa lataustapahtumista tulee sovellusta käyttäviltä vaki-asiakkailta.
 
Sovellus sopii paremmmin säännölliselle käyttäjälle, korttimaksu satunnaiselle käyttäjälle. Siten voi olla, että suurempi määrä ihmisiä käyttää korttimaksua, mutta silti suurin osa lataustapahtumista tulee sovellusta käyttäviltä vaki-asiakkailta.
Jos tuo korttimaksu olisi toteutettu fiksusti ja hoituisi siinä samalla kun laitat letkun kiinni autoon, niin harva varmaan jaksaisi asentaa sovellusta. Nyt ainakin itselleni jäi fiilis, että olipas harvinaisen paska systeemi ja jos joskus vielä Nesteelle eksyn, niin lataan sovelluksen ensin.
 
Sovellus sopii paremmmin säännölliselle käyttäjälle, korttimaksu satunnaiselle käyttäjälle. Siten voi olla, että suurempi määrä ihmisiä käyttää korttimaksua, mutta silti suurin osa lataustapahtumista tulee sovellusta käyttäviltä vaki-asiakkailta.
Näin varmaankin. Itse lataan aina sovelluksella niin sinne jää kuitit ja tiedot latauksista. Mutta minulle tämä on toki helppoa kun lataan viikottain jossain random paikoissa niin kaikki sovellukset on jo. Mutta jos lähtisin nyt vaikka ulkomaille niin hankalaa kikkailua olisi, helpompaa olisi jos voisi maksaa vaan kortilla.

Ja jos joku vaikka vaan vuokraa sähköauton niin ymmärrän hyvin ettei jaksa kerran tai kahden takia ladata sovelluksia jne.
 
Jäi kyllä epäselväksi mitkä ne kymmenen yleisintä Nesteellä lataavaa automallia ovat.
Oli siinä yhdessä aiemmin postatussa kuvassa, Yleisin tunnistamaton, toiseksi yleisin VAG konsernin ID.4 sukuisia, Polester 2, ID.5 sukuisia, sitten Teslaa, BMWi4, Tesla 3, MB EQE EQS, taas ID.5 sukuista, ja taas Teslaa.
 
Oli siinä yhdessä aiemmin postatussa kuvassa, Yleisin tunnistamaton, toiseksi yleisin VAG konsernin ID.4 sukuisia, Polester 2, ID.5 sukuisia, sitten Teslaa, BMWi4, Tesla 3, MB EQE EQS, taas ID.5 sukuista, ja taas Teslaa.
Niin, katsopa tarkemmin sitä kuvaa ja kerro mitkä ne kymmenen ovat. Noin vinkkinä voit vaikka ensin laskea monessako sarakkeessa se id.5 on. Tai onko "samaa sukua" Audi Q4 nykyään sähköpakettiauto?
 
Niin, katsopa tarkemmin sitä kuvaa ja kerro mitkä ne kymmenen ovat. Noin vinkkinä voit vaikka ensin laskea monessako sarakkeessa se id.5 on. Tai onko "samaa sukua" Audi Q4 nykyään sähköpakettiauto?
Öö, siis järjestelmä ei tunnista kaikkia lainkaan ja osa niputetaan enemmän alustan mukaan, kuin markkinointi nimien mukaan. Tulkkasin niin että laturin rajapinnassa auto eri kerro markkinointi nimeään. vaan tunnisteen millä voidaan niputtaa listauksen lailla. Laturivalmistajan haastattelujen mukaan joutuvat tekemään parsintaa toivottua enemmän itse. Sitä taasen kiinnostaa sitä logoa enemmän juurkin se millaista tekniikkaa siellä letkun päässä on, ei se mikä malli.
ai onko "samaa sukua" Audi Q4 nykyään sähköpakettiauto?
Buzz ? ID.4, tai yleisesti VAG 77kWh , en yllättyisi jos ovat kovasti samaa sukua latausrajapinnan tunnisteen kannalta ja vähän muutenkin.
Siellä oli VAG konsernin malleja monessa erillisesessä nipussa. Sama oli Teslalla.
Polesteri, Volvoa Samassa.
Koskahan rohkenevat pistää kameran latausasemille.
 
Jos tuo korttimaksu olisi toteutettu fiksusti ja hoituisi siinä samalla kun laitat letkun kiinni autoon, niin harva varmaan jaksaisi asentaa sovellusta. Nyt ainakin itselleni jäi fiilis, että olipas harvinaisen paska systeemi ja jos joskus vielä Nesteelle eksyn, niin lataan sovelluksen ensin.
Itse tankkasin bensaakin sovelluksella silloin kun piti vielä tankata, niin en kyllä itse suosisi korttimaksua kuin lähinnä ulkomailla käydessä. Ei tosin ole tullut harrastettua ulkomaanmatkoja autolla.
 
Lauantaina pysähdyimme Forssan autoskeidaalle lataamaan. Ensin apsille kun sen äpillä oli aiemmin lataus onnistunut. Auto ruutuun, lataus päälle ja piuha autoon, mitään ei tapahdu, laturi kertoo ettei juttele auton kanssa. Pari yritystä myöhemmin siirtyminen naapuriin Nesteen tolpalle, äppi oli tankkauksia varten ollut aiemmin. Saman näköinen Kempowerin laturi ja sama toiminta eli ei yhteyttä autoon, ei latausta. Vierestä löytyi onneksi vielä Helenin laturi joka lopulta suostui virtaa luovuttamaan kunhan taas sai yhden äpin lisää tunkattua.
 
Lauantaina pysähdyimme Forssan autoskeidaalle lataamaan. Ensin apsille kun sen äpillä oli aiemmin lataus onnistunut. Auto ruutuun, lataus päälle ja piuha autoon, mitään ei tapahdu, laturi kertoo ettei juttele auton kanssa. Pari yritystä myöhemmin siirtyminen naapuriin Nesteen tolpalle, äppi oli tankkauksia varten ollut aiemmin. Saman näköinen Kempowerin laturi ja sama toiminta eli ei yhteyttä autoon, ei latausta. Vierestä löytyi onneksi vielä Helenin laturi joka lopulta suostui virtaa luovuttamaan kunhan taas sai yhden äpin lisää tunkattua.
Olisko auton vika jos useampi laturi ei toimi? Mikä auto?
 
-23 shitröään ëC4

Ootko kokeillut "nostaa" pistoolista latausta aloitellessa? Joissain autoissa pistoolin paino vetää pistoolia alaspäin siten ettei kättely onnistu mutta kun vähän nostaa pistoolia alapäästä niin saa paremman kontaktin. Kun kättely on tehty niin pistooli lukittuu eikä tarvitse enään pitää kiinni siitä.

Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Omat suosikkini:
Supercharger
Neste
ABC
K-lataus (tosi harvoin)

Eniten tulee latailtua superilla ja abc:llä. Joitain kertoja on tullut latailtua myös Kontiomäen Nesteellä, joka on toiminut kyllä aina loistavasti tarjoten hyviä lataustehoja vaikka paikalla olisi ollut useampikin auto. Korttimaksu on toiminut kyllä kätevästi, mutta kuitti on jäänyt puuttumaan.
 
Lauantaina pysähdyimme Forssan autoskeidaalle lataamaan. Ensin apsille kun sen äpillä oli aiemmin lataus onnistunut. Auto ruutuun, lataus päälle ja piuha autoon, mitään ei tapahdu, laturi kertoo ettei juttele auton kanssa. Pari yritystä myöhemmin siirtyminen naapuriin Nesteen tolpalle, äppi oli tankkauksia varten ollut aiemmin. Saman näköinen Kempowerin laturi ja sama toiminta eli ei yhteyttä autoon, ei latausta. Vierestä löytyi onneksi vielä Helenin laturi joka lopulta suostui virtaa luovuttamaan kunhan taas sai yhden äpin lisää tunkattua.
Yleensä tuollainen "ei yhteyttä autoon" virhe tarkoittaa ettei latausjohto ollut jämäkästi pistokkeessa. Jossain tapauksesa auton elektroniikka voi olla sekaisin, ja vaatii 12v akun johdon irroituksen hetkeksi ennen uusinta-yritystä.
 
Tuli kokeiltua roikuttua kahvassa eri asennoissa molemmilla ei toimimattomilla latureilla. Päin vittua suunniteltu koko lataushomma jos pitää äppien lisäksi tanssia sadetanssi ja tehdä salainen kädenpuristus että homma toimisi. Tietenkin hyvää bisnestä kahvantekijälle jos kahvat kulahtaa 14päivässä(nesteen laturi avattu 13.12.24) siihen kuntoon etteivät enää toimi... Vaikka auto on -23 mallia niin ostettiin uutena(50km mittarissa ennen meidän koeajoa) ja ajettu nyt 3kk ja 8000km niin ei pitäisi olla latausportti loppuunajettu.
 
Ootko sitikkaryhmässä jäsenenä, onko muilla samoja kokemuksia ë-citikoista kempowereilla?
 
Siintomaa on myös noita pistooleja pidellyt ennen lataustapahtuman alkua ainakin Toyotassa ja joissakin muissa malleissa (ihan uusia autoja, joten ei ole mistään kulumisesta kiinni) Jotkut autot tykkäävät myös siitä, että ensin aloitetaan lataus sovelluksesta ja sitten vasta tökätään kiinni autoon.

Jos ei ole kyse tuosta, niin itse ainakin soittaisin aina laturin ylläpitäjälle jos lataus ei käynnisty. Ei noista virhetilanteista ole mitään järkeä olla raportoimatta jos/kun itse on parhaansa tehnyt. Sillähän sitä painetta tulee korjata tilanne (on vika sitten autossa tai laturissa, mutta laturin omistaja ainakin näkee enemmän dataa asiasta heti).
 
Tuli kokeiltua roikuttua kahvassa eri asennoissa molemmilla ei toimimattomilla latureilla. Päin vittua suunniteltu koko lataushomma jos pitää äppien lisäksi tanssia sadetanssi ja tehdä salainen kädenpuristus että homma toimisi. Tietenkin hyvää bisnestä kahvantekijälle jos kahvat kulahtaa 14päivässä(nesteen laturi avattu 13.12.24) siihen kuntoon etteivät enää toimi... Vaikka auto on -23 mallia niin ostettiin uutena(50km mittarissa ennen meidän koeajoa) ja ajettu nyt 3kk ja 8000km niin ei pitäisi olla latausportti loppuunajettu.
Enpä olekaan omalla autollani koskaan joutunut sadetansseja tekemään. Jos on toistuvaa vie auto korjaamolle.
 
Tähän Ylen uutiseen viitaten:


Onko tuota linjattu, että kun noita lataustolppia täytyy tulla kiinteistöjen pihoihin, että kuka niitä voi käyttää?

Ovatko ne vapaita kaikille (jolloin joku operaattori toimii palveluntarjoajana), ovatko ne vain kiinteistön toimijoiden käytössä (esim. työntekijät), jokin muu tapa?
 
Kyllähän tuo CCS2 liitin on huonosti suunniteltu ja mielettömän suuri möhkö. Ois alunperin pitänyt tehdä type2 liittimeen riittävän suuret pinnit.
 
Tähän Ylen uutiseen viitaten:


Onko tuota linjattu, että kun noita lataustolppia täytyy tulla kiinteistöjen pihoihin, että kuka niitä voi käyttää?

Ovatko ne vapaita kaikille (jolloin joku operaattori toimii palveluntarjoajana), ovatko ne vain kiinteistön toimijoiden käytössä (esim. työntekijät), jokin muu tapa?
Ainakin läheisen päiväkodin pihassa oleva pömpeli on Virran ja sitä jopa naapuruston taloyhtiön asukkaat käyttävät lataukseen.
 
Ainakin läheisen päiväkodin pihassa oleva pömpeli on Virran ja sitä jopa naapuruston taloyhtiön asukkaat käyttävät lataukseen.
Jos tästä tulisi vallitseva "trendi", että ne olisi kaikkien käytössä, niin sehän olisi vain ison kuvan kannalta hyvä asia. Niille tolpille tulisi täten korkeampi käyttöaste.

Ja toisaalta aika vaikea nähdä, että julkinen puoli - tai miksei myös yksityinen puolikin - alkaisi ylläpitämään tuollaista lataustolppien valtuutusjärjestelmää itsenäisesti. Aika harvan firman ydinliiketoimintaa taitaa olla. :)
 
Kyllähän tuo CCS2 liitin on huonosti suunniteltu ja mielettömän suuri möhkö. Ois alunperin pitänyt tehdä type2 liittimeen riittävän suuret pinnit.
Tuo ccs2 on siksi niin iso kun se on "samantein" suunniteltu isoille tehoille. Kyllähän se perus type2 riittää 150kW dc lataukselle, mutta kyllähän se type2 liitin olisi melko typerä möhkö kotilatauksessa jos se olisi mitoitettu 350kW teholle.

Tuo ccs2 on siis kompromissi, mutta mun mielestä ihan järkevä sellainen.
 
Tuli kokeiltua roikuttua kahvassa eri asennoissa molemmilla ei toimimattomilla latureilla. Päin vittua suunniteltu koko lataushomma jos pitää äppien lisäksi tanssia sadetanssi ja tehdä salainen kädenpuristus että homma toimisi. Tietenkin hyvää bisnestä kahvantekijälle jos kahvat kulahtaa 14päivässä(nesteen laturi avattu 13.12.24) siihen kuntoon etteivät enää toimi... Vaikka auto on -23 mallia niin ostettiin uutena(50km mittarissa ennen meidän koeajoa) ja ajettu nyt 3kk ja 8000km niin ei pitäisi olla latausportti loppuunajettu.
Nyt jäi epäselväksi että auttoiko "sadetanssit"? Eli saitko toimimaan jotenkin?
 
Tuo ccs2 on siksi niin iso kun se on "samantein" suunniteltu isoille tehoille. Kyllähän se perus type2 riittää 150kW dc lataukselle, mutta kyllähän se type2 liitin olisi melko typerä möhkö kotilatauksessa jos se olisi mitoitettu 350kW teholle.

Tuo ccs2 on siis kompromissi, mutta mun mielestä ihan järkevä sellainen.
Nacsissa ei ole erillisiä dc pinnejä.
 
Nacsissa ei ole erillisiä dc pinnejä.

Nacs on toki elegantti design mutta se on euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa huomattavasti vähemmän käyttökelpoisempi ainoana liittimenä toisin kuin jenkeissä, joissa 1-vaiheinen(tai "2-vaiheinen" vaiheiden välistä) on yleisin tapa siirtää sähköä kotitalouksissa.

Ccs:n dc-osahan on likimain saman kokoinen kuin nacs, mutta euroopassa tarvittaisiin lisäksi joka tapauksessa 3xL+N+PE joten ccs combo keksittiin.
 
Nacs on toki elegantti design mutta se on euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa huomattavasti vähemmän käyttökelpoisempi ainoana liittimenä toisin kuin jenkeissä, joissa 1-vaiheinen(tai "2-vaiheinen" vaiheiden välistä) on yleisin tapa siirtää sähköä kotitalouksissa.

Ccs:n dc-osahan on likimain saman kokoinen kuin nacs, mutta euroopassa tarvittaisiin lisäksi joka tapauksessa 3xL+N+PE joten ccs combo keksittiin.

On siinä DC osassa aika oleellinen ero kaapelin osalta. 55mm2 (NACS) vs 95mm2(CCS2) poikkipinta-ala.
 
Öö, siis järjestelmä ei tunnista kaikkia lainkaan ja osa niputetaan enemmän alustan mukaan, kuin markkinointi nimien mukaan. Tulkkasin niin että laturin rajapinnassa auto eri kerro markkinointi nimeään. vaan tunnisteen millä voidaan niputtaa listauksen lailla. Laturivalmistajan haastattelujen mukaan joutuvat tekemään parsintaa toivottua enemmän itse. Sitä taasen kiinnostaa sitä logoa enemmän juurkin se millaista tekniikkaa siellä letkun päässä on, ei se mikä malli.

Buzz ? ID.4, tai yleisesti VAG 77kWh , en yllättyisi jos ovat kovasti samaa sukua latausrajapinnan tunnisteen kannalta ja vähän muutenkin.
Siellä oli VAG konsernin malleja monessa erillisesessä nipussa. Sama oli Teslalla.
Polesteri, Volvoa Samassa.
Koskahan rohkenevat pistää kameran latausasemille.
Niin, täysi nollapostaus tuollaisen taulukon julkaisu. Ei tuossa ole niputettu edes sitä VAG 77kWh:ta, sillä se on ilmeisesti sijoilla 2, 4, 8 ja 11. En nyt ihan ymmärrä mitä puolusteltavaa tuossa on.
 
Nacs taas ei ei kykene kaksvaiheisena samaan tehoon kuin kolmivaiheinen CCS 1 & CCS 2, mut riittää jenkkilän infralle.

Nacs on toki elegantti design mutta se on euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa huomattavasti vähemmän käyttökelpoisempi ainoana liittimenä toisin kuin jenkeissä, joissa 1-vaiheinen(tai "2-vaiheinen" vaiheiden välistä) on yleisin tapa siirtää sähköä kotitalouksissa.

Ccs:n dc-osahan on likimain saman kokoinen kuin nacs, mutta euroopassa tarvittaisiin lisäksi joka tapauksessa 3xL+N+PE joten ccs combo keksittiin.
Pointtini oli se että oltais type2 liittimestä tehty heti hiukan suurempi jotta siellä olisi 2 hiukan suurempaa pinniä jotta oltais päästy aikalailla samaan suuruusluokkaan kahvan kanssa kun nacs, mutta samalla oltaisi mahdollistettu 3vaihe lataus joka ei nacsilla onnistu.

Nacs tukee ymmärtääkseni ihan hyviä lataustehoja vaikka ei ole yhtä järkälemäinen kuin ccs2.
 
Ainakin läheisen päiväkodin pihassa oleva pömpeli on Virran ja sitä jopa naapuruston taloyhtiön asukkaat käyttävät lataukseen.
Tännekin tuli viereisen koulun pihaan neljä latauspistettä. Laturit löytyvät eParking sovelluksesta, mutta ovat yksityisiä. Enpä ole reilun kuukauden aikana noissa yhtään autoa latauksessa... Ei mene minun järkeen miksi koulun pihaan pitää tehdä yksityiset laturit mitä kukaan ei sitten käytä? No laki tietysti ainakin täyttyy.
 
Tännekin tuli viereisen koulun pihaan neljä latauspistettä. Laturit löytyvät eParking sovelluksesta, mutta ovat yksityisiä. Enpä ole reilun kuukauden aikana noissa yhtään autoa latauksessa... Ei mene minun järkeen miksi koulun pihaan pitää tehdä yksityiset laturit mitä kukaan ei sitten käytä? No laki tietysti ainakin täyttyy.
Kunnan päättäjiin yhteyttä..
 
Nacsissa ei ole erillisiä dc pinnejä.
Kyllähän tuon type2 liittimen läpi ihan samalla lailla dc menee kuin tuosta nacsistakin.

Se nacs lataa periaatteessa isolla teholla pikalaturissa, mutta koska ccs2 on puolet järeämmät pinnit se kapasiteettikin on käytännössä puolet isompi. Käsittääkseni tuossa nacsissa vahditaan vaan tarkasti liittimen lämpöjä, ja rajoitetaan tehoa heti kun alkaa lämmetä.

Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.
 
Kyllähän tuon type2 liittimen läpi ihan samalla lailla dc menee kuin tuosta nacsistakin.

Se nacs lataa periaatteessa isolla teholla pikalaturissa, mutta koska ccs2 on puolet järeämmät pinnit se kapasiteettikin on käytännössä puolet isompi. Käsittääkseni tuossa nacsissa vahditaan vaan tarkasti liittimen lämpöjä, ja rajoitetaan tehoa heti kun alkaa lämmetä.

Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.

Mä ihmettelen niitä jotka jaksaa kitistä tosta pistoolin koosta, saa olla aika ripuliranne että tuo olisi oikeasti ongelma.
 
Tännekin tuli viereisen koulun pihaan neljä latauspistettä. Laturit löytyvät eParking sovelluksesta, mutta ovat yksityisiä. Enpä ole reilun kuukauden aikana noissa yhtään autoa latauksessa... Ei mene minun järkeen miksi koulun pihaan pitää tehdä yksityiset laturit mitä kukaan ei sitten käytä? No laki tietysti ainakin täyttyy.
Voisiko lomat olla päällä?
Kyllähän tuon type2 liittimen läpi ihan samalla lailla dc menee kuin tuosta nacsistakin.

Se nacs lataa periaatteessa isolla teholla pikalaturissa, mutta koska ccs2 on puolet järeämmät pinnit se kapasiteettikin on käytännössä puolet isompi. Käsittääkseni tuossa nacsissa vahditaan vaan tarkasti liittimen lämpöjä, ja rajoitetaan tehoa heti kun alkaa lämmetä.

Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.
Ymmärtääkseni NACS kuumenee suurilla tehoilla ja sitä pitää jäähdyttää. Ainakin Teslan SClla näin.
 
Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.
Tämä kans kun valtavan jäykät kaapelit latureilla. Saa väännellä ja käännellä että saa kahvan niin että ei ole jännityksessä/jää punnaamaan kun saa taiteiltua töpselin kiinni autoon. Vain V3 ja V4 supereilla nähnyt mukavan helposti käsiteltäviä kaapeleita.
 
Tämä kans kun valtavan jäykät kaapelit latureilla. Saa väännellä ja käännellä että saa kahvan niin että ei ole jännityksessä/jää punnaamaan kun saa taiteiltua töpselin kiinni autoon. Vain V3 ja V4 supereilla nähnyt mukavan helposti käsiteltäviä kaapeleita.
Mitenköhän ovat tuon järjestäneet..?
 
Mitenköhän ovat tuon järjestäneet..?

Super v3 alkaen niissä kaapeleissa on tietääkseni nestevaippa.

Hienosäikeisempää johdinta ja joustavampaa kumilaatua käyttämällä pystyy pelaamaan myös jonkin verran mutta kyllä se suurin jousto tulee ohuemmasta poikkipinta-alasta.
 
Mä ihmettelen niitä jotka jaksaa kitistä tosta pistoolin koosta, saa olla aika ripuliranne että tuo olisi oikeasti ongelma.
Aina voisi tietysti parantaa, mutta mielestäni kanssa ihan ok nuo nykyiset laturien kaapelit ja liitin, sekä type2 että CCS. Toki varsinkin pakkasella voi jotkut piuhat olla aika jäykkiä, mutta sille nyt ei voine muuta kuin lämmittää piuhaa tms. Mutta ei kai tuollaisessakaan ole järkeä kun ongelma on kuitenkin varsin pieni.

Ja nyt kun noita jo jokapaikassa on niin vähän hankala olisi tässä vaiheessa enää alkaa liitintä muuttamaankaan kun menisi autot ja laturit uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 352
Viestejä
4 565 173
Jäsenet
75 172
Uusin jäsen
Noobd4d

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom